Guerres médiques

De Wikipedia
(Redirixío dende Guerres Médiques)
Guerres médiques
Fecha 499 edC → 449 edC
Llugar Grecia, Tracia, Islles del Exéu, Asia Menor, Xipre y Exiptu
Causes Revuelta xónica
Resultáu Victoria griega.
Cambeos territoriales Les polis griegues caltienen la so independencia y detienen la meyora del Imperiu persa. Macedonia, Tracia y Xonia independizar del Imperiu persa.
Belixerantes
Polis griegues (ciudaes-estáu) Plantía:IAQ
Comandantes
Milcíades
Temístocles
Leónidas I
Pausanias
Cimón d'Atenes
Pericles
Xerxes I
Artafernes
Datis
Artafernes fíu
Mardonio
Hidarnes
Artabazo I
Megabizo II
Fuercies en combate
30 000-110 000 (según Heródoto):
30 000 espartanos
30 000 atenienses
20 000-50 000 otros
10 000-40 000 (estimaciones modernes)
2 600 000 (según Heródoto):
1 600 000 infantería :

200 000 caballería : 1000-1200 barcos

500 000 homes
100 000 mercenarios (árabes, hindús, africanos, etc.)
200 000 aliaos griegos
100 000-300 000 (estimaciones modernes)
[editar datos en Wikidata]

Les guerres médiques fueron una serie de conflictos ente l'Imperiu aqueménida de Persia y les ciudaes-estáu del mundu helénicu qu'empezaron en 490 e.C. y estendiéronse hasta l'añu 478 e.C. El choque ente l'estazáu mundu políticu de l'antigua Grecia y l'enorme imperiu persa empezó cuando Ciro II el Grande conquistó Xonia en 547 e.C. y tuvo dos momentos críticos nos dos espediciones fallíes de los perses contra Grecia, en 490 y 480-479 e.C. , conocíes respeutivamente como primer y segunda guerra médica. L'enfrentamientu ente griegos y perses, del que les guerres médiques fueron solo una fase, duró en total más de dos sieglos y remató cola conquista y disolución del Imperiu aqueménida por Alexandru Magnu nel sieglu siguiente.

Los mesmos griegos referir a estes guerres como l'asuntu medo» (Μηδικά, Mĕdiká), pos anque yeren perfectamente conscientes de que l'Imperiu aqueménida, el so enemigu, taba gobernáu por una dinastía persa, caltuvieron pa ésti'l nome con que foi conocíu antes, Media, una rexón allegante a Persia sometida al so imperiu.

Antecedentes: la sulevación de Xonia[editar | editar la fonte]

(Llibros V y VI de la Historia d'Heródoto)

Nel sieglu VII e.C. les ciudaes xóniques atopar so la soberanía del reinu de Lidia, magar gociaben de cierta autonomía en cuenta de paga-y tributu. En 546 e.C. el rei Creso de Lidia (l'últimu monarca trepo en gobernar Xonia) foi ganáu pol rei persa Ciro, pasando dende entós el so reinu y les ciudaes griegues a formar parte del Imperiu persa.

Espansión del Imperiu aqueménida hacia l'añu 490 e.C.

Darío I, socesor de Ciro, gobernó les ciudaes griegues con tactu y procurando ser tolerante. Pero, como fixeren los sos antecesores, siguió la estratexa d'estremar y vencer: sofitó'l desenvolvimientu comercial de los fenicios, que formaben parte del so imperiu dende antes, y que yeren rivales tradicionales de los griegos. Amás, los xonios sufrieron duros golpes, como la conquista del so floreciente suburbiu de Naucratis, n'Exiptu, la conquista de Bizanciu, llave del mar Negru, y la cayida de Síbaris, unu de los sos mayores mercaos de texíos y un puntu de sofitu vital pal comerciu.

D'estes aiciones derivóse un rensía contra l'opresor persa. L'ambiciosu tiranu de Mileto, Aristágoras, aprovechó esti sentimientu pa movilizar a les ciudaes xóniques contra l'Imperiu persa,[1] nel añu 499 e.C. Aristágoras pidió ayuda a les metrópolis de la Hélade, pero namái Atenes, qu'unvió 20 barcos (probablemente la metá de la so flota) y Eretria (na isla d'Eubea), allegaron na so ayuda; nun recibió ayuda d'Esparta. L'exércitu griegu dirixir a Sardes, capital de la satrapía persa de Lidia, y amenorgar a cenices,[2] ente que la flota recuperaba Bizanciu. Darío I, pela so parte, unvió un exércitu que destruyó al exércitu griegu n'Éfesu[3] y fundió la llexa helena na batalla naval de Lade.

N'encalorando la rebelión, los perses reconquistaron una tres otra les ciudaes xonies y, dempués d'un llargu asediu, afararon Mileto. Morrió en combate la mayor parte de la población, y los sobrevivientes fueron esclavizados[4] y deportaos a Mesopotamia.

La primer guerra médica[editar | editar la fonte]

(Llibru VI de la Historia d'Heródoto)

Darío I, rei de los perses ente 522 y 486 e.C.

Tres el duru golpe dau a les polis xonies, Darío I decidir a castigar a aquellos qu'aidaren a los rebeldes. Según la lleenda, preguntó: «¿Quién ye esa xente que se llama ateniense?», y al conocer la respuesta, esclamó: «¡Oh Ormuz, dame ocasión de vengame de los atenienses!». Dempués, cada vez que se sentaba a la mesa, unu de los sos servidores tenía de dici-y tres veces al escuchu «¡Señor, alcordáivos de los atenienses!».[5] Por eso encargó la direición de la represalia al so sobrín Artafernes y a un noble llamáu Datis.

Mentanto, n'Atenes dellos homes yá víen los signos del inminente peligru. El primeru d'ellos foi Temístocles, escoyíu arconte en 493 e.C. Temístocles creía que la Hélade nun tendría salvación en casu d'un ataque persa, si Atenes nun desenvolvía antes una poderosa marina.

D'esta forma, fortificó'l puertu d'El Pireo, convirtiéndolo nuna poderosa base naval, más llueu surdiría un rival políticu que torgaría'l restu de les sos reformes. Trátase de Milcíades, miembru d'una gran familia ateniense fuxida de les mariñes del Asia Menor. Oponer a Temístocles porque consideraba que los griegos teníen de defendese primero per tierra, esperanzáu na supremacía de les llargues llances griegues contra los arqueros perses. Los atenienses decidieron poner nes sos manes la situación, enfrentando asina la invasión persa.

Llexar persa facer a la mar nel branu de 490 e.C. , dirixíos por Artafernes, y conquistó les islles Cícladas y darréu Eubea, cola so principal ciudá, Eretria,[6] como represalia a la so intervención na revuelta xonia. Darréu, l'exércitu persa, comandado por Datis, desembarcó na mariña oriental del Ática, na llanura de Maratón, llugar encamentáu por Hipias (anterior tiranu d'Atenes, a favor de los perses dende'l so exiliu) pa ufiertar batalla, por considerala'l meyor llugar por qu'actuara la caballería persa.

Maratón (setiembre, 490 e.C. )[editar | editar la fonte]

Milcíades, avisáu del desembarcu persa, encamentó a los atenienses a face-yos frente. En llugar de tomar una estratexa defensiva, Milcíades decidió cargar contra l'exércitu persa llogrando crear sorpresa y llerza nes tropes, munches de les cuales diéronse a la fuga y fueron escorríes y abrasaes polos griegos. L'exércitu griegu llogró apoderase d'ocho naves enemigues, pero nun pudo cortar la retirada del gruesu del exércitu persa, que, protexíu pola reagrupación y sacrificiu de dellos cientos d'homes, pudo reembarcarse precipitadamente. De momentu dio Artafernes la orde de dirixise escontra Atenes, esperando llegar a una ciudá desguarnecida.

Na batalla de Maratón, les ales de los griegos (n'azul) envolubren los lladrales perses (en colloráu) ente que'l so centru realiza un ataque en retrocesu qu'enllena'l vacíu dexáu polo griegos.

Les baxes perses xubieron a más de 6000 homes, mientres los griegos namái perdieron 192,[7] incluyíu'l polemarca Calímaco. Milcíades ordenó dirixise de momentu a Atenes y unvió per delantre al so meyor corredor-mensaxeru, Filípides, pa llevantar la moral combativa de la ciudá. Filípides dio la sensacional noticia de la victoria y cayó muertu pol esfuerciu, según la tradición, anque dellos autores apunten que foi por consecuencia de les firíes recibíes nel combate. Les tropes llegaron hores dempués, a estazón, y fortificáronse nel Pireo y la mesma Atenes. Ante l'evidente esplegue defensivu de los griegos y la desmoralización de les multitudinaries tropes perses, Artafernes nun se decidió a desembarcar y dirixó les naves escontra l'Asia Menor.[8]

Trés díes depués de la batalla, los espartanos mandaron 300 homes al mandu d'unu de los sos xenerales, pero na llanura de Maratón namái xacíen los restos de los cayíos de dambos bandos, pos los atenienses, na precipitación de la so torna a la so ciudá, nun tuvieren tiempu de soterrar a los sos homes.

La derrota de los perses deber a dos factores fundamentales. De primeres, a les táctiques griegues d'aprovechar al máximu les particularidaes del terrén pa favorecer un estilu de combate a curtia distancia xuníu a la audacia militar y l'aprovechamientu del factor sorpresa. De segundes, a la organización estratéxica persa, que faía combatir a los sos homes arrexuntaos por nacionalidaes, non por armes, lo que debilitaba militarmente a les sos fuercies pero yera necesariu pa caltener la disciplina nun exércitu que combatía na so mayor parte (cola esceición de medos y perses puramente dichos) pa un monarca invasor del so propiu país, invadiendo otru país estrañu.

Tamién se destacó un factor psicolóxicu sobre la elevada moral de combate de los Atenienses y Platenses, quien taben animaos por un inusual sentíu de compromisu bien pocu conocíu naquella dómina: el so fuerte sentíu d'identidá cultural y llibertá nacional que podríamos denominar "patriotismu". Tamién destaca la so autoestima como "homes llibres", particularmente n'Atenes gracies a los llogros políticos de la democracia ateniense onde dende les reformes de Clístenes llográrase que munchos de los sos habitantes fueren ciudadanos llibres y con derechos políticos, pero tamién en Esparta y otres ciudaes estáu gracies a la so noción de pertenencia a una polis independiente y rexida polos sos propios ciudadanos.

Temístocles retoma'l mandu n'Atenes[editar | editar la fonte]

Acrópolis d'Atenes.

El victoriosu Milcíades quixo aprovechar el momentu de gloria pa espandir el poder d'Atenes nel mar Exéu, polo que poco dempués de Maratón unvió una parte de la flota contra les islles Cícladas, sometíes inda a los perses. Atacó la isla de Paros, esixendo a los sos habitantes un tributu de 100 talentos, y al negase la ciudá púnxolu sitio, pero la defensa foi tan trabayosa que los griegos tuvieron que contentase con unos pocos saqueos. Esta probe resultancia empezó a desilusionar a los atenienses con al respective de Milcíades, llegando a ve-y inclusive como un tiranu que despreciaba les lleis.

Los enemigos de Milcíades acusáronlu d'engañar al pueblu y sometiéron-y a procesu, nel que nun se pudo defender por haber sío mancáu nun accidente y tar postráu nuna camiya. Declaróse-y culpable, salvando la pena capital común nestos casos polos servicios emprestaos antes a la patria, condergándo-y a pagar la elevada suma de 50 talentos. Poco dempués morrería por causa de les sos firíes. Va Ser agora Temístocles quien tome les riendes d'Atenes.

Nel añu 481 e.C. , los representantes de distintos polis, encabezaes per Atenes y Esparta, roblaron un pactu militar (symmaquia) pa protexese d'un posible ataque del Imperiu aqueménida. Según esti pactu, en casu d'invasión correspondería a Esparta la xera de dirixir l'exércitu helénicu. La so resultancia foi una tregua xeneral, qu'inclusive favoreció'l regresu de dellos desterraos.

La segunda guerra médica[editar | editar la fonte]

(Llibros VII, VIII ya IX de les Historia d'Heródoto)

«Vais Tener tola tierra y l'agua que queráis»[editar | editar la fonte]

Soldaos de la guardia del rei persa. Relieve de Persépolis.

Tres la muerte de Darío, el so fíu Xerxes xubió al poder. Mientres los primeros años del so reináu ocupar de reprimir revueltes n'Exiptu y Babilonia, y preparóse de siguío p'atacar a los griegos. Antes unviara a Grecia embaxadores a toles ciudaes pa pidi-yos tierra y agua, símbolos de sumisión. Munches islles y ciudaes aceptaron, pero non Atenes y Esparta. Cúntase que los espartanos, al igual qu'asocedió n'Atenes, inorando la inmunidá diplomática, respondieron a los embaxadores: «Vais Tener tola tierra y l'agua que queráis», y tomar y refundiaron a un pozu. Yera una declaración definitiva d'intenciones contraries.

Sicasí, en Esparta empezar a dar badagüeyos nefastos, causaos pola roxura de los dioses por cuenta de esti actu d'atrevencia. Llamar a los ciudadanos espartanos pa solicitar si dalgunu d'ellos yera capaz de sacrificase pa satisfaer a los dioses y aselar la so roxura. Dos ricos espartanos ufiertaron apurrise al rei persa, y empunxéronse escontra Susa, onde los recibió Xerxes, quien quixo obliga-yos a postrase ante él. Sicasí, los emisarios espartanos aguantáronse, y respondiéronlu: «Rei de los medos, los lacedemonios unviáronnos por que puedas vengar en nós la muerte que dieron a los tos embaxadores en Esparta». Xerxes, respondió-yos que nun diba faer se reu del mesmu crime, y que tampoco creía que cola so muerte lliberar de la deshonra.

Les Termópilas[editar | editar la fonte]

Leónidas nes Termópilas, por Jacques-Louis David (1814).

El poderosu exércitu de Xerxes, que s'envalora n'alredor de 500.000 homes (sicasí, considérase anguaño que la loxística de la dómina namái podría algamar pa unos 250.000), meyor forníos qu'aquellos sol mandu de Darío, partió'l 480 e.C.

Llevaben na cabeza una especie de sombreru llamáu tiara, de fieltru de llana; alredor del cuerpu, túniques de mangues guarníes a manera d'escames; cubríen les sos piernes con una especie de pantalón llargu; en cuenta de escudos de metal portaben escudos de blima; tienen llances curties, arcos grandes, fleches de caña de aljabas y puñales escolgando de la cintura.

L'Estáu Mayor de Xerxes taba compuestu por seis miembros, munchos d'ellos parientes cercanos del rei: Mardonio, Tritantacmes, Esmerdomenes, Masistes, Gergis y Megabizo.

Pa cruciar el Helesponto, nun pasaxe d'Heródoto cúntasenos cómo se construyó un pimpanu ponte de barques pol cual l'exércitu de Xerxes tenía de travesar el mar, pero una nube destruyir, y Xerxes culpó al mar ordenando a los sos torturadores que dieren mil latigazo como castigu a les agües.

Finalmente crució'l mar y siguiendo la ruta de la mariña enfusar na península. Paralelamente, la flota avanzaba bordiando la mariña, pa lo cual construyóse tamién una canal pa evitar el tempestuoso cabu del monte Athos. Les tropes helenes, que conocíen estos movimientos, decidieron detenelos el máximu tiempu posible nel escobiu de les Termópilas (que significa «Puertes Calientes»). Siquier el tiempu abondu p'asegurar la defensa de Grecia nel ismu de Corinto.

Nesti llugar, el rei espartanu Leónidas I asitió a unos 300 soldaos espartanos y 1000 más d'otres rexones. Xerxes unvió-y un mensaxe encamentándo-yos a apurrir les armes, a lo que respondieron: «Ven a tomales». Tres cinco díes d'espera, y viendo que la so superioridá numbérica nun faía fuxir al enemigu, los perses atacaron.

L'exércitu griegu basar nel nucleu de la infantería pesada de los hoplites, soldaos d'infantería con un gran escudu (hoplon, d'ende'l so nome), una llanza, coraza y cnémidas de proteición. Formaben en falanxe, presentando un muriu de bronce y fierro coles mires de detener a los enemigos en lluchar cuerpu a cuerpu.

Les téuniques perses basar nuna infantería llixera, ensin coraces y con armes refundizes principalmente, amás de la famosa caballería d'arqueros y carro. L'únicu cuerpu d'élite persa yeren los llamaos «Inmortales», soldaos d'infantería pesada que constituyíen la guardia personal del rei persa.

Sicasí, naquel escobiu tan estrechu los perses nun podíen usar la so famosa caballería, y la so superioridá numbérica quedaba bloquiada, pos les sos llances yeren más curties que les grieges. La estrechura del pasu faía-yos combatir con similar númberu d'efectivos en cada folada persa, polo que nun-yos quedó más opción que replegase dempués de dos díes de batalla.

Pero asocedió qu'un traidor llamáu Efialtes condució a Xerxes al traviés de los montes pa llegar pola retaguardia a la salida de les Termópilas.

La proteición del camín fuera encamentada a 1000 focidios, que teníen escelentes posiciones defensives, pero éstos acobardáronse ante la meyora persa y fuxeron. Al conocer la noticia, dellos griegos señalaron lo inútil de la so situación pa evitar una matanza, y entós Leónidas decidió dexar partir a los que quixeren colase, quedándose él, el so exércitu de 300 espartanos y 700 hoplitas de Tespias, firmes nos sos puestos.

Atacaos pol frente y el llombu, los espartanos y los tespios vencieron dempués d'aniquilar a 10 000 perses. Darréu llevantaríase nesi llugar una inscripción (Heródoto VII 228):

ὦ ξεῖν', ἀγγέλλειν Λακεδαιμονίοις ὅτι τῇδε
κείμεθα, τοῖς κείνων ῥήμασι πειθόμενοι.
«Estranxeru, informa a los espartanos qu'equí :xacemos

obedeciendo a los sos preceptos».

Una nota sobre la traducción: yá seya de forma poética o interpretada'l testu nun tendría de lleer se en tonu imperativu sinón como un pidimientu d'ayuda parte d'un saludu pa un visitante. Lo que se busca nel pidimientu ye que'l visitante, una vegada dexe'l llugar, vaya y anúncielos a los espartanos que los muertos siguen entá nes Termópilas, calteniéndose fieles hasta'l fin, d'alcuerdu a les órdenes del so rei y la so xente. Nun-yos importaba a los guerreros espartanos morrer, o que los sos conciudadanos supieren que morrieren. Al contrariu, el tonu usáu ye qu'hasta la so muerte caltuviéronse fieles. Puede traducise de munches formes, usando «Lacedemonia» en cuenta de «Esparta», sacrificando comprensión per lliteralidá.

Salamina[editar | editar la fonte]

Temístocles.

Col pasu de les Termópilas francu, tola Grecia central taba a los pies del rei persa. Tres la derrota de Leónidas, la flota griega abandonó les sos posiciones en Eubea y sacupó Atenes, buscando abellugu pa les muyeres y los neños nes cercaníes de la isla de Salamina. Dende esi llugar guardaron el saquéu y quema de l'Acrópolis poles tropes empobinaes por Mardonio.

A pesar d'ello, Temístocles entá tenía un plan: atraer a llexar persa y entablar batalla en Salamina, con una estratexa que llograría vence-yos. Cúntase que Temístocles unvió al so esclavu Sicino ante'l rei de Persia (o'l eunucu Arnaces, según la fonte), faciéndose pasar por traidor, pa cunta-y que parte de l'armada griega escaparía de nueche, afalando d'esta miente a Xerxes por qu'estremara la so flota unviando parte d'ella a cerrar la canal pel otru llau, pero nun ta comprobáu.

Lo cierto ye que Xerxes decidió entablar combate naval, utilizando un gran númberu de barcos, munchos d'ellos de los sos súbditos fenicios. Sicasí, llexar persa nun tenía coordinación al atacar, ente que los griegos teníen perfilada la so estratexa: les sos ales envolubraríen a los navíos perses y emburriar unos contra otros pa quitalos de movimientu. El so plan resultó, y el caos suplió ente llexar persa, con nefasta resultancia: los sos barcos atrabancáronse y topetaron ente sigo, diéndose a pique munchos d'ellos, y cuntando amás con que los perses nun yeren bonos nadadores, ente que los griegos al cayer al mar podíen nadar hasta la sablera. La nueche punxo fin al combate, tres el cual retiróse destruyida la otrora poderosa armada persa. Xerxes guardó impotente la batalla, dende lo alto d'una llomba.

Los helenos sabíen que cuando llega la hora del combate, nin el númberu nin la maxestá de los barcos nin los berros de guerra de los bárbaros pueden apavoriar a los homes que saben defendese cuerpu a cuerpu, y tienen el valor d'atacar al enemigu.

Fin de la segunda guerra médica[editar | editar la fonte]

Temístocles quixo llevar la guerra a Asia Menor, unviar ellí la flota y sulevar les colonies xóniques contra'l rei de Persia, pero Esparta opúnxose, pola medrana de dexar desarimáu'l Peloponeso.

La guerra siguió al volver l'exércitu persa pa invadir el Ática nel 479 e.C. comandado por Mardonio so les órdenes de Xerxes I. Mardonio ufiertó la llibertá a los griegos si roblaben la paz, pero l'únicu miembru del conseyu d'Atenes que votó a favor foi condergáu a muerte polos sos compañeru. D'esta forma, los atenienses hubieron de buscar abellugu nuevamente en Salamina, y la so ciudá foi amburada per segunda vegada.

Al enterase de que l'exércitu espartanu (increpado con amenaces polos atenienses por que-yos emprestaren ayuda) dirixir contra ellos, los perses retirar escontra l'oeste, hasta Platea. Empobinaos pol so rexente Pausanias, conocíu pola so sangre fría, los espartanos, xunto a los atenienses y los demás aliaos griegos, llograron otra importante victoria sobre los perses, (batalla de Platea, 27 d'agostu 479 e.C. ), prindando de camín un gran botín que-yos taba esperando nel campamentu persa. Amás de la victoria en Platea, asocedió poco tiempu dempués el fundimientu de llexar persa en Mícala, que foi amás la señal pal llevantamientu de los xonios contra los sos opresores. Los perses retirar de Grecia, poniendo asina fin a los suaños de Xerxes I de conquistar el mundu helénicu.

Pentecontecia[editar | editar la fonte]

Apaez la llamada Pentecontecia, términu usáu pa referinos al periodu de la historia de Grecia dende la derrota de los perses na segunda guerra médica en Platea, al entamu de la Guerra del Peloponeso, concretamente la Guerra arquidámica, en 432 e.C. .

Foi un conflictu qu'enfrentó a les ciudaes de la Lliga del Peloponeso, encabezaes por Esparta, a les de la Lliga de Delos, encabezaes per Atenes, y l'empiezu de la tercer guerra médica nel 471 e.C.

La tercer guerra médica[editar | editar la fonte]

L'imperiu d'Atenes» nel 431 e.C. , herederu direutu de la Lliga de Delos que se creara tres el final de la segunda guerra médica.

Mientres esta dómina los atenienses y los espartanos fundan la Lliga Áticu-Délica en memoria de la simaquia, que tendría como principal oxetivu protexer a Atenes y les colonies xonies del Asia Menor. Esta lliga taría totalmente comandada per Atenes, que llevaría asina les direutrices en tolos aspeutos posibles, polo que d'esta manera convertir nel mayor pueblu de Grecia política, económica, social, cultural y militarmente, devasando a la mesma Esparta.

Nesti momentu Temístocles ye mal vistu pol pueblu ateniense y ye exiliáu, de cuenta que fuxe a les fronteres del Imperiu aqueménida, y ellí ponse sol mandu del nuevu soberanu persa, Artaxerxes I, qu'al pie de les sos influencies y el acérrimo odio que dambos sentíen pola cultura griega, decide avanzase escontra les mariñes griegues pa someteles definitivamente sol dominiu persa.

Cimón, fíu de Milcíades, enteráu de les intenciones de Artaxerxes I, avanza hasta l'actual Turquía y derrota al exércitu persa na batalla del ríu Eurimedonte nel 467 e.C.

Tres esta gran victoria, Cimón decide que se debe de nuevu promulgar l'amistá y paz col pueblu espartanu, pero los atenienses nun consideren esa opción d'igual manera y desterrar por orde d'Efialtes, que'l so mandatu nun duró enforma y foi asocedíu por Pericles, qu'apoderó Atenes hasta la so muerte nel 429 e.C. Pericles sigue la guerra contra Persia, na que destaquen dos decisiones que tomó, la primera la de solicitar a Cimón la so vuelta del destierru y la segunda, la firma d'un tratáu de paz con Artaxerxes I, que aceptar, llamáu Paz de Calias nel 448 e.C. qu'axusta ciertes condiciones pa dambos pueblos y que ye presidíu por ésti, razón pola que foi mandáu de vuelta del exiliu, anque realmente ta demostráu que foi presidíu por Calias, yá que nel añu del tratáu, Cimón yá morriera, polo que se piensa foi realizáu nel so honor y alcordanza.

Les guerres médiques lleguen al so fin por aciu les condiciones impuestes polos griegos a los perses, a saber:

  • Obligación a los perses d'arrenunciar definitivamente na so conquista y espansión a Grecia.
  • nun volver navegar pol mar Exéu
  • Déxase-yos comerciar coles colonies griegues d'Asia Menor.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Holland, páxs. 155–157.
  2. Herodotus V, 100–101
  3. Herodotus V, 102
  4. Herodotus VI, 19
  5. Heródoto 5.105
  6. Herodotus VI, 100
  7. Herodotus VI, 117
  8. Herodotus VI, 116

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]