Rexencia de Polonia

De Wikipedia

Imperiu Rusu
Rexencia de Polonia
(de 1916 a 1918)

Segunda República Polaca
estáu desapaecíu
Bandera de Polonia (es) Traducir escudu de Polonia
Alministración
Capital Varsovia
Forma de gobiernu rexente
Monarquía
Llingües oficiales alemán
polacu
Miembru de
Xeografía
Economía
Moneda Polish marka (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

El Reinu de Polonia, llamáu tamién informalmente Reinu de Rexencia de Polonia (en polacu: Królestwo Regencyjne), foi l'estáu propuestu por una llei del 5 de payares de 1916, emitida pol Imperiu alemán y l'Imperiu austrohúngaru en plena Primer Guerra Mundial. El proyeutu de dambes potencies yera utilizar l'antiguu territoriu rusu del Vístula comúnmente llamáu la Polonia rusa pero conocíu oficialmente en rusu como "Territorios del Vístula" (en rusu: Privíslinsky Krai, pa evitar l'usu de la pallabra "Polonia"); dichu territoriu sería emplegáu pa fundar un Estáu Polacu sobre les zones que les tropes alemanes arrampuñaren al Imperiu rusu mientres les sos campañes béliques, y que correspondíen a una gran parte de la Polonia rusa gobernada pola alministración militar alemana conocida como Ober-Ost.

Les fronteres del nuevu Estáu polacu nun taben definíes en 1916 pero taba claru que funcionaría como un Estáu títere del Imperiu alemán. La propuesta nunca ganó enforma sofitu n'Alemaña y l'oxetivu real yera tener un exércitu de soldaos polacos que llucharen poles Potencies Centrales. Foi asocedíu pola Segunda República Polaca.

Creación del Reinu[editar | editar la fonte]

La Llei del 5 de payares de 1916, que contenía una "declaración de los dos emperadores" (Guillermu II d'Alemaña y Francisco José d'Austria) foi'l puntu de partida de la Rexencia de Polonia, y dicha declaración dexó la creación del Conseyu de Rexencia (en polacu: Rada Regencyjna) formáu por aristócrates polacos que simpatizaban con Austria y Alemaña. A esti conseyu dióse-y llindada alministración sobre los territorios d'antiguo polacos tomaos per Alemaña y daríen en escoyer un nuevu monarca pal proyeutáu Reinu de Polonia, destináu a brindar tropes a les Potencies Centrales na so llucha contra l'Imperiu rusu.

Un candidatu tempranu foi l'archiduque austriacu Carlos Esteban d'Habsburgu, que les sos dos fíes casóse con poderosos aristócrates polacos venceyaos a la corte de Viena: el Príncipe Olgierd Czartoryski y el príncipe Hieronim Radziwill. L'archiduque, anque austriacu de nacencia, falaba con fluidez el polacu yá que moraba en Żywiec, Galitzia (la provincia del Imperiu austrohúngaru de fala polaca). L'archiduque taba más que dispuestu a aceptar la Corona, pero como miembru de la Casa d'Habsburgu precisaba un permisu de la cabeza de familia, l'emperador Carlos I d'Austria y IV d'Hungría, quien duldó de la ventaya del proyeutu. Otra manera, Carlos I, quien asocedió a Francisco José el mesmu mes de payares de la Declaración de los dos emperadores, entamaba asumir él mesmu la corona polaca aprovechando la esistencia d'una importante minoría polaca nel so imperiu, y del so enraigonáu catolicismu que, según creía, dexaría-y asegurar más fácilmente la llealtá de los polacos, arrodiaos pola Rusia ortodoxa al este y la protestante Alemaña de los Hohenzollern al oeste. Sicasí, a midida que avanzaba la guerra y Austria-Hungría progresivamente faíase más dependiente del Imperiu alemán pa siguir la guerra y al empar menos fiable p'Alemaña, como lo demostró'l escándalu de Sixto de Borbón, les posibilidaes de candidatos austriacos amenorgar y Alemaña esixó qu'unu de los sos príncipes de sangre real gobernara l'estáu títere.

La llingua alemana foi instituyida en tol territoriu del antiguu Reinu de Polonia que fuera axudicáu al Imperiu rusu nel Congresu de Viena de 1814. L'alemán yera l'idioma oficial pa l'alministración y la xusticia, namái nes instituciones educatives utilizaríase la llingua polaca. Los oxetivos del Imperiu alemán de reclutar soldaos polacos por que llucharen xunto al so exércitu contra Rusia nun recibieron el sofitu del pueblu polacu y dieron resultaos abondo insignificantes: na fase final de la rexencia'l exércitu polacu so control xermanu cuntaba namái con unos 6.000 homes. El Reinu tendría la so propia moneda, llamada Marka polska (Marcu polacu). Una constitución que se redactó'l 12 de setiembre de 1917 establecía la monarquía, una responsabilidá non política de los Ministros y un parllamentu bicameral.

Oxetivu alemán[editar | editar la fonte]

El "Conseyu de Rexencia Polacu" en Varsovia: Ostrowski, l'arzobispu Kakowski y el príncipe Lubomirski (d'esquierda a derecha).

L'oxetivu de la política alemana respectu al Ober-Ost yera crear una rexón que pudiera ser fácilmente esplotada económicamente y más palantre suxeta a una ambiciosa xermanización, y la Rexencia de Polonia nun sería la esceición a esa regla. Anque los planes iniciales fueron les soluciones austru-polaques, estos fueron abandonaos en febreru pola creciente dependencia austrohúngara al respective de Alemaña, que-y dio al gobiernu de Berlín el control efectivu sobre los recursos polacos ensin procesar y la economía polaca llegó a tar en manes d'Alemaña. Los alemanes tamién tendríen el control total sobre'l proyeutáu "exércitu polacu" destináu a lluchar contra Rusia.

Les fronteres d'esta "Polonia autónoma" fueron proyeutaes a favor d'Alemaña, llogrando que sectores estratéxicos (centros industriales d'Alta Silesia o de Lódz) quedaren so autoridá xermana (anque los habitantes nativos d'estes rexones fueren abrumadoramente polacos), ente que'l gobiernu imperial alemán esperaba aselar l'evidente descontentu polacu estendiendo los territorios baxu control del Reinu Polacu escontra l'este, a les zones de Rusia ocupaes pol Reichsheer, pudiendo inclusive algamar la zona bielorrusa en redol a Minsk.

Funcionarios alemanes esixeron establecer la llamada "Franxa fronteriza polaca" que conduciría a l'anexón de partes considerables de territorios polacos que formaben parte de l'antigua partición rusa de Polonia. A finales de 1916, Alemaña quería anexonase casi 30.000 quilómetros cuadraos de territoriu polacu, pero tal opción foi refugada polos xefes militares alemanes en Polonia, al considerala un gastu inútil de recursos alemanes y un riesgu de causar serios motinos ente la población polaca.

Rexentes del Reinu (1916-1918)[editar | editar la fonte]

El Conseyu de Rexencia nunca llogró escoyer un nuevu monarca y nunca adquirió muncha importancia yá que los sos movimientos fueron inhabilitaos pol Gobernador Xeneral Alemán, Hans Hartwig von Beseler; de fechu tres el Tratáu de Brest-Litovsk de febreru de 1918, l'alministración militar del Ober-Ost volvió ganar poder y autoridá pos la paz con Rusia esaniciaba un motivu principal de los alemanes pa crear un estáu títere en Polonia, debilitando'l proyeutu del "Reinu Polacu".

Sicasí'l 11 de payares de 1918, al faese efectivu'l armisticiu d'Alemaña cola Triple Entente, y n'españando la Revolución de Payares en suelu alemán, los soldaos xermanos se desmovilizaron pa volver a les sos cases y l'impotente Conseyu de Rexencia dexó toles responsabilidaes a los independentistes polacos empobinaos por Józef Piłsudski. Ensin sofitu popular polacu, y ensin sostenimientu de les tropes alemanes, la Rexencia de Polonia eslleióse oficialmente tres díes más tarde, anque les sos tropes y aparatu alministrativu pudieron en parte ser emplegaos darréu como solución d'emerxencia pa dirixir los primeros meses de la Segunda República Polaca.

Referencies[editar | editar la fonte]