Magna Grecia

De Wikipedia
Magna Grecia
rexón xeográfica
Alministración
Xeografía
Cambiar los datos en Wikidata
Magna Graecia nel 280 e. C.
Columnes nel templu dóricu de Taranto.

Magna Grecia (en griegu Μεγάλή Ελλάς – Megalê El'lás –) ye'l nome dau na Antigüedá al territoriu ocupáu polos colonu griegos nel sur de la península italiana y en Sicilia, onde fundaron numberoses polis que comerciaron cola so metrópolis.

Orixinalmente, Magna Grecia foi'l nome usáu polos romanos pa describir la rexón alredor de la colonia griega fundada por emigrantes helenos procedentes de Graia (Γραία), de forma que l'área entera de la colonización griega na península italiana y Sicilia foi conocida por esti nome. Ello ye que los términos "Grecia" y "griegos" n'español y munchos otros idiomes vienen del términu llatín.

Historia[editar | editar la fonte]

Munches de les nueves colonies convertir en poderoses y prósperes ciudaes, como Neápolis (Νεάπολις, Nápoles) o Síbaris (Σύβαρις). Otres ciudaes de la Magna Grecia fueron Siracusa (Συρακούσσες), Akragas (Άκραγας, Agrigento), Selinunte (Σελινοΰς), Alifaces (Τάρας, Taranto), Locros (Λοκροί), Regio,(Regio de Calabria, Ρήγιον), Crotona (Κρότων), Turios (Θούριοι), Elea (Ελαία), Mesana (Messina), Tauromenio y Hímera. Dende estos allugamientos calteníen venceyos cola Grecia más occidental, la de l'actual mariña hispanofrancés: Massalia (Marsella), Antípolis (Antibes), Nikaia (Niza), Emporion (Ampurias) o Mainake (Málaga).

Dizse que la Magna Grecia foi la tierra onde Odiseo, rei d'Ítaca (Ulises na cultura romana) perder mientres diez años, dempués de tornar de Troya y enantes de llegar al so reinu. Numberoses lleendes y hestories mitolóxiques de la Έλλάς Hélade tienen llugar ellí.

Foi conquistada por Roma, qu'en venciendo nes guerres samnitas siguió la so espansión escontra'l sur. Casu famosu ye'l de Taranto, que tenía una alianza con Roma, lo que nun torgar qu'ésta violara la clausa que-y torgaba llevar una flota más allá d'estrechu de Messina. Al so pasu per Taranto, pa mayor provocación pidieron atracar na ciudá. El convói foi asaltáu, declarándose la guerra. Los tarentinos, agora conscientes de la so aición, llamaron a Pirro d'Epiru.

La intervención de Pirro d'Epiru casi llogró salvar les colonies, anque la so derrota final punxo fin a toa esperanza d'independencia.

Les primeres colonies[editar | editar la fonte]

La primer colonia griega n'Italia foi Cumas, que la tradición diz que foi fundada en 1050 e. C. La colonia quedó aisllada de los establecimientos griegos posteriores y tuvo les sos propies dependencies, Dicearquia y Neápolis.

El restu de les ciudaes de la Magna Grecia fueron posteriores a los primeros establecimientos sicilianos. Les ciudaes sicilianes fundar escontra 735-685 e. C., pero de les de la Magna Grecia nun hai datos seguros sobre la so fundación.

La más antigua paez ser la colonia aquea de Síbaris, que la so fundación asitiar escontra'l 720 e. C. Siguió Crotona escontra'l 710 e. C. y dempués Taranto, colonia espartana, escontra'l 708 e. C. Los tarentinos fundaron, a pidimientu de los sibarites, la colonia de Metaponto ente 700 y 680 e. C., y llueu se convirtió nuna de les principales ciudaes. La colonia de Siris, fundada nel sieglu VII e. C., anduvo a la tema con Síbaris. Más al sur los locrios fundaron Locros Epicefirios, fundación que Estrabón asitia en 710 e. C., pero probablemente foi escontra 680 e. C. Los calcidios fundaron Zancle en Sicilia, supuestamente tamién escontra 720 e. C. o antes. Regio fundóse tamién na primer parte del sieglu VII e. C. Namái Velia, que nun foi fundada hasta 540 e. C., ye abondo posterior.

Posidonia, Laos y Escidros fueron colonies de Síbaris. Crotona fundó Terina al oeste de la península del Brucia y Caulonia al este. Locros fundó les colonies de Hiponio y Medma. Otres ciudaes fueron llocalidaes presistentes de los enotrios, que se helenizaron como, por casu, Pandosia, Petel y Temesa y probablemente Escilacio (Scylletium) que ye considerada tradicionalmente colonia ateniense.

Les colonies espolletaron rápido. Les primeres, Síbaris, Crotona y Metaponto, fueron les más riques. Síbaris tenía una riqueza proverbial y ser sibarita yera sinónimu de querer un luxu refináu. Nos sos díes de grandor Síbaris apoderaba 25 ciudaes y 4 tribus de los enotrios. Esti pueblu entemecer colos colonos y la so xente llogró'l derechu de ciudadanía.

De la política interna conozse bien pocu. Formóse una lliga de ciudaes aqueas (Crotona, Síbaris y Metaponto) que faía les sos xuntes nel templu de Zeus Homorii, dirixida principalmente contra Siris, ciudá que probablemente foi destruyida pola lliga, pero desconoz la fecha de los fechos. La batalla de Sagras, na que 120 000 crotonianos fueron ganaos por diez o quince mil locrios, afectó a la prosperidá de Crotona, de la que nun se repunxo en bastante tiempu.

Dómina de Pitágores[editar | editar la fonte]

La llegada de Pitágores a Crotona marcó un cambéu esencial. La so escuela estendió la so influencia peles ciudaes de la Magna Grecia. En Crotona los sos partidarios llograron el poder del que fueron espulsaos por una revolución violenta. N'otres ciudaes tamién se producieron disturbios, qu'afectaron seriamente a la prosperidá de les ciudaes.

La destrucción de Síbaris en 510 e. C. hai que rellacionala con estes revoluciones polítiques pocu conocíes. Crotona mandó a cien mil homes que ganaron a los sibarites, que cuntaben col triple nel ríu Trai, y la ciudá foi destruyida. Munchos abellugar en Laos y Esquidros y otros fundaron una nueva ciudá a veres del Trai.

La ciudá de Regio remaneció como una de les principales. El so tiranu Anaxiles (496-476 e. C.) xunió sol so gobiernu a Messina, al otru llau del estrechu. El so socesor Micutos fundó la colonia de Pixunte, más tarde Buxento, na mariña del mar Tirrenu, en 471 e. C., que foi l'últimu establecimientu griegu na zona.

En 473 e. C. Taranto sufrió una grave gana ante los yapigios. Los auxiliares de Regio unviaos en sofitu de Taranto, fueron tamién aniquilaos nesta batalla.

Ente les Guerres Médiques y la Guerra del Peloponeso estableciéronse les colonies de Turios (443 e. C.) y Heraclea de Lucania, en parte como renovación d'anteriores establecimientos: la primera foi fundada por atenienses colos restos de los sibarites cerca de l'antigua ciudá de Síbaris. Llueu se fixo próspera y enfrentóse con Taranto pola posesión del territoriu de Siris, colonia destruyida muncho primero. Finalmente llegóse al compromisu de fundar una colonia conxunta nel llugar de l'antigua Siris, que se llamó Heraclea (432 e. C.), pero de fechu foi considerada colonia de Taranto.

Neutralidá[editar | editar la fonte]

Na Guerra del Peloponeso, mientres la espedición ateniense a Sicilia (415-413 e. C.) les ciudaes d'Italia permanecieron polo xeneral neutrales y refugaron la presencia de les naves atenienses. Un pocu dempués d'empezar, Turios y Metaponto aliar a Atenes.

El siguiente peligru vieno de Dionisio I, tiranu de Siracusa, que n'apoderando Sicilia, quería espandise escontra Italia. Regio caltuvo estreches rellaciones coles ciudaes de Sicilia y en cuanto les ciudaes calcídicas de la islla (Naxos, Catana y Leontinos) fueron atacaes, Regio allegó na so ayuda. Locros sicasí foi aliada de Siracusa. Consecuentemente Locros y Regio enfrentáronse.

La lliga de la Magna Grecia[editar | editar la fonte]

Les ciudaes griegues formaron una lliga en 393 e. C. pa protexese contra Dionisio y contra los lucanos del norte, pero les fuercies confederaes fueron ganaes pol siracusanu al ríu Heloros cerca de Caulonia (389 e. C.) y la ciudá de Caulonia foi ocupada, y dempués Hiponio, que fueron vencíes a Locros. Regio foi sitiada y túvose que rindir (387 e. C.).

Los lucanos y los brucios[editar | editar la fonte]

Nesti sieglu empezaron los ataques a les colonies, sobremanera nes del norte, de los lucanos. La primera que foi ocupada foi Posidonia, la más al norte, a una fecha incierta. Dempués atacaron les ciudaes del Golfu de Taranto y la ciudá de Turios. En 390 e. C.la lliga de ciudaes foi ganada polos lucanos cerca de Laos y esta ciudá foi ocupada, los lucanos entraron na península de Brucia.

Mientres gobernó Dionisio I, los lucanos yeren consideraos los sos aliaos pero col so fíu Dionisio II el peligru que representaben los lucanos yera demasiáu grande y alióse a les ciudaes en contra d'ellos. A mediaos del sieglu IV e. C., los esclavos lucanos y el pueblu nativu de Brucia, aliaos, subleváronse y formaron la nación de los brucios, que nun tardaron en conquistar Terina y Hiponio. Regio y Locros tuvieron que pasar so dependencia de Dionisio ante'l peligru y Crotona pudo pocu menos que defendese a sigo mesma.

Los lucanos volvieron contra les ciudaes del golfu de Taranto. Los ataques más fuertes sufrir Turios, pero a la fin Taranto foi l'oxetivu principal. Taranto fuera la ciudá menos afeutada por lluches y por ataques y agora remanecía como la principal ciudá del sur d'Italia.

Taranto pidió ayuda a Esparta y el rei Arquídamo III foi a la zona con una fuercia considerable y fixo la guerra mientres unos años, pero finalmente foi ganáu nuna batalla cerca de Manduria en 338 e. C.

Poco dempués llegó a la zona'l rei Alejandro I d'Epiru, col mesmu oxetivu. L'epirota consiguió bastantes trunfos, pero implicar cola política interior de les ciudaes y conquistó Heraclea coles mesmes que ganaba a los lucanos y brucios (agora aliaos) en delles batalles, reconquistando Terina, Consetia, y otres, y entrando en Brucia onde foi asesináu por un exiliáu que sirvía al so exércitu.

Taranto siguió la guerra como pudo y en 303 e. C. volvió pidir ayuda a Esparta. Cleón de Esparta, tíu del rei de Esparta, foi a Taranto con una fuercia mercenaria y obligó a lucanos y mesapios a pidir la paz. Metaponto enfrentada con Cleón, foi conquistada por ésti. El so rapacidad y l'enclín al luxu -y enemistó col pueblu y tuvo que salir d'Italia.

Agatocles de Siracusa lluchó en Brucia; hai poca información sobre estes campañes pero sábese que conquistó Hiponio y Crotona, ciudá onde estableció una guarnición; paez que les sos aiciones fueron más contra les ciudaes griegues que contra los brucios o lucanos y de fechu alióse a yapigios y peuquetios supuestamente contra Taranto. La so muerte en 289 e. C. detuvo esta política.

Turios, asediada polos lucanos, fixo alianza con Roma, que fizo llevantar l'asediu y ganó a los sitiadores (282 e. C.) Taranto, considerando'l peligru de dominiu romanu, pidió l'ayuda del rei d'Epiru Pirro que vieno a Italia en 281 e. C.y tuvo más de seis años. Amás formó alianza con samnitas y lucanos pa prevenir el dominiu romanu. En cuanto Pirro llegó toles ciudaes diéron-y sofito pero tamién les naciones contra les que de normal tendría que lluchar. La so campaña contra Roma, un ésitu militar, a la fin nun tuvo nenguna consecuencia al nun poder dar el golpe definitivu por haber pagu demasiáu cara la victoria. En 278 e. C. foi a Sicilia onde les ciudaes tamién se declararon al so favor pero ensin sacar nada útil. En cuanto salió en 274 e. C., les ciudaes quedaron espuestes a los romanos. Los cónsules romanos ocuparon Locros, Crotona, y finalmente, en 272 e. C. Taranto. Regio tamién foi ocupada.

Polo xeneral les ciudaes entraron nun estáu de decadencia rápida, magar dalguna, como Heraclea, que fizo un tratáu d'alianza con Roma bien favorable, caltuvieron la prosperidá.

La segunda guerra púnica foi la ocasión esperada polos griegos pa recuperar la llibertá. Dempués de la batalla de Cannas en 216 e. C., toles ciudaes griegues d'Italia declaráronse partidaries d'Aníbal. Dalgunes espulsaron a les guarniciones romanes. Taranto dexó entrar a los cartaxineses pero los romanos pudieron caltenese bloquiaos na ciudadela y recibieron suministros per mar; entá permanecíen en cuanto Quintu Fabio Máximu entró na ciudá en 209 e. C.

Taranto y otres poblaciones fueron trataes como ciudaes conquistaes, escalaes ensin piedá y los habitantes fueron masacrados o vendíos como esclavos. Metaponto yá fuera sacupada polos sos ciudadanos qu'asina se salvaron. Terina foi destruyida polos mesmos cartaxineses. Locros y Crotona fueron conquistaes y reconquistaes delles vegaes y terminaron en bien mala traza. Regio permaneció lleal a Roma tola guerra y foi de les poques que se llibró de la destrucción y la confiscación de tierres.

La condición de les ciudaes so dominiu romanu ye pocu conocida pero non cabo dulda de que mientres años sufrieron abondo. Colonia romana como Posidonia que se convirtió en Paestum (273 e. C.) y Brundusium yá se fundaren antes (244 e. C.) y dempués de la guerra fueron siguíes por otres. La mayoría de les colonies romanes de la zona son darréu posteriores a la segunda guerra púnica, destacando Buxentum en Lucania y Tempsa en Brucia (antes de 194 e. C.) Crotona (194 e. C.), Turios (193 e. C.), Hiponio renombrada Vibo Valentia (192 e. C.), y más tarde fundáronse colonies en Scylacium ( Colonia Minerva ) y Tarentum (Neptuniu).

La malaria, la crisis económica y otros factores arruinaron les ciudaes. Estrabón diz que nel so tiempu solu Regio, Taranto y Neápolis calteníen restos de la so antigua civilización griega. Otres ciudaes sumieren o yeren pequeñes ciudaes o aldegues.

La cultura griega n'Italia[editar | editar la fonte]

Mientres los sieglos VIII y VII e. C., motivaos poles situaciones inestables del so llar, colonos griegos establecer en diverses y alloñaes rexones dende la mariña oriental del mar Negru escontra Masilia (güei Marsella, Francia). Los asentamientos más importantes seríen los de Sicilia y la porción sur de la península itálica. Los romanos llamaron a esta área Magna Graecia, en referencia a la colonia de Graia (Γραία). El términu de Grecia, según n'otres llingües, provienen d'esta designación llatina. Los xeógrafos difieren nes sos opiniones sobre la estensión d'esti territoriu pa incluyir la islla de Sicilia o solo Puglia y Calabria.

Cola colonización, la cultura griega esportar a Italia, colos dialeutos de la llingua griega antigua, los ritos relixosos, les sos tradiciones de la estructura de les ciudaes estáu (polis), pero llueu desenvolveríen una cultura helénica orixinal, interactuando coles civilizaciones itáliques natives. El tresplante más importante sería la variedá del alfabetu griegu, que sería adoptáu de primeres polos etruscos y que se desenvolvería, convirtiéndose nel alfabetu llatín. Munches de les ciudaes griegues convertir en riques y poderoses, como Kapuê (Capua), Neápolis (Νεάπολις, Nápoles), Siracusa, Agrigento y Síbaris (Σύβαρις, Sibari).

L'heriedu griegu[editar | editar la fonte]

La Magna Grecia foi absorbida pola República romana dempués de les Guerres Pírriques, sería dempués considerada parte de la provincia d'Italia mientres l'Imperiu romanu. Mientres la Edá Media, dempués de la guerra Gótica, nueves folaes d'inmigrantes griegos bizantinos de Grecia y Asia Menor estableciéronse, yá que la rexón yera gobernada nominalmente pol Imperiu romanu d'Oriente, hasta la llegada de los lombardos y de los normandos. Ensin batura a duldes, los bizantinos atoparon na rexón del sur d'Italia, la Magna Grecia, una zona de raigañu cultural común, los falantes del griegu Ered ellenofoni.

Sicasí, la mayoría de los habitantes griegos de la rexón se italianizaron y magar anguaño se nun fala'l griegu, nes rexones italianes de Calabria y Puglia, una pequeña minoría fala griko que probablemente se deriva del griegu antiguu. Esta última llingua ye una combinación del dialeutu griegu dóricu antiguu, del griegu bizantín y d'elementos italianos o de los dialeutos del sur, con una rica tradición oral y folclórica. Los rexistros históricos indiquen que la Magna Grecia yera de fala griega predominante inclusive mientres el sieglu XII de la nuesa era.

De siguío méntense les principales ciudaes-colonies heléniques na Magna Grecia:

En Calabria[editar | editar la fonte]

En Campania[editar | editar la fonte]

En Basilicata[editar | editar la fonte]

En Apulia[editar | editar la fonte]

En Sicilia[editar | editar la fonte]

N'otres rexones[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  • Luca Cerchiai, Lorena Jannelli, Fausto Longo, Lorena Janelli, 2004. The Greek Cities of Magna Graecia and Sicily (Getty Trust) ISBN 0-89236-751-2
  • T. J. Dunbabin, 1948. The Western Greeks
  • A. G. Woodhead, 1962. The Greeks in the West

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]