Fortificación

De Wikipedia
Fortaleza abastionada de Bourtange, provincia de Groningen, Países Baxos. Restauráu al so estáu en 1750.
Planu de la ciudá fortificada de Badayoz en 1679.

Les fortificaciones (del llatín fortificatio -ōnis) son edificaciones militares construyíes pa sirvir como defensa na guerra. El términu vien de fortis (fuerte) y facere (faer). Tamién s'utilicen les denominaciones bastión, baluarte y fuerte.

El significáu de la pallabra fortificación estiéndese amás a la práutica d'amontar la proteición d'un llugar per mediu d'obres defensives: cortiles aisllaes tres muralles, denominaos castiellos, ciudadeles, alcázares o places fuertes; una o más llinies de muralles puramente felicidaes, con o ensin torrexones nelles y adarves, buhardes, camisas, matacanes, aspilleres, almenes y parapetos; fosos, barbacanes, torres vigía, tamién llamaes talayes; torres exentes o albarranas, castilletes o zafres (castiellos pequeños), poternes...

Estes fortificaciones teníen de tener un diseñu que dexara aguantar un llargu sitiu o asediu, polo que yera frecuente cuntaren con barcals pa recoyer l'agua d'agua y abondosos depósitos de cebera y otros pertrechos. Tamién debía la so construcción ser la fayadiza p'aguantar l'asaltu y ataque de catapultes, almajaneques, pierrières, mangoneles, bricoles, arietes, grúes, torres d'asediu, sambucas, túneles de mina y demás artificios de baltadera escurríos por zapadores ya inxenieros militares pa expugnarlas; más tarde, tres la invención y divulgación de la pólvora nel renacencia y la subsecuente de les bombardes o lombardes y cañones más avanzaos, les fortificaciones tuvieron que volvese más tropezoses o en forma d'estrella con revellines y lunetas pa embrivir l'efeutu de los impautos, daqué tan ineficaz ante'l poder creciente de l'artillería que al cabu ganó'l so fin.[1]

Descripción[editar | editar la fonte]

Los homes edificaron obres defensives mientres miles d'años, nuna gran variedá de complexos diseños como bon y seguru mecanismu de defensa. Quiciabes unu de los exemplos de ciudaes meyor fortificaes foi Pskov (vease), en Rusia, arrodiada de cinco muralles de piedra de forma tal que pudo soportar 26 asedios nel sieglu XV.

Munches instalaciones militares son conocíes como fuertes, anque non siempres tean fortificaes. Los fuertes de gran tamañu pueden ser clasificaos como fortaleces, los medianos como fuertes y los más pequeños como fortines.

Dientro de la inxeniería militar, la disciplina que s'ocupa de construyir y expugnar fortificaciones denominar poliorcética.[2]

Historia[editar | editar la fonte]

Fortificación de Xerusalén

Los oríxenes del arte de la fortificación remontar a los tiempos en que se constituyía la sociedá ya identifíquense cola probablemente más antigua de les rellaciones internacionales: la guerra. La posibilidá d'enfrentase a ensames desafranaos d'enemigos armaos obligó a arrodiar los pueblos con estacas, parés d'adobe y fosos que al cabu convertir en muralles ciclópeas de piedres provistes de llenzos, cortinas, torres, etc. Los meyores y más importantes places construyíense sobre eminencies o terrenes elevaos depués llamaos ciudadeles o alcázares, baluartes con frecuencia arrodiaos en parte o totalmente per ríos, derribadorios o escobios de forma que la naturaleza contribuyera a aisllar la cortil coles sos torgues. Les de les llanures o tierres baxes solíen cuntar con dos o tres hilera de fosos ya igual númberu de llinies de defensa. Les sos muralles alzar a 10, 12 y entá más vares d'altor, coronaes de matacanes y almenes. L'historiador Polibio cuenta que Siracusa (Sicilia) taba arredolada por fosos de 45 pies d'anchu cada unu y 22 de fondu. A Xerusalén, según l'historiador xudíu Flavio Josefo, abarganar tres muros sacante del llau de los valles que, por ser terrenal inaccesible, solo cuntaba con unu. Na antigüedá estes fortificaciones yeren bien frecuentes inclusive en ciudaes pequeñes, pero la crecedera urbanística, xunto cola invención de l'artillería, fueron enchiéndoles y faciéndoles inútiles, polo que se fueron baltando a lo llargo de los sieglos XVIII, XIX y XX hasta que na actualidá solo subsisten unes poques como interés arqueolóxicu.

Entá cuando los pueblos más antiguos fortificar con fileres d'estaques o postes y murios d'adobe, la esperiencia aprovió-yos llueu de más conocencies y ameyoraron los sos defenses con mampostería nes muralles principales. Nun-yos foi desconocida la fábrica con tapíns o verdes, según l'arte de sostener les tierres con fajinas aseguraes y calteníes con piquetes armando lo alto del muriu con corones d'estaques y lo que se llamó dempués falsabraga. Polo regular llantaben la estacada delantre o dempués del foso; esto ye, xunto a la contraescarpa o de la escarpia. Les muralles nun teníen terremplénes nin banquetes y el pasu por detrás d'elles yera tan estrechu qu'apenes cabía una fila del soldaos; el pasu taba atayáu de trechu en trechu con cortadures sobre les que s'asitiaben pontes provisionales, que se quitar cuando yera precisu. La segunda llinia de muralles nun tenía de tener entrada enfrente de la puerta de la primera, sinón que s'asitiaba n'unu de los lladrales y non poques vegaes al llau opuestu, de forma que quedara asina espuestu l'enemigu a los tiros seguros de los soldaos que defendíen aquelles; si había más llinies, reparábase'l mesmu sistema.

Fortificación de Constantinopla (s. XVI)

Los romanos teníen por costume acampar siempres en cortil defendida con fuertes de postes y fosos. Los sitiadores tamién usaben de fortificaciones. Según les circunstancies, establecíen una o dos llinies d'atrincheramientos defendíes convenientemente. Se circunvalaban les places con fosos, blocaos y parapetus, o baluartes modernos construyíos p'allugar cañones o ametralladores en formigón reforzáu con vares de fierro y llamaos casamates, y usábense tamién contra les tropes de socorru y cuando'l sitiu convertir en bloquéu, les llinies llegaben a formar muralles sólides guarníes de trechu en trechu con torres o puestos de defensa. Paez imposible nun escurrieren el mediu de dir avanzando les trincheres pa llegar a cubiertu hasta'l cantu de los fosos: y sicasí, foi asina. Les columnes d'ataque colaben al descubiertu, percorriendo un grande espaciu espuestos a los tiros de los sitiaos. Otres vegaes los soldaos, provistos de fajines, averar a cegar los fosos y xubíen al asediu, pero siempres sufriendo perdes considerables. Los romanos inventaron dempués los manteletes, pluteos y les formaciones en testudo ("tortúa") que-yos abellugaben dalgún tantu. A la fin, la necesidá, el peligru y l'estudiu enseñáron-yos la oportunidá de los zigzags o ramales de trinchera p'averase a la plaza con más seguridá y cuasi ensin frayo.

Asediu de Rouen
Fortificación de La Rochelle (1573)

Dende l'apaición de la pólvora na escena militar, la fortificación sufrió variaciones bien importantes. Sustituyéronse les almenes y matacanes por parapetos de tierra a prueba de bala y ante de les puertes de les places llevantaron baluartes, redientes, barbacanes, etc. y otres obres de tierra sosteníes por un revestimiento de cal y cantar, lladriyos, madera o piedra de sillería. Estes fortificaciones retardaben los asaltos y l'apertura de fiendas. Col nome de contorna establecieron fortificaciones que se consideraben como partes del frente o del recintu. Arrodió'l cuerpu de la plaza y obres esteriores una mesma contraescarpa, desenvolviéndose alredor de la fortaleza un parapetu en forma de glacis desplanada y ente este y la contraescarpa quedó un espaciu llibre y oculto que se llamó camín cubiertu: depués vinieron les obres destacaes, les cortadures, pozos de llobu, baltes d'árboles, atrincheramientos y llinies de contraguardia, especie de zapa pola cual el sitiáu averar al enemigu, cayendo sobre los lladrales de les sos trincheres.

Mapa turísticu del Recintu abaluartado de Badayoz, construyíu, fundamentalmente, ente los sieglos XVII-XVIII (enllargando un sistema defensivu anterior -sieglos IX al XVI-), siguiendo les teoríes defensives Vauban.
Baluarte de Santiago (Badayoz).

En 1527 Juan Michelli fortificó Verona con baluartes; en 1543 Hesdios y Landrecies construyeron places regulares y baluartadas. Villay emplegó la llinia de contraataque na defensa de Rouen (1592). El corredor o camín cubiertu conocíu yá faía enforma tiempu recibió meyores notables: les contornes, les obres esterior y destacáu enllargaron los sitios mientres les guerres civiles de los Países Baxos. En 1618 escribía Stevin la manera de fortificar per mediu de esclusas. El sitiador, pos, pa entrar nuna plaza tuvo que llegar a la cresta del glacis, abrir la escarpia, pasar el foso, dar l'asaltu o establecese na fienda sol triple efeutu de les salíes, de los fueos y de les contraminas. Dempués de que se conocieron esti ensame d'obres, la fortificación que na antigüedá tuvo un aspeutu únicu y uniforme, foi susceptible de recibir un ensame de figures.

Apaeció por fin Vauban y el so talentu desenvolvió más medios d'atacar y defender les places. Afixo emplegar la topografía del terrén a les táctiques d'asediu; perfeccionó l'usu de ramales de trinchera, inventó la zapa, les places d'armes, los apartaces, les paraleles, el coronamiento del camín cubiertu y otros procedimientos. Dende entós la superioridá del atacante sobre'l sitiáu foi yá apolmonante: el sitiador pudo presentar siempres un frente más estensu que l'atacáu sirviéndose d'iguales máquines ya idénticos medios de faer dañu que los sitiaos. Per mediu de los zigzags llegaba con ramales de trincheres hasta'l cantu de la contraescarpa onde s'asitiaba l'artillería.

Coehorn, inxenieru holandés, foi un dignu émulo so y depués siguieron otros inxenieros militares como Louis de Cormontaigne, Duvignau, D'Arzón, Boussmard, François de Chasseloup-Laubat y otros célebres inxenieros. Baudoin, Bonnet, André-Joseph Lafitte-Clavé, nes sos memories sobre les fronteres, buscaron los principios d'esi arte nel cual Vauban hermanaba la fortificación cola topografía y l'arte de la guerra.

Apurrir de la fortificación nel sieglu XIX consistieron en multiplicar los lladrales. Nel relieve xeneral caltúvose'l perfil de Vauban como l'únicu que xunía a la economía y cencellez la ventaya de nun oponer al fueu enemigo más que tierra, parapetos contra proyeutiles y, nes muralles, la circulación y les maniobres de l'artillería y les tropes. Nel trazáu toles obres fixeron mayores al envís de ser más favorables a diches maniobres, de podese asitiar ellí los traviéses y blindaxes mientres el sitiu y pol so mesma espaciosidad faer menos peligrosos los efeutos de los proyeutiles. Col nome de desenfilada amenorgar a regles xenerales l'arte con que Vauban, asitiando les sos obres en planos que pasaren percima de tolos altores que pudieren apoderales, protexen les sos fortificaciones de los fueos direutos y l'almirable métodu de llevantar el planu d'un terrén eleváu por curves horizontales dexó poder trazar una fortificación tantu nel interior d'un gabinete como sobre'l mesmu terrenal. Na disposición de les obres avanzaes y esteriores tener por oxetu al empar poner a cubiertu de los tiros de rebote les principales llinies de la cortil, dar a les obres tola salida posible, ensin dexar por esto de tar amestaes a les demás que les protexen, dexar ente elles espacios inatacables, faer los ataques socesivos y sobremanera favorecer les salíes de la guarnición y facilitar el recobru de les partes yá tomaes. Empezar a utilizar contra los obuses trincheres y fortificaciones desmontables móviles per mediu de sacos de sable (gaviones). A lo último, suxetáronse a la fortificación les contramines, concentrándoles nos puntos nos cualos el sitiador pierde parte de les ventayes que-y dan la supresión de contraminas y la violencia de les sos hornillos.[3]

Clases de fortificación[editar | editar la fonte]

Reconstrucción d'una torre de vixilancia romana.
  • Angular. Aquella en que se siguió'l sistema de tenazas en llugar del de bastiones y presenta una continuación d'ángulos entrantes y salientes y compónse por consiguiente toa ella de cares y lladrales.
  • Artificial. La que per mediu del arte constrúi sobre un terrén descubiertu o un sitiu indefensu.
  • Antigua. La que consistía nuna simple cortil compuesta d'ángulos entrantes y salientes con dellos torrexones redondos o cuadraos xuníos al muriu, que la so distancia iguar al algame de les armes refundizes; esto ye, de les que se disparaben col arcu y cola fonda. Pela parte cimera del muriu escontra la plaza, corría una especie de camín o terremplén, sobre'l cual poníense'l defensores y dirixíen los tiros al enemigu por unes abertures feches na espesura del muriu. Los torrexones teníen tamién el so terremplén, parapetu y matacanes.
  • De campaña. Esta ye la que tien por oxetu l'atrincheramientu de los campos, de los puestos, de los pasos de los ríos, etc., y compónse del parapetu con una o dos banquetes, del foso, de la berma o lisera y de un glacis. Dalgunes suelen tener un anteglacis o escampada. Emplégase xeneralmente nes ocasiones en qu'un exércitu o cuerpu d'él se te atacáu por fuercies numberoses a que nun puede contrarrestrar.
  • Defensiva. La que s'establez pa sostener una plaza contra los ataque d'un enemigu fuerte en tropes y en recursos.
  • Irregular. Aquella en que los ángulos y llaos de la cortil o del polígonu son desiguales.
  • Mista. La qu'utilizando una posición o les llocalidaes naturalmente fuertes complétase la defensa per mediu del arte.
  • Moderna. Consiste esta clase de defensa nuna común cortil, que ye un rampar o terremplén revistíu de mampostería o tapinos; d'un foso que forma una escarpia del llau de la plaza, y de una contraescarpa de parte de la campaña, baluartes, torres bastionadas, etc.
  • Natural. La que se debe a la configuración y circunstancies del terrén, aprovechando tolos sos recursos y torgues naturales.
  • Ofensiva. La qu'emplega'l sitiador p'abarganar una plaza, averase a ella y tomala.
  • Pasaxera. La que teniendo por oxetu defender puntos d'ocupación eventual nun constitúi un sistema estable sinón del momentu o por un tiempu determináu, y constrúyese con fajinas, tierra, toneles, sacos, etc.
  • Permanente o Estable. Ye la que s'emplega nes places de guerra d'importancia militar y constrúyense de mampostería, lladriyu y materiales sólidos de duración y resistencia, según les regla de l'arquiteutura militar.
  • Perpendicular. Aquella que les sos partes de que se compón se flanquean unes o otres por ángulos rectos.
  • Rasante. Obra trazada de cuenta que saliendo la llinia de defensa del ángulu del lladral, pase rasando la cara del baluarte colateral. Tamién s'aplica a la fortificación en que l'allongamientu del glacis cubre esautamente al muriu.
  • Regular. La que tien iguales y correlativos los ángulos del polígonu o cortil. Fortificación que se prefier a la irregular cuando puede formase un terrenal apropósito nel llugar que convien construyila.
  • Soterraña. La que se fai per debaxo de la tierra.[3]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Antonio Lara Villodres, Tormentaria. L'arte de construcción y el manexu de les máquines de guerra... http://www.artetormentaria.es/
  2. Centurion Guerrero de Torres, Manuel, Ciencia de militares. Cádiz: Manuel Espinosa de los Monteros, 1757. https://books.google.cat/books?id=W3vbp2A2i34C&printsec=frontcover&hl=ca#v=onepage&q&f=false
  3. 3,0 3,1 Diccionariu militar, J.D.W.M., 1861

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]