Escipión l'Africanu

De Wikipedia
Escipión l'Africanu
senador romanu

valor desconocíu - valor desconocíu
Cónsul romanu

205 edC - 205 edC
edil (es) Traducir


Gobernador romanu


censor romano (es) Traducir

Vida
Nacimientu Antigua Romacirca 235 de edC[1]
Nacionalidá Antigua Roma
Muerte Liternum (es) Traducir183 de edC[2] (51/52 años)
Familia
Padre Publiu Corneliu Escipión
Madre Pomponia
Casáu con Emília
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu Cornelius Scipio
Estudios
Llingües falaes llatín
griegu
Oficiu políticu de l'Antigua Romamilitar de l'Antigua Roma
Serviciu militar
Lluchó en segunda guerra púnica (es) Traducir
Guerra romano-siria (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Publio Cornelio Escipión Africanu Mayor (en llatín, P·CORNELIVS·P·F·L·N·SCIPIO·AFRICANVS MAIOR; Roma, 20 de xunu de 236 e.C. - Liternum, Campania, 3 d'avientu de 183 e.C.), tamién conocíu como Escipión Africanu, l'Africanu Mayor y el Grande, foi un importante políticu de la República romana que sirvió como xeneral mientres la Segunda Guerra Púnica.

Foi'l xeneral que ganó a Aníbal, na famosa batalla de Zama (202 e.C.), victoria que-y valió añedir la so agnomen, Africanu. Munchos piensen que Escipión foi l'únicu xeneral romanu que pudo vencer a Aníbal.

Ye descritu poles fontes antigües como un home de calter benévolu, bonable y magnánimo. El so xeniu militar deber a la comprendoria y al inxeniu, espardiendo amás ente los sos lexones, en delles ocasiones, la idea de qu'actuaba so la proteición de los dioses del panteón romanu.

Entamos de la so carrera militar[editar | editar la fonte]

Nacíu na familia patricia de los Escipiones, Publio empezó la so carrera militar so los auspicios del so padre, del mesmu nome (cónsul de 218 e.C., que cayería en Hispania en 211 e.C.), y l'ayuda del so tíu Cneo.

Siendo mozu inda, sorprendió-y la invasión d'Italia polos exércitos cartaxineses de Aníbal Barca y tuvo el so primer alcuentru col mesmu na batalla del Tesino. Acompañaba entós al so padre, daquella cónsul, y asignárase-y el mandu d'una turma (escuadrón de caballería) na retaguardia, alloñáu del peligru. Mientres la llucha'l so padre foi mancáu y Publio, qu'entós tenía 18 años, ordenó a los sos homes que lu siguieren pa rescatalo. Viéndolos bazcuyar, cargó él solo, faciendo avergoñar a los soldaos, que nun tuvieron más opción que sigui-y. Finalmente un grupu de caballeros arrodió al cónsul, llogrando rescatalo.

Más tarde el padre quixo compensalo cola corona cívica (a la que tenía derechu, por salvar a un ciudadanu), pero él refugar, aduciendo que l'aición en sí yá yera un pagu. Hai versiones qu'indiquen qu'en realidá foi un esclavu ligur quien rescató al padre de Escipión. Sicasí, la reaición de refugar el premiu encaxa cola personalidá del futuru xeneral.

Tamién participó na batalla de Cannas, la mayor derrota militar romana hasta la batalla de Arausio. Destacóse depués de la derrota, cuando dellos patricios romanos, totalmente desanimaos y viendo un futuru aveséu pa Roma, quixeron desertar y ufiertar los sos servicios nel estranxeru. Quedaron en realizar una xunta p'aldericar l'asuntu. Al enterase, Escipión atayó la xunta y encamentó-yos a usar esa enerxía pol bien de Roma. Obligó-yos a xurar llealtá a la so patria so pena de matar a quien nun lo fixera. Toos lo fixeron, ún por ún, medrosos y avergoñaos de los sos actos (inclusive Quintu Fabio Máximu, fíu de Fabio Máximu, el mayor enemigu políticu de la familia Escipión).

Por cuenta de estes aiciones Escipión yá se ganara'l favor del pueblu hasta tal puntu que foi nomáu por unanimidá edil curul nel añu 212 e.C., anque nun tenía entá la edá preceptiva. Nesta ocasión yá dio nicios del arguyu que-y caracterizó mientres tola vida pos, cuando los tribunos de la plebe oponer a la edilidad que solicitaba, él respondió con altiveza: "Si tolos quirites deseyen faeme conceyal, tengo los años abondos".[5]

Dempués de Cannas, la situación llegó al so puntu críticu cuando los exércitos romanos unviaos pol Senáu a Hispania, coles mires d'acabar coles bases cartaxineses na rexón, fueron aniquilaos por Asdrúbal Barca, hermanu de Aníbal, morriendo en dichos combates Publio y Cneo Cornelio Escipión, padre y tíu respeutivamente de Escipión l'Africanu, por causa de la traición de los mercenarios celtíberos.

Gayu Claudiu Nerón foi unviáu como propretor pa reemplazalos. Al añu siguiente (210 e.C.) los romanos decidieron reforzar el so exércitu en Hispania, y asitialo sol mandu d'un procónsul. Pero cuando'l pueblu axuntar pa escoyer a un procónsul, nengunu de los xenerales con esperiencia atrever a demandar tan peligrosu comandu.

Foi entós cuando'l mozu Escipión aprovechó la oportunidá. A pesar de que, con 24 años, nun tenía edá pa ocupar dichu puestu, foi escoyíu por unanimidá, siendo una esceición a la regla, tolerada pola precaria situación de Roma. Dempués de la votación muncha xente preguntó si votara correutamente, una y bones el rapazu escarecía d'esperiencia militar y entá s'atopaba de llutu. Pero a Publio bastó-y con un discursu p'aselar los ánimos.

Asina, nel añu 211 e.C. se autopropuso para procónsul, pero'l Senáu acabó negándose, encabezáu por Quintu Fabio Máximu, y foi unviáu a Hispania con namái'l grau de xeneral, con un imperium sobre les lexones en Hispania, ensin tener nengún títulu por cuenta de la so poca esperiencia y a la so mocedá. Foi unviáu a Hispania con un nuevu exércitu constituyíu por dos lexones, y un conseyu asesor de militares prestixosos. Tenía solo 24 años, escarecía d'abonda esperiencia militar, y nunca exerciera nengún cargu importante na República. El so ascensu debióse principalmente a la simpatía que causaba nel pueblu pola so mocedá, oratoria y pola desgracia de la so familia, el derechu de que la so vengación reivindicara pa sigo.

La campaña de Hispania[editar | editar la fonte]

Al llegar a Hispania, los romanos controlaben otra vegada namái la mariña nororiental, territoriu que coincide anguaño más o menos cola zona de Cataluña. Amás, l'exércitu taba desmoralizado poles derrotes y en clara inferioridá numbérica frente al exércitu d'Asdrúbal Barca y los sos aliaos celtíberos.

Anque tenía órdenes de permanecer a la defensiva, les desobedeció y preparó la invasión de la Iberia cartaxinesa. Ordenó que la flota romana cargara col equipu y les provisiones, mientres los sos soldaos avanzaben rápido pola mariña. Dizse que percorrió con tol exércitu, nuna selmana, el territoriu entendíu ente les sos bases na actual Cataluña y la capital cartaxinesa en Hispania, Carthago Nova (en púnicu Qart Hadast), l'actual Cartaxena.

L'exércitu cartaxinés, que desconocía la marcha de Escipión escontra la so capital y topábase en bases bien alloñaes, foi incapaz de llegar a tiempu pa evitar el sitio. Carthago Nova cayó en 209 e.C. tres un perbreve episodiu. Les tropes de Escipión atacaron por trés puntos: el ismu que xunía la ciudá con tierra, per mar y pola llaguna del norte de la ciudá, que taba afayada de defensores. Escipión, dando muestres d'una magnanimidad y moderación impropies de la so dómina, prohibió'l saquéu de la ciudá y respetó la vida de los sos ciudadanos; respetando tamién la vida de Magón, comandante de la guarnición de Cartago Nova.

Munchu historiadores consideren la cayida de Carthago Nova como'l puntu d'inflexón de la Segunda Guerra Púnica. Bastante ye que Cartago non yá perdiera la so capital en Hispania, el so principal base naval, sinón tamién les sos mines de plata, gran cantidá de cebera y armes almacenaes ya inclusive a los Prisioneru de guerra prisionerus y rehenes colos que s'aseguraben la llealtá de los pueblos sometíos.

Escipión tornó a Tarraco ensin ser fadiáu, onde permaneció mientres el restu del añu, yá que les sos fuercies nun yeren lo suficientemente numberoses pa enfrentase al enemigu nel campu de batalla, y taba ansiosu por fortalecer aliances colos xefes hispanos.

Nesto tuvo más ésitu de lo que podía habese antemanáu. La captura de Carthago Nova, según la so popularidá personal, llevó a que munches de les tribus hispanes desertaren de la causa cartaxinesa, y cuando retomó les aiciones nel añu siguiente, 209 e.C., Indíbil y Mandonio, dos de los más poderosos y hasta agora más fieles partidarios de Cartago, abandonaron el campamentu d'Asdrúbal y esperaron la llegada de Escipión.

Reforzáu colos sos nuevos aliaos, l'exércitu romanu avanzaba con rapidez pel sur. Nel añu 208 e.C. enfrentar en Hispania Asdrúbal y Escipión na batalla de Baecula, que terminó cola victoria de los romanos. Sicasí, el cartaxinés llogró escapar con parte de les sos tropes y coló pol Pandu, llogrando pasar los Pirineos escontra Italia p'atopase col so hermanu Aníbal, anque enantes de consiguilo foi ganáu polos dos exércitos consulares, tres una emboscada, na batalla del Metauro (207 e.C.), onde foi muertu.

Al añu siguiente, el propretor Marcu Silano ganó a Magón en Celtiberia, colo cual esti postreru coló al sur del país y xunióse a Asdrúbal, el fíu de Giscón, na Bética.

Escipión aprovechó pa realizar la conquista del valle del Guadalquivir, llamáu Baetis en dómina romana. En 206 e.C. producióse la postrera gran batalla en suelu hispanu, enfrentándose cartaxineses y romanos na batalla de Ilipa, cerca de Hispalis. Escipión volvió trunfar, y l'exércitu cartaxinés quedó definitivamente destruyíu. Les últimes bases de Cartago en Hispania cayíen rápido. La última ciudá púnica en Hispania, Gadir (l'actual Cádiz), rindióse esi mesmu añu. Mientres la campaña, Escipión asitió a los sos mancaos y veteranos nuna ciudá turdetana presistente, a la que llamó Itálica, baxu y xunto al actual Santiponce, unos quilómetros al norte de Hispalis, la moderna Sevilla.

Tres estes fazañes Publio Cornelio Escipión volvió a Italia.

Los planes de Escipión[editar | editar la fonte]

La subyugación de Hispania yera considerada por Escipión, namái como un mediu pa un fin. Paez que dende dalgún tiempu formárase la idea del proyeutu de treslladar la guerra a África, y asina obligar a los cartaxineses a llamar a Aníbal d'Italia.

Poro, resuelve, enantes de tornar a Roma, cruciar a África, y asegurar, si ye posible, l'amistá y la cooperación de dalgunos de los sos príncipes indíxenes. La so influencia personal yá s'asegurara l'adhesión de Masinisa, que sirvía nel exércitu cartaxinés de Hispania, pero que la so deserción de los sos antiguos aliaos yera enagora un secretu, y confía en que'l so mesmu ascendiente personal va sirvir pa ganar el sofitu del inda más poderosu Sifax, el rei de la tribu de los númides masesilos.

Con namái dos quinquerremes aventurar a salir de la so provincia, y llegar a la corte de Sifax. Ellí atopóse col so antiguu adversariu, Asdrúbal, el fíu de Giscón, que pasara de Gades col mesmu fin.

Lelio, quien acompañaba al so amigu, rellataba a Polibio que Escipión causó una gran impresión en Sifax, y que esti postreru llegó inclusive a la conclusión d'un tratáu d'alianza col procónsul romanu; pero la verdá paez ser que'l xeneral cartaxinés tuvo más ésitu que'l romanu; un ésitu, sicasí, que foi en gran parte por cuenta de los encantos de la so fía Sofonisba, a quien dio en matrimoniu al rei de los númides.

Escipión, al so regresu a Hispania foi sorprendíu por una terrible insurrección contra'l poder romano qu'españara ente munchos de los hispanos. Magón, quien s'atopaba inda en Gades, nun tuviera dificultaes pa socatrar la revuelta. La insurrección, sicasí, acabó llueu; y se infligió una tarrecible vengación sobre la ciudá d'Illiturgi, qu'había tomáu parte principal na revuelta.

Malapenes esti peligru sumió, Escipión foi presa d'una grave enfermedá. Ocho mil de los soldaos romanos, descontentos por non recibir el so salariu habitual, y ante torga d'escalar los pueblos, aprovechar d'esta oportunidá pa empecipiar un motín, pero Escipión recuperóse a tiempu pa encaloralo.

Darréu entartalló a los últimos restos de la insurrección en Hispania. Magón abandonara Hispania y cruciáu a Liguria pa intentar ayudar al so hermanu Aníbal, polo que yá nun había más enemigos en Hispania. Escipión arriendes d'ello, apurrió l'exércitu romanu, nel añu 206 e.C., a los procónsules L. Léntulo y L. Manlio Acidino, que fueren nomáu como los sos socesores, y tornó a Roma nel mesmu añu.

Escipión n'Italia[editar | editar la fonte]

La situación na República romana camudara fondamente mientres la so ausencia. Aníbal non yá nun volviera ganar a les lexones, sinón que perdiera cuasi tolos sos sofitos: les principales bases rebalbes (Capua, Tarento, Siracusa, etc.) cayeren y los sos habitantes amenorgaos a la esclavitú. Asdrúbal, que'l so exércitu cruciara los Alpes y preparábase p'axuntase con Aníbal, foi ganáu polos romanos na batalla del Metauro, en 207 e.C.

De nuevu en Roma, Escipión convertir en candidatu al consuláu, y foi escoyíu pal añu siguiente (205 e.C.) pol votu unánime de toles centuries, a pesar de qu'entá nun exerciera'l cargu de pretor, y namái tenía trenta años d'edá. El so colega foi P. Licinio Gruesu, que yera Pontifex Maximus, y nun podía, por tanto, salir d'Italia.

Arriendes d'ello, si la guerra diba siguir nel estranxeru, la realización de la mesma debía necesariamente recayer sobre Escipión. El so oxetivu yera preparar un exércitu col que desembarcar n'África, amenaciando a Cartago nel so propiu territoriu y forzando asina la marcha de Aníbal d'Italia, pero los más antiguos miembros del Senáu, y ente ellos Quintu Fabio Máximu, oponer a esti proyeutu, en parte por consideralo ventureru y en parte por celu al mozu cónsul.

Tou lo que pudo llograr Escipión foi la provincia de Sicilia, con permisu pa cruciar a África, si yera en beneficiu de la República, pero'l Senáu negóse resueltamente a da-y un exércitu, colo que l'autorización concedida a remolera escarecía d'utilidá práutica. Pero los aliaos teníen una visión más real de los intereses d'Italia que'l Senáu romanu: lo qu'ésti, cegáu polos sos mieos y los sos celos, negába-y, los aliaos italianos generosamente conceder, y en toles ciudaes d'Italia axuntaron voluntarios pa xunise al nuevu héroe, y pa poder someter a Cartago ensin l'ayuda del gobiernu romanu.

El Senáu nun podía negase a dexa-y apuntar voluntarios, y tal yera l'entusiasmu nel so favor, qu'él foi capaz de cruciar a Sicilia con un exércitu y una flota contra les mires ya inclusive los deseos del Senáu.

A pesar de que nun tenía mandu en Bruttii, asistió al amenorgamientu de Locri, y dempués de la conquista de la ciudá, dexó al so legáu, Q. Pleminius, al mandu del llugar. Esti postreru foi culpable de tales actos d'escesos contra los habitantes, qu'éstos unviaron una embaxada al senáu romanu pa quexase de la so conducta. Nel cursu de la investigación alegóse que Escipión dexara que Pleminius siguiera nel mandu dempués de ser dafechu informáu de la mala conducta del so llugarteniente, y entós Quintu Fabio Máximu y los sos otros enemigos aprovecharon la oportunidá p'acometer contra la conducta de Escipión, y primir pal so retiru inmediatu.

Anque'l Senáu emprestó oyíos a estos ataques, nun s'atrevió a la revocación inmediata, pero unvió una comisión a Sicilia pa investigar l'estáu del exércitu y, si los cargos nel so contra yeren fundaos, que-y ordenara volver a Roma. Los comisionados llegaron a Sicilia a principios del añu 204 e.C. Mientres l'iviernu Escipión había estáu ocupáu na realización de los sos preparativos, y nesi momentu'l so exércitu y la marina taben nel estáu más eficiente. Los comisionados almirar de lo que vieron. En llugar d'ordenar el so regresu a Roma, pidiéronlu que cruciara a África lo enantes posible.

Invasión romana del Norte d'África[editar | editar la fonte]

En consecuencia nel añu 204 e.C. Escipión, qu'agora yera procónsul, zarpó de Lilibeo y desembarcó n'África, non bien lloñe de Utica, ensin oposición de la flota cartaxinesa. Una vegada que llegaron los romanos, xunióse-yos un aliáu qu'a lo postrero resultaría decisivu: Masinisa, rei nominal de Numidia Oriental, desaposiáu del so tronu pol so rival, Sifax, rei de Numidia Occidental y aliáu de Cartago. Escipión punxo sitiu a Útica, ciudá allugada na mariña mediterránea d'África, pero la llegada de los exércitos xuníos de Sifax y Cartago obligar a retirase a pasar l'iviernu nun puexu saliente (llamáu Gens Cornelia poles tropes de Escipión, n'honor al so líder), qu'él fortificó. Escipión decidió entrar en negociaciones de paz, pero col secretu fin de pescudar tou lo necesario p'atacar por sorpresa a los sos enemigos.

Na primavera de 203 e.C., Asdrúbal Giscón, y Sifax meditaben un ataque xeneral per tierra y per mar contra les fuercies de Escipión, pero esti postreru, que foi informáu del so plan por dellos númides, antemanóse y atacó los sos dos campamentos na nueche, causando ingentes perdes a los cartaxineses y los númides, lo que dexó poner sitiu a la ciudá de Útica. Los cartaxineses y los númides axuntaron les sos últimes reserves (incluyendo mercenarios hispanos) pa enfrentase a Escipión. La consiguiente batalla de los Grandes Campos remató cola completa victoria romana, espulsando a Sifax del tronu de Numidia y obligando a Cartago a entablar negociaciones de paz. Aníbal foi llamáu por que tornara d'Italia.

Cartago y Roma alcordaron que la paz restablecer por aciu la perda de Cartago de cualesquier posesión non africana, entrega de tola flota de guerra, con esceición d'unes cuantes naves, y el pagu d'un tributu, según la reconocencia de Masinisa como rei independiente de Numidia. Sicasí, al llegar les tropes cartaxineses de Aníbal y Magón a África, decidió rompese l'alcuerdu por aciu l'agresión a unes naves romanes que buscaron abellugu d'una nube cerca de Tunicia. La guerra volvió empezar, pero la situación yera agora bien distinta.

Escipión reemprendió la campaña n'África y púnxose en contautu con Masinisa, quien-y apurrió 4000 caballeru y 6000 infantes. Aníbal, informáu de la so llegada, movilizó al so exércitu, pero enantes d'entrar en batalla trató d'axustar con Escipión. Nun habiendo llegáu a alcuerdos, disponer a la llucha.

El 19 d'ochobre de 202 e.C. producióse l'enfrentamientu ente los exércitos de Aníbal y Escipión na batalla de Zama. Tres cuasi un día enteru de batalla y n'inferioridá numbérica, l'inxeniu de Escipión frente a los ochenta elefantes y aproximao cuarenta mil cartaxineses dio una gran victoria a los romanos y los sos aliaos. N'honor a esta victoria, Publio Cornelio Escipión tomaría'l nome col que se fixo célebre: "l'Africanu".

El mesmu Aníbal decidió llevar a cabu les negociaciones de paz con Roma, pos entendió que yera inútil siguir aguantando. Les dures condiciones impuestes por Roma fueron: perdes de toles posesiones de Cartago fuera del continente africanu; prohibición de declarar nueves guerres ensin el permisu del pueblu romanu; obligación d'apurrir tola flota militar; reconocencia de Masinissa como rei de Numidia y aceptación de les fronteres ente Numidia y Cartago qu'ésti determinara; pagu de 10 000 talentos de plata (aproximao 260 000 kg) en 50 años; caltenimientu de les tropes romanes d'ocupación n'África mientres tres meses; entrega de 100 rehenes escoyíos por Escipión, como garantía del cumplimientu del tratáu.

Aníbal aceptó les condiciones, con cuenta de que los romanos dexáren-y en paz mientres ayudaba a Cartago a reconstituyir el so poderíu. El tratáu foi ratificáu por dambos senaos, el cartaxinés y el romanu, nel añu 201 e.C.

Escipión; Princeps Senatus[editar | editar la fonte]

En tornando a la capital y celebrar los sos trunfos sobre Cartago, Escipión ocupó un puestu nel Senáu de Roma. Tenía entós 35 años. En 199 e.C., Escipión foi escoyíu censor con P. Elio Petu y foi electu cónsul per segunda vegada en 194 e.C. con Tiberio Sempronio Longo. Coles mesmes, el censores conferíen-y el títulu de princeps senatus nel añu 190 e.C.

Escipión foi testigu nel senáu del recrudecimiento de los conflictos esternos qu'amenaciaben a la república.

Roma tuvo qu'enfrentase, primida polos griegos, col rei de Macedonia Filipu V, antiguu aliáu de Aníbal. Esti rei, que según dellos historiadores unviara refuerzos a Cartago mientres la batalla de Zama, asociárase con Antíoco III, el rei de Siria.

Mientres, en Hispania producíense constantes sulevaciones contra Roma, debíu, principalmente, a l'avaricia y crueldá de los gobernadores romanos.

Na mesma Cartago enfoscábense los conflictos. Aníbal, escoyíu sufete, enfrentar a la oligarquía púnica. Estos acusar de preparar una nueva guerra contra Roma y pretendieron apurri-y al senáu romanu por que lu executara. Sicasí, Aníbal escapó de Cartago y abellugóse na corte de Antioco III de Siria, ufiertándose-y como asesor militar.

En 193 e.C., foi unu de los trés comisionados que fueron unviaos a África pa mediar ente Masinisa y los cartaxineses, y nel mesmu añu, acordies con una hestoria rellatada por Quintu Claudio Quadrigario, foi unu de los embaxadores unviaos a Antíoco n'Éfesu, en que la so corte Aníbal moraba.

Ocaso de Escipión l'Africanu[editar | editar la fonte]

Semeya de Publio Cornelio Escipión l'Africanu como senador romanu.

Mientres Catón el Censor reprimía les sulevaciones en Hispania, Roma vencía a Filipu V na batalla de Cinoscéfalos.

En 190 e.C. Lucio Cornelio Escipión, l'hermanu de Escipión l'Africanu y Cayo Lelio fueron electos cónsules. Lucio, foi nomáu xeneral del exércitu que tenía de desembarcar n'Asia Menor (Turquía) y enfrentase con Antíoco III. Publio coló con él como'l so legáu, anque munchu historiadores consideren que yera él quien dirixía realmente l'exércitu.

Na guerra contra Antíoco, el fíu del Africanu, qu'acompañó al so padre, cayó en manes del rei de Siria. Ésti ufiertó lliberar a los cautivos ensin rescate, si l'Africanu llograba pa él una paz favorable, pero anque'l padre refugó la so propuesta, Antíoco unvió de vuelta al so fíu mientres él taba ausente del exércitu de resultes de la enfermedá.

Los exércitos romanos y los sos aliaos de Pérgamo enfrentar coles tropes siries na batalla de Magnesia, en 190 e.C. Antioco III nun escuchó los conseyos de Aníbal alrodiu de cómo tenía d'asitiar les tropes, despreciándolo por ser un xeneral estranxeru, y fixo casu a los sos conseyeros que propunxeron un plan que los llevaría a la derrota absoluta y a una gran victoria pa Roma.

Antíoco III tuvo que dexar tierres a los aliaos de Roma y pagar un fuerte tributu. Aníbal fuxó al saber que diba ser apurríu a los romanos, abellugándose na corte del rei de Bitinia, ellí pasó unos años como asesor militar del rei hasta que'l Senáu romanu mandó soldaos a prindalo, polo que, al enterase, suicidar en 183 e.C.

Lucio Cornelio Escipión recibió pol ésitu d'esta campaña'l nomatu de "l'Asiáticu".

L'Africanu tornó a Roma col so hermanu Lucio dempués de la finalización de la guerra en 189 e.C., pero los sos últimos años fueron amargaos polos continuos ataques de los sos enemigos. Poco dempués del so regresu, él y el so hermanu Lucio fueron acusaos de recibir sobornos de Antíoco pa tratar al monarca con poco rigor, y d'apoderase d'una parte del dineru qu'había pagu Antíoco al estáu romanu. L'acusación foi sostenida por M. Porcio Catón.

En 187 e.C., dos tribunos de la plebe nel nome de Petillii, socatraos por Catón y los demás enemigos de los Escipiones, riquen a Lucio Escipión que diera cuenta de toles sumes de dineru que recibiera de Antíoco. Lucio ellaboró, por consiguiente los sos cuentes, pero cuando taba nel actu de la entrega, l'arguyosu Africanu indignáu arrincar de les manes y romper en pedazo ante'l Senáu. Esta altiva conducta paez producir una impresión desfavorable, y el so hermanu ye lleváu a xuiciu nel cursu del mesmu añu, declaráu culpable y condergáu a pagar una fuerte multa.

El tribunu C. Minucio Augurino ordenó que lo llevaren a la cárcel y ellí tuviera deteníu hasta que'l dineru fora pagu; ante lo cual l'Africanu, más enfurecido entá con esti nuevu insultu a la so familia, rescató al so hermanu de les manes de los oficiales del maxistráu. Les propiedaes de Lucio, sicasí, fueron confiscadas, y, anque nun yeren abondes pa pagar la multa, los sos veceros y amigos contribuyeron generosamente pa saldala.

L'ésitu de la persecución de Lucio, envalentonó a los enemigos del mesmu Africanu. El so acusador foi M. Nevio, tribunu del pueblu, y l'acusación nun se fixo hasta'l final de 185 e.C. Cuando'l xuiciu empecipióse, Escipión non se dignó dicir una sola pallabra pa refutar los cargos que se fixeren contra él.

Escipión darréu abandonó Roma, y retiróse a la so casa de campu en Liternum. Los tribunos deseyaben anovar la persecución, pero Graco sabiamente persuadir por qu'abandonaren l'acusación.

La so muerte y descendencia[editar | editar la fonte]

Escipión nunca tornó a Roma. Él nunca se sometería a les lleis del Estáu, y polo tanto decidió expatriarse para siempres. Pasó los sos últimos díes nel cultivu de la so finca de Liternum, onde escribió les sos memories, y al morrer dizse que pidiera que'l so cuerpu fuera soterráu ellí, y non nel so país ingrato. El so requerimientu foi atendíu, y la so tumba entá esistía en Liternum nel tiempu de Titu Liviu.

L'añu de la so muerte ye inciertu. Polibio y Rutilio rellaten que morrió nel mesmu añu que muerren Aníbal y Filopemen, esto ye, en 183 e.C. Titu Liviu y Cicerón ponen la so muerte en 185 e.C., y Valerio de Ancio enantes de 187 e.C. La fecha de Polibio ye bien probablemente la correuta.

Escipión cásase con Emilia Tercia, la fía de Lucius Amelius Paullus, que cayó na batalla de Cannas, y colla tuvo tres fíos, un fíu, Publio Cornelio Escipión Africanu, y dos fíos, Cornelia Mayor y Cornelia Menor, la mayor de los cualos casóse con Publio Cornelio Escipión Nasica Córculo y la más nueva con Tiberio Sempronio Graco y, poro, convirtióse na madre de los dos célebres tribunos de la plebe Tiberio y Cayo.

Publio Cornelio Escipión na lliteratura, la pintura y la música[editar | editar la fonte]

La clemencia de Escipión. Cuadru de Sebastiano Ricci na Royal Art Colection de Londres.
  • La llexendaria toma de la ciudá de Cartago Nova pol xeneral Escipión foi narrada per primer vegada pol historiador Polibio nun testu del sieglu II e.C. Darréu, foi ampliada, arriquecida y glorificada por Titu Liviu nel so "ab urbe condita" (narración de la historia de Roma dende los sos oríxenes).
  • En El suañu de Escipión, incluyíu nel llibru VI 9-29 de Sobre la república, Marco Tuliu Cicerón rellata cómo Escipión l'Africanu apaecer al so nietu adoptivu, Escipión Emiliano, pa revela-y el verdaderu llugar de la gloria, describiendo los mundos celestiales y la formosa música qu'estos interpreten, inaudible pa oyíos humanos. Trátase de la tema pitagóricu de la harmonía de les esferes dende'l puntu de vista de la gloria que pervive no eterno y non no terrenal, na virtú y non na busca de reconocencia.[6] Darréu, Macrobio va ellaborar un Comentariu al Suañu de Escipión de Cicerón (Commentarii in Somnium Scipionis), conformando un estudiu refechu del famosu suañu.[7]
  • Tomar de la ciudá de Cartago Nova convertir nun mitu y pasó a la lliteratura, l'arte y la música sol títulu de La clemencia de Escipión, y convirtióse n'unu de les temes históriques preferíos de la poesía, la pintura, la escultura y la ópera de los sieglos XV al XVIII.
  • Escipión tamién ye mentáu nel himnu nacional d'Italia
Fratelli d'Italia,
l'Italia s'è desta,
dell'elmo di Scipio
s'è cinta testar.
Faltar pudo a Scipión Roma opulenta,
mas a Roma Scipión faltar nun pudo;
sía Blasón de la so envidia que'l mio escudu,
que del Mundu trunfó, vence al so falta.
Francisco de Quevedo y Villegas

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Q26844265. «Q24472712» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume XXXII, 1901. 
  2. Infames Romani ID: cad233b534574f9f8747bcf9bba1216b.
  3. «Cornelia» (en rusu). Brockhaus and Efron Encyclopedic Dictionary. Volume XVI, 1895. 
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 Afirmao en: Digital Prosopography of the Roman Republic. Identificador DPRR: 878. Apaez como: P. Cornelius (336) P. f. L. n. Scipio Africanus Maior. Data de consulta: 10 xunu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  5. T. Livio, Ab Urbe condita XXV, 2
  6. Marco Tuliu Cicerón, Sobre la república, Biblioteca Clásica Gredos, páxs. 158-171. Traducción: Álvaro D'ors.
  7. Macrobio (2006). Comentariu al Suañu de Escipión de Cicerón. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2851-3.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fontes Primaries
Fontes secundaries
  • H. H. Scullard, Scipio Africanus: Soldier and Politician, Thames and Hudson, Londres, 1970. ISBN 0-500-40012-1
  • H. H. Scullard, Scipio Africanus in the Second Punic War Thirlwall Prize Essay (University Press, Cambridge, 1930)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Predecesor:
Quintu Cecilio Metelo y Lucio Veturio Filón
Cónsul de la República Romana
xunto con Publio Licinio Gruesu Dives

205 e.C.
Socesor:
Marcu Cornelio Cetego y Publio Sempronio Tuditano
Predecesor:
Marcu Porcio Catón y Luciu Valeriu Flacu
Cónsul de la República Romana
xunto con Tiberio Sempronio Longo

194 e.C.
Socesor:
Lucio Cornelio Mérula y Quintu Minucio Termu
Predecesor:
Gayo Claudiu Nerón y Marcu Liviu Salinator
Censor de la República Romana
xunto con Publio Elio Petu

199 e.C.
Socesor:
Gayu Corneliu Cetegu y Sestu Eliu Petu Catu