Pueblu árabe

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuPueblu árabe


Tipu etnia
Llingua árabe
Relixón islam, cristianismu y mitología árabe (es) Traducir
Parte de pueblos semites
Cambiar los datos en Wikidata
Ruines de Petra, Xordania.

Un árabe (n'árabe: عربي ; treslliteración: ʻarabī) tamién, pero en desusu, en castellán llamáu "alarbe" (del árabe andalusí: a el‘aráb, y esti del árabe clásicu: ‘arab, árabes) ye orixinalmente una persona natural de la península arábiga y otros territorios circundantes de llingua árabe, o daquién d'esti orixe.

Por cuenta de la estensión de la llingua árabe por tou Oriente Mediu y el norte d'África a partir del sieglu VIII, modernamente suelen considerase árabes les persones que tienen como llingua materna l'árabe, sía como quier el so orixe étnicu o la so relixón, y por estensión los naturales de los llamaos países árabes, anque dellos d'éstos cunten con minoríes étniques de llingua non árabe.

Orixe[editar | editar la fonte]

Ente los árabes esiste una gran diversidá d'oríxenes étnicos. Según la Torá, la Biblia y el Corán, los árabes de la península d'Arabia son los descendientes de Noé. La mantención del nome de pila o l'apellíu ye una parte importante de la cultura árabe y, poro, delles llinies xenealóxiques pueden llegar a reclamar ser descendientes de Noé ya inclusive Adán.[ensin referencies] --> Los primeros árabes de los que se tien conocencia documentáu proveníen de l'antigua capital nabatea Petra, na actual Xordania.

Otros árabes, conocíos como árabes arabizados, inclúin a aquellos que viven en partes de la Mesopotamia histórica (conocida n'árabe como Bayn Nahrain o “ente dos ríos”), del Oriente (Próximu y Mediu), de les tierres bereberes, de les tierres de los moros (l'antigua Mauretania), Exiptu, Sudán y otres zones d'África.

L'orixe de los árabes concentrar en dos grandes grupos:

  1. Los “al-‘Āriba” o d'orixe puru”: Son los árabes que tradicionalmente consideráronse como descendientes de Noé al traviés del so fíu Sem, que nició a Arfaxad, que nició a Salaj, que nició a Heber, que nició a Joctán (Qahtan). D'ende que reciban el nome de Joctanitas o Qahtanites, que los sos ancestros más antiguos, dende'l puntu de vista históricu, son les tribus de sabeos del Yeme. Les families nobles d'árabes joctanitas pertenecientes a esti grupu pueden ser reconocíes en tiempos modernos al traviés del apellíu del so llinaxe: Alqahtani, Alokbi, Alharbi, Alzahrani, Alghamedey, Alansari o Ansar, Aldosari, Alkhoza'a, Morra, Alojman, Bani Qahtan, Bani Okba, Bani Harb, Bani Zahran, Bani Ghameda, etc. Les xenealoxíes árabes adscriben los oríxenes de los joctanitas a los pueblos árabes del sur que llevantaron unu de los centros de civilización más antiguos n'Oriente Próximu alredor del 800 e. C. Estos grupos nun falaben nenguna de les formes primitives del árabe, sinón llingües semítiques del sur tales como'l sabeo, el mineo, el qatabánico o'l hadramático.
  2. Los "al-Mustaʻribah" o "árabes arabizados": El términu "árabe arabizado" puede usase en tres casos distintos:
  • Ye usáu pa definir a los árabes consideraos tradicionalmente como descendientes de Abraham al traviés del so fíu Ismael, y de ésti, el so fíu Adad, polo que son conocíos como "Adadites". Define a los árabes que s'establecieron en La Meca cuando Abraham tomó a la so muyer exipcia Agar y al so fíu Ismael pa conducilos a dicha ciudá. Ismael creció xunto a la so madre Agar y la noble tribu árabe de "Jurhom", qu'abandonó Yemen pa establecese en La Meca tres el gran periodu de seca que careció Yemen por aquel tiempu. Ismael aprendió la llingua árabe y falar con fluidez a lo llargo de la so vida. Esta ye la razón principal pola qu'esti grupu árabe ye conocíu como "arabizado". El profeta del islam, Mahoma, ye descendiente de la tribu árabe adadita conocida como "Quraysh". Les families d'árabes adaditas, pertenecientes a esti grupu, pueden ser reconocíes en tiempos modernos al traviés del apellíu del so llinaxe: Alanazi,Altamimi, Almaleek,Bani Khaled, Bani Kolab etc.
  • El términu "árabe arabizado" ye tamién usáu pa definir a les tribus árabes que falaron otros idiomes afro-asiáticos en tiempos primitivos.
  • El mesmu términu "mustaʻriba" o "árabes arabizados" ye usáu tamién pa definir a los árabes mestizos descendientes de los árabes puros con árabes del sur d'Arabia.

Identidá árabe[editar | editar la fonte]

Familia árabe de Ramala, a principios del sieglu XX.

La identidá étnica de los árabes nun tien de confundir se col so adscripción relixosa, y ye anterior a l'apaición del islam, tal como se demuestra históricamente pola esistencia de reinos árabes cristianos y de tribus árabes xudíes na antigua Arabia y de Siria. Sicasí, anguaño la gran mayoría de los árabes son musulmanes, con pequeñes minoríes que siguen otres relixones, principalmente'l cristianismu.

Per otra parte, los pueblos islamizados pero non arabizados, que constitúin el 80 % de la población musulmana mundial, nun formen parte del mundu árabe, pero sí del mundu islámicu, que ye xeográficamente muncho más estensu y diversu.

Na actualidá, la definición de quién ye o nun ye árabe tien d'incluyir unu o más de los trés criterios siguientes:

1. Criterio xenealóxicu: los descendientes de les antigües tribus d'Arabia, habitantes iniciales de la península arábiga y de Siria. Esta definición foi bien emplegada na Edá Media, por casu para Ibn Jaldún, qu'estrema a los Prolegómenos ente los árabes sedentarios que fueren nómades nel pasáu y los árabes beduinos qu'inda yeren nómades nel desiertu. Utiliza la espresión "árabes exnómadas" pa referise a los musulmanes sedentarios, pero nomándolos de siguío según la ciudá o'l país onde vivíen, esto ye, exipcios, hispanos o Yemeitas.

Los xenealoxistes árabes medievales estremaben los árabes en tres grupos:

    • "Antiguos árabes": tribus que sumieren o que fueren desfeches, como los A'ad y Thamud, de cutiu citaes nel Corán como exemplos del poder de Dios pa destruyir los pueblos impíos.
    • "Árabes arabizados" (musta ribah): los del centru y norte d'Arabia, descendientes d'Ismael, fíu d'Abraham. El Llibru de los Xubileos esplica que los fíos d'Ismael entemecer colos fíos de Cetura y Abraham, y que los sos descendientes llamáronse "árabes" y "ismaelitas".
    • "Árabes puros": los del sur d'Arabia, especialmente del Yeme, descendientes de Qahtan (munchos d'ellos emigraos tres la destrucción de tomar de Marib), y los sos rivales del norte, descendientes d'Adnan.

El criteriu xenealóxicu, sicasí, foi perdiendo fuercia a midida que pueblos distintos diben identificándose progresivamente como árabes.

2. Criteriu llingüísticu: los que falen árabe como llingua materna, incluyendo cualesquier de les sos variedaes locales. Esta definición inclúi a más de 300 millones de persones. Sicasí, dellos grupos que cumplen esti criteriu refuguen de llamase árabes sobre la base de que nun tienen ancestros árabes.

3. Criteriu xeopolíticu: nel contestu del modernu nacionalismu, cualesquier ciudadanu de cualesquier estáu onde'l árabe ye l'idioma oficial o unu de los idiomes oficiales, o qu'a cencielles forma parte de la Lliga Árabe (colo cual l'árabe ye idioma oficial d'esi país, anque nun lo fale la mayoría de la población). Esta definición tamién incluyiría más de 300 millones de persones, pero ye la más contestada y la más simplaya de los trés. Ye un criteriu qu'esclúi toa diáspora árabe fuera del mundu árabe y sicasí inclúi non solo los que se consideren árabes sinón tamién poblaciones arabizadas que nun se consideren árabes elles mesmes, como la mayoría de libaneses y d'exipcios, tanto cristianos como musulmanes, y tamién minoríes étniques non arabizadas que caltuvieron les sos propies llingües, distintes del árabe, como los bereberes de Marruecos y d'Arxelia, los curdos d'Iraq o los somalíns, mayoritarios en Somalia, un país non árabe y sicasí miembru de la Lliga Árabe.

La importancia relativa de cada unu d'estos trés factores ver de forma diversa según quien lo formule, y de cutiu hai discutinios. Polo xeneral, la mayoría de los que se consideren a sí mesmos árabes basar nuna superposición de les definiciones xeopolítica y llingüística. Poca xente acepta una definición política de quién ye árabe si nun se trata coles mesmes de falantes d'árabe. Por casu, son pocos los curdos y los bereberes que s'identifiquen como árabes, anque dellos bereberes sí lu faen. Delles minoríes relixoses d'Asia occidental y del norte d'África que falen árabe, como los cristianos d'Exiptu, El Líbanu y Siria, dacuando nun se consideren ellos mesmos árabes y, obviamente por motivos políticos, tampoco se llamen árabes los xudíos orientales, orixinarios de los países árabes, que son de llingua y cultura árabes pero de relixón xudía.

La Lliga Árabe estableció na so declaración fundacional, en 1946, que yera árabe "una persona que fala árabe, que vive nun país de llingua árabe, que simpatiza coles aspiraciones de los pueblos de llingua árabe "(una interesada combinación de definición llingüística y política).

Mientres la dómina de la espansión musulmana, los sieglos VII y VIII, los árabes crearon un gran imperiu gobernáu socesivamente polos Raixidun, polos Omeyes y polos abasíes, que les sos llendes tocaben Francia al oeste, China al este, el Asia Menor al norte, y Sudán al sur. Los árabes espandieron l'Islam y la so llingua, que ye la llingua del Corán, por aciu conversiones y asimilación cultural. Munchos grupos fueron conocíos como "árabes" a lo llargo d'esti procesu d'arabización, complementariu de la conquista militar. Por tanto, col tiempu, el términu "árabe" foise cargando d'un significáu más ampliu que'l de la etnia orixinal: apaez un "árabe cultural" frente al "árabe étnicu". El panarabismu proclama que los árabes comparten una mesma historia, una mesma cultura y una mesma llingua. La consecuencia lóxica d'ello foi la reclamación d'un estáu soberanu onde quedaren arrexuntaos tolos territorios árabes, pero'l panarabismu tien de competir de cutiu colos nacionalismos locales, especialmente n'El Líbanu, Siria, Iraq y Exiptu.

Na Edá Media, los cristianos d'Italia y los cruzaos polo xeneral preferíen la pallabra sarracenos pa tolos musulmanes, ensin distinción. Los cristianos de Hispania llamar moros, tamién ensin distinción d'orixe, incluyendo los que vivíen na Península Ibérica, anque esti términu designaba orixinariamente los habitantes del Magreb na antigüedá.

Llingua árabe[editar | editar la fonte]

Distribución del árabe como única llingua oficial (verde) o xunto con otres llingües (azul).
Dominiu llingüísticu del árabe. Les zones coloriaes en verde claro son aquelles onde hai importantes minoríes de llingua non árabe. Les zones rayaes correspuenden a países miembros de la Lliga Árabe, anque los arabófonos son minoría. Nun s'inclúin nel mapa les minoríes arabófonas en países estremeros non árabes.

La llingua árabe, el principal factor definitoriu y unificador de los árabes, ye una llingua semítica orixinaria d'Arabia qu'esti pueblu llogró espandir descomanadamente como primer o segunda llingua, y sobremanera como llingua llitúrxica de tolos musulmanes, por Asia occidental y África del Norte. Esta espansión al traviés de tantos pueblos primeramente non árabes resultó nel so aculturación y, en dellos casos, dominación per parte de los árabes. L'arabización, un movimientu llingüísticu-cultural, foi amestáu de cutiu, pero non siempres, cola islamización, un movimientu relixosu.

Cola espansión del Islam nel sieglu VII, el árabe clásicu, la llingua na que foi escritu'l Corán, convertir na llingua franca de tola cuenca mediterránea. Foi nesti periodu que la llingua y la cultura árabes espandiéronse estensamente xunto a la espansión del islam, tantu poles conquistes como por contautu cultural.

La llingua y la cultura árabes, sicasí, tuvieron una primer espansión más amenorgada antes del Renacimientu islámicu, dende'l sieglu II, pel oeste d'Asia, colos árabes cristianos (les tribus gasánidas, qu'emigraron dende'l norte d'Arabia escontra'l desiertu de Siria y escontra la mariña oriental del Mediterraneu —Palestina y El Líbanu—). Anguaño, ente un 7,1 % y un 10 % de los árabes son cristianos,[ensin referencies] xunto con otres minoríes de la zona.

Principales asentamientos[editar | editar la fonte]

Diáspora árabe
País/Territoriu !Población

árabe !Población xeneral

% Árabes Notes
Bandera de Brasil Brasil 14,000,000 200,000,000 7% [1]
 Francia 5,880,000 65,350,000 9% [2]
 Indonesia 5,000,000 237,420,000 2.1% [3]
 Estaos Xuníos d'América 1,866,851 315,700,000 1.11% [4]
 Turquía 1,600,000 80,500,000 2.1% [5]
 Venezuela 1,600,000 28,000,000 6% [6]
 Irán 1,600,000 80,000,000 2.0% [7]
 Chad 1,400,000 10,329,208 12.3% [8]
Bandera d'Arxentina Arxentina 1,300,000 41,280,000 3.3% [9]
 Méxicu 1,100,000 115,300,000 1% [10]
 Chile 1,000,000 17,400,000 5.8% [11]
 España 603,000 46,750,000 2.4% [12]
 Italia 760,000 60,920,000 1.2%
 Colombia 705,000 46,370,000 1.5% [13]
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu 500,000 63,180,000 0.8% [14]
Bandera d'Alemaña Alemaña 500,000 82,000,000 0.6% [15]
 Canadá 450,000 33,500,000 1.4% [16]
 Países Baxos 480,000 16,750,000 2.8% [17]
Bandera de Australia Australia 350,000 22,970,000 1.5% [18]

Credos profesaos polos árabes[editar | editar la fonte]

Los árabes son mayoritariamente musulmanes, con una importante minoría cristiana y dellos árabes xudíos. Les principales faiciones d'árabes musulmanes son: suníes, xiinos, ibadíes, alawitas, ismaelitas o drusos. Los drusos son, con frecuencia, tán consideraos como una relixón amás de los árabes . Los árabes cristianos son siguidores, polo xeneral, de dalguna de les ilesies d'oriente: coptos, maronites, siriacos, griegos ortodoxos o griegos católicos.

Antes de la llegada del islam, la mayoría de los árabes profesaben una relixón carauterizada pol cultu a numberoses deidaes, ente les que s'atopaben Hubal, Wadd, Al-Lat, Manat y Uzza; mientres delles tribus convirtiérense al cristianismu o al xudaísmu y unos grupos amenorgaos, los "hanif", refugaren el politeísmu en favor d'un pocu definíu monoteísmu. Los reinos árabes cristianos más destacaos fueron el gasánida (sur de Siria) y el laquemeda (sur d'Iraq). Cola conversión de los reinos himyaritas (sur d'Arabia) al xudaísmu nes acabadures del sieglu IV d. C., la élite del otru reinu árabe destacáu, los kinditas (Arabia central)[16], convertir en vasalla de los primeres, convirtiéndose aparentemente al xudaísmu (siquier parcialmente). Cola espansión del islam, la mayoría d'árabes convirtiéronse rápido en musulmanes, y les tradiciones politeístes preislámiques sumieron.

Anguaño, la mayoría de los árabes son musulmanes. Los musulmanes suníes apoderen na mayoría de los territorios árabes, y abrumadoramente nel norte d'África. Los musulmanes xiinos predominen en Baréin, el sur d'Iraq y les zones axacentes d'Arabia Saudina, el sur d'El Líbanu, partes de Siria, el norte del Yemen, el sur d'Irán y na rexón de Omán llamada al-Batinah. La pequeña comunidá drusa, perteneciente a una caña pocu visible del islam, ye tamién árabe.

Les estimaciones más fiables del númberu d'árabes cristianos indiquen qu'anguaño, los cristianos suponen el 9,2 % de la población del Próximu Oriente. N'El Líbanu algamen el 39 % de la población, en Siria suponen ente un 10 % y un 15 %, en Palestina un 3,8 % y n'Israel, los árabes cristianos constitúin el 2,1 % del total (aproximao un 10 % de la población árabe israelina). N'Exiptu, constitúin el 6 % de la población. La mayoría de los árabes d'América del Norte, América del Sur y Australia (sobre dos tercios) son árabes cristianos, procedentes particularmente de Siria, Palestina y El Líbanu.

Los xudíos de los países árabes (principalmente mizrahíes y yemenites) nun tán consideraos anguaño como árabes. El sociólogu Philip Mendes afirma qu'antes de les aiciones anti-xudíes nos años 1930 y 1940, sobremanera los xudíos iraquinos "ver a sigo mesmos como árabes de fe xudía más que como una raza o nacionalidá distinta". Antes de l'apaición del términu "mizrahí", el términu "árabe xudíu" (Yehudim ‘Áravim, יהודים ערבים) yera dacuando usáu pa describir a los xudíos del mundu árabe. Esi términu ye raramente utilizáu na actualidá. Los pocos xudíos que permanecen nos países árabes moren en Marruecos y Túnez. Ente finales de la década de los 40 y principios de la de los 60 del sieglu XX, a partir de la creación del estáu d'Israel, la mayoría d'esos xudíos abandonaron o fueron espulsaos de los sos países de nacencia y atópense anguaño concentraos n'Israel. Dalgunos emigraron tamién a Francia (onde formen la mayor comunidá xudía, siendo cimera al númberu del restu de xudíos europeos), Alemaña y otros pocos a los Estaos Xuníos (vease l'éxodu xudaísta dende les tierres árabes).

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Harold Bailey The Cambridge history of Iran : The Seleucid, Parthian and Sasanian periods, Volume 1, Cambridge University Press, 1983, ISBN 0-521-20092-X, p. 59.
  • 53,0 53,1 Lunde, Paul. Islam. New York: Dorling Kindersley Publishing, 2002, 50–52. ISBN 0-7894-8797-7.
  • John Joseph Saunders, A history of medieval Islam, Routledge, 1965, páx. 13.
  • Clifford Edmund Bosworth Historic cities of the Islamic world, Brill, Leyde, 2007, ISBN 90-04-15388-8, páx. 264.
  • Vartan Gregorian, "Islam: A Mosaic, Not a Monolith", Brookings Institution Press, 2003, páx. 26–38. ISBN 0-8157-3283-X.
  • Dawisha, Adeed, Arab Nationalism in the Twentieth Century, Princeton University Press, 2003, ISBN 0-691-12272-5, páx. 99.
  • Gellner, Ernest, y Micaud, Charles, Eds. Arabs and Berbers: from tribe to nation in North Africa, Lexington Books, 1972.
  • «www.eyewitnesstohistory.com». www.eyewitnesstohistory.com. [Consulta: 2010-04-13].
  • 11,0 11,1 Andrea Pacini, ed.. Christian Communities in the Middle East. Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-829388-7.
  • «Is Hubal The Same As Allah?». Islamic-awareness.org. [Consulta: 2010-04-13].
  • Dictionary of Ancient Deities. Oxford University Press. ISBN 0195145046.
  • «From Marib The Sabean Capital To Carantania». Buzzle.com.

Referencies virtuales[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]