Tortura

De Wikipedia
Grabáu probablemente del sieglu XVI qu'amuesa diversos procedimientos de tortura nun castiellu de l'actual Eslovaquia. A la izquierda, el toru de Falaris; al fondu la garrucha (xunto al torturáu'l tribunal y l'escribán qu'anoten tou lo que diz ) y en primer planu'l potru que'l so tornu ta siendo aicionáu pol verdugu (l'home baltáu nel potru ta siendo torturáu tamién por aciu el tormentu de l'agua).

La tortura ye l'actu de infligir dolor físicu o psicolóxicu per parte d'una autoridá pública, o de daquién amparáu por ella, col fin de llograr información o de consiguir "pruebes" pa esclariar un delitu.[1] Dellos autores proponen estremar ente la tortura xudicial —la que s'exerz mientres el procesu penal pa determinar la culpabilidá del acusáu, hasta que foi abolida n'Europa y n'América a principios del sieglu XIX— y la tortura estraxudicial —la qu'exerz l'autoridá gubernativa fuera del ámbitu xudicial puramente dichu, especialmente cuando se trata de "delitos políticos"—.[2]

Definición[editar | editar la fonte]

Escena de tortura nun relieve asiriu.

L'historiador británicu Edward Peters destaca que les definiciones que se dieron de la tortura a lo llargo de la historia son notablemente similares. Asina, por casu, el xurista romanu Ulpiano declaró que la quaestio (como se llamaba la tortura na Antigua Roma) ye «el tormentu del cuerpu pa llograr la verdá». Nel sieglu XIII un xurisconsultu dio una definición casi idéntica: «La tortura ye la indagación de la verdá per mediu del tormentu». Lo mesmo asocede con otru xurisconsultu del sieglu XVII: «La tortura ye l'interrogatoriu por aciu el tormentu del cuerpu... llexítimamente ordenáu por un xuez col fin de llograr la verdá». Toes estes definiciones referir a la tortura xudicial.[3]

La definición más aceptada na actualidá ye la que propunxo la ONX en 1975. L'artículu I de la Declaración contra la Tortura aprobada pola Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes del 9 d'avientu de 1975 define la tortura de la siguiente forma:[4]

Pa los Fines d'esta Declaración, tortura significa tou actu pol cual se inflige intencionadamente un intensu dolor o sufrimientu, físicu o mental, por, o a instigación de, un funcionariu públicu, a una persona pa fines tales como llograr d'ella o d'una tercera persona una información o confesión, castigala por un actu que cometió o amedranala, a ella o a otres persones.

Paul Valadier fai dos observaciones a esta definición. De primeres, qu'esisten maneres sutiles de desequilibrar la psique d'una persona, y, de segundes, que nun se debe d'acutar la tortura al Estáu, una y bones esta puede dase y dase en diverses rellaciones humanes.

Funcionarios torturando con agua pa llograr una confesión.

L'Asamblea Médica Mundial de Tokiu celebrada en 1975 incorpora les observaciones de Valadier definiendo tortura como: "El sufrimientu físicu o mental infligido en forma apostada, sistemática o caprichosa, por una o más persones, actuando sola o so les órdenes de cualquier autoridá, col fin de forzar a otra persona a dar información o faela confesar por cualesquier otra razón."

Nel casu d'apremios illegales, el primer oxetivu ye'l sometimientu y el quebrantamiento de l'autoestima y la resistencia moral del deteníu, con cuenta del torturáu apuerte más fácilmente a los deseos del torturador o verdugu, sían estos cualos sían.

L'oxetivu puede ser variáu: llograr una confesión o información de la víctima o d'una tercer persona, como vengación por un fechu cometíu pola víctima o por una tercer persona, como preludiu d'una execución (y nesi casu fálase de muerte-suplicio) o a cencielles pal entretenimientu morboso y sádicu del torturador.

Tortura y ordalía[editar | editar la fonte]

La tortura introducía una mayor racionalidá que la ordalía respectu del métodu de prueba pos, como afirma'l xurista español Francisco Tomás y Valiente, "paez más cercana a la verdá material la autocondena, esto ye, la confesión de culpa, que la condena en virtú de ritos máxicos". La tortura caltenía una analoxía evidente col sacramentu de la penitencia pos en dambos casos la imposición del castigu basábase puramente na autoinculpación, anque calteniendo una diferencia fundamental: na penitencia la confesión ye llibre y na tortura ye arrincada por aciu la coacción. Nesti sentíu la tortura averar a la ordalía, como yá destacaron los pensadores ilustraos. Cesara Beccaria afirmó que la diferencia ente la tortura y la ordalía "ye namái aparente y non real. Hai tan poca llibertá agora pa dicir la verdá ente tiemblos y esgarrios, como la había entós pa torgar ensin fraude los efeutos del fueu y de l'agua hirviente". Gaetano Filangieri escribió: "Si considérase la tortura como criteriu de verdá, va atopase daqué tan miqueru, daqué tan absurdu, como lo yeren los Xuicios de Dios".[5]

Tomás y Valiente, en destacando la irracionalidá de dambos métodos de prueba y que la tortura ye tan inxusta y que puede ser más cruel que la ordalía, afirma que la tortura "como procedimientu pa pescudar la verdá, anque verdaderamente falle en munchos casos y magar que va provocar con toa seguridá más confesiones que confesiones veraces, ye innegable que resulta más eficaz que cualquier ritu máxicu ordálico. Sobremanera teniendo en cuenta que la so eficacia opera nun doble sentíu: como mediu p'afayar la verdá, y como preséu p'amedranar al torturáu y a quien se sienten potencialmente nel so llugar. Si nun fuera eficaz la tortura nel so doble efeutu inquisitivo y intimidativo… nun habría pervivido mientres sieglos nin resurdiría nel nuesu [sieglu XX]".[6]

Tortura y penes corporales[editar | editar la fonte]

Les distintes formes de tortura fueron aplicaes tamién como pena corporal a los culpables de determinaos delitos.

Los hebreos colgaben d'un poste o d'una cruz a los calumniadores y a los idólatres, y lapidaban a los blasfemos. La llei de Moisés señalaba la pena del fueu contra aquél que se casara cola madre y cola fía y condergaba a les muyeres al mesmu xéneru de muerte. Los palazos o la verberación yera un castigu cruel so que los sos golpes morríen dacuando los criminales. Los perses infligían diverses clases de supliciu como pena a los reos condergaos (vease Tortura en Persia).

El martiriu de San Felipe, de Ribera.

Na Antigua Roma condergar a la crucifixón a los esclavos y a les persones d'estratos y condiciones menos favorables. Antes de clavar a los reos na cruz solíen da-yos azotes con correes, sarmientos o otros preseos preparaos al efeuto. Plutarcu diz que los reos condergaos a muerte na cruz taben obligaos a llevala por sigo mesmos al patíbulu. Comúnmente, asegurar na cruz per mediu de clavos magar otres vegaes arreyar con cuerdes. Esti supliciu yera tan común ente los antiguos que los llatinos dieron al nome de crux y a les sos derivaes cruciatus y cruciare una significación que se refier a toa suerte de penes y tormentos.

El costume de cortar la cabeza cola focete ye bien antigua. Los romanos usar dende los primeros tiempos de la fundación de la so ciudá, por eso los lictores llevaben ente les fexes una seguro pa esti oxetu. N'Atenes y Roma castigar a los traidores de la patria bastiándo-yos a un foso fondu o dende la roca Tarpeya, respeutivamente. Mecio Fufecio, rei d'Alba Longa, foi estazáu por orde de Tuliu Hostilio por violar l'alianza que fixera colos romanos.

Xustificación llegal del usu de la tortura na actualidá[editar | editar la fonte]

En 1971 el xeneral Jacques Massu, xefe del exércitu francés qu'actuó na guerra d'Arxelia, publicó un llibru de memories tituláu La verdadera batalla d'Arxel nel que xustificó l'emplegu de la tortura n'Arxelia sobre la base de les circunstancies del momentu y a que la necesidá militar imponer. Como señaló Edward Peters, "el llibru ye un exemplu clásicu d'un argumentu comúnmente usáu pa llexitimar la tortura, un argumentu que Massu nun inventó, nin foi l'únicu en citar: […] l'argumentu de que los torturadores pueden ser servidores responsables del Estáu en tiempos de crisis estrema". El llibru recibió una respuesta inmediata per parte d'Alec Mellor -qu'en 1949 yá publicara un llibru de gran resonancia tituláu Torturar- cola so obra Je dénonce torturar; de Jules Roy, autor de J'accuse -y xeneral Massu; y de Pierre Vidal-Naquet que publicó la traducción francesa del so llibru Torture: Cancer of Democracy, publicáu orixinariamente n'inglés en 1963 y nel que denunciaba que'l cáncer de la democracia nun yera la tortura mesma sinón la indiferencia escontra ella, al que siguió -yos Crimes de l'armée francais ['Los Crímenes del exércitu francés', 1977], nel que describió los horrores de la represión francesa mientres la guerra d'Arxelia, ampliando un llibru anterior publicáu en 1962 col títulu Raison d'etat ['Razón d'Estáu'].[7]

La xustificación llegal del usu de la tortura polos rexímenes que la practiquen, básase principalmente na figura de l'anulación de toa proteición xurídica del deteníu. Nel casu de deteníos acusaos de terrorismu o actividaes polítiques subversives, como ye'l casu de munches dictadures históriques o actuales o nel de l'actuación de dellos exércitos en guerres vixentes, el razonamientu sigue dellos puntos:

  • Establezse que'l deteníu nun tien la condición d'un prisioneru de guerra so les Convenciones de Xinebra. Ello xustifícase de resultes de que'l deteníu nun forma parte d'una fuercia político, nun lleva uniforme que lu estreme como combatiente, los sos líderes nun son accesibles nin tán reconocíos como posibles negociadores d'una paz y les hostilidaes que'l so grupu practica son guerra irregular que viola toles lleis de la guerra.
  • Establezse que ye un delincuente común d'alta peligrosidá, que la so aición criminal estraordinaria obligó al gobiernu a emplegar la fuercia armada pa detenelo.
  • Como foi deteníu pola fuercia armada, tien que ser entrugáu preliminarmente por ésta antes de ser puestu a disposición de policías comunes y maxistraos.
  • L'interrogatoriu militar o policial estraordinariu nun forma parte de l'aición penal, nun tien xurisdicción nella, pero'l deteníu nun ye tampoco un prisioneru de guerra que'l Derechu Internacional Humanitariu protexa.

L'interrogatoriu de contrainteligencia conviértese pos, y en virtú de la lóxica concentracionaria aplicada, nun espaciu d'indefensión total del deteníu. Nesto mora la vulnerabilidá o indefensión xurídica ( y tamién psicolóxica) del deteníu, que ye la condición básica por que el interrogatoriu d'intelixencia tenga ésitu.

Historia[editar | editar la fonte]

Los chinos practicaben la tortura ente los procedimientos xudiciales (básanos), d'equí deriva'l verbu basanixein que significa, verificar, mas namái torturábase a los esclavos y, n'ocasiones a los estranxeros. Los romanos tamién siguieron el mesmu principiu mientres la República y el Altu Imperiu. El testu romanu clave sobre la tortura apaez nel Digesto de Justiniano (Cap. XVIII, llibru 48), d'ende alviértese que les confesiones arrincaes so tortura son insegures. Amás de prohibida la tortura a menores de 14 años y muyeres embarazaes.

Preseos de tortura.

Nel derechu romanu la tortura almitíase como métodu de prueba (principalmente nel Digesto, 48, 18 y en diverses constituciones imperiales). El Breviariu de Alarico y el Liber Iudiciorum visigodos recueyen estes disposiciones tomaes del Códigu Teodosiano.[8]

Na Alta Edá Media nun se recurrió a la tortura sinón a la ordalía pa determinar la veracidá o falsedá d'una acusación y la culpabilidá o inocencia d'una persona (lo que Tomás y Valiente llapada "bilateralidad probatoria").[9]

La tortura foi sustituyendo a la ordalía nel Occidente medieval a partir de la receición del derechu romanu que se produz mientres la llamada revolución. La Ilesia foi la primera n'introducir el so usu mientres los papaos d'Alejandro III (1159-1181) y Inocencio III (1198-1216), anque la so regulación definitiva nun se produció hasta la bulda Ad extirpanda promulgada en 1252 pol papa Inocencio IV. Nel derechu común fueron les comuñes italianes les qu'empezaron a utilizar y a regular la tortura como mediu de prueba nel procesu penal y depués estendióse poles distintes monarquíes, coles mesmes que s'espublizaba l'estudiu del derechu romanu nes Universidaes.[10]

Na Edá Media'l procesu penal yera de dos tipos: acusatorio, y inquisitorio, el primeru riquía d'un acusador, y el segundu dábase namái por aciu investigaciones. El métodu inquisitorio basábase sobre pruebes escrites, y testimonios, dándo-y el mayor pesu a la confesión, lo que condució inevitablemente al emplegu de la tortura como procedimientu penal.

Na Segunda Guerra Mundial y na actualidá, la Gestapo, la KGB, la Kripo, la CIA y el FBI fueron sindicaos como organismos estatales qu'apliquen la tortura pa los sos fines.

Formes y preseos de tortura[editar | editar la fonte]

Imaxe ficticia d'un torturáu pola Inquisición. Grabáu del sieglu XVIII.

La tortura puede realizase de delles formes. El dañu físicu puede causase por aciu golpes, frayatu de güesos, esgañes musculares, capadura, achaplamientu, cortes, descargues llétriques, desfiguración, quemadures, aplicación de temperatures estremes, ingestión de productos químicos o elementos cortantes, baños con sustancies químiques cáustiques, afogamientu, violación, privación del suañu o postures corporales incómodes.

El dañu psicolóxicu puede realizase por aciu la privación sensorial, l'aislamientu, la humildación verbal o física (desnudez mientres los interrogatorios), la manipulación de la información sobre'l deteníu o los sos allegaos, la mentira (p.ej. falses informaciones sobre daños sufiertos por amigos y familiares), la desorientación físico y mental, o la simulación de tortures físiques o execuciones que contribuyan a la desmoralización. Polo xeneral, lo que se busca cola tortura psicolóxica ye la rotura de l'autoestima y la resistencia moral del deteníu, con cuenta del entrugáu apuerte más fácilmente a los deseos del entrugador, sían estos cualos sían.

Camiya pa torturar llétricamente usada por servicios d'intelixencia del Réxime Militar d'Augusto Pinochet en Chile.

Na Edá Media colgar a los reos unes vegaes d'un poste, otres d'un árbol y solíen vendar la cara del criminal mientres el supliciu. Suspendíen delles vegaes a los reos d'un pie solamente y arreyáben-yos un pesu al pescuezu, otres vegaes d'un brazu o de dambos y arreyábenlos fuertemente hasta que expiraban. Sirvíense tamién d'un gordón p'apertar el pescuezu del criminal y afoga-y, como se fixo en Roma con Léntulo, unu de los cómplices na combalechadura de Catilina. Y esti supliciu yera en tal manera infamante y vergonzosu que los pontífices prohibíen soterrar los cadabres d'aquéllos que lo sufrieren.[ensin referencies]

El supliciu de la rueda, inventáu n'Alemaña en tiempos de desorde, yera bien raru antes del añu 1538 y dispúnxose contra los lladrones de camín real. Les muyeres nun fueron condergaes a él nunca por razones de decencia.[11]

Formes y preseos de tortura[editar | editar la fonte]

Métodos de tortura actuales[editar | editar la fonte]

Edward Peters nel so llibru sobre la tortura ufierta la siguiente rellación:[12]

Tortura somática
  • Golpes: puñaes, puntapiés, golpes con porres, golpes con culates de fusil, saltos sobre l'estómagu.
  • Falanga (falka): cutir la planta de lo pies con vares.
  • Tortura de los deos: asítiase un llapiceru ente los deos de la víctima que depués son apertaos violentamente.
  • Teléfonu: el torturador cute cola palma de la so mano l'oyíu de la víctima, asonsañando un receptor telefónicu; lo cual produz la rotura de la membrana del tímpanu; el teléfonu tamién puede consistir en golpes contra un cascu que se pon a la víctima. Una ves rotu, puede introducise agua frío nel oyíu, provocando un dolor por demás intensu que puede durar ente 6 y 8 hores hasta que drene por completu; el procesu de drenado puede tardar ente 24 a 48 hores; en casu de non drenar puede provocar una infeición y nel peor de los casos, la muerte.
  • Lletricidá: esploración con electrodos apuntiaos (picana llétrica); pinchos pa ganáu; enrexaos metálicos, cames de metal a les que son arreyaes les víctimes; la siella del dragón» (Brasil), una siella llétrica.
  • Quemadures: con pitos o cigarros encendíos, vares calecíes llétricamente, aceite caliente, ácidos, cal vivo; escachizar nuna parrilla caliente en candia (por casu, la mesa a caliente» usada polos axentes de SAVAK); estregar con pimienta o otres sustancies químiques les mucoses, o ácidos y especies direutamente sobre les firíes, potasa cáustica, soda cáustica.
  • Submarín: la inmersión de la cabeza de la víctima n'agua (de cutiu agua inmunda) hasta'l cantu de afogar (llamáu n'Arxentina «la tortura asiática», y n'otres partes «la bañera»).
  • Submarín secu: cúbrese la cabeza de la víctima con una bolsa de plásticu o un cobertor, o se tapen la boca y el ventanos de la ñariz hasta llegar al puntu d'afogar.
  • Suspensión en mediu del aire: la «percha del loru brasilana, onde la víctima ye suspendida coles rodíes doblaes sobre una vara metálica y ataes rígidamente a les muñeques.
  • Allugamientu enllargáu en posiciones forzaes y tensión del cuerpu.
  • Permanecer enforma tiempu de pies.
  • Alopecia de tracción: arrincar el pelo.
  • Estracción d'uñes.
  • Violación y agresiones sexuales.
  • Insertamientu de cuerpos estraños na natura o'l rectu.
  • «Mesa d'operaciones»: mesa a la que la víctima ye arreyada con correes, o bien pa ser espurrida pola fuercia, o bien namái afirmada per debaxo de la parte inferior del llombu, lo que fai necesariu'l sofitu del pesu de la víctima que ta fora de la mesa; en dellos países ye llamáu'l quirófanu.
  • Esposición al fríu: inmersión n'aire frío o agua frío.
  • Privación d'agua: namái se da a la víctima agua puerco, salao o xabonoso.
  • Consumu forzáu d'alimentos en mala traza o deliberadamente condimentados fuertemente con especies.
  • Tortura dental: estracción forzada de dientes.
Tortura psicolóxica
  • Guardar les sesiones de tortura d'otros: parientes, fíos.
  • Amenaces de tener que guardar la tortura d'otros.
  • Execuciones simulaes.
  • Privación de suañu.
  • Esposición continua a la lluz.
  • Confinamientu solitariu.
  • Permanecer incomunicáu (ser calteníu ensin nenguna comunicación humana).
  • Total privación d'estímulos sensoriales.
  • Condiciones de detención.
  • Amenaces.
  • Provocar vergüenza; esnudar; participación forzada nuna actividá sexual o ser obligáu a guardala.
Tortura farmacolóxica
  • Aplicación forzada de drogues sicotrópiques.
  • Aplicación forzada d'estimulantes nerviosos (histaminas; aminacina; trifluoro peracina-estelacina).
  • Inyeición de materia fecal.
  • Ingestión forzada d'azufre o venenu (taliu).

Remortines de la tortura[editar | editar la fonte]

Edward Peters presenta nel so llibru la siguiente rellación:[13]

Remortines somátiques
  • Trestornos gastrointestinales: gastritis, síntomes dispépticos similares a la úlcera, dolores de regurgitación nel epigastriu, colon espástico enfadosu.
  • Mancadures nel rectu, anormalidaes nel esfínter.
  • Mancadures na piel, mancadures histolóxiques.
  • Trestornos dermatolóxicos: dermatitis, urticaria.
  • Dificultaes pa caminar, mancaes nos tendones.
  • Dolores articulares.
  • Atrofia cerebral (análoga al síndrome de posconmoción cerebral, determinada por tomografía axial del celebru por aciu ordenador) y mancadura cerebral orgánica.
  • Trestornos cardio-pulmonares, hipertensión.
  • Trestornos dentales.
  • Dolor traumáticu residual.
  • Síntomes xinecolóxicos: inflamación de los órganos sexuales internos, dolores menstruales.
  • Deterioru del oyíu, mancadures nel tímpanu.
  • Amenorgamientu del estragal de dolor.
  • Estrés como secuela indireuta.
Remortines psicolóxiques
  • Ansiedá, depresión, medrana.
  • Psicosis, psicosis fronteriza.
  • Inestabilidá, irritabilidá, introversión.
  • Dificultaes de concentración.
  • Letargo, fatiga.
  • Molición.
  • Amenorgamientu del control de la espresión y l'emoción.
  • Incapacidá de comunicación.
  • Perda de la memoria y la concentración.
  • Perda del sentíu de la orientación.
  • Velea, velees.
  • Deterioru de la memoria.
  • Dolores de cabeza.
  • Allucinaciones.
  • Perturbaciones visuales.
  • Intolerancia del alcohol.
  • Parestesia.
  • Vértigu.
  • Perturbaciones sexuales.
Consecuencies sociales de les remortines de la tortura
  • Deterioro de la personalidá social.
  • Incapacidá pa trabayar.
  • Incapacidá pa participar en recreaciones.
  • Destrucción de la mesma imaxe.
  • Estrés puestu na familia.
  • Incapacidá de socialización.

La llucha contra la tortura[editar | editar la fonte]

La llucha contra la tortura tien un preséu internacional específicu: la Convención contra la tortura y otros tratos o penes crueles, inhumanos o degradantes.[14]

Adicionalmente la tortura ta condergada nel artículu 5 de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. Otres normes xurídiques de derechu internacional que recueyen la tortura son el Pactu Internacional de Derechos Civiles y Políticos y el Conveniu Européu pa la Proteición de los Derechos Humanos y de les Llibertaes Fundamentales.

El Día Internacional de Sofitu a les víctimes de la Tortura celebra'l 26 de xunu.

La tipificación del delitu varia según la regulación de cada país, pero en xunto y de manera xenérica considérase tortura a efeutos penales a «les aiciones cometíes por funcionarios o autoridaes, o al consentimientu esplícitu o implícitu per parte de les mesmes por que terceros executar, coles mires de llograr una confesión o información d'una persona, según el castigu físicu o psíquicu que suponga sufrimientu y suprima o mengüe les facultaes del torturáu o comoquier afecten a la so integridá moral».

Nel mundu, delles Organizaciones Non Gubernamentales (ONG) movilizar pa exercer una presión sobre los Estaos que practiquen la tortura, por casu Amnistía Internacional (AI) o la Organización Mundial Contra la Tortura (OMCT).

Unu de los principales razonamientos contra l'usu de tortures o tratos degradantes o inhumanos ye que cualquier persona sometida a ello ye capaz de reconocese autor de cualquier cosa, por absurdu que sía, con tal de dexar de sufrir.

En 1980 fundar en Copenḥague el Centru de Rehabilitación ya Investigación de les Víctimes de la Tortura (RCT, nes sos sigles n'inglés), que sigue siendo'l principal centru mundial nel tratamientu de les víctimes de la tortura, y del que surdió cinco años dempués el Conseyu Internacional pa la Rehabilitación de les Víctimes de la Tortura (IRCT, nes sos sigles n'inglés), que ye la principal organización mundial dedicada a la rehabilitación de les víctimes de la tortura, integrada na actualidá por 144 asociaciones aniciaes en más de 70 países (d'ellos dolce llatinoamericanos).

Preseos llegales n'Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]

  • La Llei de Proteición de Víctimes de la Tortura 1991 (TVPA,[15] sigla del inglés de " Torture Victim Protection Act". Pub.L. 102-256, HR 2092, 106 Stat 73, promulgada'l 12 de marzu de 1992) ye una llei que dexa la presentación de demandes civiles, nos Estaos Xuníos, en contra individuos que, actuando na so capacidá oficial pa cualquier nación estranxera, cometieron tortures y / o execuciones estraxudiciales.
  • Les Víctimes de Tratar y la Llei de Proteición contra la Violencia (TVPA,[16] poles sos sigla n'inglés) ye una llei federal d'Estaos Xuníos, aprobada como llei en 2000 pol Congresu d'EE.XX. Ufierta proteición pa les persones que s'atopen nel país de manera illegal, que puedan ser víctimes de tratar de persones.

Tortura nel cine[editar | editar la fonte]

  • La película Garage Olimpo trata sobre un centru de detención mientres la dictadura militar que gobernó l'Arxentina de 1976 a 1983, nel que se torturaba a los presos.
  • La película El crimen de Cuenca, de Pilar Miró, rellata fechos reales de les tortures que recibieron un llabradores españoles a manes de la Guardia Civil a principios del sieglu XX ([4]).
  • La película Saló o los 120 díes de Sodoma, de Pier Paolo Pasolini, los señores de los castiellos imponen tortures de too tipu a les sos víctimes.
  • La película L'esperimentu, d'Oliver Hirschbiegel, trata sobre un esperimentu sociolóxicu na Alemaña contemporánea ente dos grupos: los carceleros y los presos ([5]).
  • La película The road to Guantanamo, de Michael Winterbottom recueye la hestoria de dellos deteníos británicos treslladaos a la Base militar de la Badea de Guantánamo. Contién descripciones precises de les téuniques y procedimientos de tortura física y psicolóxica ellí practicaos.
  • La película Hostel trata sobre un llugar nel cual determinaes persones paguen pa satisfaer les sos fantasíes macabres, torturando a les sos víctimes por aciu l'usu de dellos instrumentos: sierres llétriques (como les emplegaes en carpintería), tisories, tiñaces ya inclusive un mecheru pa realizar soldadures.
  • La saga Saw trata sobre un asesín llamáu Jigsaw, quien tortura a les persones qu'él mesmu considera que "nun valoren la so vida, han transgredido llendes humanos de lo aceptable o la esbardiaron en perxudicase asina mesmos o a otros". Los dispositivos de tortura, diseñaos pol mesmu Jigsaw, tienen mecanismos complexos que causen unu o más daños al cuerpu de les sos víctimes (dellos dispositivos son fieles a los utilizaos nel pasáu). Ye interesante resaltar que la tortura que recibe cada persona na película ye, en sí mesma, una metáfora cruel pero catártico.
  • Na esitosa película de Quentin Tarantino, Reservoir Dogs, esiste una famosa escena na cual podemos ver al personaxe "Mr. Blond" Michael Madsen, torturar al nuevu policía "Marvin Nash" Kirk Baltz, cortándo-y la oreya y bañándolo en gasolina al ritmu del cantar Stuck in the Middle.

Tortura nel teatru[editar | editar la fonte]

La obra de teatru La muerte y la doncella, d'Ariel Dorfman, esplora les consecuencies de tortura. Otra obra, Pedro y el Capitán, de Mario Benedetti, desenvuélvese puramente nel diálogu ente un torturador y un prisioneru nuna dictadura llatinoamericana indeterminada del sieglu XX.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Peters, Edward (1987). , páx. 14-15. «La tortura ye un tormentu infligido por una autoridá pública con fines ostensiblemente públicos. [...] Asina, la tortura ye daqué qu'una autoridá pública fai o dexa. Dende Ulpiano hasta Heath, la so dimensión pública estrema la tortura d'otres formes de coerción o brutalidá»
  2. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 205.
  3. Peters, Edward (1987). , páx. 12-14.
  4. Peters, Edward (1987). , páx. 13.
  5. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 208-209.
  6. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 209.
  7. Peters, Edward (1987). , páx. 243; 194.
  8. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 206.
  9. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 206-207.
  10. Tomás y Valiente, Francisco (2000). , páx. 207-208.
  11. Del Diccionariu enciclopédicu popular ilustráu Salvat de 1906–1914, que s'atopa nel dominiu públicu.
  12. Peters, Edward (1987). , páx. 232-234.
  13. Peters, Edward (1987). , páx. 237-239.
  14. [1] Convención Contra la Tortura y Otros Tratos o Penes Crueles, Inhumanos o Degradantes (1984)
  15. Torture Victim Protection Act of 1991 [2] (n'inglés)
  16. Victims of Trafficking and Violence Protection Act of 2000 [3] (n'inglés)

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Tomás y Valiente, Francisco (2000). La tortura xudicial n'España, 2ª, Barcelona: Crítica. ISBN 84-8432-029-4.
  • Peters, Edward (1987). Torturar. Alianza Editorial. ISBN 978-84-206-0251-6.
  • Micheline Guiton, Rodolphe Bydlowski y Monique Milhaud-Bydlowski (1973). «La tortura y el torturáu», Psicología del Torturador. Buenos Aires, Rodolfo Alonso Editor. OCLC 757969300.
  • Roland Villeneuve (1973). Psicología del Torturador. Buenos Aires, Rodolfo Alonso Editor. OCLC 757969300.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]