Osetia del Norte-Alania

Coordenaes: 43°11′N 44°14′E / 43.18°N 44.23°E / 43.18; 44.23
De Wikipedia
(Redirixío dende Osetia del Norte - Alania)
Osetia del Norte-Alania
Bandera de Osetia del Norte - Alania (es) Traducir Escudo de Osetia del Norte - Alania (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
ISO 3166-2 RU-SE
Tipu d'entidá república de Rusia
Capital Vladicáucaso
Presidente Serguéi Menyaylo (es) Traducir
Nome llocal Республика Северная Осетия-Алания (ru)
Цæгат Ирыстон (os)
Llingües oficiales rusu
Idioma osetiu
Xeografía
Coordenaes 43°11′N 44°14′E / 43.18°N 44.23°E / 43.18; 44.23
Superficie 7987 km²
Llenda con República d'Ingusetia, República de Chechenia, Krai de Stávropol, República de Kabardia-Balkaria, Xeorxa y Osetia del Sur
Demografía
Población 693 098 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 86,78 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora de Moscú, UTC+03:00 y Europa/Moscú
Fundación 9 payares 1993
rso-a.ru
Cambiar los datos en Wikidata

Osetia del Norte-Alania (rusu: Республика Северная Осетия-Алания; n'osetiu: Республикæ Цæгат Ирыстон-Алани, Tocante a esti soníu /rʲɪˈspʊblʲɪkə ˈsʲevʲɪrnəjə ɐˈsʲetʲɪjə ɐˈlanʲɪjə/ ) ye una de les ventiún repúbliques que, xunto colos cuarenta y siete óblast, nueve krais, cuatro distritos autónomos y dos ciudaes federales, conformen los ochenta y tres suxetos federales de Rusia. Atopar n'El Cáucasu rusu,[1] na antigua Ruta de la Seda. La so capital ye la ciudá de Vladikavkaz. Con una población de 712 877 habs., según censu de 2010.

Osetia del Norte parte con Kabardia-Balkaria, Krai de Stávropol, Chechenia, Ingusetia, Osetia del Sur y Xeorxa.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Nos últimos años de la Xunión Soviética, a midida que los movimientos nacionalistes resurdíen en tol Cáucasu, munchos intelectuales na República Socialista Soviética Autónoma d'Osetia del Norte pidieron la reactivación del nome de «Alania», un reinu medieval de los alanos, antepasaos de los actuales osetios. El términu de «Alania» rápido fíxose popular na vida diaria d'Osetia al traviés de los nomes de delles empreses, una canal de televisión, organizaciones polítiques y civiles, editoriales, equipu de fútbol, etc. En payares de 1994, el nome de «Alania» foi añedíu oficialmente al títulu republicanu (República d'Osetia del Norte-Alania).[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Historia temprana[editar | editar la fonte]

El territoriu d'Osetia del Norte foi habitáu per primer vegada poles tribus caucásiques. Dalgunos alanos nómades asitiar na rexón nel sieglu VII, formando'l reinu d'Alania. Finalmente convirtióse al cristianismu por misioneros de Bizanciu. Alania beneficióse descomanadamente de la Ruta de la Seda que pasaba al traviés del so territoriu.

Dempués de la Edá Media, repitíes invasiones de mongoles y tártaros abrasaron a la población, agora conocida como osetios. L'islam foi introducíu a la rexón nel sieglu XVII polos cabardinos. Los conflictos ente'l Kanato de Crimea y l'Imperiu otomanu, finalmente, emburriaron a Osetia a una alianza cola Rusia Imperial nel sieglu XVIII. Llueu, Rusia estableció una base militar na capital, Vladikavkaz, polo que foi la primer zona controlada per Rusia nel Cáucasu norte. En 1806, Osetia taba baxu total control rusu.

Periodu soviéticu[editar | editar la fonte]

La dominación soviética llevó a la rexón a un rápidu desenvolvimientu de la industria y los ferrocarriles que superaron el so aislamientu. Los primeros llibros de la zona llegaron a finales del sieglu XVIII y convirtiéronse en parte de la Rexón Terskaya de Rusia a mediaos del sieglu XIX.

La Revolución rusa de 1917 provocó n'Osetia del Norte la so fusión cola República Soviética del Monte en 1921. Depués convirtióse nel Oblast Autónomu d'Osetia del Norte'l 7 de xunetu de 1924, depués fundióse cola República Socialista Soviética Autónoma d'Osetia del Norte el 5 d'avientu de 1936. Na Segunda Guerra Mundial foi oxetu d'una serie d'ataques per parte de los invasores alemanes nazis que, ensin ésitu, trataron d'apoderase de Vladikavkaz en 1942.

La República Socialista Soviética d'Osetia del Norte declaró república autónoma de la Xunión Soviética'l 14 de xunu de 1990. El so nome foi camudáu a República d'Osetia del Norte-Alania en 1992.

Etapa post soviética[editar | editar la fonte]

El colapsu de la Xunión Soviética plantegó problemes especiales pal pueblu osetiu, que fueron estremaos n'Osetia del Norte, parte de la República Socialista Federativa Soviética de Rusia, y Osetia del Sur, parte de la República Socialista Soviética de Xeorxa. N'avientu de 1990 el Sóviet Supremu de Xeorxa abolió l'enclave autónomu d'Osetia metanes les crecientes tensiones étniques na rexón, y gran parte de la población fuxó escontra la frontera con Osetia del Norte o la mesma Xeorxa. Unos 70 000 refuxaos d'Osetia del Sur fueron reasentados n'Osetia del Norte, lo que provocó enfrentamientos cola población predominantemente ingushetia nel raión Prigorodni. Eso llevó al conflictu d'Osetia y Ingushetia.

Masacre de Beslán[editar | editar la fonte]

Osetia del Norte tamién ye conocida polos aciares atentaos producíos en setiembre de 2004 a manes de terroristes chechenos na ciudá de Beslán, onde perecieron 334 rehenes, incluyíos 186 neños al esplotar unu de los artefautos que controlaba'l xefe del comandu terrorista.

Guerra d'Osetia del Sur de 2008[editar | editar la fonte]

Osetia del Norte convertir nel principal destín de los refuxaos d'Osetia del Sur mientres la guerra n'agostu de 2008.

L'artículu 16 del capítulu 1 de la Constitución de la República Osetia del Norte - Alania define les rellaciones de la república rusa con Osetia del Sur, reconocida pola Federación Rusa'l 26 d'agostu de 2008.

Artículu 16.
Les bases de les rellaciones ente la República d'Osetia del Norte - Alania y la República d'Osetia del Sur son la unidá étnica, nacional, históricu-territorial y l'integración sociu-económica y cultural.

Статья 16.
Республика Северная Осетия - Алания строит свои отношения с Республикой Южная Осетия на основе этнического, национального, историко-территориального единства, социально-экономической и культурной интеграции.[3]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Valle del Nar.
Río Fiagdon.

La república atópase na fastera norte del Gran Cáucasu. De la superficie total de 4 121 quilómetros cuadraos qu'ocupa, daqué más de la metá son tierres baxes y llanures, ente que la franxa montascosa ye un pocu menos de la metá. Nel norte atopa la llanura de Stavropol, al sur la de Térek y Sunzha, na parte central la llanura inclinada d'Osetia. Nel sur atopa la división cordal del Gran Cáucasu.

Na frontera sur d'Osetia del Norte atopa una de les montes más altes d'Europa, el monte Kazbek (Казбек; n'osetiu: Урсхох, llit.: monte blancu) (5 047 m). La más alta, l'Elbrus (5 642 m.), allúgase más al oeste, na frontera que dixebra Kabardino-Balkaria y Caracháevo-Cherquesia. Al norte del Cordal Principal del Cáucasu, en paralelu, hai cuatro grandes picos: el Bokovoy, el Skalistyy, el Pastbishchnyy y el Lesistyy.

Ríos[editar | editar la fonte]

El principal ríu d'Osetia del Norte ye'l Térek, que tien la so nacencia nos glaciares del Monte Zilga-Khokh, na parte cimera de la cuenca del cordal del Cáucasu, na frontera d'Osetia del Sur y Xeorxa, a una altitú de 2 713 metros. El Térek tien un llargor d'unos 600 km (incluyendo'l territoriu d'Osetia del Norte, de 110 quilómetros) y cuenta con munchos afluentes. Los principales el son Uruj (104 km), l'Ardón (101 km), el Kambiléyevka (99 km), el Gizeldón (81 km) el Fiagdón y el Sunzha (278 km).

Los glaciares más importantes son el glaciar Karaugomsky (35 km²), Mayli (22 km²) y Tseyskoe (18 km²).

Recursos naturales[editar | editar la fonte]

Los recursos naturales inclúin minerales (cobre, plata, cinc), madera, agües minerales, enerxía hidroeléctrica, y reserves de petroleu y gas.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima n'Osetia del Norte ye continental templáu. Na llanura Mozdokskaya los vientos son frecuentes, secos y calorosos; la temperatura medio en xineru ye de -4,4 °C y en xunetu de 24 °C, con una precipitación de 400 a 450 mm. Nes zones centrales el clima ye más templáu, anidiáu pola proximidá de los montes. Los iviernos son nidios, los branos llargos, lluviosos, y, polo xeneral, non demasiáu calorosos. Pel branu esiste la posibilidá de penetración de ciclones tropicales, que descarguen fuertes agües del monzón con nubes llétriques. Les precipitaciones d'iviernu lleguen, principalmente, dende'l mar Caspiu.

Organización territorial[editar | editar la fonte]

Política y gobiernu[editar | editar la fonte]

Sede del gobiernu republicanu en Vladikavkaz.

Mientres el periodu soviéticu, la máxima autoridá na república foi compartida por trés persones: el primer secretariu del Comité osetiu del Partíu Comunista de la Xunión Soviética (PCUS) —qu'en realidá tenía l'autoridá más grande—, el presidente del óblast soviética (poder llexislativu) y el Presidente del Comité Executivu de la República (poder executivu). Dende 1991, el PCUS perdió tol poder y el xefe de l'alministración de la República, y finalmente, el gobernador foi nomáu/escoyíu xunto al parllamentu rexonal.

La Constitución de la República d'Osetia del Norte-Alania ye la llei fundamental de la rexón. El Parllamentu d'Osetia del Norte-Alania ye l'órganu que s'ocupa del poder llexislativu. L'Asamblea Llexislativa exerz la so autoridá por aciu l'aprobación de lleis, resolvimientos y otros actos xurídicos y la supervisión de l'aplicación y observancia de les lleis y demás actos xurídicos adoptaos pola mesma. El máximu órganu executivu ye'l Gobiernu de la República, qu'inclúi órganos executivos territoriales como les alministraciones distritales, comités y comisiones que faciliten el desenvolvimientu y ocúpense del día ente día los asuntos de la provincia. L'alministración del óblast sofita les actividaes del Gobernador, que ye'l funcionariu más altu, y actúa como garante de la observancia de la constitución de la república en conformidá cola Constitución de Rusia.

El xefe de gobiernu de la República d'Osetia del Norte-Alania ye'l presidente de la República. A partir de 2008, el presidente de la república ye Taymuraz Mamsurov. Mamsurov asocedió a Alexander Dzasokhov, que voluntariamente arrenunció al so puestu'l 31 de mayu de 2005.[4]

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de la república, acordies con el Comité Estatal d'Estadística de Rusia, ye de 703 977 persones en 2014. La densidá de población ye de 88,14 hab/km² (2014), con una población urbana del 63,98% (450 386 habitantes). Estos datos converten a Osetia del Norte ye unu de los suxetos más densamente poblaos de la Federación Rusa, nel quintu llugar (dempués de Moscú, San Petersburgu, Rexón de Moscú y Ingushetia). Más de la metá de la población del país (el 56%) viven en Vladikavkaz.

Grupos étnicos[editar | editar la fonte]

Según el Censu de 2010, los osetios constitúin el 65,1% de la población de la república. Otros grupos inclúin a los rusos (20,8%), ingusetios (4,0%), armenios (2,3%), cumucos (2,3%), xeorxanos (1,3%), ucraínos (0,4%) y chechenos (0,3%).

La comunidá ingusetia tuvo una gran presencia na rexón, pero cola disolución de la Xunión Soviética y l'esplosión de los conflictos interétnicos na zona, la mayor parte d'ellos decidieron emigrar.

Grupos
étnicos
Censu de 1926¹ Censu de 1939 Censu de 1959 Censu de 1970 Censu de 1979 Censu de 1989 Censu de 2002 Censu de 2010²
Númberu % Númberu % Númberu % Númberu % Númberu % Númberu % Númberu % Númberu %
Osetios 141 723 49.6% 165 616 50.3% 215 463 47.8% 269 326 48.7% 299 022 50.5% 334 876 53.0% 445 310 62.7% 459 688 65.1%
Rusos 68 192 23.8% 122 614 37.2% 178 654 39.6% 202 367 36.6% 200 692 33.9% 189 159 29.9% 164 734 23.2% 147 090 20.8%
Ingusetios 23 851 8.3% 6 106 1.9% 6 071 1.3% 18 387 3.3% 23 663 4.0% 32 783 5.2% 21 442 3.0% 28 336 4.0%
Armenios 9 185 3.2% 8 932 2.7% 12 012 2.7% 13 355 2.4% 12 912 2.2% 13 619 2.2% 17 147 2.4% 16 235 2.3%
Cumucos 3 153 1.1% 85 0.0% 3 921 0.9% 6 363 1.2% 7 610 1.3% 9 478 1.5% 12 659 1.8% 16 092 2.3%
Xeorxanos 6 057 2.1% 6 312 1.9% 8 160 1.8% 10 323 1.9% 11 347 1.9% 12 284 1.9% 10 803 1.5% 9 095 1.3%
Ucranianos 19 101 6.7% 7 063 2.1% 9 362 2.1% 9 250 1.7% 10 574 1.8% 10 088 1.6% 5 198 0.7% 3 251 0.4%
Otros 14 690 5.1% 12 477 3.8% 16 938 3.8% 23 210 4.2% 26 182 4.4% 30 141 4.8% 32 982 4.6% 26 636 3.8%
1 Les resultancies del censu de 1926 referir al actual territoriu, que ye una combinación del Óblast Autónomu d'Osetia del Norte, la ciudá de Vladikavkaz y árees axacentes.[5]

2 6 557 taben rexistraes de bases de datos distintos y podría nun representar un grupu étnicu. Envalórase que la proporción d'etnies nesti grupu ye'l mesmu que'l del grupu declaráu.[6]

Relixón[editar | editar la fonte]

Ilesia de la Natividá de la Santísima Virxe, la ilesia ortodoxa más antigua de Vladikavkaz (1812).

Según una encuesta oficial de 2012,[7][8] el 49,2% de la población d'Osetia del Norte-Alania xuntar a la Ilesia ortodoxa rusa, el 10% declara ser genéricamente cristianu (escluyendo católicos y protestantes) y el 2% sigue a otres Ilesies ortodoxes. La segunda relixón más profesada ye la relixón indíxena osetia o neopaganismu (tradición conocida como Ætsæg Din, lliteralmente del osetiu «fe exacta»), qu'abarca'l 29% de la población (incluyíes les comunidaes eslaves rodistas). Los musulmanes constitúin el 4% de la población y los protestantes el 1%. Amás, otru 1% de la población declara ser "espiritual, pero non relixosu" y el 3% asegura ser atéu.[7]

Idiomes[editar | editar la fonte]

Hai dos llingües oficiales n'Osetia del Norte: el rusu, que ye oficial pa tolos suxetos federales de Rusia (Osetia del Norte ye una república), y l'osetiu. L'osetiu ye una llingua indoeuropea, que pertenez al grupu llingüísticu de les iranies orientales. El rusu non yá exerz como llingua franca na rexón, sinón tamién nativu pa munchos, pos ye un idioma eslavu oriental y, como tal, tamién pertenez a la familia indoeuropea, lo que significa que les dos llingües tán rellacionaos, anque distantes.

Economía[editar | editar la fonte]

A pesar de la inevitable carga económica d'una gran población de refuxaos, Osetia del Norte ye una de les repúbliques más riques del norte del Cáucasu. Ye la más urbanizada y más industrializada con actividaes metalúrxiques, electróniques, químiques y alimentos.

Nos últimos años, el desenvolvimientu económicu d'Osetia del Norte-Alania tuvo ésitu; los indicadores de desenvolvimientu social y económicu de la república en 2005-2007 revelaron una crecedera estable de tolos sectores de la economía y los principales parámetros sociales. La naturaleza y les condiciones climátiques de la república contribúin al ésitu del desenvolvimientu de los diversos sectores económicos, que se ve favorecida pola bayura de recursos naturales.

El productu rexonal brutu (PRB) per capita de la rexón en 2006 foi de 61 000 rublos (2 596 dólares), un aumentu del 30% nel periodu 2005-2007.[9] El PRB pro cápita en 2007 foi de 76 455 rublos.[10] En 2005-2007, el salariu mensual permediu n'Osetia del Norte-Alania doblóse, coles ganancies d'efectivu reales aumentando nun 42,5 per cientu. En términos de la crecedera permediu del salariu mensual, la república ocupa'l primer llugar nel Cáucasu Norte.[9]

Les prioridaes económiques del gobiernu rexonal inclúin la crecedera industrial, el desenvolvimientu de la pequeña empresa, la construcción de spas y resorts, y el fortalecimientu de la disciplina presupuestario y fiscal.[11]

Recursos naturales, agricultura ya industria[editar | editar la fonte]

Central hidroeléctrica Ezminskaya.

Los recursos más xeneralizaos son el cinc y minerales complexos que contienen plomu. Hai depósitos de piedra caliar, dolomita, mármol y piedra de toque. Tamién hai una gran disponibilidad de materiales de construcción, tales como magre, arena y grava. Les reserves de depósitos de petroleu local envalorar en 10 millones de tonelaes métriques.[9]

El sector agrícola ye bien variáu y especialízase nel cultivu de trigu, maíz y xirasol; la horticultura; viticultura; y el ganáu y la cría d'oveyes.[12][13]

La industria d'Osetia del Norte concéntrase principalmente na capital, Vladikavkaz. Les principales empreses allugaes equí son Elektrotsink, Gazoapparat, una planta de fabricación de preseos, Elektrokontraktor, una producción d'equipos llétricos d'automóviles, un complexu de construcción a gran panel y empreses de la industria alimentaria. El centru industrial Sadonsky creció en redol a les industries mineru y forestal.[13]

Turismu[editar | editar la fonte]

El monumentu a San Jorge, al sur d'Alagir, ye unu de los llugares más visitaos de la república.

A pesar de la proximidá a Chechenia, Osetia del Norte ta faciendo esfuercios por desenvolver la so industria turístico.[14] Desenvolviéronse con éxito proyeuto consistentes en balnearios, centros turísticos y, polo xeneral, el desenvolvimientu del turismu aplicáu na parte montascosa de la república.[11] Hai cerca de trés mil monumentos históricos na república y más de la metá de la del so área ta ocupáu pol Parque Nacional Alania, la Reserva Nacional d'Osetia del Norte. Hai más de 250 reserves d'agua duce, mineral y manantiales terapéuticos na república, con unes reserves diaries envaloraes de 15 000 metros cúbicos. Amás d'apurrir la base pa centros de salú, estes agües minerales tamién tienen el potencial de ser embotellada y vendida. El agua mineral d'Osetia del Norte ye conocida poles sos cualidaes úniques, según la composición mineral especial.[13][14]

Infraestructura[editar | editar la fonte]

En términos de la so infraestructura, Osetia del Norte-Alania ocupa'l segundu llugar nel Distritu Federal del Sur y el décimu na nación.[9] La república tien dalgunes de les más estenses redes de telecomunicaciones na rexón del Cáucasu Norte y en Rusia. Ocupa'l primer llugar tocantes a les sos instalaciones de la rede de telecomunicaciones nel Distritu Federal del Sur.

La república ocupa'l cuartu llugar en Rusia en términos d'urbanismu y cais pavimentadas, la espansión del so complexu de tresporte y loxística ufierta bones redes de comunicación ente Rusia y el Cáucasu Sur, según con Asia Central. El complexu cunta con dos carreteres federales (la carretera o ruta militar de Xeorxa coneuta Vladikavkaz con Transcaucasia) que crucien el Gran Cáucasu, dos puestos de control aduaneros pa coches, una rede desenvuelta de ferrocarril, l'Aeropuertu Internacional de Vladikavkaz, y terminales de tresporte bien forníes.[9]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. La parte del Cáucasu ente les repúbliques de Chechenia y Kabardino-Balkaria.
  2. Shnirelman, Victor (2006). The Politics of a Name: Between Consolidation and Separation in the Northern Caucasus. Acta Slavica Iaponica 23, páxs. 37–49.
  3. Constitución de la República Osetia del Norte - Alania (en rusu)
  4. Rexonal government to quit over Beslan tragedy: president from ABC
  5. население северной осетии. Ethno-kavkaz.narod.ru.
  6. Перепись-2010: русских становится больше. Perepis-2010.ru (2011-12-19).
  7. 7,0 7,1 Arena - Atlas of Religions and Nationalities in Russia. Sreda.org
  8. 2012 Survey Maps. "Ogonek", № 34 (5243), 27/08/2012.
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 North Ossetia–Alania: social and economic indicators looking up. Moscow News. 18 de setiembre de 2008. http://mnweekly.rian.ru/news/20080918/55347008.html. 
  10. Валовой региональный продукт на душу населения Федеральная служба государственной статистики
  11. 11,0 11,1 (2008) CTEC Publishing LLC: Russia: All Regions Trade & Investment Guide.Usu incorreutu de la plantía enllaz rotu (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  12. «North Ossetia–Alania». Microsoft Encarta. Archiváu dende l'orixinal, el 1 de payares de 2009. Consultáu'l 4 de xunu de 2009.
  13. 13,0 13,1 13,2 «Republic of North Ossetia». Kommersant (11 de marzu de 2004). Consultáu'l 4 de xunu de 2009.
  14. 14,0 14,1 «Republic of North Ossetia». Russia Profile (25 d'agostu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de payares de 2015. Consultáu'l 4 de xunu de 2009.Usu incorreutu de la plantía enllaz rotu (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Wikipedia
Wikipedia
La Wikipedia n'osetiu ye una versión de Wikipedia nun idioma que se fala nesta república rusa. Puedes visitala y contribuyir nella.