Revoluciones de 1848

De Wikipedia
(Redirixío dende Revolución de 1848)

Plantía:Ficha de revolución Revolución o revoluciones de 1848, Primavera de los Pueblos o Añu de les Revoluciones son denominaciones historiográfiques de la folada revolucionaria qu'acabó cola Europa de la Restauración (el predominiu del absolutismu nel continente européu dende'l Congresu de Viena de 1814-1815).

Foi la tercer folada del más ampliu ciclu revolucionariu de la primer metá del sieglu XIX, que s'empecipiara coles denominaes «revolución de 1820» y «revolución de 1830». Amás de la so condición de revoluciones lliberales, les revoluciones de 1848 carauterizar pola importancia de les manifestaciones de calter nacionalista y pol entamu de les primeres muestres entamaes del movimientu obreru.

Empecipiaes en Francia espublizar en rápida espansión por práuticamente toa Europa central (Alemaña, Austria, Hungría) y por Italia nel primer semestre del añu 1848. Foi determinante pa ello'l nivel de desenvolvimientu qu'adquirieren les comunicaciones (telégrafu, ferrocarril) nel contestu de la Revolución Industrial.

Anque'l so ésitu inicial foi pocu duraderu, y toes elles fueron reprimíes o reconducíes a situaciones polítiques de tipu conservador (la espontaneidá de los movimientos y la so mala organización facilitar), la so trescendencia histórica foi decisiva. Quedó clara la imposibilidá de caltener ensin cambeos l'Antiguu Réxime, como hasta entós intentaren les fuercies contrarrevolucionaries de la Restauración.

Contestu políticu, económicu y social[editar | editar la fonte]

Despidida d'un barcu d'emigrantes que parte d'Irlanda.

Tres el Congresu de Viena, n'aplicación del principiu de legitimismo dinásticu, les monarquíes absolutes fueron restauraes nos territorios onde les Guerres Napoleóniques instalaren Estaos lliberales. Esti reestablecimientu del Antiguu Réxime nun periodu de cambéu sociu económicu (les denominaes revolución industrial y revolución burguesa, y el desenvolvimientu del capitalismu nos sos aspeutos industrial y financieru) nun se correspondía, en términos d'evolución histórica, col surdimientu d'una opinión pública de tipu contemporaneu, cada vez más identificada colos valores de la sociedá industrial y urbana, na que les clases medies, los profesionales lliberales y los estudiantes universitarios teníen un pesu decisivu (si non numbéricu sí n'influencia); y que s'amosó favorable a los movimientos lliberal y nacionalista. Les potencies absolutistes (Austria, Prusia y Rusia) consiguieron, por aciu la Santa Alianza y la convocatoria periódica de congresos, controlar los periódicos estallíos revolucionarios de 1820 y 1830.

Fotografia coloriada tomada por Kilburn na manifestación cartista del 10 d'abril de 1848 en Kennington Common, Londres.

El procesu de proletarización de les clases baxes nes zones más desenvueltes industrialmente traxo como resultáu l'apaición d'un movimientu obreru entamáu, especialmente potente en Gran Bretaña. El 21 de febreru de 1848 apaez publicáu en Londres el Manifiestu Comunista de Karl Marx y Friedrich Engels, encargáu pola Lliga de los Comunistes; pero nun hubo un movimientu revolucionariu significativu n'Inglaterra, que'l so sistema políticu demostrara abonda flexibilidá como pa dir asumiendo les reivindicaciones de mayor participación (cartismo, Reform Acts). En Francia, los denominaos socialistes utópicos (Proudhon, Saint-Simon, Louis Blanc) tuvieron un gran protagonismu nos acontecimientos de 1848. La plebe urbana siempres tuviera un papel nos movimientos populares, anque'l protagonismu o l'usu d'ello correspondiera a otros grupos. La novedá d'esta revolución foi que mientres un curtiu periodu del añu 1848 paeció posible la puesta en práutica d'un programa políticu diseñáu a partir de tomar de conciencia de los intereses propios de la clase obrera (commission du Luxembourgcomisión del Luxemburgu—, ateliers sociauxtalleres sociales—).[1] La reconducción conservadora del procesu revolucionariu y la fase espansiva en que'l capitalismu entró nos dos décades siguientes fixeron qu'esti tipu de planteamientos nun pudieren volver tener posibilidaes reales d'executase hasta la Comuña de París de 1871.

Crisis coyuntural[editar | editar la fonte]

Hubo tres acontecimientos económicos qu'avivaron la incertidume del momentu y que contribuyeron a desencadenar les revueltes:

  • Ente 1845 y 1849 la plaga de la pataca echó a perder les colleches, lo que foi especialmente grave n'Irlanda (Gran Fame irlandesa). Esti sucesu coincidió cola carestía xeneral en Francia de 1847 que, al igual que n'otros países d'Europa, anició graves conflictos internos y una fuerte folada migratoria.
  • Na seronda de 1847 españó una crisis del comerciu y la industria n'Inglaterra, cola quiebra de los grandes comerciantes de productos coloniales. La crisis afectó tamién a los bancos agrarios ingleses y nos distritos industriales produciéronse zarros de fábriques.
  • En París la crisis industrial tuvo acompañada amás por una consecuencia particular: los fabricantes y comerciantes al per mayor que, nes circunstancies qu'entós se taben dando, nun podíen esportar los sos productos, abrieron grandes establecimientos que la so competencia arruinó a los pequeños comerciantes, polo qu'éstos s'arreyaron na revolución.

Francia[editar | editar la fonte]

Mapa d'Europa en 1848-1849 qu'amuesa los principales centros revolucionarios, los movimientos contrarrevolucionarios más importantes y Estaos con abdicaciones.

En Francia, los conflictos sociales presentáronse como una llucha de clases triangular, con dos burguesíes y la masa popular. L'alta burguesía, identificada col Antiguu Réxime, yera predominante nel poder y negábase a compartilo cola pequeña burguesía, ente que la clase obrera empezaba a ser consciente de la so miseria y de la so fuercia pa reivindicar los sos intereses.[2] Sicasí, nun foi namái'l conflictu social lo que desencadenó la revolución de 1848, sinón que la cultura política francesa tamién supunxo un importante factor d'inestabilidá.[3] La Revolución francesa dexó como mandáu la idea de que la política podía tresformar la esistencia, y que l'Estáu nun tenía de llindar se a defender y alministrar la sociedá, sinón que tenía de configurala y conducila, anque nun había alcuerdu sobre la forma en que tenía d'adoptar o los oxetivos que tenía d'escorrer. Nun había una unificación d'ideoloxíes, y toles crisis polítiques convertir en crisis constitucionales. Nesti casu, la denomada revolución de febreru supunxo la cayida de la monarquía de xunetu de Lluis Felipe I de Francia (el rei de les barricaes que debía'l so tronu a les trés glorioses xornaes revolucionaries de 1830). El 25 de febreru proclamóse la Segunda República Francesa, primeramente bien social,[4] pero tres les xornaes de xunu impúnxose un réxime moderáu, el de Luis Napoleón Bonaparte, primero como presidente (10 d'avientu de 1848) y depués del golpe d'Estáu del 2 d'avientu de 1851 como emperador de los franceses, nel Segundu Imperiu francés (1852-1870).

Alemaña[editar | editar la fonte]

Revolución de marzu en Berlín.
Barricaes de Viena, 26 y 27 de mayu de 1848. Litografía de Josef Heicke (1848).

Na mayor parte de los Estaos de la Confederación Xermánica (la institución que sustituyó al Sacru Imperiu Romanu Xermánicu disueltu mientres les guerres napoleóniques) el movimientu revolucionariu conocíu como Märzrevolution (revolución de marzu) llevó a la formación gobiernos lliberales, los denominaos Märzregierungen ("gobiernos de marzu"). El 10 de marzu de 1848, el Bundestag (parllamentu federal) de la Confederación Xermánica nomó un Siebzehnerausschuss ("comité de los diecisiete") pa preparar un testu constitucional; el 20 de marzu, el Bundestag apuró a los estaos de la confederación a convocar eleiciones pa una asamblea constituyente. Tres graves fregaos caleyeros (Barrikadenaufstand) en Prusia,[5] tamién se convocó una Asamblea Nacional Prusiana, pa preparar la constitución d'esi reinu.

El parllamentu de Frankfurt (Frankfurt), axuntáu dende'l 18 de mayu, redactó la Constitución de Frankfurt (Frankfurt) de 1849, que prevía una Alemaña unificada como una monarquía constitucional. Nun foi aceptada polos príncipes soberanos de los estaos alemanes, nin siquier pol rei de Prusia, al que s'ufiertó escoye-y como emperador.

Nos territorios de Schleswig-Holstein, anexonaos al reinu de Dinamarca (onde de la mesma hubo un movimientu revolucionariu que condució a la formación d'una monarquía constitucional) producióse un movimientu nacionalista que llevó a la primer guerra de Schleswig-Holstein (1848-1849).

Estaos de los Habsburgu[editar | editar la fonte]

Barricaes de Praga, xunu de 1848.
Episodiu de les cinco xornaes de Milán, 18-22 de marzu de 1848. Oleu de Baldassare Verazzi (c. 1886). Nel Muséu del Risorgimento, Milán.

Nel Imperiu austriacu intentáronse llevar a cabu ciertes reformes, obligaos pola presión revolucionaria en tolos territorios del imperiu plurinacional y otros territorios controlaos polos Habsburgu: Austria, Hungría, Bohemia, Voivodina, Italia, etc.[6] Nesti casu, la burguesía yera práuticamente inesistente, polo que'l papel de Tercer Estáu correspondió a la nobleza media y a la plebe noble, gran parte de la cual taba compuesta por individuos con estudios universitarios, que acolumbraben la necesidá de reforma y esixíen la supresión del réxime feudal y de la servidume.[7]

Otros estaos italianos[editar | editar la fonte]

Amás de los movimientos revolucionarios nes zones controlaes polos Habsburgu (reinu Lombardu-Vénetu, Parma, Módena y Toscana), hubo sulevaciones en zones de los Estaos Pontificios y del reinu de les Dos Sicilies (Nápoles y Sicilia), siendo particularmente importantes la revolución siciliana de 1848 (que s'empecipió'l 12 de xineru, un mes antes de les xornaes revolucionaries de París)[8] y la proclamación de la República Romana (1849).

Imperiu rusu y territorios dependientes[editar | editar la fonte]

Batalla de Miloslaw, Polonia, 30 d'abril de 1848.

Valaquia[editar | editar la fonte]

España[editar | editar la fonte]

De manera simultánea a la revolución parisina, hubo intentos de sulevación contra'l gobiernu moderáu de Narváez per parte d'elementos lliberales progresistes, pero la división interna d'éstos, especialmente les duldes que los dirixentes teníen sobre'l radicalismu de les bases, y la enerxía de la represión qu'esplegó'l gobiernu facer fracasar. El «espadón» español foi consideráu nes cortes europees como un defensor del orde establecíu, al altor de Radetzky y Windischgrätz;[9] y el discursu de Donoso Cortés sofitando la so actuación (La dictadura necesaria —Narváez eslleió les cortes y gobernó ensin control parllamentariu mientres dos años—) tuvo tamién ecu na opinión conservadora internacional.

Sicasí, hubo repercusiones posteriores: al añu siguiente se sustanció la dixebra de los progresistes y fundóse el Partíu Demócrata, y seis años dempués producióse la revolución de 1854.[10][11]

Benito Pérez Galdós ambientó unu de los Episodios nacionales (Les nubes del 48) nesi momentu históricu.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Notes y referencies[editar | editar la fonte]

  1. Benoît Charruaud, Louis Blanc, La République au service du Socialisme - Droit au travail et perception démocratique de l'État, Thèse droit, Université Robert Schuman, Strasbourg, 2008; fonte citada en fr:Ateliers sociaux y en fr:Commission du Luxembourg.
  2. Droz, Jacques (1988). Europa: restauración y revolución, 1815-1848. Sieglu XXI, páx. 269-281.
  3. Tombs, Robert (2002). «Capítulu I: La Política», Timothy Blanning: El sieglu XIX: Europa 1789-1914. Barcelona: Crítica, páx. 49-50.
  4. Enciclopedia Larousse. «Révolution française de 1848. 3. L'écrasement de la République sociale» (francés). Consultáu'l 23 de payares de 2014.
  5. Fontane, Theodor: Berliner Märztage 1848. Edition Rockstuhl, Bad Langensalza 2008, ISBN 978-3-86777-024-8 (Nachdr. d. Ausg. Leipzig 1920); fonte citada en de:Barrikadenaufstand.
  6. Bidelux, Robert y Ian Jeffries, A History of Eastern Europe: Crisis and Change, Routledge, 1998. ISBN 0-415-1611-8. Sperber, Jonathan. The European Revolutions, 1848-1851, (Cambridge: Cambridge University Press, 2005). Fuentes citaes en en:Revolutions of 1848 in the Habsburg areas
  7. Droz, Jacques (1988). Europa: restauración y revolución, 1815-1848. Sieglu XXI, páx. 279-281.
  8. Correnti, Santu (2002) A Short History of Sicily, Les Editions Musae, Montreal. Scianò, Giuseppe (2004) Sicilia, Sicilia, Sicilia!, Edizione Anteprima, Palermo; fontes citaes en en:Sicilian revolution of independence of 1848
  9. en:Alfred I, Prince of Windisch-Grätz
  10. Julio Montero Díaz Historia del Mundu Contemporaneu, Editex, pg. 40.
  11. José Luis Comellas, La revolución de 1848 y la "dictadura" de Narváez, en Historia d'España contemporánea, Rialp, 1993, ISBN 84-321-2441-9, páx. 190.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Fontes contemporánees[editar | editar la fonte]

Historiografía actual[editar | editar la fonte]