Cai

De Wikipedia
Tramu inicial de la cai Alcalá de Madrid.

Una cai ye un espaciu urbanu llinial que dexa la circulación de persones y, nel so casu, vehículos, y que da accesu a los edificios y solares que s'atopen a dambos llaos. Nel sosuelu de la cai xeneralmente dispónense les redes de les instalaciones de servicios urbanos a les edificaciones tales como: alcantarelláu, agua potable, gas, rede llétrica y de telefonía (referímonos naturalmente a les cais del mundu de güei).

L'espaciu de la cai ye de llargor indefinida, namái atayada pol encruz con otres cais o, en casos singulares, pol final de la cai, nuna plaza, nun parque urbanu, n'otra cai, etc., o pol final de la ciudá na llende col campu.

Les traces principales qu'acomuñamos a una cai nun pueblu, una villa o ciudá son:

1.- La cai ye, de primeres, una vía o camín pa dir d'un sitiu a otru de la población. La cai, salvo delles esceiciones, ye un espaciu de circulación tantu de persones como de vehículos.
2.- La cai ye un espaciu públicu urbanu, ye'l soporte de les actividaes ciudadanes non quitaes como: el dir a casa, al trabayu o a la escuela, el paséu, el xuegu infantil, atopase colos amigos o los vecinos, etc., y tamién de les actividaes ciudadanes públiques (ver puntos 3 y 4).
3.- La cai ye llinial, la dimensión llonxitudinal predomina nella y nes infraestructures acomuñaes (fileres de cases, d'árboles, de faroles, etc.) según nes actividaes sociales que nella tienen llugar como son: les procesiones, manifestaciones, desfiles, etc., según les feries, los mercadíns, les fiestes populares que tienen la so llugar y esparnar a lo llargo de les cais, y como estes, conflúin nes places principales de les poblaciones.
4.- Los edificios o, nel so casu, les cortiles (futuros edificios) flanquean la cai, y collos coles mesmes envolubrar les actividaes acomuñaes: el comerciu, los escaparates, la información, los reclamos publicitarios o de too tipu, según la mesma arquiteutura, les escultures, el diseñu y una serie de fechos o manifestaciones culturales, o estétiques que tienen na cai la so escenariu, como: determinaos deportes, músiques, dances, artes, etc. y el turismu que se fai y vive na cai.

Gustavo Giovannoni dicía que les cais que n'otros tiempos usábense cuasi puramente pa delimitar l'espaciu construyíu y dar accesu a los edificios, convirtiéronse, na ciudá moderna, en contenedores de la circulación de vehículos y persones, «...les cais son los verdaderos órganos del movimientu de les ciudaes». No que fai a esta reflexón, Giorgio Rigotti na so «Tratáu d'Urbanismu» señala que la definición de la vía urbana pue ser espresada nos siguientes términos «Les víes urbanes son les franxes de terrén utilizaes principalmente por al movimientu de vehículos y peatonos, y en segundu termino, como a elementos nos cualos, quien confrontan, tienen derechu d'accesu y de captación de lluz y aire». Asina vemos como los edificios, mayoritariamente tienen accesu dende la cai y sobre ella abren portales, ventanes y balcones.[1]

Cai de l'antigua Pompeya (Italia), cola seición tipu de calzada, ceres y bordiellos.

La cai típica tien l'anchor constante, una y bones les fachaes de los edificios o les llendes de les cortiles son planos paralelos, pero hai d'anchu variable, dalgunes tan pernomaos como'l tramu inicial de la cai de Alcalá de Madrid. La mesma anchor ye una dimensión desaxeradamente variable de les cais; asina tenemos les cais estreches de les ciudaes árabes contrapuestes a les grandes aveníes y paséos de les ciudaes modernes, qu'integren na cai'l espaciu urbanu axacente; ente dambos estremos tenemos toa una gama d'espacios de diversos anchores, con calzada p'automóviles o ensin calzada como les cais piatonales, o con ceres más o menos anches, con andenes adicionales simples o dobles, etc, tenemos tamién cais con separación y especialización del tráficu, carriles pa bicicletes, autobús, tranvía, etc.

La decisión de proyeutar, afitar l'anchor y faer una nueva cai, o d'enanchar una cai esistente entá a cuenta de la espropiación y valtamientu de les construcciones axacentes, correspuende al Conceyu de la ciudá o a l'autoridá urbanística del llugar y encóntase nel planiamientu urbanísticu o la planificación d'infraestructures, consecuentemente basar nos trabayos y la metodoloxía mesma d'estes ciencies de diseñu urbanu o territorial.

La estructura más corriente de la cai ye la formada por dos franxes llaterales que son les ceres y la franxa central que ye la calzada. Les ceres, xeneralmente tán llindaes pol bordiellu, que ye una pieza que forma un resalto o pasu que caltién el pavimentu de la cera más arriba qu'él de la calzada. La función del bordiellu nun ye otra qu'apurrir una cierta proteición a les persones que se mueven peles ceres, tantu pa evitar que los vehículos que circulen pola calzada xuban y fáigan-yos dañu, como pa conducir les agües d'agua que s'esmucir percima escontra la canal que formen los bordiellos cola calzada.

La formación d'un sistema de canalización de les agües pluviales escontra los colectores, facilitar por aciu l'allugamientu d'imbornales a distancies regulares nos cantos de la calzada, que recoyer una vegada enriaes polos bordiellos. Esta seición tipo formada pola calzada, la cera y los bordiellos, tien una eficiencia funcional escelente una y bones non yá resuelve los usos y funciones principales de la cai, sinón tamién porque facilita la solución d'un ampliu abanicu de requisitos propios de les instalaciones y servicios urbanos lo mesmo que de los usos adicionales que se dan na cai. Ye por ello que nun ye d'estrañar qu'esta seición tipu seya la estructura urbana más antigua que se conoz, un legáu que, no substancial, nun varió a lo llargo de dos mil años.

Les ceres[editar | editar la fonte]

Cai en Roman, Rumanía.

Pa establecer l'anchor de les ceres y de la calzada, los trataos d'urbanismu remanen el conceutu de franxa elemental», que defínese como «l'anchor mínimo unitaria indispensable pal desplazamientu, ensin dificultáes, d'una fila uniforme d'usuarios que se mueven nel mesmu sentíu».[2]

La mayor parte de los trataos d'urbanismu, normes y ordenances de movilidá establecen l'anchor d'una franxa elemental tipu pa peatonos en 0,75 m. Llegar a esta midida considerando una persona adulta xenérica, home o muyer caminando de normal por un llugar llanu, pudiendo llevar una bolsa o un paquete. Tomando como base l'anchor estricto d'un home adultu que ye de 55 cm, sumir unos márgenes adicionales de 10 cm en cada llau, con cuenta de dexar una cierta llibertá de movimientos ensin los cualos la movilidá sería bien precaria.[3]

Pa establecer l'anchor de la cera tienen de tenese en cuenta les persones con movilidá amenorgada: como la xente mayor, los que van en siella de ruedes, los qu'emburrien carricoches infantiles, tantu los senciellos como los coches de ximielgos, los neños que van de la mano de los adultos o los adultos obligaos a movese con muletes, o a cencielles los que lleven una maleta o'l carru de la compra, etcétera. Ye por ello que los códigos y ordenances de movilidá establecen la franxa elemental mínima en 0,90 m que sirven de base pa la definición del anchor de los pasiellos de les viviendes o residencies según les ramples útiles pa salvar pequeños desniveles, etc.

Esta dimensión de 0,9 m basar nes necesidaes propies de les persones con movilidá amenorgada, que'l so paradigma puede ser una persona que se mueve autónomamente nuna siella de ruedes autopropulsada manualmente, que la so anchor estricto ye la mesma de la siella, 65 cm, a la que se suman dos márxenes adicionales de 12,5 cm, ensin los cualos la autopropulsión colos brazos sería invidable. Les restantes situaciones de movilidá amenorgada, salvu rares esceiciones, tienen requerimientos d'anchor inferior a los 90 cm (65 + 2 x 12,5 = 90 cm)[3]

Ye obviu qu'esti anchor de 90 cm nun puede aceptase como anchor mínimo de la cera yá que ésta (la cera) nun ye una franxa elemental onde los usuarios mover nel mesmu sentíu, yá que se mueven en dambos y han de poder cruciase con comodidá o, a lo menos, ensin qu'unu d'ellos tenga que baxar a la calzada pa dexar pasu al otru. Ye por ello que, polo xeneral, adóptase la dimensión de 1,50 m como anchor mínimo de la cera. Dicha anchor llógrase sumando al anchor estricto de la siella de ruedes (65 cm), l'anchor de perfil d'un home adultu, (35 - 40 cm) y dos márxenes nos cantos de 15 cm más unu metanes 20 cm (65 + 40 + (2 x 15) + 20 = 150 cm). Esti anchor dexa tamién l'encruz de dos persones en siella de ruedes.

Estos criterios elementales, conseñaos nes normes, ordenances y códigos de movilidá, son inoraos frecuentemente nes nueses ciudaes poles mesmes autoridaes que tienen de velar la so cumplimientu. La fascinación pola movilidá basada nel usu de los automóviles particulares, mesma del urbanismu de sieglu XX, constitúi la ideoloxía dominante ente que l'alternativa d'un urbanismu sostenible namái s'abrir pasu con muncha dificultá. L'urbanismu del automóvil» convirtió les cais estreches de los barrios históricos n'aparcamientos y enzancó n'estremu la movilidá piatonal, ye dicir los desplazamientos andando escontra'l trabayu, la escuela o otres ocupaciones o a cencielles el paséu lúdicu de les families y los amigos, que constitúi l'actividá cultural por excelencia de la ciudá.

Puede paecer escesiva l'atención que s'empresta a la seición tipu de la cai formada per ceres y calzada, pero la seición d'una cai esclusiva pa peatones, con pavimentu a nivel, de normal de meyor calidá que'l pavimentu de les ceres, ye recibida polos vecinos como una auténtica bendición del cielu nes ciudaes congestionadas. El Conceyu qu'alministra y xestiona estes cais nun hai de faer compatibles los vehículos con el peatones, sacante en determinaos horarios. Y quien diseña estes cais piatonales puede apurrise con mayor llibertá a les considerancies puramente estétiques de la cai y la so redolada.

La calzada[editar | editar la fonte]

La franxa elemental pa vehículos automóviles hai de tener en cuenta non yá l'anchor o gálibu, mayor pa los camiones y autobuses que pa los turismos, sinón tamién el llargor y el radiu de xiru del vehículu, que, combináu coles anteriores dimensiones esixe un marxe adicional nes curves que puede ser cuantificado según la siguiente tabla válida pa turismos (dimensiones en metros):

Radiu de xiru 15 20 30 50 100 150
Sobre anchu 1,55 1,34 1,10 0,85 0,60 0,50

Coles mesmes, nes cais con aparcamientu a lo llargo de la calzada, ye precisu considerar los espacios o márxenes que riquen les maniobres d'entrada salida.

Les esixencies propies de los vehículos pesaos, coles sos franxes elementales sobredimensionadas, que los sos cambeos de direición, con xiru bien zarráu, plantegen requerimientos adicionales invidables, xunto a la considerancia de les molesties que xeneren, favorez que na mayoría de ciudaes impónganse les víes urbanes especializaes nesti tipu de tráficu y establézanse víes con calzada esclusiva pa tráficu llixeru: motocicletes, automóviles de turismu y vehículos de tresporte llixeros (furgonetes, microbuses, etc), pa los cualos adóptase una franxa elemental en función de les sos dimensiones y capacidá de maniobra. Los trataos d'urbanismu según les normes de carreteres, movilidá etc., dexen establecer la siguiente tabla indicativa de les dimensiones significatives de les franxes elementales pa vehículos automóviles, nel supuestu de circulación per una vía urbana o interurbana sensiblemente recta, esto ye, o con curves de radiu fayadizu que nun impliquen anchos adicionales:

Supuestu Anchu del vehículu Marxes adicionales Franxa elemental
Automóviles paraos o en marcha lenta < 15 km/h 1,8 m 2 × 0,2 m 2,2 m
Automóviles grandes (4×4) paraos o en víes urbanes estreches (llende 30 km/h) 2,15 m 2 × 0,2 m 2,55 m
Automóviles grandes (4×4) en víes urbanes normales (llende 50 km/h) 2,15 m 2 x 0,3 m 2,75 m
Autobuses, camiones, remolques y auto-trenes en víes urbanes normales (llende 50 km/h) 2,5 m 2 × 0,375 m 3,25 m
Carreteres (llende 90 km/h) ≥3,5 m
Autopistes (llende 130 km/h) ≥4,0 m

La seguridá vial depende de munchos factores oxetivos, coles mesmes, como enseñen la estadística y la psicoloxía, depende tamién d'una serie de factores suxetivos que van dende l'estáu anímicu del conductor (p.ej.: dormiyosu, borrachu, drogáu, etc.), hasta considerancies inmediates relatives a la perceición del peligru con independencia del estáu anímicu. Nesti sentíu, la sensación de velocidá, consecuentemente de riesgu, aumenta nuna rellación inversa a la perceición d'una visual ancha; dichu otra manera: nuna cai estrecha cuérrese menos. Coles mesmes cuérrese menos con carriles estrechos, yá que aumenta la sensación d'incertidume, por consiguiente de riesgu al respective de lo que puedan faer los demás. La siguiente cita del «Tratáu d'Urbanismu» de Giorgio Rigotti resume cabalmente la tema: «…cuanto más amplia seya la calzada más tiende'l tráficu al desorde, especialmente por causa de les tentatives d'adelantrase los vehículos más rápides.»

Pa una vía urbana normal, suelen adoptase anchores de 3 m la cual ye cimera al permediu ente 2,75 y 3,2 m, ello implica suponer unos márxenes de 0,25 m pa los autobuses y camiones (fila 4 de la tabla). L'anchu de la calzada depende del anchu de los carriles, y l'anchu de la cai depende tamién del anchu de la cera y otres franxes que dacuando puedan establecese. Sí l'anchu de los carriles ta suxetu a les amplies llendes qu'indica la tabla (files 1 a 4 de la tabla correspuenden a cais y víes urbanes), entiéndese que les actuaciones de l'Alministración Pública, sobremanera cuando se trata del enanche de cais, l'enanche de les ceres col consiguiente amenorgamientu de carriles, la implantación de carriles esclusivos pal tresporte públicu, etc., sían oxetu de polémica, cuando non de contestación abierta per parte de los coleutivos afeutaos.

El sosuelu[editar | editar la fonte]

La ciudá y la cai[editar | editar la fonte]

Los poblaos y ciudaes Neolítiques[editar | editar la fonte]

Na antigüedá y nes cultures primitives actuales, nun había cai, namái l'espaciu que dexaben ente sí los edificios o los predivos, onde se teníen los fataos y per onde esmucíen les agües d'agua y aportábase a les cases. Nos poblaos neolíticos les cases asítiase nes llombes siguiendo la topografía natural, atarraquitándose unes xunto a otres.

L'accesu a les cases de techu planu, facer poles azotees o los patios, tamién per mediu d'estrechos pasiellos o pasadizos a ras del suelu que la so anchor dexaba'l pasu d'un pollín, primer animal domésticu de carga y tresporte pal incipiente comerciu de les ciudaes neolítiques antes de la historia escrita.

Nel asentamientu halafiense d'Arpasiyya, nel valle del Tigris (actual Iraq), topáronse ámbitos empedriaos nos espacios esistentes ente les viviendes; coles mesmes una cai pavimentada con cantares rodaos crucia l'asentamientu neolíticu de Khirokitia en Xipre. Dambos asentamientos fueron dataos del sestu mileniu e.C., y prueben la esistencia d'una incipiente cultura urbana qu'establez el calter públicu y de rellación comuñal pal espaciu ente construcciones.

L'enanche de los pasadizos ente edificios a lo llargo de socesives refundaciones, como s'aprecia nos xacimientos arqueolóxicos de Xericó, Ur y otres ciudaes de l'antigua Mesopotamia, dexó que los talleres artesanos abrir escontra la cai. Esta estructura urbana formada por cais y pasadizos de diversu anchor, abierta o zarrada en cortiles cercaos, constitúi lo que dellos autores denominen «la ciudá natural» qu'atopamos en toles dómines y cultures.

Los trazaos rectangulares na antigüedá[editar | editar la fonte]

El trazáu d'una retícula rectangular de cais apaez en ciudaes de tolos continentes, venceyáu a l'agricultura y al descubrimientu de la escritura y la xeometría. Nel Antiguu Exiptu, los sacerdotes reproducíen el catastru sobre los terrenes anubiertos poles inundación periódiques del Nilu; teníen y trazaben planos con midíes precises y usaben la triangulación pa establecer el ángulu rectu sobre'l terrén. Los edificios de residencia, les cases de los mercaderes, de los artesanos y les de los esclavos se emplazaron ente mazanes rectangulares como na ciudá de los trabayadores d'Amarna o'l barriu de los artesanos d'El Lahun o Deir el-Medina).

Daqué asemeyáu fixeron los sacerdotes y agrimensores de la ciudá de Teotihuacan (Méxicu), una y bones ellos tamién tuvieron que refaer les esplotaciones tres les crecides de les llagunes qu'arrodiaben a la ciudadela. La Calzada de los Muertos constituyía'l exa principal y sagráu de la ciudá y xunía ente sí los principales templos y pirámides. Una serie de mazanes cuadraes d'aproximao 57 m constituyía, non solo'l soporte planimétricu de Teotihuacan, sinón tamién la base a la que se referíen les partes, como les mesmes dimensiones de la pirámide les cualos yeren un múltiplu exactu de les dimensiones de les mazanes.

El xeógrafu griegu Hipodamo, proyeutó'l puertu del Pireo y la ciudá de Mileto según una retícula o malla rectangular de cais empobinada d'alcuerdu a la xeografía de la península onde s'asitia la ciudá. Hipodamo ye consideráu'l precursor del urbanismu modernu y a los trazaos rectangulares de cais llámase-yos trazaos «hipodámicos».

Les cais romanes[editar | editar la fonte]

La fundacióninauguratio») d'una nueva ciudá constituyía, pa los romanos, un actu sagráu; el llugar y el día determinábense consultando los augurios, un sacerdote trazaba un riegu con un aráu tiráu por una pareya (machu y fema) de gües blancos estableciendo asina les llendes de la ciudá y el perímetru de les muralles. Darréu, nel puntu central determináu, el agrimensores trazaben dos calles: una de norte a sur denomada «cardu máximus» y otra d'este a oeste denomada «decumanus máximus». Toles cais de la ciudá seríen paraleles o perpendiculares al «cardu máximus», ye por ello que les direiciones correspondientes denominar cardinales. Los templos, el foru, los mercaos, etc. se emplazaban en mazanes enteres, xunto al centru de la ciudá onde se crucien el «cardu máximus» y el «decumanus máximus».

Tres el quema de Roma del añu 64, l'emperador Nerón «…ordenó que les cases destruyíes fueren reedificadas… en llinia y formando cais más anches, llindando l'altor de les cases y añedir antoxanes nos frentes.» (cita de los Añales XV 43,1 de Tácito), siguiendo al pie de la lletra estes ordenances, foi construyida dende les sos cimientosab imis fundamentis.») la colonia d'Itálica, na actual villa de Santiponce, cerca de la ciudá de Sevilla, como un don de la magnificencia del emperador Adriano escontra la provincia onde naciera (Bética). Les sos mazanes rectangulares con llargu uniforme d'aproximao 103 metros y un anchu que variaba ente 43,5, 45 ó 48 m, allugar na retícula de cais de diversos anchores en función de la so xerarquía. Les calzaes pa caballeríes y carros taben pavimentadas con grandes lloses y flanqueadas per amplies ceres de (aprox) 4 m que s'enanchaben por aciu los antoxanes continuos que se construyeron frente a les cases («domus») de forma que yera posible movese pela ciudá a salvo de les inclemencies del cielu sacante pa cruciar la cai. La dimensión de la calzada estrechar col anchu de la cai yá que les ceres calteníen l'anchor, asina'l «cardu máximus» y el «decumanus máximus» teníen calzaes de 8 m que correspondíen a un anchor de cai de 16 m ente que les cais secundaries de 14 m teníen calzada de 6 m. Estes dimensiones yeren estraordinaries pa la dómina y fueron superaes namái peles cais de ciudaes importantes (naquellos tiempos) como Antioquía o Alexandría, dambes n'oriente.

La ciudá de Gerasa, d'orixe helenísticu, debía la so prosperidá a la so posición estratéxica na ruta del inciensu y les especies que dende la península arábiga llevar al Mediterraneu (Grecia y Roma). Como les otres ciudaes que formaben la Decápolis, foi romanizada nel sieglu I sobre un planu hipodàmico, con un «cardu máximus» de 600 m y dos «decumanos». El «cardu máximus» taba flanqueado por un pórticu con 260 columnes corinties. Nel sieglu III, mientres el mandatu del emperador Diocleciano remocicóse la parte sur del «cardu máximus», que'l so pavimentu disponía d'un complexu sistema de drenaxe so les lloses. Coles mesmes foi construyíu l'estraordinariu Foru Oval, el mayor del Imperiu romanu qu'al empar sirvía de plaza pública, ágora y mercáu. Taba arredoláu por 160 columnes xóniques y provistu, como'l «cardu», d'un pavimentu con drenaxe. Dambes innovaciones treslladaben al nivel urbanu los afayos realizaos na construcción d'edificios como la Villa Adriana o'l Palaciu de Diocleciano en Spalato. La plaza ovalada, como enanche monumental de la cai, va siguir nel sieglu IV dC, como tema urbana fundamental de los socesivos foros a lo llargo de les principales cais de Constantinopla.

El final de la «urbs» romana[editar | editar la fonte]

La llamada «Edá Escura», referir al periodu entendíu ente los sieglos V y VIII, cuando l'Imperiu romanu venció al ataque de los pueblos bárbaros, a los cualos, darréu, añediéronse los musulmanes. El comerciu internacional foi afogáu, el derechu romanu dexó de tener valor y les antigües ciudaes fueron abandonaes o amenorgaes a aldegues y en munchos casos dexaron d'esistir.

Mientres el curtiu periodu del imperiu de Carlomagno hubo una renacencia de les lletres, l'arquiteutura y l'arte de la ilustración de manuscritos. Nel sieglu IX, les invasiones del norte (viquingos) o del este (maxares) arruinaron la precaria cohesión europea que s'algamara entós.

El sieglu XI (el sieglu del añu 1000) foi'l del afitamientu del Cristianismu en toa Europa, por aciu el feudalismu que s'asitió básicamente nes tierres del antiguu Imperiu carolinxu. Construyéronse castiellos, monesterios y ilesies n'estilu Románicu. El mapa de reinos europeos empezó a perfilase sofitándose nos territorios infeudados y na cohesión social que les llingües romances daben a los distintos ámbitos. Nel sieglu XII, simultáneamente en munchos puntos d'Europa, diéronse los primeros pasos de la llamada «revolución gótica».

Les cais del Islam[editar | editar la fonte]

Escena de cai nel Cairo. Ilustración de portada de llibru, autor David Roberts (Stockbridge (Edimburgu 1796, Londres 1864)

La evolución de la ciudá d'El Cairu constitúi'l paradigma de la fundación y crecedera d'una ciudá musulmana, un procesu d'agregamientu de barrios y arrabaldees desenvueltu a lo llargo del tiempu cuando un conquistador llevantaba una nueva ciudadela esterior al nucleu urbanu presistente. Asina cuando Saladín lliberó la ciudá de los cruciaos, l'antiguu barriu de Fusat, n'El Cairo, taba bien congestionado: con cais estreches y cases d'hasta diez pisos con balcones y saledizos zarraos por celosías onde les persones d'unu y otru llau llegaben a tocase y dellos mercaos o zocos nun recibíen nunca lluz del sol.

La visión del planu d'una ciudá musulmana amuesa, cuasi siempres, una rede de cais estreches, con trazaos trabancosos y ensin apenes espacios abiertos, enllazaos por delles cais llargues, coles mesmes trabancoses y estreches, que xunen lo que fueron les puertes de les antigües ciudadeles.

Daqué asemeyáu fueron les ciudaes hispanomusulmanes, que'l so centru yera la «madina» (medina en castellán), un espaciu arrodiáu de murios onde se topaba la Mezquita mayor y l'alcaicería o comerciu principal, alredor del cual había una serie d'arrabaldes («rabad») y barrios («hara») de diversa estensión y relativamente autónomos, con puertes que s'abrir no que aportaron a unes cais principales.

Munches vegaes, los barrios o arrabaldes cercaos, teníen una sola cai llindada per puertes que se cerraben de nueche. Estos barrios y arrabaldes constituyíen, a semeyanza de la «madina», una especie de ciudá independiente cola so propia mezquita, les sos zocos, tiendes, alhóndigas, baños, fornos, etc.

La cai islámica, trabancosa y angosta que se cerraba pela nueche, correspuende a un conceutu d'intimidá relixosa propiu del Islam, onde la casa ye una metáfora del Paraísu. Les cais secundaries y los caleyones ensin salida (adarves) abonden el les ciudaes hispanoárabes onde tamién topamos cais tapaes con pasos que xuníen les partes altes de los edificios, o cases con sobraos o algolfes volaes similares a los saledizos d'El Cairu, posaos con jabalcones y tornapuntes. Finalmente topamos cais con arquillos, qu'acovecíen les puertes de zarramientu nocherniegu de los barrios y adarves o arriostraban los murios, siempres precarios, nes construcciones d'adobe o tapial.

La urbanización d'Europa[editar | editar la fonte]

(Les bastides, la revolución gótica, el comerciu)

Callar perspeutiva[editar | editar la fonte]

El Royal Crescent y el Circus en Bath.

La idea de enfatizar l'accesu a los templos, según la de xunilos por aciu una rede sacra como correspondería al centru de la Cristiandá foi la base de la reforma de la ciudá de Roma entamada pol papa Sixto V. Ye la cai del Renacimientu, concebida como perspeutiva qu'enllaza los edificios o llugares simbólicos a la mayor gloria del Príncipe local. Esti tipu de cai preside l'urbanismu mientres el Barrocu y enllargar pol periodu Neoclásicu hasta bien entráu'l sieglu XIX.

Na Inglaterra del sieglu XVIII, mientres los entamos de la Revolución industrial, ábrense pasu una serie d'innovaciones centraes na rellación de los edificios cola cai. A partir de la esperiencia de los «Crescents» de la ciudá de Bath, que les sos ondulaes o curvilieneas fachaes neoclásiques abrir al espaciu allegante per mediu d'una cai con edificios nun solu llau, l'arquiteutu pintoresquista John Nash dibuxó trazar d'una nueva cai de Londres enanchando, en parte, l'antiguu camín que dende «Charing Cross» conducía a «Regent's Park». La «Regent's Street» allugar ente'l «Soho» y el «Mayfair». Les nueves cases con frente a dicha cai y a la «Oxford street», les «Chester Terrace» o «Cumberland Terrace» nos cantos del «Regent's Park», formen llargues fileres de cases qu'abren les sos fachaes «palladianas» sobre tráces-yos rectillinies o curvillinies de les cais, no que constituyía una innovación xenial que ponía la énfasis, non na perspeutiva, sinón na rellación de les fachaes de los edificios residenciales cola mesma cai.

Nel París del «Segundu Imperiu», el Barón Haussmann proyeutó y construyó una rede de cais anches y rectillinies qu'enllazaben los principales centros de la vida ciudadana y les estaciones de ferrocarril, son los nuevos bulevares que se superpusieron, españando, trazar medievales del vieyu París na que foi la mayor y más coherente actuación urbanística de tolos tiempos, basada en motivaciones d'orde políticu, económicos y sociales como, ente otros la represión y prevención de les revueltes obreres. El plan de Haussmann define una normativa pa les nueves construcciones basada nos principios de simetría y regularidá, ye'l «culte de l'axe» (cultu de la exa) y aplícase igualmente al saneamientu de la ciudá, construyendo grandes colectores d'alcantarelláu so los bulevares. La influencia de Haussmann estender per tol mundu: en Marsella, Toulouse y otres ciudaes de Francia según en Bruxeles, ciudá de Méxicu, Roma, Boloña, Turín y otres d'Italia, pero sobremanera en Viena, ábrense bulevares, báltense muralles y se allanan hasta les ruines históriques.

El territoriu y la cai[editar | editar la fonte]

(La colonización de los Estaos Xuníos)

La cai corredor[editar | editar la fonte]

(Les cais de la ciudá industrial y les alternatives de vanguardia nel sieglu XIX. Ildefonso Cerdá, Arturo Soria, Ebenezer Howard)

La ciudá ensin cais[editar | editar la fonte]

Les bases teóriques del urbanismu modernu deriven de les considerancies crítiques que, con posterioridá a la Revolución industrial, formular dende diversos ámbitos, sobre les condiciones de les viviendes del proletariáu urbanu nes ciudaes d'Europa. Los arquiteutos del Movimientu Modernu refuguen la cai corredor» colos edificios alliniaos a lo llargo, con habitáculos insalubres, poco ventilados y ensin sol, que son contaminaos pol ruiu, los fumos y un conxuntu d'agresiones medioambientales. La «Carta d'Atenes» propón que los edificios y les redolaes edificaes sían independientes de la vialidad, principalmente de les víes de tráficu pesáu o mestu, según la segregación de los distintos usos circulatorios de les víes urbanes en franxes separaes para peatonos o vehículos.

Mientres la segunda posguerra, a partir de la meyora del llamáu «Estilu Internacional», les idees del urbanismu modernu aplicar a les xeres de la reconstrucción d'Europa. Foi entós cuando n'Inglaterra surdieron les «New Towns» o «Nueves Ciudaes», como les de Harlow, Hatfield y otres. Nes «New Towns» les cais yá nun son tales sinón cintes pavimentadas especializaes d'anchor variable en función de la especificidá del tráficu, formando unes redes que traviesen los parques y xardinos qu'envolubren perdayures les árees edificaes a les cualos conecten colos centros d'interés de la ciudá: la estación del ferrocarril, les escueles, el mercáu, el centru cívicu, les paraes d'autobús, etc.

Les cais de la ciudá[editar | editar la fonte]

Nun contestu distintu, centráu, non na construcción de nueves ciudaes sinón nes xeres de reconstrucción y restauración de los nucleos históricos de les ciudaes d'Italia, cargaes d'edificios que formen un pervalible patrimoniu arquiteutónicu, una serie d'arquiteutos y urbanistes, en contraposición a los postulaos del Estilu Internacional», revisen el papel de la cai na ciudá actual, entendiéndola como un elementu básicu del nucleu históricu y tamién de los enanches. L'arquiteutu y restaurador italianu Gustavo Giovannoni cavilgaba y dicía que les cais, que n'otres dómines sirvíen cuasi puramente pa delimitar l'espaciu construyíu y dar accesu a los edificios, convirtiérense, na ciudá moderna, en contenedores de la circulación de vehículos y persones. La supremacía y fascinación del automóvil particular, coles sos implicaciones económicu y cultural, convirtió les cais de les ciudaes en carreteres urbanes y les sos places n'aparcamientos.

Nes últimes décades del sieglu XX, una nueva cultura urbanística, basada na aplicación, ente otros, de criterios de sostenibilidá, ábrese pasu amodo. Los planteamientos teóricos d'un urbanismu científicu, básense tantu en postulaos estructuralistes que formulen una analoxía ente'l llinguaxe y l'arquiteutura de la ciudá, el territoriu o la redolada; según na teoría de redes que dexa l'aplicación de modelos matemáticos al estudiu de los fenómenos propios del texíu urbano, que ye entendíu como una estructura de complexidá entamada qu'esiste, sobremanera, nel espaciu ente los edificios, esto ye, na cai.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Tratáu d'Urbanismu. La Téunica», pàgina 42. Giorgio Rigotti, Catedráticu de téunica urbanística na Escuela Politéunica de Turín. Edición castellana por Editorial llabor, S.A. 1955.
  2. Obra citada, pàgina 7
  3. 3,0 3,1 Obra citada, pàgina 9

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]