Motocicleta

De Wikipedia
Motocicleta
Vehículo basado en motocicleta (es) Traducir, vehículu de dos ruedes, single-track vehicle (en) Traducir, vehículo de camino (es) Traducir y intermediate vehicle (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Una motocicleta, davezu conocida cola abreviatura moto,[1] ye un vehículu de dos ruedes,[2] impulsáu por un motor que remana la rueda trasera, en rares esceiciones nes que l'impulsu dar na rueda delantera o en dambes, superior a 50 cm³ si ye de combustión interna y/o con una velocidá máxima por construcción cimera a 45 km/h.[2] El cuadru o xasis y les ruedes constitúin la estructura fundamental del vehículu. Rodar directriz ye la delantrera. Pueden tresportar hasta dos persones, y trés si tán dotaes de sidecar.[3]

Historia[editar | editar la fonte]

Retruque de la Reitwagen de Daimler-Maybach.

L'estauxunidense Sylvester Howard Roper (1823-1896) inventó un motor de cilindros a vapor (aicionáu por carbón) en 1867. Esta pue ser considerada la primer motocicleta, si déxase que la descripción d'una motocicleta incluya un motor a vapor.[4]

Wilhelm Maybach y Gottlieb Daimler construyeron una moto con cuadru y cuatro ruedes de madera y motor de combustión interna en 1885. La so velocidá yera de 18 km/h y el motor desenvolvía 0,5 caballos.[5][6]

Gottlieb Daimler usó un nuevu motor inventáu pol inxenieru Nikolaus August Otto. Otto inventó'l primera motor de combustión interna de cuatro tiempos en 1876. Llamar «Motor de Ciclu Otto» y, asina completar, Daimler (antiguu emplegáu de Otto) convertir nuna motocicleta que dellos historiadores consideren la primera de la hestoria.[7] En 1894 Hildebrand y Wolfmüller presenten en Múnich la primer motocicleta que foi fabricada en serie y con claros fines comerciales. La Hildebrand y Wolfmüller caltener en producción hasta 1897.[8][9] Los hermanos rusos Eugéne y Michel Werner afincaos en París montaron un motor nuna bicicleta. El modelu inicial col motor sobre la rueda delantera empezar a fabricar en 1894.[10]

Motocicleta Derbi. 49 cc. 1966

En 1902 inventóse'l Scooter (provién del inglés scooter), tamién conocíu como autu sillón, pol francés Georges Gauthier. La scooter ye un vehículu de dos ruedes, biciclu, provistu d'un salpicadero de proteición. Foi fabricada en 1914. Tuvo una gran popularidá, sobremanera ente los mozos. Incorpora dos ruedes de poco diámetru y un cuadru abiertu que dexa al conductor tar sentáu en cuenta de a la rebalguina. Tamién tien una carrocería que protexe tolos mecanismos, y ufierta dalgún pequeñu espaciu d'almacenaxe d'oxetos pequeños y de una rueda de recambiu. Son vehículos urbanos, anque tamién pueden faese viaxes llargos. Lo que destaca nesti tipu de tresporte ye la comodidá del manexu y facilidá de conducción, y non el desenvolvimientu de grandes velocidaes.

En 1910 apaeció'l sidecar, un carru con una rueda llateral que se xune a un llau de la motocicleta. Consta d'un bastidor (d'una sola rueda) y de una carrocería que protexe al pasaxeru. La motocicleta que la abasna, convertir nun vehículu de trés ruedes y la so conducción controlar por aciu el xiru del manillar, al nun poder executase la basculación. Yá apaeciera años antes, pero en bicicletes y cola proliferación de los vehículos llamaos «utilitarios», amás de la prohibición de la so fabricación polos gobiernos apocayá, sumió práuticamente de la circulación.

Jawa 350 moto con sidecar.

Dempués de volver de la Segunda Guerra Mundial (1945), los soldaos estauxunidenses paecíen descontentos coles motocicletes que yeren construyíes por Harley-Davidson y Indian. Les motos que montaren n'Europa yeren más llixeres y más risonderes de conducir. Estos veteranos empezaron a andar con otros ex soldaos pa volver vivir daqué de la camaradería que sintieren nel serviciu. Estos grupos dieron cuenta que les sos motocicletes precisaben los cambeos que Harley nun-yos apurría. Asina nació la Motocicleta custom.[10]

Motor[editar | editar la fonte]

De normal va propulsada por un motor de gasolina de dos o cuatro tiempos (2T y 4T), anque últimamente los dos tiempos tán siendo reservaos a les cilindraes más pequeñes por cuenta de razones medioambientales. D'antiguo la refrigeración per aire yera la más normal, güei día tomó una puxanza estraordinaria la refrigeración líquida cola cual compite.

El motor va de normal asitiáu de manera tresversal, ye dicir el cigoñal ye perpendicular a la marcha, independientemente del númberu de cilindros. Anque hai esceiciones bien conocíes y espublizaes (BMW series «R» y «K» o Moto Guzzi serie «V», nos que'l cigoñal ye llonxitudinal). El númberu de cilindros varia dende unu, avezáu en cilindraes más pequeñes, hasta 6 en llinia, siendo disposiciones bien frecuentes los 4 en llinia y dos en V con distintos ángulos. El dos cilindros paralelu tresversal foi'l sistema más avezáu nes cilindraes mayores hasta los años 70. A partir d'entós popularizóse de manera estraordinaria'l 4 cilindros.

La lubricación facer de manera común pal motor y el cambéu, salvu nos dos tiempos (2T), tanto en manera de cárter húmedu como de cárter secu. L'alimentación facer por carburador, tanto unu pa dos cilindros como un carburador por cilindru, la disposición más frecuente; hasta güei día en que la inyeición de combustible ta mover por normativa ambiental (emisión de gases). El encendíu del motor faíase orixinalmente por magnetu y platinos, ensin batería; Depués por bobina y batería, primero de platinos, depués transistorizado y güei día totalmente electrónicu. L'encendíu DIS o de chispa perdida», primero de platinos y depués electrónicu, popularizar dende principios de la década de 1970, cola llegada masiva de los xaponeses tetracilíndricas, esto ye, que'l distribuidor nun se conoció nesti tipu de motores salvu esceiciones (Guzzi V7, MV-Agusta).

Tresmisión[editar | editar la fonte]

La caxa de cambeos va asitiada usualmente detrás del cigoñal, abasnada por una desmultiplicación primaria de cadena o engranajes, qu'aumenta'l par del motor, de normal non bien grande nes cilindraes más avezaes del motor. Ye dicir qu'a la entrada del cambéu tenemos unes 2 o 3 vegaes más par que nel cigoñal.

Por esti motivu un embrague monodisco sería bien sópitu, y recúrrese a un embrague multidisco qu'anidia l'acoplamientu y la multiplicación de par llograda na salida dende paráu, yá que amás va bañáu n'aceite, menos nes máquines de competición.

La tresmisión a la rueda trasera facer por aciu cadena la mayoría de les vegaes y bien poques vegaes banda o correa, anque nos casos de motor llonxitudinal y bastantes de tresversal emplega l'exa cardán.

La correa, bien usada nos tiempos primitivos poles potencies tan baxes, volvió recuperar posiciones polos materiales y el dentáu, ver Kawasaki 454 LTD, Harley Davidson y BMW serie R.

Xasis, suspensión y frenos[editar | editar la fonte]

La conducción llevar a cabu pola articulación de la rueda delantera (que xira según una exa vertical), consiguiendo por aciu basculación sobre la vertical, la trayeutoria en curva riquida pol conductor. Va controlada por un manillar sobre'l que tán instalaos los dispositivos necesarios pa control de la motocicleta: palanques de accionamiento del frenu delanteru, embrague, interruptores de les lluces, etc.

El xasis o cuadru (motocicleta), que puede ser simple, de doble trubiecu, multitubular, de chapa estampada, doble viga, monocasco, etc., suel tar construyíu preferentemente en aceru o aluminiu, en casos más raros en magnesiu, carbonu o titaniu. La rixidez y xeometría del xasis ye vital pa la so estabilidá. De normal la rixidez necesaria va en función de la potencia del motor y les carauterístiques dinámiques. Güei día toles motocicletes tán dotaes de suspensiones, col fin de caltener les ruedes en contautu col suelu'l máximu tiempu posible al pasu por irregularidaes, asegurando la estabilidá y aumentar el confort de marcha. La suspensión orixinalmente yera de paralelogramu delantre, y tras escarecíase d'ella. A partir de la competición desenvolvióse la forqueta telescópica patentada por BMW ya introducióse la suspensión trasera, primero de deslizamiento paralelu y depués basculante. Anguaño sigue siendo basculante tras, pero los amortiguadores pueden tener distintes posiciones, inclusive ser solu unu.

Los frenos son imprescindibles pa detener la motocicleta. Suelen dir fondiaos a les llantes y son remanaos por una palanca nel manillar o nel pie. Hai de dos tipos: de tambor y de discu. El frenu de tambor ta compuestu por cinco partes:

  • Zapates
  • Portazapatas
  • Muelles
  • Tambor
  • Guaya o baniella del frenu

Los frenos de discu fueron ganando terrenal nel total de motocicletes distribuyíes, por ser más eficaces, y estenar meyor el calor xeneráu na frenada. Los frenos de tambor son bien particulares, porque si una de los sos partes nun funcionar correutamente, la banda emite soníos, como si fueren gritíos, al momentu de frenar la motocicleta.

Ficheru:Dodge Tomahawk.jpg
La Dodge Tomahawk algama los 423 km per hora.

Delles motocicletes tienen carenado, que la so finalidá ye protexer al conductor del vientu y favorecer la velocidá máxima por aerodinámica ameyorada. Les motocicletes con suspensión tradicional alterien el so llargor ente exes al frenar (una y bones la fuercia de frenáu funde la forqueta, provocando un acurtiamientu d'exes), eso torga que les maniobres de frenáu y xiru puedan realizase simultáneamente (salvu en modelos avanzaos con sistemes de suspensión duo-lever o pa-lever), yá que al frenar tando inclinada varia l'enclín y por tanto la trayeutoria. Disponen xeneralmente de cambéu de marches que se controla por aciu una de les empuñadures del manillar o por aciu una palanca aicionada col pie; dellos modelos de poca cilindrada disponen de cambéu por variador (sistema de polees que caltién constante la rellación de revoluciones del motor mientres se varia la velocidá del vehículu), anque yá tán surdiendo modelos con embrague automáticu y cambéu de velocidaes secuencial.

La motocicleta caltiénse irguida en recta y caltién la estabilidá en curva gracies al efeuto giroscópico de les ruedes. El diámetru nes ruedes puede tar entendíu ente 21" motos tou terrén o enduro y 8" minimotos, y un anchor ente 5  cm hasta 210  mm, la diferencia más importante en rellación a otros vehículos ye la rellación peso/potencía, esto caracteriza a la motocicleta d'aceleraciones y frenaes acandilantes difíciles de superar polos más pesaos y seguros automóviles.

Cilindrada[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente les motos clasificáronse pola cilindrada de los sos motores, d'una manera muncho más clara que nos automóviles, llegando a determinar les categoríes nes pruebes de Gran Premiu.

  • Les más frecuentes tradicionalmente fueron: 125 cc, 250 cc, 500 cc. Inda son un referente, especialmente la primera, por facilidaes llegales d'accesu a la so conducción como n'España.
  • Coles mesmes la cilindrada de 50 cc foi popular dende la década de 1950 hasta los 80 pola llexislación del llamáu «ciclomotor». Entá sigui esistiendo, pero con munches menos restricciones de potencia y configuración.
  • Los 750 cc mientres bastantes años fueron la cilindrada máxima, anque güei día son frecuentes otres mayores, como los 900, 1000 y 1200 cc.
  • Los 650 cc fueron un referente de les deportives britániques (Norton, Triumph, BSA)
  • les 350, otres bien frecuentes, dieron pasu d'una manera estraordinaria a los 400 cc, especialmente por disposiciones llegales en dellos países.[11]
  • les 175 sumieron casi por completu de la producción, dando pasu a les 200 cc.

Posición de manexu[editar | editar la fonte]

La posición de manexu del motociclista depende de la forma del cuerpu humanu (antropometría) combinada cola xeometría de la moto en si. Estos factores créannos les siguientes 3 postures de manexu básiques.[12]

  • Deportiva: el pilotu inclínase alantre, colos estribos embaxo escontra tras y les manes nel manubrio, embaxo y alantre. La resistencia del aire ye menguada pol pocu perfil presentáu. Parte del pesu del torso y cabeza ye soportáu pol resfregón del aire a altes velocidaes (cimeres a 80 km/h) de cuenta que la posición ye cómoda a altes velocidaes pero non tantu a velocidaes inferiores, pol pesu adicional nos brazos del motociclista.
  • Estándar: el pilotu caltiénse sentáu argutu o llixeramente inclináu alantre y los pies embaxo na vertical del cuerpu. Son motocicletes que nun tán especializaes pa ciudá o carretera, de cuenta que ye una posición ideal pa motocicletes de turismu, ciudá, trabayu, motocross, enduro, trial, trail y doble propósitu. Ye una posición ventaxosa tamién pa primerices.[13][14][15]
  • Cruceru: L'asientu del pilotu tien una posición bien baxa, col torso altu, llixeramente inclináu escontra tras. Les piernes tán estendíes alantre. El que l'asientu tea baxu ye una ventaya pa los primerizos y persones de curtia estatura. El manillar tiende a tar altu y de gran amplitú llateral. La énfasis cai na comodidá, ente que l'asientu baxu torga xiros a alta velocidá y vueltes pronunciaes porque'l pisu de la moto podría tocar el suelu nes curves.[15]

Seguridá[editar | editar la fonte]

Casco integral de motocicleta dempués d'un accidente.

Acordies con el departamentu de tresporte de los Estaos Xuníos nel añu 2005 hubo 18,62 accidentes fatales por cada 100 000 vehículos. Pa les motocicletes esta cifra foi de de 75,19 por 100 000, o unos cuatro vegaes la tasa absoluta por vehículu (ensin cuntar quilometraxes) de los automóviles.[16]

Ye de suma importancia mentar qu'amás del cascu debidamente certificáu pola norma "DOT" tamién se debe de portar en tou momentu: chamarra de cueru o materiales sintéticos, guantes y botes altes. Esto col fin de menguar mancadures graves en casu d'accidente. Amás, ye importante conocer y siguir les lleis locales. Tantu en Canadá como n'Estaos Xuníos les lleis pueden ser distintes d'alcuerdu a la xurisdicción.[17]

La mesma fonte indica que la tasa de siniestralidá cuntando quilometraxes foi de 1,56 muertes por cada 100 millones de milles per vehículu p'automóviles de turismu, ente que pa motocicletes foi de 43,47 (28 vegaes cimera).[18] Nel 2007 la mortalidá por milla percorrida foi 37 vegaes mayor en motocicletes que n'automóviles.[19]

Relativamente un nuevu dispositivu de seguridá que yá ta disponible ye una chaqueta de airbag inflable. Un motociclista puede usar una chaqueta de bolsa d'aire que ta arreyáu a la motocicleta, polo que si él o ella llánzase dende la motocicleta mientres un choque, la chaqueta encher automáticamente p'apurrir un coxín pal pilotu. Esto va menguar la mancadures internes a un motociclista que de cutiu puede ser fatal na parte cimera del cuerpu. La idea d'una chaqueta/chalecu airbag foi inventáu por Straub Tamás que solicitó la patente húngara en 1976.[20]

Tipos de motocicleta[editar | editar la fonte]

Anque puede haber subdivisiones y combinaciones de los tipos presentaos (Doble propósitu, Turismu deportives, etc.). Los principales tipos de motocicletes son:

De ruta pavimentada:

De terrén:

Vehículos rellacionaos:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: moto
  2. 2,0 2,1 Fernández Roperu, Manuel Tomás (12 de febreru de 2016). Centro de formación. Autoescuela Almerimar. Ediciones Matfer, páx. 6. ISBN 8493428639.
  3. «Motocicleta». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  4. «ROPER (Sylvester Howard Roper) (1.865 - 1.896)». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  5. «Gottlieb Daimler-Inxenieru ya inventor alemán». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  6. «Gottlieb Daimler». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  7. «Motorcycle».
  8. «1894 Hildebrand & Wolfmuller - world's first production motorcycle sells for GBP86,200».
  9. «The world's first motorcycle comes up for auction». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  10. 10,0 10,1 Julio C. (5 de xineru de 2015). «Un pocu d'Historia». Consultáu'l 10 de febreru de 2015.
  11. «Presenten programa piloto de circulación nel DF». Consultáu'l 20 de xineru de 2015.
  12. «A Three Dimensional Analysis of Riding Posture in Three Different Styles of Motorcycle». Motorcycle Safety Foundation (marzu de 2006). Consultáu'l 31 de xineru de 2008.
  13. Ben Maher, Kevin Greisler (1998). Chilton's Motorcycle Handbook. Haynes North America, páx. 2.2-2.18. ISBN 0-8019-9099-8.
  14. Shirley Duglin Kennedy (2005). The Savvy Guide to Motorcycles. Indy Tech Publishing, páx. 75. ISBN 978-0-7906-1316-1.
  15. 15,0 15,1 Bill Stermer (2006). Streetbikes: Everything You Need to Know. MotorBooks/MBI Publishing Company, páx. 16. ISBN 978-0-7603-2362-5.
  16. «FATALITY ANALYSIS REPORTING SYSTEM». Consultáu'l 20 de xineru de 2015.
  17. «Les lleis dependen de la xurisdicción». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  18. The federal government estimates that per mile traveled, the number of deaths on motorcycles in 2007 was about 37 times the number in cars
  19. Documentación del inventu de la chaqueta airbag - www.airbagjacket.eu

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]