Imperiu austrohúngaru

Coordenaes: 48°12′N 16°21′E / 48.2°N 16.35°E / 48.2; 16.35
De Wikipedia
Imperiu austriacu
Imperiu austriacu
Imperiu austrohúngaru
(de 1r marzu 1867 a 11 payares 1918)
Austria Alemana
Reinu d'Hungría
Primer República de Checoslovaquia
Estáu de los Eslovenos, Croates y Serbios
Reinu de Rumanía
Checoslovaquia
Segunda República Polaca
estáu desapaecíu
escudu del Imperiu Austrohúngaru
Himnu nacional Himno nacional del Imperio austrohúngaro (es) Traducir
Alministración
Capital Viena
Budapest
Forma de gobiernu Monarquía constitucional
monarquía dual (es) Traducir
Monarquía
Llingües oficiales alemán
húngaru
Rellaciones diplomátiques
Miembru de
Xeografía
Coordenaes 48°12′N 16°21′E / 48.2°N 16.35°E / 48.2; 16.35
Superficie 676615 km²
Llendaba con Prusia, Reinu de Saxonia, Reinu de Baviera, Imperiu alemán, Suiza, Liechtenstein, Reinu d'Italia, Principáu de Montenegru, Reinu de Montenegru, Imperiu Otomanu, Principáu de Serbia, Reinu de Serbia, Rumanía, Reinu de Rumanía y Imperiu Rusu
Demografía
Población 52 800 000 hab. (1914)
Densidá 78,04 hab/km²
Economía
Moneda florín austrohúngaro (es) Traducir y corona austrohúngara (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'Imperiu austrohúngaru, Monarquía austrohúngara o a cencielles Austria-Hungría (n'alemán: Österreichisch-Ungarische Monarchie; n'húngaru: Osztrák-Magyar Monarchia), foi un Estáu européu creáu en 1867 tres el llamáu Compromisu austrohúngaru, pol cual reconocíase al Reinu d'Hungría como una entidá autónoma dientro del Imperiu austriacu. Dende entós l'Imperiu foi denomináu austrohúngaru en razón de la igualdá ente dambos estaos. El nome oficial del Imperiu traduzse como: 'Los Reinos y Territorios representaos nel Conseyu Imperial y los Territorios de la Santa Corona Húngara de San Esteban' (n'alemán: Die im Reichsrat vertretenen Königreiche und Länder und die Länder der Heiligen Ungarischen Stephanskrone y n'húngaru: A Birodalmi Tanácsban képviselt királyságok és országok és a Magyar Szent Korona országai).

El soberanu gobernaba como emperador d'Austria sobre l'oeste y el norte, la llamada Cisleitania y como rei d'Hungría sobre la Transleitania. Nun esistía una ciudadanía común nin un únicu pasaporte pa los habitantes del Imperiu que podíen ser austriacos o húngaros, pero non dambos.

En 1914, en víspores de la Primer Guerra Mundial que lo llevaría a la so disolución, tenía una estensión de 675 936 km², cuntaba con 52 799 000 habitantes y yera consideráu como una de les grandes potencies europees y mundiales (6ª potencia mundial pola so PIB, la so producción industrial y el so comerciu esterior), destacando especialmente pol so prestíu cultural, artísticu ya intelectual.

Los territorios del desapaecíu Imperiu austrohúngaru entienden anguaño los de trece estados europeos: Austria, Hungría, Chequia, Eslovaquia, Eslovenia, Croacia, Bosnia y Herzegovina amás de les rexones de Voivodina y el Banato Occidental en Serbia, Boques de Kotor en Montenegru, Trentín-Altu Adigio y Trieste n'Italia, Transilvania, el Banato Oriental y Bucovina en Rumanía, la parte occidental de Galitzia y Silesia en Polonia y la parte oriental de Galitzia y la Rutenia Transcarpática n'Ucraína.

Historia[editar | editar la fonte]

Antecedentes del Compromisu[editar | editar la fonte]

Fernandu I consiguió'l reinu d'Hungría pa la dinastía Habsburgu.

El Reinu d'Hungría, creáu en redol al añu 1000, convertir mientres la Edá Media n'unu de los principales reinos europeos. Sicasí, asitiáu na frontera de la Cristiandá, sufrió frecuentes ataques de los turcos otomanos a lo llargo de los sieglos XIV y XV que debilitaron la so estructura social y económico. En 1526, el rei Lluis II d'Hungría foi derrotáu y muertu na batalla de Mohács llibrada contra les tropes invasores del Imperiu otomanu, nesi momentu'l tronu quedó vacante y asocediéronse una serie de disputes ente los príncipes vecinos pa ocupalo. Nun primer momentu foi coronáu'l voivoda húngaru Xuan I Szapolyai de Transilvania, llamáu «L'últimu rei húngaru de los húngaros» (en maxar: A magyarok utolsó magyar királya).

Fernando d'Habsburgu, hermanu del emperador Carlos V, reclamaba la corona de San Esteban, basáu nos derechos matrimoniales de la so esposa Ana Jagellón d'Hungría y Bohemia, hermana del fináu Lluis II. Una dieta rival reconocer como rei, lo cual desencadenó una guerra civil que foi aprovechada polos turcos pa invadir el país. Finalmente, Hungría quedó estreme en tres estados: el reinu húngaru, gobernáu polos soberanos del imperiu pertenecientes a la dinastía de los Habsburgu; el Vilayato de Buda ocupáu polos turcos en 1541 y el Principáu húngaru de Transilvania, que se convirtió en vasallu del Imperiu otomanu dende 1570.

Dicha separación del reinu d'Hungría caltúvose entós a lo llargo de casi sieglu y mediu de constantes batalles ente xermanos, húngaros y turcos. Nel Principáu de Transilvania protexóse y cultivóse la cultura húngara, ente que nos territorios húngaros ocupaos polos turcos apenes esistíen pobladores. La mayoría había emigráu buscando un sitiu más apropiáu pal cultivu y pa vivir, que nun tuviera so influencia turca. Los territorios húngaros baxu Dominiu de los Habsburgu siguieron poblaos y calteniendo la so cultura, anque col tiempu fueron adoptando ciertes traces xermániques. Esta división tamién definió la confesión relixosa de los pobladores de diches zones. Los húngaros de Transilvania yeren na so gran mayoría protestantes; los de los territorios turcos católicos y protestantes, mas nun adoptaron la relixón musulmana; y los de los territorios baxu control xermánicu yeren fervientemente católicos. Esti bracéu relixosu resultó una arma perfecta pa los príncipes húngaros de Transilvania como Esteban Bocskai y Gabriel Bethlen, quien buscaben reunificar el reinu, conduciendo asina delles guerres d'independencia contra los emperadores xermánicos. Sicasí, tolos sos intentos resultaron en fracasu y dempués de la tentativa de los turcos en 1683 d'invadir Viena, la Lliga Santa disponer a espulsar definitivamente a los otomanos de los territorios húngaros.

D'esta manera, en 1686 l'emperador xermánicu y rei húngaru Leopoldu I d'Habsburgu, xunto al so comandante'l príncipe Eugenio de Saboya, reconquistaron la ciudá de Buda. Dempués d'esta victoria siguieron primiendo a los exércitos turcos fuera del reinu, hasta que finalmente lo abandonaron en 1691. A partir d'esti momentu tol territoriu húngaru, incluyendo Transilvania, quedó so control del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, lo cual xeneró una serie de guerres de calter independentista en dichu territoriu.

El príncipe húngaru Emérico Thököly condució una revuelta a gran escala en contra del emperador xermánicu y rei húngaru Leopoldu I, que foi encalorada alredor de 1690 y obligar a emigrar a territoriu otomanu, onde finó en 1705. Darréu'l so fiyascu, Francisco II Rákóczi tamién príncipe húngaru de Transilvania, condució una guerra ente 1703 y 1711, que se vería encalorada por Leopoldu I, y tres la so muerte en 1705 pol so fíu José I d'Habsburgu.

Tres dichos intentos independentistes Hungría caltener ensin conflictos mientres más d'un sieglu, permaneciendo como parte del nuevu Imperiu austriacu que surdió tres la cayida del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu en 1805. Hungría alzóse nuevamente mientres la revolución nos Estaos alemanes en 1848, surdiendo la llamada Revolución húngara de 1848, na cual emponderóse'l nacionalismu y l'independencia de los Estaos europeos y el refugu al poder austriacu de los Habsburgu. D'esta forma, el 15 de marzu de 1848 les cais de Buda enllenar de xente, poetes ya intelectuales, políticos y militares que protestaben contra l'emperador austriacu Francisco José I. Les revueltes húngares fueron encaloraes gracies a la intervención del zar rusu, quien allegó n'ayuda del emperador austriacu, poniendo nuevamente a la nación húngara sol dominiu Habsburgu. El fracasu de la revolución desencadenó una serie d'execuciones de xenerales y dignatarios húngaros que se sulevaren contra los austriacos.

El compromisu[editar | editar la fonte]

Coronación de Francisco José ya Isabel como Reyes d'Hungría

Tres la Guerra austro-prusiana de (1866), na cual l'Imperiu foi ganáu xunto a Baviera por Prusia, Austria perdió la posibilidá de convertise na exa qu'articulara la unificación alemana, ocupando Prusia esti papel central. Foi este un momentu de debilidá aparente pa les aspiraciones autonomistes húngares, y los dignatarios d'aquel reinu aprovechar unviando una comitiva encabezada por Francisco Deák, que esixiría-y a Francisco José l'establecimientu d'un parllamentu n'Hungría, xunto a una mayor llibertá y un marcu d'autonomía. D'esta forma, en 1867, ante l'amenaza d'una nueva sulevación húngara, l'emperador austriacu robló'l tratáu conocíu como'l Compromisu del cual surdiría la monarquía dual austrohúngara. Foi tamién l'asentamientu definitivu de la política de los Habsburgu, que yá dende'l sieglu XVIII tendía a poner más atención ya importancia a los sos dominios direutos, que s'estendíen per Hungría, Bohemia, Moravia y otres rexones del este d'Europa en llugar de los distintos estaos alemanes.

L'alcuerdu yera na práutica un pactu ente los nacionalistes maxares y la corona, aceptáu por conveniencia polos alemanes y, en menor midida, por polacos y croates.[1] Los maxares llograron el poder d'influyir na política de la otra metá del país y exercer evitando, por casu, una reforma federal.[2]

La Monarquía Dual[editar | editar la fonte]

L'emperador Francisco José I; mientres el so reináu formó la monarquía dual.

Derrotáu n'Italia y Alemaña, l'imperiu decidió empezar a intervenir asiduamente nos Balcanes. Col españíu de la Guerra ruso-turca de 1877, Rusia (príncipe Gorchakov) y Austrohungría (conde Andrássy) roblaron l'alcuerdu secretu de Reichstadt el 8 de xunetu, pol que s'estremaba la península balcánica dependiendo de la resultancia de la guerra. La oposición direuta de los intereses rusos nos Balcanes llevó a Francisco José a aliase con Alemaña pa intentar llograr un equilibriu político y militar que yera vital pa los sos intereses.

L'asociación ente l'Alemaña de Bismarck y l'Imperiu austrohúngaru foi'l primer pasu nel procesu d'aliances europees que, xunto coles lluches nacionalistes de los pueblos del Danubiu y los Balcanes, apilaría esplosivos sobre'l polvorín étnicu y políticu qu'amburaría Europa na Primer Guerra Mundial. Efeutivamente, el Congresu de Berlín dio l'alministración de Bosnia-Herzegovina a Austrohungría. La invasión (1878) y posterior ocupación (1879) del territoriu asitió al imperiu nuna difícil situación frente al amenazante paneslavismo de Serbia y Rusia, naciones que se sintieron engañaes y atayaes por esti Congresu.

En 1879, l'imperiu xunir a Alemaña nuna alianza que depués incluyó tamién a Italia, llamada la Triple Alianza. Mentanto, la Lliga de los Trés Emperadores (Rusia-Alemaña-Austrohungría) foi revocada, lo que condució al alcuerdu contra natura ente l'autocrática y reaccionaria Rusia y la republicana Francia (Doble Alianza del 17 d'agostu de 1894).

Una de les peores crisis anteriores a la Gran Guerra llegó cuando Francisco José tomó la determinación de anexonase Bosnia-Herzegovina, el 6 d'ochobre de 1908, tal que-y autorizaba l'artículu 25 del Tratáu de Berlín (13 de xunetu de 1878). Magar pretendía detenese la cada vez mayor violencia de los separatistes serbios, en realidá, l'anexón nun fixo más qu'enguizar contra l'Imperiu, y perbién pudo empecipiase la Gran Guerra nesi momentu.

Serbia, indignada ante esta actuación, que ponía fin a les sos aspiraciones nacionalistes de la Gran Serbia, movilizó les sos tropes. Rusia, sintiéndose engañada per Austria no referente a les sos aspiraciones d'apoderar el Bósforo y los Dardanelos, sofitó a Serbia. Los ingleses convocaron una conferencia internacional, qu'Austria refugó por medrana a resultar vencida. Italia, pela so parte, suscribió un alcuerdu secretu con Rusia (Tratáu de Racconigi) pa caltener el statu quo nos Balcanes. Alemaña caltién la so «fidelidá nibelunga» (sic) escontra Austria, anque contién a Hötzendorf, nos sos intentos de declarar la guerra a Serbia, al empar que convence a los rusos por que se echen tras. Con ello trunfó la política alemana, que fadría frente común con Austria, el so únicu aliáu seguru.

Austria-Hungría participó tamién, anque la so contribución foi menor, na Alianza de los Ocho Naciones pa ganar al Llevantamientu de los bóxers en China mientres l'añu 1900.

Mientres les guerres de los Balcanes, los responsables de la política esterior austrohúngara negar en redondu a dexar la espansión serbia nel Adriáticu, refugu que recibió'l sofitu de los sos aliaos de la Triple Alianza. Esto fixo evidente'l deterioru de les rellaciones ente l'imperiu y el Reinu de Serbia.

La Gran Guerra[editar | editar la fonte]

Postal de la victoria de les potencies centrales sobre Serbia en 1915.
Tropes austrohúngares en 1916.

La Primer Guerra Mundial surdió, ente otres causes, de resultes de la inestabilidá interna del Imperiu austrohúngaru. La constante tirantez ente'l poder central y les minoríes separatistes (checos, serbios, italianos y rumanos) llevó a un conflictu multinacional nel senu del Imperiu, que nun podía menos que ser aprovecháu polos sos enemigos esteriores. L'odiu de los separatistes serbios pola anexón de Bosnia-Herzegovina llevó al asesinatu del archiduque Francisco Fernando d'Austria (sobrín de Francisco José I y herederu imperial) y la so esposa, Sofía Chotek, en Sarayevu el 28 de xunu de 1914 a manes del mozu estudiante nacionalista serbiu Gavrilo Princip, miembru d'un grupu nacionalista conocíu como la Mano Negra, qu'actuaba impunemente dende Serbia con financiamientu rusu.

Decidíu a dar una lleición a Serbia, el gobiernu austriacu unvió un ultimátum perentorio, que foi refugáu. Austria declaró la guerra'l 28 de xunetu. Como Austria-Hungría aliárase con Alemaña ya Italia na Triple Alianza, Francisco José tuvo de sofitase nel káiser Guillermo, que yera partidariu de castigar a Serbia, pero nun creía que Rusia s'arreyara nuna guerra a favor d'unos regicidas. Col conflictu con Serbia yá entamáu, lo únicu que debíen faer Austria-Hungría y la so aliada yera apangar a los rusos y torgar la esguilada del conflictu. Sicasí, contra lo esperao, Rusia decidió darréu unviar tropes pa defender a los serbios, y a pesar de los intentos d'apandamientu realizaos tantu pol emperador Guillermo como pol zar Nicolás, decretóse la movilización xeneral, ensin que Francia, deseosa de desquitase de la humildación de 1871 fixera nada p'aselar los ánimos. Alemaña, medrosa de perder la guerra, yá inevitable, si nun tomaba la iniciativa, esixó la cesación inmediata de la movilización y al nun recibir respuesta declaró la guerra a Rusia (1 d'agostu) y la so aliada Francia (3 d'agostu), invadiendo a la neutral Bélxica pa cayer por sorpresa na retaguardia francesa (Plan Schlieffen). Gran Bretaña, decidida a torgar la hexemonía alemana n'Europa y obligada a defender a Bélxica, declaró la guerra a Alemaña (4 d'agostu). La Gran Guerra Europea españara.

El 28 de xunetu de 1914, los austru húngaros empecipiaron les hostilidaes col intentu d'invasión de Serbia, qu'acabó cola conquista de Serbia y Montenegru a fines de 1915. Nel frente oriental Austria-Hungría, sicasí, nun pudo repeler la invasión de Galitzia. En xunu de 1916 tien ésitu una ofensiva rusa, dirixida pol xeneral Alexéi Alexéievich Brusílov, que s'interna nes llinies austrohúngares. Reximientos enteros pasar a les files ruses, demostrando la fraxilidá del Imperiu austrohúngaru.

En 1915, Italia xunir a los Aliaos y atacó Austria. Sicasí, la llarga serie d'ofensives sobre'l ríu Isonzo fracasó. En 1917, fueron los austru húngaros, reforzaos por tropes alemanes, quien baten duramente a los italianos en Caporetto. Esti desastre casi sacó a Italia de la guerra, pero'l frente estabilizó sobre'l ríu Piave.

Emperador Carlos I, el postreru reinante de los Habsburgu.

El 21 de payares de 1916, morrió l'emperador Francisco José I a metá de la guerra. Asocedió-y el so sobrín nietu, en concretu'l primoxénitu d'Otón Francisco (fíu del archiduque Carlos Luis), Carlos I d'Austria y IV d'Hungría. Carlos foi l'últimu monarca Habsburgu. Dende esti momentu, el nuevu emperador trató de sacar al Imperiu austrohúngaru de la guerra europea. La razón principal que lu llevó a ello foi la situación económica del país, que nun paraba d'empiorar, con una alta inflación, descontentu masivu ente los llabradores poles requisiciones de guerra, y fuerte refugu de los sindicatos obreros a la militarización de la industria. Al esmorecese a fines de 1916 la posibilidá de que Rusia pudiera invadir Austria-Hungría fíxose evidente qu'Alemaña yera la fuercia dominante de los imperios centrales no político y lo militar, provocando una nueva causa de descontentu ente la población eslava d'Austria-Hungría. El mesmu emperador deseyaba la paz pol convencimientu personal de que la sangría humana del conflictu podría siguir mientres enforma tiempu más.

N'abril de 1917 los Estaos Xuníos declaráron-y la guerra a los imperios centrales, lo que-y dio a la guerra'l calter mundial. Sicasí, los sos efeutos nun se sentiríen sinón hasta 1918. Foi'l principiu del fin pa los Imperios Centrales. Nos Balcanes, les tropes franceses atacaron les llinies búlgares en Macedonia. Dempués de pocos díes de llucha, Bulgaria entendió que nun podía face-yos frente y pidió el armisticiu. L'Imperiu otomanu taba a la llende de les sos fuercies y nun pudo contener a los británicos que tomaren yá Xerusalén y Bagdag y avanzaben escontra Anatolia. Franceses y británicos ocuparon el Oriente Próximu ya Iraq y l'Imperiu otomanu tamién se rindió.

El duelu ente italianos y austriacos taba coles mesmes por resolvese. Tres la humillante y desastrosa derrota italiana en Caporetto, el xeneral Armando Díaz atopóse primíu pol so Gobiernu, que precisaba d'una victoria nel frente alpín pa poder axustar. Los italianos (cola determinante ayuda de británicos y franceses) derrotaronn a Austria-Hungría na batala de Vittorio Veneto. Esti fechu sumar al escalabru del exércitu imperial nos Balcanes, y con él aceleró'l final de la monarquía de los Habsburgu.

L'emperador Carlos estremar de l'alianza con Alemaña y pocu dempués abdica, de la que se produz la secesión de les provincies del Imperiu y del Reinu d'Hungría, tresformáu depués en República.

Cronoloxía[editar | editar la fonte]

Gobiernu y política[editar | editar la fonte]

El xefe del Estáu yera'l emperador, de la familia de los Habsburgu, que yera de la mesma xefe de los dos Estaos, emperador d'Austria y rei d'Hungría; esto motivaba qu'en territorios de la corona d'Austria'l gobiernu fora denomináu «real imperial» (embrivíu como K.K., del alemán Kaiserlich Königlich) en señal de la identificación del monarca austriacu como rei y emperador simultáneamente. N'Hungría esta denominación nun foi fácilmente aceptada, riquiendo'l gobiernu de Budapest que'l monarca fuera designáu xebradamente como «emperador» y «rei» atendiendo a qu'Hungría tenía oficialmente'l rangu de reinu; por ello l'alministración utilizaba'l términu K.o.K. (del alemán Kaiserlich und Königlich, «imperial y real») pa designar los asuntos de tol imperiu.

Nos 51 años que duró la monarquía dual tuvo dos soberanos.

La esposa del emperador recibía'l títulu de emperatriz y ostentaba la representación del Estáu de la mesma qu'una reina o primer dama. Los dos emperatrices que tuvo Austria-Hungría fueron:

L'herederu al tronu yera'l Archiduque d'Austria. Los herederos fueron:

Parllamentu austriacu na Ringstraßy en 1900

Austria y Hungría calteníen dos parllamentos separaos, con sede en Viena y Budapest, respeutivamente, cada unu col so propiu primer ministru.[3] De la coordinación ente estos dos gobiernos encargaba'l Gobiernu del Emperador, dotáu en teoría d'un poder absoluto, pero llindáu na práutica. En dambos territorios, delles rexones, como Galitzia-Lodomeria, n'Austria, o Croacia-Eslavonia, n'Hungría, teníen un réxime autónomu d'autogobiernu.

Edificiu del parllamentu húngaru.

Había un Conseyu de Ministros Común, formáu polos dos primeros ministros, el ministru imperial d'Asuntos Esteriores, el Xefe del Estáu Mayor Imperial, el ministru de Finances, dellos archiduques y l'emperador, que s'encargaba del gobiernu de les responsabilidaes comunes (finances, defensa y política esterior). De la mesma, dos delegaciones representantes de cada unu de los dos parllamentos axuntar por separáu y votaben les propuestes del Conseyu de Ministros Común.[4] Sía que non, l'emperador tenía la decisión final en temes de defensa y rellaciones esteriores.

La invasión de competencies ente los ministerios conxuntos y los gobiernos de cada unu de los dos Estaos causó resfregones y desgobiernu, especialmente ente les fuercies armaes. Anque'l Conseyu de Ministros Común encargar de toles cuestiones militares, los gobiernos austriacu y l'húngaru encargábense xebradamente de les temes de reclutamiento, llexislación del serviciu militar, tresporte de tropes y la regulación de les cuestiones civiles de los militares. Por tanto, cada unu de los gobiernos tenía muncha influencia en cuestiones militares y cada unu podía esbaratar operaciones militares si xulgar conveniente a los sos intereses.

De cutiu diéronse conflictos sobre aranceles esteriores y sobre la contribución de cada unu de los Estaos a la facienda común (na qu'Austria asumía'l 70 % del presupuestu[5]). Según los alcuerdos del Compromisu de 1867, cada diez años teníense que renegociar estes temes,[5] y cada renovación portaba nuevos problemes políticos. En 1905 les rellaciones torcer cola disputa sobre qué llingua se debía utilizar nel exércitu húngaru y pola llegada al poder en Budapest, en 1906, d'un gobiernu de coalición nacionalista húngaru. Sicasí, los alcuerdos anovar n'ochobre de 1907 y en payares de 1917.

Al respective de la participación de la población nel gobiernu del imperiu, Austria favoreció un réxime parllamentariu a partir de les reformes de 1860, 1862 y 1867, que reconocieron les llibertaes relixosa, de pensamientu y d'asociación. Creóse un parllamentu bicameral o Reichsrat (cámara de diputaos y cámara alta). Ente 1861 y 1897 caltúvose'l sufraxu censitario ya indireutu al traviés de cuatro curias de les que taben escluyíos los trabayadores. En 1897 el canciller imperial, conde Badeni, creó una 5ª curia pa representar a los trabayadores, pero hubo qu'esperar a 1907 por que se concediera'l sufraxu universal y direutu a los austriacos, lo que redundó nos grandes partíos de mases (socialcristianos, socialdemócrates y panxermanistes).

N'Hungría, otra manera, caltúvose una política ríxido y centralista de maxarización de les minoríes (eslovacos, ucraínos, serbios y rumanos) que quedaben suxetes a l'autoridá del gobiernu de Budapest (quitando d'estes polítiques a les minoríes de croates y xermanos, protexíos espresamente pol Compromisu de 1867). La estensa nobleza húngara consiguió retener nes sos manes los poderes executivu y el llexislativu gracies a un sufraxu censitario bien restrictivu y a un fuerte autoritarismu que caltuvo sumisa a la mayoritaria población rural húngara, mientres acutaba la participación política de les minoríes a unos cuantos aristócrates rumanos y eslovacos, en cuantes qu'ucraínos y serbios namái teníen aseguráu'l so poder políticu a nivel municipal y local. El poder de la nobleza húngara basar nel control de la tierra que, hasta la revolución de 1848, pertenecía-yos por completu.[6]

El Compromisu de 1867 dexó que'l territoriu mayormente polacu de Galitzia-Lodomeria algamara una amplia autonomía alministrativa y cultural. En cuenta de la so llealtá a los Habsburgu, el control de los asuntos internos foi gradualmente tresferíu a la nobleza ya intelectualidá polaques por aciu un llindáu sufraxu censitario provincial, que beneficiaba a los polacos frente a los ucraínos que moraben mayormente n'atrasaes árees rurales vecines a Rusia. La nobleza polaca participó activa y llealmente na alministración imperial. De fechu Galitzia convertir n'«El Piamonte» del irredentismo polacu frente al autoritarismu del Imperiu alemán y del Imperiu rusu nes sos zones d'ocupación, naciendo la idea de la reconstrucción del Reinu de Polonia so la corona de los Habsburgu (idea que se va intentar llevar a la realidá mientres la Gran Guerra nel proyeutu fallíu de la Rexencia de Polonia).

Los croates consiguieron tamién autonomía dientro del Reinu d'Hungría en 1868. Los croates, mayoritariamente católicos y lleales a la dinastía Habsburgu, quedaron atayaos pol Compromisu austrohúngaru, que los asitiaba so l'autoridá del gobiernu húngaru, y caltuvieron una llucha constante pola defensa de los sos derechos y llibertaes frente a los gobiernos centralistes de Budapest.

División alministrativa[editar | editar la fonte]

La monarquía dual estremar nuna serie d'Estaos que formaben parte d'Austria o de Hungría, sacante Bosnia-Herzegovina que taba so alministración conxunta. La frontera quedó afitada nel ríu Leitha, polo qu'Austria recibía'l nome de Cisleitania y Hungría el de Transleitania.

Mapa del Imperiu austrohúngaru.
Mapa del Imperiu austrohúngaru.
  • Cisleithania
1. Bohemia :2.

Bucovina

3. Carintia
4. Carniola :5.

Dalmacia

6. Galitzia y Lodomeria
7. Provincia costera :8.

Baxa Austria | valign="top" |

9. Moravia
10. Salzburgu
11. Silesia austriaca
12. Estiria
13. Tirol
14. Alta Austria :15.

Vorarlberg

  • Transleithania
16. Hungría con Vojvodina y Transilvania
17. Croacia y Eslavonia
  • 18. Bosnia y Herzegovina
Austria – Österreich
Estáu Estatus Estensión (km²) Población (1910) Capital Población (1910)
Alta AustriaÖsterreich ob der Enns Archiducáu 11.982 853.006 Linz 71.000
Baxa AustriaÖsterreich unter der Enns Archiducáu 19.825 3.531.814 VienaWien 2.031.000
BohemiaBöhmen Reinu 51.947 6.769.548 PragaPrag 224.000
BucovinaBukowina Ducáu 10.441 800.198 ChernivtsiCzernowitz 87.000
CarintiaKärnten Ducáu 10.326 396.200 Klagenfurt 29.000
CarniolaKrain Ducáu 9.954 526.000 LiublianaLaibach 47.000
DalmaciaDalmatien Reinu 12.831 645.666 ZadarZara 14.000
EstiriaSteiermark Ducáu 22.425 1.444.157 Graz 152.000
Galitzia y LodomeriaGalizien und Lodomerien Reinu 78.497 8.025.000 LvivLemberg 206.000
Gorizia y Gradisca – Görz und Gradisca* Condáu principescu 2.918 260.721 GoriziaGörz
IstriaIstrien* Margraviato 4.956 403.566 ApolacePola
MoraviaMähren Margraviato 22.222 2.622.271 BrnoBrünn 126.000
SalzburguSalzburg Ducáu 7.153 214.737 Salzburgu 36.000
SilesiaSchlesien Ducáu 5.147 756.949 OpavaTroppau 31.000
TirolTirol Condáu principescu 26.683 946.613 Innsbruck 53.000
TriesteTriest* Ciudá 95 230.000 TriesteTriest 161.000
VorarlbergVorarlberg Estáu (land) 2.602 145.000 Bregenz 9.000
AustriaÖsterreich Imperiu (Kaiserlich) 300.004 28.571.446 VienaWien 2.031.000
Hungría – Ungarn
Estáu Estatus Estensión Población (1910) Capital Población (1910)
Croacia y EslavoniaKroatien und Slavonien Reinu 42.534 2.622.000 ZagrebAgram 80.000
HungríaUngarn Reinu 282.297 18.265.000 Budapest 882.000
RijekaFiume Ciudá 21 48.800 RijekaFiume 39.000
HungríaUngarn Reinu (Königlich) 324.852 20.935.800 Budapest 882.000
Alministración conxunta (dende 1908)
Estáu Estatus Estensión Población (1910) Capital Población (1910)
Bosnia-HerzegovinaBosnien und Herzegowina Estáu (land) 51.082 1.931.802 SarayevuSarajewo 52.000

Nota: Gorizia y Gradisca, Istria y Trieste formaben el Küstenland o «Provincia costera», que cuntaba con 894 287 habitantes y 7969 km².

Mapes[editar | editar la fonte]

Mapa étnicu del Imperiu austrohúngaru según el censu de 1910.
Mapa étnicu del Imperiu austrohúngaru según el censu de 1910.  
Mapa de les relixones del Imperiu austrohúngaru de 1881, edición de Andrees Allgemeiner Handatlas.
Mapa de les relixones del Imperiu austrohúngaru de 1881, edición de Andrees Allgemeiner Handatlas.  
Mapa físicu del Imperiu austrohúngaru de 1914.
Mapa físicu del Imperiu austrohúngaru de 1914.  

Economía[editar | editar la fonte]

Monedes de plata del Imperiu austrohúngaru nel Muséu de Arquelogía de Samsun.
Billete de 100 corones del añu 1912

La economía austrohúngara camudó fondamente mientres la dómina de la monarquía dual. El progresu teunolóxicu aceleró la industrialización y la crecedera de les ciudaes. Ante'l desenvolvimientu del capitalismu, les antigües instituciones feudales empezaron a sumir. El crecedera económica centróse nun principiu en Viena y la so redolada, nes rexones alpines y en Bohemia. Mientres los últimos años del sieglu XIX la crecedera económica estendióse tamién a la llanura húngara y les rexones de los Cárpatos. Al españar la Gran Guerra la economía austrohúngara yera la quinta economía europea y la sesta mundial pola so PIB, ocupando los mesmos puestos al respective de la so potencia industrial y comercial.

Dientro del Imperiu les rexones occidentales taben más desenvueltes que les orientales. Como muestra de la rápida crecedera económica, el PIB per cápita amontar a un ritmu de 1,45 % añal ente 1870 y 1913. Un nivel de crecedera comparable al d'otros países como'l Reinu Xuníu (1,00 %), Francia (1,06 %) o l'imperiu alemán (1,51 %).

Aun así, la economía d'Austria-Hungría nel so conxuntu atopábase inda por detrás de les d'otres potencies yá que empezara más tarde la so modernización. Asina, el Reinu Xuníu tenía un PIB un 70 % superior al austrohúngaru y l'Imperiu alemán un 100 %. Per otru llau había importantes diferencies de nivel económicu ente les distintes rexones (Bohemia o Austria calteníen niveles de desenvolvimientu económicu y social equivalentes a los d'Alemaña o Francia, ente que Transilvania, Galitzia o Bosnia-Herzegovina calteníen una gran semeyanza coles situaciones balcániques o ruses)

El ferrocarril estendióse rápido en tol territoriu austrohúngaru. Enantes, en 1841, l'Imperiu austriacu desenvolviera una rede de ferrocarriles nes rexones occidentales, con centru en Viena. Poco dempués y con mires de aprovechalo militarmente, el gobiernu invirtió fuertemente nel ferrocarril, construyendo llinies de tren escontra Bratislava, Budapest, Praga, Cracovia, Graz, Liubliana y Venecia. En 1854 Austria disponía yá de 2000 km de víes ferriales de les qu'un 70 % yeren propiedá del Estáu. Dende esi momentu'l gobiernu empezó a vender gran parte de les llinies a la iniciativa privada pa recuperar les sos inversiones y poder pagar los costos provocaos pola Revolución de 1848 y la Guerra de Crimea.

Dende 1854 hasta 1879 la iniciativa privada ocupar de la construcción de nueves víes. N'Austria, con 7952 km nuevos de llinies, y n'Hungría, con 5839 km, consiguir d'esta forma cohesionar la economía austrohúngara, siquier no que faía referencia al tresporte.

Dempués de 1879, el Gobiernu austrohúngaru empezó a racionalizar la rede ferroviaria, principalmente pola mor del frenu na crecedera económica mientres la depresión mundial de la década de 1870. Ente 1879 y 1900 construyéronse más de 25 000 km nuevos de víes en tol Imperiu, llegando'l ferrocarril a les rexones más orientales. En 1915 la rede ferroviaria llegó a tener más de 43 000 km (la tercera d'Europa).

La rede ferroviaria amenorgó los costos del tresporte y abrió nuevos mercaos pa productos d'otres rexones del Imperiu, sobremanera de les más industrializaes (Baxa Austria y Bohemia).

Demografía[editar | editar la fonte]

Población del Imperiu austrohúngaru por territorios
Territoriu Población (1910) Población (1914)
Alta Austria 853 000 864 000
Baxa Austria 3 532 000 3 635 000
Bohemia 6 770 000 6 860 000
Bucovina 800 000 818 000
Carintia 396 000 406 000
Carniola 526 000 530 000
Dalmacia 646 000 668 000
Estiria 1 444 000 1 468 000
Galicia y Lodomeria 8 025 000 8 212 000
Küstenland 894 000 938 000
Moravia 2 622 000 2 667 000
Salzburgu 215 000 221 000
Silesia 757 000 776 000
Tirol y Vorarlberg 1 092 000 1 130 000
Austria 28 571 000 29 193 000
Croacia y Eslavonia 2 622 000 2 670 000
Hungría 18 265 000 18 811 000
Fiume 49 000 49 000
Hungría 20 936 000 21 530 000
Bosnia-Herzegovina 1 932 000 2 076 000
Imperiu austrohúngaru 51 439 000 52 799 000

La población del Imperiu austrohúngaru yera de 48 592 000 habitantes nel censu de 1907. El censu oficial de 1910 refundiaba la cifra de 51 439 048 habitantes en tol Imperiu. Austria tenía 28 571 446, Hungría 20 935 800 y la provincia de Bosnia-Herzegovina 1 931 802. En 1914 la población yera de 52 799 000 habitantes.

La población taba desigualmente partida nel territoriu, que presentaba una densidá de población de 78 hab/km². En 1914, Austria tenía 97 hab/km² y Hungría 66 hab/km². El contraste yera cimeru ente les rexones industrializaes (Baxa Austria, Bohemia, Moravia y Silesia), que superaben los 120 hab/km², y les zones montascoses de los Alpes (Salzburgu, Tirol y Vorarlberg) y los Balcanes (Bosnia-Herzegovina y Dalmacia), que nun llegaben a los 60 hab/km². Les rexones centrales, dedicaes sobremanera a l'agricultura (Carniola, Croacia, Estiria y Hungría), teníen densidaes ente los 50 hab/km² y los 70 hab/km². La mariña taba densamente poblada, superando los 100 hab/km², y otres rexones d'economía mista (Alta Austria, Bucovina) taben ente los 70 y los 80 hab/km². La estensa provincia de Galicia y Lodomeria, la más poblada de la Cisleithania, taba en redol a los 100 hab/km².

Composición étnica[editar | editar la fonte]

Si daqué caracterizaba al Imperiu austrohúngaru yera la gran variedá de grupo étnicos que lo componíen, por cuenta de la diversidá llingüística, cultural y relixosa (quince nacionalidad con doce llingües y siete confesiones relixoses). Los grupos mayoritarios yeren l'austru xermánicu (23,9 %), de llingua alemana, y el maxar (20 %), de llingua húngara, y la relixón estatal yera la católica, amás de la predominante.

Los eslavos yeren el tercer grupu en númberu, magar s'estremaben lingüísticamente en seis idiomes (polacu, checu, eslovacu, ucraín, eslovenu y serbocroata) y ocho etnies, dalgunes d'elles de relixón musulmana (bosniacos o bosnios). Per otra parte esistíen pueblos llatinos, fundamentalmente italianos y rumanos, y tamién xudíos, estos concentraos nes grandes ciudaes y na rexón de Galitzia, de llingua alemana, húngara o yidis.

Población por nacionalidaes n'Hungría[7]
Nacionalidá !width=10% 1880 1890 1900 1910
Húngaros 6 445 487 7 426 730 8 679 014 10 050 575
Austriacos 1 953 911 2 107 577 2 114 423 2 037 435
Eslovacos 1 864 529 1 910 279 2 008 744 1 973 970
Rumanos 2 405 085 2 591 905 2 785 265 2 949 032
Ucranianos 356 062 383 392 427 825 472 587
Croates 2 352 339 (croates y serbios) 1 554 000 1 670 905 1 833 162
Serbios 1 057 264 1 042 022 1 106 471
Xudíos 624 826 707 961 826 222 932 458
Otros 264 689 318 251 394 142 469 255

De toes estes nacionalidaes, cinco yeren les denominaes «hestóriques» por constituyir nel pasáu los antiguos Estaos que formaron la monarquía y por considerase que s'atopaben nuna fase de mayor evolución política y social. Esta considerancia tenía de resultes la reconocencia de derechos políticos históricos y l'autorización pal usu de la mesma llingua na alministración y l'enseñanza. Austroalemanes, húngaros, polacos, croates y checos gociaben en diversu grau de privilexos políticos, alministrativos y/o culturales que-yos yeren negaos a los otros pueblos del imperiu.

Por rexones, los austriacos de llingua alemana yeren mayoría n'Austria, Carintia, Estiria, Salzburgu, Silesia, Tirol y Vorarlberg, habiendo fuertes minoríes xermanes en Bohemia (36,8 %), Moravia (27,6 %), Hungría (10,4 %), Transilvania (8,7 %), Bucovina (21,4 %) y Carniola (5,3 %). Los húngaros poblaben la llanura del Danubiu y Transilvania (34,8 %).

Los eslavos y llatinos distribuyir poles márxenes del Imperiu. Los checos habitaben Bohemia y Moravia; los polacos Galitzia occidental; los ucraínos Galitzia oriental y Lodomeria, según el norte de Bucovina y el sector transilvanu de Maramureş; los rumanos la mayor parte de Transilvania (55 %), les partes orientales del Banato y del este de la llanura Panónica, según la metá sur de la Bucovina; los croates y serbios habitaben Croacia-Eslavonia, Bosnia-Herzegovina, Dalmacia y Rijeka (Fiume n'italianu), y gran parte d'Istria; los eslovacos lo que güei ye Eslovaquia (alta Hungría); los eslovenos Carniola y en menor midida Estiria y Carintia; y los italianos y otros llatinos el sur del Tirol (actual Trentín) y les ciudaes de Gorizia, Istria y Trieste (Küstenland).

Ciudaes[editar | editar la fonte]

Principales ciudaes del Imperiu austrohúngaru (1910)
Pos. Ciudá !width=9% Población
Viena 2 083 630
Budapest 880.371
Praga 514.300
Lemberg 361.000
Trieste 229.510
Cracovia 183.000
Graz 168.808
Brünn 138.000
Szeged 96.063
10ª Szabadka 93.232
11ª Debrecen 90.764
12ª Czernowitz 87.100

Nel Imperiu austrohúngaru esistía una rede de ciudaes similar a les d'otros Estaos de la dómina, condicionada pola densidá de población, la industrialización y los condicionantes históricos. Asina, les principales ciudaes yeren les capitales de les rexones que conformaben l'Imperiu, tradicionales centros del poder políticu. El desenvolvimientu industrial sirvió, al igual que nel restu d'Europa, por que la población tendiera a concentrase nos nucleos urbanos, qu'esperimentaron una crecedera ensin comparanza mientres la segunda metá del sieglu XIX. En 1914 l'imperiu cuntaba con una estensa rede d'unes 30 ciudaes de más de 50 000 habitantes, amás de trés grandes metrópolis nel ámbitu económico y cultural européu.

A la cabeza de toles urbes taba la capital, Viena, que pasó de los 900 998 habitantes de 1869, dos años dempués de la creación del Estáu dual, a 2 083 630 en 1910, siendo en víspores de la Primer Guerra Mundial la tercer ciudá más grande d'Europa, tres Londres y París y cuarta de la Tierra, tres estes y Nueva York. Viena yera, amás de capital del Imperiu austrohúngaru, de la zona austriaca d'este. Yera la mayor metrópolis xermana mundial. La crecedera de Viena, qu'algamó en 1916 la so máxima población histórica con 2 239 000 habitantes, deber a una suma de factores que lu convirtieron nun centru políticu, económicu, industrial y cultural de primer orde européu y mundial, y por tanto'l mayor polu d'atraición demográfica de toa Austria-Hungría.

La segunda ciudá del Imperiu yera Budapest, que cuntaba con 880 371 habitantes en 1910 y una área metropolitana de 935 000, superando'l millón en 1914. Yera la capital y centru económicu y cultural del Reinu d'Hungría, l'otru Estáu de la monarquía dual, y taba poblada mayoritariamente por maxares con importantes minoríes xudía y xermana. Budapest yera la resultancia de la unión de los nucleos de Buda y Pest a finales del sieglu XIX.

N'importancia demográfica siguíalos Praga, capital del Reinu de Bohemia, n'Austria, que cuntaba con 224 000 habitantes (550 000 nel área metropolitana), poblada mayoritariamente por checos y con minoríes de xudíos y xermanos, y qu'esperimentó una gran crecedera por cuenta de la industrialización. Tres ella, Lviv (Lemberg), con 361 000 habitantes d'orixe polacu, ucraín y xermanu, capital de Galitzia; Trieste, con 229 510 italianos y eslovenos; Cracovia (Kraków o Krakau), l'antigua capital polaca, con 183 000 habitantes, centru del irredentismo polacu; les ciudaes de población xermana Graz y Brno (Brünn) superaben los 100 000 habitantes.

La rede de ciudaes taba xerarquizada demográficamente y cerca de los 100 000 habitantes cuntaben les ciudaes húngares de Subotica, Szabadka n'húngaru y Maria-Theresiopel n'alemán, Szeged y Debrecen. Tres elles Czernowitz, ciudá multiétnica mayormente xudía, capital de Bukovina, con cerca de 90 000 habitantes. Con más de 75 000 habitantes y unos 100 000 colos suburbios, Zagreb (Agram), actual capital croata, y Bratislava (Pressburg), de población xermana, eslovaca y húngara. Con más de 50 000 habitantes atopamos otres poblaciones como Cluj (llamada Klausenburg), Kecskemét, Arad, Timisoara (Temesvar), Fiume, Pilsen, Olomouc (Olmutz), Linz, Innsbruck, Liubliana (Laibach) o Sarayevu.

Les ciudaes austrohúngares cuntaben toes elles con fuertes minoríes xudíes (ente'l 10 y el 35 % de la población según les ciudaes), siendo pieza fundamental nel caltenimientu de la vida económico y cultural del imperiu al constituyir en gran parte les clases medies urbanes.

Fuercies Armaes[editar | editar la fonte]

Les fuercies armaes del imperiu yeren l'exércitu, la marina y les tropes Imperiales y reales d'aviación.

  • L'Exércitu Imperial y Real (Kaiserliche und königliche Armee) yera'l nome de les fuercies armaes terrestres del Imperiu austrohúngaru. Taba formáu por trés cañes distintes: l'exércitu puramente dichu, el Landwehr austriacu y el Honvédség húngaru.
  • La Marina de Guerra Imperial y Real (Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine) crear mientres la monarquía dual en 1867 y permaneció en serviciu hasta'l final de la Primer Guerra Mundial. Con anterioridá a 1867, esistíen les fuercies navales del Imperiu.

.


Les Artes[editar | editar la fonte]

Pabellón de la Secesión de Viena, construyíu en 1897 por Joseph Maria Olbrich pa les esposiciones del grupu de la Secesión

Los primeros años del sieglu XIX dempués del Congresu de Viena, hasta la revolución de 1848 carauterizar pol periodu Biedermeier de diseñu y arquiteutura, en parte alimentáu pola escena represiva doméstica qu'esvió l'atención a la domesticidá y les artes.

A pesar de la decadencia política del Imperiu de los Habsburgu a lo llargo del s.XIX, Viena caltuvo'l prestíu cultural, artísticu ya intelectual dende la Restauración hasta l'españíu de la Gran Guerra, prestíu ya influencia culturales solo comparables a los de París a lo llargo d'esti periodu. Col reináu de Francisco José (1848-1916) llegó una nueva era de grandor, tipificada pol estilu de la Belle Époque, con un ampliu edificamiento y la construcción de la Ringstrasse de Viena, colos sos edificios monumentales (oficialmente abrió'l 1 de mayu de 1865, dempués de siete años). Los arquiteutos de la dómina inclúin Heinrich Ferstel (Ilesia votiva, Museum für Angewandte Kunst Wien), Friedrich von Schmidt (Conceyu), Theophil Hansen (Parllamentu), Gottfried Semper (Muséu d'Historia d'Arte, Burgtheater), Eduard van der Nüll (Ópera) y August Sicardsburg (Ópera).

1897 vio l'arrenunciu d'un grupu d'artistes de l'Asociación d'Artistes d'Austria (Gesellschaft bildender Künstler Österreichs), encabezada por Gustav Klimt, que se convirtió nel primer presidente d'esti grupu que se conoció como la secesión de Viena o Wiener Secession (Vereinigung bildender Künstler Österreichs). El movimientu yera una protesta contra l'historicismu y el conservadorismu de la organización anterior, siguiendo movimientos similares en Berlín y Múnich. En parte esto yera una rebelión contra los escesos percibíos de la era anterior de Ringstrasse, y un pruyimientu pa volver a la simplicidá relativa de Biedermaier. D'esti grupu Josef Hoffmann y Koloman Moser formaron en Viena una agrupación d'Artes y Oficios (Wiener Werkstätte) en 1903 pa promover el desenvolvimientu de les artes aplicaes. La secesión acomuñóse con un edificiu específicu, el Pabellón de la Secesión (Wiener Secessionsgebaude), construyíu en 1897 y qu'allugaba a les sos esposiciones, a partir de 1898. La Secesión, tal como foi orixinalmente concebida, estazar en 1905 cuando Klimt y otros dexaron diferencies irreconciliables. El grupu sicasí duró hasta 1939 y l'españíu de la Segunda Guerra Mundial.

Arquitectónicamente foi la dómina del Jugendstil (Art Nouveau) y el trabayu oldeáu d'homes como Otto Wagner (Kirche am Steinhof) conocíu pol embellecimiento y Adolf Loos, que representó la moderación. Art Nouveau y l'estilu modernu llegaron relativamente tarde a Austria, alredor de 1900, y yera estremable del movimientu anterior n'otres capitales europees.

Una de les figures lliteraries prominentes foi Karl Kraus, l'ensayista y humorista, conocíu pol so periódicu "L'Antorcha" (Die Fackel), fundada en 1899. Franz Kafka nacíu en Bohemia, la so obra ta considerada una de les más influyentes de la lliteratura universal. Theodor Herzl foi un periodista y escritor austrohúngaru d'orixe xudíu, fundador del sionismu políticu modernu.

Na escena musical, Johan Strauss y la so familia apoderaron la escena vienesa mientres tol periodu, que tamién produció a Franz Schubert, Ludwig van Beethoven, Anton Bruckner, Johannes Brahms, Arnold Schoenberg, Franz Lehár y Gustav Mahler ente otros.

Pelos primeros años del sieglu XX (Fin de siècle) les vanguardies taben empezando a cuestionar los valores tradicionales, de cutiu chocantes pa la sociedá vienesa, como la obra d'Arthur Schnitzler, les pintures de Klimt y la música de Schoenberg, Anton Webern y Alban Berg y la segunda escuela vienesa (Zweite Wiener Schule).

Banderes y escudos[editar | editar la fonte]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Seton-Watson, p.133
  2. Seton-Watson, p.135
  3. Seton-Watson, p. 124.
  4. Seton-Watson, p. 131.
  5. 5,0 5,1 Seton-Watson, p. 132
  6. Macartney, p. 578.
  7. Seton-Watson, Treaty Revision, p. 486. Sobre la so fiabilidá, vease l'artículu.

Bibliografía básica[editar | editar la fonte]

  • Bled, Jean-Paul; "L'agonie d'une monarchie. Autriche-Hongrie 1914-1920". Tallandier, Paris, 2014.
  • Bérenger, Jean; "Histoire de l'empire des Habsbourg 1273–1918". Fayard, París, 1990.
  • Clark, Christopher; "Sonámbulos. Como Europa foi a la guerra en 1914". Galaxa Gutenberg, 2014.
  • Fejtö, François; "Requiem pour un empire défunt". París, 1988.
  • Jonhston, William M.; "El xeniu austrohúngaru. Historia social ya intelectual (1848-1938)"; Trad. d'Agustín Coletes, Rocío Coletes, Ángel Huerga y Teresa Jove. KRK Ediciones, Uviéu.
  • Schiavon, Max; "L'Autriche-Hongrie dans la Première Guerre mondiale. El fin d'un empire. Les Nations dans la Grande Guerre". Éditions SOTECA, París, 2011.
  • Schorsche, Carl Y.; "Vienne fin de siècle". Le Seuil, París, 1983.
  • Tapié, Victor-Lucien; "Monarchie et peuples du Danube". Fayard, París, 1969.
  • Taylor, A. J. P.; "La monarquía de los Habsburgu 1809–1918". Crítica, Barcelona, 1992.
  • Vidalenc, Jean; "L'Europe danubienne et balkanique 1867–1970". Masson, París.
  • Zweig, Stefan; El mundu d'ayeri. Memories d'un européu. Trad. de J. Fontcuberta y A. Orzeszek. Cantil, Barcelona, 2002.

Bibliografía complementaria[editar | editar la fonte]

  • Macartney, C. A. "Hungary Since 1918," The Slavonic and East European Review 7:21 (1929)
  • Seton-Watson, R. W. "The Austru-Hungarian Ausgleich of 1867." The Slavonic and East European Review 19.53/54 (1939)
  • Seton-Watson, R. W. "The Problem of Treaty Revision and the Hungarian Frontiers." International Affairs 12:4 (1933)

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]