Rexón Flamenca

Coordenaes: 51°00′N 4°30′E / 51°N 4.5°E / 51; 4.5
De Wikipedia
Rexón Flamenca
bandera de Flandes (es) Traducir Escudo de Flandes (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Bélxica Bélxica
ISO 3166-2 BE-VLG
Tipu d'entidá rexón de Bélxica
Capital Bruxeles
Ministru-Presidente de Flandes Kris Peeters
Nome oficial Vlaams Gewest (nl)
Nome llocal Vlaanderen (nl)
Llingües oficiales neerlandés
División
Xeografía
Coordenaes 51°00′N 4°30′E / 51°N 4.5°E / 51; 4.5
Superficie 13522 km²
Llenda con Rexón de Bruxeles-Capital y Altos de Francia
Demografía
Población 6 629 143 hab. (2020)
Densidá 490,25 hab/km²
Más información
Fundación 8 agostu 1980
vlaanderen.be…, vlaanderen.be…, vlaanderen.be…, flandre.be y flanders.be
Cambiar los datos en Wikidata

La Rexón Flamenca (en neerlandés: «Vlaams Gewest»), tamién llamada Flandes (en neerlandés: «Vlaanderen»), ye una de les trés rexones que componen Bélxica. La so capital ye Bruxeles y constitúyese, como yá preve l'Artículu 5 de la Constitución belga, de les provincies d'Amberes, Brabante Flamencu, Flandes Oriental, Flandes Occidental y Limburgu.

La rexón tien una superficie de 13.522 km² y una población d'aproximao 6.350.000 habitantes, lo que representa un 40% de la superficie y un 60% de la población belga.

Historia[editar | editar la fonte]

Mientres la guerra de les Galies, Xuliu César incorporó esti territoriu a la República romana. Viose afeutada poles invasiones xermániques del sieglu V. Los xermanos que s'asitiaron equí fueron los francos ripuarios. Dempués viose sometida al poder merovinxu, qu'estremó'l territoriu en condaos. Nesta dómina creáronse abadíes benedictines como la de San Bertín.

Reinando Balduino II (conde dende 879 hasta 918), creóse'l Condáu de Flandes, nel añu 892. Sicasí, quedó estremáu cuando los distritos pasaron a dominiu francés nel sieglu XII. Les restantes partes de Flandes cayeron en poder del vecín condáu de Henao, en 1191.

Mientres la Baxa Edá Media, les ciudaes comerciantes (especialmente Gante, Bruxes y Ypres) fixeron de Flandes una de les rexones más urbanizaes d'Europa, texendo llana de les tierres vecines, fabricando texíos tantu pa usu domésticu como pa la esportación.

Tola zona pasó a los duques de Borgoña en 1384, en 1477 a la dinastía de los Habsburgu y, con Carlos I, incluyir nel Imperiu español. En 1512 formaron una circunscripción propia, la Circunscripción de Borgoña. El Condáu de Flandes siguió siendo un feudu francés nos sos territorios occidentales, y un señoríu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu na parte oriental. En 1526, Francisco I de Francia dexó'l condáu de Flandes a Carlos I pol tratáu de Madrid. Esto confirmóse na Paz de les Dames de Cambrai de 1529. La soberanía tresmitir dende'l reinu de Francia al Sacru Imperiu Romanu.

Flandes nos Países Baxos[editar | editar la fonte]

La Reforma[editar | editar la fonte]

Les 95 tesis de Lutero, publicaes en 1517, tuvieron un fondu efeutu nos Países Baxos. Ente los ricos comerciantes d'Amberes, les creencies luteranes de los comerciantes hanseáticos alemanes atoparon curiosu, quiciabes en parte por cuenta de razones económiques.[1] L'espardimientu del protestantismu nesta ciudá viose favorecida pola presencia d'un claustru agustiniano (fundáu en 1514) nel barriu de St. Andries. Lutero, él mesmu un agustiniano, enseñara a dalgunos de los monxos, y les sos obres taben impreses en 1518. Carlos V ordenó que se cerrara esti claustru alredor de los años 1525. Los primeros mártires luteranos vinieron d'Amberes. La Reforma dio como resultáu foles consecutives de reforma que se superponían: una luterana, siguida por una militante anabaptista, depués una menonita y finalmente el movimientu calvinista. Estos movimientos esistieron cada unu con independencia del restu.

La Pragmática Sanción de 1549, emitida por Carlos V, estableció los Países Baxos como les Diecisiete Provincies (o Países Baxos españoles nel so sentíu más ampliu) como una entidá separada del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu y de Francia. La cisma ente les provincies septentrionales calvinistes y les meridionales católiques dio como resultáu la Unión d'Utrecht y la Unión de Arrás (Atrecht en neerlandés), respeutivamente.

Beeldenstorm[editar | editar la fonte]

Estatues en relieve de la Catedral de San Martín, Utrecht, Holanda atacaes mientres la iconoclastia reformista nel sieglu XVI.[2]

Una traza distintiva de la Reforma foi la creencia de qu'una escesiva celebración de los santos y les sos imáxenes convirtiérase en idolatría. Los esfuercios por acabar con ella llevaron a la iconoclastia de 1566 (la Beeldenstorm) – la baltadera d'estatues y pintures que representaben santos. Esto rellacionábase cola guerra de relixón que se taba desenvolviendo ente católicos y protestantes, especialmente los anabaptistes. El Beeldenstorm empezó no qu'anguaño ye'l distritu de Dunkerque nel Flandes francés, con sermones al campu (en neerlandés, hagepreken). El primeru tuvo llugar nel Cloostervelt cerca de Hondschoote. El primer gran sermón celebróse cerca de Boeschepe el 12 de xunetu de 1562. Estos sermones al campu, na so mayoría de signu anabaptista o menonita, espublizar por tol país. El 10 d'agostu de 1566 a la fin de la pelegrinación ente Hondschoote y Steenvoorde, la capiya del Sint-Laurensklooster (Monesteriu de San Llorienzo) foi desfigurada polos protestantes. La iconoclastia dio como resultáu non yá la destrucción del arte católico, sinón tamién la vida de munchos sacerdotes. Depués estendióse a Amberes, y el 22 d'agostu, a Gante. Atacar a una catedral, ocho ilesies, venticinco claustro, diez hospitales y siete capilla. Dende ellí, estendióse entá más al este y al norte, pero en total nun duró más d'un mes.

El fíu de Carlos I, el rei Felipe II d'España, un devotu católicu y autoproclamado proteutor de la Contrarreforma, quien yera tamién el duque, conde o señor de caúna de les Diecisiete Provincies, suprimió el calvinismu en Flandes, Brabante y Holanda. Lo que güei se correspuende aproximao col Limburgu Belga yera parte del Obispáu de Liexa y yera católicu de facto. Parte de lo que güei ye'l Limburgu holandés sofitaba la Unión de Arrás, pero nun lu robló.

La guerra de los Ochenta Años[editar | editar la fonte]

En 1568 los Diecisiete Provincies que roblaron la Unión d'Utrecht empezaron una revuelta contra Felipe II: la guerra de los Ochenta Años. Les tropes españoles rápido empezaron a combatir a los rebeldes, pero primero que la revuelta pudiera ser totalmente derrotada, españara la guerra ente Inglaterra y l'Imperiu español, forzando a les tropes españoles de Felipe a detener la so meyora. Mentanto, los exércitos españoles yá conquistaren les importantes ciudaes comerciales de Bruxes y Gante. Amberes, que yera unu de los puertos más importantes del momentu, tamién tenía que ser reconquistada. El 17 d'agostu de 1585, cayó Amberes. A partir de 1568 y hasta 1648 desenvolvióse la guerra de los Ochenta Años ente lo qu'a partir de 1585 yeren los Países Baxos de los Habsburgu al sur y les Provincies Xuníes del norte.

Los Países Baxos meridionales[editar | editar la fonte]

Mapa de 1609 del condáu de Flandes.

Los distritos occidentales de Flandes pasaron finalmente a Francia tres distintos trataos de 1659 (Artois), 1668, y 1678. Asina, la rexón de Dunkerque pasó a formar parte de Francia dende 1662 y la de Lille en 1668. El Tratáu d'Utrecht (1713) dexó'l restu de Flandes a los Habsburgu d'Austria.

Mientres la Revolución francesa, les tropes republicanes invadieron esti Flandes austriacu. Nel Congresu de Viena (1814), Flandes foi declaráu como provincia de los Países Baxos.

Reinu de Bélxica[editar | editar la fonte]

En 1830 creóse'l Reinu de Bélxica, y Flandes foi una de les provincies que la formó. Esti territoriu viose afeutáu tantu pola Primer Guerra Mundial como pola Segunda. Flandes, como'l conxuntu de Bélxica, foi testigu de parte de les grandes perdes humanes del Frente occidental na Primer Guerra Mundialsobremanera poles trés batalles de Ypres. Por cuenta de los cientos de miles de baxes en Ypres, les amapoles que brotaron dempués nel campu de batalla, más tarde inmortalizadas nel poema canadiense «In Flanders Fields», escritu por John McCrae, convirtiéronse nun símbolu de les vides perdíes na guerra. Mientres el periodu d'enteguerres y la Segunda Guerra Mundial, surdieron en Bélxica dellos partíos nacionalistes y d'estrema derecha, y dellos los flamencos nutrir del sentimientu de discriminación polos valones contra los flamencos. El gobiernu alemán prometió a los flamencos más derechos, polo que dalgunos d'ellos collaboraron col réxime nazi.

Dempués de la guerra, los collaboracionistes (o xente que yera Zwart, «Negra» mientres la guerra) fueron escorríos y castigaos. Y ente ellos había munchos nacionalistes flamencos, que'l so principal oxetivu yera llograr más derechos pa Flandes. Como resultáu d'esto, hasta l'actualidá'l nacionalismu flamenco suelse acomuñar a la derecha política y les ideoloxíes fascistes. Particularmente dende la Segunda Guerra Mundial, Flandes sufrió un espectacular tresformamientu: pasó de ser una rexón agrícola nel sieglu XIX y empiezos del sieglu XX, a una rexón que creció y espolletó con una gran fortaleza económica. La educación, un prósperu clima social y una gran productividá fueron los factores cruciales nesta evolución.

Instituciones y política[editar | editar la fonte]

La ciudá de Bruxeles combina la so condición de sede de la Comisión Europea y otres instituciones de la Xunión Europea (XE), lo mesmo que de otros organismos internacionales, amás tien un calter cosmopolita y al empar tradicional. Importantes llugares son: la Grote Markt, una de les places más belles del mundu; el Conceyu, d'estilu góticu flamíxeru; la Casa del Rei y los 39 edificios gremiales, coles sos formoses fachaes barroques; el Muséu Nacional del Cómic; el Manneken Pis; el Barriu Real; la Catedral de San Miguel y Santa Gúdula; el Sablon; el Parque del Cincuentenariu; el Atomium, etc.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

La Rexón de Flandes entiende 5 provincies:

  1. Amberes
  2. Limburgu
  3. Flandes Oriental
  4. Brabante Flamencu
  5. Flandes Occidental

Conceyos[editar | editar la fonte]

La Rexón de Flandes cunta con 315 conceyos

Ciudaes principales[editar | editar la fonte]

Bruxes (Brugge): ye una ciudá con obres arquiteutóniques notables, siendo dellos polos d'atraición turística les canales medievales, la plaza mayor, el conceyu del sieglu XIV, el palaciu del Brugse vrije, la catedral de San Salvador, la Basílica de la Santa Sangre y el Beaterio.

Amberes (Antwerpen): a veres del ríu Escaldia, ye la ciudá natal de pintores como Rubens o Van Dyck. Tamién conocida pol so trabayu colos diamantes. Dalgunes de les posibilidaes más destacaes pa visitar son: la Plaza Mayor, el Conceyu, la so Catedral Gótica, la casa de Rubens, el Muséu PlantinMoretus, el muséu de Belles Artes y el Muséu Provincial del Diamante.

Conceyu de Cortrique.

Gante (Gent): establecida nel encruz de los ríos Lys y Escaldia. Xeográficamente asitiada a escasos 30 minutos d'otres ciudaes como Bruxes, Amberes y Bruxeles. Contién munchos puntos d'interés como'l Castiellu de los Condes, el Muelle de los herboristas y el del trigu, el barriu de Patershol y la catedral de San Bavón.

Cortrique (Kortrijk): la ciudá Cortrique (o Courtrai) asitiar na zona del Flandes occidental con una situación privilexada, ente Bruxes, Gante y Lille. Ye una preciosa ya histórica población d'aspeutu medieval, nes estribaciones del ríu Leie. La vida de Courtrai tuvo siempres íntimamente amestada al so ríu, una y bones ésti alimenta coles sos agües les fábriques de texíos de llinu nos que se realicen los famosos paños de Flandes.

Lovaina (Leuven): ye la ciudá universitaria de Flandes por excelencia. La so universidá foi fundada en 1425. Lovaina tamién ye conocida pol so Grote Markt o Plaza Mayor, la ilesia de San Pedro, el pimpanu Conceyu, el Salón de los Texíos (De Lakenhallen), el Colexu Van Dale, la ilesia de San Miguel y el Gran Beaterio.

Mechelen (Mechelen): ciudá bien importante por cuenta de distintes condiciones históriques como ser la capital de los Países Baxos (mientres el periodu de los duques de Borgoña), centru neurálxicu del poder clerical y ciudá na que l'emperador Carlos V vivió un llargu periodu. Por tou esto y muncho más Mechelen tien la preciosa catedral de San Romualdo, la ilesia de San Xuan y la de San Pedro y San Pablo. Tamién presenta gran interés cultural la escuela de carrillones y los talleres de restauración de tapices.

Organización políticu-alministrativa [[Ficheru:Bélxica división

alministrativa.png|||250px|División alministrativa de Bélxica.]]

La rexón de Flandes cunta con 300 conceyos estremaos ente 5 provincies:

  1. Provincia d'Amberes (Antwerpen)
  2. Provincia de Brabante Flamencu (Vlaams-Brabant)
  3. Provincia de Flandes Occidental (West-Vlaanderen)
  4. Provincia de Flandes Oriental (Oost-Vlaanderen)
  5. Limburgu (Limburg)

Economía[editar | editar la fonte]

Flandes concentra la mayor parte de la riqueza nacional de Bélxica. L'actual economía flamenca ta basada principalmente nes esportaciones. Flandes tien la mayor tasa d'esportación per cápita nel mundu. Ye una zona que se destacar tantu no industrial como no comercial, famosa poles sos quesos, cerveces y pintures.

Cultura y sociedá[editar | editar la fonte]

Flandes cuenta col 57,9% de la población total belga. Nesta rexón fálase neerlandés, denomináu tamién flamencu, que conoz y emplega hasta un 70% de la población belga.

Los grandes maestros de la pintura Van Eyck, Brueghel, Rubens y Van Dyck, ente otros, nacieron y llevaron a cabu los sos trabayos en Flandes. Esistió una auténtica escuela flamenca de pintura de fama y algame internacionales.

En primavera apuéstase una importante prueba ciclista llamada'l Tour de Flandes.

L'arte barroco[editar | editar la fonte]

Frente a Holanda, nel sieglu XVII Flandes sigue permaneciendo so la influencia católica d'España.
N'arquiteutura'l góticu va dar pasu al barrocu, debíu al escasu desenvolvimientu del Renacimientu. van construyise un gran númberu de conventos y abadíes barrocos, de les numberoses órdenes relixoses qu'ellí s'instalaron, con estructures suntuoses, que recueyen los ecos de les construcciones principesques.
Pero como en dómines anteriores, la manifestación artística más destacada y rica ye la pictórica, qu'enllaza cola pintura flamenca tradicional y qu'amuesa un desenvolvimientu paralelu a la pintura holandesa, incluyendo los nuevos xéneros que nella se desenvuelven.

va caltenese la esmolición pol arte italianu, y la constante rellación sobremanera con pintores venecianos. La figura más destacada, y unu de los xenios de la pintura universal de toles dómines, ye Pedro Pablo Rubens, que la so obra va tener una gran importancia trascendental nel restu d'Europa. Al pie de él trabayen pintores d'una gran calidá como Jacob Jordaens, David Teniers el Mozu, y Anton van Dyck.

Eleiciones rexonales en Flandes[editar | editar la fonte]

Añu 2014 Añu 2009 Añu 2004 Añu 1999 Añu 1995
Partíu % Escaños % Escaños % Escaños % Escaños % Escaños
CD&V (Partíu Cristianu-Demócrata Flamencu) 20,5 27 22,9 31 26,1 34 22,1 28 26,8 35
N-VA (Nueva Alianza Flamenca) 31,9 43 13,1 16 26,1 35 22,1 28 26,8 35
Vlaams Belang (Interés Flamencu) 5,9 6 15,3 21 24,2 32 15,5 20 12,3 15
OpenVLD (Lliberales y Demócrates Flamencos) y Vivant 14,2 19 15 21 19,8 25 22,2 27 20,2 26
Socialistische Partij-Anders, sp.a (Partíu Socialista-Distintu) y Spirit-Los Lliberales Flamencos d'Esquierdes 14 18 15,3 19 19,7 25 15 19 19,4 25
Groen! (Verdes) 8,7 10 6,8 7 7,6 6 11,6 12 7,1 7
Unión de los Francófonos 0,8 1 1,2 1 1,1 1 0,9 1 1,2 1
PVDA+ (Partíu del Trabayu) 2,5 0 1 0
LDD (Llista De Decker) 7.6 8
Volksunie (Unión del Pueblu) 9,3 11 9 9

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]