Fornu

De Wikipedia
Muyer nel fornu, de Jean-François Millet (1854).
Un fornu de folla
Un fornu romanu d'Abia de las Torres (Palencia, Castiella y Lleón), pa la ellaboración de cerámica y de materiales de construcción.

Un fornu (del llatín «furnum»)[1] ye un dispositivu que xenera calor y que lo caltién dientro d'un compartimientu zarráu. Utilízase tantu na cocina pa preparar, calecer o ensugar alimentos, como na industria. La enerxía calorífica utilizada p'alimentar un fornu puede llograse direutamente, por combustión (lleña, gas o otru combustible), radiación (lluz solar), o indireutamente, per mediu d'eletricidá (fornu llétricu).

Historia[editar | editar la fonte]

Un fornu de Pompeya

El fornu tradicional yera una cortil formada por una fábrica de tapial o adobes, qu'acababa convirtiéndose nun bloque de material d'alfarería pola cocción por calor. Teníen forma de pequeña bóveda sobre una base plana y una sola abertura, la entrada. Calecer por aciu un fueu de lleña, que se dexaba consumir. La grosez, la inercia térmica de la envoltura, guarda'l calor. La base onde se produz la combustión llimpiar de cenices y nella asítiense los alimentos que tienen de rustise, col tiempu foi evolucionando,con ello creáronse nueves téuniques y desempeños de los seres humanos. Gracies a esto nós podemos satisfaer les nueses necesidaes de manera satisfactoria.

Tipos de fornos[editar | editar la fonte]

  • Horno de lleña o fornu de folla. Funciona a partir de materiales forestales. Dende'l puntu de vista del consumu enerxéticu, ye'l menos eficiente y el que más emisiones de dióxidu de carbonu tien, pero dende'l puntu de vista gastronómicu, en ciertos casos da un sabor especial a ciertos platos. Utilízase llargamente na cocina tradicional castellana: por casu, pal corderu asáu o'l gochucu asáu.
  • Fornu de gas. Les meyores nel usu del gas natural como combustible dexaron conceder a los fornos de gas una opción vidable nes alternatives que brinda'l so usu, y amuésense bien eficaces tantu pol amenorgamientu de los tiempos de cocción de les materies primes como l'amenorgamientu de les emisiones al ambiente. La regulación de l'atmósfera nel interior del fornu puede controlase variando la inyeición del amiestu de gas y aire, polo que resulten bien útiles pa faer amenorgamientos. Otra ventaya digna de mención ye que s'algamar altes temperatures nun menor tiempu.
  • Fornu llétricu. Son fornos alimentaos con enerxía llétrica d'un usu bien estendíu, pola so comodidá y bon manexu. Colos sistemes de programación que s'incorporen, son bien útiles y fiables. Nes cámares d'estos fornos agóspiense, nunes cabianes o víes de les parés, unes espirales de filo conductor d'enerxía llétrica, qu'actúen como resistencia formaes por aleaciones de cromu-níquel y otros metales que la so carauterística ye la bona conductividá, según les temperatures que se deseye algamar.
  • Cocina solar. La so principal ventaya anicia nel óptimo aprovechamientu del recursu solar pa llograr enerxía calorífica.
  • Fornu de crisol. Ye un depósitu en forma de tueru cónica nel cual el metal ta dafechu aislláu del combustible, y ye el so principal carauterística la de que presenta un envase cola parte cimera descubierta, lo cual dexa la eliminación de los gases y el llogru del metal líquido. Una de les ventayes de fundir metales non ferrosos con crisol ye que se tien una aleación más llimpio, los tiempos de caltenimientu son más rápidos y el control d'enerxía ye más precisu. Cuntar con distintes formes, como tipu barril, cofaina y con picu, ente otros.
  • Fornu de microondes. Funciona por aciu la xeneración d'ondes electromagnétiques que interaccionan coles molécules d'agua conteníes nos alimentos. La interacción consiste n'aprovechar les propiedaes resonantes de les molécules d'agua qu'absuerben la enerxía de les ondes electromagnétiques, colo que s'alza la so temperatura.
  • Fornu de cubilote. Este ye un tipu de fornu cilíndricu vertical d'aproximao 6 metros d'altu que lleva los metales nél asitiaos hasta l'estáu líquidu, y dexa'l so coláu. Puede utilizase pa la fabricación de cuasi toles aleaciones de fierro, y tien ventilación forzada por toberes, allugaes na parte inferior.
  • Fornu d'inducción. Nun ye posible clasificar de manera ríxida, pola frecuencia de la corriente usada, les munches variantes esistentes de fornos d'inducción. Los fornos que trabayen con frecuencies cimeres a los 500 ciclos per segundu tienen un bañu en forma de crisol cilíndricu y nun lleven un nucleu de fierro. Davezu, estos fornos llámense fornos d'inducción ensin nucleu. Nos últimos años construyéronse munchos fornos d'esti tipu que trabayen a 50 ciclos per segundu, esto ye, la frecuencia normal de les redes de suministru. Los primitivos fornos d'inducción teníen una canal de fusión que formaba'l secundariu en cortucircuitu d'un tresformador; estos puédense denominar fornos d'inducción de canal.
  • Fornu de resistencia. Hai 2 clases fundamentales de fornos de resistencia. Los de la primera calecer por aciu resistencies d'aleaciones tales como la S níquel-cromu 80/20, en forma de cintes o banielles; xeneralmente un crisol o recipiente pal metal líquido y sirven p'aleaciones de baxu puntu de fusión, como les de soldadura, les de tipos d'imprenta, los metales antifricción pa cojinetes y delles vegaes les d'aluminiu. Los elementos de caldéu dispónense alredor del esterior del crisol y tol fornu queda dientro d'una carcasa rellena con un material refractario y aislante térmicu. Los elementos de caldéu suelen tar soportaos pol revestimiento refractariu.

Fornu na refinería de petroleu[editar | editar la fonte]

La enerxía necesaria para destilar el petroleu y dexar que los productos distribuyir na torre de destilación ye suministrada pola combustión de fuel oil o gas natural. El petroleu a calecer circula dientro de tubos dispuestos en serpentines a lo llargo de les parés del fornu de combustión.

Tipos de fornos nuna refinería

Nos fornos atopa una zona de radiación onde'l fueu pega direutamente sobre los tubos horizontales o verticales (fornos de tipu rectangular) o sobre un serpentín helicoidal (fornos de tipu circular).[2] Percima atópase una zona de conveición qu'aprovecha'l calor de los gases de combustión que xuben dende la seición de radiación y calez dalgún productu entemediu.[3]

Na mayoría de los fornos los serpentines tán formaos por tubos aleteados porque esti formatu dexa ameyorar la tresmisión de calor.[4]

El combustible que s'usa nos fornos sale pela chimenea, combinar col aire y xenera contaminantes sólidos (cenices) y gaseosos (monóxidu de carbonu, compuestos sulfurosos, gases acedos). Los gases de combustión tienen de tratase pa evitar el so ingresu a l'atmósfera.[5]

Usos[editar | editar la fonte]

Estracción de pan del fornu
  • Cocina. El fornu convencional de cocina utilizar pa enfornar, cocer, calecer o rustir. La llista d'alimentos que se preparar d'esta miente inclúi la carne, el pexe, el pollu, el pan, los pasteles y otros postres. En dellos países como na cocina india suelse emplegar abondosamente y ellabórense platos especiales que se denominen al tandoori (al fornu).
  • Industria y artesanía cerámico. Utilícense fornos pa cocer, ensugar y endurecer magre. El mesmu procesu de cocción del magre puede amás dexar la solidificación, fixación y vitrificación d'esmaltes con fin utilitariu o decorativu aplicaos primeramente a la cocción sobre'l magre.
  • Utilícense distintos tipos de fornos pal ensugáu de materiales húmedos, tales como madera, pintura sobre metales, etc.
  • Otru tipu de fornos utilizar pa la cremación.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]