Tártaros

De Wikipedia
Infotabla de grupu humanuTártaros

Tipu etnia
Población total 6 421 500
Llingua Tártaru y rusu
Relixón Sunismu y cristianismu ortodoxu
Parte de Llingües túrquiques noroccidentales, Llingües Kypchak-Bolgar y Pueblos túrquicos
Cambiar los datos en Wikidata
Tártaru (izq.) lluchando a caballu contra un cosacu.

Los tártaros (en tártaru татарлар) ye un nome coleutivu que s'aplica a los pueblos túrquicos d'Europa Oriental y Siberia. El nome deriva de Ta-ta o Dada, una tribu mongol qu'habitaba'l noroeste de l'actual Mongolia nel sieglu V. Orixinariamente llamábase tártaros a los pueblos qu'apoderaron partes d'Asia y Europa sol lideralgu mongol nel sieglu XIII. L'usu d'esti nome estendióse dempués pa incluyir a casi cualquier invasor nómada d'orixe asiáticu, tantu de Mongolia como del occidente d'Asia. Antes de la década de 1920, los rusos usaben la pallabra Tatar pa designar a numberosos pueblos, dende los turcos azerbaixanos a les tribus de Siberia. Na actualidá, la mayor parte de los tártaros viven nel centru y el sur de Rusia (la mayoría en Tatarstan).

A finales del sieglu XX suponíen más de 10 millones. Una bona parte de los tártaros son musulmanes suníes pero tamién hai munchos tártaros cristianos ortodoxos. De fechu Tatarstan, y n'especial Kazán, alterna grandes mezquites con grandes ilesies ortodoxes. En Tatarstan el 51% de la población ye musulmana ente que'l restu correspuende na so mayoría a cristianos ortodoxos.

El dominiu rusu supunxo —en bona parte— la so asimilación y rusificación.

Un pasu importante pa restablecer el réxime estatal del pueblu tártaru foi la proclamación de l'autonomía en 1920. El 30 d'agostu de 1990 foi aprobada la Declaración de la soberanía estatal de la República de Tatarstan.

El nome de tártaros, dau a los invasores, estendióse darréu pa ser aplicáu a otros miembros de la mesma caña túrquico en Rusia, inclusive hasta'l puntu de que la mayoría de los habitantes del pandu d'Asia quedó definida sol nome xenéricu de Tartaria. Esti nome casi sumió de la lliteratura xeográfica, pero permanez el nome de tártaros nel sentíu llindáu al que s'alude más arriba.

Los actuales habitantes tártaros d'Eurasia formen trés grandes grupos:

Por cuenta de la magnitú de les migraciones y amiestos ente distintos pueblos y la laxa usu del axetivu "tártaru", na actualidá cúntense como tártaros xentes que van dende l'aspeutu mongoloide nun estremu hasta'l caucasoide nel otru. Los tártaros orixinales de Mongolia paecíense más a los invasores mongoles d'Asia Central.

Tártaros[editar | editar la fonte]

La clasificación en cañes separaes ta lloñe de ser completa. Sicasí, tán almitíes les siguientes subdivisiones:

En realidá, el nome del actual pueblu tártaru nun se deriva del Tártaru griegu, sinón que vien de tatar, como llamaben los antiguos perses a ciertes tribus que poblaben dellos llugares del estensu imperiu de Persia.

Los rusos llamaron tártaros, o más bien "tataros", a los descendientes del pueblu llamáu Búlgaros del Volga.

Tártaros del Volga-Ural[editar | editar la fonte]

Los tártaros del Volga viven nel centru y l'este de la Rusia europea. Na Rusia actual, el términu "tártaros" refierse namái a los tártaros del Volga'. Nel censu de 2002, los tártaros del Volga fueron estremaos en tártaros comunes, tártaros d'Astracán y tártaros Keräşen. Los tártaros siberianos incorporar al censu como "tártaros". Otros grupos étnicos, como los tártaros de Crimea y los Chulyms, nun fueron reconocíos oficialmente como parte de los tártaros, sinón contabilizaos por separáu como una etnia.

Los tártaros del Volga —na parte europea de Rusia— son descendientes de los búlgaros del Volga, que fueron apoderaos pola invasión de los mongoles nel sieglu XIII y caltuvieron el nome de los sos conquistadores. Los tártaros de Siberia son sobrevivientes de la otra numberosa población túrquico-mongoloide de la rexón uralaltaica, entemecida hasta ciertu puntu con falantes de llingües uráliques, según con mongoles.

Nel Volga entemecer colos restos del antiguu imperiu búlgaru y con pueblos que falaben les llingües finoúgricas, según con restos de les antigües colonies griegues en Crimea y caucasianos n'El Cáucasu.

Tártaros de Kazán (Qazan)[editar | editar la fonte]

La mayoría de los tártaros del Volga son tártaros de Kazán (Qazan). Son el principal grupu de población y la población aborixe de Tatarstan. Vease tamién: Idioma tártaru

Tártaros de Crimea[editar | editar la fonte]

"Tugay bey", famosu capitán tártaru de Crimea pintáu por Jan Matejko, 1885, Muséu Nacional de Varsovia.

Anguaño, más de 250.000 tártaros de Crimea viven en Crimea y alredor de 150.000 permanecen nel exiliu n'Asia Central, principalmente en Uzbequistán. Casi 5.000.000 de persones d'orixe tártaru de Crimea habiten en Turquía, los descendientes de quien emigraron nos sieglos XIX y principios del XX. Na Dobruja, rexón de Rumanía y Bulgaria, hai más de 27.000 tártaros de Crimea: 24000 nel llau rumanu, y 3000 per parte de Bulgaria y 3.789 en Rusia El nome provién de los mongoles Ta-ta, que nel sieglu V habitaron el noroeste del Gobi, y en siendo apoderaos nel sieglu IV pola dinastía Liao, migraron escontra'l sur, fundando'l Imperiu mongol baxu Gengis Kan. Sol lideralgu del so nietu Batu Kan treslladar escontra l'oeste, llevando consigo munchos uralaltaicos túrquicos escontra les llanures de Rusia. Los de la mariña sur, entemecíos con escites, griegos ya italianos, yeren bien conocíos pola so habilidá na xardinería, la so honestidá y los sos vezos de trabayu. Los tártaros montañeses son bien paecíos a los del Cáucasu, ente que los de les estepes - la Nogais - son decididamente d'un orixe mistu con turcos y mongoles.

Los tártaros de Crimea son musulmanes, pertenecen a la escuela Hanafí (n'árabe حنفى ), una de los cuatro escueles de pensamientu (madhabs) o xurisprudencia (fiqh) dientro del Islam Sunní. Nel so momentu constituyeron el Janato de Crimea, que foi anexonáu por Rusia en 1783. La guerra de 1853 y les lleis de 1860-63 y 1874 causaron un éxodu de los tártaros de Crimea; munchos moviéronse a Turquía.

Mientres la Segunda Guerra Mundial, la población tártara de Crimea amenorgóse por cuenta de la política opresiva de Stalin. En 1944 acusóse-yos de ser collaboradores de los nazis y fueron deportaos en masa al Asia Central y otres rexones de la Xunión Soviética. Esta deportación ye conocida ente los sos descendientes como'l Sürgün ("exiliu" en tártaru de Crimea y turcu). La deportación empezó'l 17 de mayu de 1944 en toles llocalidaes habitaes de Crimea. Más de 32.000 efectivos de la NKVD participaron na aición. 193.865 tártaros de Crimea fueron deportaos: d'ellos, 151.136 a la República Socialista Soviética d'Uzbequistán, 8.597 a la República Socialista Soviética Autónoma de Mari, 4.286 a la República Socialista Soviética de Kazakstán, y el restu (29.486) a dellos oblasts de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia. Ente mayu y payares de 1944, 10.105 tártaros de Crimea morrieron de inanición na República Socialista Soviética d'Uzbequistán (el 7% de los deportaos a dicha república). Cerca de 30.000 (el 20%) morrieron nel exiliu mientres el siguiente añu y mediu, según los datos de la NKVD (el 46% según los datos de los activistes tártaros de Crimea).

Dende finales de la década de 1980, alredor de 250.000 tártaros de Crimea tornaron a la so patria orixinal en Crimea. Los activistes de Crimea reclamen la reconocencia del Sürgün como xenocidiu.[1]

Tártaros de Polonia, Ucrania y Lituania[editar | editar la fonte]

Los tártaros qu'habiten en Lituania perviven anguaño pela redolada de la capital, Vilnius, más concretamente nel pueblu de Trakai, onde s'atopa unu de los más famosos enclaves turísticos lituanos, yá que ellí tópase l'antiguu castiellu del rei. Los antepasaos de los actuales tártaros fueron convidaos pol gran duque Vytautas (sieglu XIII-XIV), que foi'l duque qu'estendió más el ducáu de Lituania, a instalase nel so reinu por cuenta de la maña que los tártaros teníen na fabricación y manexu d'instrumentos de metal. Anguaño puede reparase en dichu pueblu, que los tártaros siguen calteniendo la estructura clásica de les sos cases, según comíes típiques de los tártaros y les sos propies tradiciones.

Tamién habiten tártaros na zona de Kaunas y d'Alytus, sumando anguaño unos 4.000 tártaros en total.

Tártaros de China[editar | editar la fonte]

Los tártaros (塔塔尔族) formen unu de los 56 grupos étnicos reconocíos pola República Popular China. Los antepasaos de los tártaros chinos yeren tártaros del Volga que s'asitiaron, principalmente, en Sinkiang.

Ye de notar que los chinos utilizaron el términu "tártaros" (Tazi/Dazi en chinu) de manera despreciatible pa xeneralizar, refiriéndose a grupos del norte non pertenecientes a la etnia han, y tampoco tártaros, como los mongoles y los manchúes, cuantimás en periodos nos que China foi invadida por estos grupos, como por casu mientres la dinastía Song y la dinastía Ming.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. "Crimean Tatars Call On Kyiv To Restore Their Rights", en Radio Free Europe/Radio Liberty, 12 d'avientu de 2005. Consultáu'l 29/12/2007.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Añales de Waverley (Annales Monasterii Waverleia).