Fornu de microondes

De Wikipedia
Un modernu fornu de microondes (2016).

El fornu de microondes ye un electrodomésticu usáu na cocina pa calecer alimentos, o cocelos, que funciona por aciu la xeneración d'ondes electromagnétiques na frecuencia de les microondes, en redol a los 2,45 GHz.

Funcionamientu del fornu de microondes domésticu[editar | editar la fonte]

Un microondes ye un electrodomésticu destináu a calecer y cocinar alimentos caleciendo l'agua que contienen o los líquidos que s'añedir. Funciona por aciu la xeneración d'ondes de radiu d'alta frecuencia. L'agua, les grases y otres sustancies presentes nos alimentos absuerben la enerxía producida poles microondes nun procesu llamáu calentamientu dieléctricu (conocíu tamién como calentamientu electrónicu, calentamientu por RF, calefacción d'alta frecuencia o diatermia). Hai molécules que la so estructura forma dipolos llétricos, como la de l'agua, lo que significa que tienen una carga positiva parcial nun estremu y una carga negativa parcial nel otru, y por tanto bazcuyen nel so intentu d'alliniase col campu llétrico alternu de les microondes. Al rotar, prodúcense esfregadures y choques, que son los qu'alcen la temperatura. Los fornos de microondes funcionen de la siguiente manera: un aparatu llamáu magnetrón convierte la enerxía llétrica n'enerxía de microondes, que nesta forma algama l'alimentu. Les ondes electromagnétiques ximielguen les molécules bipolares presentes nos alimentos, especialmente les de l'agua, y esta ye la qu'alza la temperatura. Esti baturiciu ye un mecanismu físicu, simple movimientu de les molécules al ritmu de la frecuencia, y nun provoca nengún tipu d'alteración na composición química (sacante los que son producíos pol aumentu de la temperatura).

El calentamientu por microondes ye más eficiente na agua líquido que na agua conxelao, yá que nel estáu sólidu de l'agua, el movimientu de les molécules ta más llindáu. Tamién ye menos eficiente en grases y azucres (que tienen un momentu dipolar molecular menor) que na agua líquido.

Dacuando esplícase'l calentamientu por microondes como una resonancia de les molécules d'agua, pero esto ye incorreutu, una y bones esa resonancia namái se produz nel vapor d'agua y a frecuencies muncho más altes (a unos 20 GHz). Per otra parte, los grandes fornos de microondes industriales qu'operen la mayoría na frecuencia de 915 MHz (llonxitú d'onda de 328 milímetros) tamién calecen l'agua y los alimentos de forma efectiva.

Los azucres y triglicéridos (grases y aceites) absuerben les microondes por cuenta de los momentos dipolares de los sos grupos hidroxilo o éster. Sicasí, por cuenta de la capacidá calorífica específica más baxa de les grases y aceites, y a la so temperatura más alto de vaporización, de cutiu algamen temperatures muncho más altes dientro de fornos de microondes. Esto puede causar nel aceite o alimentos bien grasos, como'l tocín, temperatures bien percima del puntu de ebullición de l'agua, llegando a turrar de forma asemeyada al asáu na parrilla convencional o nes fridores. Los alimentos n'alto conteníu d'agua y con poco aceite escasamente superen temperatures cimeres a les de ebullición de l'agua.

El calentamientu por microondes puede provocar un escesu de calentamientu en dellos materiales con baxa conductividá térmica, que tamién tienen constantes dieléctriques qu'aumenten cola temperatura. Un exemplu d'ello ye'l vidriu, que puede amosar embalamiento térmicu nun fornu de microondes hasta'l puntu de fusión. Amás, les microondes pueden dilir dellos tipos de roques, produciendo pequeñes cantidaes de llava sintética. Delles cerámiques tamién pueden fundise, ya inclusive pueden llegar a esclariar el so color al esfrecese. El embalamiento térmicu ye más típicu de líquidos llétricamente conductores, tales como agua salao.

Un error común ye creer que los fornos microondes cocinen los alimentos "dende dientro escontra fuera", esto ye, dende'l centru de tola masa escontra l'esterior d'alimentos. Esta idea surde del comportamientu del calentamientu si una capa absorbente d'agua atópase debaxo d'una capa seca, menos absorbente, na superficie d'un alimentu. Na mayoría de los casos n'alimentos uniformemente estructurados o razonablemente homoxéneos na so composición física, les microondes son absorbíes nes capes esteriores de forma similar al calor d'otros métodos. Dependiendo del conteníu d'agua, la fondura de la deposición de calor inicial pue ser de dellos centímetros o más colos fornos de microondes, en contraste col asáu (infrarroxos) o'l calentamientu convectivo (métodos que depositen el calor nuna fina capa de la superficie de los alimentos). La fondura de penetración de les microondes depende de la composición de los alimentos y de la frecuencia, siendo les frecuencies de microondes más baxes (llonxitúes d'onda más llargues) les más caltriantes. Les microondes enfusen namái de 2 a 4 cm nel interior de los alimentos, polo que'l centru d'una porción grande nun se va cocinar cola enerxía d'estes ondes, sinón pol calor que se produz nel fornu y pol que se tresfieren les partes superficiales que sí son algamaes poles ondes.

Historia[editar | editar la fonte]

Como otros inventos, el fornu de microondes ye l'aplicación secundaria d'una teunoloxía destinada a otros fines. En 1946, mientres una investigación rellacionada col radar, el doctor Percy Spencer, inxenieru de la Raytheon Corporation, taba probando un tubu al vaciu llamáu magnetrón cuando afayó qu'una chocolatina que tenía nel so bolsu habíase dilíu. Abarruntando qu'aquello fuera causáu poles ondes emitíes pol magnetrón, el doctor Spencer asitió delles granes de maíz pa faer palombines cerca del tubu a manera d'esperimentu. El maíz cocióse y enchió. Spencer repitió l'esperimentu usando un güevu de pita. Debíu a la rápida medría de la temperatura, la presión interna fixo que'l güevu esplotara. Esto animó-y a siguir esperimentando con otros alimentos.[1]

El doctor Spencer diseñó una caxa metálica con una abertura pola que podía entrar la radiación del magnetrón.[2] Les parés metáliques confinan la radiación de microondes, porque la enerxía del campu electromagnéticu aumenta. Cuando s'introducía alimentu'l so temperatura aumentaba. Los inxenieros dedicar a ameyorar el prototipu del doctor Spencer, y a finales de 1946, la Raytheon Company solicitó una patente pa emplegar los microondes na preparación de los alimentos. El primer fornu en prueba, que calecía los alimentos por aciu enerxía de microondes instalar nun restoran de Boston. En 1947, salió al mercáu'l primer fornu comercial de microondes. Estes primeres unidaes yeren espaxaraes, de 1,60 m d'altor y 80 kg de pesu. El magnetrón esfrecer con agua, de cuenta que yera necesariu instalar un circuitu especial. Amás, el so preciu yera eleváu: costaben alredor de 5.000 dólares cada unu, polo que nun tuvieron demasiada acoyida.[3]

Al desenvolvese un nuevu magnetrón esfrecíu per aire, esanicióse la necesidá d'asitiar tuberíes de refrigeración, lo que dexó fabricar fornos más baratos y afechiscos. Los negocios de comida rápida fueron los primeres en reconocer la so utilidá.

Cuando la industria alimentaria afayó'l potencial y la versatilidad del nuevu inventu, ésti aplicóse a usos variaos, como deshidratar verdures, turrar café o frutos secos, descongelar y cocinar les carnes, abrir orca, etc. Otres industries emplegar pal ensugáu de corchu, cerámica, papel, cueru, tabacu, fibres testiles, llapiceros, flores, llibros húmedos y cerilles. Tamién s'emplegaron les microondes nel procesu de curáu de materiales sintéticos como nailon, hule y uretano. Sicasí, por causa de la rocea escontra los nuevos "fornos electrónicos de radar", nun foi hasta los años setenta cuandos s'empezar a usar nes cocines doméstiques. Naide morría de "envelenamientu" poles radiaciones, nin quedaba ciegu, maneru o impotente debíu al usu de fornos de microondes. Cuando s'esmorecieron les medranes n'Estaos Xuníos, aumentó l'aceptación y, escaeciéronse los mitos.

En 1975, per primer vegada, les ventes de fornos de microondes degolaron el númberu d'estufes de gas vendíes. L'añu siguiente informóse que 17% de tolos llares de Xapón cocinaben con microondes, en comparanza del 4% de los llares de los Estaos Xuníos. En 1971, menos del 1% de los llares estauxunidenses teníen microondes; en 1978 la cifra xubió al 13%, llegando al 25% en 1986. Güei, los fornos a microondes cunten col añedo y meyora de temporizador, sensores d'enfornáu y resistencies llétriques pa gratinar o acabar de dorar los platos que lu precisen, pos esto nun ye posible consiguilo namái coles microondes.[4]

Procuros[editar | editar la fonte]

La mayoría de gobiernos, industries y la mesma OMS[5] defenden el so usu como un electrodomésticu seguru pa la salú. Sicasí, sí ye obligatoriu tomar les siguientes midíes de seguridá:

  • Nunca introducir recipientes metálicos nin instrumentos de metal, pos podríen xenerar chispes y causar una quema.
  • Nun cocer güevos enteros con pulgu, la presión del vapor podría faelos españar.
  • Hai que tomar procuros al ferver agua o otros líquidos nel microondes, una y bones el calor acumulao podría causar quemadures per chiscadura, anque l'agua nun se vea ferver al dir sacar el recipiente. Esto debe al fenómenu de sobrecalentamientu, esto ye, acumuladura de temperatura cimero a la del puntu de ebullición de l'agua (100° C)[6]

Al intentar realizar un arreglu tienen de respetase les midíes de seguridá, yá que esiste riesgu grave d'electrocución, inclusive desconectando l'aparatu de la rede llétrica, pola presencia d'un condensador de gran capacidá.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]