Cuarta cruzada

De Wikipedia
(Redirixío dende Cuarta Cruzada)
Cuarta cruzada
Parte de Cruzaes
Fecha 1202 (Gregorianu) → 1204 (Gregorianu)
Llugar Balcanes
Resultáu Creación del Imperiu llatín
Belixerantes
Cruciaos Imperiu Bizantín
Reinu d'Hungría
Segundu Imperiu búlgaru
Dalmacia
Comandantes
Bonifacio de Montferrato
Luis de Blois
Enrico Dandolo
Isaac II Ángelo
Alejo III Ángelo
Alejo V Ducas
Kaloyan de Bulgaria
Emerico d'Hungría
Fuercies en combate
Tropes:
  • 10 000 cruzaos[1]
  • 10 000 venecianos[1]

Llexa

  • 210 navíos venecianos[2]
Tropes:
  • 16 000 bizantinos[3]

Llexa:

  • 20 navíos bizantinos[4]
[editar datos en Wikidata]

La cuarta cruzada (1202-1204) foi una espedición militar entamada como una cruciada pa reconquistar Tierra Santa, pero que varió'l so aldu, terminando cola conquista y el saquéu de Constantinopla, capital del Imperiu bizantín, que pasó a llamase entós Imperium Romaniae.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

La tercer cruzada nun llograra'l so oxetivu de recuperar Xerusalén, que siguía so dominiu musulmán. El tratáu que Ricardo «Corazón de Lleón» y Saladín roblaren en 1192 dexaba en poder de los cristianos tan solo una estrecha franxa costera dende Tiru hasta Jaffa, anque garantizaba la seguridá de los pelegrinos cristianos que viaxaren a Xerusalén.[5]

El papa Inocencio III, deseosu d'establecer l'autoridá de la Santa Sede en tol orbe cristianu, tenía un gran interés polos asuntos de los Estaos cristianos d'Oriente.

Per otru llau, na última década del sieglu XII fora intensificándose la rivalidá ente Enrique VI d'Alemaña y l'emperador bizantín Isaac II Ángelo. L'anterior espedición alemana, empuesta por Federico I Barbarroja, desfixérase por causa de la muerte del emperador. Enrique, el so fíu y socesor, esixía de Bizancio la entrega de la rexón de los Balcanes y el pagu de los daños sufiertos pola espedición de Barbarroja. La so política n'Oriente, aceptando los xuramentos de vasallaxe de los reis d'Armenia y de Xipre, yera d'apostada hostilidá contra Bizancio. Ye posible qu'Enrique tuviera yá en mente la posibilidá de dirixir una nueva cruzada contra Constantinopla. Sicasí, finó en 1197 en Messina, a la edá de 32 años. El so socesor nel tronu alemán, Felipe de Suabia, tenía amás intereses personales en Bizancio, yá que taba casáu con Irene Angelina, fía del emperador Isaac II Ángelo, que fuera depuestu en 1195 pol so hermanu.

La ciudá estáu de Venecia, principal potencia marítima nel Mediterraneu oriental, tenía fuertes intereses comerciales nos territorios bizantinos, y bien especialmente na capital, Constantinopla. Dende finales del sieglu XII gociaben de privilexos especiales pa comerciar nel Imperiu bizantín, pero en 1171 l'emperador Manuel I Comneno ordenó la detención de los comerciantes venecianos y la confiscación de los sos bienes, lo cual provocó una suspensión de l'actividá comercial ente Venecia y Bizancio que s'enllargó per espaciu de quince años. En 1185, Venecia alcordó volver a entamar les rellaciones comerciales col emperador Andrónico I Comneno, según abonar una cantidá en conceutu de compensación poles propiedaes confiscadas en 1171, que nunca llegó a faese efectiva. Bizancio, amás, esplotaba en beneficiu propiu la rivalidá comercial de Venecia con otres ciudaes estáu italianes, como Xénova y Pisa. L'oxetivu de Venecia, poro, yera asegurase la supremacía comercial n'Oriente, moviendo definitivamente a los sos rivales.

Preparativos[editar | editar la fonte]

Mapa de la cruzada

En 1198, el nuevu papa Inocencio III empezó a predicar una nueva cruzada. El so llamamientu, sicasí, tuvo poco ésitu ente los monarques europeos. Los alemanes taben enfrentaos al poder papal, en cuantes que Francia ya Inglaterra atopábense combatiendo la una contra la otra. Sicasí, gracies a les encendíes prédiques de Fulco de Neuilly, entamóse finalmente un exércitu cruciáu nun tornéu entamáu n'Ecry[6] pol conde Teobaldo de Champaña en payares de 1199. Teobaldo foi nomáu xefe d'esti exércitu, del que tamién formaben parte Balduino VI de Henao, conde de Flandes, y el so hermanu Enrique; Luis, conde de Blois, Godofredo III de La Perche, Simón IV de Montfort, Enguerrando de Boves, Reinaldo de Dampierre y Godofredo de Villehardouin, ente otros munchu señores del norte de Francia y de los Países Baxos. Más tarde añadiéronse a la empresa dellos caballeros alemanes y dellos nobles del norte d'Italia, como Bonifacio, marqués de Monferrato.

La espedición atopar col problema de tresporte, pos escarecía d'una flota pa treslladase a Oriente, y la ruta terrestre yera pocu menos qu'imposible por causa de la decadencia del poder bizantín nos Balcanes. Decidióse que se fadría un desembarcu n'Exiptu, dende onde s'avanzaría per tierra hasta Xerusalén. En 1201 morrió Teobaldo de Champaña, y los cruzaos escoyeron como nuevu xefe de la espedición a Bonifacio de Monferrato. Ésti, firme partidariu de los Hohenstaufen, conoció na corte de Felipe de Suabia a Alejo, fíu del depuestu emperador Isaac II Ángelo, quien deseyaba cuntar cola ayuda de los cruzaos pa recuperar el tronu imperial que-y correspondía por heriedu.

Mentanto, los cruzaos unviaron mensaxeros a Venecia, Xénova y otres ciudaes pa contratar el tresporte de la espedición. Unu de los unviaos foi l'historiador Godofredo de Villehardouin. Finalmente llegóse a un alcuerdu con Venecia n'abril de 1201, pol cual la República encargar del tresporte hasta Exiptu d'un exércitu de 33 500 cruzaos (xunto con 4500 caballos), en cuenta de 85 000 marcos de plata. Cuando llegó'l momentu d'embarcar, en xunu de 1202, los cruzaos, que'l so exércitu yera sensiblemente menos numberosu de lo qu'habíen previstu, nun pudieron axuntar la cantidá alcordada. Venecia negar a tresportar al exércitu nun siendo que se pagara íntegra la cantidá alcordada. Los cruzaos pasaron el branu acampaos na isla de San Nicolás de Lido, ensin poder zarpar, hasta que finalmente Bonifacio de Monferrato pudo llegar a un alcuerdu con Venecia.

Toma de Zara[editar | editar la fonte]

Los venecianos taben enemistados col rei Emérico d'Hungría pola posesión de Dalmacia. El reinu húngaru heredara en 1091 los territorios de Croacia y Dalmacia tres la muerte del rei Dmitar Zvonimir de Croacia, una y bones la reina viuda Helena d'Hungría llamó al so hermanu'l rei San Ladislao I d'Hungría, a quien-y dio diches rexones. Considerándolo un puntu estratéxicu, la República de Venecia siempres intentó estender la so influencia sobre esa rexón. Zara yera una ciudá aldericada que pasara d'unes manes a otres nun periodu relativamente curtiu. Nel cursu d'esta guerra, Venecia perder apocayá a manes húngares. La so propuesta foi dexar l'aplazamientu del pagu de la cantidá que se-yos debía en cuenta de que los cruzaos ayudar a conquistar esta ciudá. Bonifacio de Monferrato y el dux Enrico Dandolo punxéronse d'alcuerdu. A pesar del ofiendo del papa, que desautorizó esta espedición, la flota zarpó de Venecia el 8 de payares de 1202, y dos díes depués los cruzaos atacaben Zara, que foi conquistada'l día 15 del mesmu mes. El papa optó por escomulgar a tolos espedicionarios, anque más palantre rectificó y perdonó a los cruzaos, calteniendo la escomunión solo pa los venecianos.

Mientres l'exércitu cruzáu envernaba en Zara, llegó un mensaxeru de Felipe de Suabia portando una ufierta del pretendiente al tronu bizantín, Alejo. Si l'exércitu cruzáu esviar hasta Constantinopla y ayudábalu a reconquistar el so tronu, Alejo non solo taba dispuestu a garantizar el pagu de la delda que los cruzaos contraxeren con Venecia, sinón qu'amás se comprometía a apurrir a la cruzada un contingente de 10 000 soldaos, según fondos y provisiones pa entamar la conquista d'Exiptu.

Tanto Monferrato como Dandolo aceptaron el cambéu de planes. Dellos cruzaos opunxéronse, acotando que si entamaren la cruzada yera pa lluchar contra los musulmanes; abandonaron l'exércitu y embarcáronse escontra Siria. La mayoría, sicasí, optó por siguir.

N'abril llegó Alejo a Zara y pocos díes dempués la flota zarpó de nuevu. El 24 de xunu de 1203, l'exércitu cruzáu atopábase ante Constantinopla.

Los cruzaos en Constantinopla[editar | editar la fonte]

N'atacando ensin ésitu les ciudaes de Calcedonia y Crisópolis, na mariña asiática del Bósforu, l'exércitu cruzáu desembarcó en Gálata, al otru llau del Cuernu d'Oru. Los sos primeros intentos de conquistar Constantinopla nun tuvieron frutu, pero'l 17 de xunetu los venecianos llograron abrir una fienda nes muralles. Creyendo inminente la cayida de la ciudá, l'emperador Alejo III decidió fuxir, llevándose consigo a la so fía favorita y una bolsa llena de piedres precioses, y abellugóse na ciudá tracia de Mosinópolis. Los dignatarios imperiales, pa resolver la situación, sacaron de la cárcel al depuestu emperador Isaac II Ángelo, padre d'Alejo, y restaurar nel tronu. Tres unos díes de negociaciones, llegaron a un alcuerdu colos cruzaos pol cual Isaac y Alejo seríen nomaos coemperadores. Alejo IV foi coronáu'l 1 d'agostu de 1203 na ilesia de Santa Sofía.

Pa intentar cumplir les promeses que fixera a venecianos y cruzaos, Alejo viose obligáu a recaldar nuevos impuestos. Comprometiérase tamién a consiguir que'l cleru ortodoxu aceptara la supremacía de Roma y adoptara el ritu llatín, pero atopar con una fuerte resistencia. Confiscó dellos oxetos eclesiásticos de plata pa pagar a los venecianos, pero nun yera abondu. Mientres el restu del añu 1203, la situación foi volviéndose más y más tirante: per un sitiu, los cruzaos taben provecíos por ver cumplíes les promeses d'Alejo; por otru, los sos súbditos taben cada vez más descontentos col nuevu emperador. A esto xuníen los frecuentes enfrentamientos caleyeros ente cruzaos y bizantinos.

El xenru d'Alejo III, tamién llamáu Alejo, convertir nel cabezaleru de los descontentos y entamó, en xineru de 1204, una balasma que nun tuvo consecuencies. En febreru, los cruzaos dieron un ultimátum a Alejo IV, quien se confesó impotente pa cumplir les sos promeses. Españó una sulevación que, tres delles vicisitúes, entronizó a Alejo V Ducas. Alejo IV foi esgañáu nun cuartón, y el so padre Isaac II morrió pocu dempués en prisión.

Conquista de la ciudá[editar | editar la fonte]

Los cruzaos entren en Constantinopla, por Delacroix

En marzu, los cruzaos deliberaron sobre lo que convenía faer. Decidíos a recuperar la ciudá pola fuercia y a asítiase nel tronu a un emperador llatín, nun llograben, sicasí, ponese d'alcuerdu alrodiu de quién sería'l meyor candidatu d'ente ellos a ocupar el tronu imperial. Bonifacio, el xefe de la espedición, nun taba bien vistu polos venecianos. Finalmente decidióse que se formaría un comité eleutoral, compuestu de seis delegaos francos y seis venecianos, qu'escoyería al emperador.

Atacaron per primer vegada la ciudá'l 6 d'abril de 1204, pero fueron refugaos con un gran númberu de baxes. Seis díes dempués volvieron a entamar l'ataque. Los cruzaos llograron abrir una fienda na muralla nel barriu de Blanquerna. Coles mesmes, producióse una quema na ciudá, y la defensa bizantina se desmoronó. Los cruzaos y los venecianos entraron na ciudá. Alejo V fuxó a Mosinópolis, onde un añu antes abellugárase'l so suegru, Alejo III. Los nobles ufiertaron la corona a Teodoro Láscaris, xenru tamién d'Alejo III, pero ésti refugar y fuxó a Asia cola so familia, el patriarca de Constantinopla y dellos miembros de la nobleza bizantina. Establecer en Nicea, onde fundó'l Imperiu de Nicea, depositariu de la llexitimidá bizantina.

La ciudá foi escalada mientres dellos díes.[7] Los cronistes faen ecu de les otomíes perpetaes polos conquistadores. Del saquéu nun se llibraron les ilesies nin los monesterios, y na mesma Santa Sofía fueron destruyíos el iconostasio de plata y dellos llibros y oxetos de cultu. Según rellata Nicetas Coniates:

Estrozaron les santes imáxenes y refundiaron les sagraes reliquies de los mártires a llugares que m'avergoña mentar, espardiendo peruquier el cuerpu y el sangre del Salvador [...] Tocantes a la profanación de la Gran Ilesia, destruyeron l'altar mayor y partieron los cachos ente ellos [...] Ya introducieron caballos y mules a la ilesia pa poder llevase meyor los recipientes sagraos, el púlpitu, les puertes y tol moblame qu'atopaben; y cuando dalgunes d'estes besties esnidiábense y cayíen, travesar coles sos espaes, emporcando la ilesia cola so sangre y escrementos. Una vulgar ramera foi entronizada na siella del patriarca pa llanzar insultos a Xesucristu y cantaba cantares obscenos y baillaba inmodestamente nel llugar sagráu [...] Tampoco amosaron misericordia coles matrones virtuoses, les doncelles inocentes ya inclusive les vírxenes consagraes a Dios.

Finalmente, restablecióse l'orde y dar# en una repartida ordenada del botín según lo que s'apautara primeramente: trés octaves partes pa los cruzaos, otros trés octaves pa los venecianos y un cuartu pal futuru emperador. A pesar de les pretensiones de Bonifacio de Montferrato, el comité escoyó emperador a Balduino IX de Flandes, primer monarca del Imperiu llatín. Los cruzaos llamaron a esti acontecimientu como Partitio terrarum imperii Romaniae (partición del Imperiu romanu d'Oriente).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Phillips, 2004, p. 269.
  2. Phillips, 2004, p. 106.
  3. Queller y Madden, 1999, p. 185.
  4. Phillips, 2004, p. 157.
  5. Miller Botero, Duane Alexander (2017) "Fourth Crusade" in War and Religion. Santu Barbara, California: ABC–CLIO, páx. 296-298. Consultáu'l 29 de mayu de 2017.
  6. La llocalidá d'Asfeld, ver: Louis Paris; Henri Fleury (1838) La chronique de Champagne (en francés). Techener, páx. 349.
  7. Miller Botero, Duane (2017) "Fourth Crusade" in War & Religion, Vol. 2. Santu Barbara, California: ABC–CLIO, páx. 296-298. Consultáu'l 29 de mayu de 2017.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]