Nacionalismu irlandés

De Wikipedia
Bandera de Leinster.

El Nacionalismu irlandés ye un movimientu políticu que llucha pola unión de tola isla d'Irlanda para llibrala del dominiu d'Inglaterra. Surdió dende los prolegómenos de la rebelión que solmenó a la isla d'Irlanda en 1641, cuando los nativos remontáronse contra los colonos procedentes d'Inglaterra y d'Escocia.[1]

Dalgunos de los sos exemplos más estremos son l'Exércitu Republicanu Irlandés (más conocíu como IRA) (Óglaigh na hÉireann o "exércitu de voluntarios" en gaélicu irlandés, Irish Republican Army n'inglés) que dende finales del sieglu XIX llevó a cabu ataques terroristes n'Irlanda del Norte, la República Irlandesa ya Inglaterra; n'especial en contra de la población protestante d'Irlanda del Norte y les autoridaes civiles y militares n'Inglaterra.

Raigaños[editar | editar la fonte]

Irlanda tuvo sometida al control inglés de forma variable dende finales del sieglu XII (vease Irlanda normanda). Los nativos trataron d'aguantar la conquista al traviés de medios militares, pero la so estructura formada por pequeñu señoríos independientes y l'ausencia d'un oxetivu común, como la creación d'un estáu independiente, facilitó la empresa a los conquistadores. El conflictu causáu pola presencia inglesa intensificar tres la reforma protestante n'Inglaterra, qu'introdució un elementu relixosu na reconquista Tudor del sieglu XVI, entrín y non la mayoría de los irlandeses siguieron siendo católicos. Munchos de los terratenientes católicos fueron quitaos de les sos tierres mientres el procesu de colonización y les sos propiedaes apurríes a una nueva clase protestante terrateniente procedente d'Inglaterra y Escocia. Amás, la colonización del Ulster, empecipiada en 1609, significó'l plantíu” d'una importante colonia d'ingleses y escoceses nel norte de la isla.

Lo más paecío a una campaña nacionalista contra la presencia inglesa foi la rebelión empecipiada por Hugh O'Neill, conde de Tyrone y Red Hugh O'Donnell, dos de los nobles gaélicos más poderosos del Ulster, na década de los 90 del sieglu XVI. Esta rebelión, conocida como la guerra de los nueve años o Rebelión de Tyrone tuvo qu'a puntu d'espulsar a los ingleses y convertir a Irlanda nun protectoráu español. Sicasí, magar definise como un movimientu d'irlandeses católicos contra ingleses protestantes, les fuercies d'O'Neill nun dexaben de ser una coalición de cles y nobles que camudaben de planes y llealtaes según los sos intereses. Munchos historiadores ven a O'Neill motiváu pola ambición personal d'asegurar la so autoridá nel Ulster.

Más significativos fueron los acontecimientos de los años 1641-1653, que s'empecipiaron cola rebelión gaélica, cuando una coalición d'irlandeses y ingleses vieyos, crearon un estáu independiente de facto que lluchó nes guerres de los trés reinos, conocíu como la Confederación d'Irlandeses Católicos. Los confederaos, (conocíos tamién como la Confederación de Kilkenny), afirmaben la independencia d'Irlanda frente a Inglaterra, anque aceptando al mesmu monarca. Esixíen l'autonomía pal parllamentu irlandés, plenos derechos pa los católicos y el fin de la prinda de les propiedaes de los terratenientes católicos. Sicasí, la causa confederada foi ganada mientres la conquista de Cromwell ente 1649 y 1653 y la vieya clase católica terrateniente foi definitivamente privada de los sos privilexos.

Un movimientu monárquicu similar apaeció mientres el periodu de 1680-90, cuando los católicos irlandeses Jacobitas sofitaron a Xacobu II tres el so deposición pola Revolución Gloriosa. Los jacobitas demandaben mayoría católica nun parllamentu irlandés autónomu, la restitución de les tierres confiscadas a los católicos y el nomamientu d'un Lord Teniente d'Irlanda irlandés. Al igual que los confederaos del 1640, los jacobitas yeren conscientes de representar la nación irlandesa”, pero nun yeren separatistes y representaben principalmente a la clase propietaria. Como los confederaos, tamién fueron ganaos na guerra guillermita d'Irlanda ente 1689 y 1691. A partir d'entós, el gobiernu y la propiedá quedaron en manes de la cada vez más poderosa Ascendencia Protestante. Los católicos viéronse nuevamente estremaos de les posiciones de poder cola nueva llexislación penal.

Esta coincidencia d'identidaes relixosa y étnica (católica y gaélica), según la conciencia de ser quitaos y derrotaos polos británicu protestantes acabaría per convertir se n'unu de les traces fundamentales del nacionalismu irlandés.

Primitivu nacionalismu - De Grattan a O'Connell[editar | editar la fonte]

Los protestantes qu'apoderaron el parllamentu mientres el sieglu XVIII demandaron en repitíes ocasiones una mayor autonomía d'ésti respectu del británicu - particularmente la derogación de la llei de Poyning, que dexaba qu'esti postreru llexislara Irlanda.

Aquellos parllamentarios que más abiertamente se manifestaron en favor d'un mayor grau d'autogobiernu yeren conocíos como “patriotes”, por casu Henry Grattan, que llogró una sustancial independencia llexislativa sustancial ente 1782 y 1783. Grattan y los elementos radicales del partíu del “Whig irlandés” reivindicaron igualdá pa los católicos na década de 1790 pa la igualdá política católica y la reforma del procesu eleutoral. Per otru llau, yera partidariu de caltener con Gran Bretaña aquellos llazos mutuamente beneficiosos, qu'esplicaba col so comentariu: 'La canal [mar irlandés] prohibe la unión; l'océanu prohibe separación'.

El calter nacionalista del movimientu de Grattan foi oxetu de discutiniu por cuenta de que munchos de los sos siguidores yeren descendientes de la minoría colonial”. Sicasí, otros nacionalistes reconocíos como Neilson, Tone o Emmet tamién baxaben de families ingleses llegaes a la isla con posterioridá al 1600.

El nacionalismu irlandés modernu con aspiraciones democrátiques nació na década de 1790 cuando Theobald Wolfe Tone fundó la Sociedá de los Irlandeses Xuníos, col propósitu d'esaniciar la discriminación relixosa pa fundar dempués una República independiente. Tone y la mayor parte de los líderes de los Irlandeses Xuníos yeren protestantes inspiraos por Revolución francesa, que suañaben con una sociedá ensin divisiones sectaries, qu'atribuyíen a la dominación británica. Recibieron importantes sofitos de la Primer República Francesa, enemiga entós de la Santa Sede. Los Irlandeses Xuníos llevantar n'armes en 1798 (vease rebelión irlandesa de 1798), provocando una serie de desordes y enfrentamientos violentamente reprimíos poles autoridaes britániques. Darréu, el Parllamentu Irlandés votó'l so autodisolución y cola entrada a valir del Acta d'Unión de 1800 Parllamentarios irlandeses pasaron a ocupar el so escañu nel Parllamentu de Westminster. (Vease historia d'Irlanda)

Dos formes de nacionalismu irlandés surdieron entós d'estos acontecimientos. Unu yera un movimientu radical, conocíu como Republicanismu irlandés, que abogó pol usu de la fuercia pa fundar una República secular ya igualitaria, representáu por grupos como'l de la Nueva Irlanda, dalgunos de los cualos llanzaron una rebelión en 1848.

La otra tradición nacionalista yera más moderada, partidaria del emplegu de medios non-violentos pa llograr concesiones del gobiernu británicu. Ente que dambes tradiciones yeren predominantemente católiques na so base, la xerarquía de la ilesia oponer al separatismu republicanu por cuenta de los sos métodos violentos y a la so ideoloxía secular, ente que sofitaba al nacionalismu reformista non-violentu.

Daniel O'Connell convertir nel líder d'esti nacionalismu moderao. O'Connell, xefe de l'Asociación católica y de l'Asociación pola Derogación nos años 20, 30 y 40, fixo campaña en favor de la emancipación católica - el plenu derechu políticu pa los católicos - y dempués de la derogación de la unión”, esto ye, l'abolición de l'Acta de 1800 y la creación d'un gobiernu autónomu irlandés so la corona. Llogró que s'aprobaren lleis que desafiaren a los católicos, pero nun tuvo tanta suerte col autogobiernu. El movimientu d'O'Connell yera más explícitamente católicu que los sos predecesores del sieglu XVIII. Goció del sofitu del cleru católicu, que s'opunxeren a les idees de los Irlandeses Xuníos y reforzó l'asociación ente la identidá irlandesa y catolicismu. Los miembros de la Joven Irlanda, una dixebra de l'Asociación, utilizaben símbolos tradicionales irlandeses como l'arpa y entamaben les sos convocatories en llugares como Tara o Clontarf fuertemente venceyaos a la hestoria irlandesa.

Asociación pola Derogación / Nueva Irlanda[editar | editar la fonte]

A finales del sieglu XIX, el nacionalismu irlandés convertir na ideoloxía dominante n'Irlanda, lo que se reflexó nun partíu parllamentariu fuerte nel Parllamentu del Reinu Xuníu en Westminster qu'intentaba llograr la derogación del Acta d'Unión de 1800. Mientres esti periodu produció'l nacencia del movimientu feniano, que los sos máximos esponentes fueron la IRB y el Clan na Gael, la so organización hermana aniciada nos Estaos Xuníos.

La Gran Fame de los años 1845 - 1849 deterioró la imaxe del gobiernu británicu n'Irlanda, al que se-y reprochó la so incapacidá pa evitar la muerte por inanición de más d'un millón de persones. Mentanto, la Cla na Gael, lideráu por John Devoy tuviera preparando un exércitu de veteranos irlandeses de la Guerra de Secesión pa invadir Canadá y esixir la retirada del gobiernu británicu d'Irlanda. Coles mesmes, la IRB encabezaba otru alzamientu na isla, que foi esbaratáu rápido gracies al trabayu de los espíes británicos.[ensin referencies]

Lliga Agraria[editar | editar la fonte]

Les movilizaciones nacionalistes masives empezaron cuando la Lliga pol Autogobiernu d'Isaac Butt decidió implicase en cuestiones sociales a finales de la década de 1870.[ensin referencies] Michael Davitt, miembru de la IRB, fundó en 1879 la Lliga Agraria Irlandesa pa reivindicar los derechos de los renteros. La cuestión agraria n'Irlanda taba fondamente coneutada col nacionalismu, yá que nel sieglu XIX la mayor parte de la clase propietaria irlandesa yera mayoritariamente un grupu Anglo-Irlandés Protestante, conocíu como l'Ascendencia, que les sos tierres fueren arrampuñaes a los católicos nos sieglos anteriores. Ello ye que los discursos y los escritos de la Lliga faíen siempres referencia a estes circunstancies.

Otra visión suxure que la Lliga Agraria funde los sos raigaños direutamente nes asociaciones de renteros formaes mientres la dómina d'espansión vivida mientres el gobiernu de Lord Palmerston mientres les décades de 1850 y 1860, qu'aspiraben a reforzar la situación económica qu'habíen alcanzáu.[ensin referencies] Tres la depresión de 1879 y la consiguiente cayida de precios y beneficios, esti llabradores víense amenaciaos pola xubida de les rentes y los desahucios por impagu. Amás, los pequeños granxeros del oeste enfrentar a la posibilidá d'otra fame mientres el duru iviernu de 1879. Nun primer momentu, la Lliga Agraria centró la so campaña nes "Tres efes" -fair rent, free sale and fixity of tenure (renta xusta, llibertá de venta y seguridá nel arrendamientu). Darréu, dieron un pasu más al reivindicar la redistribución de la tierra de los propietarios a los renteros, lo que finalmente consiguieron en 1903.[ensin referencies]

Los militantes nacionalistes aína entendieron que sofitando la reforma agraria podríen consiguir enforma sofitu ente'l pueblu irlandés; por ello, la IRB decidió adoptar en 1879 un Nuevu Aldu (New Departure).[ensin referencies]. La republicana Cla na Gael vio nesto una gran oportunidá pa empobinar el baturiciu popular escontra l'autogobiernu d'Irlanda. Los disturbios algamaron cotes importantes de violencia cuando los miembros de la Lliga aguantar a los desahucios forzosos realizaos pol Exércitu Británicu y la RIC, no que se conoció como Guerra Agraria.

Estos desordes finalmente acabaron col Gobiernu británicu subvencionáu la venta de les tierres de los Terratenientes a los sos renteros al traviés del Acta agrariu irlandés diseñáu por William O'Brien. Amás, sirvió p'apurrir una base popular pa los nacionalistes irlandeses constitucionales que crearen la Lliga pol Autogobiernu en 1873. Charles Stewart Parnell (paradóxicamente, un terrateniente protestante) asitióse al mandu de la Lliga Agraria y aprovechó la popularidá alcanzada pa llanzar en 1882 la campaña de la Lliga Nacional Irlandesa pol Autogobiernu.

Nacionalismu cultural[editar | editar la fonte]

Una traza importe del nacionalismu irlandés surdíu a finales del sieglu XIX foi'l so compromisu cola cultura gaélica irlandesa. Un ampliu movimientu intelectual autodenominado Renacimientu célticu apaeció a finales del sieglu XIX, empecipiáu por artistes y escritores d'ascendencia angloirlandesa esmolecíos pola identidá nativa y cultural d'Irlanda. Otres organizaciones pa la promoción del irlandés y del Renacimientu gaélicu fueron la Lliga Gaélica, darréu Conradh na Gaeilge. Tamién se fundó nestos años l'Asociación Atlética Gaélica (GAA) pa la promoción del fútbol gaélico, el hurling o la Pelota irlandesa por cuenta de deportes "ingleses" como'l fútbol, el rugbi o'l cricket.

Curiosamente, la mayoría de Nacionalistes culturales yeren anglofalantes nativos y les sos organizaciones tuvieron un impautu bien amenorgáu nes árees gaélicu parlantes o Gaeltachtaí, onde l'emplegu de la llingua gaélica siguió decayendo.[ensin referencies] Sicasí, estes organizaciones consiguieron atraer a muncha xente, constituyendo'l puntu de partida pa los movimientos nacionalistes irlandeses de los empiezos del sieglu XX.

Los entamos del Autogobiernu[editar | editar la fonte]

Anque dalgunos de los principales defensores del Autogobiernu como Parnell y Butt yeren protestantes, el partíu al que pertenecíen yera abrumadoramente católicu. A nivel llocal, los sacerdotes católicos constituyíen una parte crucial de la organización. En contra del Autogobiernu, los Unionistes del Ulster yeren partidarios de caltener la unión col Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda, col eslogan Home Rule is Rome Rule (L'Autogobiernu ye'l Gobiernu de Roma).

Na dómina, los políticos y el públicu británicu contemplaben estos movimientos como radicales y militantes. Los sos detractores citaben de cutiu les pallabres de Parnell nel so discursu de Cincinnati, onde afirmaba tar recaldando fondos pa "pan y plomu" (bread and lead). En mayu de 1882, Parnell entró na IRB; sicasí, la so decisión de permanecer en Westminster tres la espulsión de 29 parllamentarios irlandeses y la so negativa a sofitar el plan de campaña de Davitt en 1887 señálen-y como un políticu esencialmente constitucional, anque non opuestu al usu de movimientos militantes pa primir al parllamentu. [ensin referencies]

Coincidiendo con estos fechos produció la reforma del sistema eleutoral del Reinu Xuníu, lo que dexó a munchos católicos aportar a dereches al votu. Esto supunxo que'l partíu de Parnell convirtióse llueu nuna pieza clave na política británica. L'Autogobiernu foi sofitáu por políticos como William Gladstone, pero topetó cola oposición tantu de Lliberales como de Consevadores nel Parllamentu de Westminster. L'Autogobiernu significara la reinstauración d'un Parllamentu Irlandés nel senu del Reinu Xuníu. Los sos partidarios consiguieron presentar trés propuestes pal Autogobiernu d'Irlanda na Cámara de los Comunes, pero l'alianza de Conservadores y Unionistes evitó la so aprobación.

Tres la cayida en desgracia de Parnell y la so muerte tres un escándalu de divorciu en 1891, el Partíu Irlandés biforcar en dos faiciones, lo que-y dexó seriamente amenorgáu nel Parllamentu. Namái tres l'aprobación de la Llei de Gobiernu Llocal d'Irlanda de 1898 que concedía estensos poderes a los acabante crear Conseyos de condáu y dexaba a los nacionalistes aportar al poder nes alministraciones locales gracies a la convocatoria d'eleiciones democrátiques, y a la fundación de la Lliga Xunida Irlandesa por William O'Brien esi mesmu añu, producióse la reunificación del Partíu Irlandés de cara a les eleiciones xenerales de 1900.[ensin referencies]

Tresformamientu de la Irlanda rural[editar | editar la fonte]

La primer década del sieglu XX vio considerables meyores na economía y sociedá rural d'Irlanda, de la que dependía'l 60% del total de la población. La introducción del autogobiernu llocal en 1898 formó políticos esperimentaos, capaces d'encarar un gobiernu a nivel nacional na década de 1920. L'aprobación en 1903 de la Llei Wyndham gracies a O'Brien punxo fin al absentismo de los terratenientes y facilitó la compra de tierres per parte de los pequeños aparceros. En 1914 el 75% de los trabayadores agrarios taben adquiriendo les tierres de los terratenientes según les Lleis Agraries de 1903 y 1909.[2] O'Brien dedicóse entós a intentar aprobar les Lleis de Trabayadores d'Irlanda cola ayuda de l'Asociación Agrario y Obrero Irlandesa de D. D. Sheenan; consiguió convertir a 40.000 trabayadores agrarios en propietarios de les tierres que trabayaben, caúna d'un acre. "Nun ye una desaxeración calificalo de revolución social, nel sentíu de que foi'l primer programa públicu a gran escala nel país, que dexó a 250.000 persones aportar a una vivienda en propiedá so les Lleis Obreres hasta 1921, la mayoría construyíes en 1916",[3] lo que tresformó'l paisaxe de la Irlanda rural.

La combinación de reforma agraria y autogobiernu local apurrió a los nacionalistes irlandeses una base económico y político sobre la qu'asitiar les sos demandes d'autogobiernu.

Paralelamente, desenvolver nel mesmu periodu una nueva forma de nacionalismu irlandés, muncho más radical. En 1896, James Connolly fundaba en Dublín el Partíu Republicanu Socialista Irlandés. Este yera un partíu pequeñu y que nun tuvo demasiao ésitu nes eleiciones, pero la so fusión de socialismu y republicanismu tendría un gran impautu nel pensamientu republicanu. En 1913, mientres la gran fuelga xeneral de Dublín, Connolly y James Larkin fundaron una milicia obrera conocida como'l Exércitu Ciudadanu Irlandés pa defender a los participante na fuelga de la policía. Anque primeramente'l so propósitu yera puramente defensivu, Connolly acabaría per convertir a esti Exércitu nun preséu revolucionariu, destináu a crear una República Obrera Irlandesa. Tres el estaliido de la Primer Guerra Mundial, Connolly tomó la decisión irrevocable d'alzase n'armes hasta'l final.

Crisis del Autogobiernu 1912-1914[editar | editar la fonte]

Finalmente'l Partíu Parllamentariu Irlandés, encabezáu por John Redmond consiguió l'aprobación de l'Acta d'Autogobiernu de 1914. Sicasí, esta autonomía veríase llindada pola posible partición d'Irlanda ente norte y sur. La idea fuera considerada yá mientres la Segunda Propuesta d'Autogobiernu de 1894. En 1912, mientres la votación de la Tercer Propuesta, que sería la base de la llei, na Cámara de los Comunes, los unionistes entamaron una resistencia a estazón a la so implementación, sol lema de "Ulster Covenant". En 1913 creáronse los Voluntarios del Ulster, l'órganu militar del Unionismu del Ulster y de la Orde d'Orange que proclamaron que recurriríen a encomalo contra l'Autogobiernu. Los conservadores británicos sofitaron estes iniciatives y Randolph Churchill acuñó'l eslogan "Ulster will fight and Ulster will be right" (El Ulster va lluchar y el Ulster va tar bien). Por si fora poco, oficiales británicos con base en Currag anunciaron que nun tomaríen aiciones contra los Voluntarios.

Como respuesta, los Nacionalistes formaron el so propiu grupu paramilitar, los Voluntarios Irlandeses pa sofitar la entrada a valir del Autogobiernu. Mientres dellos meses en 1914, la guerra civil ente dambos grupos paecía pocu menos qu'inminente. Solamente la Lliga Toos per Irlanda abogaba por faer concesiones al Ulster pa intentar evitar una participación, pero Redmond refugó toles propuestes. L'Acta d'Autogobiernu foi aprobáu y presentáu a la firma del rei, pero l'españíu de la Primer Guerra Mundial en 1914 paralizó'l procesu. Esto provocó que los grupos radicales republicanos afirmaren que la independencia d'Irlanda nunca podría llograse per medios políticos.

La Primer Guerra Mundial y el Llevantamientu de Pascua[editar | editar la fonte]

Los Voluntarios Irlandeses estremáronse ante la situación. La mayoría siguió al so líder, John Redmond, na decisión de sofitar al gobiernu británicu y a los Aliaos, considerando qu'esta opción yera la única que dexaría la entrada a valir de l'Acta tres la guerra. El mesmu Redmond declaró que "volvereis como un exércitu capaz de entrentaros a la oposición del Ulster al Autogobiernu". El movimientu se convirió nos Voluntarios Nacionales Irlandeses, un total de 180.000 homes que sirviríen nes 10ª y 16 ª Divisiones irlandeses del nuevu exércitu diseñáu por Horatio Kirchener.

Una minoría, liderada por miembros de la IRB, negar a sofitar la guerra y retuvo les sos armes pa garantizar la puesta en práutica del Autogobiernu. Dientro d'esti grupu, una faición empezó a planiar la insurrección contra'l gobiernu británicu mientres la guerra.[ensin referencies] James Connolly, un líder obreru que pretendía proclamar una República irlandesa socialista, xunir a empiezos de 1916 cola IRB, y n'abril d'esi añu, un grupu formáu por 1000 disidentes de los Voluntarios [ensin referencies] y 250 miembros del Exércitu Ciudadanu Irlandés de Connolly tomaron la Oficina Xeneral de Correos de Dublín, dando empiezu a lo que se conoz como'l llevantamientu de Pascua Y proclamando la independencia de la República Irlandesa. L'alzamientu foi suprimíu al cabu d'una selmana y nél resultaron muertes 500 persones, na so mayoría civiles non implicaos nos comabates.[ensin referencies] Anque l'alzamientu fracasó, la execución per parte de les autoridaes britániques de dieciséis de los líderes de la insurrección y l'arrestu de más de 3.000 activistes políticos implicaos amenó les simpatíes del públicu polos militantes republicanos.

Siguiendo'l so exemplu, los partidarios del usu de la fuercia fueron adquiriendo cada vez más poder y mientres los años siguientes convertir nel partíu más poderosu d'Irlanda, lo que contribuyiría a la independencia pero a cuenta de estremar Irlanda.

Los nacionalistes moderaos constitucionales, representaos principalmente pol Partíu Parllamentariu Irlandés fueron clisaos pol Sinn Féin, un pequeños partíu al que los británicos culparen (equivocadamente) del Llevantamientu. El Partíu Parllamentariu había quedáu desacreditado tres la suspensión del Autogobiernu pola Primer Guerra Mundial; amás, perxudicára-y l'eleváu númberu de baxes sufiertos polos batallones irlandeses na batalla de Galípoli y la dura respuesta británica al Llevantamientu de Pascua, que consideró la rebelión como traición y llegó a declarar llei marcial.

Nuevos intentos por implementar l'Autogobiernu en 1916 y 1917 fracasaron. John Redmond, líder del Partíu Irlandés, refugaba la partición de la isla, pero aceptaba que nun tenía de realizar se coerción sobre'l Ulster. Una Convención Irlandesa foi programada pa xunetu de 1917 pol Primer Ministru Británicu, Lloyd George, na que tomaríen parte nacionalistes y unionistes col fin d'atopar una manera d'instaurar l'Autogobiernu. Sicasí, Sinn Féin negar a participar na Convención yá que ésta nun diba contemplar la posibilidá d'una independencia irlandesa absoluta. Los Unionistes, lideraos por Edward Carson, aportunaben na partición de los seis condaos del Ulster del restu d'Irlanda,[4] afirmando que la rebelión de 1916 nun dexaba confiar nun Parllamentu establecíu en Dublín.

Sía que non, los trabayos de la Convención viéronse atayaos pola Ofensiva de Primavera llanzada polos alemanes nel Frente Occidental, obligando a Gran Bretaña a estender la conscripción a Irlanda, que venceyó la implantación del Autogobiernu a la mesma. Esta midida convertir en desaxeradamente impopular, y tantu el Partíu Irlandés, lideráu agora por John Dillon, como la Lliga Toos per Irlanda y el Sinn Féin oponer a ella. La Crisis de la Conscripción de 1918 contribuyó decisivamente a estender el sofitu al Sinn Féin ente la población. El Armisticiu de Compiègne punxo fin a la Guerra en payares, tres lo que se convocaron nueves eleiciones.

Separatismu militante ya independencia irlandesa[editar | editar la fonte]

Nes eleiciones xenerales de 1918, el Sinn Féin llogró 73 escaños, 25 d'ellos ensin oposición, lo que significaba en términos relativos un 70% de la representación irlandesa. Llogró un total del 47,5% del votu, anque la representación nel Ulster foi minoritaria. En total, llograron 485.105 votos contra 236.393 del IPP,[5] 305.206 pa los Unionistes y 15.037 pa los Llaboristes.[6]

Los Parllamentarios de Sinn Féin negar a ocupar los sos asientu en Westminster, estableciendo'l so propiu Parllamentu, el First Dáil, en xineru de 1919 y proclamando la República d'Irlanda. Los nacionalistes del sur d'Irlanda, provecíos ante la lentitú nel procesu d'autogobiernu, inoraben la cuestión pendiente del Ulster, argumentando qu'a los unionistes nun los quedaría otra opción qu'aceptar la independencia. El 11 de setiembre de 1919, los británicos proscribieron el Dáil, declarándolo una asamblea illegal una y bones Irlanda siguía formando parte del Reinu Xuníu.

Arthur Griffith, por casu, yera partidariu de la resistencia pasiva frente al usu de la fuercia, pero nun pudo faer nada frente a la violenta guerra de guerrilles ente l'IRA y les fuercies de la corona ente 1919-1920. El conflictu militar saldar en 1919 con unos cuantos asesinatos, pero a partir del branu de 1920, les cifres empezaron a amontase tres la llegada a Irlanda de dos fuercies paramilitares britániques: los Black and Tans y la División Auxiliar. Ente payares de 1920 y xunetu de 1921, en redol a 1000 persones perdieron la vida (por namái 400 hasta entós).

Coles mesmes, nel nordeste del Ulster españó una guerra sectaria cuando, en xunetu de 1920, grupos de lealistas, ayudaos dacuando pola Ulster Special Constabulary, atacaron a la población nacionalista católica en represalia poles aiciones del IRA. Esti conflictu que duró hasta'l branu de 1922 cobróse 550 vides, el 58% de les cualos correspondíen a civiles católicos.

Estremando Irlanda[editar | editar la fonte]

Mientres, los británicos trataben de resolver el conflictu tomando como base l'Autu Gobierno ya introduciendo una cuarta llei d'Autogobiernu. Esti enclín venía impuesta pol líder unionista Sir Edward Carson y l'astención del Sinn Féin del Parllamentu de Westminster. Carson consiguió asegurar l'Autu Gobierno pa seis condaos del Ulster como Irlanda del Norte, y el Primer Ministru Lloyd George concedió igualmente l'Autogobiernu a los otros veitiseis condaos d'Irlanda del Sur so l'Acta de Gobiernu d'Irlanda de 1920. Sicasí, l'alcuerdu de gobiernu autónomu llindáu yá nun yera aceptable pa los nacionalistes irlandeses, que se consideraben el gobiernu llexítimu de la República d'Irlanda, incluyendo tola isla. Tres les eleiciones de mayu de 1921, el parllamentu d'Irlanda del Norte empecipió les sos sesiones el 7 de xunu

L'Acta de 1920 autorizaba a la creación d'un Conseyu d'Irlanda que s'encargaría del establecimientu de fronteres, cola perspeutiva de llograr la unidá de la isla en 50 años (1971).

Les lluches nel sur concluyeron el 11 de xunetu de 1921 con una tregua ente l'IRA y el Gobiernu Británicu. Tres dellos meses de negociación, el Dáil y el gobiernu de Lloyd George roblaron n'avientu'l Tratáu Anglo-Irlandés, magar que la violencia nel norte siguía. Esti Tratáu ufiertaba a "Irlanda del Sur" una independencia enforma mayor que la prevista nel Autu Gobierno, anque siguiría venceyada a la corona británica nel marcu de la Commonwealth, con un estatus de dominiu, similar al de Canadá o Australia. Pela so parte, dexar a Irlanda del Norte'l quedar fora d'esti Tratáu y siguir formando parte del Reinu Xuníu.

Anque la partición d'Irlanda sería l'aspeutu que más problemes causaría a posteriori, naquel momentu, la cuestión que más angüeñes llevantó ente los republicanos irlandeses foi la de tener que xurar fidelidá al rei d'Inglaterra (anque esti nun llegara a exercer poder efectivu n'Irlanda); esto yera, pa dalgunos, una traición a la causa republicana. La cuestión d'Irlanda del Norte quedaba parcialmente salvada por una disposición transitoria que redibujaría les fronteres ente dambos estaos en 1925. Los republicanos confiaben nun amenorgamientu del territoriu d'Irlanda del Norte que fixera invidable la so pervivencia como estáu, lo que llevaría eventualmente a la so absorción por

Finalmente, los representantes de Sinn Féin aportaron a l'abolición de la República d'Irlanda de 1919 y confirmaron la partición de la isla ente l'Estáu Llibre Irlandés y Irlanda del Norte.

El Segundu Dáil ratificó'l Tratáu'l 7 de xineru de 1922 y nes inmediates eleiciones xenerales del 16 de xunu vieron reforzada la so posición, con 58 parllamentarios Sinn Féin pro Tratáu (239.195 votos), 36 Sinn Féin anti Tratáu (132.161 votos), 17 Llaboristes, 7 diputaos del Partíu Agrícola y 10 Independientes (restu de votos 247.082).[7] Pero pa munchos republicanos, esta resultancia yera de tou puntu inaceptable. Argumentaben que l'eleutoráu aceptara'l Tratáu namái como respuesta a l'amenaza británica de guerra si esti yera refugáu. Naquel momentu, la principal cuestión qu'estremaba a los nacionalistes yera si'l nuevu estáu sería totalmente soberanu. Los Antitratadistas afirmaben que nunca lo sería, a los que Michael Collins, unu de los negociadores del Tratáu defendía que'l Tratáu apurriría a Irlanda la oportunidá pa llograr una plena independencia. Significativamente, ente que la mayoría del gabinete del Dáil taba a favor del Tratáu, el presidente Éamon de Valera y los ministros Cathal Brugha y Austin Stack, dimitieron por tar en contra.

La partición d'Irlanda nun amenó demasiao discutiniu, por trés razones. De primeres, el Tratáu establecía la creación d'una Comisión de Fronteres que determinaría con exactitú la frontera con Irlanda del Norte en 1925. Los nacionalistes creíen firmemente qu'esta Comisión otorgaría grandes partes del estáu británicu al Estáu Llibre Irlandés, lo que n'última instancia convertiría la esistencia d'Irlanda del Norte en daqué invidable económicamente. De segundes, l'IRA en bloque, dirixíu por Collins, empezara a preparar operaciones militares contra l'Estáu del norte a empiezos de 1922. Y a lo último, el gobiernu y el parllamentu de los norirlandeses yá llevaba funcionando seis meses.

Collins trató de llograr un compromisu ente les faiciones pro y antitratado, proponiendo una Constitución na que nun se mentara al rei británicu, pero cualquier cambéu del Tratáu foi vetada polos Británicu, al entender que s'axustara de bona fé. N'abril de 1922, la executiva del IRA desvenceyar de l'autoridá del Dáil, afirmando que violaren el so xuramentu de la República Irlandesa. En xunetu, primíu polos británicu, Collins viose obligáu a atacar a un grupu de disidentes del IRA antitratado qu'ocuparen Four Courts en Dublín, empecipiándose d'esta miente la Guerra civil irlandesa. Nella enfrentaríense l'acabante formar Exércitu Irlandés (compuestu por miembros del IRA protratado y nuevos reclutes, incluyendo veteranos irlandeses de la Primer Guerra Mundial) y los miembros antitratado del IRA (la gran mayoría de la organización), encabezaos por Liam Lynch. Los Antitratadistas cuntaben col sofitu d'Éamon de Valera, antiguu presidente de la República. El gobiernu del Estáu Llibre Irlandés consiguió finalmente ganar a los antitratadistas en mayu de 1923, cuando l'IRA solicitó un altu al fueu. La guerra civil costó más vides que la guerra contra los ingleses y les otomíes cometíes por dambos bandos enllenaron d'amargura la vida política irlandesa. Otru efeutu d'esta guerra foi la confirmación de la partición d'Irlanda, una y bones l'IRA, estremáu y somorguiáu na guerra, nun pudo llevar a cabu les operaciones entamaes nel Norte. Por si fora poco, tres l'asesinatu de Michael Collins por Antitratadistas n'agostu de 1922, l'agresividá escontra'l norte foi decayendo pasu ente pasu.

L'Estáu Llibre[editar | editar la fonte]

La Guerra Civil causó una quebra permanente nel nacionalismu irlandés. En ciertu mou representaba la continuación de la diferencia secular ente católicos conservadores y republicanos radicales. La posición política del nuevu estáu taba representada pol Cumann na nGaedheal (darréu rebautizado como Fine Gael). Nestos primeros años, el gobiernu del Estáu Llibre tuvo marcáu por un intensu conservadorismu tantu no social como no económico, ante la medrana d'un llevantamientu republicanu. Les decisiones de gobiernu tuvieron fuertemente marcaes pol cleru católicu. Ello ye que hasta dómines relativamente recién, la Ilesia católica exerció una enorme influencia na política y sociedá irlandeses.

En 1925, la Comisión de Fronteres establecida pa estudiar les fronteres ente Irlanda del Norte y el Estáu Llibre Irlandés emitió'l so informe. Sorprendentemente pa los nacionalistes irlandeses, en llugar de vencer grandes árees del Norte al Estáu Llibre, este recibiría namái una pequeña parte del sur d'Armagh y Fermanagh y perdería parte de Donegal oriental. Pa evitar la so publicación, los gobiernos del Estáu Llibre y de Gran Bretaña ratificaron les fronteres de 1921, y a cambéu se eximió a Irlanda de pagar parte de la delda nacional británica.

De resultes, en marzu de 1926, Sinn Féin optó por abandonar el Dáil y Eamon de Valera arrenunció al lideralgu del partíu, fundando en mayu'l Fianna Fáil con otros miembros del IRA anti-Tratáu, y volviendo al Parllamentu en 1927. Mientres la década de 1930 prosiguió la violencia caleyera ente los grupos pro y anti tratáu. El IRA considerábase l'únicu herederu llexítimu de la República Irlandesa de 1919, considerando al Estáu Llibre como un enemigu impuestu polos británicos pero tres la creación de Fianna Fáil, tamién d'orientación republicana, el so sofitu popular amenorgóse. Los sos miembros llanzaron una campaña de bombes n'Inglaterra na década de 1940 y una campaña nes fronteres d'Irlanda del Norte nos años 50. Dambes fueron un fracasu.

Pela so parte, l'Estáu Llibre desenvolvió una política intensamente nacionalista. Una de les sos manifestaciones más patentes foi la introducción del irlandés como llingua oficial y na educación. Los nacionalistes suañaben con qu'esti idioma convertir na llingua falada del pueblu, pero nunca tuvieron ésitu; munchos activistes en pro del irlandés argumentaben qu'esti idioma convirtiérase nun meru símbolu d'identidá pal gobiernu. En teoría, tres l'aprobación de la Constitución de 1937, l'Estáu irlandés comprometer col llogra d'una Irlanda Xunida (anexón d'Irlanda del Norte). Los artículos 2 y 3 d'esta constitución, afirmen que'l territoriu del Estáu irlandés inclúi tola isla d'Irlanda. Sicasí, al igual que cola recuperación del idioma irlandés, esti compromisu con una Irlada Xunida quedó llindáu a la retórica. Ello ye que el gobiernu de Valera detuvo y executó a miembros del IRA por ataques armaos contra'l Norte. En 1940 ufiertar a De Valera la unificación de la isla si decidía entrar na Segunda Guerra Mundial contra les potencies de la Exa, pero tornó la ufierta.

En 1949, el Estáu Llibre Irlandés abandonó la Commonwealth y proclamóse la República d'Irlanda.

Irlanda del Norte[editar | editar la fonte]

N'Irlanda del Norte, la comunidá católica o nacionalista yera una minoría dientro d'un estáu Protestante y unionista. Sicasí, la mayoría de los nacionalistes del norte nun yeren partidarios del republicanismu militante antes de Los Disturbios de los años 70. En 1918 votaren mayoritariamente al Partíu Nacionalista, moderáu en llugar d'a l'estremista y republicanu Sinn Féin, y asina siguiríen faciendo lo mesmo hasta'l convulso final de los años 60. El Partíu Nacionalista empezó a ser vistu como un grupu irrelevante tres la campaña en pro de los Derechos Civiles llanzada p'acabar cola discriminación que sufría la minoría católica del Ulster (vease Asociación polos derechos civiles d'Irlanda del Norte). Sicasí, el baturiciu promovida por esta campaña provocó la reaición inmediata de los Unionistes y de la Fuercia Voluntario del Ulster, qu'afirmaben qu'esta asociación nun yera más qu'otra manifestación del IRA, faciendo españar la violencia nun conflictu de trenta años de duración conocíu como Los Disturbios (The Troubles)

La IRA, que s'empobinara escontra'l marxismu mientres los últimos años de los 60 biforcar en dos rames, l'IRA Oficial y l'IRA Provisional. Los "Oficiales" abandonaron la llucha armada en 1972, ente que los "Provisionales" o "Provos" llanzaron una guerra de guerrilles contra l'estáu d'Irlanda del Norte col propósitu de crear una nueva República Irlandesa que tomara los 32 condaos. Esta campaña militar duraría hasta finales de los 90.

Tres esto, los nacionalistes del norte decantaríense principalmente pol Partíu Socialdemócrata y Llaborista (SDLP), un partíu moderáu y social demócrata. El SDLP, lideráu por John Hume, defendía la coesistencia pacífica colos Unionistes n'Irlanda del Norte, mientres otros munchos nacionalistes sofitaben a l'IRA Provisional, al que percibíen como'l so principal valedor, especialmente nos primeros años del Conflictu. Pero'l brazu políticu del IRA, el Sinn Féin, nun llogró bones resultancies nes eleiciones hasta la década de los 80. Mientres esos años, la inestabilidá de la zona provocó una recesión económica con altos tases d'inflación y desemplegu.

Los candidatos del Sinn Féin empezaron a mover al SDLP en delles circunscripciones nacionalistes, especialmente tres les fuelgues de fame del 81. Mientres estes fuelgues, el miembru del IRA Bobby Sands foi escoyíu nes eleiciones al parllamentu británicu en Fermanagh/Tyrone Sur por 30.942 votos frente a los 29.046 de Harry West, el candidatu unionista. Tres la muerte de Sands, el so escañu foi ocupáu por Owen Carron, direutor de campaña de Sands, que s'impunxo na votación per un marxe entá mayor que'l llográu por Sands.[8] Esta victoria concenció al Sinn Féin, lideráu por Gerry Adams de les ventayes de comparacer en futures eleiciones y abandonar la llucha armada. Sicasí, habría qu'esperar hasta 1994 por que l'IRA Provisional abandonar definitivamente les armes. Dempués del altu'l fueu, Sinn Féin convirtióse nel partíu nacionalista más poderosu d'Irlanda del Norte, ameyorando les sos resultancies na República d'Irlanda.

En 1998, Sinn Féin y SDLP roblaron el Alcuerdu de Belfast pol cual establecióse la repartida del poder dientro d'un gobiernu restituyíu a Irlanda del Norte. Sinn Féin diz que la so meta al llargu plazu sigue siendo la unificación d'Irlanda. L'aplicación d'esti alcuerdu entá nun se completó.

L'actualidá[editar | editar la fonte]

Los principales partíos políticos representantes de la tradición nacionalista moderada son Fianna Fáil, Fine Gael y el SDLP. Pela so parte, el republicanismu irlandés atópase representáu por Sinn Féin.

República d'Irlanda[editar | editar la fonte]

El nacionalismu irlandés camudó dramáticamente dende la dómina del Estáu Llibre, especialmente tres los años 60, cuando la prosperidá fizo que les prioridaes social y económicu modificárense, al igual que les rellaciones col norte.

Les llealtaes y rivalidaes de la Guerra fuéronse difuminando, pero la influencia de la Guerra Civil ye entá patente nes distintes interpretaciones de la hestoria espuestes por Fine Gael, descendiente de los fundadores del Estáu Llibre y Fianna Fáil, los herederos de la faición anti-Tratáu. Sicasí, dambos grupos aspiren a una Irlanda xunida. Los gobiernos irlandeses afirmaron tres el Alcuerdu Anglo-Irlandés de 1985 que van respetar la voluntá de los habitantes d'Irlanda del Norte sobre'l so futuru. Sicasí, esti alcuerdu confirma'l llexítimu papel del gobiernu d'Irlanda como "conseyeru" nel Ulster.

En 1998, como parte del Alcuerdu de Vienres Santu, los artículos 2 y 3 de la Constitución d'Irlanda que reclamaben la soberanía sobre'l norte y crearen rensía nes files unionistes, fueron enmendados, esaniciando asina cualquier reclamación territorial esplícita.

Hasta 1985, Sinn Féin negar a ocupar los sos asientos nel Parllamentu de la República, siguiendo la política de los sos predecesores nos años 20 y como muestra de refuga a un estáu irlandés que nun consideraben llexítimu. Esta postura ye anguaño caltenida namái pol pequeñu Sinn Féin Republicanu, anque'l mesmu Sinn Féin caltién una actitú ambigua escontra la reconocencia de la República Irlandesa.

Los nacionalistes irlandeses nun contemplaron la so integración na Xunión Europea como una amenaza pa la soberanía irlandesa. Esto puede esplicase por delles razones; de primeres, Irlanda foi un importante beneficiariu de los Fondos Europeos; de segundes, la integración dexó a Irlanda amenorgar la so dependencia de Gran Bretaña, tantu no económico como no político.

Una carauterística del nacionalismu en munchos países europeos ye la hostilidá escontra la inmigración estranxera. Pel momento, esto nun se produció nel nacionalismu irlandés, pese al gran volume d'inmigrantes recibíu per Irlanda nos últimos años. Esto nun implica, sicasí, que nun esista un sentimientu anti-inmigración. En 2004, foi revocada una clausa añadida a la constitución que concedía la nacionalidá irlandesa a cualquier persona nacida n'Irlanda. La esmolición del pueblu irlandés yera qu'esto dexaría permanecer nel país a cualquier pareya que tuviera un fíu, independientemente del so estatus llegal.

Irlanda del Norte[editar | editar la fonte]

Irlanda del Norte sigue siendo parte del Reinu Xuníu de la Gran Bretaña ya Irlanda del Norte, pero una importante minoría nacionalista preferiría formar parte d'una Irlanda xunida. N'Irlanda del Norte, el términu "nacionalista" úsase indistintamente pa describir tanto a la población católica como a los siguidores del Partíu Social Demócrata y Llaborista. "Nacionalismu" nesti sentíu más acutáu, fai referencia a una tradición política partidaria de la independencia d'una Irlanda xunida al traviés de métodos non violentos. Los nacionalistes más militantes, casu de Sinn Féin son llamaos "republicanos" y tienen una considerancia distinta.

Poles razones históriques mentaes, casi tolos nacionalistes norirlandeses son católicos. La postura tradicional nacionalista ye considerar qu'Irlanda del Norte foi creada de manera artificial al ser la única zona del país con mayoría Protestante y Unionista. Según esta visión, les últimes eleiciones celebraes en toa Irlanda tuvieron llugar en 1918, cuando'l Sinn Féin llogró 73 de los 105 escaños en xuegu col 46,9% de los votos. Esto foi de dalguna manera escaecida pol Alcuerdu de Vienres Santu, sofitaos pol Gobiernu irlandés, Sinn Féin y SDLP y sancionaos por un referendu celebráu simultáneamente en toa Irlanda. L'Alcuerdu axusta que'l estatus d'Irlanda del Norte nun va poder ser alteriáu ensin un alcuerdu mayoritariu dientro d'Irlanda del Norte. En teoría, los nacionalistes modernos tán dispuestos a "compartir el poder" colos unionistes, col oxetivu al llargu plazu d'una Irlanda xunida col consensu unionista.

Hai la perceición ente los nacionalistes, y ente la opinión informada de Gran Bretaña, de que los Católicos van acabar superando en númberu a los Protestantes en próximes décades, lo que va dar llugar a una mayoría de población norirlandesa partidaria d'una Irlanda xunida. L'afiliación relixosa católica, sicasí, nun implica direutamente sofitu a la unión cola República, y al sur de la frontera, la posición ye un tanto ambivalente, una y bones l'absorción d'Irlanda del Norte implicaría una carga financiera importe pa los 26 condaos del sur.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Micheál Ó Siochrú Confederate Ireland 1642-1649 (Irlanda confederada 1642-1649) Four Court Press 1998 ISBN 1-85182-400-6
  2. Diarmaid Ferriter The Transformation of Ireland 1900-2000 (2005) páxs. 38+62
  3. The Transformation of Ireland 1900-2000, Diarmaid Ferriter (2004) pp 159
  4. ME Collins, Ireland 1868-1966, page 240
  5. ME Collins Ireland 1868-1966
  6. BM Walker Parliamentary Election Results in Ireland, 1801-1ß22
  7. Diarmaid Ferriter The Transformation of Ireland 1900-2000 pp 254
  8. http://cain.ulst.ac.uk/othelem/chron/ch81.htm

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]