Adobe

De Wikipedia
Vivienda construyida parcialmente con adobe. Rebollar (Cáceres)

L'adobe ye una pieza pa construcción fecha d'una masa de folla (magre y arena) entemecío con paya, moldiada en forma de lladriyu y ensugada al sol; con ellos constrúyense paredes y muries de variaes edificaciones. La téunica d'ellaboralos y el so usu tán estendíos per tol mundu, atopándose en munches cultures que nunca tuvieron rellación.

Historia[editar | editar la fonte]

La más antigua ciudá conocida, Çatalhöyük, n'Anatolia, del VII mileniu enantes de Cristu, tenía les cases construyíes con adobes. Nel Antiguu Exiptu emplegóse frecuentemente l'adobe, ellaboráu con llimu del Nilu, na construcción de cases, tumbes (mastabes), fortaleces, ya inclusive palacios, anque los exipcios tamién fueron los primeres n'emplegar la piedra tallada p'alzar templos, pirámides y otres edificaciones monumentales.

Muro d'adobe sobre basamento de piedra nuna antigua casa de la provincia de Burgos (España).

En Perú esiste la ciudadela de Chan Chan, la ciudá de folla más grande d'América, perteneciente a la Cultura Chimu, (1200-1480). Chan Chan allugar nel valle de Moche, frente al mar, a metá de camín ente'l balneariu de Huanchaco y la ciudá de Trujillo, capital del departamentu de La Llibertá na mariña norte de Perú. El sitiu arqueolóxicu cubre una área averada de venti quilómetros cuadraos. La zona central ta formada por un conxuntu de diez recintos cercaos (llamaos "ciudadeles") y otres pirámides. Esti conxuntu central, cubre una área de seis quilómetros cuadraos, aproximao. El restu, ta formáu por un ensame de pequeñes estructures mal calteníes, siendes, canales, muralles y campusantos.

N'España, ye característicu, ente otres, de les rexones seques de Castiella y Lleón onde s'añedir paya a la folla. Les construcciones d'adobe suélense remozar con una capa del mesma folla colo que dan esi aspeutu tan interesáu de les cases típiques de Tierra de Campos. Tamién ye avezáu en rexones semi-desérticas d'África, América Central y América del Sur (ranchu.)

En Méxicu, Colombia, Ecuador, Perú, Bolivia, Arxentina y nel sur y norte de Chile les cases d'adobe son entá patrimoniu de munches families humildes, que caltienen esta tradición dende tiempos inmemoriales. Entemecer campera seca cola folla dexa una correuta aglutinación, gran resistencia albentestate y evita que los bloques una vegada solidificados tiendan a sedase. Darréu los bloques xuntar ente sigo con folla pa llevantar murios.

Anguaño dellos arquiteutos siguen utilizando murios d'adobe en combinación con cimientos, columnes y lloses de formigón por cuenta de les sos carauterístiques. En munches ciudaes y pueblos de Centru y Sur d'América la construcción con adobes caltién viva anque amenazada poles imposiciones del mercáu formal o pola mala fama que-y fixeron los seísmos y el mal de Chagas. N'Uruguái, l'adobe ye una de les téuniques tradicionales de construcción qu'adulces foi dexada de llau anque nos postreros 20 años realizáronse esperiencies tantu en Montevideo como nel interior del país.

La reactivación d'una arquiteutura n'adobe en gran midida deber al aforru d'enerxía que les edificaciones con esti material suelen implicar, n'efeutu l'adobe resulta un escelente aislante térmicu motivu pol cual amenórguense les demandes d'enerxía pa enfrescar o caldiar les viviendes. Per otra parte, unu de los problemes típicos del adobe ye la so absorción del mugor del suelu por capilaridad, pa esto una solución bastante frecuente ye utilizar un cimientu hidrófugo o impermeable d'hasta aproximao un metro d'altor sobre'l nivel del suelu, tal cimientu suel ser de piedres o, más modernamente, de formigón.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Entemez de los ingredientes del adobe nel Departamentu de Huancavelica, Perú.
Ellaboración d'adobes en Progresu, Uruguái.

Ellaborar con un amiestu d'un 20% de magre y un 80% de sable y agua, introducir en moldes, y depués déxase ensugar al sol polo xeneral unos 25 a 30 díes. Pa evitar que se sede al ensugar añedir a la masa paya, clina de caballu, segáu secu, que sirven como armadura. Les dimensiones fayadices tienen de ser tales que l'arbañil pueda remanalo con una sola mano, de normal son de proporciones de 1:2 ente l'anchu y el salgo, variando na so espesura ente 6 y 10 cm, midíes que dexen un fayadizu ensugáu. Les proporciones más comunes d'atopar son de 6 x 15 x 30 cm, 10 x 30 x 60 cm, 7 x 20 x 40 cm; esto depende de la rexón del mundu y les sos condiciones.

L'agua allandia la folla seco, polo que se debe protexer d'esta en distintes circunstancies: d'agües d'agües, infiltraciones por males instalaciones, desaparente caltenimientu (al regar esteriores, etc); la proteición elemental ye faer bistechos d'abondu vuelu escontra la zona dende onde provién l'agua y correuta construcción de les fundaciones o cimientos. Ríquese un caltenimientu continuu, que tien de faese con capes de folla (revoques de folla). Nun ye correutu faelo con morteru de cementu, yá que la capa resultante ye pocu permeable al vapor d'agua y caltién el mugor interior, polo que se desfacer l'adobe dende dientro ya inclusive podría provoques desprendimientu del estuco de morteru de cementu por separación col muriu. Lo meyor pa les parés esternes ye l'usu de llucíu con base de cal apagada en pasta, con magre o arena, pa la primer capa, na segunda, solamente pastia de cal y sable. Pa les internes puede faese un amiestu de magre, arena y agua, o con revoques de terminación fina de tierra estabilizada con sable, a la que se-y pueden amestar impermeabilizantes na agua d'amasáu.

En países de mano d'obra barata ye bien económicu; dexa fabricar unu mesmu los materiales pa construyir la so propia casa. D'antiguo, nes temporaes que los llabradores nun teníen xeres que faer nel campu, fabricaben adobes, que depués vendíen al que quixera faese una casa. D'ende'l proverbiu: mientres fuelga ta faciendo adobes [2].

Anguaño fabríquense de manera más certera con al respective de la composición, y suelen tener un venti per cientu de magres y un ochenta per cientu d'arena, eso en función de la composición del suelu, cuanto más magrizu más arena amiéstase, ensin amestar paya o otros elementos al amiestu. Les investigaciones amosaron que la inclusión de fibres vexetales puede sirvir como atraición pa les termites y amás, si l'ensugáu del adobe ensin fibres asocede na solombra, la retracción ye menor.

Tien una gran inercia térmica, por cuenta de les espesures necesaries pa construyir, polo que sirve de regulador de la temperatura interno; pel branu caltién el frescor, y mientres l'iviernu'l calor.

Frente al tapial, que ye asemeyáu pero puestu n'obra en masa, con encofraos, tien la ventaya de que rique muncho menos tiempu de preparación.

Construcción d'un muriu d'adobes.
Enllamorgáu d'una vivienda rural de tierra nel pueblu Los Ceballos (Paysandú, Uruguái).

Construcción con adobes[editar | editar la fonte]

La construcción con adobes presenta la ventaya de la so semeyanza formal, constructiva y estética col lladriyu de campu cocío. En casu de disponer de muncha mano d'obra, especializada o non, esta téunica ye bien afecha en función de los procesos de fabricación que dexen la integración de gran cantidá de persones mientres el triáu y moldiáu anque se debe tener en cuenta equí ye'l control mientres la producción pa embrivir la variación de les dimensiones y la forma irregular de les pieces. Los murios d'adobes presenten bien bones condiciones d'aislamientu acústicu y térmicu por cuenta de les carauterístiques del material y les espesures utilizaes.

Les desventaxes d'esta téunica tán en función del propiu procesu de fabricación que puede resultar lentu yá que se riquir dos o tres selmanes pa poder utilizar les pieces en casu de que la producción facer n'obra. El procesu tamién depende de les árees de triáu, ensugáu y atroxu, que comandarán la continuidá de producción mientres s'espera que s'ensuguen les pieces anteriores. Poro, esta téunica rique cierta previsión d'infraestructura pa cuntar con superficies horizontales y llimpies, y zones protexíes pa evitar que l'agua d'agua afecte a la producción.

Les falles comunes nes construcciones con adobes pueden ser amenorgaes per aciu los controles de la tierra y los estabilizantes utilizaos, el dimensionado fayadizu de les pieces y los murios, el dimensionado fayadizu de la estructura, tantu de la cimentación como del muriu portante, o les vigues y pilastres y la proteición frente a l'agua y al mugor natural del terrén. Tanto les ventayes o desventaxes tienen de tenese en cuenta como datos de la realidá pero les condicionantes propies de la obra van ser les que determinen la viabilidá de los procesos o non.

Construcción antisísmica[editar | editar la fonte]

N'América Llatina hai exemplos de que les estructures d'adobe presenten una alta vulnerabilidá sísmica, yá que hubieron comportamientos desaparentes ante les fuercies inducíes polos terremotos —inclusive los temblones moderaos de tierra—, derrumbar de manera súbita. Esto creó un gran númberu de perdes humanes ya importantes perdes económiques, culturales y patrimoniales. Un casu concretu ye'l terremotu de la ciudá de Cartago en Costa Rica de 1910, que depués d'él prohibióse l'usu d'adobe nes construcciones de dichu país.[1] Esto reparar reiteradamente en Llatinoamérica, onde'l cuidu del patrimoniusobremanera de tierra, alcuéntrase, polo xeneral, ensin la fayadiza mantención nin curiáu. Les principales razones de derrumbe y vulnerabilidá sísmica de les construcciones d'adobe deber a la nula mantención, al descuidu, a les intervenciones desaparentes sobre la so estructura y por sobremanera a les construcciones realizaes de forma precaria o ensin la conocencia fayadiza sobre'l sistema constructivu, nun teniendo atopa carauterístiques básiques de la so construcción, como respetar proporciones d'altor y espesura, proporciones fayadices nel amiestu, correutos morteros, ente otros.

El mayor problema pal arreglu, mantención y correuta execución de les construcciones d'adobe ye la perda d'una tradición ancestral, tresmitida de xeneración en xeneración, xenerando un vacíu na cultura constructiva, perdiendo'l saber faer y xenerando problemes que pueden ser fatales, sobremanera nel casu de países sísmicos.

Según les Normes Arxentines pa Construcciones Sismorresistentes: Reglamentu INPRES - CIRSOC 103: «Esisten materiales aptos pa llograr construcciones segures, y materiales non aptos (tales como l'adobe), pero de nenguna manera puede falase de materiales antisísmicos».[2]

Esta situación condució a que los gobiernos y la población polo xeneral favorecieren la reconstrucción con bloque, lladriyu y formigón. Sicasí, estes viviendes nueves, amás de perder la so calidá térmica, son más costoses y la so edificación en autoconstrucción faise más difícil. Por esta razón, munchos centros d'investigación y axencies de cooperación trabayen pa desenvolver construcciones antisísmicas n'adobe que sían saludables y socialmente costeables.

En Colombia y Perú desenvolviéronse diversos estudios y téuniques tendentes a llograr pieces d'adobe antisísmicas, emprestando especial interés na fayadiza composición y les sos dimensiones óptimas, pudiendo utilizase tantu en nueves construcciones como en rehabilitación.[3]

Arreglu de construcciones d'adobe estropiaes pol terremotu del 2010 en Vichuquén - Rexón del Maule - Chile
Señalización sobre casa d'adobe dempués del terremotu de 2010 en Chanco - Chile

.


En Chile, nel Terremotu de Santiago de 1985 munches de les construcciones d'adobe resultaron gravemente dañanadas y mientres el terremotu de Chile de 2010, diverses construcciones d'esti material derrumbáronse o quedaron gravemente estropiaes, comuñes como San Carlos, Yumbel, Santa Cruz, Talca (cascu históricu), quedaron práuticamente nel suelu por cuenta d'estos derrumbes, yá que son les construcciones más antigües de los llugares siniestrados. Sicasí, munches d'elles fueron amás derrumbes y abandonaes polos prexuicios xeneraos al traviés de los años, desconociendo'l so real estáu constructivu, lo que xeneró una gran alerta na población y prexuicios sobre'l material. Otres caltiénense estoiques esperando'l so arreglu y otres yá fueron reparaes, como en Vichuquén.


Anguaño diverses universidaes de Chile, organismos d'estáu, y oficines privaes estudien una manera d'anovar l'adobe y da-y propiedaes antísismicas pa caltener la identidá cultural del país. Per otru llau estúdiense estratexes aplicaes nos edificios que se caltuvieron de pies por sieglos ensin derrumbar enantes la inmensa cantidá de terremotos de Chile, p'aprender d'estratexes constructives tradicionales y del bien faer de los constructores de tierra.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. [1]Rodríguez, Y. (s.f.). Costa Rica nel sieglu XX. Costa Rica: EUNED.
  2. Disaster-Info.net (Normes Arxentines pa Construcciones Sismorresistentes: Reglamentu INPRES - CIRSOC 103).
  3. Books.Google.com.ar (manual pa construcción sismorresistente con adobe). Desenredando.org (manual pa la rehabilitación sísmica de viviendes construyíes n'adobe y muria triada, Colombia, 2005).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]