Andrew Carnegie

De Wikipedia
Andrew Carnegie
rector Universidá d'Aberdeen, Reinu Xuníu

1911 - 1914
Herbert Henry Asquith (es) Traducir - Winston Churchill
Vida
Nacimientu Dunfermline25 de payares de 1835[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Muerte Lenox (es) Traducir11 d'agostu de 1919[1] (83 años)
Sepultura Cementerio de Sleepy Hollow (es) Traducir
Causa de la muerte bronconeumonía (es) Traducir
Familia
Padre William Carnegie
Madre Margaret Morrison Carnegie
Casáu con Louise Whitfield Carnegie
Fíos/es Margaret Carnegie Miller
Hermanos/es Thomas M. Carnegie
Familia
Estudios
Llingües falaes inglés[2]
Oficiu filántropu, magnate, economista, industrial, comerciante, entamadorescritor
Premios
Nominaciones
Miembru de Sociedá Filosófica Americana[5]
Movimientu Patriotismu
filantropía
principio de no intervención (es) Traducir
Creencies
Relixón presbiterianismu
Partíu políticu Partíu Republicanu de los Estaos Xuníos [6]
IMDb nm0138644
Cambiar los datos en Wikidata

Andrew Carnegie (/ˈkɑrnɨgi/ o /kɑrˈnɛgi/)[7] (25 de payares de 1835Dunfermline – 11 d'agostu de 1919Lenox (es) Traducir) foi un industrial, empresariu y filántropu d'Estaos Xuníos natural d'Escocia. Cuando yera neñu, emigró d'Escocia xunto colos sos padres. Trabayó dende bien pequeñu na Pennsylvania Railroad Company. A los 20 años convertir en xerente de la mesma compañía ferroviaria y nel aprendiz de Thomas A. Scott, dueñu de la Pennsylvania Railroad Company. Financió la Ponte Eads, diseñáu por James Eads. Creó la Carnegie Steel Company en Pittsburgh, que más tarde se fundió cola Federal Steel Company d'Elbert H. Gary y con delles empreses más pequeñes hasta crear U.S. Steel. La fortuna que ganó col so negocios destinar a la filantropía y educación, fundando la Carnegie Corporation of New York, Fondu Carnegie pa la Paz Internacional, y Carnegie Mellon University en Pittsburgh.

Anque Carnegie pagaba a los sos emplegaos los baxos salarios típicos d'esa dómina,[ensin referencies] depués donó la mayor parte del so dineru pa financiar diverses biblioteques, escueles y universidaes n'EU, el Reinu Xuníu y otros países, según pa crear fondos de pensiones pa los emplegaos de más antigüedá.[ensin referencies] Consideráu de cutiu como la segunda persona más rica de la historia (revista Forbes), Carnegie empezó como radiotelegrafista y escontra la década de 1860 invirtió en ferrocarriles, coches cama pa trenes, pontes y torres de perforación de petroleu. Tamién fizo fortuna como vendedor de bonos pa financiar empreses angloamericanes n'Europa.

Col aceru foi onde fizo la mayor parte de la so fortuna. Na década de 1870, fundó la Carnegie Steel Company, un pasu que consolidó'l so nome como unu de los "grandes magnates de la Industria" (n'inglés, “Captains of Industry”). Sobre la década de 1890, yera la más grande y rentable de toles empreses industriales del mundu. Carnegie vender a J.P. Morgan en 1901, quien creó la U.S. Steel. Carnegie dedicó'l restu de la so vida a la filantropía a gran escala, con especial énfasis en biblioteques locales, la paz mundial,[ensin referencies] educación ya investigaciones científiques.

Carrera y evolución nos negocios[editar | editar la fonte]

La educación de Carnegie y la so pasión pola llectura, esperimentó un gran impulso gracies al coronel James Anderson, qu'abría la so biblioteca particular de 1000 volúmenes a los neños obreros tolos sábados pela mañana. Carnegie yera un usuariu constante y un "home fechu a sí mesmu" tantu nel so desarrollu económicu como intelectual y cultural.[ensin referencies] La so capacidá y vagar pal trabayu duru, el so esfotu y la so dilixencia llueu y de equí d'equí p'arriba traxéron-y oportunidaes.[ensin referencies]

Fíu d'un peleador, cuando yera neñu, Carnegie emigró cola so familia d'Escocia a Estaos Xuníos en 1847 y establecióse en Allegheny, Pennsylvania. Esi mesmu añu tuvo'l so primer trabayu, cuando cuntaba con 13 años, foi'l de ser el mozu de la bobina, encargar de camudar los carretes de filo nuna fábrica de texíos d'algodón mientres doce hores al día, seis díes a la selmana. Cobraba 1,20$ a la selmana, más 100 céntimos adicionales por caltener encendida la caldera. En 1851, Carnegie fíxose telegrafista na oficina de Pittsburgh de la Ohio Telegraph Company, ganando 2,00$ a la selmana. Amás d'apurri-y ingresos mayores, el trabayu tamién espertó nél una pasión, que duraría tola vida, poles obres de William Shakespeare.[ensin referencies] De cutiu tenía d'apurrir mensaxes a un teatru, y la mayoría de les vegaes iguar pa llegar xusto cuando les cortines llevantábense y empezaba l'espectáculu. Carnegie podía convencer al xerente del teatru por que-y dexara quedar se y ver l'actuación gratis.

Carnegie rápido aprendió él solo a estremar los distintos soníos de les señales que recibía y a trescribiles d'oyíu, ensin tener qu'anotales.[ensin referencies] Thomas A. Scott de la Pennsylvania Railroad Company contratar como secretariu y telegrafista empezando en 1853, con un salariu de 4,00$ a la selmana. Con dieciocho años, Carnegie empezó a esguilar puestos, aportando a ser el superintendente de la división de Pittsburgh. Scott tamién lu ayudar coles sos primeres inversiones. En 1855 Carnegie invirtió 600$ nuna esitosa empresa llamada Adams Express. Más tarde invirtió en coches cama pa la Pennsylvania Railroad Company y mercó parte de la empresa que fabricaba los vagones. Esta convirtióse nuna inversión bien rentable.[ensin referencies] Reinvirtiendo el so dineru n'industries rellacionaes col ferrocarril: (fierro, pontes y raíles), Carnegie amodo foi atropando capital, que sería la base del so posterior ésitu.

1860–1865: Guerra de Secesión[editar | editar la fonte]

Primero que españara la Guerra de Secesión, Carnegie formara una sociedá col señor Woodruff, l'inventor d'un coche cama pa los viaxes de primer clase. Los coches cama facilitaben los viaxes de negocios pa distancies d'aproximao 500 miles (805 km). La inversión demostró ser un ésitu y una fonte de beneficios pa Woodruff y Carnegie. El mozu Carnegie aportó a superintendente de la Pennsylvania Railroad's Western Division, ya introdució delles meyores nel serviciu.

Na primavera de 1861 Carnegie foi designáu por Scott, qu'agora yera'l Vicesecretariu de Guerra encargáu del tresporte militar, como superintendente de los Ferrocariles Militares y de les llinies de telégrafos del Gobiernu de la Unión nel Este. Carnegie ayudó a abrir les llinies de ferrocarriles qu'entraben en Washington que los rebeldes habíen cortáu; condució la llocomotora llevando la primer brigada de les tropes de la Unión hasta llegar a Washington. Tres la derrota de les fuercies de la Unión en Bull Run, él personalmente supervisó'l treslláu de les fuercies derrotaes.[ensin referencies] So la so organización, el serviciu de telégrafu emprestaba un serviciu eficiente a la causa de la Unión y ayudó considerablemente a la victoria final.[ensin referencies] Carnegie más tarde se jactaría de ser "el primer mancáu de la guerra" cuando se fizo un repulgu na so mexella cuando trabayaba col cable telegráficu.

La derrota de los confederaos precisó grandes suministros de munición, según víes ferriales (y llinies de telégrafu) pa partir los bienes. La guerra demostró cómo yeren d'íntegres la industries pal ésitu estauxunidense.[ensin referencies]

En 1864, Carnegie invirtió 40.000 $ na granxa Storey d'Oil Creek nel Condáu de Venango (Pennsylvania). Nun añu, la granxa produció alredor de 1.000.000 $ de dividendos n'efectivu, y el petroleu de los pozos vendióse provechosamente. La demanda de productos derivaos del fierro, tales como coraces pa llanches cañoneras, cañones y armazones, según un centenar d'otros productos industriales, fixeron de Pittsburgh un centru de producción mientres el tiempu de la guerra. Carnegie trabayó con otros pa montar un laminador d'aceru, aumentar la producción d'aceru y faese col control de la industria, lo que supondría la fonte de la so fortuna. Carnegie fizo delles inversiones na industria del fierro enantes de la guerra.

Tres la guerra, Carnegie abandonó los ferrocarriles pa dedicar toles sos enerxíes al comerciu coles fundiciones de fierro. Carnegie trabayó p'ameyorar delles fundiciones, finalmente formando parte de The Keystone Bridge Works y la Union Ironworks. Siendo superintendente de la "Keystone Bridge Company's", Carnegie diose cuenta de la debilidá de les estructures de madera tradicional. Fueron reemplazaes en gran midida por pontes de fierro fechu nes sos fundiciones.

Amás de tener bon olfatu pa los negocios, Carnegie tenía carisma y conocencies sobre lliteratura. Foi convidáu a munchos actos sociales, actos que Carnegie aprovechó pal so propiu beneficiu.

Carnegie, alredor de 1878.

Carnegie creía que tenía d'usar la so fortuna pa beneficiar a los demás y dedicase a daqué más que ganar dineru. Él escribió;[ensin referencies]

¡Propongo asignar un sueldu non mayor de 50.000 $ al añu! ¡Amás de esto preciso cada ganancia, ensin faer nengún esfuerciu por amontar la mio fortuna, pa gastar el superávit de cada añu pa causes nobles! Dexemos a un llau los negocios pa siempres, sacante para los demás. Vayámonos a Oxford pa llograr una educación concienzuda, adquiriendo la conocencia d'un home de lletres. Imaxino qu'esto me llevará tres años de duru trabayu. Tengo de poner especial atención al falar en públicu. Podríamos dir a Londres y podría mercar toles aiciones d'un periódicu o rotativu y faer que tratara temes d'interés públicu, especialmente los rellacionaos cola educación y la meyora de les clases probes. ¡L'home tien de tener un ídolu y amasar fortunes ye una de les peores especies d'idolatría! ¡Nengún ídolu ye más envilecedor que l'adoración al dineru! Al enfrentame a un problema suelo esforciame demasiáu, polo que tengo de tener curiáu d'escoyer l'estilu de vida que seya más eleváu nesi sentíu. Si sigo esmoleciéndome tantu polos mios negocios y pasando la mayor parte del tiempu pensando única y puramente en cómo atopar la manera de faer dineru, degradaré más allá de perder toa esperanza en recuperame pa siempres. ¡Voi Dexar los negocios a los trenta y cinco años, pero mientres los dos años siguientes deséu pasar les tardes recibiendo clases y lleendo concienzudamente!

1880–1900: becariu y activista[editar | editar la fonte]

Carnegie siguió la so carrera centráu nos negocios; coles mesmes dalgunes de les sos intenciones lliteraries fueron satisfeches. Fíxose amigu del poeta inglés Matthew Arnold y del filósofu Herbert Spencer; de la mesma caltuvo correspondencies y rellaciones cola mayoría de los Presidentes de los Estaos Xuníos, estadistes y escritores notables. Carnegie almiraba fondamente a Spencer. Sicasí Spencer, que creía nel Darvinismu social, pensaba que la filantropía yera una insensatez.[ensin referencies]

Carnegie alzó espacioses piscines y baños pa la xente de la so ciudá natal, Dumferline, Escocia en 1879.[ensin referencies] Al añu siguiente, Carnegie donó 40.000 $ pa la creación d'una biblioteca pública en Dumferline.[ensin referencies] En 1884, fizo una donación de 50.000 $ al Colexu Médicu del Hospital Bellevue (güei parte del Centru Médicu de la Universidá de Nueva York) pa fundar un llaboratoriu histolóxicu, güei llamáu'l Llaboratoriu Carnegie.

En 1881, Carnegie llevar a la so familia, incluyendo a la so madre de 70 años, de viaxe por Reinu Xuníu. Visitaron Escocia y esfrutaron de delles templaes acoyíes mientres el trayeutu.[ensin referencies] Lo más destacao de too foi'l regresu triunfal a la so ciudá nativa de Dumferline, onde la madre de Carnegie asitió la primer piedra de la biblioteca Carnegie pa la cual él donara'l dineru. Les crítiques de Carnegie sobre la sociedá británica nun significaben ofiendo; al contrariu, una de les ambiciones de Carnegie yera la d'actuar como catalizador pa llograr un acercamientu ente les xentes de fala inglesa.[ensin referencies] Pa tal fin, a principios de la década de 1880, adquirió numberosos periódicos d'Inglaterra, toos ellos pa defender l'abolición de la monarquía y l'establecimientu d'una "República británica".[ensin referencies] El carisma de Carnegie ayudáu pol so gran riqueza significaben que tenía munchos amigos británicos, ente ellos el Primer ministru William Ewart Gladstone.[ensin referencies]

En 1886, Thomas, l'hermanu pequeñu de Andrew Carnegie, morrió a los 43 años. Sicasí l'ésitu nos negocios prosiguía. Mientres controlaba les fundiciones d'aceru, Carnegie mercara a baxu costu los más pervalibles campos de mineral de fierro alredor del Llagu Cimeru. El mesmu añu Carnegie convertir nun personaxe revesosu. Tres el so percorríu por Gran Bretaña, escribió sobre les sos esperiencies nun llibru tituláu An American Four-in-hand in Britain. Anque inda siguía arreyáu nel funcionamientu de los sos numberosos negocios, Carnegie convertir nun contribuidor habitual en numberoses revistes, la más notable llamada Nineteenth Century, so la editorial de James Knowles, y l'influyente North American Review, dirixida pol editor Lloyd Bryce.

En 1886 Carnegie escribió la que sería la so obra más radical hasta la fecha,[ensin referencies] titulada Triumphant Democracy (Democracia triunfante). Lliberal nel so usu de les estadístiques pa reforzar los sos argumentos, el llibru trataba alrodiu de que'l sistema republicanu de los Estaos Xuníos yera cimeru a la monarquía británica.[ensin referencies] Presentaba un puntu de vista bien favorable ya idealizáu sobre'l progresu angloamericanu y criticaba a la familia real inglesa. La portada amosaba una corona real pámpana arriba y un cetru rotu. El llibró causó gran discutiniu nel Reinu Xuníu, y fizo que munchos estauxunidenses apreciaren el progresu económicu del so país y vendió unes 40.000 copies,[ensin referencies] la mayor parte d'elles n'Estaos Xuníos.

En 1889, Carnegie publicó "Wealth" nel númberu de xunu de la revista North American Review. En lleéndola, Gladstone pidió la so publicación n'Inglaterra,[ensin referencies] onde apaecía como "The Gospel of Wealth" na Pall Mall Gazette. L'artículu foi suxetu de munchos discutinios. Carnegie sostenía que la vida d'un fanegueru empresariu tenía d'entender dos partes. La primer parte yera la xunta y acumuladura de riqueza. La segunda parte yera pa la subsiguiente distribución d'esa riqueza pa causes nobles. La filantropía yera'l camín pa faer que la vida valiera la pena.[ensin referencies]

En 1898, Carnegie intentó tramitar la independencia pa les islles Filipines.[ensin referencies] Al dise averando'l final de la Guerra d'España y Estaos Xuníos, los Estaos Xuníos mercaron les Filipines a España por 20 millones de dólares. Pa compensar lo qu'él percibía como un intentu imperialista per parte de los Estaos Xuníos, Carnegie personalmente ufiertó los 20 millones a les Filipines por que los filipinos pudieren mercar la so independencia de los Estaos Xuníos.[8] Sicasí, nada asocedió tres esti xestu y la Guerra d'España y Estaos Xuníos siguió.

1885–1900: L'imperiu del aceru[editar | editar la fonte]

Escuela Secundaria Andrew Carnegie Vanguard

Carnegie llogró amasar una fortuna na industria del aceru, controlando'l mayor funcionamientu integráu d'aceru y fierro nunca enantes propiedad d'un particular nos Estaos Xuníos. Una de los sos dos grandes innovaciones foi l'amenorgamientu de costos gracies a la producción en masa de raíles d'aceru pa víes ferriales. El segundu foi implementar la integración vertical con tolos suministradores de materies primes. A finales de la década 1880, Carnegie Steel yera la mayor fábrica d'arrabio, raíles d'aceru y coque del mundu, con una capacidá granible d'aproximao 2.000 tonelaes de metal d'arrabio al día. En 1888, Carnegie mercó a la empresa competidora Homestead Steel Works, que cuntaba con una enorme planta xunto col suministru de carbón y mines de fierro, una llarga vía de ferrocarril d'unos 685 km y una flota de barcos de vapor. Carnegie fundió les sos participaciones y les de los sos asociaos en 1892 al crear la empresa Carnegie Steel Company.

Escontra 1889, l'escedente d'aceru d'Estaos Xuníos superaba al d'Inglaterra y Carnegie tenía la mayor parte.[ensin referencies] L'imperiu de Carnegie creció entá más al incluyise les siguientes empreses: J. Edgar Thomson Steel Works, (llamada asina por John Edgar Thomson, el primer xefe de Carnegie y el presidente de la Pennsylvania Railroad), Pittsburgh Bessemer Steel Works, Lucy Furnaces, Union Iron Mills, Union Mill (Wilson, Walker & County), Keystone Bridge Works, Hartman Steel Works, Frick Coke Company, y les mines de Scotia. Carnegie, al traviés de Keystone, suministraba l'aceru y tenía aiciones na famosa ponte llamada Eads Bridge que cruciaba'l ríu Mississippi en Saint Louis, Missouri (completáu en 1874). El proyeutu foi una importante prueba de fueu pa la nueva teunoloxía del aceru, que marcó l'empecipió d'un nuevu mercáu del aceru.

Filantropía[editar | editar la fonte]

Carnegie dedicó tola so vida a la filantropía. Donó millones de dólares na reconstrucción de Johnstown. Donó mientres la mayor parte de la so vida millones de dólares a la so causa favorita: la construcción de biblioteques. Quería que lo recordaren pol bien que fixera. Carnegie empezó a construyir monumentos públicos por tou Estaos Xuníos y llevantó el Carnegie Hall, que se terminó dos años dempués del hinchente de Johnstown de 1889.

Apaiciones n'obres artístiques[editar | editar la fonte]

Ye unu de los personaxes de la serie documental Xigantes de la Industria.[9]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fontes primaries
Fontes secundaries
  • Josephson; Matthew. The Robber Barons: The Great American Capitalists, 1861-1901 (1938, 1987). ISBN 99918-47-99-5.
  • Morris, Charles R. The Tycoons: How Andrew Carnegie, John D. Rockefeller, Jay Gould, and J. P. Morgan Invented the American Supereconomy (2005). ISBN 0-8050-7599-2.
  • Krass, Peter. Carnegie (2002). ISBN 0-471-38630-8.
  • Livesay, Harold C. Andrew Carnegie and the Rise of Big Business, 2nd Edition (1999). short biography ISBN 0-321-43287-8.
  • Lorenzen, Michael. (1999). Deconstructing the Carnegie Libraries: The Sociological Reasons Behind Carnegie's Millions to Public Libraries. Illinois Libraries 81, non. 2, 75-78.
  • Nasaw, David. Andrew Carnegie (New York: The Penguin Press, 2006), along with Wall the most detailed scholarly biography
  • Rees, Jonathan. "Homestead in Context: Andrew Carnegie and the Torne of the Amalgamated Association of Iron and Steel Workers." Pennsylvania History 1997 64(4): 509-533. Issn: 0031-4528
  • Ritt Jr., Michael J., and Landers, Kirk. A Lifetime of Riches. ISBN 0-525-94146-0.
  • VanSlyck, Abigail A. "'The Utmost Amount of Effective Accommodation': Andrew Carnegie and the Reform of the American Library." Journal of the Society of Architectural Historians 1991 50(4): 359-383. Issn: 0037-9808 Fulltext: in

Jstor * Wall, Joseph Frazier. Andrew Carnegie (1989). ISBN 0-8229-5904-6. along with Nasaw the most detailed scholarly biography

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. URL de la referencia: https://web.archive.org/web/20240217093730/https://www.ala.org/awardsgrants/awards/176/all_years. Data de consulta: 17 febreru 2024.
  4. 4,0 4,1 4,2 URL de la referencia: http://www.nobelprize.org/nomination/archive/show_people.php?id=1607.
  5. Afirmao en: NNDB. Llingua de la obra o nome: inglés.
  6. URL de la referencia: https://www.newspapers.com/image/466222580/?terms=Andrew%2BCarnegie%2Brepublican.
  7. dictionary.com
  8. Andrew Carnegie timeline of events at PBS.org
  9. «industria.html Xigantes de la Industria - Personaxes».

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Páxines n'inglés