Llevantamientu de los bóxers

De Wikipedia
Llevantamientu de los bóxers
Parte de cronología de la dinastía Qing (es) Traducir
Fecha agostu 1899 → setiembre 1901
Llugar China
Causes Trataos desiguales, descontentu ante les continues invasiones occidentales y xaponesa na China de la débil Dinastía Qing
Resultáu Victoria de l'Alianza de los ocho naciones
Belixerantes
Alianza de los ocho naciones (ordenaes por contribución):

Bandera del Imperiu de Xapón Xapón
Plantía:Xeodatos Imperio Rusu Rusia
Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu
Bandera de Francia Francia
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Bandera de Imperiu alemán Alemaña
Bandera d'Italia Italia

Bandera de Imperiu austrohúngaru Imperiu austrohúngaru
Sociedá de la xusticia y la concordia
Imperiu Qing
Comandantes
Bandera del Reinu Xuníu Sir Edward Seymour
Bandera de Imperiu alemán Alfred Graf von Waldersee
Ci Xi
Yuan Shikai
Fuercies en combate
49 255 en total soldaos2 = 50 000-100 000 bóxers
70 000 soldaos imperiales
Baxes
2500 soldaos
526 estranxeros
Dellos millares de chinos cristianos
Tolos boxers
20 000 soldaos imperiales
Civiles +18 952
[editar datos en Wikidata]

El Llevantamientu de los bóxers (義和團之亂 o 義和團匪亂), conocíu en China como'l Llevantamientu Yihétuán» (chinu tradicional: 義和團起義, chinu simplificáu: 义和团起义, pinyin: Yìhétuán Qǐyì, ‘los puños enhiestos' o, lliteralmente: ‘los puños rectu y harmoniosu'), foi un movimientu, empecipiáu en payares de 1899 y rematáu el 7 de setiembre de 1901, surdíu en China contra la influencia forana nel comerciu, la política, la relixón y la teunoloxía de los últimos años del sieglu XIX. N'agostu de 1900, cerca de 230 estranxeros, miles de chinos cristianos, un númberu desconocíu (ente 50 000 y 100 000) de rebeldes, los sos simpatizantes y otros chinos morrieren na revuelta y la so represión.

Antecedentes[editar | editar la fonte]

Guerres y trataos desiguales[editar | editar la fonte]

En 1840 españó la Primer Guerra del Opiu ente'l Reinu Xuníu de Gran Bretaña ya Irlanda y China. Ésta y la Segunda Guerra del Opiu fueron llibraes por cuenta de les disputes sobre'l comerciu del opiu en China, en tantu la corte imperial de Beixín trataba de prohibir dichu tráficu. Los comerciantes británicos nun pensaben arrenunciar al negociu d'esta droga, que yera cultivada en grandes estensiones na India y esportada más tarde a tol sureste asiáticu cuntando cola complicidá de funcionarios chinos corruptos. Tres la fácil derrota del mal forníu exércitu chinu, Gran Bretaña obligó al gobiernu imperial a vence-y la islla de Ḥong Kong a perpetuidad (a la que más tarde s'amestaron la península ya islles axacentes), dexar les importaciones d'opiu y abrir una serie de puertos al comerciu estranxeru; toes estes condiciones yeren manifiestamente lesives pa China al empar que llindaben la política de restricciones a los estranxeros que siguiera la Dinastía Qing.

Nesa mesma dómina, los franceses, rusos y xaponeses empezaron a aumentar la so influencia sobre China. Por cuenta de la so inferioridá económico y militar, la dinastía Qing foi obligada a roblar numberosos alcuerdos que seríen conocíos como los Trataos Desiguales». Dientro d'éstos inclúyense'l Tratáu de Nankín (1842), el Tratáu de Aigun (1858), el Tratáu de Tianjin (1858), la Convención de Beixín (1860), el Tratáu de Shimonoseki (1895) y la segunda Convención de Beixín (1898).

Nel añu 1895 China foi severamente ganada nuna guerra contra Xapón. L'enfrentamientu, particularmente violentu, saldar cola perda de les islles Pescadores y Formosa, amás del pagu de fuertes indemnizaciones y concesiones comerciales a los vencedores. Tou esto traducióse nuna importante crisis económica en tol país, según nuna humildación nacional ante una nación vecina que s'había occidentalizado velozmente.

Panfletu antioccidental impresu en 1899, mientres la rebelión de los bóxers.

Movimientu antioccidental[editar | editar la fonte]

Los trataos roblaos coles potencies europees y con Xapón fueron consideraos fuertemente inxustos por munchos chinos, creciendo asina'l so odiu escontra los foranos según la so desaprobación escontra'l gobiernu imperial, que'l so prestíu quedara bien menguáu coles severes derrotes militares ante Reinu Xuníu en 1840 y más apocayá cola guerra de 1895 col Xapón, que non solamente implicaben el pagu d'enormes indemnizaciones a los vencedores sinón amás la perda de territorios.

Tales fracasos, xuníos a la perda de ingentes cantidaes de territoriu ensin apenes discutiniu (Hong Kong, Formosa, Corea, la rexón del Amur, la isla de Sajalín, partes de Mongolia esterior y Asia Central, etc.) causaron una fuerte conmoción nel pueblu, hasta entós somorguiáu na idea ficticia d'una superioridá absoluta del Estáu chinu frente a unos bárbaros estranxeros a los que se despreciaba.

La mesma Dinastía Qing alimentara mientres décades la idea de la superioridá» del Imperiu Chinu frente a los foranos, calificaos despectivamente como «bárbaros», pero les graves derrotes de 1840 y de 1895, xunto cola intervención militar de Francia y Reinu Xuníu en 1854 (que llegó a invadir y escalar la mesma Beixín) amosaben a munchos funcionarios que la ideoloxía de la corte imperial taba bien alloñada de la realidá, y que l'atrasu tecnolóxico y económico de China convertir en presa fácil de les ambiciones estranxeres. Sicasí, esta situación tamién xeneró un silenciosu pero firme refugu de dellos intelectuales a tola cultura forana y a la mesma guarda d'estranxeros en China, acusando a la corte imperial de debilidad ante esta situación; llueu empezaron a suplir los rumores sobre crímenes realizaos impunemente polos estranxeros, ante los que'l sumisu emperador prefería ignorar.

La masiva llegada de misioneros cristianos occidentales tres la derrota china tamién causó resfregones cola Ilesia católica y col protestantismu, en tantu los sectores más tradicionalistes acusar de trastornar la cultura china y d'atentar contra'l calter nacional del país, mientres los chinos qu'aceptaben tales influencies yeren condergaos como traidores. En Guizhou, les autoridaes llocales manifestaron el so desconciertu ante la visión d'un cardenal católicu que yera tresportáu nuna llitera cola decoración propia d'un gobernador rexonal. Toes estes rocees desaguaron en numberosos biltos de desobediencia civil en gran parte del país a finales del sieglu XIX, rexistrándose agresiones contra estranxeros y contra chinos convertíos al cristianismu.

El llevantamientu popular foi impulsáu por un grupu conocíu como los Yihetuan o ‘puños rectos y harmoniosos' (義和拳, llamaos bóxers —‘boxeadores'— polos ingleses, en referencia al ritual d'artes marciales que practicaben porque según ellos faía-yos inmunes a les armes), un grupu que s'opunxo primeramente a la dinastía manchú de los Qing pero más tarde reconcilióse con ella y concentróse nel norte del país, onde les potencies europees empezaren a esixir concesiones territoriales, ferroviaries y mineres. En payares de 1897, l'Imperiu Alemán respondió a la muerte de dos misioneros na provincia de Shandong apoderándose del puertu de Qingdao. Al mes siguiente, una escuadra rusa tomó posesión de Lüshun, nel sur de Liaoning. Reinu Xuníu y Francia siguiéronlos, tomando posesión de Weihai y Zhanjiang, respeutivamente.

La rebelión[editar | editar la fonte]

Los bóxers empezaron a amontar la so actividá en Shandong en marzu de 1898. El detonante de la rebelión asocedió nuna pequeña aldega de la provincia, onde unos misioneros demandaben la entrega d'un templu local que según ellos yera una antigua ilesia católica confiscada pol emperador Kangxi (1661-1722), en fuerte oposición a los paisanos. Les autoridaes llocales mediaron nel conflictu, fallando a favor de los misioneros y apurriéndo-yos el control del edificiu. Como respuesta, los llabradores subleváronse y atacaron la reconstituyida ilesia sol mandu de los bóxers.

Guerrero bóxer en 1900.

La estensión de la rebelión coincidió cola llamada Reforma de los Cien Díes (del 11 de xunu al 21 de setiembre de 1898), impulsada pol emperador Guangxu col fin de modernizar l'alministración, cosa a la que s'oponía fuertemente la so tía, la emperatriz Cixi que tarrecía perder el so poder omnímodu na corte por cuenta de estes innovaciones. Tres una primer derrota de los bóxers a manes del exércitu chinu nel mes d'ochobre, los rebeldes proclamaron la so obediencia fiel a l'autoridá imperial o, con mayor exactitú, la so llealtá a la emperatriz Cixi, quien decidió usalos como preséu pa destruyir toa influencia estranxera en China y asegurar el so propiu poder políticu frente a los funcionarios con idees reformadores. Asina, el gobiernu chinu, fuertemente controláu pola emperatriz, dictó delles lleis en favor de los bóxers a partir de xineru de 1900, ente que éstos concentraron los sos ataques contra los misioneros y conversos al cristianismu. Les crecientes protestes de los gobiernos occidentales fueron desoyíes.

En xunu d'esi añu, los bóxers (a los que se sumaren soldaos imperiales) atacaron destacamentos d'occidentales en Tianjin y Beixín. Les embaxaes estranxeres na capital, a les que fuxeren los sos ciudadanos residentes en Beixín, convirtiéronse llueu n'oxetivu de los bóxers, anque la mayoría de les delegaciones, arrexuntaes nel so propiu barriu (Barriu de les Delegaciones de Beixín), atopábense bien protexíes poles sos propies muralla y la cercanía a la Ciudá Prohibida, onde, paradóxicamente, fueren construyíes por orde del emperador col fin de teneles so vixilancia permanente. Les delegaciones de Reinu Xuníu, Francia, los Países Baxos, Estaos Xuníos, Italia, Imperiu rusu y el Xapón de fechu compartíen el mesmu complexu defensivu, y a namái unes cais de distancia atopaben les de Bélxica y España, dende onde llegaron los sos representantes pa ponese a salvo.

Nun pudo faer lo mesmo la delegación del Imperiu alemán, de constitución más recién y por ello asitiada nel otru estremu de la ciudá. El día 20 foi asaltada finalmente polos bóxers, quien prindaron y executaron al embaxador alemán, barón Klemens von Ketteler. Como resultáu d'ello, les potencies estranxeres declararon la guerra a China, siendo que la emperatriz Cixi respondió proclamando les hostilidaes contra elles. Hasta la llegada de les fuercies militares unviaes na so ayuda, el mesmu personal diplomáticu tuvo de defendese del asediu de los bóxers solamente con armes llixeres y un vieyu cañón al que se moteyó como'l Cañón Internacional»[1] por cuenta de que la so caña yera británica, la cureña italiana, los proyeutiles rusos y los artilleros al cargu del so manexu estauxunidenses. Dirixeron la defensa'l ministru británicu pa China, Claude Maxwell MacDonald, y el coronel xaponés Shiba Gorō.

L'enfrentamientu foi llargamente siguíu pola prensa internacional, que describió toa clase d'ataques violentos y otomíes varies cometíos contra los estranxeros residentes en China, munches d'elles descomanadamente esaxeraes. Esto provocó un ampliu sentimientu antichino n'América del Norte, Europa y el Xapón. Sicasí, los principales afeutaos fueron los cristianos chinos (de los que la prensa europea mayormente nun s'ocupó), que siendo muncho más numberosos y ensin poder fuxir a nenguna parte fueron oxetu de violaciones, tortures y asesinatos.

A pesar de los sos esfuercios, los bóxers nun llograron superar les defenses del recintu. N'agostu, l'asediu de les embaxaes yera llevantáu poles tropes unviaes pola llamada Alianza de los ocho naciones suscrita polos gobiernos de: Alemaña, Austria-Hungría, Estaos Xuníos, Francia, Reinu d'Italia, Xapón, Reinu Xuníu y l'Imperiu rusu.

Operaciones de l'Alianza[editar | editar la fonte]

Representación de les tropes de l'Alianza de los Ocho Naciones según una impresión xaponesa de 1900. Los soldaos, qu'apaecen colos uniformes ya insinies navales, correspuenden (d'esquierda a derecha) a les marines d'Italia, Estaos Xuníos, Francia, Austria-Hungría, Xapón, Alemaña, Rusia y Reinu Xuníu.

L'exércitu de rescate de los aliaos componer d'unos 54 000 homes a les órdenes del xeneral británicu Alfred Gaselee, de los cualos unos 5000 yeren chinos contrarios a los bóxers, 20 840 xaponeses, 13.150 rusos, 12 020 británicos, 3520 franceses, 3420 estauxunidenses, 900 alemanes, 80 italianos y 75 austru-húngaros. En xunetu desembarcaron cerca de Tianjin y punxeron sitiu a la ciudá, que cayó'l día 14. Tamién prindaron los fuertes de Taku, asitiaos nel estuariu del ríu Hai He, y cuatro destructores chinos, llabor na que se destacar el barón Roger Keyes.

N'asegurando la zona, l'exércitu de Gaselee partió escontra Beixín (a 120 km de distancia) el 4 d'agostu. La marcha foi sorprendentemente fácil a pesar de que nel percorríu atopábense aparcaos unos 70 000 soldaos imperiales y un númberu averáu de rebeldes armaos, que prefirieron evitar los enfrentamientos direutos. Namái se produció un combate de cierta importancia en Yangcun, a unos 30 km de Tianjin.

Sicasí, la meyora de les tropes estranxeres tuvo que ralentizase debíu al mal tiempu, desaxeradamente húmedu y con temperatures d'hasta 43 °C. L'exércitu entró finalmente en Beixín el 14 d'agostu, onde llevantó l'asediu a les embaxaes y darréu dio en esplegase pela ciudá col fin d'ocupala, rexistrándose numberosos combates caleyeros. La familia imperial y la so corte abandonaron entós la Ciudá Prohibida y abellugar en Xi'an.

Tropes aliaes na Ciudá Prohibida.

Tres la ocupación, les tropes estranxeres apurrir al saquéu, la destrucción, los asesinatos sumarios y les violaciones. La mesma Ciudá Prohibida y otres dependencies imperiales fueron escalaes, llegando a sacrificase los animales de los Xardinos Imperiales pa sirvir d'alimentu a los soldaos (lo que significó ente otres coses, poner en peligru d'estinción al venáu del Padre David en China). La población foi fuertemente reprimida pa evitar que se llevantara nuevamente contra los estranxeros a pesar de la destrucción y robu de les sos propiedaes. N'ochobre, les tropes ruses aparcaes na rexón del Amur cruciaron la frontera ya invadieron Manchuria, onde tamién actuaron con violencia contra la población civil.

Les hostilidaes terminaron finalmente'l 7 de setiembre de 1901, cuando la dinastía Qing aportó a roblar el Tratáu de Xinchou o «Protocolu Bóxer», un nuevu tratáu desigual colos gobiernos d'Alemaña, Austria-Hungría, Bélxica, Francia, Estaos Xuníos, España, Reinu Xuníu, Italia, Xapón, Países Baxos y Rusia, que s'axustó na Llegación española so la direición del ministru español, Bernardo de Cólogan.[2]

Consecuencies[editar | editar la fonte]

El tratáu de paz establecía'l compromisu del gobiernu chinu d'executar a 10 oficiales implicaos na revuelta, pagar 333 millones de dólares a los vencedores en conceutu d'arreglos de guerra a lo llargo de 40 años, conceder entá más ventayes comerciales a los estranxeros y dexar el estacionamiento de tropes per parte d'éstos ente Beixín y el Mar Mariellu, col fin de garantizar la seguridá de les embaxaes estranxeres na capital.

Barcos rusos fundíos en Port Arthur (1905).

China nun perdió nuevos territorios nesta ocasión debíu en gran parte a que los vencedores nun terminaron de ponese d'alcuerdu sobre les llendes de les sos zones d'influencia o anexón nel futuru. Nos años siguientes, l'alianza eslleióse y cada unu de los sos antiguos integrantes intentó imponer el so propiu plan pa China. Les disputes ente Rusia y Xapón en redol al dominiu de Manchuria y Corea llevaron finalmente a la Guerra Ruso-Xaponesa de 1905, na que s'impunxeron los nipones. Con esta victoria, Xapón aumentó entá más el prestíu internacional consiguíu nes guerres contra China y afitó la so posición como potencia hexemónica nel área, en desterciu de Rusia. Col fin de compensar l'ascensu xaponés, Estaos Xuníos y Gran Bretaña decidieron más tarde amenorgar el castigu impuestu a China, invirtiendo gran parte de les indemnizaciones de guerra na concesión de beques a ciudadanos chinos y na construcción d'universidaes, como la de Tsinghua. Los pagos amenorgaríense o atayaríen definitivamente a lo llargo de la década de los 30, antes de lo previsto.

Pela so parte, la Dinastía Qing quedó desacreditada una vegada más a güeyos de los funcionarios y el pueblu llanu, aumentando ente les élites los sofitos al establecimientu d'una república. Cixi trató de frenar esto abandonando la política conservadora que defendiera hasta entós y realizando múltiples reformes nos sos últimos años, llegando a prometer que se realizaría l'establecimientu d'un nuevu réxime constitucional en 1916. La muerte de la emperatriz en 1908 atayó estos planes, y finalmente China convertir nuna república tres la revolución de 1911.

Como conmemoración de la so participación nesta espedición, los soldaos del 9º Cuerpu d'Infantería d'Estaos Xuníos fueron moteyaos «manchúes» y añedieron la figura d'un dragón imperial al so uniforme.

Discutiniu na China actual[editar | editar la fonte]

Esiste ciertu discutiniu na China actual alrodiu de lo que fueron y significaron los disturbios de 1898-1901. Ente que delles fontes considerar una rebelión» o «desorde» (亂, mandarín luan), términos que tienen un sentíu negativu na llingua china, otros consideren que foi un movimientu patrióticu en contra de les continues ofienses estranxeres, polo que prefieren el términu «Llevantamientu Virtuosu» (起義, qi yi), ilustrándose con ello'l regresu a la verdadera esencia y harmonía, tres la "tracamundiu" vivida cola llegada y proliferación de les huestes estranxeres. L'actual gobiernu de la República Popular China decantar por esta última opción y considera los sucesos como productu d'un movimientu patrióticu». En xineru de 2006, el suplementu selmanal Freezing Point, perteneciente al periódicu China Youth Daily, foi clausuráu por incluyir un ensayu de Yuan Weishi (profesor d'Historia de la Universidá de Zhongshan) nel que se criticaba'l tratamientu que se daba nes escueles chines a la rebelión bóxer y les rellaciones ente China y los poderes estranxeros polo xeneral mientres el sieglu XIX.

Los bóxers na ficción[editar | editar la fonte]

La rebelión de los bóxers foi llevada en dos causes al cine. La primera foi na película 55 díes en Beixín (1963), realizada dende'l puntu de vista occidental pol direutor Nicholas Ray y protagonizada por Charlton Heston, David Niven y Ava Gardner, ente otros. Nel segundu filme, Pa kuo lien chun (1975), del hongkonés Chang Cheh, tomar a los mesmos bóxers como protagonistes.

El llevantamientu sirve asina mesmu de marcu o referencia a producciones de distintos medios, ente los que s'inclúin los siguientes:

  • Nel llibru de viaxes de Pierre Loti Los últimos díes de Beixín, esti novelista francés axunta los artículos escritos como corresponsal dientro del exércitu internacional y les sos impresiones posteriores como viaxeru ente setiembre de 1900 y abril de 1901.
  • El primer capítulu del llibru El mio sieglu del escritor alemán Günter Grass consiste nun comentariu irónicu sobre la ocupación de Beixín dende'l puntu de vista d'un soldáu alemán.
  • Na película Érase una vegada en China (Once upon a time in China, 1991), Jet Li interpreta al maestru d'artes marciales Wong Fei Hung (1847-1924), que se vio somorguiáu nos disturbios de finales del s. XIX.
  • La película 55 díes en Beixín. Les embaxaes estranxeres en Beixín tienen de faer frente a la sangrienta revuelta nacionalista desencadenada polos bóxers, qu'asesinen cristianos. Dientro de la cortil asediado, l'embaxador inglés xunir a los miembros d'otres delegaciones nun desesperáu intentu por aguantar l'asediu.
  • Los rebeldes de Shanghai (Shanghai Knights, 2003), secuela de Shanghai Kid: Del este al oeste (Shanghai noon, 2000) se ambienta vagamente nesta dómina ya inclúi a un xefe bóxer como villanu principal. Sicasí, inclúi numberosos anacronismos y l'argumentu principal allóñase descomanadamente de la realidá histórica.
  • Nun episodiu de la serie de televisión Buffy the Vampire Slayer, dizse que'l vampiru Spike, unu de los sos personaxes, mató a la so primera cazavampiros mientres la rebelión de los bóxers.
  • La novela Momentu en Beixín (Moment in Peking), de Lin Yutang, empecipia la so narración mientres la rebelión de los bóxers, cuntándola dende'l puntu de vista d'un neñu.
  • El impostores, novela del colombianu Santiago Gamboa, cunta la hestoria d'una secta bóxer reconstituyida nel 2007 que trata de recuperar un pervalible manuscritu en poder de la Ilesia católica.
  • La novela El palaciu de los placeres celestiales (The Palace of Heavenly Pleasure), del escritor Adam Williams, nacíu en Hong Kong y descendiente d'una familia inglesa asitiada en China dende'l sieglu XIX, ta ambientada na revuelta bóxer, centrándose nos fechos asocedíos na ciudá de Shishan.
  • Nel álbum de Tintín Le Lotus bleu, escritu y dibuxáu por Hergé, el compañeru chinu de Tintín, Tchang, fai una referencia a la guerra que llibraron los chinos contra los estranxeros a principios de sieglu pola so influencia colonialista, lo que Tintín identifica como la Guerra de los bóxers.
  • El llibru Farabeuf, del escritor mexicanu Salvador Elizondo, tien como base una fotografía de la última tortura y condena a muerte de los bóxer.
  • Nel videoxuegu Bioshock Infinite, la ficticia ciudá flotante de Columbia tuvo implicada nel llevantamientu de los bóxers por disparar contra civiles chinos.
  • El llibru La Gran Dama, de Pearl S. Buck, trata en gran midida del antes y el mientres de la rebelión bóxer.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

La mayor parte d'esti artículu basar nel so equivalente na Wikipedia n'inglés, qu'inclúi les siguientes referencies:

  • Preston, Diana: The Boxer Rebellion. Nueva York: Berkley Books, 2000, ISBN 0-425-18084-0.
  • Sterling Seagrave: Dragon Lady: The Life and Legend of the Last Empress of China. Nueva York: Vintage Books, 1992, ISBN 0-679-73369-8. Esti llibru contradiz la idea de que la emperatriz utilizó a los bóxers, y ponse del llau d'ella.
  • Warner, Marina: The dragon empress: life and times of Tz'o-hsi 1835-1908: empress dowager of China. Reinu Xuníu y EE. UU.: Vintage, 1993, ISBN 0-09-916591-0.
  • Otra fonte consultada pa la redaición ye la Enciclopedia Encarta 2000, de Microsoft Corporation.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. [1]
  2. Xavier Ortells-Nicolau. «Bernardo Jacinto de Cólogan». Grupu d'investigación ALTER (Universitat Oberta de Catalunya). Consultáu'l 4 de xineru de 2017.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]