Xuan I d'Inglaterra

De Wikipedia
Xuan I d'Inglaterra
monarca d'Inglaterra

6 abril 1199 - 19 ochobre 1216
Ricardo I d'Inglaterra - Enrique III de Inglaterra (es) Traducir
señor de Irlanda (es) Traducir

6 abril 1199 - 19 ochobre 1216
duque de Normandía (es) Traducir


conde de Anjou (es) Traducir

Vida
Nacimientu Palacio de Beaumont (es) Traducir24 d'avientu de 1166
Nacionalidá Bandera de Inglaterra Reinu d'Inglaterra
Muerte Newark Castle (en) Traducir19 d'ochobre de 1216 (49 años)
Sepultura Catedral de Worcester (es) Traducir
Causa de la muerte Disentería
Familia
Padre Enrique II d'Inglaterra
Madre Lleonor d'Aquitania
Casáu con Adela de Warenne (es) Traducir [1]
Isabel de Gloucester (1189 (Gregorianu), 1189 (Gregorianu) – 1199 (Gregorianu))[2]
Isabel d'Angoulême (1200 (Gregorianu) – )[1]
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu casa d'Anjou
Estudios
Llingües falaes inglés
Oficiu monarca
Cambiar los datos en Wikidata

Juan d'Inglaterra,[4] más conocíu como Juan ensin Tierra —orixinalmente Johan sanz Terre en normandu, John Lackland n'inglés— (Palaciu de Beaumont, Oxford, 27 d'avientu de 1166[5]- Castiellu de Newark, Nottinghamshire, 18 d'ochobre de 1216), foi rei d'Inglaterra y señor d'Irlanda.

Reinó n'Inglaterra dende'l 6 d'abril de 1199 hasta la so muerte en 1216. Asocedió nel tronu al so hermanu mayor, el rei Ricardu I d'Inglaterra (conocíu como «Ricardo Corazón de Lleón»). Juan ganó'l llamatu de «Ensin Tierra» por cuenta de la so falta d'heriedu[6] por ser el menor de los fíos y por perder los territorios en Francia; tamién foi moteyáu «Espada Nidia» pola so conocida ineptitú militar. Foi un rei Plantagenet o de la llinia angevina.

Biografía[editar | editar la fonte]

Nacencia[editar | editar la fonte]

Los padres de Juan, Enrique II y Leonor.

Nació nel Palaciu de Beaumont, Oxford, siendo'l quintu fíu varón del rei Enrique II d'Inglaterra y de la duquesa Leonor d'Aquitania. Esiste una certidume casi total de que la so nacencia producir en 1166 y non en 1167, como afirmen dalgunos.[7] El rei Enrique y la reina Leonor nun tuvieron xuntos mientres los nueve meses precedentes a avientu de 1167, pero axuntar en marzu de 1166. Coles mesmes, Juan nació en Oxford el día de Navidá o cerca d'él, pero Leonor y Enrique pasaron la Navidá de 1167 en Normandía. El canónigu de Laon escribiría un sieglu dempués que Juan recibió esi nome por cuenta de que nació el día de San Juan Apóstol, que la so fiesta celebrar el 27 d'avientu. El cronista Ralph de Diceto tamién afirma que Juan nació en 1166 y que la reina dio-y el so nome.

Yera mediu hermanu menor per parte materna de María de Champaña y Adelaida de Francia. Coles mesmes foi l'hermanu menor de Guillermo de Poitiers, Enrique'l Mozu, Ricardu I d'Inglaterra, Godofredo II, Duque de Bretaña, Leonor d'Inglaterra y Juana d'Inglaterra, Reina de Sicilia.

Primeros años[editar | editar la fonte]

Siendo'l fíu favoritu del so padre, por ser el menor, nun esperaba heredar. La so vida familiar foi tumultuosa, con tolos sos hermanos arreyaos en rebeliones en contra d'Enrique en 1173 y 1174. Leonor foi encarcelada en 1173, cuando Juan yera un neñu pequeñu. Geraldo de Gales rellata que'l rei Enrique tenía una interesada pintura nuna cámara del castiellu de Winchester qu'amosaba una águila atacada por trés de los sos pitucos, mientres un cuartu agazupábase esperando la so oportunidá d'atacar. Cuando se-y preguntar pol significáu d'ella, el rei respondió: «Los cuatro nuevos de l'águila son los mios cuatro fíos, que nun van cesar d'escorreme, inclusive hasta la muerte. Y el más nuevu, al qu'agora abrazu con tienru ciñu, un día va aflixime en forma más grave y peligrosa que tolos otros».

Dende bien nuevu intrigó pa perxudicar al so hermanu mayor Ricardo —depués Ricardo Corazón de Lleón— y ser nomáu herederu del tronu. Pero nun asocedió asina: el so hermanu Ricardo, el preferíu de la so madre Leonor, llogró asoceder al so padre nel tronu a la so muerte (6 de xunetu de 1189).

Antes de la so ascensión, Juan yá adquiriera reputación de traidor, por conspirar con y en contra de los sos hermanos mayores, Enrique, Ricardo y Godofredo. En 1184, Juan y Ricardo alegaron tener plenu derechu a heredar Aquitania, unu de los munchos desencuentros ente dambos. En 1185, Juan convertir en rexente d'Irlanda, que'l so pueblu alzar pa desprecialo, lo que causó la partida de Juan namái ocho meses dempués.

A diferencia del so hermanu Ricardo, Juan nun aportar# a bien alto (midía 5 pies y 5 pulgaes, esto ye, 1,68 m) y yera de pechu fuerte y gruesu», ente que'l pelo tener de color coloráu escuru; según contemporáneos paecer a un habitante de Poitou. Juan esfrutaba de la llectura y creó una biblioteca móvil, daqué inusual pa la dómina. Tamién-y gustaba apostar, sobremanera con backgammon, y yera un entusiasta de la caza, inclusive según l'estándar medieval. Gustába-y la música, pero los cantares non. Juan convertir nun conocedor de xoyes», amasando una gran coleición, y yera bien conocíu por vistir se con ropa opulenta y, según cronistes franceses, la so debilidá por vinu malo. A midida que Juan faíase mayor, conocíase-y por ser dacuando «simpáticu, agudu, arrogante y hospitalariu»; ente que n'otros momentos podía ser envidiosu, hipersensible y propensu a ataques de rabia, «rucando y esmordigañándose los deos» con roxura.[8]

Ausencia de Ricardo[editar | editar la fonte]

Mientres l'ausencia del so hermanu Ricardo, que partiera a la Tercer Cruzada ente 1190 y 1194, Juan intentó derrocar a Guillermo Longchamp, obispu d'Ely y designáu rexente por Ricardo. Ésti foi unu de los socesos qu'inspiraron a escritores pa convertir a Juan nel villanu de les lleendes de Robin Hood, orixinalmente alcontraes un sieglu antes de la dómina de Juan.

Per otra parte, trató d'arrampuña-y el tronu por aciu un alcuerdu col Rei Felipe II de Francia.

Mientres retornaba de la Tercer Cruzada, Ricardo foi prindáu y encarceláu pol emperador Enrique VI del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Dizse que Juan unvió una carta a Enrique pidiéndo-y que caltuviera a Ricardo lloñe d'Inglaterra pol mayor tiempu posible, pero los partidarios de Ricardo pagaron el rescate pa la so lliberación, porque pensaben que Juan sería un pésimu rei. Al tornar a Inglaterra en 1194, Ricardo asumió'l tronu, perdonó a Juan y nomar el so herederu.

Otros historiadores argumenten que Juan nun trató de derrocar a Ricardo, sinón que fizo esfuercios p'ameyorar un país arruináu polos impuestos escesivos cobraos pa financiar les Cruzaes. Ye probable que la imaxe de subversivu de Juan fora creada por monxos cronistes resentíos pola so negativa a participar na Cuarta Cruzada.

Matrimonios y descendencia[editar | editar la fonte]

En 1189, Juan casóse con Isabel de Gloucester, fía y heredera de Guillermo Fitz Robert, segundu conde de Gloucester (a Isabel diéronse-y diversos nomes al traviés de la historia, tales como Avisa, Hawise, Joan y Eleanor). Nun tuvieron fíos y Juan pidió l'anulación del so matrimoniu alegando consanguinidá —el güelu d'Isabel yera Roberto Fitzroy, fíu illexítimu del rei Enrique I d'Inglaterra—, pocu dempués de la so ascensión al tronu, que tuvo llugar el 6 d'abril de 1199, y nunca se-y reconoció como reina. Ella casóse dempués con Godofredo de Mandeville en segundes nupcias y con Huberto de Burgh en terceres nupcias.

Efixe d'Isabel d'Angoulême, segunda esposa del rei Juan.

En consiguiendo l'anulación del so primer matrimoniu, Juan Ensin Tierra volvió casase na ciudá francesa de Burdeos, el 24 de xunu de 1200, con Isabel d'Angoulême, neña d'apenes 12 años d'edá, a la cual raptara'l mesmu día de la so boda con Hugo X de Lusignan, herederu del conde de Colar. Yera la fía d'Aymer Taillefer, Conde d'Angoulême. Isabel dio-y cinco fíos, ente ellos dos varones:

Los cronistes de la so dómina atribúin a Juan un gran gustu pola lluxuria, inclusive, pol embellecimiento, y tamién se diz que tuvo munchos fíos illexítimos.

El cronista Mateo de París acúsalu de tener envidia de munchos de los sos varones y parientes, amás de seducir a les sos fíes y hermanes más curioses. El cronista Roger de Wendover describe un incidente qu'asocedió cuando Juan namorar de Margarita, la muyer d'Eustaquio de Vesci y fía illexítima de Guillermu I d'Escocia. Eustaquio sustituyir por una prostituta cuando'l rei foi a la cama de Margarita na escuridá de la nueche; a la mañana siguiente Juan foi a presumir a Vesci de les cualidaes de la so muyer na cama, a lo cual Vesci confesó'l cambéu que realizara y fuxó.

Juan tuvo los siguientes fíos illexítimos:

Ricardo Fitz Roy (de la so prima, Adela, fía del so tíu Hamelin de Warenne), * Oliver FitzRoy (d'una muyer llamada Hawise), quien acompañó al legáu papal Pelagio Galvani a Damietta en 1218 y nunca volvió.

De muyeres desconocíes:

  • Godofredo FitzRoy, que foi a una espedición a Poitou en 1205 y morrió ellí, *

Juan FitzRoy, sacerdote en 1201, * Enrique FitzRoy, quien morrió 1245, * Osberto Gifford, quien recibió tierres en Oxfordshire, Norfolk, Suffolk y Sussex y foi vistu vivu per última vegada l'añu 1216, * Eudes FitzRoy, qu'acompañó al so mediu-hermanu Ricardo, Conde de Cornualles, na Cruzada y morrió en Tierra Santa en 1241, * Bartolomeo FitzRoy, miembru de la Orde de los Hermanos Predicadores, * Matilde FitzRoy, abadesa de Barking, que morrió en 1252, * Isabel FitzRoy, señora de Ricardo Fitz Ives, * Felipe FitzRoy, atopáu vivu en 1263.

(L'apellíu FitzRoy ye una pallabra normandu-francesa que significa 'fíu del rei'.)

Reináu[editar | editar la fonte]

Disputa con Arturo[editar | editar la fonte]

Juan cazando venaos. Manuscritu allumáu del sieglu XIV.

Cuando Ricardo morrió, Juan nun ganó darréu la reconocencia de toos como rei. Daquién con mayores derechos, el so sobrín Arturo I, duque de Bretaña —fíu póstumu del so hermanu Godofredo, cuartu fíu d'Enrique II— foi reconocíu por dalgunos. Ricardo nomára-y el so herederu antes de morrer. Arturo lluchó contra'l so tíu pol tronu, col sofitu del rei Felipe II de Francia. El conflictu ente ellos tuvo consecuencies fatales.

La guerra fadió a los varones de Poitou a tal puntu que buscaron arreglu nel rei de Francia, que yera señor feudal del rei Juan con al respective de dellos territorios nel continente. En 1202, Juan foi citáu a la corte francesa pa contestar los cargos. Juan refugó y, so la llei feudal, por cuenta de la so falta de serviciu al so señor, el rei francés reclamó les tierres y territorios rexíos pol rei Juan como Conde de Poitou, declarando tolos territorios franceses de Juan, sacante por Gascuña nel suroeste, como perdíos por esti postreru. Los franceses invadieron rápido Normandía, el rei Felipe II invistió a Arturo con toos aquellos feudos que tenía antes el rei Juan (sacante por Normandía) y comprometiólu cola so fía María.

En vista de la necesidá d'empecipiar una guerra al traviés de la Canal, Juan ordenó en 1203 a tolos estelleros d'Inglaterra qu'apurrieren a lo menos un barcu, siendo Portsmouth el qu'unvió munchos d'ellos. Fixo d'esti últimu llugar el nuevu llar de l'armada (los reis anglosaxones, como Eduardo'l Confesor, teníen badees reales en Sandwich, Kent). Escontra fines de 1204, tenía disponibles 45 galeres grandes y dende entós tuvo un permediu de cuatro galeres nueves al añu. Tamién creó'l almirantazgo, compuestu por cuatro almirantes, responsables de delles seiciones de la nueva armada. Mientres el reináu de Juan, les mayores meyores producir nel diseñu de barcos, incluyendo la adición de veles y de castiellos de proa desmontables. Coles mesmes, creó los primeros barcos grandes de tresporte, llamaos buisses n'inglés. N'ocasiones, atribuyir a Juan la fundación de l'Armada Real moderna, pero lo que se sabe güei d'esta armada provién de los Pipe rolls (los archivos financieros d'Inglaterra ente los años 1130 y 1833), yá que estos llogros son inoraos dafechu polos cronistes ya historiadores de la dómina.

Cola esperanza d'evitar problemes con Inglaterra y Gales mientres s'atopaba ausente pa lluchar por reponer les sos tierres franceses, en 1205 formó una alianza casando a la so fía illexítima Juana, Señora de Gales, col príncipe galés Llywelyn el Grande.

Nel marcu de la guerra, Arturo intentó secuestrar a la so güela, Leonor d'Aquitania, en Mirebeau, pero foi ganáu na batalla y prindáu poles fuercies de Juan.[9] Encarceláron-y primero en Falaise y depués en Rouen. Naide sabe a ciencia cierta qué asocedió con Arturo dempués d'ello. Según los añales de Margam, el 3 d'abril de 1203: «Depués de que'l rei Juan prindara a Arturo y caltener vivu en prisión dalgún tiempu nel Castiellu de Rouen... cuando Juan taba borrachu y teníu pol demoniu, mató a Arturo coles sos propies manes y, arreyando'l cuerpu a una piedra pesada, refundiar al Sena». Sicasí, l'oficial que comandaba la fortaleza de Rouen, Huberto de Burgh, declaró apurrir a Arturo cerca de la Pascua de 1203 a los axentes del rei pa ser capáu y qu'Arturo morrió d'una conmoción. Más tarde, Huberto retratóse y declaró qu'Arturo entá taba vivu, pero naide volvió ver a esti postreru con vida, y el camientu del so asesinatu causó una rebelión contra'l rei Juan en Bretaña y dempués en Normandía.

Amás d'Arturo, Juan tamién prindó a la so sobrina, Eleanor, Primer Doncella de Bretaña, que permaneció prisionera'l restu de la so vida (que llegó a términu en 1241). Por actos como aquellos, Juan adquirió una reputación d'implacable.

Los asuntos de Burdeos[editar | editar la fonte]

En 1203, Juan eximió a los ciudadanos y mercaderes de Burdeos del principal impuestu sobre les sos esportaciones. A cambéu, les rexones de Burdeos, Bayona y Dax emprestaron sofitu en contra de la corona francesa. Los puertos desbloquiaos dieron per primer vegada a los mercaderes gasconos accesu abiertu al mercáu del vinu inglés. Al añu siguiente, Juan concedió les mesmes exenciones a La Rochelle y Poitou.[10]

Disputa col Papa[editar | editar la fonte]

El Papa Inocencio III y el rei Juan tuvieron un desalcuerdu pol futuru arzobispu de Canterbury, que duró dende 1205 hasta 1213.

Cuando Huberto Walter, l'arzobispu de Canterbury, morrió'l 13 de xunetu de 1205, Juan viose envolubráu nuna disputa col Papa Inocencio III. Los monxos de la Catedral de Canterbury declaraben tener l'únicu derechu pa escoyer al socesor de Huberto, pero tantu los obispos ingleses como'l rei teníen interés n'escoyer al socesor d'esti poderosu cargu. Cuando la disputa nun pudo ser resuelta, los monxos escoyeron de callao a unu de los sos miembros como arzobispu. Una segunda eleición foi impuesta por Juan, resultando n'otru candidatu. Cuando dambos apaecieron en Roma, Inocencio desautorizó dambes eleiciones y el so candidatu Esteban Langton foi escoyíu coles oxeciones d'l'observadores de Juan. Inocencio, entós, fixo casu omiso del derechu del rei na seleición de los sos propios vasallos. Juan caltuvo la so posición sofitáu polos barones ingleses, y la mayoría de los obispos negar a aceptar a Langton.

Juan espulsó a los monxos de la Catedral de Canterbury en xunetu de 1207 y el Papa ordenó un interdicto contra'l reinu. Juan tomó darréu represalies embargando les propiedaes de la ilesia por faltar al serviciu feudal y siguió la disputa. Los píos d'Inglaterra teóricamente fueron dexaos ensin nengún de los servicios de la ilesia, pero mientres esti periodu acostumar a les privaciones. Mentanto, el Papa dio cuenta de qu'un periodu tan llargu ensin servicios eclesiásticos podríen llevar a la perda de la fe y dio permisu a delles ilesies pa celebrar lliturxes masives a puerta zarrada en 1209. L'añu 1212, dexaron les estremes unciones a los morrebundos. Mientres l'interdicto yera una carga pa munchos, nun tuvo como resultáu una rebelión contra Juan.

En payares de 1209, Juan foi escomulgáu y en febreru de 1213, Inocencio amenació con midíes más drástiques nun siendo que Juan rindiérase. Los términos papales de sumisión fueron aceptaos en presencia del legáu papal Pandulfo en mayu de 1213, según el cronista Matías París na ilesia de los Caballeros Templarios en Dover. Amás, Juan ufiertó la rindición del reinu d'Inglaterra a Dios y a los Santos Pedro y Pablo pa serviciu feudal de 1.000 marcos añales, 700 per Inglaterra y 300 per Irlanda.[11] Con esta rindición, formalizada na Bulda Áurea, Juan ganó'l pervalible sofitu del so señor feudal papal na so nueva llucha contra los barones ingleses.

Disputa colos varones[editar | editar la fonte]

Teniendo ésitu n'encalorar el llevantamientu galés de 1211 y zarráu la so disputa col papáu, Juan llevó la so atención a los sos intereses d'ultramar. Les guerres europees remataron na derrota de la Batalla de Bouvines, lo que forzó al rei a aceptar un alcuerdu de paz desfavorable con Francia.

Esto finalmente volvió a los barones nel so contra (dalgunos yá se remontaren dempués de la so escomunión) y axuntáronse colos sos líderes en Runnymede, cerca de Londres, el 15 de xunu de 1215, pa sellar la Carta Magna. Por cuenta de que fuera roblada por coacción, sicasí, Juan recibió l'aprobación del so señor el Papa pa romper la so pallabra asina les hostilidaes cesaren, provocando la Primer Guerra de los Barones y convidando a la invasión francesa del príncipe Lluis VIII de Francia, a quien la mayoría de los barones ingleses convidara a reemplazar a Juan nel tronu. Juan viaxó pel país pa oponese a les fuercies rebalbes, incluyendo un asaltu personal de dos meses al Castillo de Rochester.

Muerte[editar | editar la fonte]

El rei Juan sosteniendo la maqueta d'una ilesia. Ilustración de la Historia Anglorum de Mateo de París (c. 1250-59).

Retirándose de la invasión francesa, Juan tomó una ruta segura pel área pantanosa del Wash pa evitar l'área rebalba d'Anglia Oriental. La lentitú de la so caravana col equipaxe (incluyendo les Xoyes de la Corona), sicasí, tomó una ruta direuta y perdiéronse nuna marexada inesperada. Esto significó un golpe pa Juan, qu'afectó la so salú y el so estáu mental. Venció a la disentería y viaxó de llugar en llugar, tuvo una nueche nel castiellu de Sleaford antes de la so muerte'l 18 ó 19 d'ochobre nel castiellu de Newark, Nottinghamshire (entós Lincolnshire, güei na llende de Nottinghamshire con esi condáu).

Circularon munches versiones dudoses sobre la so muerte, como que fuera asesináu con cerveza envelenada, cirueles o por un escesu de duraznos».[12]

Foi soterráu na Catedral de la ciudá de Worcester, Inglaterra.

Socesión[editar | editar la fonte]

El so fíu de nueve años asocedió-y nel tronu d'Inglaterra y convirtióse n'Enrique III (1216–1272) y, anque Luis siguió reclamando'l so derechu a dichu reináu, los barones camudaron la so preferencia escontra'l nuevu rei, forzando a Luis a arrenunciar al so reclamu y roblar el Tratáu de Lambeth en 1217.

Árbol xenealóxicu[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,00 1,01 1,02 1,03 1,04 1,05 1,06 1,07 1,08 1,09 1,10 Afirmao en: Kindred Britain.
  2. Identificador de persona en The Peerage: p10201.htm#i102006. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  3. 3,00 3,01 3,02 3,03 3,04 3,05 3,06 3,07 3,08 3,09 3,10 3,11 Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  4. (n'inglés) Généalogie de Jean d'Angletrre sur le site Medieval Lands
  5. Marie-Aline de Mascureau, Chronologie, primitivement publiée dans Aliénor d'Aquitaine. Revue 303, hors-série n° 81, p. 218-223, Nantes, 2004, in Edmond-René Labande, Pour une image véridique d'Aliénor d'Aquitaine, réédité avec une préface de Martin Aurell par la Société des antiquaires de l'Ouest-Geste éditions en 2005. ISBN 2-84561-224-9, p. 131.
  6. John Gillingham, «John (1167–1216)», Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004.
  7. Marion Meade, Aliénor d'Aquitaine, p. 283-285.
  8. en:John, King of England
  9. Michael Jones, « Arthur, duke of Brittany (1187–1203)», Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004.
  10. Hugh Johnson, Vendanges: l'Histoire du vin, Simon and Schuster, 1989, p.142
  11. Christopher Harper-Bull, « Jean et l'Église de Rome», dans S. D. Church, Le roi Jean: Nouvelles interprétations, p. 307.
  12. La version officielle des derniers jours du roi Jean est donnée dans Austin Lane Poole (1955). Domesday Book to Magna Carta, 1087-1216. Oxford: Oxford at the Clarendon Press, páx. 485. ISBN 0-19-821707-2..

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Títulos Reinantes
Predecesor:
Ricardu I
Conde de Maine
1199-1205
Anexáu a Francia
Siguiente titular:
Juan-Tristán
Rei d'Inglaterra
Duque de Normandía

1199-1216
Socesor:
Enrique III
Nuevu títulu Señor d'Irlanda
1185-1216
Predecesores:
Leonor y Ricardu I
Duque d'Aquitania
1199-1216
Con Leonor (1199-1204)