Fidies

De Wikipedia
(Redirixío dende Fidias)
Fidies
Vida
Nacimientu Atenescirca 500 de edC[1]
Nacionalidá Antigua Atenes
Muerte Antigua Atenes y Olimpia430 de edC[1] (69/70 años)
Familia
Padre Charmides
Fíos/es Fidias the Younger (en) Traducir
Hermanos/es
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu
Alumnu de Hegias (es) Traducir
Agéladas (es) Traducir
Profesor de Agorácrito (es) Traducir
Oficiu escultor, arquiteutupintor
Trabayos destacaos Estatua de Zeus n'Olimpia
Atenea Promacos (es) Traducir
Atenea Lemnia (es) Traducir
Atenea Partenos (es) Traducir
Aphrodite Urania statue at Elis (en) Traducir
Athena statue at Elis (en) Traducir
Statue of youth at Olympia (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Fidies[3] (circa 500 de edCAtenes – circa 430 de edCAntigua Atenes y Olimpia) foi'l más famosu de los escultores de l'Antigua Grecia, amás de pintor y arquiteutu.

Fidias, que s'encuadra na etapa conocida como «primer clasicismu griegu», diseñó les estatues de la diosa Atenea na Acrópolis d'Atenes (Atenea Partenos, dientro del Partenón, y Atenea Promacos), y la estatua de Zeus en Olimpia.

Les obres atenienses fueron aparentemente encargu de Pericles en 447 e.C. Ye posible que Pericles usara'l dineru de la Lliga de Delos pa paga-y, magar esto nun ye seguru.

Conócense pocos detalles de la vida de Fidias. Sábese que nació n'Atenes pocu dempués de la batalla de Maratón. Tiénense diversos rellatos sobre la so formación. Hegias d'Atenes, Agéladas de Argos, y el pintor de Tasos Polignoto, fueron toos ellos consideraos maestros sos. A favor de Agéladas puede dicise que la influencia de les munches escueles dories puede verdaderamente atopase en parte de la so obra. Aprendió la téunica del bronce na escuela d'Argos con Agéladas, al empar que Mirón y Policleto. Al paecer, la so actividá artística empieza en 464 e.C.. De la so vida sábese pocu más amás de les sos obres. Pausanias, sicasí, menta a dos de los sos estudiantes, que tamién fueron los sos eromenoi. Unu ye Agorácrito quien ye tamién conocíu pola so escultura de Némesis en Ramnunte.[n. 1] Otru amáu, inclusive más estrechamente rellacionáu col escultor, ye Pantarces, un mozu eleo y ganador del combate de llucha xuvenil nes 86as Olimpiaes en 436 e.C. Pausanias informa d'una tradición según la cual el mozu foi'l modelu pa una de les figures esculpíes nel tronu del Zeus Olímpicu. Otra tradición, narrada por Clemente d'Alexandría, presenta a Fidias tallando «Kalos Pantarkes» («Pantarkes ye guapu») nel deu corazón del dios.

Dalgunes de les sos obres sobreviven presuntamente al traviés de copies romanes, y de fragmentos orixinales atribuyíos a él, o son en base conjeturales. De la mesma manera, la so muerte ye centru de discutiniu y nun se saben les causes que la pudieron provocar. A pesar de la cuasi total ausencia de datos concretos sobre la so vida, Fidias ye consideráu unu de los fundadores y unu de los meyores esponentes del Altu clasicismu na escultura, y reconocíu unánimemente como unu de los escultores más importantes d'Occidente.[4]

Biografía[editar | editar la fonte]

La so situación ye complicada cuando se sabe que les mayores fontes de datos pa la reconstrucción de la so esistencia, Plinio, Plutarco y Pausanias, fixeron los sos informes varios sieglos dempués de la so muerte. Plinio dixo qu'él yera'l fíu d'un ciertu Cármides. Según una comentarista de Aristófanes, graduárase como pintor, pero depués sería enseñáu na escultura de Agéladas, Escuela de Argos, y, según Dión Crisóstomo, tamién por Hegias ateniense.[5]

En cuanto na so rellación cola construcción de l'Acrópolis, la crítica moderna tiende a considerar la so situación como supervisor artísticu de los edificios de l'Acrópolis, y más concretamente del Partenón, lo qu'implicaría l'autoridá sobre tolos arquiteutos y artesanos que participen nos proyeutos y responsables de la execución de les obres de decoración, que representa seya comoquier una enorme carga de trabayu. Con seguridá, sicasí, namái se conoz de prueba documental que fuera contratáu pa crear otra xigantesca estatua de Atenea, que se va instalar nel Partenón.[6] [7] [8] El Partenón foi restauráu ente 447 y 432 enantes de Cristu, sobre los cimientos d'un templu anterior ensin terminar, posiblemente, el Templu de Zeus en Olimpia inspiración, entós el más grande de los santuarios Panhelénicos. El Partenón representa'l cumal del programa de construcción de Pericles, y paez claro qu'unu de los oxetivos de les reformes foi traer Atenes pa una posición de dominación cultural y política ente los griegos. Dambos templos comparten delles carauterístiques comunes na eleición de les temes y la disposición xeneral de los grupos escultóricos, pero'l Athens amuesen una evolución nel so estilu, yá claramente clásicu, ente que el Olympia inda sigue los cánones del estilu severu, que son la mayoría exemplu arquiteutónicu importante.

Otres obres atribuyíes a Fidias na so segunda fase - a pesar de les cites nunca ye absolutamente seguro y les fontes antigües son de cutiu engañoses - yeren un bronce de Apolo Parnopios de l'Acrópolis; Afrodita Urania unu pa cerámica; una estatua de la Madre de los Dioses a Metroo cerca cerámica representaos nun tronu col sofitu de los lleones y un platillo que na mano; Afrodita vistu por Plinio en Roma; se Asclepio en Epidauro pal oru y marfil; a Amazon mancaos porque'l templu d'Artumisa n'Éfesu, realizáu nun concursu que participó Policleto, Fradmon eCrésilas; un bronce de Atenea; De mármol de Afrodita; una semeya de Pericles; unu pronaos Hermes a Tebas; dos estatues vistida y esnuda non identificáu, citáu por Plinio como en Roma y la famosa Atenea Lemnia, que foi bien apreciáu polos griegos y los romanos críticos como Pausanias y Luciano, doblaxe que la morphé pola so guapura.[9] El Lemnia foi reconstruyida nos tiempos modernos por Adolf Furtwängler d'una cabeza caltenida en Bolonia y amuésase el torso en Dresde. Esta reconstrucción foi xeneralmente aceptada, pero sigue siendo una conxetura. Gran parte de la fama universal de Fidias deriváu de la creación de Zeus Olímpicu estatua (Zeus Olympeios),[10] instaláu nel templu de Zeus en Olimpia, completáu alredor de 430 aC, y considerada una de los siete maravíes antigües. Les antigües descripciones dicen que la estatua foi diseñada nuna posición sentada, pero les sos dimensiones exactes nun fueron tresmitíes a la posteridá. La tradición diz que yera tan grande que tendría d'alzase a traer a lo llargo del techu del templu; envalórase güei que tenía cerca de 12 m. Anubrir con oru y marfil y parte coloriada. Llevaba una corona de lloréu na cabeza y la mano derecha lleva una imaxe prestoso y coronao con una caña nes sos manes. Cola so manzorga sostenía un cetru fechu de dellos metales, en que'l so estremu había una águila. Y en la so vestidura d'oru que fueren pintaes delles semeyes d'animales y flores, especialmente llirios. El tronu taba cubiertu con incrustaciones d'oru, marfil, ébanu y piedres precioses, con relieves tallaos y les imáxenes pintaes. Pausanias informó que cuando Fidias terminó'l trabayu oró a Zeus pidiéndo-y una señal si quixérase, y nesi momentu un rayu o una lluz enfusó na apertura del techu del templu y rexístrase una marca nel suelu, que taba cubiertu con un floreru de bronce.

Los últimos años de la vida de Fidias tán envolubraos nel misteriu. A la cayida del so compañeru, Pericles, l'escultor foi acusáu de malversación del oru destináu a la estatua de Atenea, y magar demostrar la so inocencia, foi condergáu a cárcel, por incluyir la so semeya y el de Pericles nel escudu de la diosa Atenea.

Contestu y estilu[editar | editar la fonte]

Ficheru:Tetradrachma från Arreyen (omkr 490 fKr, ur Nordisk familjebok).png
Reproducción d'un tetradracma ateniense cola imaxe de la Diosa Atena —proteutora de la ciudá— al frente y un uxu —símbolu de la sabiduría— al aviesu (circa 490 e.C.).

Fidias vivió nel llamáu Sieglu de Pericles, un periodu d'intensa actividá política, militar y cultural n'Atenes. La democracia consolidóse como una forma de gobiernu racional, lliberal y equilibrada, esencialmente humanista y dafechu opuesta al totalitarismu encarnáu polos perses, que s'atopaben en guerra colos griegos (Guerres Médiques), dende mediaos del sieglu VI e.C., hasta la victoria de los griegos en 479 e.C., na Batalla de Platea. Cola ascensión al poder de Pericles en 460 e.C., l'enfoque camudó, y sellóse una paz duradera colos perses col fin de concentrar les sos fuercies pa combatir la rivalidá d'Esparta, por cuenta de los sos aliaos na Lliga de Delos.[11] Tales eventos dieron llugar a una reorientación nel programa d'edificaciones civil y conmemorativos na ciudá griega, por cuenta de que los perses escalaron y destruyeron monumentos y templos en 480 e.C. (un añu primero que terminaren les Guerres Médiques). D'entamu, los edificios fueron dexaos deliberadamente en ruines, como si'l so tratara d'una invasión de parte de los bárbaros, pero la paz colos antiguos enemigos dexó una revisión de la política, y paecía natural que la ciudá fora restaurada, especialmente los sos santuarios na Acrópolis, como la forma d'espresión de la so posición política dominante y como una señal de gratitud de Atenea, la diosa tutelar de la Ática. P'alministrar esi impulsu constructivu Fidias foi contratáu como'l Supervisor Xeneral de les Obres.[12]

Fidias atopar cola escultura griega cuando esta travesaba rabiones y fondos cambeos, y él foi unu de los principales motores pa dichu proceso. Los antecedentes d'esti cambéu proveníen de la escultura arcaica, que tenía estilu formalista y rigorosu privilexando convenciones xeneralistas y astractes. Estos convenios caltuviéronse inalterables por siquier doscientos años, por causa de la xerarquización estática de la sociedá y caltúvose más allá de la representación de les peculiaridaes anatómiques naturalistes. Colos arcaicos empezar a rellacionar la guapura física cola virtú moral (Kalokagathia), y na tipoloxía de Kurós, la parte más importante d'esa fase, l'orgullo aristocráticu y l'enfotu en sí mesmu al igual que'l coraxe guerreru y l'espíritu en grupu, atopar nuna puxanza espresiva. Alredor del sieglu V e.C., el rigor arcaico empezó a eslleise por cuenta de causes entá desconocíes, naciendo entós el denomináu Estilu severu o pre-clásicu, en vista de la decadencia de la sociedá oligárquica y aristocrática que sirvieren como xustificación, al igual que'l florecimientu del sistema democráticu, onde los propósitos coleutivos coincidíen aferradamente a los individuales. L'Estilu severu dio llugar a un nuevu énfasis nel individuu, asitiándolo nel centru del universu (daqué paecíu al antropocentrismu y al humanismu), realizando representaciones del cuerpu humanu pa eslleir les astracciones formales arcaiques y dando orixe a un estilu más cercanu a la naturaleza. A mediaos del sieglu V e.C. Mirón, Policleto y Fidias entraron n'escena reformulando definitiva y dafechu el canon de les proporciones arcaiques y fundando el Clasicismu escultóricu, retratando'l cuerpu d'una manera más naturalista, pero buscando nel una reflexón coleutiva de los valores morales.[13][14]La so obra más destacable foi l'Atenea Partenos, obra criselefantina de la diosa griega ateniense. Lacares (xeneral griegu) nel 296 e.C. retiró les llámines d'oru pa pagar a les tropes.

Fuentes[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. «Nel templu hai imáxenes de bronce de Atenea Itonia y Zeus; l'artista foi Agorácrito, alumnu y amáu de Fidias. (...technê de Agorakritou, mathêtou te kai erômenou Pheidiou.)» Cita atopada nel testu de Pausanias, Descripción de Grecia IX.34.1

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Identificador d'autoridá de la Biblioteca del Congresu d'EEXX: nr89017947.
  2. Afirmao en: De gloria Atheniensium. Sección, versículu o párrafu: 346a. Llingua de la obra o nome: griegu antiguu. Autor: Plutarcu.
  3. En griegu antiguu, Φειδίας / Pheidias.
  4. Phidias. Encyclopædia Britannica Online. 19 May. 2009
  5. Knight, Charles (1833) Elgin and Phigaleian Marbles. Londres: The British Museum, páx. 116.
  6. Harrison, Evelyn (1998) Perikles and his circle, páx. 109.
  7. Jeffrey, Hurwit (1999) The Athenian Acropolis: History, Mythology, and Archaeology from the Neolithic Yera to the Present. CUP Archive, páx. 169.
  8. Hurwit, Jeffrey (2005) The Parthenon and the Temple of Zeus at Oplympia. University of Texas Press, páx. 135-136.
  9. Jenkins, Ian (2007) The Parthenon sculptures. Harvard University Press, páx. 21.
  10. Jenkins, Ian (2007) The Parthenon sculptures. Harvard University Press, páx. 35.
  11. Castriota, David. Myth, Ethos, and Actuality: Official Art in Fifth-Century B.C. Athens. University of Wisconsin Press, 1992. páxs. 134-135
  12. Castriota, David. páxs. 134-137
  13. Pollitt, Jerome (1972). Art and experience in classical Greece. Cambridge University Press, 1972. páxs. 96-97
  14. Hemingway, Colette & Hemingway, Seán. The Art of Classical Greece (ca. 480–323 B.C.). In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art, January 2008

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Acevedo, Carlos Alvear. Introducción a la historia del arte. Editorial Limusa, 2004
  • Agard, Walter Raymond. The Greek Tradition in Sculpture. Ayer Publishing, 1979
  • Argullol, Rafael. Trés miraes sobre l'arte. Icaria Editorial, 1985
  • British Museum, The. Elgin and Phigaleian Marbles. The British Museum. London: Charles Knight, 1833
  • Castriota, David. Myth, Ethos, and Actuality: Official Art in Fifth-Century B.C. Athens. University of Wisconsin Press, 1992
  • Cleghorn, George. Ancient and Modern Art, Historical and Critical. Edinburgh and London: William Blackwood and Sons, 1848
  • Correa, Antonio Bonet. Bernini y l'arte barroco n'España. In Grell, Chantal & Stanić, Milovan. -y Bernin et l'Europe: du baroque triomphant à l'âge romantique. Presses Paris Sorbonne, 2002
  • Cueves, Cristóbal. Teoría del llinguaxe poéticu nes "Anotaciones" d'Herrera. In Grupu d'Investigación P.A.S.O (org). Les "anotaciones" de Fernando d'Herrera: doce estudios. Universidá de Sevilla, 1997
  • De Cesara, Monica. -y statue in immagine: studi sulle raffigurazioni di statue nella pittura vascolare greca. L'Erma di Bretschneider, 1997
  • Emison, Patricia A. Creating the "divine" artist. Brill, 2004
  • Ferrazzi, Jacopo. Torquato Tasso: studi biografici-critici-bibliografici. Ayer Publishing, 1880
  • Hemingway, Colette & Hemingway, Seán. The Art of Classical Greece (ca. 480–323 B.C.). In Heilbrunn Timeline of Art History. New York: The Metropolitan Museum of Art, January 2008
  • Howland, Richard. The Destiny of the Parthenon Marbles. British Committee for the Restitution of the Parthenon Marbles / Society for the Preservation of Greek Heritage. Washingthon DC, 1999
  • Hurwit, Jeffrey (2005). The Parthenon and the Temple of Zeus at Oplympia. In Barringer, Judith M. & Hurwit, Jeffrey M. Periklean Athens and its legacy: problems and perspectives. University of Texas Press, 2005
  • Hurwit, Jeffrey (1999). The Athenian Acropolis: history, mythology, and archaeology from the Neolithic yera to the present. CUP Archive, 1999
  • Jenkins, Ian. The Parthenon sculptures. Harvard University Press, 2007
  • Lorenzi, Rossella. Elgin Marbles Apueste takes New Twist. British Committee for the Restitution of the Parthenon Marbles. 3 december 2004
  • Lundgreen, Birte. A Methodological Enquiry: The Great Bronze Athena by Pheidias. The Journal of Hellenic Studies, nᵘ117, 1997.
  • Neils, Jenifer (2005 A). Introduction: A Classical Icon. In Neils, Jenifer. Parthenon: from antiquity to the present. Cambridge University Press, 2005
  • Neils, Jenifer (2005 B). "With noblest images on all sides": The Ionic Frieze on the Parthenon. In Neils, Jenifer. Parthenon: from antiquity to the present. Cambridge University Press, 2005
  • Palagia, Olga. The pediments of the Parthenon. Brill, 1998
  • Papakonstantinou, Y. et alii. The Surface Conservation Project of the Acropolis Monuments: Studies and Interventions. XXI International CIPA Symposium, 01-06 October 2007, Athens
  • Paris, Pedro. La escultura antigua. Madrid: La España Editorial, 1886
  • Pausânias. The Description of Greece. London: Richard Priestley, 1824. Vol. III
  • Plínio. The Natural History. London: Henry Bohn, 1857
  • Podlecki, Anthony J. Perikles and his circle. Routledge, 1998
  • Pollitt, Jerome (1990). The art of ancient Greece. Cambridge University Press, 1990
  • Pollitt, Jerome (1972). Art and experience in classical Greece. Cambridge University Press, 1972
  • Price. Martin J. The Statue of Zeus at Olympia. In Clayton, Peter A. & Price, Martin. The seven wonders of the ancient world. Routledge, 1989
  • Robinson, Edward. Catalogue of Works of Art Exhibited on the First Floor: Sculpture and Antiquities. Boston: Museum of Fine Arts, sd.
  • Schwab, Katherine. Celebrations of Victory: The Metopes of the Parthenon. In Neils, Jenifer. The Parthenon: from antiquity to the present. Cambridge University Press, 2005
  • Smith, William. Dictionary of Greek and Roman biography and mythology. Boston: Little, Brown & Co., 1850
  • Spengler, Oswald. The torne of the West. Oxford University Press US, 1918/1923 - 1991
  • Steiner, Deborah. Images in mind: Statues in Archaic and Classical Greek Literature and Thought'. Princeton University Press, 2001
  • Tritle, Lawrence A. The Peloponnesian War. Greenwood Publishing Group, 2004
  • Van Fraassen, Bas. Scientific Representation. Oxford University Press, 2008
  • Vasari, Giorgio. Opere. CCLXXI. BiblioBazaar, LLC. Reedição de 2008
  • Waldstein, Charles. Essays on the Art of Pheidias. Kessinger Publishing, 1885-2005
  • Whitley, James. The archaeology of ancient Greece. Cambridge University Press, 2001

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]