Horda d'Oru

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Алтан Орд / Altan Ord
Altın Urda
Зүчийн улс / Züčiyn Uls
Horda d'Oru

Estáu del Imperiu mongol

Mongol Empireaccuratefinal.png

década de 1240-1502

Bandera
Qasim scheme.svg
Flag of the Kazan Khanate.svg
Kazakh Khanate.svg
Bandera
Astrakhan Khanate map es.svg
Siberian Khanate map English revised.svg
Bandera de Khiva 1917-1920.svg

Golden Horde flag 1339.svg

Bandera

Llocalización de Horda d'Oru
Territorios gobernaos pola Horda d'Oru, ca. 1300
Capital Sarái Batú
Relixón Xamanismu y dempués Islam
Gobiernu Semi-monarquía electiva, dempués monarquía hereditaria
Kan
 • 1226-1280 Orda Kan (Horda Blanca)
 • 1242-1255 Batú Kan (Horda Azul)
 • 1379-1395 Toqtamish
 • 1435-1459 Küchük Muhammad (Gran Horda)
 • 1481-1498, 1499-1502 Sayid Ahmad I
Llexislatura Kurultái
Historia
 • Afitáu década de 1240
 • Unión de Horda Azul y Horda Blanca
 • Desintegración na Gran Horda
 • Últimos remanentes apoderaos pol Kanato de Crimea 1502


La Horda d'Oru o Horda Dorada —en tártaru: Алтын Урда, Altın Urda— foi un estáu mongol que tomó parte de les actuales Rusia, Ucrania y Kazakstán tres la rotura del Imperiu mongol na década de 1240.

Nome[editar | editar la fonte]

Horda ye la castellanización de la palabra turco y mongol ordo, ordū, que significa 'gran campamentu'. En cuanto al 'oru' —altın—, créese que la denominación procede del códigu direccional na estepa: el negru representaba'l norte, l'azul representaba l'este, el colloráu representaba'l sur, el blancu representaba l'oeste y el mariellu (doráu) representaba'l centru.

Según otres versiones, el nome derivaría d'una suntuosa tienda dorada que Batú Kan llevantó pa marcar el llugar de la so futura capital a veres del Volga. Anque tuvo gran espardimientu mientres el sieglu XIX, esta teoría ta güei desacreditada.

Hasta'l sieglu XVIII (abondo dempués de la so cayida) nun hai testos que se refieran a esti Estáu como la Horda d'Oru. Los documentos anterior denominar Ulus de Jochi o Kanato de Kipchak.

Oríxenes mongoles[editar | editar la fonte]

Antes de morrer, Gengis Kan estremó'l Imperiu mongol ente los sos cuatro fíos. Jochi, el mayor, finara, asina que la porción que lu tocaba (sur de l'actual Rusia) partir ente los sos fíos Batú, xefe de la Horda Azul (esti), y Orda, xefe de la Horda Blanca (oeste).

La Horda d'Oru escontra 1389.

Batú llogró controlar el territoriu de Orda y apoderó la mariña septentrional del mar Negru, incorporando a los pueblos túrquicos de la zona al so exércitu. Ente finales de la década de 1230 y principios de la siguiente, llevó a cabu una serie de victorioses campañes contra la Bulgaria del Volga y los estaos socesores de la Rus de Kiev.

Ente que el gran kan Ogodei y los sos socesores completaben la conquista d'Asia oriental, los mongoles a les ordes de Batú Kan dirixir escontra Europa. En 1237, los exércitos de la Horda Azul escalaron la mayoría de les ciudaes del Principáu de Vladímir-Súzdal. Tres año dempués fixeron lo propio con Kiev; siguiendo escontra l'oeste, tres les batalles de Legnica y Mohi, entraron en Polonia, Bohemia, Hungría y el valle del Danubiu, algamando la mariña del Adriáticu.

N'avientu de 1241, la muerte de Ogodei provocó que Batú Kan, anque quería siguir la guerra, acabara per llevantar el cercu a Viena la primavera siguiente y retornara al este, con cuenta de participar nes deliberaciones del kurultai sobre la socesión. Desunida y mal preparada p'aguantar a la Horda d'Oru, la muerte de Ogodei salvó Europa.

En 1242, Batú Kan estableció la so capital na vieya Sarái (o Sarái Batú), ciudá que controlaba'l cursu inferior del Volga.

Poco dempués, la Horda Azul estremaríase cuando Shiban, unos de los hermanos pequenos de Batú, abandonó l'exércitu pa crear la so propia horda al este de los Urales, ente los ríos Obi y Irtish.

La Horda d'Oru apoderó hasta finales del sieglu XV el sur de l'actual Rusia. Los mongoles impunxeron un sistema burocráticu y de recaldación d'impuestos que reflexaba la influencia de los métodos chinos adoptaos polos sos hermanos d'Asia oriental.

A finales del sieglu XIV, los rusos paecíen tar preparaos pa ganar a la Horda d'Oru. La victoria de Dmitri Donskói, gran príncipe de Moscú, sobre los mongoles en 1380 marcó'l fin del so poder, a pesar de que mientres un tiempu la balanza siguió inclinándose al so favor gracies a la intervención de Tamerlán. Pero en 1395 esti empecipió la conquista de la Horda d'Oru, qu'a la so muerte quedó estremada en cuatro kanatos independientes: Astracán, Kazán, Crimea y Siberia, esaniciando asina una gran torga pal ascensu del principáu moscovita. En 1480, al negase a siguir pagando tributos a la Horda, Iván III el Grande, gran príncipe de Moscú, terminó cola dominación mongola del sur de Rusia.

Edá dorada[editar | editar la fonte]

La Horda perdió rápido'l so calter puramente mongol. Los descendientes de los guerreros de Batú Kan formaben la clase dirixente, mientres la mayoría de la población taba compuesta por cumanos, tártaros, búlgaros, kirguises y otros pueblos túrquicos.

Organización interior[editar | editar la fonte]

El xefe supremu de la Horda yera'l kan, escoyíu pol kurultái ente los descendientes de Batú Kan. El primer ministru, tamién d'etnia mongola, yera conocíu como «príncipe de príncipes», o beqlare-beq. Los ministros yeren denominaos visires. Los gobernantes locales, o baskak, yeren responsables de la recaldación de los impuestos y d'aselar el descontentu popular. Nun había separación ente l'alministración civil y la militar.

La Horda foi perdiendo progresivamente la so cultura nómada, tresformándose Sarái nuna urbe populosa y próspera. A principios del sieglu XIV, la capital treslladar a cierta distancia ríu arriba, a la nueva Sarái (Sarái Berke), que aportaría a una de les mayores ciudaes del mundu medieval, con una población envalorada de 600.000 habitantes.[1]

Alejandro Nevski y un xamán mongol.

Magar los esfuerzos rusos por cristianizarlos, los mongoles caltuvieron les sos creencies animistas hasta que Uzbeg Kan (1312-1341) adoptó'l Islam como relixón oficial. Dellos nobles rusos, ente ellos Miguel de Chernígov y Miguel Yaroslávich, fueron asesinaos en Sarái pol so refugu a adorar ídolos paganos; sicasí, polo xeneral los kanes fueron tolerantes ya inclusive eximieron a la Ilesia ortodoxa rusa del pagu d'impuestos.

Vasallos y aliaos[editar | editar la fonte]

La Horda esixía tributu a los pueblos sometíos (rusos, armenios, xeorxanos y romanos orientales de Crimea). Mientres pagaren los sos tributos, nun los emprestaben mayor atención. Ello ye que los estaos vasallos nunca s'incorporaron a la Horda, y el señores rusos llueu llograron el privilexu de recaldar el tributu tártaru pelos sos propios medios. Pa caltener el control sobre Rusia, el señores de la guerra mongoles llevaben a cabu dacuando campañes de castigu contra los principaos rusos (les más graves fueron les de 1252, 1293 y 1382).

Esiste la teoría, espublizada principalmente por Lev Gumiliov, de que la Horda y los nobles rusos roblaron una alianza defensiva contra los caballeros teutonos y los lituanos paganos. Los partidarios d'esta hipótesis señalen el fechu de que la corte mongola fuera frecuentada por príncipes rusos como Fiódor el Negru de Yaroslavl, qu'estableció'l so propiu ulús cerca de Sarái, o Alexander Nevski de Nóvgorod, que-y xuró amistá al socesor de Batú, Sartaq Kan. Anque la República de Nóvgorod nunca reconoció la influencia de la Horda, un contingente mongol sofitó al principáu na batalla del llagu Peipus.

Sarái entamó un comerciu activu colos enclaves xenoveses de la mariña del mar Negru. Los mamelucos exipcios fueron socios comerciales y aliaos estables de los kanes nel Mediterraneu.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. (2004) Enciclopedia Britannica.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Horda de Oro