Guerra de Bosnia

De Wikipedia
Guerra de Bosnia
Parte de Guerres Yugoslaves
Fecha 6 abril 1992 → 14 avientu 1995
Llugar Bosnia y Herzegovina
Resultáu Alcuerdos de Dayton
Belixerantes




  • Comandantes




  • Plantía:Xeodatos Flag of Serbia and Montenegru.svgPlantía:Xeodatos Flag of Serbia (1992-2004).svg Slobodan Milošević
    presidente de Serbia
  • Plantía:Xeodatos Flag of Republika Srpska.svg Radovan Karadžić
    presidente de la República Srpska
  • Plantía:Xeodatos Flag of Republika Srpska.svg Ratko Mladić
    xefe d'Estáu Mayor del exércitu de la República Srpska
  • Plantía:Xeodatos Flag of Serbia and Montenegru.svg Momčilo Perišić
    xefe d'Estáu Mayor del exércitu yugoslavu
  • Plantía:Xeodatos Flag of Serbia and Montenegru.svgPlantía:Xeodatos Flag of Serbia (1992-2004).svg Vojislav Šyšelj
    xefe paramilitar


  • Fuercies en combate
    cantu ARBiH:[1]
    60-70 000 (1992)
    200 000 (1993)
    250 000 (1994)
    HVO:

    35-37 000 (1992)
    103 500 (1995)[2]

    1 000 (1992)
    45 000 (1995)

    Bandera de Croacia HV:[2]
    50 000 (1994)
    cantu VRS:[1][2]
    90-100 000 (1992)
    80 000 (1993)
    50-80 000 (1994)
    75-85 000 (1995)
    JNA:[2]
    135 000 (1992)
    136 500 (1993)
    Baxes
    34 270 soldaos
    32 723 civiles
    6 439 soldaos
    1 899 civiles

    Baxes de la Operación Deny Flight:
    Bandera del Reinu Xuníu 1 Harrier
    Bandera de Estaos Xuníos d'América 1 F-16C baltáu, 1 F/A-18C estrelláu nel mar Adriáticu (pilotu muertu),[3] 1 Predator ACTD
    Bandera de Francia 1 Mirage 2000 francés estrelláu nel Mar Adriatico, pilotu rescatáu[4]
    Bandera del Reinu Xuníu 1 BAE Sea Harrier baltáu[5]
    Bandera de Estaos Xuníos d'América 1 F-16C baltáu
    Bandera de Estaos Xuníos d'América 1 F/A-18C Hornet destruyíu nel mar Adriáticu, pilotu muertu[6][7]
    Bandera de Estaos Xuníos d'América 2 MQ-1 Predators destruyíos
    Bandera de Estaos Xuníos d'América 1 Sikorsky CH-53Y Super Stallion estropiáu[8]
    Bandera de las Naciones Xuníes Naciones Xuníes Cientos de prisioneros de guerra[9]

    Baxes de la Operación Deliberate Force:

    1 Mirage 2000 baltáu[10]
    2 pilotos prisioneru de guerra prisioneros[10]
    20 649 soldaos
    4 179 civiles[11]
    [editar datos en Wikidata]

    Plantía:Campaña Guerres Yugoslaves

    Conozse como la guerra de Bosnia al conflictu internacional que se desenvolvió na actual Bosnia y Herzegovina del 6 d'abril de 1992 al 14 d'avientu de 1995. Foi causada por una complexa combinación de factores políticos y relixosos: esaltación nacionalista, crisis polítiques, sociales y de seguridá que siguieron a la fin de la Guerra Fría y la cayida del comunismu na antigua Yugoslavia.

    Al desintegrarse Yugoslavia en 1991, cola independencia de Croacia y Eslovenia, los líderes nacionalistes serbobosnios como Radovan Karadžić y serbios como Slobodan Milošević márquense como oxetivu principal que tolos serbios tremaos poles distintes repúbliques que componíen Yugoslavia— vivan nun mesmu país. En febreru de 1992, el pueblu de Bosnia-Herzegovina decide en referendu la so independencia de la República Federal Socialista de Yugoslavia, nuna votación boicotiada polos serbobosnios.[12] La seición del Exércitu Popular Yugoslavu en Bosnia-Herzegovina fiel al nuevu estáu entamar nel Exércitu de la República Bosnia-Herzegovina (ARBiH), mientres los serbios formaron l'Exércitu de la República Srpska (VRS). Nun principiu los serbios ocuparon el 70 % del territoriu de Bosnia-Herzegovina, pero al xunir les sos fuercies el Conseyu Croata de Defensa y el ARBiH la guerra tomó otru aldu y les fuercies serbies fueron ganaes na Batalla de Bosnia Occidental. La participación de la OTAN, mientres 1995 contra les posiciones del VRS internacionalizó el conflictu, pero namái nes sos etapes finales. L'alianza bosniu-croata ocupó un 51 % del territoriu de Bosnia-Herzegovina y llegó hasta les puertes de Banja Luka. Al ver apeligrar la so capital de facto los líderes serbios roblaron l'armisticiu y la guerra terminó oficialmente cola firma de los Alcuerdos de Dayton en París el 14 d'avientu de 1995.[13]

    La guerra duró pocu más de trés años y causó cerca de 100 000 víctimes ente civiles y militares y 1.8 millones de movíos, según informes recién.[14] De les 97 207 víctimes totales documentaes, el 65 % fueron bosnios musulmanes y el 25 % serbios. Dientro de les víctimes civiles, el 83 % correspondió a bosnios.

    Disolución de Yugoslavia[editar | editar la fonte]

    La guerra en Bosnia-Herzegovina ta rellacionada cola disolución de Yugoslavia. La crisis apaeció en Yugoslavia col debilitamientu del sistema comunista, que de la mesma foi parte de cambeos mayores qu'asocedieron nel mundu tres el final de la Guerra Fría. Nel casu yugoslavu, el Partíu Comunista de Yugoslavia d'esi país taba perdiendo la so potencia ideolóxica sol predomino d'ideoloxíes nacionalista y separatistes escontra finales de 1988 y entamos de 1989. Esti cambéu notábase principalmente en Serbia y Croacia, daqué menos en Bosnia-Herzegovina, y entá menos n'Eslovenia y Macedonia.

    Esti procesu aceleró l'ingresu de Slobodan Milošević na escena política de Serbia; un home qu'empezó la so carrera política como respuesta al espertar d'ideoloxíes nacionalistes y asitióse como líder moral de los serbios en Kosovu en 1989. Los oxetivos políticos de Milošević yeren consolidar el so propiu poder y llograr la dominación de la Federación Yugoslava, incluyendo la dominación de Serbia que yera la república más poblada de la federación, polo que s'encimentaría un firme control de les polítiques serbies.

    P'algamar estos oxetivos, Milošević entamó dellos procesos que llevaron a la instalación del so gabinete políticu principalmente en Vojvodina y Montenegru. La crisis en Yugoslavia afondar tres la cayida del gobiernu de Kosovo que tenía una mayoría albanesa. Siguiendo estos procesos, Milosevic tomó'l control de casi la metá de Yugoslavia y con votos adicionales influyó fácilmente les decisiones del Gobiernu federal. Esta situación fixo reaccionar a les otres repúbliques, empezando por Eslovenia.

    Nel 14º Congresu del Partíu Comunista, lleváu a cabu'l 20 de xineru de 1990, Milošević aplicó'l so dominiu per primer vegada, apexando delles enmiendes constitucionales que la delegación eslovena propunxo nun intentu pa restablecer el balance del poder na Federación. El Congresu terminó coles delegaciones eslovenes y croates abandonando la xunta, lo que podría considerase como l'entamu de la disolución de Yugoslavia.

    La crisis apinóse cuando elementos nacionalistes tomaron el poder pa dir en contra de les polítiques de Milošević, ente ellos, el croata Franjo Tudjman foi'l más prominente. Eslovenia y Croacia empecipiaron pocu dempués el procesu que llevó a la so independencia, lo que causó un conflictu armáu. Este foi especialmente intensu en Croacia, que tenía una sustancial población serbia.

    Situación preguerra en Bosnia-Herzegovina[editar | editar la fonte]

    Bosnia y Herzegovina foi históricamente un Estáu multiétnicu. Según el censu de 1991, Bosnia-Herzegovina tenía una población de 4 354 911 habitantes, estremaos asina:

    • Bosnios, 43.7 %
    • Serbios, 31.3 %
    • Croates, 17.3 %
    • Yugoslavos, 5.5 % (considerar a sigo mesmos como yugoslavos; na ex Yugoslavia la población que se declaraba a sigo mesma como yugoslava apenes algamaba un 1 %).

    Hai una fuerte correlación ente la identidá étnica y la relixón:

    Nes primeres eleiciones multipartidistas que tuvieron llugar en payares de 1990 en Bosnia y Herzegovina, vencieron los trés mayores partíos étnicos nel país: el Partíu d'Aición Democrática bosniu, el Partíu Democráticu Serbiu y la Unión Democrática Croata.

    Les partes estremaron el poder ente les distintes etnies: ente que'l Presidente del Gobiernu de la República Socialista de Bosnia y Herzegovina yera un bosniu, el Presidente del Parllamentu yera un serbiu de Bosnia y el Primer Ministru un croata.

    Darréu trescendió que serbios y croates, por aciu un pactu secretu, el Alcuerdu de Karađorđevo, llegaren a un alcuerdu pal repartu de Bosnia, ensin cuntar cola mayoría bosníaca.[15]

    Creación de la república serbia de Bosnia y Herzegovina[editar | editar la fonte]

    Los miembros serbios del parllamentu, que consistíen principalmente nos del Partíu Democráticu Serbiu, según otros representantes de los partíos que formaben l'Asamblea Independiente de Miembros del Parllamentu, abandonaron el Parllamentu central de Sarajevo y formaron l'Asamblea del pueblu serbiu de Bosnia y Herzegovina el 24 d'ochobre de 1991, que marcó'l final de la triétnica coalición que rexía dempués de les eleiciones de 1990. Esta asamblea estableció la república serbia de Bosnia y Herzegovina, el 9 de xineru de 1992, que se convirtió en República Srpska n'agostu de 1992. L'oxetivu oficial d'esti actu, que s'afirma nel testu orixinal de la Constitución de la República Srpska y que sería modificada darréu, yera caltener la Federación Yugoslava.

    Creación de la comunidá croata de Herzeg-Bosnia[editar | editar la fonte]

    Mientres les guerres yugoslaves, los oxetivos de los nacionalistes de Croacia fueron compartíos polos nacionalistes croates de Bosnia y Herzegovina.[16] El gobiernu de la República de Croacia, por aciu el partíu políticu nacionalista procroata Unión Democrática Croata (HDZ); entamaba y controlaba la caña del partíu en Bosnia y Herzegovina. A finales de 1991, los elementos más estremos del partíu, so la direición de Mate Boban, Dario Kordić, Jadranko Prlic, Ignac Koštroman y dirixentes locales como Anto Valenta,[17] y col sofitu de Franjo El tođman y Gojko Šošak, tomaren el control efectivu del partíu. El 18 de payares de 1991, la caña del partíu en Bosnia y Herzegovina, proclamó la esistencia de la Comunidá Croata de Herzeg-Bosnia, como una separación política, cultural, económica y territorial» nel territoriu de Bosnia y Herzegovina.[18]

    Referendu sobre la independencia de Bosnia y Herzegovina[editar | editar la fonte]

    Dempués de que Eslovenia y Croacia declararon, en 1991, la so independencia de la República Socialista Federal de Yugoslavia, Bosnia y Herzegovina entamó tamién un referendu sobre la so independencia. La decisión del Parllamentu de la República Socialista de Bosnia y Herzegovina de la celebración del referendu foi tomada dempués de que la mayoría de miembros serbios abandonaren l'asamblea parllamentaria en señal de protesta.

    Estos serbios de Bosnia, miembros de l'asamblea, convidaron a la población serbia a boicotiar el Referendu celebráu'l 29 de febreru y el 1 de marzu de 1992. La participación nel referendu foi del 67% y la resultancia foi del 99.43 % a favor de la independencia.[19] La independencia foi asina declarada'l 5 de marzu de 1992 pol Parllamentu. El referendu en sí mesmu y l'asesinatu d'un serbiu nuna boda'l día antes del referendu fueron utilizaos polos líderes políticos serbios como una razón pa empecipiar bloqueos de carreteres en señal de protesta.

    Embargu d'armes[editar | editar la fonte]

    El 25 de setiembre de 1991 el Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes aprobó la Resolvimientu CSNU 713, qu'imponía un embargu d'armes en tola antigua Yugoslavia. El bloquéu perxudica al Exércitu de la República de Bosnia y Herzegovina, principalmente porque Serbia heredó la mayor parte del arsenal del antiguu Exércitu Popular Yugoslavu y l'Exércitu croata podía consiguir armes de contrabandu al traviés de la so mariña. Más del 55% del les armeríes y cuarteles de la ex Yugoslavia atopar en Bosnia por cuenta del so terrén montascosu, en previsión d'una guerra de guerrilles, pero munches d'eses fábriques taben baxu control serbiu (como la fábrica Unis Pretis, en Vogošća), y otres quedaron inoperantes por cuenta de la falta d'eletricidá y materies primes. El Gobiernu bosniu primió por que se llevantara l'embargu, pero opunxéronse'l Reinu Xuníu, Francia y Rusia. El Congresu de los EE. XX. aprobó dos resoluciones pidiendo l'anulación del embargu, pero dambes fueron vetaes pol Presidente Bill Clinton por medrana a la creación d'una fisura ente los EE. XX. y los países antes mentaos. Sicasí, los Estaos Xuníos realizaron delles operaciones incluyendo grupos islamistes pa suministrar armes a les fuercies del Gobiernu de Bosnia al traviés de Croacia.[20]

    La guerra[editar | editar la fonte]

    Información xeneral[editar | editar la fonte]

    Radovan Karadžić, mientres una visita a Moscú en 1994.

    El Exércitu Popular Yugoslavu (Jugoslovenska narodna armija, JNA) dexó oficialmente Bosnia y Herzegovina el 12 de mayu de 1992, pocu dempués de la independencia, declarada n'abril. Sicasí, la mayor parte de la cadena de mandu, armamentu, y el personal militar de mayor rangu, incluyíu'l xeneral Ratko Mladić, permanecieron en Bosnia y Herzegovina nel Exércitu de la República Srpska (Vojska Republike Srpske, VRS). Los croates entamaron una formación defensiva militar mesma llamada'l Conseyu Croata de Defensa (Hrvatsko Vijećy Obrane, HVO) como fuercies armaes de la autoproclamada Herzeg-Bosnia, y les Fuercies Croates de Defensa (Hrvatske Obranbene Snage, HOS). La mayoría de los bosnios entamar nel Exércitu de la República Bosnia-Herzegovina (Republike Armija Bosne i Hercegovine, RBiH). Esti exércitu tien un bon númberu de non bosnios (alredor del 25 %), especialmente nel 1ᵉʳ Cuerpu en Sarajevo. El comandante axuntu del Exércitu bosniu, el xeneral Jovan Divjak foi la más alta xerarquía d'etnia serbia nel exércitu bosniu. El xeneral Stjepan Šiber, d'etnia croata foi'l segundu comandante axuntu. El presidente Alija Izetbegović tamién nomó al coronel Blaž Kraljević, comandante del Conseyu Croata de Defensa en Herzegovina, como miembru del cuartel xeneral del Exércitu bosniu, siete díes antes del so asesinatu, col fin d'axuntar un frente multiétnicu bosniu de defensa.[21]

    Delles fueron les unidaes paramilitares qu'operaron na guerra de Bosnia: los serbios Águiles Blanques (Beli Orlovi), los Tigres d'Arkan, la Guardia Serbia de Voluntarios (Srpska Dobrovoljačka Garda), los bosnios Lliga Patriótica (Patriotska Lliga) y les Boínes Verdes del Exércitu de Bosnia y Herzegovina (Zelene Beretke) y los croates de les Fuercies de Defensa Croata (Hrvatske Obrambene Snage). Los paramilitares serbios y croates que participaron voluntarios recibíen el sofitu de partíos políticos nacionalistes nesos países. Esisten denuncies sobre la participación de la policía secreta serbia y croata nel conflictu. Los serbios recibieron el sofitu de combatientes eslavos cristianos d'otros países, ente ellos Rusia. Los voluntarios griegos fueron acusaos de tomar parte na masacre de Srebrenica, pos asitiaron la bandera de Grecia en Srebrenica, cuando la ciudá cayó ante los serbios.[22]

    Alija Izetbegović mientres la so visita a los Estaos Xuníos en 1997.

    Los bosnios recibieron el sofitu de grupos islámicos comúnmente conocíu como «guerreros santos» o Muyahidines. Hubo tamién dellos cientos del Exércitu de los Guardianes de la Revolución Islámica qu'ayudaron al Gobiernu de Bosnia mientres la guerra.[23]

    Primeramente les fuercies serbies, d'estraición cristiana ortodoxa, atacaron a la población civil non serbia, d'estraición musulmana, en Bosnia oriental. Una vegada que les ciudaes y los pueblos taben aseguraos, daben en la espulsión de los sos habitantes (llimpieza étnica), qu'incluyó violaciones masives y asesinatos.[24] Los serbios teníen superioridá, a pesar de cuntar con menos mano d'obra, debíu al armamentu que recibieron del Exércitu Popular Yugoslavu y establecieron el control sobre la mayoría de les zones onde yeren mayoría relativa, amás de zones onde yeren una minoría significativa, nes zones rurales y rexones urbanes, escluyendo les grandes ciudaes de Sarayevu y Mostar. Los dirixentes militares y políticos serbios, recibieron la mayoría de les acusaciones de crímenes de guerra ante'l Tribunal Penal Internacional pa la ex Yugoslavia (ICTY), munchos de los cualos fueron condergaos dempués de la guerra nos xuicios.

    La mayor parte de la capital Sarayevu, tuvo permanentemente en manes de los bosnios, anque'l gobiernu oficial de la República de Bosnia y Herzegovina siguió funcionando con relativa composición multiétnica. Nos 44 meses del asediu, el terror contra Sarajevo y los sos residentes varió na so intensidá, pero l'oxetivu siempres foi'l mesmu: infligir el mayor sufrimientu posible a los civiles con cuenta d'obligar a les autoridaes bosnies a aceptar les demandes de los serbios.[25] El Exércitu de la República Srpska arrodió la ciudá esplegando tropes y artillería nes llombes de la contorna no que se llamó'l sitiu de Sarajevo y significó, mientres casi 4 años, el sitiu más llargu na hestoria de la guerra moderna.

    Numberosos alcuerdos de cesación del fueu robláronse pero violábense una y otra vez cuando una de les partes consideraba que tenía desventaxa. Les Naciones Xuníes trataron de detener la guerra en delles ocasiones ensin ésitu y el promocionáu plan de paz Vance-Owen, que pretendía estremar el país en tres zones, tuvo poco impautu.

    Cronoloxía[editar | editar la fonte]

    1992[editar | editar la fonte]

    Vedran Smailović tocando nel edificiu destruyíu de la Biblioteca Nacional de Sarayevu, en 1992. Semeya de Mikhail Evstafiev.
    Soldaos de la ONX reparen el minarete d'una mezquita, dinamitado por fuercies del Conseyu Croata de Defensa mientres la Masacre de Ahmići (1993). Imaxe cortesía del TPIY.

    La primer víctima en Bosnia ye otru puntu de discordia ente serbios y bosnios. Los serbios consideren que foi Nikola Gardović, el padre d'un noviu que foi muertu na procesión d'una boda serbia dos díes depués del referendu, el 1 de marzu de 1992 nel cascu antiguu de Sarajevo. Bosnios y croates mentanto consideren les primeres víctimes de la guerra, antes de la independencia, a unos civiles croates asesinaos pol JNA (depués tresformáu en Exércitu de la República Srpska y Exércitu de Serbia y Montenegru), na aldega de Ravno, en setiembre de 1991. Los bosnios tamién consideren la primer persona víctima de la guerra a Suada Dilberović, que recibió un disparu mientres una marcha de paz por pistoleros non identificaos el 5 d'abril dende un nial de francotiradores serbios nel hotel Holiday Inn de Sarajevo.

    Estes actividaes nun taben rellacionaes entá col empiezu de la guerra nel territoriu de Bosnia y Herzegovina. El 30 de setiembre de 1991, l'Exércitu Popular Yugoslavu destruyó'l pequeñu pueblu de Ravno asitiáu en Herzegovina, habitáu por croates, mientres l'intre del sitiu de la ciudá de Dubrovnik, en Croacia. El 19 de setiembre, el JNA treslladó más tropes a la zona en redol a la ciudá de Mostar, lo que foi protestáu públicamente pol gobiernu llocal. El 13 d'ochobre de 1991 el futuru presidente de la República Srpska, Radovan Karadžić espresó la so opinión sobre'l futuru de Bosnia y los musulmanes bosnios, dexando clares les sos intenciones de anexonase tol territoriu posible.[26]

    Mientres los meses de marzu, abril y mayu de 1992 produciéronse feroces ataques nel este de Bosnia, según la parte noroeste del país. En marzu los ataques del VRS, xunto con miembros del Segundu Comandu Militar del antiguu Exércitu Popular Yugoslavu, llevar a cabu en parte oriental del país coles mires de tomar posiciones estratéxicamente pertinentes y llevar a cabu un bloquéu de comunicación ya información. Estos ataques dieron llugar a un gran númberu de muertos y mancaos civiles.[27]

    El JNA baxu control serbiu foi capaz de tomar más del 70% del país mientres estos meses. Gran parte d'esto debe al fechu de que taben muncho meyor armaos y entamaos que los bosnios y les fuercies croates de Bosnia. Los ataques tamién incluyeron les zones de composición étnica mista. Doboj, Foča, Rogatica, Vlasenica, Bratunac, Zvornik, Prijedor, Sanski Most, Kljuc, Brčko, Derventa, Modrica, Bosanska Krupa, Bosanski Brod, Bosanski Novi, Glamoc, Bosanski Petrovac, Cajnice, Bijeljina, Višegrad, según zones de Sarayevu son toles zones onde los serbios establecen el control y espulsen a bosnios y croates. Tampoco les zones más étnicamente homoxénees salvar d'importantes combates, como Banja Luka, Bosanska Dubica, Bosanska Gradiska, Bileća, Gacko, Han Pijesak, Kalinovik, Nevesinje, Trebinje, Axatáu, que vieron como les sos poblaciones non serbies fueron espulsaes. De la mesma, les rexones de la zona central de Bosnia y Herzegovina (Sarayevu, Zenica, Maglaj, Zavidovići, Bugojno, Mostar, Konjic, etc.) vieron la fuxida de la so población serbia, emigrando a zones so control serbiu de Bosnia y Herzegovina.

    En xunu de 1992, la UNPROFOR, que orixinalmente esplegárase en Croacia, prorrogó'l so mandatu a Bosnia y Herzegovina, primeramente pa protexer l'aeropuertu internacional de Sarajevo. En setiembre, el papel de la UNPROFOR ampliar col fin de protexer l'ayuda humanitaria y ayudar na execución de les actividaes de socorru en toa Bosnia y Herzegovina, según ayuda na proteición de los refuxaos civiles cuando fuera riquida pola Cruz Roxa.

    Les ciudaes de Gornji Vakuf y Novi Travnik fueron atacaes polos croates el 20 de xunu de 1992, pero l'intentu fracasó. L'alcuerdu de Graz ente serbios y croates causó una fonda división dientro de la comunidá croata y la separación del grupu, lo que condució al conflictu colos bosnios. Unu de los principales dirixentes croates, Blaž Kraljević, partidariu de la unión, foi asesináu por soldaos del HVO n'agostu de 1992, lo que debilitó enforma'l grupu moderáu qu'esperaba caltener l'alianza de croates y bosnios.[28]

    N'ochobre de 1992, los serbios tomaron la ciudá de Jajce y espulsaron a la población croata y bosnia. La cayida de la ciudá deber en gran parte a la falta de cooperación bosniu-croata y l'aumentu de les tensiones, especialmente mientres los últimos cuatro meses.

    1993[editar | editar la fonte]

    El 8 de xineru de 1993 los serbios asesinen al diputáu bosniu Hakija Turajlić dempués de detener el convói de Naciones Xuníes que lo treslladaba dende l'aeropuertu. Los díes 15 y 16 de mayu, el 96 % de los serbios votó a favor de refugar el plan Vance-Owen. Tres el fracasu del plan de paz, que pretendía estremar el país en tres zones étniques, surdió un conflictu armáu ente bosnios y croates sobre'l 30 per cientu de Bosnia qu'ocupaben. El plan de paz foi unu de los factores que conducieron a la esguilada del conflictu, al evitar Lord Owen el diálogu coles autoridaes croates más moderaes (pro-Bosnia unificada) y axustar direutamente colos elementos más estremos (que pretendíen la separación).[29]

    Gran parte del añu 1993 foi apoderada pola guerra bosniu-croata que se fixo más grave n'ochobre de 1992, cuando les fuercies croates bosnies atacaron a la población civil en Prozor, quemando les sos cases y matando a civiles. En xineru de 1993 les fuercies croates de Gornji Vakuf atacaron de nuevu col fin de coneutar Bosnia Central con Herzegovina.

    La llimpieza étnica del Valle de dir, campaña contra los civiles bosnios prevista polos xefes políticos y militares de la Comunidá Croata de Herzeg-Bosnia de mayu de 1992 a marzu de 1993, foi dar cumplimientu a los oxetivos enunciaos por nacionalistes croates en payares de 1991.[30] Los bosnios del Valle de dir fueron oxetu de persecución por motivos políticos, raciales y relixosos,[31] deliberadamente discriminaos nel contestu d'un ataque xeneralizáu na rexón a la población civil[32] y sufrió asesinatos en masa, violaciones y retención en campamentos, según la destrucción de sitios culturales y propiedaes privaes, lo que desaguó na masacre de Ahmići. Estos fechos fueron siguíos de cutiu por propaganda antibosniasobremanera nos conceyos de Vitez, Busovača, Novi Travnik y Kiseljak.

    La comunidá croata de Herzeg-Bosnia tomó'l control de munchos gobiernos municipales y servicios en Herzegovina y esanició o prindó a los líderes bosnios locales. Herzeg-Bosnia tomó'l control de los medios de comunicación ya impunxo idees y propaganda croata. Introduciéronse planes d'estudios y l'idioma croata nes escueles. Munchos bosnios y serbios fueron retiraos de posiciones nel gobiernu y les empreses privaes; l'ayuda humanitaria foi xestionada y distribuyida a los bosnios y los serbios en desventaxa, y los bosnios polo xeneral fueron cada vez más acosaos.

    L'alianza bosniu-croata caltener en delles zones de Bosniasobremanera en Bihać (noroeste de Bosnia) y Bosanska Posavina (norte), onde dambos taben siendo bien castigaos poles fuercies serbies. Esti conflictu provocó la creación d'un mayor númberu d'enclaves étnicos y un mayor derramamiento de sangre.

    Mostar, foi tamién arrodiáu poles fuercies croates mientres nueve meses, y gran parte de la so ciudá histórica viose gravemente destruyida polos bombardéos incluyendo'l famosu Stari Most (Puente Viejo).

    El ARBiH llanzó una operación conocida como Neretva 93 contra'l Conseyu Croata de Defensa y les Fuercies Croates de Defensa en setiembre de 1993, coles mires de poner fin al sitiu de Mostar y recuperar les zones de Herzegovina que fueron incluyíes na autoproclamada República Croata de Herzeg-Bosnia. La operación foi detenida poles autoridaes bosnies dempués de recibir la información sobre los incidentes contra civiles croates y los prisioneros de guerra nes aldegues de Grabovica y Uzdol.

    Dellos dirixentes croates fueron xulgaos pol TPIY por cargos como crímenes de lesa humanidá, violaciones graves de los Convenios de Xinebra y violaciones de les lleis o usos de la guerra. Dario Kordić, dirixente políticu de los croates en Bosnia central foi declaráu culpable de crímenes de lesa humanidá en Bosnia central, pola llimpieza étnica llevada a cabu, y condergáu a 25 años de prisión.[33] El comandante bosniu Sefer Halilović foi acusáu d'un cargu de violación de les lleis y costumes de la guerra sobre la base cimera de la responsabilidá penal de los incidentes asocedíos mientres Neretva 93 y declaráu inocente.

    Nun intentu de protexer a los civiles, el papel de la UNPROFOR ampliar en 1993 pa protexer les "zones segures" que declarara en redol a Sarayevu, Goražde, Srebrenica, Tuzla, Žguo y Bihać.

    1994[editar | editar la fonte]

    En 1994 la OTAN decidir a participar viviegamente, cuando'l 28 de febreru los sos aviones F-16 baltaron cuatro aviones serbios en Bosnia central (incidente de Banja Luka), que violaren la zona de prohibición de vuelos de la ONX. La guerra bosniu-croata terminó oficialmente'l 23 de febreru de 1994, cuando'l comandante del HVO, xeneral Ante Roso y el comandante del Exércitu bosniu, xeneral Rasim Delić, roblaron un alcuerdu d'alto'l fueu en Zagreb. En marzu de 1994 un alcuerdu de paz mediáu polos Estaos Xuníos ente los batallosos croates (representaos pola República de Croacia) y la República de Bosnia y Herzegovina roblar en Washington y Viena, conocíu como Alcuerdu de Washington. En virtú del alcuerdu, la combinación de territoriu controláu polos croates de Bosnia y les fuercies del Gobiernu foi estremada en diez cantones autónomos, establecíos na Federación de Bosnia y Herzegovina. Esto punxo fin a la guerra ente croates y bosnios, y amenorgó les partes batalloses a dos. La primer batalla abierta ente croates y serbios, el HVO y el HOS contra'l VRS, asocedió en Kupres, en Herzegovina Occidental. Los serbobosnios y el JNA cuntaben con unos 6 000 homes, trés o cuatro divisiones d'artillería, un batallón blindáu y el sofitu de l'aviación contra unos 1 500 bosniocroatas de Kupres. Los (entós daquella) pocu armaos bosniocroatas pierden esa batalla que va tener la so segunda parte nel 1995 con distintu desenllaz. Los bosniocroatas y bosnios enrolados nel HVO y sobremanera nel HOS —cola lleición aprendía de Ravno y coles armes consiguíes dende Croacia— van ser la primer fuercia que consigue ganar la primer batalla non tapada contra los serbios —la primera batalla de Mostar— consiguiendo espulsa-yos de la parte ocupada de Mostar Oriental. Dempués del golpe de Mate Boban, y la cayida inesplicable del norte de Bosnia y la ciudá de Jajce, el HVO yá nun quier entrar en conflictu colos serbios. Sicasí, el HOS sigui fiel al gobiernu bosniu de Sarajevo- esto va llevar a un conflictu internu ente los bosniocroatas y l'atentáu posterior sobre'l so líder Blaz Kraljevic.

    1995[editar | editar la fonte]

    La guerra siguió mientres la mayor parte de 1995. Esi añu los serbobosnios empezaron una campaña sistemática d'ataques a zones segures, lo que punxo a les fuercies de la ONX na so contra. Esto, xuníu a la meyor preparación y resultaos de l'alianza bosniu-croata, amenorgó les opciones de victoria de Karadzic.

    En xunetu de 1995, les tropes serbies del xeneral Ratko Mladić, ocuparon la "zona segura", controlada por UNPROFOR, de Srebrenica nel este de Bosnia, onde alredor de 8000 civiles bosnios fueron asesinaos, na conocida masacre de Srebrenica. La mayoría de les muyeres fueron espulsaes a territoriu bosnios y delles asesinaes y violaes.[34] El TPIY calificó esti sucesu como xenocidiu nel casu contra Radislav Krstić.

    Acordies con l'alcuerdu bosniu-croata, les fuercies croates operaron nel oeste de Bosnia (Operación Verano'95), y a principios d'agostu llanzaron la Operación Nube, faciéndose cargu de la República Serbia de Krajina en Croacia, que traxo consigo una nueva llimpieza étnica, nesti casu de serbios. Con ello, l'alianza bosniu-croata ganó la iniciativa na guerra, llogrando gran parte de Bosnia occidental de los serbios en delles operaciones, ente elles la Operación Mistral y l'Operación Sana. Estes fuercies llegaron a amenaciar la capital serbia de Bosnia Banja Luka gracies a un ataque terrestre direutu.

    L'artillería serbia que sitiaba Sarajevo llevó a cabu la masacre del mercáu de Markale, y la OTAN respondió col entamu de la Operación Deliberate Force, ampliando los ataques aéreos contra infraestructures y unidaes serbobosnias en setiembre.

    Nesi momentu, la comunidá internacional primió a Milosevic, Izetbegovic y La tođman a la mesa de negociación y, finalmente, la guerra terminó colos Alcuerdos de Dayton roblaos el 21 de payares de 1995. La versión final del alcuerdu de paz foi roblada'l 14 d'avientu de 1995, en París.

    Baxes[editar | editar la fonte]

    El númberu de muertos tres la guerra foi primeramente envaloráu n'alredor de 200 000 pol gobiernu bosniu. Tamién se rexistraron alredor de 1 326 000 refuxaos y exiliaos.

    La investigación realizada por Tibeau y Bijak en 2004 determinó una serie de 102 000 muertes y envaloró el siguiente desglose: 55 261 yeren civiles y 47 360, soldaos. De los civiles: 16 700 yeren serbios, ente que 38 000 fueron bosnios y croates. De los soldaos, 14 000 fueron los serbios, los croates fueron 6 000, y los bosnios 28 000.[35]

    Otra investigación foi llevada a cabu pel Centru d'Investigación y Documentación de Sarajevo (RDC), basada na creación de llistes y bases de datos, en llugar d'apurrir estimaciones. Estudios demográficos del TPIY na Unidá de L'Haya, apurren un númberu similar de muertos, pero un tanto distintu en distribución étnica.[36] A partir d'ochobre de 2006, el recuentu del númberu de víctimes llegó a 97 884.[37] Otres investigaciones siguen en cursu.

    El 21 de xunu de 2007, el Centru d'Investigación y Documentación de Sarajevo publicó la más amplia investigación sobre les baxes de la guerra de Bosnia-Herzegovina tituláu El llibru bosniu de los Muertos —una base de datos que revela 97 207 nomes de ciudadanos muertos y sumíos mientres la guerra de 1992-1995—. Un equipu internacional d'espertos evaluó los resultaos primero que fueren publicaos. Más de 240 000 bases de datos fueron recoyíes, trataes, estudiaes y evaluaes pol equipu internacional d'espertos col fin de llograr el númberu final de más de 97 000 nomes de víctimes, pertenecientes a toles nacionalidaes. De les 97 207 muertes documentaes en Bosnia-Herzegovina, el 83 per cientu de les víctimes civiles fueron bosnios, el 10 per cientu de les víctimes civiles fueron serbios y más de 5 per cientu de les víctimes civiles fueron croates, siguíu por un pequeñu númberu d'otros, como albanés o romaninos. El porcentaxe de víctimes bosnios podría ser cimera, pos hai sobrevivientes de Srebrenica qu'informaron de los sos seres queríos como soldaos p'aportar a los servicios sociales y otros beneficios del gobiernu. La cifra total de muertos podría aumentar hasta un máximu d'otros 10 000 pa tol país por cuenta de les investigaciones en cursu.[38][39]

    Les grandes discrepancies en toes estes estimaciones son polo xeneral por cuenta de la contradicción de les definiciones de lo que pueden ser consideraos víctimes de la guerra. Delles investigaciones calculen solamente víctimes direutes de l'actividá militar, ente qu'otros calculen tamién víctimes indireutes, como los que morrieron de resultes de les dures condiciones de vida, fame, fríu, enfermedaes o otros accidentes causaos indireutamente pola guerra. Tamién s'utilizaron cifres más altes cuando munches de les víctimes numberáronse dos o tres veces, tantu en civiles como en militares, amás de que pocu o nada de comunicación y coordinación puede haber ente estes llistes en condiciones de guerra. La manipulación colos númberos ye güei día bien utilizada pol revisionismu históricu pa camudar el calter y l'algame de la guerra en Bosnia y Herzegovina. Sicasí, la mayoría d'estudios independientes nun fueron acreditaos por nengún de los gobiernos arreyaos nel conflictu y nun hai resultaos oficiales que sían aceptables pa toles partes.

    Nun tien de ser escaecíu que tamién hubo baxes significatives per parte de tropes internacionales en Bosnia y Herzegovina. Unos 320 soldaos d'UNPROFOR morrieron mientres esti conflictu.

    Crímenes de guerra[editar | editar la fonte]

    El campusantu nel Memorial de Srebrenica-Potočari y a les Víctimes del Xenocidiu.
    Exhumaciones de Srebrenica en 1996.

    Llimpieza étnica[editar | editar la fonte]

    La llimpieza étnica, foi un fenómenu común na guerra. Polo xeneral, esto implicaba la intimidación, la espulsión forzosa o asesinatu de la etnia indeseada, según la destrucción de les muertes físiques del grupu étnicu, como los llugares de cultu, campusantos y edificios culturales y históricos. Acordies con numberosos fallos del Tribunal Penal Internacional pa la ex Yugoslavia, les fuercies serbies[40] y croates[41] realizaron llimpieza étnica nos sos territorios, planiaes polos sos líderes políticos col fin de crear estaos étnicamente puros (República Srpska y República Croata de Herzeg-Bosnia). Per otra parte, les fuercies serbies cometieron la masacre de Srebrenica a la fin de la guerra, calificada pol Tribunal como xenocidiu.[42] Coles mesmes, fuercies bosnies —sobremanera paramilitares llegaos de países árabes, muyahidines— llevaron a cabu tamién llimpieza étnica n'aldegues de mayoría serbia.[43]

    Violaciones masives y sistemátiques[editar | editar la fonte]

    Mientres la guerra de Bosnia, realizáronse abusos sexuales de neñes y muyeres que más tarde se conoceríen como fenómenu de violaciones en masa. Ente 20 000 y 44 000 muyeres musulmanes fueron sistemáticamente violaes poles fuercies serbies cristianes.[44][45] Estos fechos fueron realizaos en Bosnia oriental, mientres les masacres de Foca, y en Grbavica mientres el sitiu de Sarajevo.[46] Esiste constancia de que tamién unidaes bosnies realizaron esta práutica con muyeres serbies en Kamenica, Rogatica, Kukavice, Milići, Klisa, Zvornik y otres ciudaes. Estos fechos nun fueron xulgaos pol Tribunal al considerase aisllaos. Tres esti conflictu la violación foi reconocida per primer vegada como una arma de guerra emplegada como ferramienta de llimpieza étnica y xenocidiu.[47]

    Xenocidiu[editar | editar la fonte]

    Un xuiciu tuvo llugar ante la Corte Internacional de Xusticia, arriendes de una demanda presentada en 1993 por Bosnia y Herzegovina contra Serbia y Montenegru acusándo-y de xenocidiu. La Corte Internacional de Xusticia (CIJ), na so sentencia de 26 de febreru de 2007 determinó que Serbia nun tuvo responsabilidá pol xenocidiu cometíu poles fuercies serbies de Bosnia na masacre de Srebrenica en 1995. La CIJ llegó a la conclusión, sicasí, de que Serbia nun actuó pa torgar la masacre de Srebrenica y nun castigar a los consideraos responsables, sobremanera al xeneral Ratko Mladić y el Primer Ministru serbobosnio Radovan Karadžić. Dambos tán acusaos pol Tribunal Penal Internacional pa la ex Yugoslavia de los cargos de crímenes de guerra y xenocidiu. Los dos máximos responsables del xenocidiu fueron prindaos pol gobiernu de Serbia ante la presión de la comunidá internacional: el Presidente de la República Srpska, Radovan Karadžić, el 21 de xunetu de 2008; y el Comandante en Xefe del exércitu serbobosnio, Ratko Mladić, el 26 de mayu de 2011.

    Manipulación mediática[editar | editar la fonte]

    El papel xugáu pelos medios de comunicación, principalmente la cobertoria internacional, foi puesta n'entredichu n'incurriendo de forma recurrente en práutiques de desinformación, manipulación de datos ya imparcialidá manifiesta. Denuncióse que'l tratamientu de los fechos acaecíos mientres el Sitiu de Sarajevo per parte de dalgunos de los principales medios comunicación, pudo conducir a una esguilada nel conflictu balcánicu.

    La masacre ante la panadería en Sarajevo[editar | editar la fonte]

    L'escritor y periodista Michel Collon [2], nel so llibru Poker menteur, Les grandes puissances, la Yougoslavie et les prochaines guerres, denunció la connivencia de los medios coles grandes potencies occidentales a la de xustificar les distintes sanciones y embargos dictaos mientres la guerra de los Balcanes.

    Nel casu de la masacre ante la panadería, esbilla'l comportamientu de los medios en cinco fases. Na primera detalla cómo «cada vez que les potencies occidentales preparar p'aumentar les midíes contra los serbios, sobrevien una masacre» que los medios ayuden a espublizar con imáxenes estremecedoras per tol mundu. Na segunda y tercer fase, Collon amuesa una serie d'artículos de medios como la CBS, Monde 039;' o Le Soir, onde se reproduz la versión oficial, aquella qu'asitia a serbios como agresores y a bosnios como víctimes. En nengún casu publica l'informe de la ONX, nel que s'esponen los barruntos de los cascos azules sobre l'autoría de la masacre: «Hubo barruntos de que foi'l réxime d'Alija Izetbegović por faer que los medios tuvieren ellí. La cai fuera cerrada, dempués abierta, formóse la cola ante la panadería y ye entós cuando se produció la esplosión». Na fase siguiente rellátase cómo, trés díes depués de la masacre, el Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes decide paralizar toles esportaciones ya importaciones con Serbia y Montenegru. Na quinta y última fase publicar un desmentíu de The Independent onde s'esclaria la verdá de los fechos: «Los responsables de les Naciones Xuníes y los altos oficiales occidentales creen que dalgunes de les peores masacres de Sarajevo, especialmente la de los dieciséis persones que faíen cola ante la panadería, yeren obra de musulmanes, principales defensores de la ciudá, y non de los sitiadores serbios. Trátase d'una maniobra col fin de ganar la simpatía del mundu y forzar una intervención militar». Collon conclúi que «a pesar d'estos desmentíos, casi tolos medios occidentales siguieron faláu de la masacre cometida polos serbios».

    Mapes[editar | editar la fonte]

    Ver tamién[editar | editar la fonte]

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. 1,0 1,1 1,2 The International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (inglés y serbiu) 16 de marzu de 2009. Vease páxs. 91-92; 299-301, información sobre'l VRS; páxs. 93-95; 301-305, información sobre'l ARBiH; páxs. 95-100; 305-311.
    2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook páxs. 329-332; 342-344
    3. [1]
    4. NATO enforcing non-fly zone in Bosnia Associated Press, 13 April 1993
    5. Cook, Nick (1 de marzu de 2002). «Plus ca change ..? NATO aircraft are still particularly vulnerable to attack from certain forms of guided missiles». Interavia Business & Technology.
    6. F-18 Hornet ejection history
    7. U.S. Jet Crashes in Adriatic, Pilot Dies
    8. Newsweek. 19 de xunu de 1995. Archivado del original el 8 de xunu de 2011. https://www.webcitation.org/5zHdU5lyv?url=http://www.newsweek.com/1995/06/18/an-american-hero.html. 
    9. West flexes muscle, Karadzic warns against action
    10. 10,0 10,1 Shot-down French pilots `held captive' The Independent, 19 September 1995
    11. http://www.prometej.ba/clanak/drustvo-i-znanost/spolna-i-nacionalna-struktura-zrtava-i-ljudski-gubitci-vojnih-formacija-1991-1996-977
    12. Cronoloxía de la desintegración
    13. Alcuerdos de paz de Dayton
    14. Herald Tribune. Estimaciones de les Comisiones
    15. El Mundo. El trunfu del Estáu-nación.
    16. TPIY: Veredictu Blaškić. El valle de Lasva: mayu de 1992 - Xineru 1993
    17. TPIY: Veredictu Blaškić. El valle de Lasva: mayu de 1992 - Xineru 1993
    18. TPIY: Cargos contra criminales de guerra croates
    19. O Federaciji Bosnia y Herzegovina obilježen. Dan nezavisnosti BiH
    20. The Guardian: América utilizó islamistes p'armar a los musulmanes de Bosnia
    21. Vjesnik: Je li Tuta platio atentatorima po mascota tisuća maraka
    22. Grecia enfrentar a la vergüenza del so papel na masacre de los serbios
    23. Institutu americanu de la Paz, aplicación de Dayton
    24. TPIY: Ataques contra la población civil
    25. ICTY: Mayor sufrimientu al menor riesgu Archiváu el 13 d'ochobre de 2007 na Wayback Machine.
    26. Karadzic and the genocide
    27. Comité de Derechos Humanos. Informe de Bosnia y Herzegovina
    28. Sarajevo, i poslije, Erich Rathfelder
    29. Angus Macqueen y Paul Mitchell: La muerte de Yugoslavia
    30. ICTY: Veredictu Blaškić. El valle de Lasva: mayu de 1992 - Xineru 1993
    31. TPIY (1995): acta d'acusación inicial pa la llimpieza étnica de la zona del valle de Lasva
    32. TPIY: Resume de la sentencia de Miroslav Bralo
    33. ICTY: Veredictu de Kordić y Čerkez
    34. ICTY: Veredictu de Krstic
    35. Nilsen, Av Kjell Arild; - Axencia Noruega de Noticies
    36. Krsman, Natasa; "Mirsad Tokača: Samo fizički me mogu spriječiti Radim da Bosnia"
    37. RDC: Estudiu de los centros de bases de datos
    38. La investigación amuesa que les estimaciones del númberu de muertos fueron enchíes
    39. Llibru bosniu de los muertos
    40. TPIY: Sentencia Radoslav Brdanin
    41. TPIY: Veredictu Kordić y Čerkez
    42. TPIY: Discursu del Presidente del Tribunal Theodor Meron, nel campusantu de Potočari
    43. TPIY: Condena a Naser Oric
    44. Violaciones en masa en Grbavica
    45. Violaes na guerra de Bosnia: 14 años ensin sofitu y ensin derechos, El Mundo, 3 de mayu de 2009
    46. TPIY: Ataque contra la población civil. Sentencia Foča
    47. The Economist (13 de xineru de 2011). «War's overlooked victims» (inglés). economist.com. Consultáu'l 31 de xineru de 2011.

    Bibliografía[editar | editar la fonte]

    • Denitch, Bogdan: Nacionalismu y etnicidad: la tráxica muerte de Yugoslavia, Sieglu XXI, 1995, ISBN 968-23-1958-7
    • Suárez, Mariú: Más allá del homo sapiens, Victoria, B.C., 2000, ISBN 1-55212-523-8
    • Gutman, Roy: A Witness to Genocide: The 1993 Pulitzer Prize-Winning Dispatches on the "Ethnic Cleansing" of Bosnia, ISBN 978-0-02-032995-4
    • Shrader, Charles R.: The Muslim-Croat Civil War in Central Bosnia Texas A&M University Press, 2003 ISBN 1-58544-261-5

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]