Primer Guerra de los Barones

De Wikipedia
Primer Guerra de los Barones
Fecha 1215 (Gregorianu) → 1217 (Gregorianu)
Llugar Reinu d'Inglaterra
Causes El descontentu de los barones col gobiernu del Rey Juan
Resultáu Guerra civil. La invasión francesa y la ocupación de 16 meses d'Inglaterra ye llevantada. Volver al status quo ante bellum, con delles concesiones monárquiques a los barones rebalbos.
Belixerantes
Fuercies pro angevinas Barones rebalbos, sofitaos por el
Reinu de Francia
y pol
Reinu d'Escocia
Comandantes
Hubert de Burgh, Earl de Kent
William Marshal, Earl de Pembroke
Robert Fitzwalter
Príncipe Luis
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Primer Guerra de los Barones Plantía:Campaña Guerres de los Barones La Primer Guerra de los Barones (1215-17) foi una guerra civil ente'l Reinu d'Inglaterra na qu'un grupu de barones remontaos, lideraos por Robert Fitzwalter y sofitaos pol exércitu francés sol mandu del futuru Lluis VIII de Francia, declarar en guerra contra'l rey Juan d'Inglaterra. La guerra deber a la negativa del rei a aceptar y acatar la Carta Magna que sellara'l 15 de xunu de 1215, y de les ambiciones del príncipe francés, que desamarró la guerra dempués de que munchos de los barones rebalbos roblaren la paz col rei Juan.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

El rei Juan viose obligáu en xunu de 1215 a poner el so sellu de "Los Artículos de los Barones" por un grupu de barones poderosos que yá nun podíen soportar el lideralgu fallío y despótico de Juan. Concedióse-yos el Gran Sellu Real el 15 de xunu de 1215. A cambéu, los barones anovaron el so xuramentu de fidelidá al rei Juan el 19 de xunetu de 1215. Creóse un documentu pa rexistrar l'acta del alcuerdu, lleváu a cabu pola cancillería real el 15 de xunetu: tratar de la Carta Magna orixinal. "La llei de la tierra" ye una de les grandes conseñes de la Carta Magna, qu'opón a la omnipotencia y voluntá absoluta del rei.

La Carta Magna de 1215 contenía clauses que, en teoría, amenorgaben notablemente'l poder del rei, como la clausa 61, la "clausa de seguridá". Nesta clausa dexar a un grupu de 25 barones anular el rei en cualquier momentu per mediu de la fuercia, un procesu llegal medieval d'apremiu que yera normal nes rellaciones feudales, pero que nunca s'aplicó a un rei. Dempués d'unos meses d'intentos pocu entusiastes d'axustar, pel branu de 1215, la guerra abierta tuvo llugar ente los barones rebalbos y el rei, sofitáu polos sos partidarios.

Desenvolvimientu y acontecimiento[editar | editar la fonte]

Luis ye acoyíu[editar | editar la fonte]

La guerra empezó sobre la Carta Magna, pero rápido convirtióse nuna guerra dinástica pol tronu d'Inglaterra. Los barones rebalbos, frente a un poderosu rei, volver escontra'l príncipe Luis, fíu y herederu de Felipe Augusto, rei de Francia, tamién nietu políticu del rei inglés Enrique II, per parte materna. La invasión normanda asocediera solo 149 años antes, y la rellación ente Inglaterra y Francia nun yera tan opuesta como más tarde convertiríase. Unos documentos de la dómina, llamaos los añales de Waverley, afirmen que nun esiste nenguna contradicción n'afirmar que Luis foi convidáu a invadir con cuenta de que "evitar que'l reinu fuera escaláu por estranxeros".

Nun primer momentu, en payares de 1215, Luis a cencielles unvia los barones un contingente de caballeros pa protexer Londres. Sicasí, inclusive nesa etapa tamién s'alcordó una invasión abierta, a pesar de desaliendu del so padre, el rei de Francia y d'el Papa. Esto producióse en mayu de 1216, cuando delles centineles na mariña de Thanet detectaron les veles nel horizonte, y a otru día, el rei d'Inglaterra y los sos exércitos vieron como les tropes de Luis desembarcaben na mariña de Kent.

Juan decidió escapar a la capital saxona de Winchester, polo que Luis tuvo poca resistencia na so marcha a Londres. Entró na capital en poco tiempu, tamién con poca resistencia, y foi recibíu abiertamente polos barones rebalbos y los ciudadanos de Londres y proclamáu (anque non coronáu) rei na catedral de San Pablo. Munchos nobles, ente ellos Alejandro II d'Escocia, daes les sos posesiones ingleses, axuntar pa rindir homenaxe a él.

Munchos de los partidarios de Juan, sintiendo una fola de cambeos, prefirieron sofitar a los barones. Gerald de Gales comentó: "La llocura de la esclavitú terminó, el tiempu de la llibertá foi concedida, los pescuezos de los ingleses tán llibres del so xugu." El 14 de junio Luis prindó Winchester (Juan yá partiera) y llueu conquistó más de la metá del reinu inglés.

Primer asediu de Dover[editar | editar la fonte]

Mentanto, el rei de Francia sintió un fondu despreciu escontra'l so fíu por tratar de conquistar Inglaterra ensin tomar en primer llugar la so pieza clave: Dover. Los castiellos reales de Canterbury y Rochester, les sos ciudaes, y ello ye que la mayor parte de Kent yá s'apurriera a Luis, pero cuando avanzó al castiellu de Dover el 25 de xunetu, esti yá se preparara. El so castellán, Hubert de Burgh, tenía una guarnición bien provista d'homes y suministros.

El primer sitio empezó'l 19 de xunetu, cuando Luis disponer a tomar el terrén eleváu al norte del castiellu. Los sos homes socavaron con ésitu la barbacana y trataron de baltar la puerta del castiellu, pero los homes de De Burgh llograron repeler a los invasores, bloquiando les fiendes de los murios con maderes xigantes. Dempués del sitiu, la débil puerta norte taba bloquiáu y construyéronse túneles esa mesma zona, en direición a la torre de San Juan y les puertes del Condestable y de Fitzwilliam. Mentanto la ocupación de Luis de Kent taba siendo destruyida por una fuercia guerrillera d'arqueros Wealden aconceyaos y empobinaos por Guillermo de Cassingham.

Dempués de tres meses pasaos sitiando'l castiellu, y con una gran parte de les sos fuercies distrayíes pol sitiu y el clima, Luis llamó a una tregua'l 14 d'ochobre y pocu dempués volvió a Londres.

Asedios de Windsor y Rochester[editar | editar la fonte]

Aparte del Dover, l'únicu castiellu que s'aguantó a Luis foi'l de Windsor, onde sesenta caballeros lleales sobrevivieron a un asediu de dos meses, a pesar de graves daños a la estructura de la so sala inferior (reparada darréu en 1216 por Enrique III, quien reforzó les defenses cola construcción de la muralla occidental, una parte de la cual sobrevive na actualidá). Esti fechu debióse probablemente a yá ser asediado por barones contrarios en 1189, menos de 30 años antes.

En 1206, Juan gastara 115 llibres n'arreglos nel castiellu de Rochester, y caltener inclusive de forma preventiva mientres l'añu de les negociaciones que llevaron a la Carta Magna, pero los términos de la Carta obligaben devolver la custodia a Stephen Langton, arzobispu de Canterbury, en mayu de 1215. Los barones rebalbos unviaren tropes, sol mandu de Guillermo d'Aubigny, a quien el condestable del castiellu Reginald de Cornhill abrió les puertes. Poro, mientres ochobre de 1215 na so marcha de Dover a Londres, Juan atopó Rochester nel so camín, y el 11 d'ochobre empezó a asediarlo personalmente.

Los rebeldes esperaben refuerzos de Londres, pero Juan unviara brulotes pa cortar la so meyora escontra la ponte de la ciudá, sobre'l Medway. Robert Fitzwalter montó pa escontra fora pa detener el rei, lluchando nel so camín escontra la ponte, pero tuvo que tornar de nuevu al castiellu. Tamién escaló la catedral, llevóse oxetos de valor y los caballos del establu, tou ello como un insultu a Langton. Más tarde unvióse un mensaxe a los homes de Canterbury diciendo "Ordenar, de la mesma que nos amar, qu'asina veáis esta carta, trabayar día y nueche, pa faer toes picar que se riquir. Tolos ferreros na so ciudá deberan detener toles demás xeres col fin de faeles [les armes] y debréis unviales a nós en Rochester cola mayor rapidez".[1]

Alzáronse cinco máquines d'asediu de siguío, y moviéronse zapadores pa socavar el muriu. Les fuercies del rei entraron por unu d'estos túneles y tomaron el patiu a principios de payares, y más tarde empezaron a intentar la mesma táctica contra la torre, incluyendo socavar la torre sureste. El techu taba sosteníu por puntal de madera, que s'afitaron usando grasa de gochu. El 25 de payares de 1215 Juan unviara un escritu a los justiciares que dictaba "Unviái a nós con toa velocidá mientres día y nueche, cuarenta de los gochos más gordos de la peor clase pa comer y poder traer fueu sol castiellu", colo que provocó que tola esquina de la torre del homenaxe colapsárase.[2] Los rebeldes retiráronse tras de la paré tresversal de la torre del homenaxe, y ufiertaron resistencia. A unos pocos dexóse-yos salir del castiellu, pero Juan ordenó corta-yos manes y pies como exemplu.

Averábase l'iviernu, y el castiellu foi tomáu'l 30 de payares pola fame y non pola fuercia. Juan creó un monumentu a los gochos y una forca col enfotu de colgar tola guarnición, pero unu de los sos capitanes, Savari de Mauléon, convencer de nun colgar los rebeldes, yá que si Juan colgaba a aquellos que se rindieren, quiciabes -y correspondría un mesmu sinón si en dalguna ocasión rindiérase. Solo un home foi aforcáu, un mozu arqueru que tuviera antes nel serviciu de Juan. El restu de los barones rebalbos fueron prindaos y encarcelaos en dellos castiellos reales, como'l castiellu de Corfe. Sobre'l sitiu qu'enfrentó solo a cien rebalbos contra un gran númberu d'atacantes, y que costó más de mil llibres al día'l cronista Barnwell escribió "Nun hai home vivu que pueda recordar un sitiu con tanta fuercia exercíu y tan virilmente aguantáu", y, "Son pocos los que pondríen el so enfotu en castiellos".

La torre redonda (centru) y los dos cuadraes (derecha y iquierda), del castiellu de Rochester.

Juan morrió l'añu siguiente, polo que recayó n'Enrique III la responsabilidá de reparar el castiellu. Gastó más de 1.000 llibres na reconstrucción, con nuevos establos y puertes d'enllaz, y una cabiana más pa fortalecer les defenses. Una nueva capiya foi construyida xunto a los apartamentos reales nel patiu. La carauterística más notable foi reconstruyir la nueva torre sureste, rehecha col diseñu defensivu más recién y con trés cuartes partes redondes pa esviar meyor l'ataque con proyeutiles y los intentos de socavación.

Muerte del rei Juan[editar | editar la fonte]

El 18 d'ochobre 1216, Juan contraxo la disentería, que n'última instancia resultaría fatal.[3][4] Morrió nel castiellu de Newark, Nottinghamshire, y con él, la razón principal de los combates. Luis paecía más una amenaza pa los intereses de los barones que'l fíu de nueve años d'edá de Juan, el príncipe Enrique. Mientres, Eleanor de Bretaña, la fía del hermanu mayor de Juan, Godofredo, encarceláu por Juan dende 1202 plantegaba otru candidatu potencial pa la corona como la heredera llexítima d'Inglaterra dende 1203 acordies cola primogenitura, pero los barones pasar por altu, dexándola na cárcel.

Pierre des Roches, obispu de Winchester, y un númberu de barones entainar a que joven Enrique fuera coronáu como rei d'Inglaterra. Londres, que sobrevivía sol xugu de Luis (convertir na sede gubernamental), non podría utilizase para dicha coronación, asina que el 28 d'ochobre 1216 llevaron neñu del castiellu de Devizes hasta la catedral de Gloucester delantre d'una pequeña asistencia presidida por un legáu papal, Guala Bicchieri, obispu de Vercelli n'Inglaterra ente 1216 y 1218. Enrique foi coronáu con una banda d'oru estrayida d'un collar d'oru.

El 12 de payares 1216 la Carta Magna, reescribir en nome d'Enrique con delles de les clauses omitíes, incluyendo la clausa sesenta y uno. La Carta revisada foi sellada pol rexente del nuevu rei, William Marshal. Una gran parte del país calteníase lleal al príncipe Luis, pero'l suroeste d'Inglaterra y les Midlands sofitaben al rei Enrique. Marshal yera altamente respetada y pidió a los barones que nun culparen al neñu Enrique polos pecaos del so padre. Al sentimientu predominante, ayudáu pol so propiu interés, nun-y gustaba la idea de quitar a un neñu del so heriedu. Poro, Marshal prometió qu'él y los otros rexentes reinaríen por aciu la Carta Magna. Entá más, iguar pa consiguir el sofitu del Papa, que yá escomulgara a Luis.

Les perdes de Louis[editar | editar la fonte]

La segunda batalla de Lincoln en 1217.

William Marshal llogró amodo que la mayoría de los barones que sofitaben a Luis tendieren el so sofitu a Enrique y qu'atacaren al rei francés. Los dos bandos enfrentáronse mientres aproximao un añu. El 6 d'avientu 1216 Lluis tomó'l castiellu de Hertford, pero dexó a los caballeros defensores abandonar el castiellu colos sos caballos y armes. Depués atacó'l castiellu de Berkhamsted a finales d'avientu, de nuevu, dexando que la guarnición retirar coles sos pertenencies.

A principios de 1217, Luis decidió tornar a Francia en busca de refuerzos. Tuvo que lluchar mientres el camín a la mariña sur contra la resistencia realista en Kent y Sussex, perdiendo parte de la so fuercia nuna emboscada en Lewes, siendo escorríu la so remanente en Winchelsea. Salvar de morrer de fame pola llegada d'una flota francesa.

Desque s'apautó una tregua con Dover, la guarnición del castiellu atayara delles vegaes la comunicación con Luis en Francia, polo que Luis se vio obligáu a entamar un viaxe de regresu a Dover pa empecipiar un segundu sitiu. El campamentu francés instaláu na entrada del castiellu de Dover a la espera del nuevu sitiu foi atacáu y quemáu por Guillermo de Cassingham al igual que la flota que tresportaba los refuerzos. Luis viose obligáu a desembarcar en Sandwich y coló escontra Dover, onde empezó un firme segundu sitiu'l 12 de mayu de 1217. Esti nuevu sitiu esvió tanto l'atención de les fuercies de Luis que Marshal y Falkes de Breauté aprovecharon p'atacar y ganar los barones que sofitaben a Luis nel castiellu de Lincoln ente'l 15 de mayu y el 20 de mayu de 1217, na conocida segunda batalla de Lincoln.

Marshal preparó un asediu contra Londres. Mentanto, Louis sufrió dos mas fuertes derrotes, esta vegada nel mar, na batalla de Dover y la batalla de Sandwich nel estrechu de Dover, esta vegada a manes del aliáu de Guillermo y condestable de Dover, Hubert de Burgh. El nuevu convói de refuerzu de Luis, sol mandu Eustaquio el Monxu, foi destruyíu, polo que ye Luis vio imposible siguir la llucha.

Paz[editar | editar la fonte]

Dempués d'un añu y mediu de guerra, la mayor parte de los barones rebalbos desertaren. Cola firma del Tratáu de Lambeth en 1217, Lluis VIII arrenunció a la so pretensión de ser el rei d'Inglaterra. El 11 de setiembre Luis aceptó una suma simbólica pol arrenunciu a los sos dominios ingleses y volvió a casa. A pesar de que nun constaba nel tratáu, de cutiu reconocióse que Luis trataría de convencer al rei de Francia, el so padre, pa dar a aquel conocíu como Enrique lo que conquistara al so padre Juan.

En cultura popular[editar | editar la fonte]

  • Ironclad, una película de 2011 protagonizada por Paul Giamatti y James Purefoy, que describe la crónica del asediu del Castiellu de Rochester.
  • Robin Hood, una película de 2010, básase llibremente nos acontecimientos qu'arrodiaron la Guerra de los Barones.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Castle: A History of the Buildings that Shaped Medieval Britain (2012), p.78.
  2. The Castles of Kent (2000).
  3. Fryde, Greenway, Porter and Roy, p.37.
  4. Warren, páxs.254–5.

Referencies[editar | editar la fonte]