Cosacu

De Wikipedia
La respuesta de los cosacos de Zaporozhia al sultán Mehmed IV de Turquía. Pintáu por Iliá Repin ente 1880 y 1891.

Cosacu[1] (n'ucraín: козак (plural, козаки); en rusu: казак tr.: kazak (plural, казаки)), denominación que deriva del términu kirguiz "kusak", que significa “caballeru”,[2] referir a grupos de formaciones sociales y militares, primeramente d'orixe túrquico (biforcaos de les llamaes "hordes" que lideraben los mongoles), que estableciéronse de forma permanente nes estepes de lo que ye anguaño'l sur de Rusia y Ucraína[3] (depués fuéronse integrando xente d'orixe eslavu y d'otres etnies), y brindaben servicios militares a los gobernantes vecinos de Rostov del Don, Kubán, el Cáucasu, y Ucraína, aproximao nel sieglu X. Los cosacos fueron conocíos pola so maña militar y l'enfotu que teníen en sí mesmos. El nome deriva posiblemente de la pallabra túrquica quzzaq «nómada, home llibre».[4] Esti términu mentar por primer vegada nun documentu ruteno que data de 1395.

En términos sociopolíticos, dende'l sieglu XV y hasta agora la comunidá cosaca cuenta con estructura alministrativa interna que podría considerase como primitiva democrática y federal – daqué insólitu, novedosu ya inaceptable na totalidá de los casos n'Europa Oriental y Asia de la dómina medieval.

Cosacu ye'l nome común compartíu de forma independiente por dellos grupos de población y unidaes militares nel intre de la historia d'Europa oriental y de los territorios axacentes. El grupu principal y más numberosu ye'l de los cosacos rusos (казаки) de los ríos Don, Kubán, Térek y Ural y el de los cosacos Ucraínanos (козаки), respeutivamente. Daqué menos conocíos son los cosacos polacos (Kozacy) y los cosacos tártaros (Nağaybäklär). El nome cosacu» nun se debe confundir colos cazacos (naturales de Kazakstán, país n'Asia Central). En llingua nativa de Kazakstán a los orixinarios d'este llamar Kazáj: Cazacu.

En Rusia, los cosacos nativos esmoleciéronse, mientres sieglos y hasta agora celosamente, de caltener la pronunciación y escritura mesma del nome de la so nacionalidá y del so orixe. Acordies con l'antigua tradición cosaca, la pallabra «Kazak» ten de ser escrita y lleida de manera igual, tantu d'izquierda a derecha en trescripción eslava cirílica, como de derecha a izquierda en trescripción de llingües túrquiques. Los cosacos rusos participaron de forma importante na colonización de Siberia. A mediaos del sieglu XVII, los cosacos rusos algamaron la mariña del océanu Pacíficu. Los cosacos ucraínos formaron l'Estáu de los cosacos de Zaporozhia en 1649. Considerar el proxenitores de la moderna nación ucraniana y el discursu nacionalista ucraín apela, en gran midida, a los cosacos.[5]

En 1670, el cosacu del Don Stenka Razin proclamó la República cosaca na ciudá d'Astracán, a veres del ríu Volga, cerca de la so desaguada nel mar Caspiu. Al anterior decretu d'abolición de la esclavitú amestó'l principiu d'igualdá y el fin de los privilexos en territorios d'esta República cosaca. Los cosacos del Don formaron el Estáu cosacu del Don en Rusia. Mientres la dómina del Imperiu rusu xunir a los cosacos del Don numberosos siervos rusos que fuxíen de los sos amos. Amás, los cosacos del Don y de Kubán fueron dos de les principales fuercies de resistencia contra los bolxeviques mientres la Guerra Civil Rusa. Na mesma dómina y tres el derrumbe del Imperiu rusu (en mayu de 1918), cosacos del Don encabezaos pol so atamán, Piotr Krasnov, nuevamente intentaron formar una república cosaca independiente n'unión colos cosacos de Kubán. La república incluyía diez provincies, cola capital na ciudá de Novocherkassk, col esquema alministrativu-políticu d'un Estáu federal independiente.

Les tradiciones, cultura y la comunidá mesma cosaca na so mayoría fueron espuestos al estermín na dómina de la Xunión Soviética, especialmente ente los años 1922 y 1945, y na actualidá atopar nun procesu de resurdimientu. La gran mayoría de la comunidá cosaca ta concentrada nes rexones de Volgográu y de Rostov, 108 140 del total. Otros 21 444 cosacos son residentes del Krai de Krasnodar y de la rexón de Stávropol. 3 223 cosacos tán partíos ente la República de Karacháevo-Cherkesia y la República d'Osetia del Norte. El restu de la comunidá cosaca ta espardida a lo llargo y anchu de Federación de Rusia dende'l mar Bálticu hasta les mariñes del océanu Pacíficu. Independientemente de lo anterior y según distintes estadístiques, cerca de 10 millones de persones de dambos sexos en Rusia, n'Ucraína y nel esterior considerar a sigo mesmos como cosacos d'orixe o descendentes direutos d'estos.

Distribución xeográfica[editar | editar la fonte]

El mapa italianu de «Tataria Europea» (1684). Ucraína Dniéper ta marcáu como «Ucraína o la tierra de Cosacos de Zaporozhia (Vkraina o Paese de Cossachi di Zaporowa)». Nel este hai «Ucraína o la tierra de Cosacos de Don, que dependen de Moscovia (Vkraina ouero Paese de Cossachi Tanaiti Soggetti al Moscouita)».

Los cosacos yeren d'antiguo nómades o seminómades; étnicamente son eslavos y na actualidá moren fundamentalmente en territorios de Rusia y d'Ucraína. Delles comunidaes atopar nel territoriu de Kazakstán (cosacos de Ural y Semiréchinskie). Antes vivíen principalmente nes estepes, ente'l mar Negru y el mar Caspiu, y tamién nos montes d'El Cáucasu. Col patrociniu del Imperiu rusu, el pueblu cosacu participó viviegamente na colonización de Siberia, conquistando estensos territorios dende los montes Urales hasta l'océanu Pacíficu, los montes Altái en Siberia, les estepes d'Asia Central y tamién estableciéndose nes mariñes del ríu Ussuri.

Los nucleos principales de la población cosaca atópase nes rexones de los ríos Don, Kubán y Dniéper,[6] y reciben el nome de cosacos del Don y de Kubán, respeutivamente. Na actualidá esisten once comunidaes cosaques tradicionales nos territorios del ex-Imperiu rusu y ex-Xunión Soviética. La mayoría d'estes concéntrense en territorios de l'actual Federación rusa. Los cosacos orixinarios d'estes rexones reciben el nome respeutivu - Cosacos del Térek, etc. Caúna d'estes rexones cunta con autoridá alministrativa local cosaca. Amás esisten organizaciones cosaques en Moscú y San Petersburgu con representaciones de la so rexón específica:

1. Rexón de Don
2. Rexón de Kubán
3. Rexón de Térek
4. Rexón d'Astracán
5. Rexón d'Ural
6. Rexón d'Oremburgu
7. Rexón de Semirechie
8. Rexón de Siberia
9. Rexón de Transbaikal
10. Rexón d'Amur
11. Rexón d'Ussuri

L'últimu censu efectuáu antes de 1917 indicaba que la población cosaca en Rusia cuntaba con más de 4 millones de persones de dambos sexos, partíos principalmente por rexones fronterices del sur de Rusia. A partir del añu 1920 empecipióse la persecución sistemática, represalies y execuciones en masa del pueblu cosacu, desamarraos pol Partíu Comunista de la Xunión Soviética —más de dos tercios de la población cosaca fueron Crime d'estermín esterminaos solamente nos primeros diez años del gobiernu soviéticu—.

Un gran númberu de los cosacos fueron forzaos a emigrar y agora son residentes d'otros países, como Francia, Alemaña, Bélxica, Estaos Xuníos, Canadá, Australia, Arxentina, Chile y munchos otros. Munchos d'estos emigrantes caltienen estrecha rellación coles comunidaes cosaques en Rusia. Dalgunos, como nel casu de los cosacos residentes en Nueva Jersey, Estaos Xuníos, caltienen museos y biblioteques nacionales cosacos, destinaos a caltener el patrimoniu cultural, tradicional y históricu del so pueblu.

Acordies col censu oficial de la Federación de Rusia del añu 2002, per primer vegada dempués del censu del añu 1897, más de 140.000 persones de dambos sexos (0,1% del total de la población) en Rusia en forma abierta indicaron y oficialmente declararon la so nacionalidá como "cosaca", residentes y ciudadanos de Rusia.

Historia[editar | editar la fonte]

Sieglos I-III[editar | editar la fonte]

Los cosacos son un pueblu formáu a empiezos de nuesa yera (I-III d. C.) como resultáu de conexones xenétiques ente tribus de Turan de los escites (Kos-Saka ó Ka-Saka) y los eslavos maeotae-jázaros d'Azov con dalgún amiestu de asos-alanos o tanaisvos (del ríu Don). Escritures d'antiguos historiadores y xeógrafos xunto con datos arqueolóxicos dexen establecer en forma relativamente exacta la dómina y el llugar de la primer mención del pueblu cosacu pol so nome orixinal, como asina tamién los constantes procesos de mutaciones tribales nómades en formación del pueblu cosacu y entamu de la llingua eslava. Dende los tiempos d'antigüedá, dellos sieglos tras y hasta'l día de güei, la pronunciación y la forma d'escribir el nome cosacos» en distintes fontes sufrió cambeos mínimos. Orixinalmente los griegos escribíen el nome d'esti pueblu como Kossajos. Asina, el xeógrafu griegu Estrabón describe a los antepasaos cosacos como «un pueblu embravecíu, allugáu en montes precaucasicas». 3 o 4 sieglos dempués, el nome cosacos» puede atopase n'escritures tanaisvos, descubiertes y estudiaes por V.V.Latishev. La variante en griegu «kasacos» caltener hasta'l sieglu X; dempués les escribes rusos empiecen entemecelo con nomes d'orixe caucásicu: Kasagos, Kasogos, Kazag. La escritura orixinal en griegu del nome «kossajos» apúrrenos dos elementos d'este: «kos» y «sajos», dos pallabres que signifiquen n'idioma de los escites «sajos blancos». Según los escites, el nome d'esta tribu («sajos») tien el mesmu significáu que la pallabra escita «saka», por eso la posterior manera griega d'escribir «kasakos», bien paecida a la forma actual, puede considerase como variante del nome anterior. Rescampla que'l cambéu d'elementu «kos» por kes» tien motivos netamente acústicos (fonéticos), les particularidaes de pronunciación y sentíu d'oyíu de distintos pueblos. Esta diferencia caltener hasta agora (Kazák, Kozák en distintos rexones de Rusia y d'Ucraína actual). «Kossaka», amás de «sajos blancos» tien otru significáu escita-iranín: «renos blancos».

Sieglos III-IX[editar | editar la fonte]

Dende los tiempos antiguos y hasta'l día de güei la vida de los Cosacos siempres foi rellacionada cola rexón noroeste d'Escitia Asiática. Los desplazamientos de los sos ancestros nel periodu migratoriu tempranu fueron marcaos por «kurgáns», un montículo (túmulu) de tierra en forma piramidal de grandes dimensiones sobre'l llugar d'un entierru de los miembros d'una tribu, soterraos xunto a un caballu. Estos «kurgáns» (túmulos) indiquen les primeres migraciones nos sieglos III-II e.C. dende la zona precaucasica a El Cáucasu Norte, onde les sos tribus pasu ente pasu adoptaron un estilu de vida asitiáu, afaciéndose al estilu de vida de los Eslavos Meotidos (Maeotae) («Severos» - según Plinio y «Suvaros» - por Ptolomeo). Como resultáu d'esi procesu, conocíu n'arqueoloxía como infiltración de los Sármatas al ambiente de los Meotos (Maeotae), nel Norte de Cáucasu y nel ríu Don apaez un pueblu específicu - amiestu de tipu eslavu-turanio, estremáu en delles tribus, conocíos polos nomes de Toretos, Torpetos, Torkos, Udzos, Berenzheros, Sirakos, Bradas-Brodnicos (Brodnici) y otros. Nel sieglu V, posterior a la invasión de los Hunos, la mayoría d'ellos atopóse ente los ríos Volga y Yaik (anguaño, ríu Ural), a onde xunto con ellos «llegaron» y los peculiares «kurgans». Dalgunos llegaron hasta les llanures nes riberes del ríu Don, llugar onde histriadores árabes del sieglu VIII atoparon a los Sacalibos y cien años dempués los perses - a los Brados-Brodnicos (Brodnici). Los asitiaos representantes d'eses tribus, permaneciendo n'El Cáucasu, obedecíen a los Hunos, Búlgaros, Jázaros y Asam-Alanos, nel reinu de los cualos la rexón d'Azov y Tamañ tenía por nome Tierra de los Kasak («Gudud Al Alem» d'Abu Hamid al-Garnati). Al pasar el tiempu y dempués de predicar apostólica del Santu Kirilo (Santu Cyril- esp., Saint Cyril- ing., Святой Кирилл- rus.) ente estes tribus definitivamente tomo posiciones predominantes el cristianismu (aproximao pal añu 860). Unos 30-40 años más tarde, cumpliendo les órdenes militares del Kagan de los Jázaros, los Kassakos del Volga (Udzos y Torkos) espulsaron a los Pechenegos de los territorios del ríu Volga y obligar a retirase cruciando ríos Donets y Dniéper . Mientres esa forzada retirada parte de los Pechenegos obedecieron a los Kassakos de Volga (Udzos y Torkos) y xuntos con ellos instaláronse nel ríu Don Baxu.

En toos estos territorios, Azov y Don, p'aquel entós yá falaben en dialectos eslavos. Esto foi bien sabíu polos griegos, testimoniu de cualos dio la razón al autor de Rossiyskij Chet´i Miney pa determinar que'l pueblu d'Azov «los griegos llamar kozaros; los romanos nomar por gazaros, y señalen que ye un pueblu de los skifos, de llingua eslava, el país de los cualos ta nes cercaníes del llagu Meotico» (por Rigelman). El tipu antropolóxicu cosacu y forma de falar cosaca formar nel ambiente del dominiu de los eslavos d'Azov, pero hasta'l día de güei los cosacos caltienen el paecer físicu de los turanos, munches pallabres turanas y la so fraseoloxía. Con razón hasta apocayá la llingua, pronunciación y en bona parte la fraseoloxía cosaca foi considerada como eslava-tártara.

Lo mesmo puede dicise sobre los Brodnikos (Brodnici) de Podonsk. Los estudios y analises antropolóxicos d'antigües sepultures na rexón del ríu Don del principiu de Periodu de Sarkel demuestren que yá muncho primero estos pueblos fueron mistos. Trátase d'aquel pueblu mistu que los arqueólogos modernos suponen que yeren Brodnikos (V.V.Ginzburg, M.I.A. 109; Mijaíl Artamónov, M.I.A. 62). D'alcuerdu a la opinión común y ensin batura a duldes - los Brodnikos (Brodnici) son ancestros de los Cosacos de Don. Menten sobre la so esistencia unos mapes xeográficos perses del sieglu X (ellaboraes por Abu Hamid al-Garnati, con descripciones na so obra «Gudud Al Alem») onde nel Don mediu los ancestros cosacos tán señalaos col nome Brads hasta sieglu XI incluyíu y darréu aquel nome en tolos documentos foi camudáu pol nome común - Cosacos.

Sieglos IX-X[editar | editar la fonte]

Nel añu 965 la tierra de los Kasak foi conquistada pol poderíu militar del Rus de Kiev. Nel añu 988 estos territorios fueron apurríos n'alministración a unu de los Rúrikovich- Mstislav Vladimirovich el mesmu quien al finar el so padre dixebrar de Kiev y dempués de formar una alianza coles fuercies de los Kossakos (Kosagos, Kazagi: como dicen antigües escritures) ocupó les estepes de Don hasta ciudá de Chernigov. Nuna sangrienta batalla en cercaníes de Listvenniy, Mstislav gano al kniaz (príncipe) rusu Yaroslav y proclamóse dueñu y señor de tol estáu, que darréu tomo'l nome de la ciudá principal Tomotorkañ (en rusu: Tmutarakan). Hasta l'añu 1061 c. Tomotorkañ xunía nes sos fronteres a toles tribus de Kossakos y estendíase dende Kubán por tol Donéts y Séverschina, incluyíos Kursk y Riazán. La depresión y posterior fin d'aquella monarquía cosaca empiecen cola llegada a les estepes de Chernomorie (Mar Negru) (añu 1060) de les tribus unificaes de Kipchakos o Pólovets (Cumanos).[7] Solamente'l sur del Estáu, Tierra de los Kasak, unos 50 años más inda caltenía'l estatus d'estáu independiente.

Eso foi'l trubiecu de los Cosacos d'Azov, de Grebensk, de los Cosacos-Chercasos, que darréu llegaron hasta los ríos Don y Dniéper.

Sieglos X-XIV[editar | editar la fonte]

Los pobladores de la parte central del estáu ocupada polos Pólovtsy (Cumanos) retirar a les estepes y los montes y siguíen la so resistencia y llucha colos enemigos xunto con Rusia, como los sos aliaos lleales: Klobukos. N'antigües escritures los llamaos Klobukos Negros (Chernye Klobuki, en rusu) col tiempu empezaron llamase Cherkasos y Cosacos. Toos ellos, a la so llegada a Don, quedárense ellí por siete sieglos. Pela so parte el restu de los pobladores del estáu de Tomatorkañ abellugar na península de Crimea, fechu que foi documentado nun decretu colonial de Xénova onde especifiquen y definen a ellos como Cosacos- guardianes lleales d'esta colonia.

Cola llegada de los Mongoles n'añu 1223 los cosacos Brodnikos de Podonsk xunir a ellos y xuntos llibraron una batalla en contra de Rusia en cercaníes del ríu Kalka.

Cuando en Europa del Este (añu 1240) consolidóse l'autoridá y poder de La Horda d'Oru, tolos Cosacos atopar al interior de les fronteres del Imperiu Tártaru-Mongol (Imperiu mongol). Foi respetada la so autonomía, cola so Ilesia encabezada polos episcopaos de Saraysk y Podonsk y na so mayoría caltuvieron la relixón cristiana y l'idioma eslavu, anque agora dalgunos d'ellos profesaron la fe musulmana. Sol poder de los kanes, los Cosacos del Don tuvieron hasta'l sieglu XIV y los Cosacos de Dniéper, un sieglu más. Dambos grupos mientres tou eso tiempu cumplíen ciertes obligaciones cívicu y militar ante l'autoridá tártaru-mongola.

Col tiempu, nel interior de la Horda d'Oru empezaron surdir reñes y desalcuerdos ente los gobernantes locales de les distintes rexones del Imperiu mongol. Coles mesmes los Cosacos que vivíen lloñe de los centros principales del Estáu mongol sufrieron permanentes ataques de les bandes y agrupaciones de los mongoles. Ante la falta de proteición per parte de les autoridaes, esmolecíes más polos sos propios problemes y reñes internes, los Cosacos xunir a la rebelión del kniaz (príncipe) Dmitriy de Moscú. Sicasí, a pesar de ganar al exércitu de khan Mamai nel Póle (Campu) Kulikóvo (Batalla de Kulikovo, añu 1380), los rusos nun llograron recuperar la so lliberación ya independencia de los tártaru-mongolos y pa los Cosacos la so participación na rebelión atraxo consecuencies desfavorables: los Tártaru-mongolos obligaron a los cosacos a abandonar les vastes llanures nes mariñes del ríu Don y emigrar ríu arriba hasta'l ríu Kama, Dviná Norte y el mar Blanco. Los cosacos del Dniéper y Perekop abandonaron Crimea dempués de l'aceptación per parte de los khans de l'autoridá del Sultán de Turquía sobre la península, a finales del sieglu XV. Los cosacos d'Azov permanecieron en mesmu llugar hasta'l sieglu XV, pero arriendes de conflictos permanentes colos turcos fueron obligaos a retirase hasta Zemlia Severskaya («Tierra del Norte»), onde se xunieron a la comunidá de los cosacos de Belogorodsk.

Sieglos XV-XVI[editar | editar la fonte]

Petró Konashévych-Sahaidachny
Un cosacu nel escudu del Hetmanato, l'Estáu cosacu qu'esistía nes rexones centrales y noroccidentales de l'actual Ucraína mientres 1649 y 1764

.

Los postreros qu'abandonaron a los khans de Horda Dorada (Horda d'Oru) fueron los Cosacos de la Horda (Ordinskie), de Nagáy (Nagayskie) y de Ástrajañ (Astrajanskie)- los que se xunieron a los cosacos del Don recién na segunda metá del sieglu XVI. D'ellí d'equí p'arriba la vida de los cosacos va tar amestada al destín de los Grandes Principaos de Moscú y de Litva (Lituania). En condiciones d'amenaza permanente de parte de los turcos y tártaru-mongoles nació la necesidá de sirvir so les órdenes de dos dinastíes: de los Rúrik en Moskovia y de los Gediminovich (Gediminids- ing.; Гедиминович- rus.) en Litva (Lituania). Como protesta en contra d'esti dominiu y alianza obligada producióse más tarde la nacencia y formación de dos «repúbliques cosaques» nel ríu Don y nel ríu Dniéper Baxu, dempués de lo que empecípiase la renacencia y fortalecimientu de la independencia cosaca, la formación de centros principales d'unificación del pueblu cosacu.

Sicasí, non tolos cosacos optaron por tornar al ambiente de la so tierra natal. Munchos d'ellos, acostumaos nos cien años de vida en territorios de Moskovia (Rusia), Litva (Lituania) y Polonia, quedáronse. Tradicionalmente lleales a los sos aliaos y a l'autoridá convertir en fieles defensores de los intereses de los kniaz (príncipes), zares y reis de la dómina, y en cuenta de ello acepten de los monarques abondosos regalías y privilexos, concesiones de tierra, títulos de nobleza, formando families mistes con rusos, lituanos, polacos, y pasu ente pasu esleiéronse nel so ambiente formando la so parte natural. Fíos y nietos de los emigrantes cosacos quédense tamién nel Norte Alloñáu. Una vegada avezaos al duru clima llocal, se trasaladaron en pequeños grupos al Este cruciando cordales y ríos, travesando estenses zones de monte. Llograron apoderar y conquistar a les tribus locales espandiendo'l poderíu de los monarques de Rusia por tol territoriu de Siberia. Mientres un tiempu inda recordaben de los sos llazos colos Cosacos de Don, faíense llamar «fíos d'El Don apacible» (Deti Tíjogo Dona) y dieron entamu a la formación de los nuevos Host´s ó Voisko (grandes y bien entamaes y alministraes comunidaes, militares- en tiempos de guerra; civiles y absolutamente autónomes- en tiempos de paz), con nuevos nomes: Cosacos de Térek (Norte d'El Cáucasu), Cosacos de Siberia o Cosacos de Transbaikal.

Xuníos polos sos orixe, agora atopáronse estremaos por grandes distancies y territorios bien estensos, pos cada formación siguía la so vida per un camín propiu y particular. Na próxima etapa de la historia, nos sieglos XVI-XVII, la mayoría de los cosacos pertenez a los grupos de Zaporozhie y Don, los mesmos que decidieron tornar a la so tierra natal: Tierra Kasak, nes llanures de les mariñes del mar d'Azov, y fixéronse llamar nel sieglu XVIII como Chernomorskie Kazakí (los Cosacos del Mar Negru), antepasaos de los cosacos de Kubán.

L'antigua historia del pueblu cosacu esta reconstruyida dica agora esquemáticamente, por lo mesmo dacuando intencionalmente, por razones nacionalistes, de coxuntura política o ideolóxica, dellos historiadores presentar en forma equivocada.[8]

Sábese que d'antiguo esistía una comunidá cosaca perbién entamada de Zaporozhia, nel ríu Dniéper al sur de lo que ye anguaño Ucraína, que de la mesma en tiempos de la rellumanza del Imperiu rusu llamábase Malorossia («pequeña Rusia»). A finales de la Edá Media, poblaciones cosaques quedaron sol fueu cruciáu de Polonia, Lituania y Rusia, los trés grandes potencies de la zona. Los rusos de Moscovia y los cosacos siempres vivíen nuna rellación tirante, na que los segundos entamaben asaltos contra les aldegues y campos de los primeres, dempués de lo cual éstos unviaben espediciones punitives. En 1539 el Gran Duque Basilio III de Rusia solicitó al Sultán del Imperiu otomanu que controlara a los cosacos, a lo que'l Sultán contestó-y: «Los cosacos nun me xuren llealtá y viven como-yos presta a ellos mesmos». De manera similar 10 años más tarde, nel añu 1549, el zar rusu Iván el Tarrecible respondió a un pidimientu del Sultán turcu de frenar les aiciones agresives de los cosacos del Don colo siguiente: «Los cosacos del Don nun son del mio incumbencia y van a la guerra o viven en paz ensin la mio conocencia». Mensaxes similares circulaben ente Rusia, l'Imperiu otomanu y la Mancomunidá Polacu-Lituana, cada unu de los cualos intentaba esplotar la belicosidá cosaca pa los sos propios intereses. Finalmente, so la égida d'Iván IV (Iván el Tarrecible), llegar a un alcuerdu que dexó establecer un estatutu especial a la comunidá cosaca del ríu Don (hacia 1570). Estos estatutos garantizaben l'alministración autónoma de les comunidaes cosaques, les sos actividaes comerciales llibres d'impuestos, concesiones de tierra, títulos de nobleza pa los líderes cosacos - tou esto y más a cambéu del serviciu militar permanente, velando pola defensa y seguridá interna y esterna, abellugando les fronteres de Rusia de les invasiones enemigues.

Tradicionalmente cada cosacu diba forníu col armamentu, municiones, uniforme, mediu de tresporte (caballu), adquiríos dafechu per cada combatiente en forma individual o pagu pola comunidá y la so familia. Esi foi unu de los tratos col gobiernu de Rusia no que se refier a la obligación cosaca ante l'Estáu en cuenta de los privilexos daos a la so comunidá. Andando'l tiempu, el pueblu cosacu xugaría un perimportante papel na conquista rusa de Siberia, instalándose nuevos voiskos y stanitsas (poblaos cosacos) a lo llargo y anchu del continente asiáticu.

Sieglos XVI-XIX[editar | editar la fonte]

Bohdán Jmelnytsky
Iván Mazepa

Nel añu 1613, magar la oposición de dellos líderes y príncipes rusos, los cosacos del Don manifestáronse abierta y enérxicamente en sofitu del representante de la familia Románov pa gobernar a Rusia – el mozu Mijaíl Fiódorovich Románov. En 1634, mientres el reináu d'esti primer Zar de Rusia punxo fin a les pretensiones del rei polacu Vladislao IV Vasa al tronu de Rusia. Dende entós el sofitu esplícitu ya incondicional cosacu sirvi como base pal poder de la Dinastía Románov a la cabeza del Imperiu rusu.

Paralelamente Polonia aguiyó a los cosacos del Dniéper a aliase colos ucraínos pa establecer un principáu marcadamente antirruso. Con esti propósitu, a principios de 1646 efectuóse una xunta secreta ente'l atamán de la comunidá cosaca del ríu Dniéper, Bohdán Jmelnytsky, y el rei polacu Vladislao IV Vasa.

Les negociaciones nun llevaron al resultáu esperáu polos cosacos y pal añu 1648 alzaron les armes xunto colos ucraínos contra la creciente ambición de la Mancomunidá Polacu-Lituana por espandir el so dominiu sobre la rexón. Resultáu d'esto foi la Guerra pola Lliberación que duró seis años, ente 1648 y 1654, onde se sulevaron los pueblos eslavos locales, ucraínos y rusos, lideraos polos cosacos, contra los polacos. En febreru de 1649 les autoridaes polaques de nuevu intentaben axustar la paz, ufiertando un grau d'autonomía a les comunidaes cosaques en cuenta de caltener l'autoridá polaca sobre la rexón, pero ensin considerar los intereses de los otros pueblos locales, especialmente de los ucraínos. Les negociaciones atayáronse y pocos meses dempués, nel mesmu añu, Bohdán Jmelnytsky formalizó les rellaciones diplomátiques con Rusia llogrando con esto que los cosacos del Don lleales a la monarquía rusa xunir en sofitu de la comunidá cosaca del Dniéper, empobinada por Jmelnytsky. Ente 1649 y 1651 siguieron les lluches ente los polacos y les fuercies unificaes ucraínes y cosaques, con ésitos intermitentes de dambos bandos.

Na seronda de 1653, l'exércitu polacu al mandu de Xuan II Casimiro Vasa empecipió una ofensiva desesperada pa recuperar y consolidar la so autoridá sobre la rexón. El 1 d'ochobre de 1653, como resultáu d'alcuerdos y xuntes con Bohdán Jmelnytsky, les autoridaes ruses autorizaron el so sofitu y oficializaron la participación de Rusia na Guerra pola Lliberación. De primeres de 1654, el zar de Rusia Alejo I de Rusia declara oficialmente la guerra a Polonia, que conclúi l'añu 1667. A la fin, la suerte del primer Estáu ucraín «polonizado» terminaría partíu ente l'Imperiu rusu y Polonia en 1667 d'alcuerdu al Tratáu de Andrúsovo. Al pie de esto recuperáronse y fortalecieron los venceyos orixinarios históricos ente los cosacos del Dniéper y del Don.

En 1670 otru personaxe carismáticu de la historia cosaca, Stenka Razin, proclamó la República Cosaca na ciudá d'Astracán, sur de Rusia, que perduró hasta l'añu 1671. A lo llargo de la Historia hubo otros intentos de la comunidá cosaca pa crear un Estáu Cosacu independiente. Toos ellos fueron brutalmente reprimíos poles autoridaes ruses, ucraínes y polaques de distintes dómines pola fuercia militar o creando divisiones polítiques, relixoses ya ideolóxiques al interior de la mesma comunidá cosaca. Col pasu del tiempu, y en particular mientres les grandes campañes ruses del sieglu XIX (por casu, la campaña contra Napoleón Bonaparte, na que se destacar Matvéi Plátov, unu de los más grandes atamanes), los cosacos terminaríen siendo un poderosu brazu del exércitu de la Casa Románov (en ciertu mou, fuercies especiales de la dómina, onde tolos integrantes del mesmu pertenecen a una mesma comunidá étnica, similar a la situación de los Gurkhas de Nepal nel exércitu del Reinu Xuníu).

Sieglos XIX-XX[editar | editar la fonte]

Escontra 1914 esistíen 11 comunidaes alministratives cosaques, la mayoría d'elles (con esceición de los cosacos del Don y de Kubán) allugaes en distintes zones fronterices del Imperiu rusu (con Turquía o China, por casu). Esta asociación ente los cosacos y la dinastía de los Románov significó la cayida en desgracia de los primeres dempués de la Revolución rusa y mientres la Guerra Civil Rusa, una y bones los bolxeviques nun aceptaben l'estatutu especial que tuvieren los cosacos nel Imperiu rusu. Tolos cosacos xuraben a la bandera del Imperiu de Rusia y llealtá absoluta al zar. Puesto que dempués de les revueltes de 1917, el mesmu zar Nicolás negar a la corona y al tronu de la monarquía y l'Imperiu mesmu empezó a desmoronarse, los cosacos yá nun sentíen obligaos a siguir los intereses internos de los rusos. Los numberosos partíos políticos de la dómina esforciar por llegar al poder y apoderar lo que quedaba del Imperiu.

Bandera de la República Cosaca, mayu de 1918.
Billete de 100 rublos cosacos, 1918.

Tres la Revolución de Febreru, celebrar na ciudá de Petrográu el primer Congresu Nacional Cosacu'l 4 d'abril de 1917, nel que s'axuntaron representantes de los once comunidaes cosaques de Rusia y unu de los primeros decretos emitíos per este foi la espulsión de los sos reximientos de tolos militares que nun fueren d'orixe cosacu.

Considerando tou lo anterior y so la direición de Piotr Krasnov, atamán cosacu del Don, la comunidá cosaca intentó nuevamente crear una república cosaca independiente - la unión de cosacos del Don y de Kubán. El 17 de mayu de 1918 proclamóse la República Cosaca, con estatutos, constitución, parllamentu y sistema políticu alministrativu d'Estáu federal. El atamán Piotr N. Krasnov foi escoyíu primer presidente de la República Cosaca (1918-1919). La república incluyía 10 provincies cola capital na ciudá de Novocherkassk. La bandera oficial taba compuesta por trés colores, representando simbólicamente los trés naciones principales d'esta República Cosaca: cosacos – azul; tártaros y kalmykvos - mariellu; rusos - coloráu.

Finalmente la república foi abolida (1921), una y bones los mandos rusos del Exércitu Blancu, compuestu principalmente por mencheviques y por monárquicos rusos, oponer al movimientu independista cosacu. Mientres la Guerra Civil Rusa les rellaciones ente los voluntarios rusos (del Exércitu Blancu Voluntariu monárquicu) y los cosacos fueron difíciles.[9] Les disensiones ente los «mencheviques» monárquicos rusos y los cosacos nacionalistes (siendo estos postreros partidarios de la monarquía de los Románov) perxudicaron les rellaciones. Per otru llau, los cosacos tamién fueron combatíos polos «bolxeviques» y l'Exércitu Coloráu, yá que tradicionalmente fueren aliaos de les fuercies represives del Imperiu.

Amás, los mesmos cosacos nun taben xuníos ente sigo, y teníen visiones diverses al respeutive de la so identidá nacional, les sos tradiciones y cultura. Mientres la guerra civil esistieron faiciones cosaques combatiendo en bandos contrarios, inclusive camudando dacuando d'un bandu al otru.

La era soviética: 1922-1990[editar | editar la fonte]

Al establecese'l Estáu soviéticu, promoviéronse la tradición y cultura del pueblu cosacu. Sicasí, darréu hubo cosacos combatiendo en dambos llaos del conflictu germanosoviético - como integrantes de les tropes alemanes y de la Xunión Soviética.[ensin referencies]. Dellos emigrantes cosacos decidieron remontase contra Stalin tratando de llograr una independencia cosaca definitiva. Pela so parte, los alemanes ya italianos inclusive-yos prometieron crear un Estáu Cosacu en Carnia, nel norte d'Italia, a salvo de la persecución estalinista. Los cosacos que combatieron dientro del Exércitu Coloráu, primero de too priorizaben la integridá de la Xunión Soviética, como la heredera natural del Imperiu rusu.

Terminada la guerra, y cumpliendo colos términos alcordaos enantes na Conferencia de Yalta, Gran Bretaña y Estaos Xuníos resolvieron llavase les manes dexando que Stalin tratara a los cosacos de la manera que-y paeciera más conveniente, deportando a tou cosacu qu'atoparen n'Europa, de regresu a la Xunión Soviética[ensin referencies]. Ente les decenes de miles de refuxaos de la Europa oriental ocupada, atopábense entemecíos collaboracionistes nazis, anticomunistes, militares y civiles comunes ensin dalgún tipu de contestu ideolóxicu o políticu, tanto exiliaos de la Xunión Soviética como emigrantes de la dómina de la Guerra Civil Rusa. Nel grupu, había amás aproximao 50.000 cosacos, incluyendo muyeres, vieyos y neños del estinguíu Imperiu rusu que nunca fueron ciudadanos de la Xunión Soviética. Ello ye que munchos nacieron na década de 1920-1930, posterior a la Guerra Civil, yá emigraos en Serbia o la Europa Occidental. Toos fueron axuntaos n'Austria y repatriaos por fuercia na Operación Keelhaul. La mayoría foi dirixida a la zona soviética n'Alemaña. Munchos de los refuxaos cosacos, tanto militares como civiles, fueron executaos sumariamente (como vengación por ser vieyos enemigos de la Guerra Civil Rusa, y pol so posterior collaboración colos nazis mientres la Segunda Guerra Mundial), n'ocasiones fusilaos a la vista de los británicos. Otros fueron unviaos a Siberia o Asia Central y condergaos a trabayos forzaos en campos de concentración soviéticos.[ensin referencies]

La suerte de los cosacos que llucharon contra los nazis nes files del Exércitu Coloráu tamién foi predeterminada. Llibre de la necesidá d'usalos como tropes, Stalin decidió integralos nel Exércitu Coloráu.[ensin referencies]. Munchos cosacos, militares y civiles, homes, muyeres y neños sobrevivientes de la Guerra Civil Rusa y de la Segunda Guerra Mundial, terminaron los sos díes nel gulag, como presos en campamentos de trabayos forzaos en rexones de Siberia, Asia Central y Estremu Oriente rusu.[ensin referencies]

Actualidá[editar | editar la fonte]

El final de los años 80 marcó la historia de Rusia con cambeos significativos nel sistema social y políticu, l'apaición de nueves organizaciones y la renacencia d'antigües instituciones sociopolíticas y comunidaes tradicionales, perdíes o reprimíes nos tiempos soviéticos. Ente estos atopaben los cosacos. D'alcuerdu a estadístiques del añu 1992, cerca de 10.000.000 d'homes y muyeres ciudadanos de Rusia, Ucraína y d'otros países del mundu se autoidentifican y consideren a sigo mesmos como cosacos orixinarios o descendientes de cosacos. Munchos d'ellos tán arrexuntaos n'organizaciones de tipu popular, cultural o folclóricu, dalgunes de les cualos inclusive gocien de reconocencia oficial per parte de les autoridaes, sofitaos por decretos y lleis qu'autoricen con ciertes llimitaciones y estatutos la organización y estructura tradicional cosaca.

72 años dempués de la Revolución Rusa, el 14 de payares de 1989 el Sóviet Supremu de la estinguida URSS fixo pública la declaración “Sobre la reconocencia d'illegalidá y criminalidad d'actos represivos en contra de los pueblos, víctimes de desplazamientos forzaos y la necesidá de garantizar los sos derechos”. El decretu mentáu afirmaba'l derechu de la comunidá cosaca a la rehabilitación. D'esta manera organismos del poder llexislativu y executivu de la Federación de Rusia reconocieron a la comunidá cosaca como un pueblu que sufrió'l terror masivo, sistemáticu y entamáu per parte de les autoridaes soviétiques de la dómina.

Independientemente de los estatutos daos, los cosacos tremaos por toles rexones de Rusia formen parte d'una gran comunidá sociocultural, mayoritariamente policonfesional, los integrantes de la cual se autodeterminan y se autoidentifican como cosacos d'orixe. El 30 de xunu de 1990, realizar en Moscú'l primera Bolshói Krug (Gran Círculu – conferencia parllamentaria tradicional cosaca). Resultáu d'ello foi la formación de la Unión Cosaca, que primeramente arrexuntaba a 29 organizaciones cosaques. N'ochobre del añu 1991, líderes cosacos formaron la Unión Cosaca de Rusia del Sur.

El 17-18 de xunetu de 1993, celebrar en Moscú'l Krug (Congresu) Supremu Unificáu de les comunidaes cosaques de Rusia y del esterior. N'este, la ciudá de Novocherkassk foi proclamada unánimemente como la capital de toles comunidaes cosaques de Rusia y del restu del mundu.

El 15 de xunu de 1992, el Presidente de la Federación de Rusia publica'l Decretu “Sobre les midíes p'aplicación de la Llei de la Federación de Rusia en rellación cola rehabilitación de la comunidá étnica cosaca”, ordenando textualmente “imponer el xuiciu a la política del Estáu del Partíu Comunista de la dómina d'efectuar represiones, arbitrariedaes ya illegalidaes contra la comunidá cosaca y los sos representantes, coles mires de rehabilitar a esta comunidá étnica histórica”. El 16 de xunetu de 1992, el Sóviet Supremu de la Federación de Rusia publica'l Decretu Nº3321-1, poniendo llegalmente fin a toles aiciones represives, criminales ya illegales que sufrió la comunidá cosaca a partir del añu 1918.

En xineru de 1995 créase la Direición Xeneral de les Comunidaes Cosaques, como parte del Gabinete presidencial. El 9 d'agostu de 1995, el Decretu Nº835 del Presidente de la Federación de Rusia declara les Normes temporales sobre l'empadronamientu estatal de les comunidaes cosaques na Federación de Rusia”. L'añu 1998 la Direición Xeneral de les Comunidaes Cosaques foi tresformada en Direición del Presidente de la Federación de Rusia n'Asuntos de la Comunidá Cosaca.

Pal añu 1999 el sofitu inicial amosáu pol Estáu de Rusia a les organizaciones cosaques menguó significativamente. Lo anterior, principalmente por cuenta de les idees marcadamente separatistes y nacionalistes manifestaes por dalgunos de los representantes y líderes cosacos, col oxetivu primordial de ganar l'autonomía, soberanía y la reconocencia formal políticu de la República Kazakia» en territorios poblaos de manera compacta mayoritariamente por cosacos d'orixe, el norte d'El Cáucasu, la rexón del ríu Volga baxu y mediu, del ríu Ural (ciudá de Cheliábinsk inclusive) y les rexones noroccidentales del Mar d'Aral. Ensin batura a duldes, de faese realidá causaría un conflictu instantáneu con otros pueblos residentes d'estos territorios, inclusive fora de Rusia como ye'l casu de Kazakstán. Lóxicamente, estes idees son consideraes pol gobiernu como separatistes ya inconstitucionales na Federación de Rusia actual.

El 25 de febreru de 2003, el Decretu Nº249 del Presidente de Rusia ordena nomamientu del xeneral-coronel Gennadiy Tróshev al cargu d'asesor del Presidente n'asuntos de les comunidaes cosaques.

El movimientu pola recuperación de la cultura y les tradiciones cosaques pasó un complexu camín dende les pocu numberoses y pequeñes agrupaciones informales de los años 80 compuestes polos entusiastes d'orixe cosacu, hasta sistemes centralizaes pa-militares (“reiestr” en rusu, un tipu de rexistru o empadronamientu) de les organizaciones cosaques empadronaes pol Estáu nos años 90. So esti últimu conceutu, na actualidá en Rusia esisten 10 organizaciones oficialmente pa-militares («reiéstrovie kazaki»: cosacos empadronaos) nes rexones de Volga, Don, Yeniséi, Transbaikal, Irkutsk, Kubán, Orenburg, Siberia central, Térek y Ussuri. Amás - esisten otres 16 organizaciones cosaques con estatutu especial del mesmu tipu. En total, estes organizaciones arrexunten a 660.000 cosacos «rexistraos» (oficialmente empadronaos) pol Estáu.

Sicasí la mayor parte d'organizaciones cosaques tienen calter más bien sociu-cultural. Según estadístiques del añu 2000, anguaño na Federación de Rusia esisten más de 680 comunidaes tradicionales sociu-culturales cosaques.

N'añu 2002, hubo un intentu de politización del movimientu nacionalista cosacu con formación del partíu políticu Partia Kazaki Rosii, PKR (PCR, “Partíu Cosacos de Rusia”), que finalmente nun llogró ésitu.

El 11 d'ochobre de 2008, na ciudá de Novocherkassk (Rusia), celebróse'l III Congresu Mundial Cosacu. Per primer vegada esti acontecimientu cuntó con patrociniu del Gobiernu de Federación de Rusia. Más de 500 representantes de comunidaes cosaques de Rusia y d'otros países del mundu, axuntar p'aldericar distintos aspeutos d'actualidá económica, política, cultural ya informativa, amás de normes y derechos en rellación con actividaes de comunidaes cosaques en Rusia y esterior. Nel Congresu tomó la resolución sobre la creación y desenvolvimientu de medios de comunicación propios de la comunidá cosaca – Internet recursos, prensa escrita y canal de televisión.

N'añu 2008 l'estudiu de producciones “Massalskiy Multi Merdia” empieza desenvolver la realización del proyeutu social educativu “Kazak-TV” (www.cossack.tv) . L'oxetivu d'esti proyeutu ye la creación d'un espaciu unificáu informativu-cultural de la comunidá cosaca de Rusia, preservación y espardimientu de cultura y tradiciones cosaques, amás d'educación y formación de xeneraciones nueves de la comunidá cosaca. N'entrevista del xefe (S) de l'Alministración del Presidente, direutor del Conseyu del Presidente de Federación de Rusia sobre los asuntos de les Comunidaes Cosaques, Sr. Alexander Beglov indicó a “RIA Novosti” («РИА Новости») que pa entamos del añu 2010 y “acordies coles evaluaciones de los espertos, cerca de 7 millones de persones en Rusia son oficialmente consideraos pertenecientes a la comunidá cosaca.”

Asentamientos cosacos[editar | editar la fonte]

Los cosacos rusos fundaron numberosos asentamientos (llamaos stanitsa) y fortaleces a lo llargo de les fronteres problemátiques» como los fuertes de Vernyi (Almaty, Kazakstán) nel sur d'Asia Central, Grozny nel norte d'El Cáucasu, el Fuerte Aleksándrovsk (Fort Shevchenko, Kazakstán), Krasnovodsk (Turkmenistán), stanitsa Novonikoláevskaya (Bautino, Kazakstán), Blagovéschensk y ciudaes y asentamientos nos principales ríos, como'l ríu Ural, Ishim, Irtysh, Ob, Yeniséi, Lena, Amur, Anádyr (Chukotka) y Ussury.

Dacuando considérase a los cosacos como xenófobos, especialmente polos historiadores xudíos contemporáneos, quien acusen a los cosacos ucraínos de Zaporizhia de la masacre de xudíos mientres la Rebelión de Jmelnytsky y de participar nos pogroms antixudíos nos sieglos XVI-XVII.

Al pasar el tiempu, los cosacos afixéronse fácilmente a les cultures y costumes de los pueblos cercanos (en particular los cosacos del Térek, que se vieron influyíos en gran midida pola cultura de les tribus del norte d'El Cáucasu). Frecuentemente contraxeron matrimoniu con residentes locales (otros pobladores y nativos non cosacos) independientemente de la so raza o orixe y dacuando dexando de lado restricciones relixoses. Esposes traíes dende tierres alloñaes tres una guerra nun yeren tampoco infrecuentes nes families cosaques.

Cada asentamientu cosacu, solo o en xunto con asentamientos vecinos, formaba unidaes militares y reximientos de cabellería llixera (o infantería montada) preparaos pa responder a una amenaza nun periodu curtiu.

Organización alministrativa de la comunidá cosaca[editar | editar la fonte]

El mitu sobre la composición y organización orixinaria de la comunidá cosaca, onde s'apunta a l'almisión masiva nes sos files de los fuxitivos de la llei, esclavos y llabradores empeñaos nun tien sentíu o base dalguna seria. La versión sobre'l calter subversivu y bandoleru de la sociedá cosaca foi alimentada principalmente polos historiadores contemporáneos rusos del periodu soviéticu [ensin referencies], con oxetivos claramente específicos – comprometer de manera perxudicial l'orixe y l'esistencia d'una comunidá étnica completa como tal.

La tradicional cooperación y alianza de los cosacos con grandes llugartenientes y distintes autoridaes estranxeres, nun podría tener llugar en casu de que la sociedá cosaca fuera compuesta na so totalidá por delincuentes y esclavos fugaos de los sos propietarios, terratenientes y caudiellos estranxeros. La hipótesis sobre los esclavos fugaos, quien primero s'abellugaron nes estepes y darréu, al crear una potente organización armada, de nuevu obedecieron a les órdenes de los sos anteriores opresores, suena a lo menos como un absurdu. Sicasí, en tola so historia los cosacos cooperaron con prestu coles aristocracies, los propietarios de grandes tierres y los llatifundistes de la dómina.

Cosacos de Siberia na actualidá.

Solamente esti factor esanicia la versión sobre los llabradores fugaos que se fixeron llamar “cosacos”. Los cosacos orixinarios de la dómina nun conocíen los antagonismos sociales. Por tanto con muncha facilidá y de manera independiente los líderes cosacos rellacionábense y establecíen alcuerdos de too tipu colos sos pares d'otres naciones y pueblos, con autoridaes respetables estranxeres vecines - tártares, polaques, ruses, ucraínes, etc. Estes rellaciones teníen amás otros propósitos netamente estratéxicos pal beneficiu de la comunidá cosaca. La participación y l'alianza de los magnates y de les distintes autoridaes, dexaben ver les escursiones y espediciones militares puramente cosaques, como oxetivos con carauterístiques de necesidaes d'un estáu y/o patrociniu d'autoridaes reconocíes oficialmente. Por tanto dexaba desligar la responsabilidá pola participación en munches de les aiciones de calter bélicu –en resguardu de los intereses de los sos socios n'aliances, ufiertába-yos cierta proteición necesaria, llegal y oficialista.

La comunidá cosaca yera más o menos autónoma; podía consistir nuna aldega (stanitsa en singular, stanitsi en plural) o un campamentu fortificáu (gorodki). Primeramente, los cosacos teníen un enorme grau d'autonomía, pero andando'l tiempu la so asociación al Imperiu rusu llevar a que les sos autoridaes (los Atamán) fueren direutamente escoyíes pol zar, anque con ciertes restricciones.

El pueblu cosacu rexir por normes que castiguen duramente los delitos de robu, homicidiu, traición y otros munchos, sobremanera cuando estos fueron cometíos en contra d'un representante o intereses de la so comunidá. La sanción aplicada a una persona que se embriaga en públicu, o maltrata a una muyer ye d'un númberu ensin determinar de latigazos nel maidán (plaza), col nagaika, llátigu tradicional cosacu qu'amás ye consideráu una arma (los cosacos dende bien temprana edá aprendíen remanala como parte de la so enseñanza en artes marciales). Les sanciones nun perdonen a naide, y un cosacu ensin importar el so estatus y nivel económicu pue ser condergáu a la pena de muerte por robar fondos de la comunidá o por traición. La sanción común ye recibir latigazos nun llugar públicu delantre de tola comunidá local. Ye carauterísticu qu'en recibiendo la sanción el infractor inclínese y estime en voz alta a los mayores pola lleición».

Catedral de la Resurrección de Starocherkásskaya, símbolu de los cosacos del Don.

Los encargaos de dictar les normes y ordenar les sanciones son los xueces locales, los homes más respetaos, escoyíos (o reelixíos) xunto al restu de l'alministración (incluyendo al atamán: la máxima autoridá de la comunidá cosaca local) por tola comunidá en forma democrática una vegada al añu, tradición interna cosaca que rixe aproximao dende'l sieglu X y hasta agora. El xuez tenía facultá d'aplicar el castigu a tolos miembros de la comunidá, muyeres y homes, ensin esceiciones, inclusive al atamán. El atamán o hetman (xefe d'una rexón o una comunidá, escoyíu democráticamente por toos una vegada al añu, mayor de 18 años, respetáu y reconocíu por tola comunidá) gocia de gran prestíu en tola so zona y ye el comandante militar supremu en tiempos de guerra, ente qu'en tiempos de paz ye l'alministrador y la cabeza de l'autoridá local. A partir del añu 1891, comunidaes cosaques oficializaron alzar la llende d'edá pa ser escoyíu al cargu de ataman, a los 33 años mínimu. Para escoyer como xuez (“sudiá” en rusu) de la comunidá, el pretendiente tuviera de tener mínimu 45 años d'edá, amás de cuntar con otros atributos y carauterístiques respeutives. Absolutamente tolos cargos alministrativos cívicos y militares cosacos pasaben por un procesu d'eleición interna de la comunidá. Ente otros cargos contador xeneral («kaznachéy») – encargáu d'alministración del presupuestu y de fondos comunes; secretariu (“písar”) – encargáu de llevar control de documentación interna y esterna de la comunidá, etc. Nos Krugs (asamblees populares), de normal añales tómense les decisiones importantes, inclusive les eleiciones (o reeleiciones) de les autoridaes. Na so estructura nun hai grandes diferencies sociales y toos lluchen y trabayen pol grupu, pol so pueblu. Los residentes o vecinos de les poblaciones cosaques, non pertenecientes a la comunidá cosaca (“inogorodnie”, lléase estranxeros) tamién podríen participar n'asamblees populares cosaques («krug»), siempres y cuando tratara de les temes qu'arreyen los sos intereses, sicasí solamente con derechu a voz – non a votu. El derechu a votu en comunidaes cosaques acutábase puramente pa los cosacos d'orixe.

Los trés ideales que rixen la sociedá cosaca son: llibertá, tradición y disciplina. Los neños apuntar dende mozos a les academies militares, y el sentimientu militar dientro de les sos costumes ye bien fuerte. Magar ye ciertu que la preparación militar yera primaria, paralelamente cada miembru de la comunidá tien llibertá absoluta pa escoyer un oficiu o oficiu civil d'alcuerdu al so interés y habilidá personal, estudiar y formase n'ámbitos que nun son necesariamente bélicos.

La solidaridá interna tamién ta bien presente. A manera d'exemplu: en tiempos antiguos, na comunidá cosaca de Zaporozhia (antepasaos de los cosacos de Kubán, movíos poles autoridaes ruses a les mariñes del ríu Kubán y del mar Negru), a los mozos que son los únicos que caltienen a la so familia, y son los únicos descendientes-homes de familia, asitiar un pendiente na oreya lo cual pa un comandante significaba que -yos exime de les misiones peligroses. Sía que non aquello nun torgar la participación d'estos mozos en combates o misiones d'altu riesgu, nestos casos la decisión de participar neses era voluntaria.

Les muyeres tienen un papel pasivu dientro de la sociedá, pero d'antiguo llegaron a lluchar xunto a los homes. Polo xeneral teníen de criar a los fíos, atender los campos y negocios y curiar los bienes, mientres los sos homes permanecíen fuera participando en campañes militares. Pero n'ocasiones families y comunidaes enteres cosaques, incluyendo neños, muyeres y vieyos, siguíen detrás de les sos tropes con toles sos pertenencies (mientres la guerra civil y dempués, cuando les tropes cosaques formaben parte del Exércitu alemán na so llucha contra'l Exércitu Coloráu). L'historiador John Ure esplica esta fascinación que podíen exercer les cosaques: «les muyeres nuna stanitsa cosaca yeren bien distintes de los sos conxéneres del norte de Rusia, esplica Ure, y radicalmente opuestes a les muyeres que podíen atopase nun harén turcu, más al sur. Les muyeres cosaques yeren famoses pola so independencia y espíritu; participaben nos mesmos trabayos que los homes y tamién compartíen la camaradería nel campamentu». De toes formes, la muyer cosaca, particularmente mayores, siempres gocia de gran respetu na comunidá cosaca. Magar ye ciertu que les decisiones importantes de la comunidá siempres son tomaes polos homes, les muyeres cosaques gocien de llibertaes y tratu igualitariu y d'enforma respetu, inclusive dende'l sieglu XV, inimaxinable na sociedá d'aquella dómina n'otres naciones.

Al fundar una stanitsa (pobláu cosacu), primero llevantábense una ilesia y una escuela (mista - pa homes y muyeres) y namái dempués llevantábase'l restu de les construcciones - hospitales, cases particulares, tenaes, estructures agraries y alministratives... El nivel d'educación en stanitsas cosaques yera bien alto p'aquella dómina, inclusive nos nuesos tiempos. En 1850, en Rusia'l porcentaxe de analfebetismo llegaba al 85%. Coles mesmes en comunidaes cosaques esti índiz nun llegaba al 5%. Tou esi desenvolvimientu cultural foi patrocináu y financiáu namái pelos sos propios medios. El costo d'educación siempres la asumía la comunidá cosaca local esmolecida pol so futuru y creación de la so propia clase intelectual cosaca, destinando grandes sumes de dineru de los fondos comunes.

Toes estes stanitsa unviaben a la so mocedá pa llargu serviciu en reximientu y cada unu d'ellos yera forníu polos sos padres col so propiu caballu, montadura, uniforme (de tradicional estilu cosacu), armes y municiones. Polo tanto cada familia vencía al serviciu militar, non solamente los sos más fuertes, saludables y pervalibles representantes - sinón que patrocinaba tamién apurriendo significatives sumes de dineru pal equipamientu de los sos fíos nuevos combatientes cosacos. Con too y con eso, tratar de xente esforciao y trabayador, con corazón ya intelixencia que trataba de llograr el máximu provechu de les sos tierres riques en recursos naturales; los sos stanitsas rellumaben polos sos llogros económicos y culturales.

Mientres la guerra civil y darréu, en tiempos soviéticos, el sistema alministrativu, educativu y militar cosacu foi condergáu a sumir. Mientres enforma tiempu la pertenencia a la comunidá cosaca o la pallabra mesma «cosacu» significaría represión, hostigamiento, desplazamientu forzáu, castigu o a cencielles la pena capital - la muerte. Unu de los principales motivos pa les polítiques y práutiques de xenocidiu abiertu en contra de la comunidá cosaca, aplicaes poles autoridaes bolxeviques y del Partíu Comunista y Socialista de la dómina, puede vese nos comentarios de Lev Trotsky: “La comunidá cosaca ye la única comunidá de tolos pueblos de Rusia con capacidá d'auto-organización y autodeterminación. Por esti motivu ellos (los cosacos) tienen de ser esterminaos cabeza per cabeza (sic – “por completu”)”.

Asemeyaos comentarios de los líderes bolxeviques sobre l'aplicación del terror» (testual) oficializáronse'l 24 de xineru de 1919 pola Direutivu del VTsIK (ВЦИК – en rusu) con decretu y Llei (!) «Sobre Estermín de los Cosacos» (!) – un casu que nun tuvo precedentes hasta aquel entós na historia de Rusia, onde toa una etnia completa foi declarada y condergada al estermín de manera llegal y por decretu. Esisten decretos escritos, roblaos por líderes comunistes de la dómina soviética ordenando lliteralmente «imponer el terror y l'estermín físicu (testual) nes comunidaes cosaques, ensin discriminación edá y de sexu... y la espropiación total de los sos bienes pal beneficiu del pueblu soviéticu» (testual)... (Fonte del Ficheru: Izvestia, Comité Central del Partíu Comunista de la Xunión Soviética (K.P.S.S.), añu 1989 , N°6, páxines 177-178 - Direutiva del Comité Central del R.K.P. (Partíu Comunista de Rusia), Robláu: Presidente del Buró Organizacional - Yákov Sverdlov, 24 de xineru de 1919.)

El día 24 de xineru ye declaráu pola comunidá cosaca en Rusia como'l Día d'Alcordanza Cosaca –en memoria y n'honor al pueblu cosacu, víctima de la represión política y de xenocidiu abiertu, empecipiáu oficialmente cola firma del decretu'l 24 de xineru de 1919 por Yákov Sverdlov, unu de los máximos líderes del Partíu Comunista de Rusia de la dómina. La represión y l'estermín sistemáticu del pueblu cosacu enllargar por más d'una década; dende'l 1919 hasta'l 1931 inclusive, causando la muerte de más de dos tercios de la población total cosaca. 70 años más tarde, n'añu 1991 foi aprobada la Llei de Federación de Rusia «Sobre la rehabilitación de los pueblos reprimíos». Cola aprobación de la Llei, la comunidá cosaca residente en Rusia foi reconocida como un pueblu que sufrió terror y represiones nel periodu del poder soviéticu y darréu rehabilitáu pol Tribunal Supremu de Federación Rusa con Decretu Nº3321-1 del 16 de xunetu del añu 1992, «Sobre la rehabilitación del pueblu cosacu». Nesti decretu, Tribunal Supremu de Federación Rusa declara como oxetivu «la rehabilitación completa del pueblu cosacu y la creación de les condiciones necesaries pa la so renacencia» y decreta illegales y decide suspender «toles aiciones cometíes en contra del pueblu cosacu a partir del añu 1918 específicamente rellacionaes con represiones na so contra».

Anguaño delles comunidaes cosaques esixen que se-yos devuelva les posesiones tradicionales y que se-yos otorgue la autoadministración pa poder establecer les sos lleis y costumes nos territorios tradicionalmente poblaos por cosacos. Sía comoquier anguaño los cosacos son trataos con respetu y siéntense parte de la sociedá civil de la Federación de Rusia - un estáu multicultural, formáu por más de 100 nacionalidaes distintes que conviven nel mesmu territoriu so la mesma Constitución y les mesmes lleis. La mesma situación reparar n'Ucraína, onde los cosacos al igual qu'en Rusia formen parte indixebrable de la historia del país.

Organización militar cosaca[editar | editar la fonte]

Militarmente, los cosacos estremar n'exércitos o huestes (voisko en singular, voiska en plural). Estos estremábense en reximientos, que de la mesma taben integraos por escuadrones (sotnias, pallabra que significa centuries). Cada voisko taba al cargu de un atamán, la máxima autoridá militar (en tiempos de guerra) y civil (en tiempos de paz) de les huestes y comunidaes cosaques locales; la confirmación oficial nesti cargu venía direutamente del tsar (zar), pero'l nomáu pal puestu tenía de ser siempres cosacu d'orixe.

La capacidá de respuesta de los cosacos ante una amenaza bélica yera estraordinaria pa la dómina. A manera d'exemplu – pa una movilización masiva d'un exércitu regular de la dómina precisábase siquier 2-3 meses - entrenamiento básicu y treslláu inclusive. Sicasí, la estructura organizacional cosaca en casu d'un conflictu dexaba triplicar la cantidá de combatientes movilizaos de toles tropes cosaques altamente capacitaes, ensin necesidá dalguna de preparación previa y esplegalos nuna a dos selmanes. Al desamarrase la Primer Guerra Mundial, nun tiempu bien corto namái los cosacos de Kubán apurrieron al Exércitu de Rusia un númberu máximu de reximientos y batallones: 4 Sotnias de guardia, 37 reximientos de caballería, 22 batallones d'infantería (cosacos «plastún»), 38 sotnias especiales (tropes especiales), 9 comandas d'artillería montada y 11 sotnias de reserva.

Suministraben primariamente caballería al exércitu del zar, anque andando'l tiempu apurrieron tamién contingentes d'infantería, ya inclusive bateríes d'artillería y aviadores. Ello ye que el primer Comandante de la Fuercia Aérea Rusa, yera'l pilotu de guerra xeneral Vyacheslav Tkachov, cosacu nativu de Kubán.

N'emboscaes, misiones d'altu riesgu y operaciones especiales les tropes cosaques yeren imbatibles. Les Guerra de guerrilles táctiques de guerrilles desenvueltes y perfeccionaes polos cosacos pa enfrentar y ganar a los sos enemigos son llargamente utilizaes inclusive nos nuesos díes poles fuercies especiales de tol mundu. Sicasí, los observadores militares occidentales teníen opiniones atopaes sobre la so eficacia nes guerres, principalmente pola so disciplina «pocu convencional». De toes formes, la importancia de los cosacos nel exércitu zarista yera tal, qu'apurríen cerca de les dos terceres partes de los reximientos de caballería en 1914, incluyendo'l Konvói o escolta personal del Zar que taba compuestu totalmente por integrantes cosacos de Kubán y del Térek. La Guardia Imperial, pela so parte (el cuerpu d'élite del exércitu zarista), recibía apurras del voisko de cosacos del Don.

Un testigu describe l'encruz de cordal de los Alpes poles tropes cosaques n'añu 1945:

«...ésti yera un Exércitu desaxeradamente estrañu… (.) Colos sos gorros de piel cosacu, los sos llargos bigotes tendíos y les botes hasta les rodíes dáben-yos un toque bien especial y coloríu… (.) …treslladábense tradicionalmente con toles sos pertenencies cargaes sobre los carros y carretes, coles sos esposes y neños, acompañaos de miles de caballos… (.) Este yera'l cuadru restablecíu de los tiempos de la guerra del 1812. Los cosacos son bien conocíos de ser los caballeros notables y por excelencia, y mientres tol percorríu confirmaben esta reputación. Les escuadrillas de caballería galopiaben al aviesu y a dereches por tolos caminos, atrabancando'l movimientu non menos que los carros y carretes. Yera absolutamente inútil ordenar cualquier cosa: bien pocos d'ellos entendíen l'idioma alemán ó inglés y los que sí entendíen daqué n'otru idioma, de nenguna manera manifestaben interés mínimu d'obedecer a les órdenes de los ingleses o de cualesquier que nun yera'l so comandante cosacu. Con tou esi caos solamente podíamos maravianos cómo ellos d'una manera desaxeradamente rápida y ordenada respondieron a la orde d'axuntase nos puntos planiaos de concentración – yá na mañana del día siguiente toos ellos taben nos llugares asignaos. ¡Absolutamente toos homes, muyeres, neños, el so equipaxe, los sos miles de caballos, los carros y carretes, les vaques y güe, inclusive los camellos!»

N.D.Tolstói, «Les víctimes de Yalta», capítulu 7

Quiciabes una de les proezas militares más grandes de los cosacos fuera'l serviciu emprestáu al Exércitu del Imperiu rusu, mientres la invasión napoleónica, a principios del sieglu XIX. Como los franceses, el teóricu prusianu de la guerra, von Clausewitz, habría d'ablucase pola manera nel que los cosacos llanzar cola mayor ferocidá sobre la retaguardia de les tropes de París que se retiraben en desorde y en plenu iviernu de Rusia. Les tropes ruses llegaron hasta la capital francesa, xunto colos cosacos, y unu d'ellos, el atamán Matvéi Plátov, habría de faese famosu ente los ingleses y desfilaría coles sos tropes cosaques en Hyde Park. En Londres, como antes en París, los llexendarios cosacos convirtiérense nuna de les grandes atraiciones del públicu qu'asistía a los desfiles de la victoria contra Napoleón.

Fízose llexendaria l'anécdota de que Napoleón dixo en dalguna ocasión, anque pensara d'ellos que yeren pocu menos que xabaces: «denme 20 mil cosacos, y voi conquistar a toa Europa y hasta'l mundu enteru». La respuesta de los cosacos del Don nun ye menos llexendaria, per boca de les sos atamanes (xefes), y sería ésta: «mande 20 mil franceses, y dientro de 20 años va tener 20 mil cosacos. Pero toos ellos van sirvir a Rusia».

«Armada» cosaca[editar | editar la fonte]

Na mayoría de les fontes históriques abonden los datos y son comúnmente conocíes la maña y el tradicional dominiu ecuestre cosacu - particularmente nes tropes de caballería cosaques. Abondo menos conocida ye la esistencia ente'l sieglu XV y XVII de la “Armada” Cosaca, una especie de marina de guerra irregular con capacidá de movilización, esplegue y táctiques navales bien propies, tantu nel Mar Negru como nel Mar Caspiu, amás de los ríos locales con desaguaes en dambos mares.

Les fontes históriques indiquen que los cosacos del Dniéper y del Don entamaben salíes al mar añalmente, de cutiu delles vegaes al añu, dende finales del sieglu XV aproximao. La primer victoria oficial de la flota cosaca data del añu 1492, en cercaníes de les mariñes de península de Crimea, puertu Tighina (anguaño Bender). Nesi añu'l Kanato de Crimea quexóse ante les autoridaes turques de que los cosacos atacaron, escalaron y quemaron un barcu turcu.

La flota cosaca del mar Negru y del mar Caspiu consistía principalmente en pequeñes embarcaciones de poca eslora llamaes «Chaika» (gavilueta en rusu). Teníen de normal ente 10 y 20 metros de llargu y 2-3 metros d'anchu, nun cuntaben con quilla y tampoco con cubierta, y teníen la capacidá d'allugar hasta 50 tripulantes y de 10 a 20 pasaxeros. Movíense velozmente por aciu 10-15 pares de remos. Esistíen tamién naves cosaques de mediana eslora y de gran resistencia llamaes «Koch»; yeren utilizaes principalmente polos cosacos siberianos nes sos escursiones pol Océanu Árticu. Estes cuntaben con un solu mástil, una cubierta y dos timones (unu en popa otru na proa).

El principal oxetivu d'estes salíes yera l'ataque a les embarcaciones comerciales y ataques sorpresa a les ciudaes y poblaciones del Imperiu otomanu en zones costeres del Mar Negru y del Mar Caspiu. Coles mesmes aprovechábase pa lliberar a los cosacos cautivos y prisioneros pertenecientes a la so comunidá.

L'inxenieru y cartógrafu militar francés Guillaume LeVasseur de Beauplan, quien mientres 17 años reparara la vida de los cosacos naquella dómina, escribió: “Embarcar ente 50 y 70 persones por «chaika». Cada tripulante llevaba un sable, dos rifles, tres kilos de pólvora, gran cantidá de plomu, y cada unu llevaba un reló (!), y vistía ropa llixero amás de camisa y pantalón de cambéu. Cada embarcación cuntaba con 4-6 falconetes (pequeños cañones marinos), municiones y provisiones abondes pa tola tripulación. Asina se ve la tropa «volante» cosaca del Mar Negru.”

Les espediciones militares cosaques nel mar Negru y mar Caspiu efectuábense principalmente en primavera o seronda, cuasi siempres de nueche, y aprovechando les neblinas y baxa visibilidá de la dómina, mover de manera bien compacta. La cantidá d'embarcaciones variaba según propósitos y oxetivos militares específicos, de 15 hasta 300 naves. Sicasí, la espedición marina cosaca sol mandu del atamán Sagaidachniy axuntó simultáneamente 1500 «chaikas», ente los cosacos del Dniéper y del Don. Los cosacos saleaben pel ríu Dniéper hasta la salida al mar abiertu xixilada pola flota de l'armada turca. Antes de llegar a la desaguada del ríu los cosacos esvalixar pola mariña, esperando'l primer descuidu de los turcos. De nueche, silenciosamente, ensin ser vistos ente les foles y cubiertos por trupa neblina, a bordu de les sos «chaikas» averar a unu o dos barcos turcos, y ente toos tomar al abordaxe y darréu utilizaben tol poder del fueu de les naves prindaes contra'l restu de la flota turca. Independientemente del ésitu o fracasu del ataque, rápido replegábense nos sos «chaikas», llevando'l botín (armes, municiones, bienes, prisioneros...) o ensin ésti, de regresu a los sos stanitses o destacamentos de campaña cercanos na mariña.

Dende'l sieglu XV hasta finales del sieglu XVII, les espediciones navales cosaques yeren constantes. Dellos nomes de comandantes marinos cosacos perduren na historia hasta agora: los atamanes Stenka Razin, Samiyla Kishka, Bogdán Mikoshinskiy, Iván Sulima, Semión Dezhniov y Petró Sagaidachniy. Sol mandu d'esti postreru, n'añu 1605 los cosacos tomaron el puertu turcu de Varna, en 1606 escalaron el puertu de Caffa (Teodosia) onde quemaron a tola flota turca local y lliberaron a tolos esclavos y prisioneros de fe cristiana. Nel añu 1615, la flota cosaca encabezada por Sagaidachniy tomó control sobre l'estrechu de Bósforu; llegaron hasta Constantinopla y atacaron el palaciu del Sultán turcu. Nesta oportunidá enfrentar en dos cruentes batalles cola Armada turca. En dambes salieron victoriosos, tomaron de rehén al primera comandante de l'Armada turca y asesinaron al segundu. Nel añu 1648, el Ataman Semión Dezhniov, lideró una espedición marina de cosacos siberianos y comerciantes rusos. El Atamán Dezhniov saleó a bordu d'un “koch” pel ríu siberianu Kolymá hasta llegar al Océanu Pacíficu, bordió pel mar la península de Chukotka y tol estremu nororiental del continente de Eurasia. Cola fazaña marina d'esti cosacu afayar por primer vegada qu'Asia nun ta coneutada con Alaska (continente norteamericanu) y qu'esiste la posibilidá de navegar en ciertes dómines del añu pel Océanu Árticu dend'Europa hasta China.

D'alcuerdu a les estadístiques, ente 1492 y 1696, la flota cosaca participó oficialmente en 66 batalles navales de gran valumbu. Non toes fueron favorables pa los cosacos pero caltuvieron siempres la fama de ser un rival peligrosu y despiadáu nel mar. A fines del sieglu XVII, la situación política n'Europa y en particular na rexón costera del Mar Negru camudó drásticamente cola entrada al escenariu del poderíu del Imperiu rusu. A partir del entós la flota cosaca como tal dexó d'esistir (oficialmente en 1775). Darréu la Emperatriz Catalina II de Rusia ordenó'l desplazamientu paulatín de les poblaciones cosaques del Dniéper a la rexón de Kubán.

Personaxes emblemáticos cosacos[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los representantes más emblemáticos del pueblu cosacu, al traviés de les distintes dómines d'historia cosaca, tamién de Rusia y d'Ucraína, fueron líderes populares, militares, escritores, inxenieros, poetes, artistes, científicos, etc. Podemos citar a Stenka Razin, Yemelián Pugachov, Yermak Timoféyevich, Bohdán Jmelnytsky, Petró Sahaidachny (en:Petro Konashevych-Sahaidachny), los atamanes Matvéi Plátov, Semión Dezhniov, Piotr Krasnov, Lavr Kornílov, Andréi Shkuró y Bábych, Mijaíl Gétmanov; los escritores Mijaíl Shólojov y Aleksandr Solzhenitsyn, el poeta Nikolái Turovérov y el compositor Vasili Safónov.

Tradiciones cosaques[editar | editar la fonte]

Los traxes nacionales cosacos son el kaftán (un tipu de casaca) o bien la cherkesska, una túnica llarga d'orixe circasiano, con cartucheres adosaes. Tamién usen la papaja - un tipu de gorra de piel, o'l bashlyk - una especie de capuchón que se lleva de normal sobre los costazos. Los cosacos del Don, en tiempos del Imperiu rusu, estremábense amás per un pantalón azul con una franxa colorada - una distinción que nos tiempos antiguos significaba «llibres d'impuestos». Tienen un enorme repertoriu de cantares y bailles, la mayor parte de los cualos yeren xestes guerreres. La so artesanía n'armes blanques ye llexendaria, ya inclúi la ellaboración del kinzhal (puñal o daga caucasiana), el shashka (sable tradicional cosacu que se traduz como «cuchiellu llargu») y la nagaika (llátigu o fusta, tamién consideráu como una arma nes artes marciales tradicionales cosaques). La tradición cosaca ocupa tamién un llugar na hípica col dominiu bien particular y famosu de la «dzhigitovka», un ellaboráu antiguu arte ecuestre nel cual demuestren la so habilidá con acrobacies y dominiu dignos d'almiración.

Parte esencial de la tradición cosaca interna considera:

  • Respetu incondicional a los mayores d'edá.
  • Receición desatamañada d'un güéspede, independientemente de la so nacionalidá, relixón, etc.
  • Respeto constante ya incondicional de la muyer (madre, hermana, esposa, fíes).

L'autoridá de los padres ye incondicional y permanente. Ensin l'autorización de los padres nun da empiezu nenguna actividá familiar, nengún trabayu, como asina tamién nenguna decisión importante qu'arreya a tola familia. Al finar los padres, l'autoridá heredar polos padrinos de los miembros de la familia. En casos específicos, como la capacitación militar d'un home, el padrín tien un rol y una responsabilidá entá mayor a los del padre natural. Les madrines responsabilizar de tresmitir los valores y deberes d'una muyer a les neñes cosaques. La desobediencia a los padres considérase como un pecáu ensin perdón dalgunu. Al dirixir la pallabra al padre o a la madre, tien de dicise siempres «usté».

Ante la presencia d'una persona mayor, toos tienen de llevantase de los sos puestos y (en casu de los homes y de nun llevar uniforme militar puestu), quitar el gorru ya inclinase pa saludar. En presencia d'un vieyu nun se dexa permanecer sentáu, fumar, tomar un tragu o parolar, salvu col so espresa autorización o aprobación, pero nunca puede utilizase un vocabulariu vulgar.

L'arguyu cosaco tien una particularidá bien especial: Considérase un pecáu negar ayuda a daquién que lo solicita. un proverbiu cosacu diz: «Más val dar y apurrir tola vida, que tola vida pidir ayuda y favores». Tradicionalmente los cosacos calteníen una regla de desendolcase y conformase colo que teníen y non colo que quixeren tener, coles mires d'evitar les deldes. Les deldes son consideraes como una desgracia personal imperdonable y evítase teneles por tolos medios.

Referente al mitu de «beber como cosacu», la xente vulgar y borracha nun gociaba de nengún respetu dientro de la comunidá cosaca y yera despreciada hasta la muerte. Los alcohólicos, al finar, yeren soterraos nun campusantu estremáu de los demás, xunto a los suicides. En cuenta de una cruz sobre la tumba d'un suicida o d'un alcohólicu clavaba una estaca de pládanu. Vale mentar que los cosacos siempres yeren almiradores de la bona cocina, de les conversaciones de sobremesa, de los cantares en coru, de bailles, hestories allegres, de chistes y chancies, tamién de los bonos tragos pero non de los enfiles. Los cosacos nun enllenen los vasos con alcohol na mesa; estos sírvense nuna bandexa y pártense a los comensales. Si daquién ta devasáu d'alcohol, la bandexa pasa de llargu, y inclusive convidar direutamente a reposar por que nun s'amuese nun estáu cuestionable. La tradición cosaca nesti sentíu ye: «Si quies, bebe; si nun quies, nun bebas, pero tienes de llevantar la copa colos demás y a lo menos moyar los llabios». Esisten dellos proverbios cosacos en rellación colo anterior: Puede sirvise un tragu pero nun puede obligase a tomalo», «Beba pero nun pierda'l sentíu, la razón y el celebru». En tiempos de guerra y/o mientres les campañes militares n'unidaes militares y nos campamentos civiles cosacos declarábase la Llei Seca y los infractores yeren duramente castigaos.

Ente los intereses anecdóticos d'influencia cosaca» n'otres cultures, puede mentase l'orixe del nome Bistró en Francia. Dizse que'l conceutu de comida rápida (Fast Food) denomináu en francés Bistró, apaeció n'Europa mientres les Guerres Napoleóniques nel sieglu XIX, cuando los cosacos solicitaben nos restoranes que se-yos sirviera daqué lo más rápido posible, diciendo repitíes vegaes: «Bystro! Bystro!» (en rusu: «bystro»; rápido). Los restoranes franceses de tipu Bistró tomaron esta denominación a partir d'entós.

Cosacos y relixón[editar | editar la fonte]

Anque hai una pequeña minoría de cosacos católicos y musulmanes en Rusia, n'Ucraína y en Kazakstán, la mayoría de los cosacos pertenecen a la Ilesia Ortodoxa Rusa. La rellación ente los cosacos y la Ilesia Ortodoxa ye bien fonda, tien llarga trayeutoria y tuvo influencies importantes tantu na historia de los cosacos como na de la Ilesia Ortodoxa. Histórica y tradicionalmente los cosacos son cristianos ortodoxos, y son consideraos proteutores y guardianes de la Ilesia Ortodoxa. Na actualidá, en comunidaes cosaques, al igual que nel restu del mundu, hai tolerancia y respetu no que se refier a les creencies relixoses personales. Esto tamién asocede en rellación colos vecinos d'otres nacionalidaes y de les sos creencies. Consecuentemente colo anterior, podríamos dicir que l'antisemitismu cosaco quedar nel pasáu.

Imaxe popular de los cosacos[editar | editar la fonte]

Un cosacu modernu, Ostap Kindrachuk, tocando la bandura nun vieyu mercáu de Poznania.

Los cosacos sirvieron mientres enforma tiempu a los románticos como ideal de llibertá y resistencia a l'autoridá esterna y los sos ésitos militares contra los enemigos del pueblu rusu contribuyeron a fomentar esta imaxe favorable. Pa otros fueron el símbolu de la represión por cuenta del so papel nel apandamientu de revueltes populares nel Imperiu rusu, según nos sos asaltos contra los xudíos.

Esiste una clara contradicción ente'l sistema internu (primitivu, pero federal-democráticu) de la comunidá cosaca y los sistemes sociu-polítiques dominantes de la dómina autoritarios, monárquicos, etc. Sía comoquier, esti factor nun atrabancó l'aceptación per parte de les autoridaes vecines de rellaciones multillaterales con distintos propósitos a lo llargo d'Historia, sacando provechu de la organización, estructura y capacidá bélica cosaca. Ente que nel interior de la comunidá cosaca enxamás esistió la esclavitú nin la dictadura, y toles decisiones importantes pal beneficiu de la sociedá interna fueron tomaes considerando siempres el votu popular cosacu – nes sos rellaciones esteriores los cosacos nun teníen reparu dalgunu (más allá de los sos intereses) a la de sofitar estaos y gobiernos autoritarios, absolutamente opuestos y contrarios na so estructura, sistema, política y organización interior. Por tanto podemos ver en distintos periodos de la historia, cómo los cosacos fueron participantes y protagonistes claves: nos campos de batalla na defensa de los intereses de distintos estaos; en revueltes populares, en contra de les mesmes autoridaes y organismos d'estáu; en represiones de distintes revueltes populares, en defensa de los intereses del estáu; en proclamaciones periódiques de la so independencia na non aceptación d'autoridá esterna dalguna, etc.

Les reflexones lliteraries alrodiu de la cultura cosaca abonden na lliteratura rusa, particularmente nes obres de Nikolái Gógol, Lev Tolstói, Mijaíl Shólojov y el poeta Nikolay N.Turoverov. La novela curtia escrita per Lev Tolstói llamada Los Cosacos ye un exemplu de lo antes mentáu. De la mesma, estes reflexones tuvieron un periodu d'espardimientu n'Europa mientres el romanticismu, nel qu'escritores como l'español José de Espronceda llegaron a dedica-yos poemes. Sir John Ure, diplomáticu británicu y autor contemporaneu, nel so llibru The Cossacks (Los Cosacos), utiliza la so esperiencia como escritor de viaxes pa entesacar los rellatos más espectaculares de la vena perenal que zarren la lliteratura y la lleenda cosaques. Los cosacos remanecen como un pueblu siempres valerosu, de cutiu impredicible, n'ocasiones cruel, pero nunca aburríu.

Terminoloxía[editar | editar la fonte]

Cosacos rusos[editar | editar la fonte]

Nel Imperiu rusu los cosacos taben entamaos en dellos voisko, que vivíen a lo llargo de les fronteres esteriores ruses o bien a lo llargo de les sos fronteres internes ente los pueblos rusos y non rusos.

  • Voisko («exércitu»): principal unidá militar y alministrativa d'una comunidá cosaca. Axunta dellos poblaos (stanitsas) cosacos, tola infraestructura alministrativa, política, cívica y militar. En 1988 una llei soviética dexó que los cosacos entamar de nuevu. Tolos voiskos son independientes ente sigo, pero por que un voisko seya oficialmente reconocíu precisa tener el permisu del Atamán Supremu del Topoderoso Donsokoye Voisko (déxase-y llevar la estrella de mariscal). La mayoría de les organizaciones cosaques modernes (inclusive aquelles que s'atopaben fora de la Federación Rusa), formáronse dempués de l'aprobación de la llei (añu 1988) y posterior al 1991. Coesisten nuna especie de confederación de comunidaes cosaques.
  • Krug: (círculu) conseyu popular, en ciertu mou un referendu formal y obligatorio, onde participen tolos integrantes d'una comunidá cosaca (si participen representantes de delles comunidaes cosaques de distintes rexones, llámase Bolshói Krug). Tómense les decisiones más importantes, eleiciones de les autoridaes internes inclusive. Nesti últimu casu (eleiciones) celébrase obligatoriamente una vegada al añu ensin cuntar situaciones que ameritan xunta de la comunidá de manera urxente y esclusiva. De manera regular y democrática, ye parte formal de l'alministración interna cosaca aproximao dende'l sieglu XIV hasta l'actualidá. Tuvo intervención importante al entamu de la era soviética, cuando la mayoría de los cosacos sobrevivientes fueron forzaos a emigrar. Sicasí tamién se celebraron xuntes populares cosaques, Krugs nel esterior de Rusia.
  • Rada: definición que significa lo mesmo que'l Krug. Utilizar ente cosacos d'Ucraína y cosacos de rexón de Kuban, sur de Rusia, zona costera del Mar Negru.
  • Atamán: líder militar o líder subordináu (posiblemente, términu d'orixe turcu). Títulu y rangu oficializáu en comunidaes cosaques aproximao a partir del sieglu X y hasta agora. Rangu militar, equivalente al de Comandante en Xefe. En tiempos de paz - autoridá máxima política y cívica alministrativa cosaca.
  • Sotnia («centuria»): unidá militar cosaca, compuesta principalmente per cien homes.
  • Stanitsa: asentamientu cosacu, pueblu rural con gran infraestructura. Na so mayoría son centros Cívicos locales. Términu alministrativu xurídicu que s'utiliza principalmente en territorios poblaos na so mayoría por cosacos, en Rusia y Ucraína, hasta'l día de güei inclusive.
  • Jútor: pequeñu pobláu rural cosacu (munches vegaes compuestu por miembros d'una mesma familia) d'infraestructura básica y forma parte alministrativa d'una stanitsa. Términu alministrativu xurídicu que s'utiliza principalmente en territorios poblaos na so mayoría por cosacos en Rusia y Ucraína, hasta'l día de güei inclusive.
  • Yurt: tradicional definición territorial xeográfica cosaca. Inclúi toles stanitses y jútors dientro del mesma llende territorial, alministrativu y xurídicu.
  • Kazak, Kazachka: hombre/mujer perteneciente a la comunidá cosaca, con tolos derechos d'un/una cosacu(a) d'orixe. Los que nun cuntaben con esti derechu llamábense «inogorodniy» y nun podríen participar en xuntes populares cosaques - Krugs.
  • Inogorodniy: hombre/mujer non-perteneciente a la comunidá cosaca. Podría ser aceptáu pa vivir dientro de la comunidá, cerca o fora d'ella, inclusive participar n'actividaes civiles y béliques xuntos pero siempres se consideraba «inogorodniy» (estrañu, ayenu; en trescripción popular cosaca lléase «estranxeru») y nun podía gociar de los mesmos derechos (por casu, participar en conseyos populares locales). Namái dempués de non menos de dos años de convivencia (independientemente de tar casáu o non con una cosaca d'orixe) nestes condiciones y solamente cola aprobación unánime de La Rada o Krug's (conseyos populares) podía entrar a la comunidá en condición de cosacu nativu. Les muyeres que nun yeren cosaques d'orixe teníen mayores privilexos nesti sentíu, al casase con un cosacu d'orixe yeren consideraes cosaca con tolos sos derechos dende'l momentu de contraer matrimoniu. Namái nesti últimu casu, los fíos, al nacer, yeren consideraos tamién cosacos d'orixe.
  • Rangos militares cosacos:
Rangos militares cosacos
y los sos equivalentes nel Exércitu Regular
Prikazny - Cabu
Mladshiy Uryádnik - Sarxentu Menor
Uryádnik - Sarxentu
Starshiy Uryádnik - Sarxentu Mayor
Vájmistr - Suboficial
Pod-jorunzhy - Alférez
Jorunzhy - Teniente
Sótnik - Teniente Mayor
Pod-yesaul - Capitán
Yesaul - Mayor
Voiskovói Starshiná - Teniente Coronel
Polkóvnyk - Coronel
  • Sharmici: maniobres militares locales. Ensayamientu militar cosacu de menor valumbu.
  • Jorugv: bandera y símbolu sacru militar, relixosu y alministrativu d'una comunidá cosaca.
  • Pernach: antiguu símbolu de poder alministrativu y d'altu rangu militar cosacu, amás ye parte rudimentaria n'artes marciales cosaques.
  • Bunchuk: antiguu símbolu de poder alministrativu y d'altu rangu alministrativu militar cosacu. Un cayáu curtiu, en dambos estremos – piniellos o de llobu. D'oríxenes tártaru-mongoles afechu por cosacos dende los tiempos de la Horda d'Oru (Horda Dorada).
  • Nagayka: llátigu o fusta curtia ellaborada de cueru, con punta reforzada. Parte tradicional del traxe cosacu, llevar al interior d'una de les botes. Amás parte rudimentaria n'artes marciales cosaques.
  • Shashka: arma blanca tradicional cosacu, traduzse como «cuchiellu llargu».
  • Bashlyk: capuchón, llévase puestu percima del traxe (cherkesska) sobre los costazos. Ye de color coloráu (en casu de cosacos de Kubán) y celeste (cosacos de Térek), con cintes de color platiáu.
  • Papaja: gorru tradicional cosacu, de forma cilíndrica ellaborada principalmente de piel d'ovín. Colores negru, gris y blancu. La parte de riba ye xeneralmente de color, según la rexón de pertinencia coloráu (cosacos del Kubán), azul o celeste (cosacos de Térek) con una cinta platiada en forma de cruz.
  • Cherkesska: d'orixe caucásicu, afechu col tiempu polos cosacos como parte del so traxe tradicional, aproximao dende'l sieglu XIV.
  • Amanat: en llinguaxe popular cosacu persona que falta a la verdá, mentirosu. Ente cosacos de Siberia significa rehén.
  • Beket: puestu de control fronterizu cosacu.
  • Chioln «Chaika»: (en rusu significa gavilueta) nave cosaca de pequeña eslora, de construcción simple pero de gran resistencia. Utilizábase tantu en ríos como en mar abiertu. Carauterízase pola rapidez gracies a 10 o 15 pares de remos. Capacidá de tripulación y pasaxeros a bordu, ente 50 y 70 persones.
  • Koch: una nave marina cosaca de gran resistencia y de mediana eslora. Cuenta con un mástil, cubierta y dos timones (unu en popa otru na proa). Los cosacos siberianos utilizaben los «koch» pa navegar bordiando les mariñes asiátiques del Océanu Árticu. Específicamente, ataman Semión Dezhniov saleo nun «koch» alredor del cabu estremu Nororiente del continente asiáticu, darréu nomáu col so nome, el Cabu Dezhnev.
  • Budara: una nave cosaca de gran eslora, un barcu.
  • Burlak: un home solteru; persona que nun cunta con bienes propios. Ente cosacos del Don significa persona ensin nengún tipu d'esperiencia.
  • Anchibel: espíritu diabólicu (contrariu al espíritu santu); Anchutka un diablito.
  • Archak: forma base de montadura (siella de montar) cosaca. Ellaborar de manera artesana con un tipu de madera especial de gran resistencia; caragach, un árbol de les estepes asiátiques.

Cosacos ucraínos[editar | editar la fonte]

  • Hetman – líder militar supremu. Rangu militar, equivalente al de comandante en xefe, d'orixe polacu, oficializáu nesti país de primeres del sieglu XV (añu 1505). N'antigüedá, el cargu consideraba la comandancia y autoridá sobre les tropes de milicia polaca local y de los mercenarios contrataos. N'añu 1575 foi afechu polos cosacos de Zaporozhia, habitantes de Porosie y Posulie, redoma a Rech Pospolita ("Rzeczpospolita" - Polonia) y baxu proteutoráu polacu entós daquella. A partir del añu 1651, posterior al Tratáu de Pereyáslav,[10] los hetmans de los cosacos del Dniéper pasaron a ser subordinaos de los zares de Moscú. En Rusia, rangu y títulu del Hetman foi abolíu por decretu en 10 de payares del añu 1764.
  • Bulava – mazu ceremonial, símbolu de l'autoridá del hetman
  • starshynaoficiales
  • tabor – táctica consistente n'usar un grupu de carromatos tiraos por caballos, apoderada polos cosacos nos sieglos XVI y XVII.

Cosacos Tatar[editar | editar la fonte]

Galería[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: cosacu, -a, -o
  2. Los cosacos: Sieglos de lleenda y guerra http://www.realpolitik.com.ar/nota.asp?n=unica&id=12656&id_tiponota=8
  3. Lester W. Grau (1993). «The Cossack Brotherhood Reborn: A Political/military Force in a Realm of Chaos». Foreign Military Studies Office, Fort Leavenworth, KS. Consultáu'l 23 d'agostu de 2015.
  4. Pa un analís más detalláu, vease Omeljan Pritsak. "The Turkic Etymology of the Word Qazaq 'Cossack'." Harvard Ukrainian Studies 28.1-4 (2006/2007): 237-XII.
  5. Andrújovich, Yuri (2007). Recreaciones, trad. Olga Korobenko, Barcelona: Cantil, páx. 31-32 (pie de páxina). ISBN 978-84-96834-19-4.
  6. Paul Robert Magocsi: A History of Ukraine, páxs.179–181
  7. Shambarov, Valery (2007). Kazachestvo Istoriya Volnoy Rusi. Algoritm Expo, Moscow. ISBN 987-5-699-20121-1.
  8. Caltiénse «invictu» ya indiscutible el puntu de vista reflexáu nel trabayu etnográficu del profesor de la Universidá de Moscú, Y.F.Ziablovskiy («Xeografía Universal del Imperiu de Rusia», M.1807, cap.3, páx. 16) y nel Manual de Xeografía rusa de K.I.Arseniev, onde los cosacos tán definíos y presentaos en calidá de «un pueblu eslavu particular y específicu, qu'ocupa una parte de territorios de Rusia xunto cola prevaleciente nación rusa y los polacos apoderaos».
  9. Un miembru del gobiernu cosacu de Kuban de la dómina: «se ofrendaban la vida l'unu pol otru en contra de los "coloraos" (bolxeviques), allegrar de los ésitos comunes, pero al momentu de definir el sentíu de la llucha y el so fines llevanta un muriu de refugo y sarcasmu ente dambos bandos, nun esiste comprensión constructiva de nengún tipu» (D.Y.Skobtsov «Tres años de revolución y guerra civil en Kubán»).
  10. From Tak to Yes: Understanding the East Europeans, Yale Richmond, Intercultural Press, 1995, p. 294

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Knotel, Richard, Knotel, Herbert, & Sieg Herbert (1980) Uniforms of the World: A compendium of Army, Navy and Air Force uniforms 1700–1937, Charles Scribner's Sons, Nueva York
  • Summerfield, Stephen (2005) Cossack Hurrah: Russian Irregular Cavalry Organisation and Uniforms during the Napoleonic Wars, Partizan Press ISBN 1-85818-513-0
  • Summerfield, Stephen (2007) The Brazen Cross: Brazen Cross of Courage: Russian Opochenie, Partizans and Russo-German Legion during the Napoleonic Wars, Partizan Press ISBN 978-1-85818-555-2

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]