Nobleza

De Wikipedia
(Redirixío dende Noble)
Nobleza
clas social
grupu social
Formáu por noble y noble women (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El noble[1] ye quien ostenta la condición o'l títulu de nobleza[2] que constituyó dende l'antigüedá una alta dignidá, y darréu un conceutu «sociu-grupal» y yeren d'una alta orde social.

Na Edá Media y nel Antiguu Réxime, yera unu de los trés estamentos xunto col cleru y el tercer estáu. El so calter preponderante foi práuticamente abolíu na esfera política, ante'l cuestionamiento de la llexitimidá del so dominiu y frente al argumentu de la Ilustración. La so influencia caltúvose entá dempués de les revoluciones burgueses y proletaries, sicasí les permanentes presiones por esaniciar una distinción introducida ente seres humanos esencialmente iguales.

Etimoloxía romana[editar | editar la fonte]

Según quieren dalgunos, la pallabra, Noble, vien de la llatina Nobilis, que ye lo mesmo que non vilis, non llaín o villanu. Pero la verdá ye que, Nobilis, derivar del verbu Nosco, que ye conocer, y asina Nobiles ye lo mesmo que Noscivitas, de suerte que se llamen Nobiles, porque son conocíos, notables o bultables, na so calidá y sangre, según Pompeyo Festo, Nonio Marcelino, Tiraquelo, Casaneo y otros. Alude a esto Virgilio nel so Eneida, «in mediu sub montibus altis Nobilis», que ye lo mesmo que Notus o Notabilis.

Anque la pallabra Noble sía tan xenérica qu'entienda a sía'l que quier «Fíu dalgo», pero por común intelixencia, solo entiende a los que tienen la mayor Nobleza o por Naturaleza o por Privilexu. Los de naturaleza, a quien llamamos Nobiles Patritii, y asina Nobilißimi en grau superlativu. Dempués d'inventar los Emperadores del Imperiu romanu títulos y epítetos varios, usaron el de Nobilißimi, y a quien se-yos concedía, yeren partes de los honores del imperiu y llevaben «la púrpura». De la mesma manera que los Emperadores, teníen puestu y sentábense primero que el Prefeutu Pretorio. Un exemplu d'esto foi Ulpiano, maxistráu tan cimeru que se tenía pola segunda persona del emperador Alexandru Severu.

La sonadía de Nobilißimi usar especialmente reis y emperadores, como atributu so. Pancirolo llamó Nobilissimo al emperador Cómodu. Carino y Numeriano, fíos de Valentiniano Licinio llamáronse Nobilisimos Cæsares, lo mesmo de Severu y Maximiano. Dempués Graciano y Valentiniano, siendo infantes, llamáronse Nobiles pueri.

Etimoloxía según la síntesis moderna[editar | editar la fonte]

Vien de la pallabra llatina nobilis, que se deriva del verbu nosco y del axetivu notus; que'l so significáu ye «conocer» y «conocíu», respeutivamente. Alude a ser estremáu polos fechos o virtúes ente los demás homes. Na actualidá referir a los descendientes d'aquellos que sirvieron bien a la patria. Ye la reconocencia de los servicios de los antecesores nos sos socesores p'aguiyar a éstos por que siguieren les buelgues de los sos mayores y estremárense como ellos polos sos talentos o polos sos grandes servicios. Séneca consideraba la verdadera nobleza del home obedeciendo a la recta razón, tener una alma xusta y afatada pola sabiduría y la virtú.

Conformanza de la Nobleza[editar | editar la fonte]

  • Nobleza inmemorial (en sentíu estrictu): la cual refierse a aquelles grandes families que los sos orixe remontar a la dómina de la cayida del Imperiu Romanu d'Occidente. La Nobleza Inmemorial ye aquella establecida como esistente dende antes de los rexistros normales d'un títulu nobiliariu. Nel so sentíu restrictivu, referir a les families nobles que los sos orixe poder rastrexar a partir de la cayida del Imperiu Romanu, esto ye, alredor del añu 490. Nel so sentíu más inclusivu y más xeneralmente aceptáu, referir a los posesores de nobleza feudal que pueden rastrexar la so posesión ininterrumpida de derechos nobiliarios a tiempos inmemoriales.

En munchos reinos les cases más antigües considérense primus inter pares, esfrutando d'esti rangu non por un decretu real, sinón pol exerciciu ensin oposición de los privilexos de l'aristocracia dende tiempos inmemoriales, faciendo innecesariu establecer les circunstancies de la concesión orixinal.

El tiempu inmemorial: Ye un tiempu que s'estiende más allá del algame de la memoria, los rexistros o la tradición. La inferencia ye que'l suxetu referíu ye, o puede considerase, indefinidamente antiguu. El términu definióse formalmente pa dellos propósitos. Nel Derechu inglés, por casu, tiempu inmemorial significa "un tiempu anterior a la historia llegal y más allá de la memoria llegal". En 1275, pol primer Estatutu de Westminster, esti tiempu foi llindáu al reináu de Ricardu I “Corazón de León”, empezando'l 6 de xunetu de 1189, fecha de la so ascensión al tronu. Les pruebes d'una posesión ininterrumpida o l'usu de cualquier derechu dende esa fecha fixo innecesariu establecer la cesión orixinal. En 1832, el plan de fechar la memoria llegal a partir d'un momentu fixu foi abandonáu; nel so llugar, aceptóse que los derechos que s'esfrutaren mientres venti años (o trenta años si yera contra la Corona) nun podíen cuestionase a cencielles demostrando que nun s'esfrutaron con anterioridá. El Tribunal de Caballería d'Inglaterra y Gales (Her Majesty's High Court of Chivalry of England and Wales), un antiguu tribunal civil inglés, definió'l periodu anterior a 1066 como "tiempu inmemorial" pa los asuntos de la heráldica.

L'añu fitu como llende pal rexistru más antiguu calteníu col fin de ser consideráu como un noble inmemorial depende de les tradiciones de cada rexón en particular.

Estructura de les families nobles[editar | editar la fonte]

Les families nobles mientres la Edá Media y hasta la Edá Moderna taben integraes por güelos, padres, tíos, sobrinos ya inclusive el sirvientes. A esta forma llamóse-y familia estendida o de llinaxe abiertu. El padre yera l'encargáu de curiar del patrimoniu y l'apellíu por aciu los convenios matrimoniales, la primogenitura y l'usu de la dote.

Los matrimonios iguar con otres families que'l so apellíu tuviera prestíu y contribuyera colos bienes de la familia. Yera'l primoxénitu quien tenía'l derechu y l'obligación de contraer matrimoniu. El venceyu matrimonial yera decidíu polos padres y parientes mayores. Los hermanos menores varones, "secundones", teníen de decidir ente una carrera militar, eclesiástica o a cencielles collaborar col hermanu mayor.

Les muyeres de la familia recibíen una dote, esto ye, una cantidá de bienes que-y yeren apurríos al home en custodia y pal sustentu de la esposa. Esti patrimoniu yera usáu en negocios que al producir ganancies formaben parte de la familia, que s'estendiera con dichu matrimoniu. Cuando la muyer entraba a un conventu siguía'l mesmu procedimientu, pos taba casándose con Dios. Esta vegada, l'abadesa yera la encargada de l'alministración de la dote.

Munchos de los matrimonios realizar ente familiares polo que la endogamia yera frecuente. Pero coles mesmes yera una manera de resolver problemes ente vecinos y xenerar conexones polítiques convenientes ente pueblos y reinos. D'esta forma'l señor de la casa tenía un “bon señoríu” que caltenía y amontaba el so prestíu, el so llinaxe y los sos bienes pal so beneficiu y el de los sos súbditos.


[1] Lawrence Stone, "La familia de llinaxe Abiertu. 1450-1630", en Familia, sexu y matrimoniu n'Inglaterra 1500-1800, trad. por María Guadalupe Ramírez, Méxicu, 1990, pp. 59-74.[3]

Per países y rexones[editar | editar la fonte]

España[editar | editar la fonte]

N'España referir a les families nobles creaes mientres les Cruzaes ibériques o la Reconquista, empezando con Pelayo nel Reinu d'Asturies nel sieglu VIII y Carlomagno na Marca Hispánica a principios del sieglu IX. En particular, fidalgos de sangre (en virtú de llinaxe) son "aquellos pa los que nun hai memoria del so orixe y nun se tien conocencia de nengún documentu que menta una concesión real, que la so escuridá ye universalmente emponderada, inclusive más qu'aquellos nobles que conocen otra manera el so orixe". Un famosu, anque ficticiu, exemplu d'un fidalgu de sangre ye Don Quixote, que la so nobleza foi descrita na novela como bien conocida ya inmemorial, anque nun-y concedía a Don Quixote nengún beneficiu material que nun fuera la exención del pagu d'impuestos. N'España, la pertenencia a la nobleza ye inda valorada como una distinción social pa delles persones,[ensin referencies] magar tener un significáu llegal puramente simbólicu. A esti respectu, ye interesante citar la Sentencia 27/1982 del Tribunal Constitucional:

...el tener un títulu nobiliariu, ye un fechu almitíu pol ordenamientu xurídicu actual, qu'ampara constitucionalmente la so concesión pol Rei a cualquier español (arts. 62 f) y 14 de la C. Y.) como actu de gracia o mercé tocantes a la decisión última, pero sía que non «con arreglu a les Lleis»; que contién normes sobre la so rehabilitación, tresmisión y caducidá, y que protexe l'usu de los títulos y escuerre la usurpación o l'usu de títulos por quien nun tengan derechu a ellos. Poro, nun puede afirmase que'l fechu de ser o nun ser noble, tener o nun tener títulu, escareza totalmente de relevancia pal ordenamientu, pos lo irrelevante pal Derechu ye aquello qu'ésti nun contempla nin regula. Y siendo un fechu lícitu'l ser noble nun puede tampoco considerase vexatoriu nin contrariu a Derechu'l que con efeutos llindaos a determinaes rellaciones xurídiques privaes esíxase la prueba de qu'unu mesmu ye noble (por casu, pa poder ser miembru d'un club o asociación deportiva privada) o de que lo ye la so cónyuge (como asocede nel casu que nos ocupa). El principal problema consiste en determinar cuál ye'l conteníu xurídico d'un títulu nobiliariu, o dichu otra manera, cuálos son les consecuencies xurídiques inherentes al mesmu. Anque tener un títulu nobiliariu ye, como vimos, un fechu lícito y compatible cola Constitución, el so conteníu xurídico escosar nel derechu a adquirilo, a usalo y a protexelo frente a terceros de manera asemeyada a lo qu'asocede col derechu al nome. Dende 1820 un títulu nobiliariu ye -y nun ye más qu'eso- una preeminencia o prerrogativa d'honor, y por eso entiéndese nemine discrepante que la so concesión correspuende al Rei como unu d'esos honores» a que se refier el art. 62 f) de la Constitución. Pero nel usu del títulu adquiríu por concesión direuta o per vía socesoria escosa'l títulu'l so conteníu xurídico, y nun ye, como nel Antiguu Réxime, signu definitoriu d'un status o condición xurídica estamental y privilexada. La so esencia o consistencia xurídica escosar na so esistencia.»
Sentencia 27/1982 de 24/5/1982.

Francia[editar | editar la fonte]

En Francia, estes families son, de primeres, los descendientes per llinia paterna y llexítima de los primeros duques de Borgoña, Normandía, Gascuña y Aquitania, y de los condes d'Anjou, Blois, Bretaña, Champagne, Flandes y Toulouse, y nun segundu llugar, de los condes d'Angoulême, Bigorre, Cominges, Foix, Forez, Perigord, Ponthieu, Rouergue y Vermandois, y los vizcondes de Limoges, Turena, Béarn, Béziers y Carcassonne, y los señores de Borbón, Coucy y Beaujeu. Esta nobleza nin s'otorga nin puede aportase a ella.

Irlanda[editar | editar la fonte]

N'Irlanda, les families nobles pueden, con poques esceiciones, rastrexar la so ascendencia a lo menos hasta'l sieglu IV d.C., coles sos xenealoxíes estendiéndose entá más tras, pero yá entrando nel reinu de la mitoloxía. Los más famosos son los Uí Néill, descendientes de Niall de los Nueve Rehenes, nel norte d'Irlanda, y nel sur de la Eóganachta. Los títulos irlandeses son los nomes de los septs (divisiones de cles) en sí mesmos, como O'Conor Don, MacDermot de Coolavin, O'Neill de Clanaboy, O'Donnell de Tyrconnell, O'Kelly de Gallagh y Tycooly, O'Toole de Fer Tire, O'Donovan de Clancahill, O'Donoghue de los Glens, McGillycuddy de los Reeks, O'Callaghan de Duhallow y O'Brien de Thomond. Hai una ventena d'estes nobles families irlandeses que permanecen, anque menos de los títulos, quiciabes la metá, tuvieron n'usu continuu dende'l sieglu XVII. No que güei ye Escocia, l'antigua nobleza ye en realidá bien poco, anque munches families faen reclamos. Los únicos verificables namái son unes cuantes families de les islles occidentales, que nun formaben parte d'Escocia cuando apaecieron per primer vegada. Los más conocíos son los estensos Clann_Somhairle, Topa'l don que significa d'orixe noble güei, representaos pol High Chief de la Cla Donald.

Norte d'Europa[editar | editar la fonte]

N'Alemaña y Escandinavia, onde los rexistros nun se caltuvieron hasta hai relativamente pocu, l'añu llende ye 1400 d. C. La nobleza que puede rastrexar la so ascendencia noble siquier hasta l'añu 1400 conozse como Uradel.

Reinu Xuníu[editar | editar la fonte]

N'Inglaterra, l'estragal pa ser consideráu un noble inmemorial sería l'añu 1189, el tradicional tiempu inmemorial. Sicasí, na nobleza d'Inglaterra, el más antiguu títulu ye'l del barón de Ros, creáu como Par hereditariu en 1264.

Rusia[editar | editar la fonte]

Na Rusia Imperial, esistía una categoría similar llamada древнее дворянство ("Antigua nobleza"). Nun tenía un añu establecíu, pero riquía trazar el so llinaxe a partir de Riúrik de Novgorod (Rurikidas) o Gediminas de Lituania (Gediminidas).

Tipos de nobleza[editar | editar la fonte]

Ye la nobleza real, una y bones el restu de los tipos de nobleza referir a persones qu'adquirieron los títulos de nobleza per concesión d'un Soberanu.

  • Nobleza de privilexu: la que concedía'l monarca de cada nación o Estáu como compensa de servicios emprestaos al Estáu o aiciones glorioses, pudiendo ser personal o transmisible.
    • Personal cuando se concede namái a un suxetu por que de ella gocie mientres viva y sume col so fallecimientu.
    • Transmisible cuando la tenencia ye pa la persona a quien s'otorga y pa los sos descendientes de forma que pasa a tolos graos en llinia recta de varón en varón.
  • Nobleza de sangre: nobleza heredada de los mayores, ye dicir la que vien por llinaxe. Cuando esta nobleza lleva tresmitiéndose dende tiempos anteriores a los rexistros esistentes, tamién se denomina nobleza inmemorial (ye sentíu ampliu).[4] Ye'l casu de la mayoría de fidalgos, qu'esfrutaben del so rangu ensin precisar de documentu de concesión o carta ejecutoria de fidalguía.

Otru criteriu ye'l qu'estrema a:

La condición de señor d'un señoríu o feudu, dependiendo del tamañu o riqueza d'ésti, de normal daba los recursos necesarios pa caltener una forma de vida compatible cola nobleza: esto ye, el nun trabayar. El grau de caballeru, que de normal coincidía cola pertenencia a una Orde Militar o Orde de Caballería, podía apurrir rentes abondes o non (había caballeros de fargatáu, a los qu'había que caltener na sede de la orde). Otres situaciones poles qu'un noble podía adquirir rentes que-y dexaren aportar a l'alta nobleza yeren la posición na Corte —nobleza cortesana—, o na guerra. La función militar de la nobleza foi bien importante na Edá Media y na Edá Moderna, al ser considerada la contraprestación que los nobles debíen a la sociedá en cuenta de caltener la so estatus social y económicu privilexáu.[5] N'España, a finales del sieglu XVI la nobleza empezó a perder la so vocación guerrera, dexando los cargos militares en manes de mercenarios, mientres n'otros países la nobleza siguía xugando un papel importante nel exércitu. Nel sieglu XVIII reformóse l'exércitu español pa tratar de volver otorgar los altos cargos militares a los nobles.[6] Finalmente, nel sieglu XIX sumieron los requisitos de nobleza.[7]

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Dalgunes de les carauterístiques d'esta clase social yeren que nun pagaben determinaos impuestos, teníen grandes estensiones de tierres y gran cantidá de llabradores o siervos que trabayaben pa ellos. Si un siervu llograba sobrevivir mientres un añu y un día lloñe del so señor podía consiguir la llibertá.

Los nobles teníen castiellos y armes. Disponíen de tiempu llibre pa la caza, la pesca ya inclusive pa entamar torneos como les xustes o combates con espaes en tiempos de paz. Nel casu d'españar dalgún tipu de conflictu armáu, taben obligaos a ponese al serviciu del rei pa les guerres. Nesti sentíu, la identificación de la nobleza col serviciu de les armes tenía como efeutu que, amás d'acutar a los miembros del estamentu los puestos de direición de los exércitos, tuvieren exentos de les lleves obligatories. Esta yera una fórmula de reclutamiento que delles Monarquíes, como la hispánica, empezaron a aplicar a fines del sieglu XVI.

N'España los sos prerrogativas taben regulaes poles lleis (fundamentalmente nes Siete Partíes y la Novísima Escoyeta) y yeren les siguientes:

  • Taben exentos de tributos tocantes a los plebeyos, magar teníen de contribuyir pal reparu de murios, barganales, fontes y pontes.
  • Nun podíen ser encarcelaos por deldes de naturaleza civil, pero poder ser poles que veníen de delitu o casi delitu y de pechos o derechos reales, magar n'asemeyaos casos habíen de ponese en cárcel separada de la destinada a los demás.
  • Podíen dir a prisión per delitu penal (robu, homicidiu, etc.) pero en cárcel separada de los demás recluyíos.
  • Nun podíen sufrir tortures (ser puestos a tormentos).
  • Nun podíen ser condergaos a que se desdijesen de la inxuria qu'haber fechu a otru.
  • Podíen usar de pistoletes de arzón cuando fueren montaos en caballu.
  • Nun podíen ser condergaos a muerte afrentosa de forca, etc.

Historia[editar | editar la fonte]

Grecia[editar | editar la fonte]

Teseo estremó al pueblu d'Atenes en dos clases, estremando los nobles de los artesanos y escoyendo a los primeres como xefes de relixón, siendo los únicos maxistraos.

Antes de Licurgo, estremar en Lacedemonia dos clases de ciudadanos: los grandes o nobles y los pequeños y plebeyos. Pero deseyando esti llexislador borrar les diferencies de clases, abolió toles distinciones, faciendo una distribución igual de les tierres ente tolos ciudadanos y aboliendo les distinciones ente les persones.

Solón, al reformar la República d'Atenes, dexó les dignidaes, el mandu, el poder, l'autoridá y los honores en manes de los nobles y los ricos.

Escoyíense los arcontes, los xueces del Areópagu, el senáu de los Quinientos y tolos principales maxistraos y los xenerales del exércitu.

Acutar al pueblu o la plebe los cargos codalosos o pocu honrosos col derechu de sufraxu nes asamblees.

Roma[editar | editar la fonte]

La primer división que fizo Rómulo de los sos vasallos, formó'l cuerpu de la nobleza de persones distinguíes pol so méritu, polos sos servicios y poles sos riqueza. Dio-yos el nome de patres y formó d'ellos un senáu, y tol restu de la nación llamóse pueblu, plebs, d'onde vien la distinción de los patricios y plebeyos.

Había dos graos de nobleza con rellación a la nacencia, que yeren los siguientes:

  • Inocentes que yeren los nacíos de padres llibres y qu'esfrutaren siempres de la llibertá.
  • Xentiles, que teníen gentem et familiam o que baxaben d'una familia antigua: dempués de que los plebeyos fueron almitíos a les maxistratures, los que yeren alzaos a elles participaben de la nobleza que-y diba aneja, cola diferencia de que se-yos llamaba novi homines, homes nuevos, pa dar a entender que fueren nuevamente anoblecíos.
  • Ente los romanos había ciertos emplegos que daben derechu a los que los exercíen pa faer el so semeya o pintura o escultura, ius imaginum, lo cual anoblecía una familia. Les families que tuvieren maxistraos curules, poníen nos atrios de les sos cases ciertos armarios con dellos nichos y nellos la semeya de dalgún de los sos mayores en cera con colores al natural. Una llinia tirada d'altu a embaxo a la manera de los nuesos árboles xenealóxicos significaba la filiación y descendencia. Nos entierros sacaben estos semeyes y llevábense en procesión detrás del cadabre a manera de trunfu.
  • Tamién había dalgunos otros signos esteriores de la nobleza, como yeren les bolines d'oru que se colgar al pescuezu de los neños y los cristales que llevaben nel so calzáu. Esto asocedió n'otres civilizaciones antigües, como fueron los perses, que teníen derechu de dir siempres a caballu. Na antigua India que s'estremaben polos sos traxes de biso. Los atenienses colos sos adornos d'oru na cabeza. El bretones pol color azul que se pintaben.
  • La nobleza en Roma nun taba divinizada, pero sí se topaba figurada en munchos monumentos antiguos como nos siguientes:
    • Nes medayes del emperador Cómodu ver representada, como repara Montfaucon, por una muyer de pies con una llanza na mano derecha.
    • Una medaya del emperador Geta representar en vezu baltar, teniendo una llanza nuna mano y na otra una figura de Minerva, aludiendo a los dos maneres d'adquirir la nobleza, poles armes o poles lletres.
    • Gravelot asitia una estrella sobre la so cabeza o la suerte que preside a la nacencia.
  • En tiempu de los emperadores romanos alcuéntrase dalgún exemplu de nobleza adquirida, non pol exerciciu de dalguna alta maxistratura, sinón por concesión imperial, lo que fai a xubir a dómina bien remota'l ennoblecimiento per cartes del monarca dau a conocer darréu por Vaines na so obra Diccionariu razonáu de diplomática, conocíu como protocolu de dignidaes augustales.

Pueblu xudíu[editar | editar la fonte]

Moisés fala de la nobleza nel llibru del Deuteronomiu. Nel Levíticu dizse que'l sumu sacerdote nun va entemecer el sangre del so llinaxe con xente plebeyo. Sicasí eso namái consta en biblies cristianes, polo que ye tendenciosu basase nestos datos como referencia histórica.

Entender por nobles aquellos que yeren conocíos y distinguíos del común de les xentes, que fueron nomaos príncipes y tribunos pa gobernar al pueblu xudaicu.

Nos llibros de la Torá falar de la tribu de Levi d'onde provienen los cohanim o sacerdotes que dirixíen les ceremonies relixoses nel primer y segundu templu. Amás fálase del nomamientu de Reis (non necesariamente como cargu hereditariu), amás d'esistir el nomamientu de Xueces encargaos d'asuntos menores.

Nobleza feudal[editar | editar la fonte]

Tou posesor d'un feudu yera noble, pero la mayor o menor importancia de los feudos contribuyó a establecer diversos graos na nobleza. Los más encoteraos yeren los duques, condes y marqueses, poderosos señores que namái rindíen homenaxe a los reis y de quien dependíen numberosos vasallos.

De menor xerarquía, yeren los llamaos en Francia barones, y n'España ricos-homes, quien de la mesma recibíen l'homenaxe de señores d'inferior categoría, posesores de feudos más pequeños. Estos postreros constituyíen la pequeña nobleza y yeren llamaos castellanos, fidalgos o caballeros. (Como los nobles combatíen a caballu, el términu caballeru convirtióse más palantre en sinónimu de noble).[8]

L'heriedu de los beneficios convirtiera col pasu del tiempu a los señores feudales nun orde social zarráu: yá non podía faese unu noble por méritos o polos cargos desempeñaos, yérase de nacencia. Pa reforzar el poder sobre un territoriu, pa concentralo y p'asegurar la tresmisión de padre a fíu, la nobleza afixo una estructura familiar fundada nel llinaxe; esto ye, regulada pola descendencia masculina de los primoxénitos d'un mesmu antepasáu. Los fíos non primoxénitos llegaben al rangu de caballeros al traviés d'una ceremonia reglamentada, una invistidura que presuponía'l conseñamientu de les armes y de les insinies.[9]

Nobleza española[editar | editar la fonte]

L'orixe de casi tola nobleza española atópase na dómina de Reconquistar, en que los socesores de Don Pelayo echaron nos montes d'Asturies los fundamentos de la nueva monarquía qu'había d'espulsar a los árabes d'España. Los descendientes de los godos caltuvieron primeramente una cierta precedencia, pero aína fueron incorporándose por méritos quien arramaben el so sangre en Reconquístalo, y concediéronse mercedes a quien repoblaben les peligroses tierres fronterices otorgándo-yos los privilexos propios de nobleza o fidalguía.

Tamién se-yos daba honres y franqueces que sirvíen a los demás a siguir l'exemplu y como forma d'aguiyar a los demás a dir al combate non solo en defensa del territoriu, sinón como pagu personal, reconociendo les más pernomaes cases d'España'l so orixe en persones particulares que poles sos xestes merecieron ser compensaes con títulos de nobleza pa sigo y los sos descendientes, llegando a consiguir col tiempu les dignidaes de caballeros, condes, marqueses, duques y ricoshombres y hasta la Grandor d'España.

Nobles ya Ilesia católica[editar | editar la fonte]

Según el Diccionariu de derechu canónicu: traducíu del qu'escribió en francés l'ablaya Andrés, volume 4, 1848, la voz nobles, nobleza:[10]

En Derechu Canónicu paez que nun puede introducise nin caltenese ensin abusu de la Ilesia, la regla de nun almitir pa los cargos y los beneficios más qu'a los nobles, como opinen canonistas como Barbosa y Felín. Sicasí, les disposiciones qu'en tiempos más pretéritos xuníen ciertes prerrogativas a la condición de noble, yeren bien llexítimes y dacuando d'utilidá, como refirió'l sabiu Tomasino de la Ilesia de Lyon na qu'en 1245 había 72 canónigos, de los cualos unu yera fíu d'emperador, nueve de reis, catorce de duques, trenta de condes y venti de barones afirmando qu'esta Ilesia primada atraxera a otres col so exemplu a la mesma práutica y quiciabes ella mesma siguió l'exemplu de dalguna otra, anque se cree que foi por motivos relixosos y non por intereses mundanos una y bones la piedá de persones poderoses yeren un bon reclamu pa otres.

Cabildros catedralicios y cortes señoriales espirituales[editar | editar la fonte]

N'España la Estructura de les families nobles favorecía que dellos de los sos miembros, de los fíos secundones y muyeres, ingresar a la vida eclesiástica. D'esta forma xenerábense aliances, aumentábase y espublizaba el prestíu, amontábase'l patrimoniu familiar y facilitábase la influencia nos gobiernos municipales por aciu les actividaes de los cabildros catedralicios y les cortes señoriales espirituales.

Los homes podíen ingresar tanto al cleru regular como al secular. Pa llograr un cargu dientro de la corona española teníen de llograr, a lo menos, el títulu de bachiller en dalguna universidá. La carrera como funcionarios reales contribuyía tanto al so prestíu como a la so fortuna. Si formaben parte d'un cabildru catedraliciu teníen inxerencia tantu n'asuntos económicos, políticos y sociales, una y bones éstos encargábense de:

a) Tresferir y controlar les rentes de los diezmos.

b) Fungía como mediador de conflictos.

c) Realizar xeres de propaganda y llexitimación. Por aciu los mecenalgos nobiliarios fundábense templos que yeren afataos con elementos iconográficos y heráldicos. Amás encargábense de la organización de festividaes relixoses.[11]

Mientres los sieglos XVI y XVII, la nobleza española dio forma a les cortes señoriales espirituales. Estes fueron un modelu educativu de realeza y dinastía piadosa que vivía en palacios-conventos onde se dedicaben a faer oración y a reparar el cumplimientu de los mandamientos rituales-sacramentales, mesmos que sirvíen como exemplu de virtúes católiques. Les cases o palacios convertir n'espacios consagraos que daben espardimientu, llexitimación y reconocencia a l'aristocracia.

Esti modelu relixosu tenía l'oxetivu de dexar que toos, especialmente los que nun taben encargaos de dirixir les instituciones, practicaren les virtúes y la gracia de Dios. Los fieles afacer a la xera según el so estáu xurídico y social (flaires, güérfanes, fíos bastardos, viudes, muyeres que nun s'habíen casáu, esposes). D'esta forma los súbditos podíen participar viviegamente pa combatir la herexía y algamar la paz del reinu. Nun orde xerárquicu, correspondía al rei y a los nobles cumplir la obligación con Dios pa caltener la relixón per mediu de la doctrina y l'exemplu.[12]

“cuando [los Príncipes] son malos, llixeramente cayen los súbditos y son malvaos los reinos. Según los bonos son resucitaos y en virtú establecíos … Cuando los príncipes son bonos y devotos, son bien bonos pa sigo mesmos y pa munchos. Son causa que les virtúes sían envaloraes y les bones costumes amaes y prosiguíes, y sían, poro, los sos reinos reformar y aumentar, sublimados y establecíos. Y son causa que'l nuesu Señor Dios sía más conoscido y sirvíu en tol so reinu, y algamen pa sigo mayor felicidá nos cielos y salú temporal y eterna pa los sos pueblos.”[13]

El modelu de realeza y nobleza devota y espiritual produció beates, santos, flaires, místicos, profetes que practicaben les virtúes personales (arrogancia, paciencia, oración, asistencia a misa), el dominiu de les pasiones, la piedá colos precisaos (visita y sanamientu de los enfermos, predicación de la doctrina), les donaciones a la ilesia, fundación de conventos, monesterios y hospitales. Eses cortes señoriales, dacuando pequeñes cases en ciudaes y villes, formaben estenses redes que conectaben conventos, monesterios, beaterios al traviés de tol reinu. Estes teníen rellación coles aliances y parentescos de les grandes families de la nobleza (Guzmán, Ponce de León o Casa d'Arcos, etcétera). Asina que la conexón ente les redes de cortes señoriales interactuaben col establecimientu y l'espardimientu de les órdenes relixoses. D'esta forma enseñar a los fieles de menor rangu social nes devociones católiques. La política hispana enxareyaba'l funcionamientu ente les instituciones civil y eclesiásticu, mesmu que se siguió darréu nes colonies.

La prueba de ser noble[editar | editar la fonte]

Hai pruebes pa demostrar la pertenencia a la nobleza n'España que son les siguientes (seguro hasta principio siglo XX):

  • El títulu de la so concesión.
  • Prueba de posesión local acreditando que'l pretendiente y el so padre tuvieron en posesión de hijodalgo per espaciu de 20 años y na so virtú mándase-y guardar la posesión de hijodalgo na llocalidá onde vive solamente denomináu fidalgu de gotera o de canales adientro que significa que saliendo del llugar yá nun lo ye.
  • Prueba de posesión xeneral en que s'hai demostrar de trés persones, el del pretendiente, el so padre y el so güelu por igual tiempu de venti años cumplíos y continuos y al que lo probar mándase amparar na posesión de la fidalguía que-y hai de ser guardada xeneralmente pero nun se-y declara fidalgu en propiedá, porque esti pleitu caltener al procurador fiscal y al conceyu del pueblu por que sigan el so derechu y, si estos vencen dempués, mándase desaposiar de la posesión al pretendiente.
  • Prueba de propiedá posesoria que se consigue probando la del pretendiente, padre y güelu y la prueba de la inmemorial y pídese ejecutoria y declárase hijodalgo al pretendiente imponiendo perpetuu silenciu a los contradictores.

Clases[editar | editar la fonte]

Na nobleza esistíen munches clases y denominaciones que formaben categoríes nelles mesmes, conocíes colos siguientes nomes:

  • Infanzón, denominación so la que s'arrexunta a les distintes clases de nobles ensin titular nel Reinu d'Aragón. Podíen ser hermunios o de privilexu.
  • Simple.
  • De cortil conocida y de devengar 500 sueldos, esto ye, de casa más antigua y noble perteneciente a una familia.
  • Gentilhombre, noble que sirvía en casa de los reis.
  • Escudero, persona de la nobleza xeneralmente emparentada con una casa pernomada pola que ye reconocíu y tratáu como tal, fidalgu al serviciu d'una gran casa.
  • Caballero, fidalgu de calificada nobleza, miembros de les Órdenes Militares, etc.
  • Ricohombre, el que no antiguo pertenecía a la primer nobleza d'España.
  • De pendón y caldera, tratar de ricos homes de Castiella con privilexos per parte de los reis en tener como acolumbra un pendón pa movilizar xente y la caldera que los gastos corríen de la so cuenta.
  • Conde, títulu nobiliariu que concedíen los reis y na Edá Media equivalía a gobernador d'una contorna.
  • Marqués, títulu nobiliariu que correspuende al magnate que taba al mandu de una marca o frontera de la so nación.
  • Duque, títulu nobiliariu que se deriva de los antiguos gobernadores militares (dux).
  • Archiduque, príncipes de la Casa d'Austria.
  • Infante, los fíos non primoxénitos de los reis de la Península Ibérica, esto ye, los fíos de los reis de Castiella, Aragón, Navarra, Portugal y España.
  • Vizconde, persona que sustituyía al conde.
  • Barón, títulu nobiliariu de más o menos dignidá según el país d'Europa.
  • Baronet, títulu hereditariu inglés allugáu na pirámide nobiliaria debaxo del Barón pero enriba del Caballero.
  • Nobile, títulu italianu de nobleza equivalente a Baronet.
  • Señor, títulu nobiliariu posesor d'estaos y llugares.
  • Príncipe, títulu que tenía diverses considerancies según los países:
  • El Príncipe de Gales yera'l socesor a la Corona inglesa, y darréu a la británica.
  • El Príncipe d'Asturies yera'l socesor a la Corona castellana, y darréu a la española.
  • En Francia, Italia y otros países yera un títulu de l'alta nobleza.
  • Nel Sacru Imperiu, y nes posteriores Confederación Xermánica y Imperiu Xermánicu, yera una categoría del noble que gobernaba un territoriu con funciones análogues a les de monarca. Antes de 1356 teníen el derechu d'escoyer al Emperador.
  • Dellos monarques, especialmente de los Estaos pequeños, tomen el títulu de príncipes.
  • Delfín, títulu del socesor de los reis de Francia dende 1349, enantes del noble señor de la rexón del Delfinado.
  • Grande d'España, individuu de la primer nobleza con importantes rentes y privilexos. Unu d'ellos yera poder cubrir ante'l rei o nel casu de les señores sentase delantre de la reina. Tamién yeren llamaos «primu» pol Rei.

La dignidá de Grande d'España, qu'asocedió a la ricahombría antigua, foi la que goció de mayores considerancies y más dignidaes. Dichos privilexos yeren ralativos al serviciu interior de palaciu, persones reales, gobiernu de la nación, exércitos, suprema alministración de xusticia y otres. Ser Grande d'España yera como un salvoconducto p'aspirar a los cargos más importantes de los distintos reinos n'España.

Los primeros nobles conocíos mientres la Restauración d'España fueron conocíos como infanzones, caudiellos de les cases fuertes (como fueron Don Pelayo n'Asturies, Don García Jiménez nos Pirineos y Don García Íñiguez en Cataluña). Fueron los verdaderos y antigües cortiles de la nobleza n'España.

Estos primeros nobles conquistaron dende les sos fortaleces munches tierres y réfugos colos que se fixeron poderosos. Heredaben estes posesiones los fíos mayores, y los segundos yeren probes llamándose toos infanzones. Darréu esti nome entender por fíu-dalgo y pertenez yá al romance castellanu.

Don Alfonso, nes sos lleis, dio'l verdaderu sentíu etimolóxicu a la pallabra nobleza al comparala na llingua castellana con "bien". Por eso fueron llamaron fixos-dalgo qu'amuesa tanto como fixos de bien, esto ye, como fíu d'home que tien lo qu'hai de menester y que nun ye probe nin vive n'estáu llaín. Los primeros fíos-dalgo fueron aquellos que cuando la tierra diba conquistándose de los moros, salíen con armes y caballos sos a ayudar al rei.

Darréu a los más poderosos ricos homes, dignidá de la mesma nobleza que yera de mayor valía. D'ésta procedieron los nuesos actuales grandes d'España.

Al traviés el tiempu, estes cases nobles llegaron a adquirir tal considerancia que s'otorgaron non yá a los particulares que s'habíen distinguíu, sinón a los mesmos príncipes del sangre real (vease'l memorial del duque d'Arcos).

Esti fechu alzó a Felipe V del que se diz, ente otres coses, que'l títulu de grande d'España non yá dióse-yos a los nietos llexítimos de los reis d'España. Amás otorgábase-yos a los fíos y nietos llexítimos de los reis o príncipes, españoles o estranxeros que llegaren a Castiella. D'esta forma los príncipes soberanos d'Europa nun llograben más grau nin dignidá que la de ricahombría o grandor.

Esto xustificóse nel tiempu del rei don Alfonsu X el Sabiu cuando se confirmen los sos privilexos como ricos homes a les siguientes persones:

  • Los duques de Brabante y de Borgoña.
  • El marqués de Monferrato.
  • El conde de Flandes.
  • Los vizcondes de Bearne y de Limoges.

Teníen dalguna reconocencia a la Corona.

Por esta mesma razón confirmar nesos privilexos y colos otros grandes los reis de Granada, Murcia y Borrina, de Xerusalén, l'emperador de Constantinopla y los cuñaos del emperador Federico II, etcétera.

Nesta dómina los nobles y grandes d'España non yá algamaron una estimación honorífica. Tamién esfrutaron d'Estaos y señoríos, onde fueron pequeños soberanos. Rellacionábense unos con otros pola so xenealoxía o cuntando ente los sos ascendientes, nomes pernomaos y gloriosos.

Nel Memorial del duque d'Arcos dizse lo siguiente de delles cases nobles d'España:

  • Que la casa de Lara que vien de los condes de Castiella, tuvo n'España la soberanía de Molina y Albarracín y en Francia'l ducáu de Narbona. Que'l señoríu de Lara recayó por sangre na casa real de Castiella y qu'entá se pon nos dictaos de V.M. el señoríu de Molina que foi d'esta casa.
  • Que la casa de Haro llogró grandes prerrogativas y de esta casa proceden tamién les de Mendoza y Ayala, de que la so sangre participaba la casa real.
  • Que la casa de Velasco, pernomáu ente toles más antigües d'España, vien de Nuño Nuñez Rapa, unu de los xueces de Castiella y descendiente de los reis Hermenegildo y Recaredo. Y les cases d'Acuña y Girón, que xuníes producieron a los duques de Gradiada y Osuna, baxen del infante d'Aznar Fruelas, fíu de Fruela II, rei de León.
  • Que la casa de Moncada prueba, con testimoniu de los mesmos reis d'Aragón, venir de los condes soberanos de Barcelona y non yá eponderóse por matrimoniu colos soberanos de Urgel, Ampurias, Provenza y otros, sinón que goció munchos años el principáu de Bearne que recayó por sangre na augusta casa de Francia.
  • Que la casa de Toledo, siempres fecunda en llinies y héroes, non yá créese procedente de los antiguos reis godos, sinón que tuvo la suerte de que perteneciera la so sangre col estáu de Casarrubios, al rei católicu pela so llinia materna, y a V.M. otra vegada pola serenísima reina María de Médicis, la so tercera güela, que yera nieta de doña Leonor de Toledo, gran duquesa de Toscana (veanse llinaxe y xenealoxía).

Poro, los grandes y ricos homes tuvieron una alta considerancia na monarquía de los sieglos medios a la que xunieron la influencia que-yos daba'l so valor personal, les sos riqueces y les grandes fuercies que podíen disponer. Y éstes contribuyeron conducentemente a la restauración de la monarquía y a la espulsión de los sarracenos d'España (vease Reconquista).

Darréu, foi necesariu cortar esta influencia polos gafíos efeutos que se dexaron sentir nos sieglos XIII y XIV. Los nobles, dueños d'inmensos estaos y empobinando numberoses huestes que los reconocíen polos sos señores naturales y respetábenlos más que al monarca mesmu, llegaron a enfrenase hasta l'estremu que la Corona tuvo qu'entrar en vergonzoses transaiciones con ellos.

Los monarques viéronse obligaos a dar entrada nes Cortes a los plebeyos, esto ye, al estáu llanu (vease Cortes de Castiella), pa faer causa común contra la nobleza porque'l monarca vía tarazada la so autoridá pola prepotencia de los nobles.

D'esta situación de reinaos precarios ante la prepotencia de los nobles hai dellos exemplos, dalgunos de los cualos son los siguientes:

  • Del reináu d'Enrique III que foi a cada pasu víctima de l'ambición y arguyu de los magnates.
  • Del reináu de don Pedro'l Xusticieru tuvo que descargar contra dellos nobles prepotentes tol pesu de la so roxura pa purgar al país de munchos males que-y afaraben ufiertando nes sos persones tarrecible y exemplar castigu a l'ambición desenfrenao y llicencioso.

Reconquistada la monarquía, los grandes siguieron l'impulsu que'l tronu dába-yos, porque siempres se retrataba la influencia del soberanu nos magnates y poderosos qu'arrodien el tronu.

  • Colos Reis Católicos ayudaron na conquista de Granada y fixeron espediciones al nuevu mundu.
  • Con Carlos V vivieron siempres en campaña participando de les sos conquistes, lloreos y desaciertos.
  • Na dómina de Felipe IV la mayoría de los nobles n'España emplegar en galantiadores aventures y n'intrigues palaciegues.
  • Dende esa dómina y d'equí p'arriba la mayoría de los nobles n'España nun fueron más qu'un luxosu adornu del tronu y de la monarquía, compuestu d'un ensame de títulos nobiliarios que moraben y espolletaben na Corte pa consiguir cargos políticos. Por casu, el de gobernador d'una provincia, virréis nel Nuevu Mundu, etc., y gastaben nella les rentes que-yos producíen el so estaos, munchos d'ellos en llastimosu abandonu.

Tratamientos[editar | editar la fonte]

  • S. M.: La so Maxestá. Puede ser La so Real Maxestá o La so Maxestá Imperial. Llámase-y asina a los reis y emperadores. Ej.: Rei d'España. Rei d'Holanda, Reina d'Inglaterra.
  • S. A. I. R.: La so Alteza Imperial Real. Llámase-y asina a los archiduques, duques o príncipes varones o dames ensin casar de dalguna corona imperial. Ej.: Archiduques d'Habsburgu-Lorena, descendientes del Emperador d'Austria. Al Xefe de la Familia Imperial d'Alemaña y Real de Prusia. Al Xefe de la Familia Imperial de Brasil como príncipe Imperial de Brasil y príncipe d'Orleans-Braganza.
  • S. A. R.: La so Alteza Real. Llámase-y asina a los príncipes o duques varones o dames ensin casar de dalguna corona real. Ej.: Príncipes de Orléans, descendientes del ex Rei de Francia. Infantes d'España, descendientes del Rei d'España. Príncipes de Baviera, descendientes del Rei de Baviera.
  • S. A. S.: La so Alteza Serenísima. Llámase-y asina a tolos príncipes o duques qu'esistan mediatizados. Ej.: Príncipes de Lippe. Príncipes de Ratibor. Duques de Arenberg.

Traducciones[editar | editar la fonte]

El términu nobleza puede traducise al inglés como peerage.

Dientro de la nobleza forana austriaca y alemana, los títulos apaecen nel so idioma orixinal, l'alemán, polo tanto la traducción d'esos títulos al español ye como sigue:

  • Erzherzog/Erzherzogin: Archiduque/Archiduquesa
  • Herzog/Herzogin: Duque/Duquesa
  • Prinz/Prinzessin (nel sentíu d'hijo/hijo o esposo/esposa del rei/de la reina), Fürst/Fürstin (como títulu de dellos soberanos, p. ex. Príncipe de Mónaco): Príncipe/Princesa
  • Graf/Gräfin: Conde/Condesa
  • Freiherr/Freiin/Freifrau: Barón/Baronesa de nacencia/Baronesa Consorte
  • Edler Herr/Edle Herrin: Noble Señor/Noble Señora

El títulu de Noble Señor (Edler Herr) ye un títulu especial y bien escasu (unu d'ellos ye'l de S.A.S. la princesa y noble señora Sophie zur Lippe-Weissenfel) y pa aquellos que lo tengan ye un complementu del títulu de príncipe o duque y solo pueden ostentalo estos dos últimos.[ensin referencies]

Nobleza nel antiguu Reinu d'Hungría[editar | editar la fonte]

A diferencia de los títulos en naciones anglosaxones o franques, n'Hungría hasta mediaos del sieglu XV, tolos nobles teníen el mesmu rangu, y lo que los estremaba yera la cantidá de propiedaes que teníen. Depués de la rexencia de Juan Hunyadi y del reináu del so fíu Matías Corvino, empezar a otorgar los títulos de barón y conde, como compensa por fechos heroicos frente a los turcos otomanos invasores, o cenciellamente por serviciu al rei húngaru. Estos nuevos títulos nun taben amestaos a un territoriu en particular, como asocedía n'otres naciones, onde había condaos, baronatos y señoríos (esto ye, nun esistía un títulu de «Barón de Montesquieu» que s'heredaba). Los trés rangos nobiliarios n'Hungría fueron entós el de conde, barón y señor noble húngaru.

Per otra parte, los nobles húngaros heredaben un «antenombre nobiliariu» (nemesi előnév) que yera cenciellamente'l nome de la so propiedá principal, que s'asitiaba delantre del apellíu con una lletra «i» pa denotar el «de» de pertenencia. D'esta manera, la familia noble Horthy de Nagybánya n'húngaru se denota: nagybányai Horthy. Los títulos nobiliarios y antenombres nobiliarios fueron suprimíos en 1945 cola llegada del comunismu y la disolución del Reinu húngaru.

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: noble
  2. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: nobleza
  3. Stone, Lawrence (1990). «"La familia de llinaxe abiertu. 1450-1630"», Familia, sexu y matrimoniu n'Inglaterra 1500-1800. Fondu de Cultura económica, páx. 59-74.
  4. Asina lo definió, ente otros, Juan Huarte de San Juan nel so Exame d'inxenios pa les ciencies, publicáu en 1575. Tamién asina figura en Floreto d'anécdotes y noticies diverses qu'arrexuntó un flaire dominicu residente en Sevilla a mediaos del sieglu XVI, ed. de F. J. Sánchez Cantón, en Memorial Históricu Español, XLVIII, Madrid: Real Academia de la Historia, 1948, p. 355: «Llamamos fidalgu de sangre a aquellos que nun hai memoria del so principiu nin se sabe por escritura en qué tiempu empezó nin qué rei fixo la mercé, que escuridá tien la república recibida por más honrosa que saber distinto lo contrario».
  5. Morales, 1988, páxs. 121-122.
  6. Morales, 1988, páxs. 123-124.
  7. Morales, 1988, páxs. 127-128.
  8. m.monografias.com/trabayos61/feudalismu/feudalismu2.shtml#xformideoltrifunc
  9. BACHINI, A. Llabradores, caballeros y monxos. La edá media. Madrid: EDITEX, 1999.
  10. Diccionariu de derechu canónicu: traducíu del qu'escribió en francés l'ablaya Andrés, volume 4, 1848.
  11. Díaz Ibáñez, Jorge (2009). «“Ilesia y nobleza na Sevilla Bajomedieval”». Anuariu d'Estudios Medievales. 
  12. Pérez García, Rafael M. (2011). «"Espirituales, cortes señoriales y llinaxes nobiliarios. Construcción y desenvolvimientu de climes sacru-espirituales de referencia social n'Andalucía de los sieglos XVI Y XVII"». Historia y xenealoxía. 
  13. Alarcon, Luis (1959). Ángel Custodio Vega, Juan Flors: Camino del cielu. Y de la maldá y ceguedá del Mundu, edición y prólogu d'Ángel Custodio Vega,. Ángel Custodio Vega, Juan Flors, páx. 43 y 46.
  14. Según la historiadora Mar Díaz Saiz, na obra Historia de Cantabria, a diferencia de la España meridional, nel norte'l númberu de nobles yera eleváu y les sos diferencies col pueblu llanu escases. El 50% de la población tenía dalgún títulu de fidalguía. Nel casu de Cantabria esta cifra foi mayor, algamando'l 83% de la población nel sieglu XVI y superando el 90% en redol a 1740.

Jorge Díaz Ibáñez, “Ilesia y nobleza na Sevilla Bajomedieval”, Madrid, Anuariu d'Estudios Medievales, xunetu-avientu, 2009

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Diccionariu enciclopédicu hispanu-americanu, Barcelona, 1887–1889, Montaner y Simón.
  • Enciclopedia moderna. Diccionariu universal de lliteratura, ciencies, artes, agricultura, industria y comerciu, Madrid, 1851, Francisco de Paula Mellado.
  • Abaté Gabriel François Coyer.- La nobleza comerciante, traducción del francés por Don Jacobo María d'Espinosa y Cantabrana, 1781, J. Ibarra, Madrid
  • Añales de la nobleza, de 1880 a 1890
  • Areilza Carvajal, José Mª [et al.], Compendiu de derechu nobiliariu, Ronda: Real Maestranza de Caballería; Madrid: Diputación Permanente y Conseyu del Grandor d'España; Sevilla: Real Maestranza de Caballería; Madrid: Cívitas, 2002
  • Argote de Molina, Gonzalo.- Nobleza d'Andalucía, Xaén: Riquelme y Vargas, 1992.
  • Armes y trunfos, Fechos heroicos de los fíos de Galicia. Aponderamientos de la so nobleza... escribélos Frai Felipe de la Gándara de la Orde de San Agustín, Madrid: por Pablo de Val, 1662.
  • Barriobero, Juan, La nobleza española: el so estáu llegal, Madrid, 1902
  • Basanta de la Riva, Alfredo, Nobleza guipuzcoana, Archivos, 1933.
  • Benet Capara, J.M.- Fundamentos de la nobleza de Cataluña, Madrid: Fidalguía, 1957.
  • Bethencourt, Francisco Fernández de.- Historia xenealóxica y heráldica de la monarquía española, casa real y grandes d'España. por F.F. de Bethencourt, Madrid 1900, 10 vols.
  • Clavero, Bartolomé.- Mayoralgu:.., Madrid: Sieglu XXI, 1989.
  • Catálogu alfabéticu de los documentos referentes a fidalguíes calteníos na seición de Conseyos Suprimíos, Archivu Históricu Nacional, 1920
  • Carrasco Martínez, Adolfo.- Sangre, honor y privilexu:.., Barcelona: Ariel, 2000.
  • Conde de Doña Marina, Armorial d'Aragón, 1991, Huesca
  • Conde y Cervantes, José Ignacio, Los caballeros de les Reales Maestranzas de Caballería na Nueva España, (prólogu de Concepción Algaba González), Ronda: Real Maestranza de Caballería; Valencia: Pre-Testos, 2007
  • Condesa de Aranda, Llárimes de la nobleza, 1639 (nesta obra la condesa llora la perda de les virtúes d'antaño de la nobleza española)
  • Courcelles, J.B.P.J.- Histoire génélogique et héraldique des pairs de France..., París, 1822-33, 12 vols.
  • Dames catalanes pernomaes, 1917
  • De la Corrolada, Juan.- Nobleza de Cataluña, Madrid: Fidalguía, 1954.
  • Dewald, Jonathan.- La Nobleza Europea: 1400–1800, Ronda: Real Maestranza de Caballería; Madrid: Diputación Permanente y Conseyu del Grandor d'España; Valencia: Pre-Testos, 2004
  • Domínguez Ortiz, Antonio.- L'Antiguu Réxime:.., Madrid: Alianza, 1986; Les clases privilexaes nel Antiguu Réxime, Madrid: Ismu, 1985.
  • Epistolariu de la nobleza española / Revista que dedica a la so Maxestá'l rei Don Alfonsu XIII el Centru d'Aición Nobiliaria, Madrid: Imprenta Clásica Española, 1916-1917.
  • Felices de la Fuente, María del Mar.- La Nueva nobleza titulada d'España y América nel sieglu XVIII..., Almería: O. d'A., 2012.
  • Fleckenstein, Josef, La caballería y el mundu caballerescu (en collaboración con Thomas Zotz; inclúi un estudiu sobre la caballería castellana de Jesús Rodríguez-Velasco), Ronda: Real Maestranza de Caballería; Madrid: Sieglu XXI d'España: Fundación Cultural de la Nobleza Española, 2006
  • Fluvià i Escorsa, Armand de.- Los Vizcondes y Vizcondaos de Barcelona...., Madrid, 1985.
  • García Hernán, David.- L'aristocracia na encruciada, Córdoba, 2000; La nobleza na España Moderna, Madrid: Ismu, 1992; Los Grandes d'España na dómina de Felipe II...., Madrid, 1993.
  • Guía de foresteros:..., Madrid: Imprenta Nacional, 1865; Guía de foresteros en Madrid, Madrid: Imprenta Nacional, 1838-1872.
  • Gerbet, Marie Claude.- Les nobleces españoles na Edá Media:..., Madrid: Alianza, 1997.
  • Huarte y Jáugueri, José María de, Nobiliariu del Reinu de Navarra, 1923.
  • Kyritses, Demetrios S.- The Byzantine aristocracy.., Tesis, Harvard University, 1997.
  • Mandramany y Catalayud, Mariano, Tratáu de la nobleza de la Corona d'Aragón...comparada cola de Castiella, 1788
  • Marichalar, Antonio, Riesgu y ventura del Duque de Osuna; ensayu biográficu, Madrid, 1933
  • Marqués y Espejo, Antonio, Memories de Blanca Capello Gran-Duquesa de Toscana..., 1803, Madrid, Imprentadora de Don Antonio Cruzado (biografía d'una duquesa de la nobleza toscana)
  • Mendoza y Bobadilla, Francisco de, El carbonizu de la nobleza española, sieglu XVI (dirixida al rei don Felipe II onde ponía en tela de xuiciu la llimpieza de sangre de la nobleza española)
  • Merín Álvarez, Abelardo, La sociedá abulense mientres el sieglu XVI: la nobleza..., Madrid, Impresa del Patronatu de Güérfanos de los Cuerpos d'Intendencia ya Intervención Militares, 1926
  • Morales, Antonio (1988). «Milicia y nobleza nel sieglu XVIII». Cuadiernos d'Historia Moderna 9:  páxs. 121-137. ISSN 1988-2475. https://revistes.ucm.es/index.php/CHMO/article/view/CHMO8888110121A. Consultáu'l 15 de xunu de 2016. 
  • Naudet, M., De -y noblesse et des compenses d honneur chez les romains, París, 1863
  • Pérez y López, Antonio Javier, Discursu sobre la honra y deshonra llegal: en que se manifiesta'l verdader méritu de la nobleza de sangre, 1781
  • Pers, Manuel, Reseña histórica sobre l'aristocracia española dende la invasión de los godos hasta 1836, 1836, J. Verdaguer, Barcelona.
  • Portugal, Pedro de.- Nobliario del Conde de Barcelos..., Madrid: Alonso de Paredes, 1646.
  • Powis, Jonathan, L'aristocracia (prólogu de Fernando Bouza; traducción y notes de Juan José Herrera de La Muela), Ronda: Real Maestranza de Caballería; Madrid: Sieglu XXI d'España: Fundación Cultural de la Nobleza Española, 2007
  • Procesos contra los nobles de la Unión aragonesa en 1301, Barcelona 1870 de los archivos inéditos del Archivu Xeneral de la Corona d'Aragón
  • Quintanilla Rasu, MªC..-La Nobleza señorial na corona de Castiella, Granada, 2008.
  • Romance históricu del noble castellanu D. Juan de la Tierra y..., 1800, Valencia, Imprenta d'Agustín Laborda y Campu (tratar nesti llibru de los amores d'esti caballeru y cómo aportó a Grande d'España y Señor de Illescas).
  • Ruvigny et Raineval, M.H.M., marqués de.- The Titled Nobility of Europe:.., Londres, 1914.
  • Saint-Allais, M. de.- Nobiliaire universel de France au Recueil xeneral des genealogies...., 1872–1877, 21 vols.
  • Salazar y Castro, Luis de.- Historia xenealóxica de la Casa de Lara, Bilbao: Wilsen, 1988; Duque d'Arcos. Memorial
  • Sánchez de Castro, Fernando.- La nobleza catalanoaragonesa encabezada por Ferran Sanxez Castro en 1274, editáu pol Conceyu de Barcelona (Cataluña), 1912
  • Sempere Guarinos, Juan.- Historia de los venceyos y mayoralgos, 1805 (otra edición Alicante, 1990, con estudiu preliminar de Juan Rico Jiménez).
  • Soria Mesa, Enrique.- La Nobleza na España moderna:.., Madrid: Marcial Pons, 2007.
  • Tratáu de la nobleza y llealtá, Valladolid, 1502, editum Didaco Gumiel.
  • Vaines, Dom de (de la congregación de San Mauro).- Diccionnaire raisonné de diplomatique,..., París: chez Lacombe, 1774, 2 vols (trata de los ennoblecimientos per codicilios honorarios na dómina de los emperadores romanos)
  • Valera, Diego de.- Espejo de la verdadera nobleza, Cuenca, 1441, manuscritu.
  • Vitales, Pedro.- Nobiliariu d'Aragón (completada felicidá obra por Pedro Torres de Zayas, y adendas de Vicencio de Vidania y Jiménez de Urrea).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

FONDOS DEL ARCHIVU DE LA NOBLEZA]