L'Haya

Coordenaes: 52°05′N 4°19′E / 52.08°N 4.31°E / 52.08; 4.31
De Wikipedia
L'Haya
flag of The Hague (en) Traducir coat of arms of The Hague (en) Traducir
, y
Alministración
PaísBandera de Países Baxos Reinu de los Países Baxos
PaísBandera de Países Baxos Países Baxos
Provincia Holanda Meridional
Tipu d'entidá conceyu de los Países Baxos[1]
Mayor of The Hague (en) Traducir Jan van Zanen (Partido Popular por la Libertad y la Democracia (es) Traducir)
Códigu postal 2491–2599
Xeografía
Coordenaes 52°05′N 4°19′E / 52.08°N 4.31°E / 52.08; 4.31
L'Haya alcuéntrase en Países Baxos
L'Haya
L'Haya
L'Haya (Países Baxos)
Superficie 98.12 km²
Altitú 1 m
Llenda con Wassenaar, Leidschendam-Voorburg, Pijnacker-Nootdorp, Rijswijk, Westland, Zoetermeer y Delft
Demografía
Población 548 320 hab. (1r xineru 2021)
Porcentaxe 15.33% de Holanda Meridional
3.12% de Países Baxos
3.21% de Reinu de los Países Baxos
Densidá 5588,26 hab/km²
Viviendes 253 420 (1r xineru 2015)
Más información
Fundación sieglu XIII
Prefixu telefónicu 070 y 015
Estaya horaria Hora central europea
Llocalidaes hermaniaes Varsovia, Palembang, Nazaré, Belén, Juigalpa y Wenzhou
denhaag.nl
Cambiar los datos en Wikidata

L'Haya (en neerlandés Den Haag Tocante a esti soníu [dɛnˈɦaːx] ; nome oficial 's-Gravenhage Tocante a esti soníu [ˈsxraːvə(n)ˌɦaːɣə] ) ye la tercer ciudá más grande de los Países Baxos, dempués d'Ámsterdam y Rotterdam. Cuenta con una población urbano de 504 260 habitantes que suman na estaya metropolitana un total de 1 011 459 habitantes, distribuyíos nun área d'aproximao 100 km². La ciudá asítiase nel oeste del país, na provincia de Holanda Meridional, de la que ye la capital. Xunto con otres ciudaes neerlandeses, L'Haya forma parte del Randstad, la mayor conurbación de los Países Baxos y una de les mayores d'Europa.

L'Haya ye la sede del gobiernu de los Países Baxos pero non la so capital. Según la constitución neerlandesa, esi papel correspuende-y a la ciudá d'Ámsterdam.[2] Como centru alministrativu del país, en L'Haya atopen los Estaos Xenerales de los Países Baxos, la Corte Suprema de los Países Baxos y el Conseyu d'Estáu. Na ciudá mora y trabaya'l Rei de los Países Baxos, Guillermu Alexandru. L'Haya ye tamién sede de toles embaxaes estranxeres y ministerios gubernamentales del país, neto qu'un gran númberu d'organizaciones internacionales, incluyendo la Corte Internacional de Xusticia, la Corte Penal Internacional y Europol.

Historia[editar | editar la fonte]

L'Haya anicióse alredor de 1230, cuando Florencio IV, conde de los Países Baxos mercó un terrén al llau d'un estanque (güei Hofvijver) col envís de construyir una residencia de caza. En 1248 Guillermu II, conde de los Países Baxos y Romanorum Rex, decidió ampliar la residencia a un palaciu. Elli morrió en 1256 primero qu'esti palaciu fuera termináu, pero dalgunes de los sos partes terminóles el so fíu Florencio V, de les que'l Ridderzaal (Sala de los Caballeros'), entá existente, ye la más grande. Inda s'usa pa eventos políticos, como'l discursu añal del monarca dende'l tronu. Dende'l sieglu XIII los condes de los Países Baxos usaron L'Haya como centru alministrativu y de residencia.

La ciudá en 1868.

El nome de L'Haya cítase per primer vegada col nome de Hage Die nun documentu que data de 1242. Nel sieglu XV, el más intelixente des Graven hagy entró n'usu, lliteralmente "la madera del conde", con connotaciones como "cobertoria del conde, cortil privada o cotos de caza". Güei esti nome namái s'usa en dellos documentos oficiales como certificaos de nacencia y matrimoniu. La ciudá en sí usa "Den Haag" en toles sos comunicaciones.[3]

Cuando los duques de Borgoña llograron el control sobre les provincies d'Holanda y Zelanda a entamos del sieglu XV, nomen a un estatúder pa gobernar nel so llugar colos Estaos de los Países Baxos como un conseyu asesor. La so sede atópase en L'Haya. Nel sieglu XVI, a principios de la guerra de los Ochenta Años ente los llevantaos flamencos y la Corona española, l'ausencia de muries na ciudá dexó a les tropes españoles ocupar fácilmente la ciudá. En 1575 los Estaos de los Países Baxos consideraron incluso la baltadera de la ciudá, pero esta propuesta abandonóse tres la mediación de Guillermu d'Orange.

En 1588 L'Haya tamién se convirtió na sede del gobiernu de la República Neerlandesa.

Dempués de les guerres napoleóniques, l'actual Bélxica y los Países Baxos incluyéronse nel Reinu Xuníu de los Países Baxos pa formar una barrera contra Francia. Como solución de compromisu, Bruxeles y Ámsterdam alternaron como capital del nuevu Estáu, turnándose cada dos años, col gobiernu en L'Haya. Dende la separación de Bélxica en 1830, Ámsterdam sigue siendo la capital oficial del reinu de los Países Baxos, anque'l gobiernu tea en L'Haya.

Dende tiempos remotos, probablemente yá nel sieglu XVI, la cigüeña foi'l símbolu de L'Haya.[3]

La ciudá na actualidá[editar | editar la fonte]

Por cuenta de la so historia, el cascu antiguu de L'Haya estrémase en dellos aspeutos de los cascos antiguos d'otres ciudaes cercanes más pequeñes como Leiden y Delft. Nun tien una parte vieya estrecha, bordiada per canales y muries. Sicasí, tien cais pequeñes nel centru de la ciudá que daten de finales de la Edá Media, y delles cais amplies nes que s'alcuentren grandes y luxoses residencies del sieglu XVIII construyíes pa diplomáticos y families riques neerlandeses. Tien una gran ilesia que data del sieglu XV, un impresionante conceyu (construyíu como tal) del sieglu XVI, dellos palacios grandes del sieglu XVII, una ilesia protestante del sieglu XVII, y abondos importantes edificios del sieglu XVIII. De magar 1850, el gobiernu empezó a desempeñar un papel más prominente na sociedá neerlandesa, y L'Haya espandióse rápido. Munches cais construyéronse específicamente pal gran númberu de funcionarios emplegaos nel gobiernu del país y pa los neerlandeses que se retiraron de l'alministración y esplotación de la Indies Orientales Neerlandeses.

La ciudá foi medrando, y en 1903, el conceyu rural de Loosduinen anexonóse parcialmente y en 1923 dafechu. Delles partes de la ciudá sufrieron graves daños mientres la Segunda Guerra Mundial. El 3 de marzu de 1945, la Royal Air Force bombardeó por error'l barriu de Bezuidenhout. El blancu yera una instalación de cohetes V2 nun parque cercanu. Por cuenta de errores de navegación, les bombes cayeron sobre una parte densamente poblada y histórica de la ciudá. Morrieron 511 persones ya inda anguaño, pueden vese los restos de los bombardeos.

Nos años 1970 y 1980, la mayoría de les families de clase media blanca treslladóse a les ciudaes vecines como Voorburg, Leidschendam, Rijswijk y, sobremanera, Zoetermeer. Esto llevó a la pauta habitual d'una ciudá interior aprobetada y suburbios más prósperos. Los intentos por incluyir partes d'estos conceyos na ciudá de L'Haya fueron bien revesosos. Na década de 1990, col consentimientu del parllamentu neerlandés, L'Haya anexonó estayes bastante grandes de ciudaes vecines, según zones non allegantes a L'Haya, onde se construyeron y se siguen construyendo nueves zones residenciales.

Paisaxe urbano[editar | editar la fonte]

Vista de la Hoftoren (esquierda) y el Ministeriu de Salú Pública, Bienestar y Deportes (derecha).

Les partes más antigües de la ciudá tien munches cais carauterístiques pol so anchor y llargor. Les cases son xeneralmente de poco altor (de normal non más de tres pisos). Una gran parte de la ciudá sudoccidental foi entamada pol arquiteutu neerlandés Hendrik Petrus Berlage sobre 1910. Esti "Plan de Berlage" carauterizar mientres años peles cais amplies y atopadices. Mientres la Segunda Guerra Mundial gran parte del oeste de L'Haya foi destruyíu polos alemanes. Darréu, l'arquiteutu modernista Willem Marinus Dudok entamó la so renovación, creando bloques de viviendes pa la clase media.

El trazáu de la ciudá ye más ampliu qu'otres ciudaes neerlandeses, y por cuenta de la incorporación de grandes antigües finques, la creación de dellos parques y l'usu de zones verdes alredor de los regueros naturales, ye una ciudá muncho más verde que cualesquier otra nos Países Baxos. Hai bien poques canales en L'Haya, una y bones la mayoría d'ellos fueron drenados nel sieglu XIX.

Dalgunes de les zones más prósperes y dalgunos de los barrios más probes de los Países Baxos atópase en L'Haya. Les árees más riques (Statenkwartier, Parque Belgisch, Marlot, Benoordenhout y Archipelbuurt) alcuéntrense xeneralmente na parte noroeste de la ciudá; sicasí, el Vogelwijk y dellos barrios de bien recién construcción, como Vroondaal, topar nel suroeste, non bien lloñe del mar. Les zones más probes como Transvaal, Moerwijk, y el Schilderswijk pueden atopase nes zones del sureste. Esta división reflexar nel acentu local: los ciudadanos más ricos xeneralmente llámense "Hagenaars" y falen los llamaos "Haags bekakt" ("bekakt" ye'l neerlandés pa "posh" o "stuck-up"). Esto oldea cola "Hagenezen", que falen "Haags plat" ("plataforma", que significa "común" o "vulgar").

Xeografía[editar | editar la fonte]

Mapa de L'Haya.

L'antigua colonia de les Indies Orientales Neerlandeses ("Nederlands-Indië", anguaño llamada Indonesia) dexó'l so calquier en L'Haya. Munches cais lleven el nome de llugares de l'antigua colonia, y hai una notable comunidá mestiza. Tres la perda de les posesiones coloniales en 1949, munchos llamen a L'Haya “la vilba de les Indies”.

=== Distritos L'Haya tien ocho distritos oficiales (stadsdelen) que de la mesma s'estremen en partes más pequeñes (wijken).[4] Esos distritos son los siguientes:

Demografía[editar | editar la fonte]

La población de L'Haya algamó'l 1 de setiembre de 2011 la cifra redonda de 500.000 habitantes, que se foi amontando dende entós. Ye la tercer ciudá más poblada de los Países Baxos y forma parte d'una de les mayores conurbaciones d'Europa, el Randstad. Según estimaciones realizaes a payares de 2012 habiten nel área urbana 504.260 persones que superen el millón nel área metropolitana.

Casi la metá de la población ye estranxera y la proporción d'inmigrantes en comparanza cola población nativa ye cada vez mayor, destacando barrios como Schilderswijk y Transvaalkwartier onde'l porcentaxe d'inmigrantes, dende l'añu 2005, ye de cerca del 100%. La composición de la población inmigrante varia según el barriu. Los barrios col menor porcentaxe d'inmigrantes son Duindorp, Kijkduin y Vogelwijk.[5]

La distribución de la población en 2012 refundiaba que 249.434 persones o'l 49,5% de la población yera neerlandesa. 174.142 habitantes yeren inmigrantes non occidentales, o un 34,6% de la población, onde destacaben les colonies de persones orixinaries de Surinam con 47.038 (9,4% del total), de Turquía con 37.982 persones (7,6% del total) y de Marruecos con 28.372 (5,6% del total). Los 73.221 habitantes restantes yeren inmigrantes occidentales, un 15,9% del total.

A diferencia d'otres grandes ciudaes de Países Baxos, como Ámsterdam y Rotterdam, L'Haya nunca foi un centru industrial, ye al contrariu una ciudá mayoritariamente residencial.

Evolución demográfica de L'Haya.
1620 1670 1750 1796 1830 1849 1879 1899 1909 1925 1933 1945 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2012
15.000 22.000 38.000 41.300 56.100 63.600 113.500 206.000 270.000 394.500 470.000 450.000 606.110 550.613 456.886 441.506 441.094 588.553 787.260

Economía[editar | editar la fonte]

Rascacielos llamáu "Het Strijkijzer".

La economía de L'Haya ye una economía de servicios. La mayor parte del emplegu na ciudá, el 26% o 56.000 persones nel añu 2006 ye brindáu pol gobiernu y les organizaciones internacionales. Los grandes emplegadores d'esti sector inclúin la municipalidá de L'Haya y los ministerios de Defensa, Xusticia, Mediu Ambiente, Rellaciones Esteriores, Interior y Tresportes. Otres industries importantes de la ciudá son los servicios empresariales col 19% del emplegu, la salú con 14%, la economía llibre con 10%, la industria en pequeña escala y al per mayor con 10%, y el TMT (teunoloxía, medios y telecomunicaciones) on un 10%. Casi tolos ministerios y organizaciones públiques atópase en L'Haya, amás de delles compañíes internacionales que tienen en L'Haya'l so cuartel xeneral.

Los mayores emplegadores son:

  • Royal Dutch Shell, compañía d'hidrocarburos, más conocida pola so marca Shell
  • KPN, la compañía nacional de teléfonos y de ICT
  • AEGON, una de les mayores compañíes neerlandeses de seguros
  • TNT, provisor internacional de corréu y loxística

L'Haya nunca foi un gran centru industrial, cola esceición del puertu pesqueru de Scheveningen.

Política[editar | editar la fonte]

L'Haya alluga la Primer y la Segunda Cámara, que conformen los Estaos Xenerales de los Países Baxos. El Rei Guillermu Alejandro de los Países Baxos vive en L'Haya. Toles embaxaes estranxeres y ministerios atópase na ciudá, según la Corte Supremo y diversu organizaciones y grupos de presión. Polo tanto considerar a L'Haya la capital alministrativa del país.

Organismos internacionales[editar | editar la fonte]

Palaciu de la Paz.

L'Haya ye una de les sedes de la Organización de les Naciones Xuníes (ONX), L'Haya acueyi delles de les sos instituciones, ente elles la Corte Internacional de Xusticia, con sede nel Palaciu de la Paz (Vredespaleis, que la so construcción foi financiada por Andrew Carnegie).

Les principales organizaciones internacionales con sede en L'Haya son:

Cultura[editar | editar la fonte]

Vista del Binnenhof y el Ridderzaal (sala de los caballeros), centru políticu de Países baxos.

L'Haya cuenta con un gran númberu de destacaos museos ya instituciones culturales ente los que destaca'l complexu de Madurodam, que ye una ciudá en miniatura, que contién cientos de maquetes de monumentos neerlandeses nun paisaxe en miniatura típicamente neerlandeses. Foi inauguráu en 1952 y dende entós visitar más de diez millones de persones. Destaca tamién el Mauritshuis, qu'amuesa munches pintures de maestros neerlandeses, como Johannes Vermeer, Rembrandt van Rijn y Paulus Potter.

Otros museos destacables son el Muséu Escher que s'atopa nel antiguu Palaciu Real en Lange Voorhout, el Haags Historisch qu'amuesa la historia de la ciudá dende la Edá Media hasta los nuesos díes o'l Muséu Gevangenpoort (lliteralmente la "puerta de la cárcel") que ye una antigua prisión agospiada nuna caseta de vixilancia del sieglu XV, con auténticos cuartones medievales y cámares de tortura. El Gemeentemuseum Den Haag (Muséu Municipal) acueye la mayor coleición del mundu d'obres del pintor neerlandésPiet Mondrian, según una gran coleición d'arte moderno.

El Panorama Mesdag alluga una pintura panorámica cilíndrica de 360° de 14 metros d'altu por 120 metros de llargu, que representa la vera del mar en Scheveningen nel sieglu XIX. Pintáu por Hendrik Willem Mesdag, presentar de tal manera que ye casi como si unu mirara una escena real en llugar d'una pintura. L'Haya cuenta amás con numberosos edificios históricos ente los que podría destacar el complexu Binnenhof, por ser l'antigua see política de Países Baxos.

Filmografía[editar | editar la fonte]

Tresportes[editar | editar la fonte]

El Netkous o medies de rejillas, un tramu de viaductu colos edificios del centru financieru a la derecha.
Unu de los modernos tranvíes de la ciudá.

La principal autopista que coneuta con L'Haya ye l'A12 que coneuta con Utrecht y la frontera alemana. L'A12 empecípiase direutamente nel corazón de la ciudá, foi construyida en 1970 y el tramu hasta Utrecht, conocíu como'l "Utrechtsebaan" alcuéntrase anguaño bien sobrecargado. LA finales de 1990 fixéronse planes pa una segunda arteria vial na ciudá (el "Trekvliettracé" o enantes llamada "Rotterdamsebaan"), pero fueron de cutio puestos n'espera. Otres autopistes importantes que conecten cola ciudá son l'A4, que coneuta la ciudá con Ámsterdam, y l'A13, que va a Rotterdam y conéctase a les autopistes escontra la frontera belga. Tamién esiste l'A44 que coneuta la ciudá con Leiden, Haarlem y Ámsterdam.

El tresporte públicu en L'Haya consiste nuna rede de tranvíes y un considerable númberu de rutes d'autobús, operaos por HTM Personenvervoer.[6] Los planes pa un metro fueron dexaos de llau na década de 1970. Sicasí, en 2004, foi construyíu un túnel sol centru de la ciudá con dos estaciones de metro ("Spui" y "Grote Markt"), que son compartíes peles llinia 2, 3 y 4 del RandstadRail y la vía 6 de la tranvía.

=== Ferrocarril L'Haya cuenta con dos estaciones de tren principales, Den Haag Hollands Spoor (HS) y Den Haag Centraal Station (CS), a namái 1,5 km de distancia una de la otra, por cuenta de que estos dos estaciones fueron construyíes y esplotaes por dos empreses ferroviaries distintes nel sieglu XIX. Los trayectos d'este a oeste de les llinies terminen na Estación Central, ente que de norte a sur facer na estación Hollands Spoor. Anguaño dende la estación central ufiértense bones conexones col restu del país, con servicios direutos a les principales ciudaes como Ámsterdam, Rotterdam y Utrecht.

RandstadRail coneuta L'Haya a les ciudaes cercanes de Zoetermeer, Rotterdam y Leidschendam-Voorburg. Componer de tres llinies de metro llixeru (2, 3 y 4 a Zoetermeer y Leidschendam Voorburg-) y una llinia de metro (Y a Rotterdam).

Tresporte aereu[editar | editar la fonte]

L'Haya comparte un aeropuertu con Rotterdam, al cual puede llegase dende la estación central de la llinia Y RandstadRail, que cunta con serviciu de tresporte al aeropuertu y a la estación de Meijersplein. Esisten amás dellos trenes direutos per cada hora dende les estaciones de tren Hollands Spoor y Centraal. Sicasí'l Aeropuertu d'Ámsterdam-Schiphol ye utilizáu más frecuentemente poles persones que viaxen escontra y dende L'Haya pel aire.

Deportes[editar | editar la fonte]

Al igual que nel restu de los Países Baxos el fútbol ye un deporte bien popular na ciudá, que cunta col ADO Den Haag que forma parte de la Eredivisie (máxima categoría neerlandesa) y qu'apuesta los sos partíos nel Den Haag Stadion. Dichu equipu foi fundáu en 1904 y nel so palmarés cuenta con dos Copes KNVB y dos títulos de lliga que daten de la era anterior al fútbol profesional. Destaca a manera amateur el HVV Den Haag que foi'l principal club del país antes de la Primer Guerra Mundial.

Nel restu de deportes destaca'l ḥoquei sobre yerba, yá que'l so equipu HGC ye bien conocíu na ciudá. Tamién el cricket ye tradicionalmente unu de los deportes más populares en L'Haya, con un gran númberu d'equipos fuertes de la lliga neerlandesa allugaos ellí. L'equipu llocal de rugby ye'l Haagsche Rugby Club (tamién conocíu como HRC), qu'apaeció nel Llibru Guinness de los Récores por ser l'equipu neerlandés que siempres ganaba'l campeonatu, tantu n'adultos como en mozos. Cunten amás con equipos de ḥoquei sobre xelu, balonmano y fútbol americano de primera categoría. Amás desque Raymond van Barneveld ganara'l campeonatu mundial los dardos son otru deporte que la so popularidá amontar enforma na ciudá.

Añalmente celébrase una competición de mediu maratón bien conocida, la CPC Loop Den Haag na que se batieron récores del mundu en delles de les sos ediciones. En 1994 L'Haya acoyó los World Equestrian Games de la Federación Ecuestre Internacional.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Los principales eventos añales de la ciudá son: HaSchiBa, festival multicultural (agostu) y festivales de fueos d'artificiu (branu).

Nativos pernomaos[editar | editar la fonte]

Dalgunos de los personaxes más conocíos que nacieron nesta ciudá son:

Ciudaes hermaniaes[editar | editar la fonte]

Ta hermanada coles siguientes ciudaes:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: https://dans.knaw.nl/nl/over/organisatie-beleid/publicaties/DANSrepertoriumnederlandsegemeenten2011.pdf.
  2. Daum, Andreas (2005). Berlin - Washington, 1800–2000 Capital Cities, Cultural Representation, and National Identities. Cambridge University Press, páx. 13, 38. ISBN 0521841178. «Ámsterdam ye la capital estatuaria de los Países Baxos, anque'l gobiernu neerlandés mora en L'Haya. (sic) (p. 13) La sede del gobiernu de los Países Baxos ye L'Haya, pero la so capital ye Ámsterdam, centru cultural nacional. (p. 38)»
  3. 3,0 3,1 «Den Haag - Haagse weetjes». Denhaag.nl (12 de xunetu de 2010). Consultáu'l 16 de payares de 2012.
  4. «Stadsdelen» (alemán). Denhaag.nl (25 d'agostu de 2009). Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2015. Consultáu'l 31 d'agostu de 2011.
  5. Den Haag in cijfers
  6. Public transport map
  7. Javier Mazorra (16 d'ochobre de 1999). . El Mundo. Consultáu'l 2 de setiembre de 2010.
  8. Bethlehem Municipality. «Twining Agreements» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2015. Consultáu'l 11 de setiembre de 2012.
  9. SIS Den Haag – Juigalpa. «Stichting Invulling Stedenband Den Haag – Juigalpa» (holandés). Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'avientu de 2015. Consultáu'l 11 de setiembre de 2012.
  10. Vereniging van Nederlandse Gemeenten (Asociación de Conceyos Neerlandeses). «Stedenband Den Haag - Warschau» (holandés). Consultáu'l 11 de setiembre de 2012.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Scheveningen Leiden
Kijkduin Norte
Oeste      Este
Sur
Rijswijk
Artículu de traducción automática a partir de "L'Haya" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.