Pueblu rusu

De Wikipedia
(Redirixío dende Rusos)
Infotabla de grupu humanuPueblu rusu


Tipu etnia y Pueblu
Población total 133 000 000
Llingua rusu
Relixón cristianismu ortodoxu y irreligión (es) Traducir
Parte de Eslavos orientales
Xeografía
Estáu Rusia, Ucraína, Kazakstán, Estaos Xuníos, Bielorrusia, Uzbequistán, Letonia y Canadá
Mapa de distribución
Cambiar los datos en Wikidata

Los rusos (en rusu: русские - rússkiye, singular русский - russki) son un grupo étnicu eslavu oriental, que viven principalmente en Rusia y los sos países vecinos.

Denominación[editar | editar la fonte]

El términu asturianu rusos úsase tamién pa referise a los habitantes de Rusia, ensin considerar la so etnia (vease demografía de Rusia pa información d'otros pueblos qu'habiten en Rusia). En rusu, esti significáu ta cubiertu pol apocayá alicáu términu políticamente correutu rossiyanin (россиянин, plural россияне - rossiyane). La pallabra rossiyanin nun tien análogos na mayoría de los idiomes (anque n'alemán esiste russländisch, que procede del nome de Rusia — Russland, ente que pa un rusu étnicu (русский) utilízase — russisch). Los rusos étnicos constitúin alredor del 80% de la población de la Federación de Rusia.

El pueblu rusu[editar | editar la fonte]

Los rusos son el grupu étnicu más numberosu d'Europa y unu de los más grandes del mundu con una población d'alredor de 140 millones de persones en tol mundu. Aproximao 116 millones de rusos viven en Rusia y alredor de 20 millones más viven nos países vecinos. Un númberu relativamente significativu de rusos, cerca de 3 millones, viven n'otres partes del mundu, principalmente n'América del Norte y Europa occidental, pero tamién n'otres partes d'Europa del Este, Asia y otres partes.

Entá cuando la mayoría de la población ye d'orixe rusu, en Rusia conviven más de 100 nacionalidaes de les cualos 57 tienen el so propiu territoriu y 95 non. Ente les distintes nacionalidaes, les más numberoses son les de los tártaros y los ucraínos, siguíes por bielorrusos, alemanes, chuvasios, baxkires y xudíos.

Surdimientu de la etnia rusa[editar | editar la fonte]

Los rusos empezaron a ser reconocíos como un grupu étnicu distintu nel sieglu XV, cuando se referíen a ellos como rusos moscovitas, mientres l'afitamientu del Gran Ducáu de Moscú como un poder rexonal. Ente los sieglos XII y XVI, los rusos conocíos como pomórs migraron escontra'l norte de Rusia y estableciéronse nes mariñes del Mar Blanco. Ente los sieglos XVII y XX, los migrantes rusos estableciéronse primeramente na mayoría de les árees despoblaes en Siberia y el Estremu Oriente rusu.

Mapa qu'amuesa la proporción de rusos étnicos nes distintes rexones de Rusia

Según la mayoría de los etnólogos, los rusos aniciaron del primer pueblu Rus que fundó'l Jaganato de Rus' (La dendrocronología suxure que l'asentamientu multiétnicu Aldeigjuborg, actual Stáraya Ládoga foi fundáu en 753, siendo apoderáu por escandinavos llamaos a sí mesmos "rus" acordies colos "Annales Bertiniani", quien pasu ente pasu diríen siendo asimilaos polos eslavos orientales, esto ye "eslavizados", darréu formaríen la Rus de Kiev), y gradualmente evolucionaríen nuna etnia distinta de los pueblos Rus occidentales que se convertierían nos actuales bielorrusos y ucraínos. Dellos etnólogos afirmen que los rusos yeren un grupu eslavu distintu, inclusive antes de la dómina de la Rus de Kiev. Otros creen que la carauterística distintiva de los rusos nun ye principalmente la so separación de los Rus occidentales, sinón que son un amiestu de tribus eslaves orientales y non eslaves (por casu, ugrofineses, xermanos, bálticos y turcos). Sicasí, l'orixe de los pueblos eslavos ye en sí mesma una cuestión en que nun esiste un consensu.

Relixón[editar | editar la fonte]

Los rusos son predominantemente de fe cristiana ortodoxa. Según el Centru d'Investigaciones Sociolóxiques de la Universidá Estatal de Lomonósov Moscú, el 43,3% de los adultos considérase adherente de la Ilesia Ortodoxa Rusa, mientres el 50,6% considérase cenciellamente cristianu.[1] Anque los rusos non relixosos acomuñar na so mayoría cola fe ortodoxa por razones culturales. Dellos rusos son vieyos creyentes, grupu cismáticu relativamente pequeñu de la ortodoxa rusa que refugaba les reformes llitúrxiques introducíes nel sieglu XVII, la Reforma de Nikon.

Tamién esisten minoríes de católicos, protestantes, mormones, testigos de Xehová, musulmanes, budistes, xudíos y neopaganos eslavos.

Rusos fora de Rusia[editar | editar la fonte]

Celebración de Máslenitsa, fiesta popular rusa, un antroxu, en Melbourne, Australia

Les comunidaes más grandes de rusos fora de Rusia viven n'estaos ex-soviéticos, tales como Ucraína (cerca de 8 millones), Kazakstán (cerca de 5 millones), los estaos bálticos (aprox. 2 millones), Bielorrusia (aprox. 1 millón), Uzbequistán (cerca de 1 millón), Kirguistán (aprox. 600.000), y Moldavia (aprox. 500.000). Hai tamién pequeñes comunidaes ruses nos Balcanes, en naciones del centru y este d'Europa, tales como la República Checa, según en China y Llatinoamérica. Estes comunidaes pueden identificase a sigo mesmes como ruses o como ciudadanos d'estos países, o dambes, pa variar los graos.

Una cantidá importante de rusos emigraron escontra Canadá, Australia, y los Estaos Xuníos. Brighton Beach, nel barriu de Brooklyn de Nueva York, ye un exemplu d'una gran comunidá d'inmigrantes rusos recién, pero la mayoría d'ellos son xudíos rusos. Coles mesmes, munchos rusos d'antiguos territorios soviéticos emigraron a la mesma Rusia dende los años noventa. Munchos d'ellos convirtiéronse en refuxaos de dellos estaos d'Asia Central y el Cáucasu (por casu, de la república separatista de Chechenia), obligaos a fuxir mientres el desorde políticu y les hostilidaes escontra los rusos).

Tres la disolución de la Xunión Soviética en 1991, dellos rusos quexar por discriminación en dellos países recién independizaos. El gobiernu de Letonia, cola mayor proporción de rusos nel Bálticu, respondió a estos cargos al quexase de que munchos de los rusos o los sos ancestros que llegaren como parte d'una colonización y rusificación deliberada na era soviética, con oxetu de camudar el balance étnicu de los países. Tendría De mentase, sicasí, que munchos de los rusos que llegaron mientres la era soviética facer por razones militares, económiques, o en dellos casos, porque se-yos ordenar camudase.

En llinia con esti pensamientu, na Estonia y Letonia independientes, a munchos rusos bálticos nun los concedió la ciudadanía automáticamente, sinón que primero se -yos esixe pasar un exame de demostración de conocencia de la llingua nacional, según la conocencia de la historia y costumes del país. La tema del idioma ye inda polémicu, particularmente en Letonia, onde los rusos protestaron contra los planes d'educalos na llingua nacional en vegada del idioma rusu. En Lituania, onde'l númberu de rusos yera alredor del 10 per cientu de la población, concedióse-yos la ciudadanía automáticamente.

La Xunión Europea y el Conseyu Européu, según el gobiernu rusu, espresaron la so esmolición dende los años noventa sobre los derechos de les minoríes en dellos países, más notablemente nos países bálticos, sobremanera n'Estonia y Letonia. En Moldavia, la rexón de Transnistria, na que rusos y ucraínos constitúin la mayoría de la población, dixebrar del control del gobiernu debíu a la medrana de que'l país unificar con Rumanía.

En Francia hai 115.000 rusos viviendo y trabayando nel país galu.

Rusos en China[editar | editar la fonte]

Los rusos (俄罗斯族) son unu de los 56 grupos étnicos reconocíos oficialmente pola República Popular de China (como los Russ), y hai aproximao 15.600 rusos chinos viviendo na so mayoría nel norte de Xinjiang, y tamién en Mongolia Interior y Heilongjiang. La Revolución Rusa, que causó la emigración de millones de los sos habitantes escontra l'estranxeru, tamién provocó l'establecimientu de numberosos rusos y bielorrusos en China, munchos de los cualos emigraron darréu a los EE.XX. El cine amuesa esti fenómenu na película "La Condesa de Hong Kong".

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]