Normandos

De Wikipedia
Territorios en posesión de los normandos nel sieglu XII.

Los normandos (lliteralmente "homes del norte") fueron conquistadores escandinavos, viquingos na so mayoría daneses, qu'empezaron a ocupar el noroeste de Francia (lo que se conoz como Normandía) na segunda metá del sieglu IX. Sol lideralgu de Hrolf Ganger, qu'adoptó'l nome francés Rollu o Rollón, xuraron llealtá al rei de Francia (Carlos el Simple) y recibieron d'él lo que darréu sería'l Ducáu de Normandía.

De la so cultura orixinaria les sagues nórdiques ufiértennos amplia información: profesaben una relixón politeísta con numberosos seres sobrenaturales (d'esto hai noticies nes Eddas), conocíen la escritura rúnica, taben entamaos en clanes familiares y teníen una agricultura y ganadería básica basada na autarquía, sicasí yeren espertos navegantes, construyendo llixeros y resistentes barcos. Sicasí, les cróniques contemporánees nun menten estructures sociales escandinaves como'l thing (asamblees d'homes llibres) o hundreds en suelu normandu, sinón una estructura típicamente feudal, inesistente en Dinamarca y el Danelaw d'Inglaterra.[1]

Los normandos en parte de l'antigua Neustria, fueron gradualmente adoptando'l cristianismu, la cultura y idioma francés creando una identidá cultural que xuntaba a les cultures de los sos antepasaos escandinavos y de los nativos locales. Tou baxu la soberanía del Reinu de Francia, conformando un ducáu bien poderosu con carauterístiques propies como por casu la gran habilidá marítima.

Al espandise más allá de Normandía xugaron un papel importante na Europa medieval: un grupu d'aventureros normandos establecer por conquista nel Reinu de Sicilia nel sur d'Italia, y una espedición orquestada pol duque Guillermo llevó a la conquista normanda d'Inglaterra. A partir d'estos dos nuevos centros de poder la influencia normanda estender a la totalidá de les isles britániques y a los estaos cruciaos d'Oriente Mediu.

Les causes de les sos migraciones fueron múltiples: busca de sitios meyores, fuga o espulsión de tribus vencíes en lluches internes, enfotos comerciales, espíritu d'aventura, enfotu de conquista, ente otres.

Los normandos n'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Guillermo'l Conquistador

Guillermo I d'Inglaterra[editar | editar la fonte]

Guillermo'l Conquistador reinó n'Inglaterra ente 1066 y 1087. Los normandos yeren pocu numberosos y tuvieron que faer frente a revueltes ente 10671070, a una invasión danesa y a un ataque de los escoceses. En 1069 los normandos asesinaron a los barones locales, destruyeron les colleches y sacrificaron el ganáu del norte. Pa controlar a la población construyeron castiellos, hasta algamar los quinientos. Partiéronse la tierra. Guillermo nomó obispos y abás normandos. Na Corte falaba francés, lo qu'influyiría nel vocabulariu y la sintaxis del inglés. Sobrevivió'l sistema alministrativu anglosaxón y la riqueza urbana permaneció en manes natives. Colos normandos, el feudalismu algamó'l so máximu apoxéu. Guillermo morrió en 1087 mientres la batalla contra Felipe I de Francia pola conquista de la ciudá de Nantes.

Guillermo II el Colloráu (10871100)[editar | editar la fonte]

A la muerte de Guillermo, los sos fíos Roberto y Guillermo II el Colloráu heredaron Normandía ya Inglaterra, respeutivamente. Ente 10871096 asocédense revueltes de los nobles, quien deseyaben xunir dambos reinos. En 1096, Roberto allegó al llamamientu d'Urbanu II a la cruzada, financiáu por Guillermo II con prenda de Normandía.

Enrique I (11001135)[editar | editar la fonte]

A la muerte de Guillermo II, coronóse rei'l so hermanu menor Enrique, quien tuvo que roblar una Carta» prometiendo respetu a los bienes de los nobles y la Ilesia. Roberto tornó de les Cruzaes ya invadió Inglaterra en 1101 reclamando'l reinu. Los hermanos llegaron a un alcuerdu, pero la inestabilidá siguió hasta qu'Enrique I venció na batalla de Tinchebray (1106) y fíxose con Normandía. Enrique enfrentar col papa Pascual II y la reforma gregoriana, que deseyaba lliberar la Ilesia del control seglar. La defensa de Normandía esixó una xubida d'impuestos n'Inglaterra y entamóse un sistema de control de la recaldación. La única socesión llexítima d'Enrique yera la so fía Matilde, a quien casó con Godofredo V d'Anjou, fíu del hasta entós enemigu Fulco V d'Anjou.

Esteban de Blois (11351154)[editar | editar la fonte]

A la muerte d'Enrique I foi coronáu rei'l so sobrín Esteban de Blois. Esteban foi ganáu por galeses y escoceses y tuvo que faer frente a lluches internes qu'arruinaron Inglaterra; ente elles, un enfrentamientu colos obispos. Mientres, Godofredo d'Anjou conquistaba Normandía. El fíu de Godofredo, Enrique, controló Normandía, Anjou, Maine y Touraine y dempués del so matrimoniu en 1152 con Lleonor d'Aquitania, Gascuña y Aquitania. En 1153 Esteban alcordó con Enrique qu'ésti-y asocedería. Con éses Enrique II d'Inglaterra foi'l primer monarca Angevino, Plantagenet o Anjou.

Los normandos n'Irlanda[editar | editar la fonte]

El periodu medieval tardíu n'Irlanda tuvo marcáu pola Invasión normanda de la islla en 1171. El país había vívido primeramente nun estáu de guerra intermitente ente reinos provinciales que s'apostaben el títulu de Rei Supremu, entós daquella en poder de Rory O'Connor, rei de Connacht. Esta situación foi tresformada pola intervención de los mercenarios normandos y dempués por Enrique II d'Inglaterra. En conquistando Inglaterra, los normandos dirixeron la so atención escontra la islla d'Irlanda, que convirtieron en señorío propiedad del rei d'Inglaterra, conquistando gran parte de les sos tierres. Comoquier, col tiempu, el control inglés amenorgar a una pequeña zona de la contorna de Dublín llamada "La empalizada". Los señores envierno-normandos integrárense dafechu na sociedá gaélica irlandesa.

Los normandos n'Italia[editar | editar la fonte]

Llegaos dende Normandía como mercenarios, los normandos combatieron mientres les guerres ente los príncipes lombardos locales y los bizantinos. Col tiempu, los feudos que recibieron en pagu volviéronse más poderosos que la nobleza local, a la que terminaron conquistando, previa espulsión de los bizantinos. En Sicilia, combatiendo en nome del catolicismu, conquistaron l'Emiratu aglabí establecíu polos musulmanes. Finalmente, baxu Rogelio II de Sicilia, los diversos estaos normandos nel sur de la península itálica quedaron xuníos nel Reinu de Sicilia.

Los normandos n'España[editar | editar la fonte]

La incursión de los normandos n'España empezó a mediaos del sieglu IX con unos primeros tanteos de correríes y saqueos a lo llargo de la mariña cantábrica. La so intención yera apoderase de dellos puertos que seríen el puntu de partida fácil pa la conquista de Galicia que de la mesma suponía pa ellos una base avanzada ya imprescindible pa les sos futures operaciones. De siguío avanzaron escontra Lisboa onde los comandantes d'Abderramán II nun pudieron torgar la incursión. Los musulmanes nun taben preparaos pa esti tipu d'ataques marítimos porque hasta esa fecha llucharen tan solo pol Mediterraneu. Sicasí, los normandos nun yeren bonos combatientes per tierra pos carecian de caballerias o confiscaban poques pa ser abondu sofitu de choque o ales, y fueron ganaos por Abderramán II na batalla de Tablada al sur de Sevilla. Los sobrevivientes qu'escaparon baxaron colos sos barcos pel ríu Guadalquivir, fuxendo otra vegada escontra Lisboa y faciendo incursiones y pillajes a lo llargo de la mariña atlántica. Dellos Normandos que nun consiguieron escapar fueron fechos prisioneros y forzaos a sirvir nes tropes del Emir, y estableciéronse segun les fontes andalusis sobre la Sierra non bien lloñe de Sevilla, d'onde unu de los productos queseros que hacian al estilu escandinavu d'ellos, fíxose bien popular nos mercaos del Emiratu. [2] Depués del so asentamientu en Normandía nel 911, ellí adoptaron el cristianismu y entemeciéronse cola clase dirixente Franca ellí esistente, convirtiéndose nun grupu daqué distintu de los sos antepasaos escandinavos. Dende les fazañes de Rogelio de Tosny y Roberto de Crispin los normandos empiecen tamién a apaecer nes guerres peninsulares atraíos pola riqueza de los reinos musulmanes. Cola equiparación de les guerres peninsulares coles cruzaes orientales empezada dende'l pontificáu de Calisto II, caballeros normandos como Rotron de Perche y Roberto Burdet, empiecen a apaecer de nuevu nes guerres de reconquista agora como cruciaos convidaos por Alfonso I (El batallador) d'Aragón. Nel casu de Roberto Burdet, este ye convidáu pol arzobispu Olegario de Tarragona en 1129, por que se convierta en príncipe soberanu de la ciudá arzobispal y el so territoriu. Esti normandu llogra por un periodu de venti años gobernar esta ciudá, hasta qu'empieza a ser una torga pal conde de Barcelona y los sos descendientes son espulsaos del territoriu. Los normandu-franceses y los sos descendientes anglu-normandos tamién participen mientres la segunda cruzada nes conquistes de Lisboa y Tortosa, onde son remunerados con tierres nestes ciudaes. Depués mientres la tercer cruzada, tamién participen na conquista efímera de Silves y la defesa de Santarém y Torres Novas en Portugal.[3]

Los estaos normandos[editar | editar la fonte]

Los normandos conquistaron numberosos territorios nel sur d'Italia (Sicilia y Calabria), amás de gran parte d'Inglaterra y el centru-norte de Francia (Normandía). Sicasí, la so cultura foise perdiendo frutu del mestizaje cola población llocal pero entá nos queda'l so arte, monumentos, y en Normandía entá sobrevive parte de la so identidá cultural. Nes islles de la canal de La Mancha munchos de los sos habitantes considérense normandos magar que munches d'elles pertenecen al Reinu Xuníu, caltienen el so llingua normanda francesa y reclamen cierta autonomía por cuenta de la so cultura similar n'importancia a la galesa, inglesa, escocesa o irlandesa. Popularmente, la reina del Reinu Xuníu ye entá conocida como la duquesa, en virtú del títulu que los soberanos ingleses ostentaron antaño sobre Normandía.

Los majus (los normandos en rellación a los musulmanes d'Al-Ándalus)[editar | editar la fonte]

Majus ye la pallabra árabe que designa a los "nórdicos" y dar principalmente a los normandos qu'atacaron a Al-Ándalus.

El primer ataque tuvo llugar el 20 d'agostu de 844, per mediu de 54 grandes barcos (drakkars noruegos de 28,8 metros de llargu y 5,10 d'anchu, 16 remos y 70 tripulantes) y otros 50 barcos más pequeños; entraron pol estuariu del Tajo y empezaron una batalla colos defensores de la zona. Trece díes dempués se reembarcaron escontra'l sur. El gobernador de Lisboa Wahbi-Allah ibn Hazm sollertó al emir omeya. Poco dempués desembarcaben nel distritu de Siduna (Sidonia) y ocupaben Cádiz. El gruesu de la flota remontó'l Guadalquivir y detúvose nuna islla a unos 20 km de Ishbiliya (Sevilla). Los normandos desembarcaron na ciudá que nun tenía defensa (y de la que los habitantes yá fuxeren) y mataron a los que quedaben (les muyeres y neños fueron fechos prisioneros); mientres siete díes foi escalada Sevilla. Abderramán II unvió tropes contra los atacantes que los causaron severes perdes na batalla decisiva'l 11 de payares de 844, al sur de la ciudá, más d'un millar de normandos morrieron y 400 fueron fechos prisioneros (y depués executaos); el restu reembarcaron dexando 30 barcos que fueron quemaos. Dempués de probar de desembarcar en Borrina y en Algarve, fixeron aldu al norte escontra Aquitania. Un grupu desembarcó en Arcila, a 50 km de Tánxer.

Una segunda incursión producir en 858 con 62 barcos. La flota de vixilancia prindó dos barcos pero'l restu pudo llegar al Guadalquivir. Sicasí, al saber que s'averaba un exércitu reembarcaron escontra Alxecires, qu'ocuparon y amburaron la gran mezquita. Llueu se tuvieron que retirar y siguieron pola mariña escontra'l sureste d'Al-Ándalus, na llamada cora de Tudmir llegando hasta Orihuela (Uriyula) que foi atacada y siguiendo depués escontra Francia (Ifranj) onde pasaron l'iviernu en La Camarga, mientres otru grupu de barcos faía ruta escontra Marruecos, onde prindaron Nakura qu'escalaron mientres 8 díes; tolos que taben na ciudá fueron fechos prisioneros incluyendo miembros de la familia de príncipes local que depués fueron rescataos pol emir de Córdoba. La fecha d'esti ataque ye incierta pero sería ente 859 y 862. La flota que tornaba de la Camarga foi atacada polos cordobeses que prindaron dos barcos, el restu xunir a una flota normanda qu'atacara les Baleares, nun ta claru si dalgunos barcos pequeños xubieron pol Ebro o bien fueron otros barcos que baxaron por Bidasoa, pero sábese que los normandos llegaron a Pamplona en 859 y fixeron prisioneru al rei de los vasconos Gharsiya ibn Wannako (conocíu como Garcia Ennec) que tuvo que pagar 70 000 pieces d'oru pol rescate. Esta incursión duraría hasta'l 861. Depués los normandos nun volvieron atacar Al-Andalus nun sieglu.

El 23 de xunu de 966 columbróse una flota de 28 barcos majus en Alcácer do Sal (Al-Qasr Abi-Danis) a 94 km al sur de Lisboa. Desembarcaron y afararon la proximidá de Lisboa pero les tropes del califa atacar y ganar. La flota de Sevilla atopó a los majus na desaguada de Silves y inutilizó dellos barcos normandos lliberando a munchos prisioneros musulmanes. Finalmente reembarcaron, pero'l mesmu añu construyéronse nuevos barcos por si volvíen. A finales de 971 atacaron la rexón d'Almería pero pudieron ser refugaos pola flota cordobesa. En xunu de 974 informar de movimientos normandos nes mariñes del Guadalquivir pero nun hubo nengún desembarcu. Estos normandos son mentaos como al-majus al-urdumaniyyun (lliteralmente los nórdicos normandos) que seríen normandos veníos de Normandía onde s'establecieren dempués de 911 y convirtiérense en cristianos, pero onde habíen llegáu normandos paganos daneses en 960 p'ayudar al duque Ricardo I de Normandía contra'l conde Teobaldo I de Blois. Una vegada afecha la paz ente'l duque y el conde, estos normandos yeren cafiantes y quiciabes se-yos unvió al sur a territoriu musulmán antes de tornar al so país. En 970 taben en Galicia onde ocuparon Santiago de Compostela qu'apoderaron un ciertu tiempu. Al urdumaniyyun ye'l nome que da Ibn Idhari a los normandos que participaron na conquista de Barbastro que yeren de Normandía. Otru historiador, Ibn Abd-al-Mumin utiliza la forma ar-Rudhamanun polos normandos del ducáu.

Los cordobeses llamaron tamién majus a los vasconos non cristianos. Segundu'l Muktabis d'Ibn Hayyan, nuna espedición cordobesa contra Pamplona en 816 apurrir nuna batalla que duró 13 díes, morrieron munchos enemigos y ente ellos Saltana, el meyor caballeru de los majus que seríen los vasconos paganos. Sánchez Albornoz diz que'l nome correutu sería Zaldún que ye típicamente vascu. Los eslavos orientales, viquingos o rusos fueron tamién llamaos majus o Rusu al-Majus. Los musulmanes pensaben que los majus yeren adoradores del fueu como los zoroastrianos de Persia tamién llamaos majus; esta idea de xuru derivaba de que quemaben a los sos muertos, lo que-yos faía suponer qu'adoraben al fueu col que los quemar.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Gwyn Jones, A History of the Vikings, Oxford University Press, 1973, p. 231.
  2. Sobre les incursiones normandes n'España ver la Primer crónica xeneral, capítulu 14 d'Alfonso X el Sabiu.
  3. Villegas-Aristizabal, Lucas (2007) Norman and Anglu-Norman participation in the Iberian Reconquista c.1018 - c.1248, PhD thesis, University of Nottingham

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Claudio Sánchez Albornoz, Los oríxenes del Reinu de Pamplona y la so rellación col Valle del Ebro
  • Bates, David. Normandy before 1066, London 1982
  • Chalandon, Ferdinand. Histoire de la domination normande en Italie et en Sicilie. Paris, 1907.
  • Chibnall, Marjorie. The Normans, The Peoples of Europe, Oxford 2000
  • Crouch, David. The Normans: The History of a Dynasty. Hambledon & London, 2003.
  • Douglas, David. The Norman Achievement. London, 1969.
  • Douglas, David. The Norman Fate. London, 1976
  • Flori, Jean (1999), Richard Coeur de Lion: Le roi-chevalier, Paris: Biographie Payot, ISBN 978-2-228-89272-8
  • Gillingham, John. The Angevin Empire, end ed., London 2001.
  • Gravett, Christopher, and Nicolle, David. The Normans: Warrior Knights and their Castles. Osprey Publishing: Oxford, 2006.
  • Green, Judith A. The Aristocracy of Norman England. Cambridge University Press, 1997.
  • Gunn, Peter. Normandy: Landscape with Figures. London: Victor Gollancz, Ltd, 1975.
  • Esparza, José Javier, La Gran Aventura del Reinu d'Asturies, La esfera de los llibros, 2009.
  • Villegas-Aristizabal, Lucas (2007) Norman and Anglu-Norman participation in the Iberian Reconquista c.1018 - c.1248. PhD thesis, University of Nottingham. http://eprints.nottingham.ac.uk/10283/

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]