Revolución inglesa

De Wikipedia
Revolución inglesa
guerra
Cambiar los datos en Wikidata
La victoria del Exércitu Parllamentariu, lideráu por Sir Thomas Fairfax y Oliver Cromwell, sobre'l monárquicu, comandado pol Príncipe Ruperto, na Batalla de Naseby (14 de xunu de 1645) marcó un puntu decisivu na Revolución Inglesa.

La Revolución inglesa (English Civil War n'inglés) ye'l periodu de la historia del Reinu Xuníu que toma dende 1642 hasta 1689. Estender dende'l fin del reináu de Carlos I d'Inglaterra, pasando pola República británica y el El Protectoráu Protectoráu inglés d'Oliver Cromwell y remata cola Revolución Gloriosa, que destitúi a Xacobu II.

Reináu de Carlos I d'Inglaterra (1625–1649)[editar | editar la fonte]

Semeya ecuestre de Carlos I d'Inglaterra, por Anthony van Dyck.

En 1603 muerri Sabela I d'Inglaterra ensin descendientes. Xacobu I, fíu de María I d'Escocia, xube al tronu como'l primer rei Estuardo d'Inglaterra, Escocia ya Irlanda.

La situación política camuda: la so falta de tactu col Parllamentu —por cuenta de la so idea del derechu divín de los reis— desagua nun llargu conflictu que se va apinar cola socesión nel tronu del so fíu Carlos I, que'l so absolutismu fizo que caltuviera rellaciones bien tirantes mientres el so reináu col Parllamentu inglés, que pretendía controlar les sos arbitraries creaciones d'impuestos y el so reformismu relixosu.

Mientres esti reináu asoceden dos guerres civiles ente los partidarios del rei y los del Parllamentu. Carlos I foi víctima del radicalismu políticu siendo sentenciáu a pena de muerte por alta traición al Estáu en 1649.

Yá dende l'empiezu del reináu, en 1625, la boda del rei Carlos con Enriqueta María de Francia, provocó la roxura de los sos súbditos protestantes porque la reina yera católica. Carlos creía, como'l so padre, nel derechu divín de los reis y na autoridá de la Ilesia d'Inglaterra.

Estes creencies enfrentáron-y col Parllamentu, que depués eslleió reiteradamente unes tres veces, gobernando aproximao unos once años ensin él, nel periodu llamáu «Once años de tiranía».

Cuando les arques del gobiernu empezaron a balerase, y les necesidaes tanto internes como esternes (conflictos bélicos con Escocia, al tratar d'imponer la lliturxa católica) amontábense cada vez más, Carlos, viose forzáu a axuntar lo que se denominó'l Parllamentu llargu» col fin de recaldar fondos, pero a cambéu, los parllamentarios esixíen-y ciertes garantíes polítiques. Tres ciertes disputes polítiques, el Parllamentu estremar ente los que taben a favor del rei, y los que nun lo taben, españando d'esta manera una guerra civil en 1642.

Primer guerra civil inglesa (1642–1646)[editar | editar la fonte]

L'enfrentamientu ente'l poder parllamentariu y el poder real saldóse a favor del primeru, moderando'l rei la so política absolutista y viéndose controláu pol Parllamentu. Foi entós cuando ésti aprobó numberoses lleis anti-absolutistes. Por casu, esanicióse la Corte de la Cámara estrellada, retiróse'l poder al rei d'eslleir el parllamentu y condergóse a muerte a William Laud, arzobispu de Canterbury y al conde de Strafford, gran aliáu del rei.

Dos años antes, Oliver Cromwell, volviera al Parllamentu tres el so retiru en 1629. Cuando españó la guerra civil en 1642, axuntó un reximientu de caballería, pa combatir en favor de la causa parllamentaria. Con esti contingente llogró un enorme prestíu como militar mientres la primer fase de la revolución.

Segunda guerra civil inglesa (1648–1649)[editar | editar la fonte]

Les disputes ente los partidarios del rei Carlos I que s'atopaba encarceláu poles fuercies parllamentaries y los del Parllamentu llargu» persistieron. Sicasí los escasos sofitos monárquicos ente los mesmos parllamentarios cesaron cuando'l rei escapó, aliar colos escoceses y desencadenó de nuevu la guerra civil en 1648.

Cromwell reprimió una rebelión en Gales y ganó a los escoceses en Preston (agostu de 1648). De nuevu poner de parte del Exércitu en contra del Parllamentu, qu'intentaba volver a entamar les negociaciones con Carlos. Nel mes d'avientu, autorizó la espulsión de la oposición, dexando namái a unos pocos miembros que taben acordies cola designación d'una comisión que xulgara al Rei por traición.

Foi una guerra caballeresca, que Oliver Cromwell terminó venciendo cola so Batallón de los Santos (Ironsides), a los promonárquicos. El fin del enfrentamientu supunxo l'enxuiciamientu por alta traición del rei y el so posterior decapitación, teniendo de resultes la proclamación de la única república na historia inglesa.

Interregno o República (1649–1660)[editar | editar la fonte]

La república representaba les aspiraciones de la burguesía, d'una sociedá mercantilista puritana. La política pasaría a ser en gran midida impuesta polos intereses comerciales al Gobiernu. Significó'l trunfu de la burguesía, l'aceptación de la so moralidá, del principiu de que los homes tienen derechu a faer lo que se-yos antoxe colo que ye so, que'l beneficiu del capitalista ye tamién el beneficiu de la sociedá.

Tercer guerra civil inglesa (1649–1651)[editar | editar la fonte]

Oliver Cromwell, nomáu Lord Protector, mientres el Interregno o República.

La primer xera de Cromwell mientres la República -proclamada dempués de la execución de Carlos el 30 de xineru de 1649- foi la pacificación d'Irlanda y Escocia frente a les fuercies realistes que sofitaben al socesor llexítimu, el futuru Carlos II d'Inglaterra. Los sos principales oxetivos yeren llograr un gobiernu estable y tolerancia pa toles sectes puritanes. Cromwell entartalló a los partidarios monárquicos n'Irlanda y Escocia y controló Inglaterra.

Protectoráu de los Cromwell (1653–1659)[editar | editar la fonte]

La necesidá de que l'exércitu controlara la situación provocó llueu que la República convertir nuna dictadura militar comandada por Cromwell sol puritanismu intransixente. Abolió la Cámara de los Lores y centró el so poder nel exércitu y la Cámara de los Comunes. Una de les lleis más significatives d'esti periodu fueron les Actes de Navegación. L'ésitu de Cromwell deber a que supo caltener la paz y l'estabilidá, y a qu'apurrió los medios necesarios pa la tolerancia relixosa de grupos non católicos. Por ello, los xudíos, que fueren espulsaos d'Inglaterra en 1390, pudieron tornar en 1655. La enérxica política esterior de Cromwell y los ésitos del Exércitu y l'Armada dieron a Inglaterra un gran prestíu nel estranxeru. Los ingleses, n'alianza con Francia, arrampuñaron Dunkerque a España en 1658, llogrando asina una plaza fuerte nel continente dende onde invadir Calais, ciudá qu'Inglaterra había perdíu faía 100 años.

Sicasí la situación política siguió inestable, lo qu'enfrentó al Lord Protector col Parllamentu acutáu del Protectoráu, que trataben d'alteriar los principios de la Constitución escrita. En 1657 aceptó la Humilde Pidimientu y Conseyu: pidimientu de crear una segunda cámara parllamentaria y potestá de nomar al so socesor, pero nun aceptó'l títulu de rei. Tres la muerte de Oliver Cromwell en 1658 asocedió-y el so fíu, Richard Cromwell, quien nun tener el carisma y el lideralgu que'l so padre, polo qu'acabó arrenunciando. Asina, el Parllamentu Llargu axuntóse y, sol impulsu del xeneral George Monck, declaróse rei d'Inglaterra a Carlos II, terminando asina la República y restaurando la monarquía.


Carlos II restaura nel tronu la dinastía Estuardo.

Restauración de los Estuardo (1660–1688)[editar | editar la fonte]

En 1660, Carlos II restablez la monarquía y la dinastía Estuardo en Gran Bretaña, calteniendo una relativa y circunstancial tranquilidá dempués de terminada la guerra civil.

Jacobo Estuardo (hermanu de Carlos II) pasó a ser lord almirante supremu d'Inglaterra. En 1672 Jacobo anunció públicamente la so conversión a la fe católica metanes un clima anticatólico sofitáu pol Parllamentu y estendíu a la sociedá. Al añu siguiente, el Parllamentu inglés aprobó'l Acta de Prueba, pola que los católicos quedaben inhabilitaos pal desempeñu de cargos públicos, y Jacobo dimitió como almirante supremu. En 1679, la Cámara de los Comunes trató d'escluyir a Jacobo del tronu, ensin ésitu.

A la muerte de Carlos en 1685, Jacobo convertir en rei. Estremó a munchos de los sos siguidores coles sos severes represalies, sobremanera de resultes d'una serie de xuicios represivos conocíos pol nome de Xuicios Sangrientos». Jacobo trató de ganase'l sofitu de los disidentes y de los católicos en 1687, poniendo fin a les restricciones relixoses, pero namái consiguió aumentar les tensiones. La nacencia del so fíu, Jacobo Francisco Eduardo Estuardo, el 10 de xunu de 1688, paeció garantizar la socesión católica. Poco dempués, los líderes de la oposición convidaron al xenru de Jacobo, Guillermo d'Orange, más tarde Guillermu III d'Inglaterra, a faese col tronu inglés, desencadenando asina la Revolución Gloriosa.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]