Guerres Yugoslaves

De Wikipedia
Guerres Yugoslaves
Parte de Disolución de Yugoslavia
Fecha 31 marzu 1991 → 12 payares 2001
Llugar Yugoslavia
Causes Los nacionalismos, la Guerra Fría y la cayida del comunismu
Resultáu Disolución de Yugoslavia
Belixerantes
Eslovenia
Croacia
HVO
HOS
Herzeg-Bosnia (1991-1994)
Bosnia y Herzegovina
Kosovu
UÇK (dende 1998)
Albania
OTAN
KFOR
RFS Yugoslavia
Exércitu Popular Yugoslavu (hasta 1992)
Ficheru:Flag of Serbia and Montenegru.svg RF Yugoslavia
Exércitu Federal Yugoslavu (dende 1992)
Ficheru:Flag of Serbia and Montenegru.svg Boínes Rojas (dende 1996)
Srpska (dende 1992)
Krajina (1991-1995)
Bosnia Occidental (1993-1995)
Guardia Voluntaria Serbia (hasta 1996)
Baxes
140 000 muertos
4 000 000 movíos[1]
[editar datos en Wikidata]

Plantía:Campaña Guerres Yugoslaves Les Guerres de Yugoslavia fueron una serie de conflictos nel territoriu de l'antigua Yugoslavia, que s'asocedieron ente 1991 y 2001. Entendieron dos grupos de guerres socesives qu'afectaron a los seis exrepúblicas yugoslaves. Emplegar términos alternativos como la Guerra de l'antigua Yugoslavia o Guerra de los Balcanes.

Les guerres carauterizar polos conflictos étnicos ente los pueblos de la ex Yugoslavia, principalmente ente los serbios per un sitiu y los croates, bosnios y albaneses pol otru; anque tamién nun principiu ente bosnios y croates en Bosnia-Herzegovina. El conflictu obedeció a causes polítiques, económiques y culturales, según a la tensión relixosa y étnica. Hubo munchos detonantes, pero los principales fueron l'abolición de l'autonomía de Kosovu por Milosevic, y sobremanera que los serbios de la rexón croata de la Krajina declararen la so separación de Croacia en marzu de 1991, lo que llevó a Croacia y a Eslovenia a declarar unilateralmente la so independencia y producir un efeutu arimo nel restu de repúbliques yugoslaves. Debíu al choque ente'l nacionalismu serbio (Milosevic) y el croata (Tudjman) dexenerar nuna guerra bien violenta. Meses dempués el 15 de xineru de 1992 los países europeos de la CE y la comunidá internacional reconocen la independencia de Eslovenia y Croacia, provocando'l fin de Yugoslavia,[2] anque Serbia y Montenegru van siguir usando esta denominación (ensin reconocencia internacional) hasta'l 2003.

Les Guerres Yugoslaves terminaron con gran parte de la ex Yugoslavia amenorgada a la probeza, con desorganización económica masiva ya inestabilidá persistente nos territorios onde asocedíen les peores lluches. Les guerres fueron los conflictos más sangrientos en suelu européu dende'l fin de la Segunda Guerra Mundial, resultando nunes 130 000 a 200 000 muertes[3]y millones más sacaos de los sos llares. Fueron tamién los primeros conflictos dende la Segunda Guerra en ser formalmente xulgaos los xenocides y munchos de los individuos claves participantes fueron consecuentemente acusaos por crímenes de guerra.

Conflictos[editar | editar la fonte]

Les guerres yugoslaves pueden estremase en dos grupos de conflictos distintos:

Fonderada[editar | editar la fonte]

Mapa de les distintes repúbliques que formaben la Federación Yugoslava. Tres l'entamu de les guerres en 1991, en 1992 la comunidá internacional va reconocer a les repúbliques como países independientes y coles mesmes fronteres que teníen dientro de la federación.

Les tensiones provinieron de la composición multiétnica del primer Reinu de Yugoslavia y la relativa supremacía política y demográfica de los serbios. Estes tensiones fueron aprovechaes pol Exa Roma-Berlín-Tokiu na Segunda Guerra Mundial, qu'establecieron un tao títere que tomaba la mayor parte de les actuales Croacia y Bosnia-Herzegovina. Púnxose al cargu de esti Estáu Independiente de Croacia a una organización fascista, la Ustashe, que llevó a cabu una política xenocida contra los civiles serbios del territoriu. La milicia serbia Chetnik contraatacó contra los croates. Dambos enfrentáronse y fueron finalmente ganaos pol movimientu d'enclín comunista y antifascista partisanos, compuestu por miembros de tolos grupos de la zona, lo que desaguó na formación de República Federal Socialista de Yugoslavia. Tres la cayida del bloque comunista, los deseos d'independencia acentuar na rexón, desencadenando un conflictu multillateral n'Europa, el mayor dende la Segunda Guerra Mundial. Amás, la desintegración de la XRSS favoreció la entrada d'armes soviétiques a gran escala na zona de los balcanes, coles que s'armaron rebalbes y paramilitares. Anguaño la zona entá ye unu de los focos de comerciu illegal d'armes n'Europa.

Nel casu de les zones poblaes por albanos, la causa principal foi la crecedera de la población albana n'árees nes qu'enantes yeren minoría. Nel casu de Kosovu, dellos serbios interpretaron esta crecedera de la influencia albanesa como la perda de los sos territorios ancestrales.

Desenvolvimientu (1991-2001)[editar | editar la fonte]

Cronoloxía de la disolución de la RFS de Yugoslavia (1991-1998).

Les Guerres Yugoslaves empecipiar cola secesión de los dos rexones del norte de l'antigua Yugoslavia —Eslovenia y Croacia— por causa de un ampliu abanicu de motivos.

Primero, guerra curtia en Eslovenia[editar | editar la fonte]

El primeru d'estos conflictos foi la curtia guerra de Eslovenia tres la declaración d'independencia de la Federación el 25 de xunu de 1991. El gobiernu federal ordenó al Exércitu Popular Yugoslavu asegurar los pasos fronterizos d'Eslovenia. La policía eslovena y la Defensa Territorial bloquiaron los cuarteles y les carreteres, lo cual llindó les escaramuzas alredor de la república. La guerra foi curtia por cuenta de que el exércitu yugoslavu (JNA) apoderáu polos serbios nun quixo esbardiar recursos nesta campaña yá que se taba preparando pa la Guerra Croata d'Independencia, onde Serbia sí tenía reivindicaciones territoriales en Croacia, a diferencia de Eslovenia que yera considerada "étnicamente homoxénea" y polo tanto ensin interés pa los nacionalistes serbios.[4] Tres díes d'enfrentamientos, púnxose fin al conflictu por aciu la negociación en Brioni, el 9 de xunetu de 1991, cuando Eslovenia y Croacia, alcordaron una moratoria de tres meses sobre la secesión. L'exércitu yugoslavu retirar por completu de Eslovenia el 26 d'ochobre de 1991.[5]

Guerra nacionalista en Croacia[editar | editar la fonte]

Tanque serbiu T-55 destruyíu. 1991.

El segundu conflictu tamién se llevó a cabu cola mesma motivación pero aportó abiertamente nun choque nacionalista, ente los nacionalismos serbiu y croata, personificaos en Serbia pol Presidente Slobodan Milošević y en Croacia pol Presidente Franjo El tođman. Croacia declaró la so independencia en xunu de 1991, pero esta declaración nun tuvo efeutu sinón hasta'l 8 d'ochobre. La minoría serbia de Croacia nun aceptó la independencia de Yugoslavia y proclamó la República Serbia de Krajina como rexón autónoma. Belgráu, pela so parte, mandó al Exércitu Popular Yugoslavu a enfrentase a les acabante crear fuercies armaes croates.[6] El 18 de payares l'exércitu yugoslavu recuperó Vukovar tres meses d'asediu, dexando una ciudá en ruines. En xineru de 1992 el Plan de Paz Vance-Owen determinó que la ONX tomaría'l control de delles zones y acabó colos conflictos militares, anque hasta 1995 nun se detendríen definitivamente los ataques esporádicos d'artillería sobre ciudaes croates y les incursiones ocasionales de fuercies croates en zones sol control de la ONX.[7] N'agostu de 1995 les fuercies croates llevaron a cabu la Operación Nube, anexonando finalmente la RSK y provocando la espulsión d'unos 250.000 serbios qu'habitaben en Croacia.[8] Envalórase qu'en tol conflictu morrieron alredor de 25.000 persones de forma violenta.

Estensión de la guerra a Bosnia[editar | editar la fonte]

Yá en 1991, el conflictu que s'empecipia nos dos primeres repúbliques llegó tamién a la rexón de Bosnia-Herzegovina, onde se llucharíen dos conflictos, unu somorguiáu nel otru, y per parte de tres faiciones: los serbios de Bosnia-Herzegovina, los croates de Bosnia-Herzegovina y los bosnios musulmanes de Bosnia-Herzegovina, que diferíen principalmente pola so confesión, tando estremaos ente tres relixones tradicionamente dominantes na rexón: ortodoxa, católica y musulmana respeutivamente. Foi por enforma'l conflictu más sangrientu de les Guerres de Yugoslavia, con episodios de llimpieza étnica como fueron la masacre de Srebrenica y d'Ahmići, amás de violaciones masives de muyeres bosnies. Importantes ciudaes fueron asediadas y afaraes mientres años, como fueron los asedios de Sarajevo, de Mostar y d'otres llocalidaes. Envalórase qu'alredor de cien mil persones morrieron de forma violenta.

Secesión pacífica de Macedonia[editar | editar la fonte]

Macedonia declaró la so independencia'l 8 de setiembre de 1991. Sicasí, a diferencia de asoceder en Eslovenia y Croacia, l'exércitu yugoslavu (JNA, controláu polos serbios) nun intervieno en Macedonia porque podría suponer un conflictu a gran escala fora de control yá que podríen arreyase hasta 5 países vecinos (Grecia, Albania, Serbia, Bulgaria y Turquía), dalgunos como Grecia y Turquía inclusive miembros de la OTAN, yá que "nengún de los países vecinos de Macedonia se mantendrián impasibles mientres otros parten esti territoriu".[9][10] Per otru llau una intervención serbia distrayxera unidaes militares bien necesaries n'otros frentes. Aun así Milosevic amenació con invadir Macedonia,[11] lo que pudiera provocar la entrada de Turquía na guerra[12] (y de la mesma desencadenar la entrada de Grecia al ser aliada de Serbia). Tamién la importante minoría albanesa pudiera desestabilizar el país y obligar a Albania a una intervención.[13]

Montenegru, aliáu incondicional de Serbia[editar | editar la fonte]

Montenegru siempres foi l'aliáu más fiel de Serbia mientres tol conflictu. Cuando la República Socialista Federal de Yugoslavia se desintegró oficialmente en 1992, Montenegru y Serbia decidieron caltenese xuníos formando la República Federal de Yugoslavia (depués llamaríase Serbia y Montenegru ente'l 2003-06). Arreyóse especialmente na guerra contra Croacia y contra Bosnia, y tropes montenegrines llucharon ente 1991 y 1995 xunto a los serbios contra los croates y los bosnios. Nun sufrió los horrores que sí carecieron otros países, y el 21 de mayu de 2006, nun plebiscitu, el 55,4% de la población montenegrina sofitó la independencia d'esti territoriu.[14]

Alcuerdos de paz[editar | editar la fonte]

Robla de los Alcuerdos de Dayton. 1995.

Estaos Xuníos xestionó la paz ente Croacia y l'Exércitu de la República Bosnia-Herzegovina que remató nos Alcuerdos de Washington roblaos el 18 de marzu de 1994. La ofensiva de les tropes croates el branu de 1995 con dos operaciones rápides del Exércitu Croata, de nome en clave Operación Flash y Operación Nube,[15] nes que consiguieron recuperar tol so territoriu sacante la zona so control de la ONX (UNPA) del Sector Esti, punxeron fin a la guerra ente Croacia y Yugoslavia el 7 d'agostu de 1995. Tolos serbios d'estes zones pasaron a ser abellugaos. Los meses siguientes la OTAN executó una campaña aérea contra posiciones del Exércitu de la República Srpska, llamada Operación Deliberate Force.

Finalmente la comunidá internacional primió a tolos bandos pa dexar les armes y axustar un final del conflictu. La guerra en Bosnia acabó oficialmente tres la firma de los Alcuerdos de Dayton polos representantes de Bosnia-Herzegovina, Croacia y Yugoslavia, el 14 d'avientu de 1995. Nel alcuerdu establecíase que'l Sector Esti seria controláu pola alministración de la ONX (UNTAES). Dichu sector foi reintegrado pacíficamente a Croacia en 1998.

Guerra de Kosovo y otros conflictos[editar | editar la fonte]

Bombardéu de la OTAN. Belgráu, 1999.

En Kosovu, República de Macedonia, y en la mesma Serbia, los conflictos carauterizar pola tensión político y racial ente los gobiernos eslavos y les minoríes albaneses que buscaben autonomía, o independencia, como foi'l casu de Kosovo.

En Kosovo los separatistes albaneses del Exércitu de Lliberación de Kosovo combatíen a les fuercies de seguridá yugoslaves dende escontra años y el conflictu españó nuna guerra a gran escala en 1999. La guerra en Kosovo terminó colos bombardeos de la OTAN contra les República Federal de Yugoslavia,[16] col nome en clave Operación Fuercia Aliada, anque posteriores desordes xeneralizaos en Kosovo españaron en 2004. Mientres la ofensiva aérea de la OTAN el númberu de baxes civiles fueron de 2.500 serbios. [17] En febreru de 2008 el Parllamentu de Kosovo declaró unilateralmente la independencia de Serbia, anque anguaño solo dispón de reconocencia parcial a nivel internacional.

Los conflictos ente macedonios y serbios suriegos carauterizar por choques armaos ente les fuercies estatales de seguridá y les guerrilles d'etnia albanesa. Los conflictos nel sur de Serbia y na república de Macedonia terminaron con trataos de paz internacionalmente fiscalizados ente los insurxentes y el gobiernu, pero la situación en dambes rexones sigue siendo fráxil, teniendo en cuenta los procesos.

Nel cine y la cultura popular[editar | editar la fonte]

  • El pesu de les cadenes (2010) de Boris Malagurski. Documental sobre'l papel xugáu por EE. UU., la OTAN y la UE na desapaición de Yugoslavia.[18]
  • Un día perfectu (2015) de Fernando León de Aranoa. Sobre los cooperantes na Guerra de Bosnia.[19]
  • Underground (1995) d'Emir Kusturica. Sobre la historia de guerres sufiertes en Yugoslavia dende la II Guerra Mundial.[20]
  • Behind Enemy Lines (2001) de John Moore. La historia xira alredor d'una matanza de la Guerra de Bosnia ente 1992 y 1995, afayada por un aviador naval americanu.
  • Bienveníos a Sarajevo (1997) ye una película británica empobinada por Michael Winterbottom. El guión ye de Frank Cottrell Boyce y la historia ta basada nel llibru Natasha's Story de Michael Nicholson.
  • Calling the ghosts tamién conocida como Kalontas ta fantasmata, ye un llargumetraxe croata-estauxunidense del añu 1996 empobináu por Mandy Jacobson y Karmen Jelincić.
  • Cirkus Columbia La película desenvolver na zona bosnia de Herzegovina a principios de 1990, tres la disolución de Yugoslavia, y un poco primero de les Guerres yugoslaves. La película foi escoyida como representante bosnia a la meyor película estranxera nos Premios Óscar 2010,1 pero finalmente nun llegó a la nominación final.2 El guión basar na novela homónima del escritor bosniocroata Ivica Đikić.
  • En tierra de sangre y miel El filme, que constitúi'l debú d'Angelina Jolie como direutora, ta ambientáu na Guerra de Bosnia, y narra la influencia de los tráxicos sucesos acaecíos mientres el conflictu nel país sobre la historia d'amor d'una pareya formada por una muyer bosnia musulmana y un home serbiu. El so rodaxe tuvo arrodiáu de discutiniu al encetar una tema tan delicada como les violaciones masives en Bosnia, polo que parte de la grabación que tenía de ser llevada a cabu en Sarajevo tuvo de realizase en Budapest.
  • Grbavica ye una película de 2006 dirixida por Jasmila Žbanić alrodiu de la vida d'una madre soltera nel Sarajevo de la posguerra, dempués de les violaciones de muyeres bosnies per parte de les tropes serbobosnias mientres la guerra.
  • Guerreros. La película desenvolver tres la guerra de Kosovo en Kosovo, nel añu 2000, unu dempués de que la OTAN bombardease la zona. Los protagonistes son un grupu de militares españoles de la KFOR en misión de reparar un xenerador llétricu que dexó a tou un valle ensin enerxía. Pero cuando surden problemes, la so supuesta neutralidá nun puede salvalos. Equí, el llugar al que nunca tuvieron de llegar, van tener qu'enfrentase de frente a los sos propios convencimientos, al mieu y a la muerte.
  • Lepa sela lepo gore (en serbiu cirílicu: Лепа села лепо горе, en castellán: «Los pueblos formosos amburen formosamente»), tamién conocida pol so títulu n'inglés Pretty Village, Pretty Flame, ye una película yugoslava de 1996 dirixida por Srđan Dragojević ambientada na Guerra de Bosnia. La película llogró l'aplausu de la crítica internacional y fíxose con seis premios de festivales internacionales de cine.
  • La mirada de Ulises ye una película griega empobinada por Theo Angelopoulos nel añu 1995. La historia asítiase na guerra de Bosnia, y ye considerada por munchos siguidores de Theo la so meyor película.
  • No Man's Land (película) En tierra de naide (títulu orixinal en bosniu: Ninčija zemlja) ye una película bélica empobinada por Danis Tanović. La película amuesa, dende un puntu de vista tragicómico, el duru y espinosu conflictu de los Balcanes.
  • Sabotaxe (película de 1996), ye una película d'aición y suspense del añu 1996, dirixida por Tibor Takács y protagonizada por Mark Dacascos, Carrie-Anne Moss, Tony Todd y Graham Greene. La película foi producida pola compañía cinematográfica Applecreek Communications Inc. con un guión de Rick Filon y Michael Stokes. Trata sobre un antiguu comandu naval que collabora con una axente del FBI p'alcontrar a un asesín.
  • Savior ye una película estauxunidense de 1998 que se desenvuelve na Guerra de Bosnia (1992-1995), onde croates, serbios y bosnios musulmanes enfrentar ente ellos apostándose'l territoriu de la República ex-yugoslava de Bosnia y Herzegovina. El protagonista (Dennis Quaid) ye un mercenariu norteamericanu que llucha nel bandu serbiu, pero que tres una serie de percances decide desertar y ayudar a una víctima d'esa guerra.
  • Territoriu Comanche ye una película co-producida per España, Arxentina, Francia y Alemaña1 basada na novela homónima d'Arturo Pérez Reverte. Ambientada nel Sarajevo de la primer metá de los años 1990, mientres la Guerra de Bosnia, la película rellata'l día ente día nesi ambiente bélico de l'ambiciosa periodista Laura Riera que pretende impulsar la so carrera al traviés de les cróniques del conflictu, según les sos rellaciones col periodista Mikel y el cámara José, homes ambos d'enraigonaos principios.
  • The Whistleblower (tamién conocida como La verdá oculta y Secretos peligrosos) ye una película de 2010 escrita y empobinada por Larysa Kondracki y Eilis Kirwan, con Rachel Weisz nel papel protagonista. Trata sobre la vida de la oficial de policía de Nebraska, Kathryn Bolkovac quien trabayó como monitor de la Fuercia Internacional de Policía de les Naciones Xuníes en Bosnia-Herzegovina y denunció un tráficu d'esclaves sexuales tresportaes illegalmente d'Europa Oriental principalmente. El filme estrenar nel Festival Internacional de Cine de Toronto de 2010.2 La distribución tuvo al cargu de Samuel Goldwyn Films.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. International Center for Transitional Justice (ICTJ). "Transitional Justice in the Former Yugoslavia". Justice Truth Dignity. Publicáu'l 1 de xineru de 2009. Consultáu'l 4 d'abril de 2015.
  2. Yugoslavia muerre al reconocer la CE a Croacia y Eslovenia. El País. 16 de xineru de 1991. https://elpais.com/diario/1992/01/16/portada/695516404_850215.html. 
  3. De re Militari: muertos en Guerres, Dictadures y Xenocidios
  4. Muerte de Yugoslavia, Guerres d'Independencia BBC
  5. «Eslovenia. Milan Kucan». Consultáu'l 21 d'avientu de 2009.
  6. «L'Exercito croata dispunxo d'armes ruses ya instructores norteamericanos.» (8 d'agostu de 1995).
  7. ACNUR. «La guerra en Croacia y en Bosnia y Herzegovina». Consultáu'l 21 d'avientu de 2009.
  8. http://www.alertadigital.com/2017/08/27/los refuxaos-de-tercera-que-la-ue-desprecia-250-000-serbios-fueron-espulsaos-de-les sos-cases-en-1995-en-la-mayor-operacion-de-llimpieza-etnica-en-europa/
  9. Paisaxe pa un drama, El País (21/11/1993)
  10. Macedonia, arrodiada d'enemigos, El País (26/03/1993)
  11. Milosevic amenacia a Macedonia, El País (09/06/1993)
  12. Turquía tarrez qu'un ataque serbiu contra Macedonia oblígue-y a una intervención, El País (02/04/1993)
  13. Macedonia, ante los malos badagüeyos, El País (02/04/1993)
  14. «Naz un nuevu país: Montenegru» (castellanu). Deutsche Welle 22.05.2006. Consultáu'l 7 d'ochobre de 2007.
  15. «Investigación sobre la operación “Nube” tres la emisión de dellos videos». Consultáu'l 21 d'avientu de 2009.
  16. «Yeltsin amenaza cola Tercer Guerra Mundial si la OTAN invade Yugoslavia» (10 d'abril de 1999). Consultáu'l 21 d'avientu de 2009.
  17. http://www.balkaninsight.com/en/article/number-of-victims-of-nato-bombing-still-unknown
  18. El pesu de les cadenes. Filmaffinity.
  19. Un día perfectu. Filmaffinity.
  20. Underground. Filmaffinity.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]