Partenón

De Wikipedia
Saltar a: navegación, buscar

Plantía:Ficha de monumentu

El Partenón (lliteralmente «la residencia de les nueves»,[1] esto ye, equí «la residencia de Atenea Partenos») ye unu de los principales templos dóricos que se caltienen, construyíu ente los años 447 y 432 e.C. na Acrópolis d'Atenes. Les sos dimensiones averaes son: 69,5 metros de llargu, por 30,9 d'anchu; les columnes tienen 10,4 metros d'altor. Ta dedicáu a la diosa griega Atenea, a la que los atenienses consideraben la so protectora.

Historia[editar | editar la fonte]

La construcción del monumentu, realizada casi puramente en mármol blancu procedente del monte Pentélico, foi empecipiada por Pericles como agradecimientu de la ciudá a los dioses pola so victoria contra los perses, y desenvolvióse ente los años 447 y 432 e.C. Los arquiteutos encargaos de la obra fueron Ictino y Calícrates y tuvieron, na mayoría de los casos, so les ordes del arquiteutu y gran escultor ateniense Fidias, autor de la decoración escultórica y de la gran estatua crisoelefantina de Atenea Partenos que taba asitiada como pieza central del templu (midía doce metros d'altor y pa la so ellaboración precisáronse 1.200 kilogramos d'oru).

El Partenón caltuvo'l so calter relixosu a lo llargo del tiempu como ilesia bizantina, como ilesia llatina y como mezquita musulmana. Pero en 1687, los turcos utilizaron el Partenon imprudentemente como depósitu de pólvora mientres el sitio pola República de Venecia de l'Atenes dependiente del imperiu otomanu. Les tropes venecianes taben sol mandu del almirante Francesco Morosini. Una de los cañonazos venecianos cayó nel Partenón y causó una enorme esplosión que destruyó gran parte de la edificación, caltenida en bones condiciones hasta esi entós. Hai lleendes que suxuren que Morosini tenía información de qu'el Partenón convirtiérase nun polvorín.

El posterior procesu de deterioru y erosión siguió pero nun terminó ende, sinón que los daños siguieron a principios del sieglu XIX, cuando l'embaxador británicu en Constantinopla, Thomas Bruce Elgin, decidió quitar la mayor parte de la decoración escultórica que quedaba del monumentu (frisos, métopes, frontones) y treslladala a Inglaterra pa vendela al Muséu Británicu, onde inda s'esibe, siendo una de les colecciones más significatives del muséu na actualidá. La fachada occidental del Partenón ta caltenida relativamente intacta.

Arquitectura[editar | editar la fonte]

Planta del Partenón.

El diseñu del Partenón tuvo condicionáu primeramente p'allugar la imaxe d'oru y marfil de Atenea Parthenos, esculpida por Fidias. La colosal estatua de doce metros d'altor precisaba d'una inmensa cella de más de 18 metros d'anchor, estremada en tres naves por aciu una doble columnata conformada por dos ordes superpuestos d'estilu dóricu. La nave central midía diez metros d'anchor. Dientro de la cella del llau este, la columnata disponer en forma de "O" y taba compuesta por nueve columnes con un entepañu ente caúna d'elles, nos llaos llargos de la "O". Tres columnes con dos entepaños formaben el llau curtiu.

Na zona oeste, al fondu del interior de la columnata de cuatro columnes, esistía'l basamento de la estatua, pal cultu a Atenea Parthenos con un ampliu estanque, poco fondu, que producía un efectu de rellumu por aciu l'agua frente a ésta. Dambes cellas taben cerraes per puertes de bronce.

La cella del este taba dedicada a Atenea Polías (protectora de la ciudá), y la cella del oeste taba dedicada a Atenea Párthenos, "la virxe", polo cual tol edificiu acabó siendo conocíu como'l Partenón.

Esta construcción ye unu de los exemplos más claros del saber en xeometría per parte de los matemáticos y arquiteutos griegos. Ye octástilo y períptero –que tien columnes en tol so perímetru–, ocho nos dos fachaes más curties y 17 nes llaterales. Consta d'una doble cella con pronaos y opistodomo, pero con próstilo de seis columnes.

Los arquiteutos consiguieron que l'efectu visual qu'amosara'l Partenón nun dexara apreciar la antiestética deformación que se percibe al asitiase nes proximidaes de los grandes monumentos. Llograron llograr l'efectu visual más estéticu con certeres alteraciones na so construcción: columnes con éntasis, un pocu curvadas escontra'l centru, non equidistantes, y daqué más grueses nes esquines; frontón llevemente narquiáu y estilóbato llixeramente convexu.

Decoración[editar | editar la fonte]

Esquina del frisu occidental del Partenón.

La decoración escultórica del Partenón ye una combinación única de les metopes (esculpíes en alturrelieve estendiéndose polos cuatro llaos esternos del templu), los tímpanos (rellenando los espacios triangulares de cada frontón) y un frisu (esculpíu en baxorrelieve tomando'l perímetru esterior de la cella). Nellos representen delles escenes de la Mitoloxía griega. Amás, les diverses partes del templu taben pintaes de colores vivos. El Partenón ye, ensin dulda, el máximu esponente del orde dóricu, como puede apreciase nel diseñu del frisu o les sos columnes.

Detalle del frisu, anguaño nel Muséu Británicu.

Les metopes de cada fachada representaben distintes escenes: la gigantomaquia nel llau esti, la amazonomaquia nel oeste, la centauromaquia nel sur, y escenes de la guerra de Troya nel norte. Cada tímpanu del templu tenía una escena mitolóxica: al este, sobre la entrada principal del edificiu, la nacencia de Atenea, y al oeste, la llucha ente Atenea y Poseidón pol patrociniu de la ciudá d'Atenes. Nel interior, el frisu amosaba la representación de la procesión de les Panateneas, el festival relixosu más importante d'Atenes. La escena desenvolver a lo llargo de los cuatro llaos del edificiu ya inclúi figures de dioses, besties y de unos trescientos sesenta seres humanos.

Planu de la Acrópolis d'Atenes (el Partenón ye'l númberu 1).

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Pierre Chantraine, Dictionnaire étymologique de la langue grecque, Klincksieck, París, 1999. ISBN 978-2-252-03277-4; nel artículu παρθένος.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]





Partenón