Historia de Grecia

De Wikipedia

La historia de Grecia ye una de les más tempranamente documentaes y estudiaes. Esisten fontes escrites dende'l segundu mileniu e.C.[1] Na Antigüedá, Grecia , los sos pensadores y escritores, el so arte y el so arquiteutura.

El país qu'anguaño se denomina Grecia conocíase d'antiguo como Hélade, pero políticamente taba estazáu en numberoses polis o ciudaes estáu independientes ente sigo, qu'unes vegaes aliábense y otres enfrentábense en guerres sangrientes.

La civilización griega tuvo un fuerte desenvolvimientu nel campu filosófico. Suélse-y considerar el trubiecu de la civilización occidental», yá que los sos grandes pensadores fueron los que desenvolvieron los primeros conceutos de la filosofía ente los que taba la concepción de la física del átomu (ensin división) y el so arte, senciellu, carauterizar pola construcción de templos con grandes pilastres y techos a dos agües; na música destacaron les sos dances folclóriques y el so cantares executaben tolos díes en toles sos actividaes.

Ente los monumentos más famosos d'esta antigua civilización atópense, ente otros, el Partenón, el teatru de Epidauro y el Mausoléu d'Halicarnasu.

Oríxenes de Grecia[editar | editar la fonte]

Cabo Sunión nel Ática, mirando a les islles del Exéu.

Dende'l Paleolíticu atestíguase la presencia del home en Grecia (3200 e.C. a 2000 e.C.), y n'Asia Menor.

Na islla de Creta desenvolvióse la primer civilización avanzada, la cretense o minoica. Mientres la so dómina de mayor rellumanza (minoicu mediu, escontra 1950 e.C. a 1550 e.C.), construyéronse los palacios de Cnosos, Festos y Hagia Triada. Per otru llau, los aqueos o protohelenos establecer na Argólida, onde construyeron les fortaleces de Tirinto y Micenas, de la que derivó'l nome micénica que se da a la so elevada civilización, asimiladora de la cultura minoica. Escontra'l 1550 e.C. empezó un periodu d'apoxéu a entrambos llaos del mar Exéu, que remató cola conquista de Creta. A empiezos del sieglu XII e.C. , los dorios aprucieron na Grecia continental. Arriendes d'ello, los aqueos emigraron al Peloponeso; los xonios al Ática, a Eubea y a les Cícladas, los eolios, Tesalia y a Beocia. Amás, esa invasión amontó'l procesu d'emigración de colonos griegos escontra la mariña d'Asia Menor y provocó la fragmentación de Grecia en ciudaes estáu (polis).

Helenización de Grecia[editar | editar la fonte]

La evidencia llingüística amuesa qu'antes del IV mileniu e.C. , Grecia y la contorna tuvieron habitaos por pueblos que falaben llingües non-indoeuropees. Nun se conoz con precisión cuándo llegaron los falantes de llingües griegues a Grecia, pero envalórase que pudo asoceder escontra'l 2000 e.C. Esto suxure que les primeres civilizaciones atestiguaes en territoriu griegu, la cicládica, la exea y la minoica fueron creaes por pueblos que taben etnolingüísticamente emparentaos colos griegos. Sicasí nel periodu micénicu la llingua dominante de la mayor parte d'árees paez ser una forma de griegu, el griegu micénicu o formes de griegu rellacionaes con él.

Llugares y pueblos[editar | editar la fonte]

La civilización griega estender hasta les islles del Exéu, la mariña oriental del mar Exéu, les mariñes meridionales en redol a los mares Adriáticu y Tirrenu, y munches zones costeres alredor de tola cuenca mediterránea. Darréu, coles conquistes d'Alexandru Magnu, estender escontra'l Oriente.

L'antigua Grecia surdió nuna dómina, conocida na historiografía anglosaxona como «Edá escura», que s'empecipia cola desapaición de la cultura micénica (sieglos XII a XI e.C. ). Daquella Grecia taba compuesta por delles cultures, como los xonios, dorios y eolios.

Civilizaciones de Grecia[editar | editar la fonte]

Civilización exea y cicládica[editar | editar la fonte]

Les primeres civilizaciones rexistraes no qu'anguaño ye Grecia, son les civilizaciones prehistóriques, que nun producieron rexistros escritos y por tanto, solo pueden estudiase por aciu l'arqueoloxía.

Civilización minoica[editar | editar la fonte]

Ye la primer civilización del mundu griegu, y florió na islla de Creta. Los sos habitantes establecer na zona hacia l'añu 6000 e.C., y algamó la máxima rellumanza ente los años 2000 e.C. y 1600 e.C. Cuntaben con abondoses riqueces, acumulaes gracies al comerciu con otres ciudaes de la edá del bronce, y a la fertilidá del so suelu, que producía aceitunes, ceberes y vieno a esgaya. Tol sistema económicu centralizábase en redol a los sos ricos palacios, carauterizaos pola so decoración a base d'escenes pintaes nos murios o “frescos”. Trátase de construcciones edificaes cerca del mar, y son una muestra del desenvolvimientu artístico y arquitectónico de la cultura minoica.

Civilización micénica[editar | editar la fonte]

Del añu 1600 e.C. hasta l'añu 1100 e.C., na Edá del Bronce, Grecia tenía centros palaciegos importantes qu'apoderaben distintos territorios, ente ellos, Micenas foi unu de los principales centros activos. Los reis o señores vivíen en grandes palacios que desempeñaben el papel de cuartel xeneral del exércitu y centru alministrativu. El pueblu micénicu carauterizar pol so activu comerciu marítimu y les sos numberoses esportaciones de productos manufacturados. Algamaron el so cenit sobre l'añu 1600 e.C. , y adulces fueron sumiendo los palacios en circunstancies entá desconocíes hasta la invasión de los dorios.

Civilización clásica y postclásica[editar | editar la fonte]

Nun ye fácil delimitar la civilización griega nin tocantes a espaciu nin tiempu. Convencionalmente faise la siguiente división:

I: Arcaica (723-453 e.C. ).
II: Clásica (sieglu V-III e.C. ).
III: Helenística (sieglu III-I e.C. ).

Nesti cursu históricu surdieron dellos fechos importante y fundamental na formación definitiva de lo que foi Grecia darréu: la formación de les polis (ciudaes), el sieglu V e.C. , la Edá Ateniense, les guerres Médiques o la del Peloponeso (cinco años dempués de la cual tratóse de modificar la organización de les ciudaes estáu), la preeminencia de Macedonia (con Filipo II y el so fíu, Alexandru Magnu) y la estensión per Asia del mundu helenísticu. La dominación romana nel sieglu II e.C. pondría puntu final a la civilización griega políticamente, pero dexaría un calquier indeleble nos sos invasores al traviés de los sieglos.

Grecia antigua[editar | editar la fonte]

Filipo V de Macedonia, «el cielu de Hellas», llevando la diadema real.

Edá escura[editar | editar la fonte]

“De la dómina de les tiniebles a les polis” Esta dómina correspuende al surdimientu de Grecia como civilización ente'l sieglu XI y l'IX e.C. Nel cursu del sieglu X e.C. producióse un procesu d'urbanización nel cual arrexuntáronse delles aldegues hasta llegar a formar ciudaes como Esparta y Atenes. La organización interna sociu-política d'estes primitives polis taba apoderada poles tribus o ethnos, xunto a los llares cles (genos) y fraternidaes (fratrías). Estes ciudaes estáu yeren gobernaes por reis qu'exercíen l'autoridá relixosa, militar y política, sacante en Esparta onde l'autoridá de los reis empezó a ser reemplazada por una autoridá aristocrática formada por terratenientes que podíen criar, caltener y montar los sos caballos.

Periodu Arcaicu[editar | editar la fonte]

Nos trés sieglos que duró esti periodu consolídase la organización de les ciudaes y producióse la espansión colonial y comercial, procesu que determinó la estructura social, política y económica de los griegos.

El sieglu VIII e.C. foi un periodu revolucionariu pa la formación de la civilización griega yá que s'utiliza l'alfabetu feniciu p'afaelo a la llingua griega, ameyórense tamién la metalurxa del fierro y les téuniques agrícoles. Esto produció como resultáu l'aumentu de la población, lo cual, xunto a que la mayor parte de les tierres cultivables topar en poder de l'aristocracia, desaguó na necesidá d'emigrar y fundar colonies a lo llargo de les mariñes ya islles del Mediterraneu y el mar Negru.

Estes colonies unviaben metales y alimentos a les sos metrópolis ya importaben a cambio producto yá terminaos. Esta prosperidá comercial, ente otros factores, condució a la rápida fundación de les ciudaes Estáu grieges na mariña del Exéu y les sos islles (a finales d'esi sieglu yá había más de setecientes ciudaes-estáu). Esta riqueza avivó cada vez más les enganíes d'independencia política de les colonies al respeutive de les sos metrópolis, non siempres pela vía pacífica, lo qu'anició la creación d'exércitos y téuniques militares perfeccionaes como la infantería pesada: (los hoplites) que reemplazaron a los anteriores exércitos de caballería. De manera xeneral puede dicise qu'ente los sieglos VIII y VI e.C. , les polis griegues esperimentaron la transición d'un sistema de gobiernu monárquicu a unu aristocráticu.

Otros dos factores que formaron un papel fundamental na formación de la civilización griega fueron la institución d'unos xuegos panhelénicos como los Xuegos Olímpicos de los que tenemos noticia oficial dende l'añu 776 e.C. y que sorrayen les traces comunes de los griegos, y los dos epopeyes de Homero, Ilíada y Odisea, probablemente compuestes nel sieglu VIII e.C.

Nel cursu de les crisis sociales de los sieglos VII y VI e.C. el descontentu de los sectores menos favorecíos cola antigua aristocracia xeneró revueltes y lluches internes, dando orixe a la tiranía como nueva forma de gobiernu. La so duración foi curtia, pos na mayoría de les ciudaes estáu, los oligarques restablecieron el so poder, ente qu'otros evolucionaron escontra la democracia. Esparta siguió un cursu distintu porque caltuvo la so doble monarquía (diarquía), y dempués de les Guerres Médiques desenvolvió una organización militar que llegó a caracterizala en delantre.

Guerres médiques[editar | editar la fonte]

Ente los años 499 y 478 e.C. , Grecia enfrentar a un gran enemigu: los perses. Mientres enforma tiempo Persia foi una amenaza principalmente nos territorios del Asia Menor. Estes guerres trescurrieron so dos reinaos perses, el de Darío I y el de Xerxes (fíu d'ésti) y diéronse en dos partes, llogrando la victoria les ciudaes (polis) griegues, gracies en parte a los sos desenvueltos navíos:

Lliga de Delos y Sieglu de Pericles[editar | editar la fonte]

Pa prosiguir la llucha marítima contra l'Imperiu persa, Atenes entamó la Confederación Ateniense o Lliga de Delos (477 e.C. ), y a partir d'entós apoderó'l comerciu marítimu del mundu colonial griegu. Atenes convirtióse amás nun centru políticu ya intelectual, que'l so periodu de mayor rellumanza correspondió al gobiernu de Pericles, fundamentalmente dende 462 e.C. hasta 429 e.C. , nel que la so influencia política dexóse sentir con intensidá. En política interior, Pericles modificó les lleis, dándo-yos un sentíu más democráticu, estableció la retribución de los cargos públicos y reconstruyó la ciudá, bien estropiada por cuenta de les Guerres Médiques. Les reformes constitucionales qu'entamó fueron consecuencia del tresformamientu de la estructura social: los nobles, que la so inflúi política folgaba sobre la propiedá territorial, pasaron a un segundu planu, ente que la clase media, constituyida por marinos, comerciantes y artesanos, convertir nuna clase privilexada, que llogró la direición política de la ciudá. [ensin referencies]

Na esfera de rellaciones internacionales, Pericles atopóse ante dos problemes: el d'acabar definitivamente'l conflictu con Persia, que persistía nos sos ataques a les colonies griegues d'Asia Menor, y el de convivir con Esparta. En cuanto al primeru d'ellos, Pericles llogró establecer colos perses un armisticiu beneficiosu (Paz de Calias en 449 e.C. ). Respectu al segundu problema, nel 446 e.C. alcordó una paz de trenta años con Esparta, polo qu'esta ciudá reconocía la Lliga de Delos; en compensación, Atenes arrenunciaba a la hexemonía terrestre, sacupando les sos posiciones nel Peloponeso y nel Ismu.[ensin referencies]

Guerra del Peloponeso[editar | editar la fonte]

Guerra del Peloponeso

El sieglu prealejandrino[editar | editar la fonte]

Les ciudaes griegues sometíes antes a Atenes vieron que la tiranía impuesta agora por Esparta resultaba más dura. Por ello, en 403 e.C. españó un alzamientu xeneral, que derrocó'l réxime de los Trenta Tiranos y restableció la democracia n'Atenes. El movimientu antiespartano yera encabezáu por Tebas, que cuntaba col sofitu d'Atenes, Argos y Corinto (Guerra de Corinto, 394 e.C. a 387 e.C. ). Magar que los aliaos fueron ganaos na batalla terrestre de Coronea (394 e.C. ), la decisión estratéxica de la llucha arreglar nel mar, onde aquéllos destruyeron la flota espartana en Cnido (394 e.C. ). Esparta, que vía apeligrar la so hexemonía, pidió ayuda a los perses, y l'intervención d'éstos obligó a los aliaos a aceptar la Paz de Antálcidas (386 e.C. ). Por cuenta de esta paz, Persia amestóse les colonies griegues d'Asia Menor y cerró a Atenes toa posibilidá de refaer el so antiguu Imperiu marítimu, ente que reconocía a Esparta el so papel de rectora de la Lliga del Peloponeso. Ello ye que esti tratáu impuestu atestiguaba la debilidá política del mundu griegu, que se sometía a les direutrices perses.

Más tarde Esparta pretendió imponer gobiernos oligárquicos en diversos estaos, lo que provocó un nuevu llevantamientu de Tebas, qu'esta vegada foi coronáu col ésitu. Persia, por causa de los sos problemes interiores, nun pudo allegar n'auxiliu de los espartanos, que fueron vencíos en Leuctra y, definitivamente, en Mantinea (362 e.C. ) La hexemonía de Tebas foi efímera, tres la cual la probeza causada poles guerres y la división de los helenos abrió'l camín pa la dominación de los macedonios.

Dominación macedonia y helenismu[editar | editar la fonte]

La restaurada Stoa d'Arreyar (Atenes).

Denominar periodu helenísticu (tamién llamáu alexandrín) a una etapa histórica de l'Antigüedá, que les sos llendes cronolóxiques vienen marcaos por dos importantes acontecimientos políticos: la muerte d'Alexandru Magnu (323 e.C.) y el suicidiu de la postrera soberana helenística, Cleopatra VII d'Exiptu, y el so amigu Marcu Antonio, tres la so derrota na batalla d'Accio (30 e.C.). Ye l'heriedu de la cultura helénica de la Grecia clásica que recibe'l mundu griegu al traviés de la hexemonía y supremacía de Macedonia, primero cola persona d'Alexandru Magnu, y dempués de la so muerte colos diádocos (διάδοχοι) o socesores, los reis de los trés grandes dinastíes: Ptolemaica, Seléucida y Antigónida. Estos soberanos supieron caltener y afalar l'espíritu griegu tantu nes artes como nes ciencies. Ente la xente culto y de l'aristocracia «lo griego» yera lo importante y nesti conceutu educaben a los sos fíos. El restu de la población d'estos reinos tan desemeyaos (Exiptu, Siria, Macedonia) nun participaba del helenismu y siguía coles sos costumes, la so llingua y les sos relixones. Les ciudaes estáu griegues (Atenes, Esparta, Tebas…) llegaren al cayente y fueren sustituyíes n'importancia peles ciudaes modernes d'Alexandría, Pérgamo y Antioquía, que'l so urbanismu y construcción nun teníen nada que ver coles anteriores. En toes elles falaba la llingua griega, llamada koinè (κoινης), que ye un alverbiu griegu que significa «común», «comúnmente». Vale dicir, la llingua común o panhelénica, principal vehículu de cultura.

Suel ser consideráu como un periodu de transición ente'l cayente de la dómina clásica griega y l'ascensu del poder romanu. Sicasí, la rellumanza de ciudaes como Alexandría, Antioquía o Pérgamo, la importancia de los cambeos económicos, el mestizaje cultural, y el papel dominante del idioma griegu y el so espardimientu, son factores que modificaron fondamente l'Oriente Mediu antiguu nesta etapa. Esti heriedu cultural va ser asimilada pel mundu romanu, surdiendo asina cola fusión d'estos dos cultures lo que se conoz como cultura clásica, fundamentu de la civilización occidental.

El términu helenísticu foi utilizáu per primer vegada pol historiador alemán Johann Gustav Droysen en Geschichte des Hellenismus (1836 y 1843), a partir d'un criteriu llingüístico y cultural, esto ye, l'espardimientu de la cultura propia de les rexones nes que se falaba'l griegu (ἑλληνίζειν – hellênizein), o direutamente rellacionaes cola Hélade, al traviés del propiu idioma, un fenómenu afaláu poles clases gobernantes d'orixe helenu d'aquellos territorios que nunca tuvieron rellación direuta con Grecia, como pudo ser el casu d'Exiptu, Bactriana o los territorios del Imperiu seléucida. Esti procesu d'helenización de los pueblos orientales, y la fusión o asimilación de traces culturales orientales y griegos, tuvo continuidá, como se mentó, sol Imperiu romanu.

Los trabayos arqueolóxicos y históricos recién conducen a la revalorización d'esti periodu ysobremanera, a dos aspeutos carauterísticos de la dómina: la importancia de los grandes reinos empobinaos poles dinastíes d'orixe griegu o macedoniu (Lágidas, Seléucidas, Antigónidas, Atálidas, etc.), xunida al cometíu determinante de decenes de ciudaes que la so importancia foi mayor de la idea comúnmente aceptada mientres enforma tiempu.

Macedonia[editar | editar la fonte]

La segunda parte del sieglu IV e.C. supón la preponderancia del Reinu de Macedonia en Grecia. El so rei, Filipo II, sentía gran almiración pola cultura griega, polo que decidió unificar a les polis griegues y terminar coles lluches internes. Filipo carauterizar por establecer rellaciones amistoses con Atenes. Pero Demóstenes, un famosu orador y políticu ateniense, non simpatizaba coles idees de Filipo, polo que formó una alianza con Tebas pa gana-y. Atenes y Tebas, por tanto, enfrentáronse a Macedonia na batalla de Queronea, que terminó cola derrota de la lliga tebanu-ateniense. Filipo convencer de que la única manera de tener controlada a Atenes yera usando la diplomacia, polo qu'unvió al so fíu Alejandro a alcordar un tratáu de paz. Nel añu 338 e.C. , Filipo convocó un congresu en Corinto, al cual fueron toles ciudaes Estáu griegues, sacante Esparta. Ellí creóse la Lliga Helénica (tamién conocida como «Lliga de Corinto»). Hubo un segundu congresu al añu siguiente, nel cual declaróse la guerra a Persia. Antes de poder llevar a cabu la espedición, Filipo foi asesináu nel añu 336 e.C. Al morrer Filipo, xubió al tronu de Macedonia'l so fíu, Alejandro III, el futuru Alexandru Magnu.

Alexandru Magnu[editar | editar la fonte]

Alexandru Magnu (Alejandro III de Macedonia) foi rei de Macedonia dende 336 e.C. hasta la so muerte y ta consideráu como unu de los caudiellos militares más importantes de la Historia, pola so conquista del Imperiu aqueménida.

En consolidando la unificación de delles ciudaes estáu de l'antigua Grecia que tuvieron sol dominiu del so padre, Filipo II de Macedonia, encalorando la rebelión de los griegos del sur tres la muerte d'ésti, Alejandro conquistó'l Imperiu persa, incluyendo Anatolia, Siria, Fenicia, Xudea, Gaza, Exiptu, Bactriana y Mesopotamia, espandiendo les fronteres de Macedonia hasta la rexón del Punjab.

A la so muerte'l reinu sufrió grandes divisiones por causa de disputes ente los xenerales más cercanos a Alejandro. Munchos trataron de caltener l'imperiu xuníu sol so mandu, lo que xeneró una socesión de batalles y campañes que derivaron na división en dellos reinos independientes que fundaron les sos dinastíes.

Fin de la era helenística[editar | editar la fonte]

L'helenismu estender dende la fundación de los reinos de los diádocos a finales del sieglu IV e.C. hasta la so decadencia a finales del sieglu I e.C. Dicha decadencia puede esplicase por cinco fechos principales:

  • L'enllargáu y suicida conflictu ente los lágidas y seléucidas que debilitó los recursos de dambos.
  • L'enfrentamientu enllargáu ente los antigónidas y les ciudaes estáu grieges que foliaron a dambos.
  • La fragmentación del Imperiu seléucida, que xeneró otros dos grandes reinos independientes y rivales: el de Pérgamo y el de la Bactria. Dicha fragmentación acabó per debilitar a los seléucidas
  • El resurdimientu de forzar perses, que caltuvieron una llucha contra los seléucidas, y tamién la llucha con Roma, qu'escosó los sos recursos hasta la so decadencia final
  • La falta d'un mínimu de sentíu de cohesión frente a los romanos. Dalgunos de los sos estaos poner de parte de Roma en cuenta de llegar a un alcuerdu ente elles mesmes, lo qu'inclinó la balanza a favor de Roma. Nel 148 e.C. Macedonia y Grecia finalmente pasen a ser parte del Imperiu romanu y esto señala'l fin de la dómina griega.

Dominación romana[editar | editar la fonte]

Dende mediaos del sieglu II e.C. Grecia convirtióse, ello ye que nun protectoráu romanu, y la mayoría de les ciudaes griegues pagaron tributu a Roma. En 88 e.C. , col sofitu de Mitrídates, rei del Ponto, los griegos sulevar contra Roma, pero'l llevantamientu fracasó. Mientres la dómina de les guerres civiles Grecia foi escenariu de les lluches ente les distintes faiciones romanes que queríen faese col poder. Na dómina imperial caltúvose la influencia cultural griega, pero los nucleos d'espansión económica d'Oriente se polarizaron nes provincies romanes d'Asia. Esti periodu de relativa prosperidá foi atayáu nel sieglu III poles invasiones de los bárbaros. Paralelamente, la sociedá griega evolucionó escontra formes sociales y económiques de tipu feudal.

Grecia medieval[editar | editar la fonte]

La emperatriz Teodora y el so cortexu (mosaicu de la Basílica de San Vital), sieglu VI.

Incorporación de Grecia nel Imperiu bizantín[editar | editar la fonte]

Dende la división del Imperiu ente Arcadio y Honorio (395), Grecia formó parte del Imperiu romanu d'Oriente o Imperiu bizantín, que la so base cultural foi helénica. Les invasiones de pueblos xermánicos y eslavos modificaron la composición étnica de la población. Numberosos pueblos eslavos estableciéronse nes zones montascoses, ente que los griegos abellugar nes mariñes y nes islles. Estos eslavos fueron amodo helenizados.

Nel sieglu vii los árabes apoderar de Xipre y Rodas. Nel sieglu x los emperadores llograron detener la meyora de los árabes pel sur, y el de los búlgaros pel norte. Dende finales del sieglu xi hasta mediaos del sieglu xii, los normandos escalaron delles vegaes les mariñes. Estes invasiones favorecieron la formación d'una sociedá de tipu feudal. Los emperadores, pa face-yos frente, pidieron ayuda a la República de Venecia, en cuenta de la concesión d'una serie de ventayes comerciales. Mientres la Tercer Cruzada, Xipre foi conquistada por Ricardo Corazón de Lleón. Na Cuarta Cruzada fundóse l'Imperiu Llatín d'Oriente (1204-61) y Grecia foi estremada nuna serie de principaos controlaos por nobles francos. Les lluches ente francos y bizantinos fueron aprovechaes nos sieglos xiii y xiv por Venecia y Xénova, que s'apoderaron de delles islles griegues. La división ente los principaos francos favoreció a l'aristocracia bizantina, qu'adulces foi recuperando la mayor parte del territoriu griegu.

En 1303 l'emperador Andrónico II Paleólogu contrató almogávares procedentes de la Corona d'Aragón, na llamada Compañía Catalana d'Oriente, pa parar l'ataque turcu. Tres el trunfu almogávar, foi asesináu'l so xefe, Roger de Flor, lo que llevó a una dura vengación na que cabo destacar el saquéu d'Atenes. Los ducaos d'Atenes y Neopatria quedaron en manes de la Corona d'Aragón al traviés de la señoría del Reinu de Sicilia hasta 1388, en que fueron ocupaos polos venecianos. Nel cursu del sieglu xv, Grecia cayó sol dominiu otomanu.

Hai que destacar que, hasta la so cayida, Grecia desenvolvió una escelente flota de la que cabo destacar el dromón, evolución del trirreme que diba armáu con un arma puramente griega, el fueu griego, llanzáu dende una especie de cañón de bronce a manera de lanzallamas.

Grecia moderna[editar | editar la fonte]

Dominiu otomanu[editar | editar la fonte]

Los turcos otomanos controlaron la Grecia peninsular dende'l sieglu XV, anque delles islles permanecieron so la soberanía de Venecia hasta'l sieglu XVIII. Mientres la dominación turca, los griegos pudieron caltener les sos carauterístiques nacionales y prauticar la so relixón por aciu el pagu d'un impuestu especial. Los turcos confiscaron delles tierres pa partiles ente los sos funcionarios civiles y relixosos. N'otros casos respetaron les posesiones de los antiguos propietarios. Nes mariñes, los griegos especializar nel comerciu, y n'Istambul formóse una potente burguesía comercial qu'influyó nel Gobiernu otomanu, llamaos los fenariotas (yá que proveníen d'un barriu d'Istambul denomináu Fener).

Mientres los sieglos XVI, XVII y XVIII asocedieron les insurrecciones de los helenos, que se multiplicaron nos periodos en que Turquía enfrentar con dalguna potencia europea. Nel sieglu XVIII la decadencia del Imperiu otomanu favoreció la formación de grupos de bandoleros y pirates, que se convirtieron nos primeros nucleos del llevantamientu nacional. A finales d'esi sieglu, dellos griegos emigraos entamaron sociedaes patriótiques pa preparar l'alzamientu. Estos emigraos arrobinaron con ésitu n'Europa los ideales del nacionalismu griego.

Independencia[editar | editar la fonte]

Crecimiento de Grecia dende la independencia hasta'l final de la Guerra Greco-turca (1922).
La batalla de Navarino, n'ochobre de 1827, marcó'l fin efectivu de la ocupación otomana en Grecia.

Empecipiada la revuelta en 1820, la sulevación estendióse rápido, y en 1822 l'Asamblea de Epidauro proclamó la independencia. Estremaos por lluches internes, los sulevaos nun pudieron evitar que los turcos, col sofitu d'Exiptu, reconquistaren el país en dos años (1826-27); pero les simpatíes espertaes en toa Europa pol movimientu nacionalista griegu afigurar nel Tratáu de Londres (1827), nel que Francia, Inglaterra y Rusia proclamaron l'autonomía de Grecia so la soberanía turca. La destrucción de la flota turcu-exipcia en [[Batalla de Navarino|Navarino (1827) obligó al sultán a roblar el Tratáu d'Adrianópolis (1829), nel que se reconocía lo yá establecío nel de Londres. Nesta mesma ciudá roblar en 1830 el protocolu que dio la total independencia, anque se perdió una parte de la Tesalia.

Dempués del asesinatu d'Ioannis Kapodistrias (1831), les potencies europees designaron en 1832 rei de Grecia a Otón Wittelsbach, fíu de Lluis I de Baviera. Otón gobernó dictatorialmente, gracies al sofitu de Rusia. Un golpe d'Estáu en 1843, obligó-y a conceder delles llibertaes formales, encargándose a una asamblea constituyente la ellaboración d'un proyeutu de Constitución, que se promulgó en 1844 y qu'instauró el sufraxu universal, d'esta manera Grecia convirtióse oficialmente nuna democracia parllamentaria de calter lliberal.

Depuestu Otón en 1862, Inglaterra llogró que l'Asamblea griega nomara rei a Jorge I, fíu del monarca de Dinamarca y cuñáu del príncipe de Gales. En 1864 una nueva Constitución amenorgó los poderes monárquicos.

El problema de les reivindicaciones territoriales, particularmente el de Creta, foi dominante mientres tol so reináu. Dempués de delles sulevaciones na isla, el Gobiernu griegu decidió invadila, pero la intervención europea dio llugar al Tratáu de Constantinopla (1897), nel que se concedió l'autonomía a Creta y encargóse del so gobiernu al príncipe Jorge de Grecia. El periodu de finales del sieglu XIX carauterizar por una pésima situación económica que llevó en 1893 a declarar la insolvencia del Estáu y la creación d'una comisión financiera Internacional encargada de supervisar el pagu de los plazos marcaos de los cuantiosos préstamos estranxeros y que tamién emburrió a una fuerte emigración fundamentalmente escontra Estaos Xuníos y América del Sur; calcúlase qu'unos 350.000 habitantes emigraron ente 1890 y 1914, la gran mayoría xudíos o descendientes d'ellos, lo que representaría una sesta parte de la población del país. Los fluxos de remeses unviaos por estos emigrantes dende l'esterior convertir nun elementu clave nel equilibriu de la balanza de pagos.[2]

Golpe militar de 1909 y primer gobiernu de Venizelos[editar | editar la fonte]

El 27 d'agostu 1909 producióse'l llevantamientu militar en Goudi nes contornes d'Atenes, nel que los militares entamaos en redol a una Lliga Militar esixíen la destitución de los príncipes reales de los sos cargos nes Fuercies Armaes, que los militares ocuparen los ministerios de Guerra y de l'Armada y que s'executara un programa de reformes militares. Tres la dimisión del primer ministru Dimitrios Rallis y el curtiu gobiernu de Kiriakulis Mavromichalis, aportó a la xefatura del gobiernu en 1910, Eleftherios Venizelos un políticu procedente de Creta, desligado de la política ateniense. En 1911 sometió a votu una nueva constitución na que se protexíen les principales llibertaes.

En 1912 y 1913 españaron les Guerres de los Balcanes, al términu de les cualos Grecia dobló'l so territoriu pola incorporación de Tesalia, parte de Macedonia, el Epiru, Tracia y les islles de Samos, Quíos, Lesbos y Lemnos. En 1913 el rei Jorge I foi asesináu en Tesalónica, asocediéndo-y el so primoxénitu Constantino.

Primer Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Al españar la Primer Guerra Mundial el país taba estremáu en dos fraiciones, la germanófila, qu'encabezaba'l rei Constantín I, cuñáu de Guillermu II d'Alemaña, y la proaliada, que'l so principal representante yera'l primer ministru Venizelos. Nos primeros momentos, Grecia caltúvose neutral, pero, a midida que el conflictu estender ente los Estaos balcánicos, les discrepancies ente'l monarca y Venizelos apináronse. Esta crisis interna favoreció la ocupación de Macedonia poles Potencies Centrales, y la de Salónica, l'ismu de Corinto y El Pireo polos Aliaos (1915). En setiembre de 1916, Venizelos estableció un Gobiernu provisional en Salónica y, cola ayuda de los Aliaos apoderar d'Atenes en xunu de 1917. Constantino abdicó, y asocedió-y nel tronu'l so fíu Alejandro (xunu de 1917). Al poco tiempu, Grecia declaró la guerra a les Potencies Centrales. Al rematar el conflictu llogró pol Tratáu de Neuilly, robláu con Bulgaria, la Tracia Occidental, y pol Tratáu de Sèvres, robláu con Turquía, la Tracia Oriental hasta'l mar Negru, sacante la rexón d'Istambul y el territoriu d'Esmirna nel Asia Menor.

N'ochobre de 1920 morrió'l rei Alejandro. Por aciu un plebiscitu, Constantino tornó a Grecia (avientu de 1920), y Venizelos se exilió a Francia. Per otra parte, Mustafa Kemal Atatürk negar a reconocer el Tratáu de Sèvres y españó la guerra ente Grecia y Turquía (1921-23), que constituyó un desastre militar pa la primera. Dellos oficiales del exércitu partidarios de Venizelos obligaron a Constantino a abdicar per segunda vegada (setiembre de 1922), y dellos de los sos ministros y conseyeros fueron acusaos de traición, y fusilaos. Creóse una Xunta Revolucionaria, qu'asitió nel tronu a Xurde II, fíu de Constantino. En xunetu de 1923, pol Tratáu de Lausana, robláu con Turquía, Grecia arrenunció a la Tracia Oriental y a Esmirna y aceptó la repatriación de 1.400.000 refuxaos griegos. Esta inmigración masiva agravó la situación económica, lo que favoreció'l desenvolvimientu de la oposición republicana y del Partíu Comunista. N'ochobre de 1923 fracasó un golpe d'Estáu empobináu pol xeneral Ioannis Metaxas que se proponía fortalecer la monarquía, lo qu'afaló a los partidarios de la República. N'avientu del mesmu añu, por causa de la creciente presión popular, Xurde II abdicó ya instauróse una rexencia.

Segunda República griega[editar | editar la fonte]

La espansión de Grecia de 1832 a 1947.

N'abril de 1924, per mediu d'un plebiscitu, el pueblu griegu aprobó l'adopción de la forma republicana de gobiernu. Esti réxime carauterizar pola so inestabilidá política y pola so ineficacia pa modernizar les estructures tradicionales del país. Al agravase la crisis económica ocupó de nuevu'l poder Venizelos (1928-32), que, ello ye que gobernó como un dictador, al empar que s'esforció por caltener una política de bona amistá coles potencies vecines. Dimitíu Venizelos (1932), abrióse un nuevu periodu d'inestabilidá política, que foi aprovecháu pol xeneral Georgios Kondilis p'abolir la república (ochobre de 1935). Per mediu d'un plebiscitu, el rei Xurde II recuperó la corona y restituyó la monarquía.

Etapa fascista (1936-1941)[editar | editar la fonte]

El 4 d'agostu de 1936, el xeneral Ioannis Metaxas instauró una dictadura de tipu fascista conocida como «Réxime del 4 d'agostu» pel día en que s'instaurara. L'oxetivu principal del nuevu réxime yera devolver a Grecia la gloria del so pasáu. El nuevu réxime tenía de sentar les bases por que brotara de Grecia una «Tercer Civilización Helénica», dempués de la de l'Antigua Grecia y la del Imperiu bizantín. Pa ello, Metaxás estableció un «nuevu Estáu» inspiráu na Alemaña nacional-socialista basáu na disciplina, los valores tradicionales y el militarismu. Una de les obres principales del réxime foi la creación d'una enorme organización nacional de mocedaes (más conocida poles sos sigles en griegu, EON), que llegó a tener más d'un millón de miembros, según la estabilización de la situación económico y político, anque esta postrera llograr con abusos sobre la oposición. Per otru llau, Metaxás embarcar n'importantes proyeutos de modernización del Exércitu griegu y de meyora de les defenses del país, creando por casu la Llinia Metaxas. Estos esfuercios revelaríense más palantre cruciales pa ganar al Exércitu italianu na Guerra Greco-Italiana del iviernu de 1940-41. Metaxas finó en xineru de 1941, pero'l réxime del 4 d'agostu» perduró hasta la entrada de los alemanes en Grecia a finales d'abril de 1941.

Segunda Guerra Mundial: ocupación y resistencia (1941-1944)[editar | editar la fonte]

Repartición de Grecia per Italia, Alemaña y Bulgaria mientres la Segunda Guerra Mundial (1941-1944).

Al empiezu de la Segunda Guerra Mundial, Grecia intentó caltener la so neutralidá. Anque'l dictador Metaxas empobinábase ideológicamente escontra'l campu de les Potencies fascistes de la Exa y el rei amosábase inclináu escontra la causa británica, l'ultimátum d'Italia del 19 d'ochobre de 1940, nel que s'esixíen bases estratéxiques en territoriu griegu, refundió a Grecia en manes de los Aliaos (Guerra Greco-Italiana del Iviernu de 1940-41). La inmediata invasión italiana dende Albania foi compensada, pero la ofensiva alemana d'abril de 1941 nun pudo ser contenida. Cola derrota griega empezó la ocupación del Exa, al empar que'l rei y el so Gobiernu se exiliaban n'Exiptu.

Grecia permaneció ocupada por tropes alemanes, italianes y búlgares dende 1941 hasta 1944. Mientres esos años, los griegos estremar en dos fraiciones principales: collaboracionistes y partisanos. Los primeres sofitaron los rexímenes collaboracionistes de Georgios Tsolakoglou, Konstantinos Logothetopoulos y Ioannis Rallis y engrosaron les files de les fuercies militar y paramilitar de dereches, ente elles los infames Tagmata Asfaleias (Batallones de Seguridá) que, xunto colos ocupantes alemanes y en dellos casos los italianos y búlgaros, flagelaron a les faiciones comunistes y partisanes. Estos postreros, pela so parte, realizaron un efectivu movimientu de resistencia que causó serios daños a los Gobiernos collaboracionistes según a la Wehrmacht. Dalgunes de les sos aiciones más famoses fueron la voladura de la ponte de Gorgopotamos o l'atentáu contra la sede de la ESPO, la organización d'ultraderecha griega que naquel momentu reclutaba nuevos griegos pa formar un batallón griegu de les Waffen-SS. Sía comoquier, los combates más bederres dar ente les mesmes faiciones de la Resistencia y, especialmente, ente la monárquica EDES de Napoleón Zervas y la comunista ELAS d'Aris Velujiotis. Esta situación convirtióse, a la retirada de les fuercies alemanes de Grecia, nuna guerra civil en toa regla ente conservadores y comunistes.

Guerra Civil griega (1946-1949)[editar | editar la fonte]

Cuando nes Conferencies de Yalta y Teḥrán afitáronse les respeutives zones d'influencia de los Aliaos na zona del Mediterraneu, Grecia correspondió al campu anglo-estauxunidense. Pero esta decisión nun correspondía esautamente a la composición de fuercies guerrilleres nel interior del frente griegu, una y bones les organizaciones d'esquierda y les pro-soviétiques yeren más potentes y numberoses y controlaben la mayor parte del país. El Gobiernu de coalición constituyíu nel exiliu'l 10 de marzu de 1944, de composición inestable, difícilmente pudo exercer la so xurisdicción sobremanera'l territoriu griegu. Al desembarcu británicu del 14 d'ochobre de 1944, que se realizó cuando yá les fuercies alemanes abandonaben Grecia y capitulaban, opunxéronse les organizaciones de la Resistencia encuadraes polos comunistes.

Éstes nun aceptaron el compromisu de los partíos de derecha y de los británicos del 2 d'avientu de 1944 —aceptáu tácitamente por Stalin—, y decidieron siguir la llucha armada pa instalar un réxime socialista. Mientres los seis años de la Guerra Civil Griega, el so predominiu exercióse sobremanera na zona montascosa del norte. Los partíos d'esquierda nun allegaron a les eleiciones del 31 de marzu de 1946, y el Partíu Popular monárquicu algamó la mayoría. El so dirixente, Zaldaris, foi nomáu xefe de Gobiernu y entamó el plebiscitu que confirmó de nuevu la monarquía como'l réxime del país. El rei Xurde II volvió del estranxeru. La oposición comunista siguió la guerra nel monte y formóse n'avientu de 1947 el Gobiernu de Grecia llibre, presidíu pol xeneral Markos Vafhiadis, que gociaba del sofitu soviéticu y de los países del Bloque Oriental. Otra manera, Gran Bretaña y Estaos Xuníos ayudaron masivamente, con material y conseyeros, a les fuercies monárquiques. N'abril de 1947 el rei Pablo asocediera al so hermanu Xurde II. La guerra civil prosiguió hasta que, en 1950, ante la imposibilidá de prosiguir la llucha, los postreros guerrilleros hubieron d'abellugase n'Albania. La importancia estratéxica del país fixo posible una notable ayuda militar y económica d'Estaos Xuníos, que sustituyó a Gran Bretaña como principal aliáu de Grecia ya inspirador de la política de la so monarquía.

Dómina recién[editar | editar la fonte]

Ilesia bizantina nel Ágora d'Atenes.

Rematada la guerra civil, empecipióse un procesu de relativa lliberación presidíu pol xeneral Papagos, lo que dexó l'ingresu de Grecia na OTAN (1951). A la muerte de Papagos, el rei Pablo I, hermanu y socesor de Xurde II, designó primer ministru a Constantinos Karamanlís, quien estabilizó la situación política. Mientres esti periodu llevar a cabu les negociaciones diplomátiques referentes a la situación de Xipre, que les sos reivindicaciones siempres cuntaren col sofitu griegu. En 1962 Grecia ingresó como acomuñada nel Mercáu Común Européu.

Karamanlis hubo d'abandonar el poder en xunu de 1963 por diverxencies cola corte. Les eleiciones del 3 de payares de 1963 dieron un pequeñu marxe al Partíu de la Unión del Centru, de Georgios Papandreu, quien, una vegada nomáu xefe del Gobiernu, encamentó nueves eleiciones. Celebraes el 16 de febreru de 1964, apurriéron-y una gran mayoría nel Parllamentu. A la muerte del rei Pablo (6 de marzu de 1964) asocedió-y el so fíu Constantino. Ente los proyeutos de G. Papandreu, de calter moderáu, dalgunos rellacionábense con una mayor democratización del país, que, según él, atopábase demasiao mediatizado poles presiones d'Estaos Xuníos, de los oficiales de derecha del Exércitu y de la corte. La revelación d'una confusa organización secreta nel senu del Exércitu foi'l motivu aparente por que'l rei obligara a G. Papandreu a dimitir.

En 1967, la crisis política empecipiada remató col golpe d'Estáu militar llamáu «de los coroneles», dirixíos pol coronel Georgios Papadopoulos (21 d'abril de 1967). El réxime militar suprimió l'anterior gobiernu y el Parllamentu, y atayó la llibertaes civiles y polítiques. Les protestes estudiantiles del 17 de payares de 1973 fueron reprimíes polos militares con gran violencia. Un contragolpe de los militares realistes fracasó, y el rei tuvo que exiliase en Roma. El nuevu réxime de los coroneles, con Papadopoulos como home fuerte, impunxo una dura represión.

En 1973 proclamóse la República y Papadopoulos foi designáu presidente, pero esi mesmu añu foi derrocáu por un golpe militar (25 de payares) empobináu pol xeneral Dimitrios Ioannidis, xefe de la policía militar, que gobernó na solombra. El nuevu gobiernu promovió un golpe d'estáu en Xipre (15 de xunetu de 1974) qu'espulsó al presidente Makarios con vistes a xunir la islla a Grecia; pero'l gobiernu turcu, frontalmente contrariu, reaccionó invadiendo en parte la islla (20 de xunetu). Al fracasu griegu de la maniobra siguió una etapa de fonda crisis y foi llamáu Karamanlis, nel exiliu, por que formara Gobiernu (23 de xunetu de 1974).

Karamanlis aceptó, y la so torna al poder significó d'entrada'l reestablecimientu de la Constitución de 1952, la lliberación de los presos políticos y la llegalización de los partíos. Les eleiciones xenerales (17 de payares de 1974) dieron el trunfu a Nueva Democracia, de Karamanlis. Nel referendu del 8 d'avientu de 1974, el pueblu griegu optó pola forma republicana del Estáu. En protesta pola actitú de la OTAN ante la crisis de Xipre (xunetu-agostu de 1974), Grecia retirar de la organización militar de dicha Alianza. Karamanlis convocó eleiciones xenerales antemanaes (ochobre de 1977), nes que vio retayada la so mayoría en beneficiu del PASOK, partíu de calter socialista dirixíu por Andreas Papandreu. En mayu de 1980 Karamanlis foi escoyíu presidente de la República, y Georgios Rallis nomáu primer ministru.

En 1980 Grecia reingresó na OTAN, y en 1981 el país incorporóse como miembru de plenu derechu a la CEE. Nes eleiciones de 1981 el PASOK llogró la mayoría absoluta y A. Papandreu convertir en xefe del primer Gobiernu socialista na historia de Grecia. En marzu de 1985 Papandreu foi reemplazáu pol candidatu del PASOK, el xurista Christos Sartzetakis. Nes eleiciones de xunu'l PASOK retuvo la mayoría absoluta y Papandreu siguió al frente del Gobiernu, pero en payares de 1988 hubo de dimitir cuando'l Tribunal Supremu decidió procesa-y como implicáu nun escándalu financieru. Dempués de tres convocatories socesives d'eleiciones, el líder de Nueva Democracia, Constantinos Mitsotakis, consiguió sofitu abondu pa formar gobiernu (abril de 1990) y Karamanlis volvió ocupar la Presidencia de la República. En 1992 les midíes económiques de Mitsotakis tizaron el descontentu popular, de la que Papandreu yera absueltu de tolos cargos.

Nes eleiciones d'ochobre de 1993 el PASOK recuperó la mayoría absoluta y Papandreu asumió la xefatura del Gobiernu. Konstandinos Stephanopoulos, un conservador disidente de Nueva Democracia, asocedió a Karamanlis na Presidencia en 1995. Dende xineru de 1996 Costas Simitis sustituyó a Papandreu, gravemente enfermu, al frente del Gobiernu. Al finar el veteranu líder en xunu, Simitis convocó eleiciones en setiembre y vio reforzada la so posición con un trunfu del PASOK por mayoría absoluta. N'avientu Grecia aportó adoptar l'euru como unidá monetaria. Nes eleiciones d'abril de 2000 Simitis foi reelixíu y el Parllamentu ratificó a Stephanopoulos como presidente. Simitis arrenunció al Gobiernu'l 7 de xineru de 2004, siendo reemplazáu por Georgios Papandreu, fíu de Andreas Papandreu. Nes eleiciones de marzu de 2004 resultó escoyíu'l candidatu de Nueva Democracia, Costas Karamanlis, poniendo fin a la hexemonía del PASOK. En marzu de 2005 Stephanopoulos dimitió a la Presidencia y asocedió-y Karolos Papoulias.

Crisis financiera[editar | editar la fonte]

En 2010 Grecia foi protagonista d'una crisis qu'arimó a tola Xunión Europea. Tou empezó cuando en 2009 Bruxeles alvierte a Grecia que los datos sobre les sos cuentes nun son bien claros y de muncho enfotu, dos selmanes dempués del 4 d'ochobre, día en que'l PASOK ganara les eleiciones, revélase que los datos oficiales conocíos hasta entós sobre'l nivel de delda de Grecia taben falseaos y que'l déficit públicu ronda'l 12%, cifra que darréu sería correxida a l'alza al 13,6%.

Ante estes informaciones la rocea de los inversores provoca la imposibilidá de sacar a la venta nuevos bonos a intereses razonables, pa cubrir los que yá taben venciendo, y el gobiernu griegu vese obligáu a recurrir a l'ayuda de la Unión Europea pa evitar la quiebra, que decide arreyar tamién al FMI. Frutu de los alcuerdos decide protexese a Grecia de los altos intereses que-y esixe'l mercáu, pero a cambéu esíxese-y unes dures condiciones d'austeridá que de cumplise aforraríen 30000 millones d'euros en trés años. Ente que dende Grecia asegúrase que van ser capaces d'evitar la suspensión de pagos, dellos economistes, periodistes y políticos semen duldes sobre la capacidá del gobiernu p'aplicar el plan d'austeridá y evitar la quiebra.

La crisis d'enfotu estendióse sobre varios países europeos, que ensin tar nes mesmes condiciones económiques y ensin semar nenguna abarrunta sobre falseamiento de datos económicos, pero enantes castigaos pola crisis del 2008-2009, vieron como aumentaben los intereses que los inversores esixíen pa mercar la so delda, y viéronse obligaos a acometer reformes fiscales empuestes a amenorgar el so déficit entá a mariña del peligru qu'eses midíes pudieren tener pa la crecedera económica y a riesgu d'una recaída na recesión.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Iglesias, Luis García. Los oríxenes del pueblu griegu páxs. 95-100, Madrid:Síntesis, 2000, ISBN 84-7738-520-3.
  2. Clogg, Richardo. Historia de Grecia. Cambridge University press. ISBN 84 8323 040 2.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Bengtson,

Hermann (2008). Historia de Grecia. Dende los empiezos hasta la dómina imperial romana. (Tapa dura). Madrid: Gredos. ISBN 978-84-249-0152-3.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]