Oliver Cromwell

De Wikipedia
Oliver Cromwell
Lord Protector (es) Traducir

16 avientu 1653 - 3 setiembre 1658
Chancellor of the University of Oxford (en) Traducir

1650 - 1657
miembru del Parllamentu d'Inglaterra

1640 - 1649
miembru del Parllamentu d'Inglaterra

1628 - 1629
Member of the 1642-48 Parliament (en) Traducir


Member of the 1648-53 Parliament (en) Traducir


Member of the 1628-29 Parliament (en) Traducir


Distritu: Huntingdon (en) Traducir
Member of the 1653 Parliament (en) Traducir


Member of the 1640-42 Parliament (en) Traducir


Distritu: Cambridge (en) Traducir
Member of the April 1640 Parliament (en) Traducir


Distritu: Cambridge (en) Traducir
Vida
Nacimientu Huntingdon (es) Traducir[1]25 d'abril de 1599 (xul.)[2]
Nacionalidá El Protectorado
Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra  (1599 -
Mancomunidá d'Inglaterra  (19 mayu 1649 -  13 setiembre 1658)
Llingua materna inglés
Muerte Palaciu de Whitehall[3]3 de setiembre de 1658 (xul.)[2] (59 años)
Sepultura Abadía de Westminster
Causa de la muerte malaria
Familia
Padre Robert Cromwell
Madre Elizabeth Steward
Casáu con Elizabeth Cromwell (1620 – )[4]
Fíos/es
Estudios
Estudios Sidney Sussex College (es) Traducir
Llingües falaes inglés[6]
Oficiu líder militar, políticu, agricultoroficial de ejército (es) Traducir
Miembru de Parlamento corto (es) Traducir
list of regicides of King Charles I (en) Traducir
Serviciu militar
Graduación Coronel
Lluchó en Revolución inglesa
Batalla de Naseby (es) Traducir
Batalla de Preston (es) Traducir
Batalla de Dunbar (es) Traducir
Batalla de Worcester
Batalla de Marston Moor (es) Traducir
Batalla de Langport (es) Traducir
Batalla de Gainsborough (es) Traducir
Segunda batalla de Newbury (es) Traducir
Creencies
Relixón congregacionalismo (es) Traducir
Puritanismu
Partíu políticu whig (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Oliver Cromwell (25 d'abril de 1599 (xul.)Huntingdon (es) Traducir – 3 de setiembre de 1658 (xul.)Palaciu de Whitehall) foi un líder políticu y militar inglés. Convirtió a Inglaterra nuna república denomada Mancomunidá d'Inglaterra (n'inglés, Commonwealth of England).

Mientres los cuarenta primeros años de la so vida nun foi más qu'un terrateniente de clase media, pero xubió de forma meteórica hasta comandar el Nuevu Exércitu Modelo y, a la llarga, imponer el so lideralgu sobre Inglaterra, Escocia ya Irlanda como Lord Protector, dende'l 16 d'avientu de 1653, hasta'l día de la so muerte. Dende entós convirtióse nuna figura bien revesosa na historia inglesa: pa dellos historiadores como David Hume y Christopher Hill, nun ye más qu'un dictador regicida; pa otros, como Thomas Carlyle y Samuel Rawson Gardiner, ye un héroe de la llucha pola llibertá.

La so carrera ta llena de contradicciones. Foi un regicida que se cuestionó si debía o nun aceptar la corona pa sigo mesmu y finalmente decidió nun faelo, pero atropó más poder que'l mesmu Carlos I d'Inglaterra. Foi un parllamentariu qu'ordenó a los sos soldaos eslleir parllamentos. Fanáticu relixosu siguidor del cristianismu protestante, les sos campañes de conquista d'Irlanda y d'Escocia fueron brutales inclusive pa los cánones de la dómina, yá que consideraba que combatía con herexes. Sol so mandu, el Protectoráu defendió la llibertá de cultu y conciencia, pero dexó que los blasfemos fueren torturados, amás d'escorrer cruelmente a los católicos. Amosóse a favor del criteriu d'equidad na xusticia, pero zarró a aquellos que criticaron la so política d'amontar los impuestos ensin el permisu del Parllamentu d'Inglaterra.

Los sos almiradores citar como un líder fuerte, estabilizador y con sentíu d'Estáu, que se ganó'l respetu internacional, derrocó la tiranía y promovió la república y la llibertá. Los sos críticos considéren-y un hipócrita abiertamente ambiciosu que traicionó la causa de la llibertá, impunxo un sistema de valores puritanu, y amosó un escasu respetu escontra les tradiciones del país. Cuando los monárquicos volvieron al poder, el so cadabre foi desenterráu, colgáu de cadenes y degolláu, y la so cabeza espuesta mientres años pa escarniu públicu. Nuna recién encuesta de la BBC (Los 100 británicos más importantes), ocupa la posición númberu 10.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Oliver Cromwell baxaba de Katherine Cromwell (nacida escontra 1482), una hermana mayor del estadista de la dómina Tudor, Thomas Cromwell. Catherine taba casada con Morgan ap Williams, fíu de William ap Yevan de Gales y Joan Tudor. L'árbol familiar siguía con Richard Cromwell (1500-1544), Henry Cromwell (1524-6 de xineru de 1603) y el padre d'Oliver, Robert Cromwell (1560-1617), quien se casó con Elizabeth Steward o Stewart (1564-1654) el 25 d'abril de 1599, el día de la nacencia d'Oliver.

Esisten rexistros del so bautismu y pasu pola escuela de gramática de Huntingdon. Darréu treslladóse al Sidney Sussex College, Cambridge, un centru recién fundáu y con un ideariu fuertemente puritanu. Abandonar ensin graduase en xunu de 1617, darréu dempués de la muerte del so padre. Los sos primeros biógrafos afirmaben qu'asistió tamién al Lincoln's Inn, pero nun se caltienen rexistros nin pruebes documentales de dicha estancia nos sos archivos. Ye probable que volviera al so llar en Huntingdon, yá que cola so madre viuda y los sos siete hermanes solteres precisaba'l so presencia pa faese cargu de la familia.[7]

L'eventu principal na década de 1620 foi'l so matrimoniu con Elizabeth Bourchier el 22 d'agostu de 1620. Tuvieron siete fíos: el so socesor, Richard Cromwell foi'l terceru.[8] El suegru de Cromwell, sir James Bourchier, yera un mercader de Londres con estenses propiedaes rurales n'Essex y fuertes conexones con families puritanes de la zona. El matrimoniu punxo a Cromwell en contautu con Oliver St John y otros miembros destacaos de la comunidá comercial de Londres, y más importante, nel ámbitu d'influencia de los condes de Warwick y Holanda. La so pertenencia a esta rede de contactos sería crucial nel ésitu de la so futura carrera política y militar. Sicasí, nesti momentu históricu hai poca constancia de la relixón que profesaba. La so carta en 1626 a Henry Downhall –un ministru arminiano– suxure que neses feches, entá nun taba influyíu pol puritanismu radical.[9] Sicasí, esisten evidencies de que pasó por un periodu de crisis personal a finales de la década de 1620 y principios de la de 1630. Pidió tratamientu pal valde melancolicus (depresión) al doctor Theodore Mayerne de Londres en 1628. Tamién se vio implicáu nuna engarradiella ente les xentes de Huntingdon, empecipiada por cuenta de una nueva carta de derechos del pueblu, como resultáu de la cual foi riquíu en presencia del Conseyu priváu en 1630.[10]

En 1631 vendió la mayor parte de les sos propiedaes en Huntingdon - posiblemente como resultáu de la disputa enantes citada - y camudóse a una granxa en St Ives (Cambridgeshire). El cambéu de residencia supunxo un señalable retrocesu na so posición social, y paez tener un importante impautu emocional y espiritual. Nuna carta de 1638, da una narración de la so conversión y de cómo, en siendo "el xefe de los pecadores", fuera llamáu a permanecer ente "la congregación de los primeros nacíos".[9] En 1638 Cromwell yá ye, ensin batura a duldes, un puritanu comprometíu y firmemente acomuñáu cola visión independiente de llibertá relixosa pa tolos protestantes. Tamién estableciera importantes llazos con families prominentes del movimientu de reforma relixosa en Essex y Londres. So la so propia perspeutiva, travesara un periodu de crisis por cuenta de la providencia divina.

Miembru del Parllamentu: 1628-1629 y 1640-1642[editar | editar la fonte]

Cromwell foi escoyíu miembru de la Cámara de los Comunes (la cámara baxa del Parllamentu d'Inglaterra) como diputáu por Huntingdon nel Parllamentu de 1628-1629, sol patrociniu de la familia Montagu. Dexó poca impresión nel mesmu: los rexistros del parllamentu son razonablemente completos, y namái amuesen una intervención so, contra l'obispu arminiano Richard Neile, qu'amás foi ruinamente recibida.[11]

Carlos I d'Inglaterra eslleió'l Parllamentu en 1629 y gobernó ensin el mesmu mientres los siguientes once años. Emburriáu pola necesidá acuciosa de fondos colos que desaniciar el desastre financieru causáu pola represión de la rebelión escocesa, conocida como la Guerra de los obispos, viose obligáu a convocar de nuevu al Parllamentu en 1640 pa pidi-yos la llexitimación de nuevos impuestos.

Al igual qu'en 1628, ye bien probable que Cromwell, diputáu por Cambridge, debiera la so eleición al patrociniu d'otros. Eso esplicaría, ente otres coses, que na primer selmana de vida del nuevu Parllamentu dedicar a presentar un pidimientu pa la lliberación de John Lilburne, que nesos momentos convirtiérase nun mártir puritanu en siendo arrestáu pola importación de trataos relixosos dende Holanda. Sía que non, mientres los dos primeros años del nuevu Parllamentu, Cromwell tuvo íntimamente amestáu al grupu d'aristócrates, pertenecientes a la Cámara de los Lores, colos qu'había estáu rellacionáu na década de 1630, como los condes d'Essex, Warwick y Bedford, según el vizconde de Saye y Sele.[12]

Esti grupu tenía como oxetivu principal la reforma relixosa, el control del executivu per parte de parllamentos regularizaos y la estensión moderada de la llibertá de conciencia. Por casu, en mayu de 1641, Cromwell promovió la segunda llectura de la Llei de Parllamentos Añales, y dos años más tarde tuvo un papel destacáu nel borrador de la Llei de Caña y Raigañu pa l'abolición del episcopáu.

Comandante militar: 1642-1646[editar | editar la fonte]

Cromwell, por Samuel Cooper (1656).

El fracasu nel resolución de les temes en disputa nel parllamentu desaguó nun conflictu armáu ente los parllamentarios y los realistes na seronda de 1642. Los sofitos al parllamentu tendíen a tar concentraos en Londres, el sureste del país y les tierres centrales, ente que los realistes concentrar nel norte, l'oeste y Gales.[13]

Antes de xunise al exércitu del parllamentu, Cromwell cuntaba tan solo cola so pertenencia a les bandes armaes de la milicia llocal del condáu como toa esperiencia militar. Cuntando 43 años d'edá, reclutó un escuadrón de caballería en Cambridgeshire n'interceptando un cargamentu de plata procedente de los colexos de Cambridge con destín al rei. L'escuadrón convertir nun reximientu mientres l'iviernu de 1642/3, formando parte de l'Asociación del Este sol mandu del conde de Mánchester. Cromwell adquirió esperiencia y victories nuna serie d'aiciones victorioses en Anglia Oriental, y depués na batalla campal de Marston Moor y l'indecisa Segunda Batalla de Newbury.

La so esperiencia en Newbury llevó-y a una fuerte disputa col duque de Mánchester, al que consideraba bien pocu entusiasta na so conducción de la guerra. Manchester más tarde acusó a Cromwell de reclutar xente de "baxa condición" nel exércitu, a lo qu'ésti-y retrucar: "Si escoyer a homes honestos y medrosos de Dios pa ser capitanes, los homes honestos siguiránlos... Prefiero un capitán vistíu de forma humilde que sepa polo que llucha y ame aquello que sabe, primero qu'unu de los qu'usté llapada gentilhombres y que nun ye namás que eso.[14]" Dempués de que'l Parllamentu aceptara la Resolvimientu Abnegada –qu'esaniciaba a miembros del Parllamentu como Manchester de la llinia de mandu, pero que nun afectó al propiu Cromwell– aceptóse tamién que l'exércitu fuera "remocicáu", so una estructura más nacional, reemplazando les antigües asociaciones d'unidaes por condaos. En xunu de 1645 remató la formación del Nuevu Exércitu Modelo, con sir Thomas Fairfax al mandu, y Cromwell como segundu col rangu de teniente xeneral de caballería. Lideró con gran ésitu les sos unidaes na batalla de Naseby. Tomó parte coles mesmes nos asedios de Bridgwater, Sherborne, Bristol, Devizes y Winchester, y pasó la primer metá de 1646 esaniciando los focos de resistencia que quedaben en Devon y Cornualles.

Cromwell nun tenía formación teórica en táctiques militares, y siguía la práutica básica xeneral d'estremar la so caballería en tres files y cargar con ella. Esti métodu basábase muncho más na potencia d'impautu que na potencia de fueu. Poro, la fuercia de Cromwell como xefe militar aniciaba principalmente na so habilidá instintiva pa liderar y entrenar a los sos homes, y na so propia fuercia moral. Nuna guerra executada mayormente por aficionaos, dambes carauterístiques yeren bien significatives, y ensin dulda contribuyeron a la disciplina amosada pola caballería de Cromwell.[15]

Política: 1647-1649[editar | editar la fonte]

Media corona británica cola efixe d'Oliver Cromwell, 1658. Na inscripción llee OLIVAR.D.G.RP.ANG. SCO.ET.HIB&cPRO (OLIVARIUS DEI GRATIA REIPUBLICÆ ANGLIÆ SCOTIÆ ET HIBERNIÆ ET CETERA PROTECTOR), que significa "Oliver, pola Gracia de Dios Protector de la Mancomunidá d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda et cetera". El "et cetera" referir a les reivindicaciones ingleses al tronu de Francia, a les que nin siquiamente Cromwell taba preparáu p'arrenunciar.

En febreru de 1647 sufrió una enfermedá que la dexó fora de la vida política mientres más d'un mes. Pa cuando recuperárase, los parllamentarios taben estremaos pola tema del rei. Una mayoría en dambes cámares intentaba forzar un alcuerdu que liquidara monetariamente y llicenciara al exércitu d'Escocia, eslleiera a la mayoría del Nuevu Exércitu Modelo y restableciera a Carlos I en cuenta de un allugamientu presbiterianu del país al respective de la ilesia. Sicasí, la creencia de Cromwell na llibertá de conciencia y de congregación obligar a refugar el modelu escocés de presbiterianismu, qu'amenaciaba reemplazar una xerarquía autoritaria por otra. El Nuevu Modelu d'Exércitu oponer a estos cambeos, pero la Cámara de los Comunes declaró illegal dicha oposición. Mientres mayu de 1647, Cromwell foi unviáu al cuartel xeneral del exércitu, en Saffron Walden, p'axustar con ellos, pero nun llogró nengún alcuerdu. En xunu de 1647, un escuadrón de caballería sol mandu de la corneta George Joyce sacó al rei de la prisión na que lo caltenía'l parllamentu. Anque se sabe que Cromwell axuntárase con Joyce el 31 de mayu, ye imposible saber a ciencia cierta cuál foi'l so papel exactu nel incidente.[16]

Cromwell y Henry Ireton publicaron un manifiestu, les Principales Propuestes (n'inglés Heads of Proposals), destináu a establecer los poderes del executivu, asitiar parllamentos escoyíos de forma regular y restablecer un alcuerdu episcopaliano non obligatoriu.[17] Munchos nel exércitu, como los niveladores lideraos por John Lilburne, pensaben que yera insuficiente, lo que llevó a tirantes alderiques en Putney mientres la seronda de 1647 ente Cromwell, Ireton y l'exércitu. Los Alderiques de Putney acabaron ensin nengún resolución.[18] Los alderiques, según la fuga de Carlos I de Hampton Court el 12 de payares, posiblemente endurecieron el resolución de Cromwell contra'l rei. La incapacidá de llegar a un alcuerdu políticu col rei condució finalmente a la Segunda Guerra Civil Inglesa en 1648. Na batalla de Preston, Cromwell, como comandante en xefe per primer vegada nuna gran batalla, llogró una brillosa victoria contra los aliaos escoceses del rei.[19]

Mientres 1648, les cartes y los discursos de Cromwell enllenar de imaginería bíblica, en gran parte meditaciones sobre'l significáu de pasaxes particulares. Por casu, tres la batalla de Preston, l'estudiu de los Salmos 17 y 105 llevólu a dicir al Parllamentu que "aquellos que son implacables y nun cesen d'afarar la tierra van ser velozmente destruyíos y espulsaos d'ella". Nuna carta a Oliver St. John en setiembre de 1648, apúra-y a lleer Isaías - 8, onde'l reinu cai y namái los fieles sobreviven. Esta carta suxure que foi la fe de Cromwell, más qu'un enfotu nes polítiques radicales, xunto cola decisión del Parllamentu de entablar negociaciones col rei nel Tratáu de Newport, lo que lu llevó a creer que Dios mesmu falaba en contra tantu del Parllamentu como del Rei como autoridaes llegales. Pa Cromwell, l'exércitu yera agora'l preséu escoyíu por Dios.[20] L'episodiu ye una muestra de la firme creencia de Cromwell nel providencialismu, esto ye, la creencia de que Dios mesmu taba interviniendo nos asuntos mundanos al traviés de les aiciones de "persones escoyíes" (que Dios había "provistu" pa esi fin). Cromwell creía, mientres les Guerres Civiles, qu'él mesmu yera una d'eses persones, ya interpretaba les victories como indicaciones de l'aprobación de Dios a los sos actos, según que les derrotes yeren signos de que Dios deseyaba dirixi-y n'otra direición.

N'avientu de 1648, los miembros del Parllamentu que deseyaben siguir axustando col rei vieron cortáu'l pasu por un escuadrón de soldaos empobináu pol coronel Thomas Pride, un episodiu que foi llueu conocíu como la Purga de Pride. Los miembros restantes de lo que, a partir d'entós, sería conocíu como'l Parllamentu Rabadilla (Rump Parliament) alcordaron que Carlos I tenía de ser xulgáu por traición. Establecióse una corte, y la pena de muerte de Carlos foi finalmente roblada por 59 de los sos miembros, incluyendo a Cromwell. Carlos foi executáu'l 30 de xineru de 1649, siendo la primer vegada qu'un monarca yera executáu de forma pública na historia d'Occidente. Los meses siguientes Cromwell tuvo ocupáu nos preparativos pa la invasión d'Irlanda. Tres la represión de los motinos niveladores en Andover (Hampshire) y Burford en mayu, Cromwell partió dende Bristol escontra Irlanda a finales de xunetu.

Campaña n'Irlanda: 1649-1650[editar | editar la fonte]

Ver tamién: Conquista d'Irlanda por Cromwell y Guerres confederaes d'Irlanda

Cromwell lideró la invasión parllamentaria d'Irlanda de 1649-1650, con dos oxetivos simultáneos: esaniciar l'amenaza militar contra la Mancomunidá Inglesa plantegada pola alianza ente los católicos de la Confederación Irlandesa y los realistes ingleses (roblada en 1649) y castigar a los irlandeses na so llucha pola independencia, tres la so rebelión de 1641 contra los invasores ingleses. El Parllamentu Inglés llevaba tiempu entamando reconquistar d'Irlanda, a la que consideraben una provincia d'Inglaterra, unviando ellí ensin ésitu una fuercia d'invasión en 1647. Sicasí, la invasión de Cromwell de 1649 yera enforma mayor y, una vegada rematada la guerra civil n'Inglaterra, yá podía recibir refuerzos y suministros con regularidá. Nel branu de 1649, l'alianza realista-irlandesa yera considerada la mayor amenaza cola que s'enfrentaba la Mancomunidá.[21] Los xefes irlandeses consideraben a les sos fuercies de menor poder que los ingleses, polo qu'en cuenta de presentar batalla en campu abierto (la especialidá de Cromwell, pol usu de la caballería) buscaron abellugu en delles fortaleces. Cromwell inventó una táctica simple pero efectivo (mesma d'él): Atacaba cola artillería les muralles de les fortaleces (na Irlanda de la dómina, yeren poques les que podíen aguantar los ataques de cañones) en dos puntos simultáneamente, pa estremar les fuercies enemigues hasta romper les muralles y atacar cola infantería hasta tomar la plaza.

La campaña qu'entamó tuvo una duración de nueve meses y resultó tan efectiva como curtia, anque nun acabó cola guerra n'Irlanda. Antes de la invasión, les fuercies parllamentaries tan solo calteníen enclaves en Dublín y Derry. Cuando Cromwell abandonó la isla, controlaben la mayor parte de les zones esti y norte del país. En desembarcando en Dublín el 15 d'agostu de 1649 (qu'apenes acababa de ser aseguráu pal Parllamentu na recién batalla de Rathmines), Cromwell tomó los puertos fortificaos de Drogheda y Wexford col fin d'asegurar les llinies de suministros dende Inglaterra. Nel asediu de Drogheda, en setiembre de 1649, les tropes de Cromwell masacraron a cerca de 3500 persones en conquistando'l pueblu. Ente los asesinaos había unos 2700 soldaos realistes y tolos habitantes del pueblu que llevaben armes, según civiles, prisioneros y capellanes católicos. Nel saquéu de Wexford, n'ochobre, tuvo llugar otra masacre en circunstancies bien confuses. Mientres el mesmu Cromwell taba intentando axustar los términos de la rindición, los soldaos del Nuevu Exércitu Modelu aprucieron nel pueblu, asesinaron a 2000 soldaos irlandeses y unos 1500 civiles y pegaron fueu a la mayor parte de la llocalidá. Estes aiciones entá se recuerden na memoria histórica del nacionalismu irlandés. Dambes otomíes nun fueron escepcionales na guerra n'Irlanda empecipiada en 1641, anque entá güei son bien recordaes, en parte por cuenta de una campaña coetanea per parte de los realistes col fin de presentar a Cromwell como un tiranu que masacraba indiscriminadamente a la población civil peruquier.

Tres la cayida de Drogheda, Cromwell mandó una columna escontra l'Ulster col fin d'asegurar el norte del país, y dio n'asediar Waterford, Kilkenny y Clonmel, nel sureste de la isla. Kilkenny rindir con condiciones, según munchos otros pueblos como Nueva Ross y Carlow, pero Cromwell nun llogró tomar Waterford, y en mayu de 1650 perdió casi 2000 homes n'asaltos refugaos enantes de llograr tomar el pueblu de Clonmel. Una de les sos mayores victories n'Irlanda foi diplomática, más que militar: cola ayuda del Conde de Orrery, persuadió a les tropes realistes protestantes en Cork de que camudaren de bandu y llucharen pol Parllamentu. Xusto nesi momentu llegó-y la noticia de que Carlos II desembarcara n'Escocia y fuera proclamáu rei pol réxime de los covenanters, polo que volvió de momentu a Inglaterra con cuenta de faer frente a esa nueva amenaza. Les conquistes parllamentaries n'Irlanda prosiguieron mientres tres años más tres la marcha de Cromwell. Les campañes de los sos socesores, Henry Ireton y Edmund Ludlow, consistieron principalmente en llongures asedios de ciudaes fortificaes y guerra de guerrilles nes zones rurales.

Alderique sobre les aiciones de Cromwell n'Irlanda[editar | editar la fonte]

L'algame de la brutalidá de que s'acusa a Cromwell n'Irlanda foi largamente aldericáu. Anque se cometieron otomíes, nun constituyeron una forma de xenocidiu contra los irlandeses, anque resulta evidente que Cromwell vía a los irlandeses católicos como enemigos polo xeneral. Mientres les guerres civiles, nel bandu parllamentariu surdió un fuerte odiu escontra los católicos irlandeses, a los que los ingleses consideraben pocu más que "xabaces" inferiores. Coles mesmes, el deséu de vengar les masacres de la rebelión de 1641, añedir al clima xeneral d'hostilidá protestante. De cuenta que la animosidad de Cromwell escontra los irlandeses yera tanto relixosa como política. Oponíase apasionadamente a la Ilesia católica, de la que consideraba que negaba la primacía de la Biblia en favor de l'autoridá clerical y papal, y a la que culpaba de la tiranización y persecución de los protestantes n'Europa. L'asociación de Cromwell ente católicos y persecución reforzar cola rebelión irlandesa de 1641, que tuvo marcada por masacres de colonos protestantes ingleses y escoceses per parte de nativos irlandeses católicos, anque fueron descomanadamente esaxeraes nos círculos puritanos d'Inglaterra (de 4000 a más de 120 000 asesinaos). Estos factores contribuyeron a la durez de Cromwell mientres la so campaña militar n'Irlanda.

En setiembre de 1649, xustificó'l saquéu de Drogheda como vengación poles masacres de colonos protestantes nel Ulster mientres la rebelión irlandesa de 1641, llamando a la matanza provocada poles sos tropes "el xustu xuiciu de Dios sobre esos bárbaros, que paparon les sos manes en tanta sangre inocente".[22] En realidá, Drogheda nunca tuvo en manes de los rebeldes en 1641; la mayoría de la so guarnición yeren realistes ingleses.

Sicasí, la so postura relixosa almite poco discutiniu. Dirixiéndose a los defensores irlandeses de Nueva Ross en 1649, que taben axustando la rindición del pueblu, Cromwell dixo que "nun me meto cola conciencia de nengún home, pero si por llibertá de conciencia queréis dicir la llibertá de celebrar misa... entós ellí onde'l Parllamentu tenga autoridá, esa nun va ser dexada." Nuna carta a los obispos católicos irlandeses más entráu l'añu, escribió, "sois parte del Anticristu, y en curtiu vais tener, toos, sangre que beber.".[23] De la mesma, los rexistros de munches ilesies, como por casu la catedral de Kilkenny, acusen a Cromwell d'haber desfigurado y profanáu les imáxenes católiques y les ilesies.

Per otra parte, al llegar Cromwell a Irlanda, ordenó que non se-y requisasen los suministros a los habitantes civiles, y que tou lo que les sos tropes precisaren fuera mercáu a les xentes de forma xusta. Ello ye que dellos soldaos ingleses fueron colgaos por desobedecer esa orde. Con al respective de la masacre de Drogheda, les órdenes de Cromwell siguíen el protocolu militar imperante na dómina, según el cual a una guarnición ufiertábase-y primero la opción de rindise y recibir un tratu xustu y la proteición de forzar atacante. La negativa de la guarnición de Drogheda a rindise, inclusive en siendo forzaos los sos murios, fai que les órdenes –"Prohibí-yos ufiertar rindición a cualesquier nel pueblu que tuviera n'armes"– anque severes, nun fueren inusuales según los estándares de la dómina. Cromwell deseyaba que la severidá en Drogheda actuara como elementu disuasorio na resistencia irlandesa, nes sos propies pallabres: "va prevenir la efusión de sangre nel futuru". Entá más, ellí onde axustó la rindición de pueblos fortificaos, como en Carlow, Nueva Ross y Clonmel, respetó los términos de rindición y protexó les vides y propiedaes de los paisanos.[24]

Cromwell nunca aceptó nenguna responsabilidá pol asesinatu de civiles y alegó qu'actuara de forma dura, pero solu contra aquellos "alzaos n'armes". Ello ye que les peores otomíes que cometió, como les espulsiones forzoses, los asesinatos y les deportaciones como mano d'obra esclava a les Bermudes y Barbados, fueron llevaes a cabu polos sos subordinaos dempués de que partiera escontra Inglaterra. William Petty envaloró nel so encuesta demográfica d'Irlanda na década de 1650, que la guerra de 1641-1653 tuvo de resultes la muerte o exiliu de más de 600 000 persones, o cerca d'un terciu de la población anterior a la guerra.[25] Tres la conquista de Cromwell, la práutica pública del ritu católicu foi prohibida, los clérigos católicos yeren executaos tan llueu se-yos prindaba, y toles tierres y propiedaes católiques resultaron confiscadas a raigañu del Acta pa la colonización d'Irlanda de 1652, y apurríes a colonos escoceses ya ingleses, los acreedores financieros del Parllamentu, y los sos soldaos (vease Colonizaciones d'Irlanda).

Campaña escocesa: 1650-1651[editar | editar la fonte]

Cromwell abandonó Irlanda en mayu de 1650, y al cabu de dellos meses invadió Escocia dempués de que los sos habitantes proclamaren a Carlos II, fíu de Carlos I, llexítimu rei d'Inglaterra. La so visión de los presbiterianos escoceses yera muncho menos contrariu que la que tenía de los católicos irlandeses; a lo último, munchos d'ellos fueren los sos aliaos mientres la Primer Guerra Civil. Cromwell tendía a ver a los escoceses como una xente "medrosa d'El so nome [el de Dios], anque engañaos".[26] Fixo una famosa apelación a l'Asamblea Xeneral de la Ilesia d'Escocia, apurándo-yos a ver l'error de la so alianza col rei - Vos imploro, poles tripes de Cristu, pensái que ye posible que teáis equivocaos.[27]

En siendo refugáu'l so alegatu, les tropes veteranes de Cromwell disponer a invadir Escocia. De primeres, la campaña foi bien mal, yá que los sos soldaos carecíen una falta crónica de suministros y viéronse retrasaos por fortificaciones sol control de tropes escoceses lideraes por David Leslie. L'exércitu parllamentariu atopábase en cantu de la evacuación per mar dende Dunbar. Sicasí, el 3 de setiembre de 1650, Cromwell entartalló inesperadamente al gruesu del exércitu Convenanter na batalla de Dunbar, na que morrieron 4000 soldaos escoceses, 10 000 más cayeron prisioneros, y foi prindada la capital, Edimburgu.[28] La victoria foi de tal magnitú que'l mesmu Cromwell llamar "un eleváu xestu de la Providencia de Dios pa nós [y] unu de los más señalaos regalos que Dios fixo a Inglaterra y La so xente".[28]

Al añu siguiente, Carlos II y los sos aliaos escoceses llevaron a cabu un desesperáu intentu d'invadir Inglaterra y conquistar Londres mientres Cromwell atopábase ocupáu n'Escocia. Sicasí, ésti retornó al sur y atrapar en Worcester en setiembre. Na batalla que siguió, les fuercies del comandante inglés aniquilaron al postreru gran exércitu realista escocés. Munchos de los prisioneros escoceses prindaos mientres la campaña morrieron d'enfermedá y otros fueron unviaos a colonies penales nes Barbados. Nes últimes fases de la campaña escocesa, los homes de Cromwell sol mandu de George Monck escalaron lo que daquella yera'l pueblu de Dundee. Mientres el periodu de la Mancomunidá, Escocia foi gobernada dende Inglaterra y caltenida so ocupación militar por aciu una llinia de fortificaciones que sellaben les sierres nortices, qu'habíen provistu de soldaos a los exércitos d'Escocia, dixebrándoles del restu del país. La práutica del presbiterianismu foi dexada, como lo fuera siempres, pero la Ilesia d'Escocia yá nun tenía'l respaldu de les cortes de xusticia civiles pa imponer les sos regles.[29]

La conquista de Cromwell, anque nun foi precisamente bien recibida, nun dexó nin rastru de rensía n'Escocia. El gobiernu de la Mancomunidá y el Protectoráu foi na so mayoría pacíficu y xusto, y nun hubo grandes confiscaciones de tierres o propiedaes. N'Irlanda, en contraste, tresfirióse la mayor parte de la propiedá de la tierra de la población nativa d'Escotos católicos a los acreedores del Parllamentu, colonos protestantes procedentes d'Inglaterra, y veteranos del New Model Army. Eso creó un heriedu emponzoñada que subsistió muncho más allá de les memories dexaes pol saquéu de Drogheda y de Wexford. Anque nun se-y recuerda de forma desaxeradamente favorable, el nome d'Oliver Cromwell nun ye recibíu nin de lloñe con tanto odiu n'Escocia como n'Irlanda.

Oliver Cromwell c.1655 por Samuel Cooper.

La Mancomunidá: 1649-1653[editar | editar la fonte]

El Parllamentu Rabadilla»[editar | editar la fonte]

Tres la execución del rei, instauróse una república conocida como la Mancomunidá d'Inglaterra. Se instituyó un Conseyu d'Estáu pa xestionar el país, qu'incluyía a Cromwell ente los sos miembros. El so auténticu poder provenía del exércitu; Cromwell intentó ensin ésitu unificar al grupu orixinal de "Independientes Reales" centráu alredor de St John, Saye y Sele, pero namái St John aportó a caltenese nel so escañu del Parllamentu. Dende mediaos de 1649 hasta 1651, mientres Cromwell tuvo ausente en campaña, col Rei depuestu (y xunto a él el factor unificador de la so causa), les distintes faiciones del Parllamentu empezaron a trate somorguiaes en disputes internes. A la so vuelta, Cromwell trató d'influyir nos miembros del Parllamentu por qu'establecieren la fecha de les siguientes eleiciones, xuniendo a los trés reinos so una sola política y poniendo en marcha una ilesia nacional tolerante. Sicasí, el "Parllamentu Rabadilla" (Rump Parliament) bazcuyó na eleición de fecha pa les eleiciones, y anque punxo en marcha una llibertá básica de conciencia, nun consiguió ellaborar una alternativa a los impuestos relixosos, nin llogró desmantelar otros aspeutos de la situación relixosa esistente. Atayáu, Cromwell acabó eslleiendo'l Parllamentu en 1653.[30]

El Parllamentu Barebone»[editar | editar la fonte]

Tres la disolución del Parllamentu Rabadilla, el poder pasó temporalmente a un conseyu qu'aldericó sobre la forma que tenía de tomar la constitución. Ésti aceptó la suxerencia del Xeneral Thomas Harrison de formar un sanedrín de santos. Cromwell nun suscribía los puntos de vista apocalípticos y Quintomonarquistas de Harrison, quien vía un sanedrín como'l puntu d'arranque del reinu de Xesucristu sobre la tierra. Pero atraía-y la idea d'una asamblea constituyida por un amiestu de sectes. Nel so discursu d'inauguración de dicha asamblea, el 4 de xunetu de 1653, Cromwell dio gracies a la Divina Providencia, a la que consideraba responsable de llevar a Inglaterra hasta esi puntu y d'empecipialos na so misión divina: "Verdaderamente Dios llamóvos a esta xera por aciu, creo, les más maraviyoses providencies qu'enxamás recayeron sobre los fíos de los homes en tan curtiu tiempu".[31] Dacuando llamáu'l "Parllamentu de los Santos", l'asamblea foi finalmente conocida como'l "Parllamentu Barebone", nun xuegu de pallabres emplegando'l nome d'unu de los sos miembros, Praise-God Barebone.[32] Finalmente, l'asamblea recibió l'encargu d'atopar un alcuerdu permanente constitucional y relixosu. Cromwell foi convidáu a xunise a la mesma, pero tornó la ufierta. Sicasí, el fracasu de l'asamblea n'algamar los sos oxetivos llevó a los sos miembros a votar a favor de la so disolución el 12 d'avientu de 1653.[33]

El proteutoráu: 1653-1658[editar | editar la fonte]

Tres la disolución del Parllamentu Barebone, John Lambert impulsó una nueva constitución conocida como'l Preséu de gobiernu, bien paecida a les Principales Propuestes (Heads of Proposals) anteriores. Convertía a Cromwell en Lord Protector pa tola vida p'algamar "la máxima maxistratura y l'alministración del gobiernu". Tenía'l poder de convocar y eslleir parllamentos, pero obligáu pol Preséu a buscar el votu de la mayoría pal Conseyu d'Estáu. Sicasí, el poder de Cromwell taba tamién reforzáu pol so gran popularidá nel exércitu, al qu'ampliara mientres les guerres civiles, y al que prudentemente caltuvo dempués en bona forma. Cromwell aceptó'l xuramentu como Lord Protector el 15 d'avientu de 1653.

El Primer Parllamentu del Protectoráu axuntóse'l 3 de setiembre de 1654, y tres dellos xestos iniciales aprobando midíes qu'había tomáu Cromwell, empezó a trabayar nun programa moderáu de reformes constitucionales. En llugar d'oponese a les reformes del Parllamentu, Cromwell eslleir el 22 de xineru de 1655. Tres un llevantamientu realista dirixíu por sir John Penruddock, Cromwell (influyíu por Lambert) estremó Inglaterra en distritos militares gobernaos por xenerales (el rangu exactu yera Major Xeneral) que solo respondíen ante él. Los quince xenerales –llamaos "gobernadores divinos"– yeren imprescindibles non solo pa la seguridá nacional, sinón tamién pa la cruzada moral de Cromwell. Non yá supervisaben les fuercies de la milicia y les comisiones de seguridá, sinón que recaldaben los impuestos y aseguraben el sofitu al gobiernu nes provincies ingleses y galeses.

Estableciéronse comisionados en cada condáu p'asegurar la paz na Commonwealth. Mientres dalgunos d'ellos yeren políticos de carrera, la mayoría yeren puritanos radicales que recibieron a los xenerales colos brazos abiertos y embarcáronse nel so trabayu con entusiasmu. Sicasí, los xenerales duraron menos d'un añu. Munchos víenlos como una amenaza a la so autoridá y los sos esfuercios reformistes. La so posición quedó entá más maltrecha cuando'l Segundu Parllamentu del Protectoráu –constituyíu en setiembre de 1656– votó en contra d'una propuesta d'impuestos fecha pol Major Xeneral John Desborough col fin d'aprovir la so xera de recursos financieros. Finalmente, foi la incapacidá de Cromwell de sofitar a los sos homes, sacrificándolos a los sos oponentes políticos, lo que causaría la cayida de toos ellos. Amás, les sos actividaes ente payares de 1655 y setiembre de 1656 reabrieren les firíes de la década de 1640 y ampliáu les antipatíes escontra'l réxime.[34]

Mientres esti periodu Cromwell tamién s'enfrentó a desafíos na so política esterior. La Primer Guerra Anglo-Holandesa, qu'españó en 1652, contra les Provincies Xuníes de los Países Baxos, foi finalmente ganada pol almirante Robert Blake en 1654. La rivalidá comercial con España nes Indies condució a la guerra anglu-española. Como Lord Protector taba bien al tantu de la contribución que la comunidá xudía protagonizara nel desenvolvimientu económicu d'Holanda, que se convirtiera nel principal rival comercial d'Inglaterra. Esto, combináu cola tolerancia de Cromwell escontra'l derechu de cultu priváu pa tolos non puritanos evanxélicos, llevólu a aprobar el reasentamiento de los xudíos n'Inglaterra, 350 años dempués de que los espulsara Eduardu I d'Inglaterra, cola esperanza de qu'ayudaríen a acelerar la recuperación de la nación tres les guerres civiles.[35]

En 1657, el Parllamentu ufiertó a Cromwell la corona, como parte d'un nuevu cambéu constitucional, creando un gran dilema a aquel que fuera un preséu na abolición de la monarquía. Mientres seis selmanes banciar# ente dulda, intentando decidise. Anque-y atraía la estabilidá que'l gobiernu ganaría col cargu, nun discursu del 13 d'abril de 1657, dexó bien claro que la providencia divina falara en contra de la figura real: "Nun voi tratar d'establecer aquello que la Providencia destruyó y refundió al polvu, y nun voi construyir Xericó de nuevu".[36] La referencia a Xericó falaba d'un momentu anterior, en 1655: cuando Cromwell supo de la derrota d'una espedición contra la islla de La Española, nes Antilles Mayores, comparar a sigo mesmu con Acán, que collechara una derrota pa los israelites en llevando de vuelta al so campamentu parte del saquéu consiguíu mientres la captura de Xericó.[37]

Nel so llugar, Cromwell foi ceremoniosamente reinstaurado como Lord Protector, con mayores poderes de los qu'ostentara hasta entós, nel Palaciu de Westminster, sentáu na Siella del Rei Eduardo que fuera treslladada a l'Abadía de Westminster especialmente pa la ocasión. L'eventu asonsañaba en gran parte una coronación, usando munchos de los sos símbolos y parafernalia, como la capa púrpura con cantos de armiño, la espada de xusticia y el cetru (pero ensin corona nin orbe). Lo más notable foi que'l cargu de Lord Protector siguió ensin ser hereditariu, anque Cromwell agora podía nomar al so socesor. Los sos nuevos derechos y poderes fueron redactaos na Humilde pidimientu y conseyu, un preséu llexislativu que reemplazó al Preséu de gobiernu. Sicasí, el mesmu Cromwell esforciar por embrivir el so propiu papel, describiéndose a sigo mesmu como un condestable o guardián.

Muerte y execución póstuma[editar | editar la fonte]

Créese que Cromwell carecía malaria (probablemente contraida mientres les sos campañes n'Irlanda) y de cálculu renal. En 1658 sufrió dambes al empar: un rebrote repentín de les fiebres provocaes pola malaria, siguíu darréu por un ataque de síntomes propios del cálculu renal. Un médicu venecianu siguió la enfermedá qu'acabó causando la muerte de Cromwell, afirmando que los sos médicos personales taben tratándo-y mal, lo que lu llevó a un rápidu cayente y a la muerte. Ensin dulda aceleró la so escayencia la muerte de la so fía favorita, Elizabeth Cromwell, el 29 d'agostu a los 29 años. Morrió en Whitehall el 3 de setiembre de 1658, l'aniversariu de les sos grandes victories en Dunbar y Worcester.[38]

Asocedió-y como lord Protector el so fíu Richard. Anque nun taba totalmente exentu d'habilidá, Richard nun tenía sofitos nin nel Parllamentu nin nel exércitu, y foi obligáu a dimitir na primavera de 1659, llevando'l Protectoráu a la so final. Nel periodu darréu posterior a la so abdicación, el xefe del exércitu, George Monck, tomó'l poder mientres menos d'un añu, momentu nel que'l Parllamentu reinstauró a Carlos II d'Inglaterra como rei.

En 1661 el so cuerpu foi desenterráu de l'abadía de Westminster y suxetu al ritual de la execución póstuma. El procesu tuvo llugar, de forma simbólica, el 30 de xineru, la mesma fecha en que s'executó a Carlos I d'Inglaterra. El so cuerpu foi colgáu d'unes cadenes en Tyburn mientres un tiempu, hasta que finalmente foi refundiáu a una fuesa, ente que la so cabeza degollada foi exhibida a lo cimero d'un poste claváu a la entrada de l'abadía de Westminster hasta 1685. Tres esi añu, la cabeza foi camudando de manes hasta ser finalmente soterrada nos terrenes del Sidney Sussex College, en Cambridge, en 1960, onde Oliver había estudiáu.[39]

Reputación póstuma[editar | editar la fonte]

Mientres la so vida, dellos panfletos pintaron a Cromwell como un hipócrita motiváu pol enfotu de poder –por casu, El maquiavélicu Cromwell y Los malabaristes descubiertos, dambos parte d'un ataque a Cromwell de los niveladores tres 1647– presénten-y como una figura maquiavélica.[40] Delles valoraciones contemporánees más positives –por casu la de John Spittlehouse en Una pieza d'avisu refugada– solíen-y comparar con Moisés rescatando a los ingleses, llevándolos a la seguridá al traviés del mar Roxu de les guerres civiles.[41] Publicáronse delles biografíes pocu dempués de la so muerte. Un exemplu ye El políticu perfectu, del anónimu "L.S.", que describe cómo Cromwell "amó más a los homes qu'a los llibros" y da una matizada valoración del mesmu como un enérxicu defensor de la llibertá de conciencia ganáu pol arguyu y l'ambición.[42]

En 1667 Edward Hyde, primer conde de Clarendon publicó otra valoración, igualmente matizada pero menos positiva, nel so Historia de la Rebelión y les Guerres Civiles n'Inglaterra. Hyde declaró que Cromwell "va ser vistu pola posteridá como un valiente mal home".[43] Argumentó que l'ascensu de Cromwell al poder habíase vistu ayudáu non solo pol so gran espíritu y enerxía, sinón tamién pola so maldá y la so crueldá. Hyde nunca conoció personalmente a Cromwell, y el so llibru foi escritu tres la restauración inglesa de la monarquía, lo que puede influyir na so narración. Pero a pesar d'eso entá güei hai quien lo considera "una obra maestra".[44]

A principios del sieglu XVIII, la imaxe de Cromwell empezó a ser adoptada y modificada polos Whigs como parte del so proyeutu más ampliu de dar una llexitimación histórica a los sos oxetivos políticos. Una versión de les Memories d'Edmund Ludlow, reescrita por John Toland col fin d'esaniciar los elementos puritanos radicales y reemplazalos por una caña de republicanismu centrada na historiografía whig, presentaba'l Protectoráu de Cromwell como una tiranía militar. Por aciu Ludlow, Toland retrató a Cromwell como un déspota qu'entartalló los entamos del gobiernu democráticu na década de 1640.[45]

Estatua d'Oliver Cromwell nel esterior del Palaciu de Westminster, Londres.

Thomas Carlyle empecipió una revisión de la figura de Cromwell na década de 1840, presentando a Cromwell como a un héroe na batalla ente'l bien y el mal, y un modelu pa restaurar la moralidá a una dómina que Carlyle consideraba apoderada pola cobardura, la retórica ensin sentíu y la moral comprometida. Les aiciones de Cromwell, incluyendo les sos campañes n'Irlanda y la disolución del Parllamentu Llargu, acordies con Carlyle teníen de ser apreciaes y allabaes como un tou. Sicasí, los llectores yeren llibres d'interpretar a Carlyle de forma selectiva. La so imaxe de Cromwell prestaba a los inconformistes, quien lu víen como un campeón de la independencia sectaria, y tamién a los radicales de la clase trabayadora (inclusive dalgunos marxistes), pa quien yera un home del pueblu que s'enfrentó a la opresión de la monarquía y la clase aristocrática.[46]

Les ilesies inconformistes sofitaron una campaña p'alzar una estatua de Cromwell nel esterior del Palaciu de Westminster; Ford Maddox Brown y otros artistes amosaron a un Cromwell heroicu en pintures como Cromwell, proteutor de los valdenses.[47] En 1899 tolos eventos conmemorativos celebrando l'aniversariu de la nacencia de Cromwell fueron entamaos poles ilesies congregacionalistas y bautistes. Na ceremonia de Londres, David Lloyd George dixo qu'él creía en Cromwell porque "foi un gran lluchador inconformista".[48]

A finales del sieglu XIX, el Cromwell amosáu por Carlyle, aportunando na importancia de la moral puritana y la seriedá, fuera asimiláu na historiografía whig y del Partíu Lliberal. L'historiador de la Universidá d'Oxford especialista na guerra civil, Samuel Rawson Gardiner, concluyó que "l'home - como siempres asocede colos más nobles - yera más grande que'l so trabayu".[49] Gardiner aportunó nel calter dinámico y cambiante de Cromwell y nel so papel pa desmantelar la monarquía absoluta, mientres subestimaba el so convencimientu relixosu.[50] La política esterior de Cromwell tamién aprovió a Gardiner d'un curiosu antecedente a la espansión imperial victoriana, cuando ésta resaltaba la "constancia nel esfuerciu por faer Inglaterra mayor per tierra y per mar".[51]

Na primer metá del sieglu XX, la reputación de Cromwell viose influyida con frecuencia pola puxanza de los movimientos totalitarios n'Alemaña, Italia y otros países d'Europa. Wilbur Cortez Abbott, por casu - historiador de Harvard - dedicó la mayor parte de la so carrera a compilar y editar una coleición de múltiples volúmenes coles cartes y discursos de Cromwell. Nel intre del so trabayu, que foi publicáu ente 1937 y 1947, Abbot empezó a afirmar que Cromwell foi un protofascista. Sicasí, historiadores posteriores como John Morrill criticaron les interpretaciones de Abbot y el so aproximamientu editorial.[52] De forma similar, Ernest Barker comparó a los Independientes colos Nazis. Sicasí, non toles comparances históriques feches mientres esti periodu apuntaben a dictadores militares contemporáneos. León Trotsky, por casu, oldeó a Cromwell con Lenin, argumentando que "Lenin ye un Cromwell proletariu del sieglu XX".[53]

Los historiadores de finales del sieglu XX han reexaminado la naturaleza de la fe de Cromwell y del so réxime autoritariu. Austin Woolrych esploró la tema de la "dictadura" en fondura, argumentando que Cromwell viose suxetu a dos fuercies en confrontación: la so obligación para col exércitu y el so deséu de consiguir un compromisu duraderu recuperando l'enfotu de la nación política nel so conxuntu. Woolrych argumentó que los elementos dictatoriales nel gobiernu de Cromwell surdíen, non tantu de los sos oríxenes militares o de la participación d'oficiales del exércitu nel gobiernu civil, como del so interés na xente de Dios y el so convencimiento de que suprimir el viciu y favorecer la virtú constituyía'l fin principal del gobiernu.[54]

Historiadores como John Morrill, Blair Worden y J.C. Davis desenvolvieron esa tema, revelando la estensión cola que los escritos y discursos de Cromwell taben apinaos de referencies bíbliques, y argumentando en consecuencia que les sos aiciones radicales taben impulsaes pol so celu pola reforma divina.[55]

Llocalmente, Cromwell caltuvo la so popularidá en Cambridgeshire, onde yera conocíu como "El señor de los barganales". En Cambridge, hai una vidrera conmemorativa na Ilesia Reformada Xunida, y St Ives, Cambridgeshire alzó-y un monumentu na plaza del pueblu.

Cromwell na cultura popular[editar | editar la fonte]

Escudu personal d'Oliver Cromwell.

Hai dellos cantares y obres musicales que faen referencia a Cromwell. Por casu, los Monty Python publicaron en 1989 un cantar tituláu Oliver Cromwell, una parodia de la so biografía. El cantar Oliver's Army d'Elvis Costello fala del Nuevu Exércitu Modelo. Otros cantares son muncho más crítiques: el cantar "Young Ned of the Hill", de Terry Woods y Ron Kavana (popularizada por The Pogues), critica les aiciones de Cromwell n'Irlanda coles pallabres: "Te arreniego, Oliver Cromwell, tu que violasti la nuesa madre patria, espero que te teas podreciendo nel infiernu polos horrores que nos mandasti".

Nel so álbum You Are the Quarry de 2004, l'artista británicu Morrissey grabó'l cantar "Irish Blood, English Heart", que contién la lletra: "Tuvi suañando con un tiempu en que los ingleses tean fartos de los llaboristes y los conservadores, y cuspan sobre'l nome d'Oliver Cromwell, y denuncien a esta llinia real qu'entá lu allaba, y va allabalu per siempres".

El cantar "Tobacco Island" de Flogging Molly fala de cómo Cromwell deportó trabayadores irlandeses a Barbados, cola lletra: "Cromwell y les sos cabeces redondes/tundieron tou lo que conocíamos/engrilletados rescamplos de llibertá/agora nun somos más que bienes robaos/escuru ye l'horizonte anegrazáu por completu'l sol/esta podre xaula de Bridgetown/ye onde agora pertenezo".

La banda finlandesa de doom metal Reverend Bizarre grabó un cantar llamáu "Cromwell" como parte del so álbum II Crush the Insects en 2005.

El personaxe de Cromwell apaeció en munches películes y obres de ficción. Victor Hugo escribió una obra sobre Cromwell en 1827. Nel 2003, el dramaturgu Steve Newman produció'l so Una nueche con Oliver Cromwell, na qu'afondaba na rellación ente'l mesmu Cromwell y el Major Xeneral Thomas Harrison. La obra estrenar na "Shreeves House" en Stratford-upon-Avon, onde se cree que s'agospió Cromwell enantes de la batalla de Worcester. El personaxe de Cromwell apaeció en películes como The Moonraker (1958) interpretáu por John -y Mesurier, en Witchfinder Xeneral (1968) por Patrick Wymark, en Cromwell (1970) por Richard Harris (el cual, irónicamente, yera irlandés) y en Matar a un rei (2003) por Tim Roth. En televisión foi interpretáu por Peter Jeffrey na serie de la BBC Pola espada estremaos, y nel docudrama de la BBC Warts and All (2003) por Jim Carter.


Predecesor:
Carlos I
República o Mancomunidá
1649 - 1653
Socesor:
Oliver Cromwell
Predecesor:
República o Mancomunidá
Lord Protector d'Inglaterra
1653 - 1658
Socesor:
Richard Cromwell

Referencies[editar | editar la fonte]

Téngase en cuenta que la gran mayoría de les referencies mentaes tán n'inglés.

  • Adamson, John (1990). "Oliver Cromwell and the Long Parliament", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Adamson, John (1987). "The English Nobility and the Projected Settlement of 1647", en Historical Journal, 30, 3.
  • Carlyle, Thomas (ed.) (1904 edition). Oliver Cromwell's letters and speeches, with elucidations [3]; [4]
  • Coward, Barry (2003). The Stuart Age: England, 1603-1714, (Longman), ISBN 0-582-77251-6.
  • Durston, Christopher (1998). The Fall of Cromwell's Major-Generals, en English Historical Review 1998 113(450): páxs.18-37, ISSN 0013-8266 .
  • Gardiner, Samuel Rawson (1901). Oliver Cromwell, ISBN 1-4179-4961-9. [5]
  • Gaunt, Peter (1996). Oliver Cromwell (Blackwell), ISBN 0-631-18356-6.
  • Hirst, Derek (1990). The Lord Protector, 1653-8, en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Kenyon, John & Ohlmeyer, Jane (eds.) (2000). The Civil Wars: A Military History of England, Scotland, and Ireland 1638-1660 (Oxford University Press), ISBN 0-19-280278-X.[6]
  • Kishlansky, Mark (1990), "Saye What?" en Historical Journal 33, 4.
  • Lenihan, Padraig (2000). Confederate Catholics at War (Cork University Press), ISBN 1-85918-244-5
  • Morrill, John (1990). '"Cromwell and his contemporaries", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Morrill, John (1990). "The Making of Oliver Cromwell", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Roots, Ivan (1989). Speeches of Oliver Cromwell (Everyman classics), ISBN 0-460-01254-1.
  • Woolrych, Austin (1982). Commonwealth to Protectorate (Clarendon Press), ISBN 0-19-822659-4.
  • Woolrych, Austin (1990). "Cromwell as a soldier" en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Woolrych, Austin (1987). Soldiers and Statesmen: the General Council of the Army and its Alderiques (Clarendon Press), ISBN 0-19-822752-3.
  • Worden, Blair (1985). "Oliver Cromwell and the ensin of Achan", in Beales, D. and Best, G. (eds.) History, Society and the Churches, ISBN 0-521-02189-8.
  • Worden, Blair (2001). Roundhead Reputations: the English Civil Wars and the passions of posterity (Penguin), ISBN 0-14-100694-3.
  • Worden, Blair (1977). The Rump Parliament (Cambridge University Press), ISBN 0-521-29213-1.
  • Worden, Blair (2000). "Thomas Carlyle and Oliver Cromwell", en Proceedings Of The British Academy 105: páxs.131-170. ISSN 0068-1202 .
  • Young, Peter and Holmes, Richard (2000). The English Civil War (Wordsworth), ISBN 1-84022-222-0.

Notes[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://news.bbc.co.uk/local/cambridgeshire/hi/people_and_places/history/newsid_8998000/8998465.stm.
  2. 2,0 2,1 URL de la referencia: http://www.olivercromwellshouse.co.uk/index.php?page=oliver_cromwell.
  3. URL de la referencia: https://www.olivercromwellshouse.co.uk/history/.
  4. 4,0 4,1 4,2 Afirmao en: Kindred Britain.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  6. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  7. Morrill, John (1990). "The Making of Oliver Cromwell", in Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4, p.24.
  8. Gardiner, Samuel Rawson (1901). Oliver Cromwell, ISBN 1-4179-4961-9, p.4; Gaunt, Peter (1996). Oliver Cromwell (Blackwell), ISBN 0-631-18356-6, p.23.
  9. 9,0 9,1 Morrill, p.34.
  10. Morrill, páxs.24-33.
  11. Morrill, páxs.25-26.
  12. Adamson, John (1990). "Oliver Cromwell and the Long Parliament", in Morrill, p.57.
  13. Coward, Barry (2003). The Stuart Age: England, 1603-1714, (Longman), ISBN 0-582-77251-6, páxs.174-77.
  14. Carta a sir William Spring, setiembre de 1643, citada en Carlyle, Thomas (ed.) (1904 edition). Oliver Cromwell's letters and speeches, with elucidations, vol I, p.154; tamién citada en Young y Holmes (2000). The English Civil War, (Wordsworth), ISBN 1-84022-222-0, p.107.
  15. Woolrych, Austin (1990). Cromwell as a soldier, en Morrill, páxs.117-118.
  16. Coward, páxs.188-95.
  17. Anque ye tema d'alderique'l que Cromwell y Ireton fueren realmente'l autores del "Heads of Proposals" o actuaren en nome de Saye y Sele: Adamson, John (1987). "The English Nobility and the Projected Settlement of 1647", en Historical Journal, 30, 3; Kishlansky, Mark (1990). "Saye What?" en Historical Journal 33, 4.
  18. Woolrych, Austin (1987). Soldiers and Statesmen: the General Council of the Army and its Alderiques (Clarendon Press), ISBN 0-19-822752-3, ch.2-5.
  19. Gardiner, páxs.144-47.
  20. Adamson, páxs.76-84.
  21. Lenihan, Padraig (2000). Confederate Catholics at War (Cork University Press), ISBN 1-85918-244-5, p.115.
  22. Kenyon, John & Ohlmeyer, Jane (eds.) (2000). The Civil Wars: A Military History of England, Scotland, and Ireland 1638-1660 (Oxford University Press), ISBN 0-19-280278-X, p.98.
  23. [1]; Lenihan, p.114.
  24. Gaunt, p.116.
  25. Kenyon & Ohlmeyer, p.278
  26. Lenihan, Confederate catholics at Wat, p115
  27. Gardiner, p.194.
  28. 28,0 28,1 Kenyon, Ohlmeyer, Civil Wars, p66
  29. Geoffrey Parker, Empire, War and Faith in Early Modern Europe (2003), p 281
  30. Worden, Blair (1977). The Rump Parliament (Cambridge University Press), ISBN 0-521-29213-1, cap.16-17.
  31. Roots, Ivan (1989). Speeches of Oliver Cromwell (Everyman classics), ISBN 0-460-01254-1, páxs.8-27.
  32. N'inglés, Barebone traduzse lliteralmente como solo güesos, o nos güesos, polo que pa un anglofalante "Parllamentu Barebone" suena como "Parllamentu nos güesos"
  33. Woolrych, Austin (1982). Commonwealth to Protectorate (Clarendon Press), ISBN 0-19-822659-4, ch.5-10.
  34. Durston, Christopher (1998). The Fall of Cromwell's Major-Generals en English Historical Review 1998 113(450): páxs.18-37, ISSN 0013-8266 .
  35. Hirst, Derek (1990). "The Lord Protector, 1653-8", en Morrill, p.137.
  36. Roots, p.128.
  37. Worden, Blair (1985). "Oliver Cromwell and the ensin of Achan", en Beales, D. and Best, G. (eds.) History, Society and the Churches, ISBN 0-521-02189-8, páxs.141-145.
  38. Gaunt, p.204.
  39. Gaunt, p.4.
  40. Morrill, John (1990). "Cromwell and his contemporaries", en Morrill, páxs.263-4.
  41. Morrill, páxs.271-2.
  42. Morrill, páxs.279-281.
  43. Citáu en Gaunt, p.9.
  44. Gaunt, p.9.
  45. Worden, Blair (2001). Roundhead Reputations: The English Civil Wars and the Passions of Posterity (Penguin), ISBN 0-14-100694-3, páxs.53-59.
  46. Worden, Blair (2000). "Thomas Carlyle and Oliver Cromwell", en Proceedings Of The British Academy 105: páxs.131-170. ISSN 0068-1202 .
  47. Trodd, C, Culture and Energy, Ford Madox Brown and the Cromwellian grotesque, Victorian Culture and the Idea of the Grotesque, Ashgate, 1998, pp68-73
  48. The Times, 26 d'abril de 1899, p.12.
  49. Gardiner, p.315.
  50. Worden, páxs.256-260.
  51. Gardiner, p.318.
  52. Morrill, John (1990). "Textualising and Contextualising Cromwell", en Historical Journal, 33, 3, páxs.629-639.
  53. Trotsky, Leon (1974). Trotsky's Writings on Britain (New Park).
  54. Woolrych, Austin (1990). "The Cromwellian Protectorate: a Military Dictatorship?" en History 1990 75(244): 207-231, ISSN 0018-2648.
  55. Morrill (2004). "Cromwell, Oliver (1599-1658)", en Oxford Dictionary of National Biography, (Oxford University Press) [2]; Worden, Blair (1985). "Oliver Cromwell and the ensin of Achan". En Beales, D. y Best, G., History, Society and the Churches; Davis, J.C. (1990). "Cromwell's religion", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman).

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Biografíes[editar | editar la fonte]

  • Adamson, John (1990). "Oliver Cromwell and the Long Parliament", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Ashley, Maurice (1958). The Greatness of Oliver Cromwell (Macmillan). [7]
  • Bennett, Martyn. Oliver Cromwell (2006), ISBN 0-415-31922-6.
  • Clifford, Alan (1999). Oliver Cromwell: the lessons and legacy of the Protectorate (Charenton Reformed Publishing), ISBN 0-9526716-2-X. Religious study.
  • Davis, J. C. (2001). Oliver Cromwell (Hodder Arnold), ISBN 0-340-73118-4.
  • Fraser, Antonia (1973). Cromwell, Our Chief of Men, y Cromwell: the Lord Protector (Phoenix Press), ISBN 0-7538-1331-9. Narrativa popular.
  • Firth, C.H. (1900). Oliver Cromwell and the Rule of the Puritans ISBN 1-4021-4474-1.
  • Gardiner, Samuel Rawson (1901). Oliver Cromwell, ISBN 1-4179-4961-9. Classic biography. [8]
  • Gaunt, Peter (1996). Oliver Cromwell (Blackwell), ISBN 0-631-18356-6. Biografía curtia.
  • Hill, Christopher (1970). God's Englishman: Oliver Cromwell And The English Revolution (Penguin), ISBN 0-297-00043-8.
  • Hirst, Derek (1990). "The Lord Protector, 1653-8", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4
  • Mason, James and Longman, Angela Leonard (1998). Oliver Cromwell (Longman), ISBN 0-582-29734-6.
  • Morrill, John (2004). "Cromwell, Oliver (1599-1658)", en Oxford Dictionary of National Biography, (Oxford University Press) [9]
  • Morrill, John (1990). "The Making of Oliver Cromwell", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Paul, Robert (1958). The Lord Protector: Religion And Politics In The Life Of Oliver Cromwell. [10]
  • Smith, David (ed.) (2003). Oliver Cromwell and the Interregnum (Blackwell), ISBN 0-631-22725-3.
  • Wedgwood, C.V. (1939). Oliver Cromwell (Duckworth), ISBN 0-7156-0656-5.
  • Worden, Blair (1985). "Oliver Cromwell and the ensin of Achan", en Beales, D. y Best, G. (eds.) History, Society and the Churches, ISBN 0-521-02189-8.

Estudios militares[editar | editar la fonte]

  • Durston, Christopher (2000). "'Settling the Hearts and Quieting the Minds of All Good People': the Major-generals and the Puritan Minorities of Interregnum England", en History 2000 85(278): páxs.247-267, ISSN 0018-2648 . Full text online at Ebsco.
  • Durston, Christopher (1998). "The Fall of Cromwell's Major-Generals", en English Historical Review 1998 113(450): páxs.18-37, ISSN 0013-8266
  • Firth, C.H. (1921). Cromwell's Army (Greenhill Books), ISBN 1-85367-120-7.
  • Gillingham, J. (1976). Portrait Of A Soldier: Cromwell (Weidenfeld & Nicholson), ISBN 0-297-77148-5.
  • Kenyon, John & Ohlmeyer, Jane (eds.) (2000). The Civil Wars: A Military History of England, Scotland, and Ireland 1638-1660 (Oxford University Press), ISBN 0-19-280278-X. [11]
  • Kitson, Frank (2004). Old Ironsides: The Military Biography of Oliver Cromwell (Weidenfeld Military), ISBN 0-297-84688-4.
  • Marshall, Alan (2004). Oliver Cromwell: Soldier: The Military Life of a Revolutionary at War (Brassey's), ISBN 1-85753-343-7.
  • Woolrych, Austin (1990). "The Cromwellian Protectorate: a Military Dictatorship?" en History 1990 75(244): 207-231, ISSN 0018-2648 . Testu online completu en Ebsco.
  • Woolrych, Austin (1990). "Cromwell as a soldier", en Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Young, Peter and Holmes, Richard (2000). The English Civil War, (Wordsworth ), ISBN 1-84022-222-0.

Estudios xenéricos sobre la dómina[editar | editar la fonte]

  • Coward, Barry (2002). The Cromwellian Protectorate (Manchester University Press), ISBN 0-7190-4317-4.
  • Coward, Barry (2003). The Stuart Age: England, 1603-1714, (Longman), ISBN 0-582-77251-6. Survey of political history of the yera.
  • Davies, Godfrey (1963). The Early Stuarts, 1603-1660 (Oxford University Press), ISBN 0-19-821704-8. [12]. Vista xeneral de la política, la relixón y la diplomacia de la dómina.
  • Korr, Charles P. (1975). Cromwell and the New Model Foreign Policy: England's Policy toward France, 1649-1658 (University of California Press), ISBN 0-520-02281-5. [13]
  • Macinnes, Allan (2005). The British Revolution, 1629-1660 (Palgrave Macmillan), ISBN 0-333-59750-8.
  • Morrill, John (1990). "Cromwell and his contemporaries". In Morrill, John (ed.), Oliver Cromwell and the English Revolution (Longman), ISBN 0-582-01675-4.
  • Trevor-Roper, Hugh (1967). Oliver Cromwell and his Parliaments, nel so Religion, the Reformation and Social Change (Macmillan). [14]
  • Venning, Timothy (1995). Cromwellian Foreign Policy (Palgrave Macmillan), ISBN 0-333-63388-1.
  • Woolrych, Austin (1982). Commonwealth to Protectorate (Clarendon Press), ISBN 0-19-822659-4.
  • Worden, Blair (2001). Roundhead Reputations: the English Civil Wars and the passions of posterity (Penguin), ISBN 0-14-100694-3.

Fontes primaries[editar | editar la fonte]

  • Abbott, W.C. (ed.) (1937-47). Writings and Speeches of Oliver Cromwell, 4 vols. La referencia académica estándar sobre les mesmes pallabres de Cromwell. [15].
  • Carlyle, Thomas (ed.) (1904 edition), Oliver Cromwell's letters and speeches, with elucidations. [16]; [17]
  • Haykin, Michael A. G. (ed.) (1999). To Honour God: The Spirituality of Oliver Cromwell (Joshua Press), ISBN 1984400038. Estractos de los escritos relixosos de Cromwell.
  • Morrill, John (1990). "Textualizing and Contextualizing Cromwell", in Historical Journal 1990 33(3): páxs.629-639. ISSN 0018-246X . Testu completu online en Jstor. Esamina les ediciones de Carlyle y Abbott.
  • Roots, Ivan (1989). Speeches of Oliver Cromwell (Everyman classics), ISBN 0-460-01254-1.
  • Worden, Blair (2000). Thomas Carlyle and Oliver Cromwell, en Proceedings Of The British Academy 105: páxs.131-170, ISSN 0068-1202 .

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.