Movimientu de Países Ensin Alliniar

De Wikipedia
Saltar a navegación Saltar a la gueta
Movimientu de Países Ensin Alliniar
Non-Aligned Movement
Flag of None.svg
Bandera
Escudu de la imaxe-bandera = non Movimientu de Países Ensin Alliniar Non-Aligned Movement
Escudu
 
Situación de Non Alliniaos
 
See
Tipu Organismu internacional
Secretariu xeneral
Nicolás Maduro
(Flag of Venezuela.svg Venezuela)
Fundación 1961
Miembros 120 (más 15 observadores)
Sitiu web [1]

El Movimientu de Países Ensin Alliniar (MPNA o MNOAL) ye una agrupación de Estáus conformada mientres la Guerra Fría, el conflictu geopolítico y ideolóxicu mundial de la segunda metá del sieglu XX que se manifestó col enfrentamientu indirectu ente la Xunión Soviética y los Estaos Xuníos. La finalidá del MPNA yera caltener la so posición neutral y nun aliase a nenguna de les superpotencias yá nomaes. Anque cayera'l Muriu de Berlín (1989) y la URSS háyase disueltu (1991), la organización sigue vixente.

Precedentes[editar | editar la fonte]

El primer intentu de la creación d'una converxencia ente los países que más tarde se conocería como'l Movimientu de los Países Ensin Alliniar, foi en 1955 cuando se celebró na Conferencia de Bandung, n'Indonesia,[1] siendo Jawaharlal Nehru, Gamal Abdel Nasser y Sukarno (xefes de gobiernu d'India, Exiptu y Indonesia, respectivamente) el promotores de la idea. Nuna xunta remembraron la idea de crear una organización. Por cuenta de que producióse pocu dempués de la independencia india, influyó enforma la ideoloxía y el pensamientu de Mahatma Gandhi.[2] El primer cume de los Países Ensin Alliniar celebrar en Belgrado en 1961.[2]

Dempués del fin de la Guerra Fría el MPNA sufrió de falta d'identidá, una y bones el motivu de creación yera tener un bandu entemediu ente los dos superpotencies de la Guerra Fría.

En xunu de 2016 el MPNA taba compuestu por 120 Estaos miembros y otros 15 países observadores. Los Estaos-miembru representen casi dos tercios de los miembros de la ONU y alluguen 55% de la población mundial.

Hestoria de la organización[editar | editar la fonte]

Formación y primeros años[editar | editar la fonte]

El Movimientu de Países Ensin Alliniar tien el so antecedente orixinariu na Conferencia de Bandung, celebrada n'Indonesia en 1955, qu'axuntó a 29 xefes d'Estáu de la primer xeneración postcolonial de líderes de los dos continentes pa identificar y evaluar los problemes mundiales del momentu, con cuenta de desenvolver polítiques conxuntes nes relaciones internacionales.

Nesa conferencia enunciáronse los principios que tendríen de gobernar les relaciones ente les naciones grande y pequenu, conocíos como los Diez Principio de Bandung. Dichos principios fueron adoptaos darréu como los principales fines y oxetivos de la política de "non alliniación" y los criterios centrales pa la membresía del Movimientu. Col pasu de los años, el Movimientu evolucionó dende una neutralidá pasiva escontra un activismu de non alliniación que-y llegó a dotar d'una importante fuerza internacional

Seis año dempués de Bandung, sobre una base xeográfica más amplia, establecióse'l Movimientu de Países Ensin Alliniar na I Conferencia Cume de Belgrado, celebrada del 1 al 6 de setiembre de 1961. Asistieron a la conferencia 28 países (25 países miembros y 3 observadores), principalmente nuevos Estaos independientes. Cuba foi l'únicu país de América Llatina participante en calidá de miembru.

Los criterios de membresía formulaos na Conferencia Preparatoria pal Cume de Belgrado demuestren que'l Movimientu nun foi concebíu pa desempeñar un papel pasivu na política internacional, sinón pa formular les sos propies posiciones independientes, reflexando los sos intereses y condiciones como países militarmente débiles y económicamente subdesendolcaos.

Asina, los oxetivos primarios de los países ensin alliniar enfocar nel sofitu a l'autodeterminación, la oposición al apartheid en Suráfrica, la non adhesión a pactos multillaterales militares, la llucha contra'l imperialismu en toles sos formes y manifestaciones, el desarme, la non inxerencia nos asuntos internos de los Estaos, el fortalecimientu de la ONU, la democratización de les relaciones internacionales, el desenvolvimientu socioeconómico y la reestructuración del sistema económicu internacional.

Décades de 1970 y 1980[editar | editar la fonte]

La celebración de la Conferencia de Belgrado supunxo un importante impulsu pal MPNA y consiguió que la política de la non alliniadura aumentara la so influencia nel mundu, sustituyendo progresivamente al calter afrasoiático nacíu na Conferencia de Bandung. El Movimientu da otru pasu importante cola fundación en mayu de 1963 per parte de 31 países africanos independientes de la Organización pa la Unidá Africana (OUA, actual Unión Africana), que consagraba la non alliniadura n'África.

En plena puxanza del movimientu celebra la II Conferencia Cume del MPNA, que se desenvolvió en El Cairo ente los díes 5 y 10 d'ochobre de 1964. Nesta ocasión van participar 47 países miembros de plenu derechu, 10 observadores y 30 representantes de Comités de Lliberación de países qu'entá nun consiguieren la so independencia. Los fechos más destacaos d'esta II Conferencia fueron la ellaboración d'un Programa pa la paz y la collaboración internacional y el sofitu a la llucha contra'l colonialismu, el racismu y el apartheid. Tamién se redactaron los principios de la coesistencia pacífica.

Nel periodu darréu posterior a esta II Conferencia plantegábense numberosos problemes a la política de non alliniación, derivaos del desplazamientu del conflictu ente EEXX y la URSS a países del movimientu. Dellos exemplos son la Guerra de Vietnam, los enfrentamientos árabe-israelinos o'l derrocamientu de Sukarno n'Indonesia.

Nesti contestu desenvuélvese (so iniciativa del líder yugoslavu Pedrete) una nueva Conferencia Cume pa setiembre de 1970. La see nesta ocasión foi la ciudá de Lusaka, la capital de Zambia. La participación xubió a 54 países miembros, 8 observadores y nuevamente dellos representantes de Comités de Lliberación de territorios non independientes.

Nesta Conferencia ellaboren dos Declaraciones: La Declaración sobre la paz, la independencia, el desenvolvimientu, la cooperación y la democratización de les relaciones internacionales. Nella afigurábense los principios fundamentales de los países ensin alliniar, consistentes na llucha pola paz, l'acción contra'l colonialismu y el racismu, la diplomacia como solución a los problemes, los esfuerzos por terminar la carrera armamentística, la oposición al establecimientu de bases militares en territorios estranxeros, la realización de campañes en favor del aumentu d'autoridá de la Asamblea de la ONU, l'aspiración a la independencia económica y la cooperación de pies d'igualdá ente los países. Tamién recoyía la necesidá de prosiguir la llucha anticolonial, encamentaba a nun dexase someter per nengún país estranxeru y reclamaba la lliquidación de toles aliances militares.

La otra ye la Declaración sobre la non alliniación y el progresu económicu. Nella afitábense les normes de cooperación económica ente los países miembros, y les bases del Desenvolvimientu de la Cooperación Rexonal, un programa d'acción económica común, axustando l'empiezu de negociaciones preliminares sobre les temes citaes ente los países ensin alliniar. A lo último, nesta III Conferencia adoptáronse catorce resoluciones relatives a distintes temes d'actualidá.

Cola Conferencia de Lusaka el MPNA entra nuna nueva fase d'espansión, cola que se llega a la siguiente Conferencia, celebrada en Arxel en setiembre de 1973. Nella, el númberu d'asistentes siguía creciendo y llegaba yá a los 75 miembros, 7 observadores, 3 invitaos y 12 representantes de Comités de Lliberación. Esta IV Conferencia ellaboró una declaración na mesma llinia que los anteriores cumes, afondando nes crítiques al sionismu, al apartheid, al colonialismu inda esistente y al racismu. La novedá d'esta conferencia mora en que tamién s'ellabora una Declaración Económica na que s'analiza'l imperialismu y la situación de los países en víes de desenvolvimientu. La Conferencia de Arxel supon una importante meyora na esmolición polos problemes económicos de los países ensin alliniar.

La V Conferencia Cume tuvo llugar en agostu de 1976 na ciudá de Colombo, capital de Sri Lanka. Nesti cume'l númberu de países miembros participantes foi de 86, asistiendo tamién 10 observadores, 7 invitaos y dellos representantes d'organizaciones de Lliberación Nacional y d'otres organizaciones internacionales. La Declaración Política analizaba l'amenorgamientu de les tensiones internacionales, l'imperialismu, el colonialismu y el neocolonialismu, la situación n'África, Asia y Llatinoamérica, la discriminación racial y l'inxerencia n'asuntos internos de los Estaos o de la ONU. Al igual que nes últimes conferencies, tamién se desenvolvió una Declaración Económica que'l so puntu principal trataba la situación económica internacional y les perspectives de vos países en víes de desenvolvimientu. Aprobóse tamién un Programa d'Acción de la Cooperación Económica y siete resoluciones.

A mediaos de la década de 1970, el MPNA algama'l so mayor grau d'importancia en tolos sentíos; per un sitiu, la relación ente los dos bloques paez rebaxar la so tensión y por otru, la so espansión xeográfica tamién foi bien considerable pasando de los 25 participantes en Belgrado a los 86 de Colombo (qu'inda van aumentar, como vamos ver, en cumes posteriores). A pesar de que se refuga per parte de los sos miembros la institucionalización, sí se crea nestes feches una Oficina de Coordinación pa tratar los asuntos referíos a la non alliniación, que queda instalada en Arxel.

Nesta fase de rellanzamientu, llegar a la VI Conferencia Cume, celebrada en L'Habana en 1979. La participación sigue creciendo: esta vegada son 96 los miembros, 9 observadores y 10 los invitaos. Como n'anteriores cumes, tamién participen dellos delegaos d'organizaciones de lliberación nacional. Fidel Castro, como presidente del movimientu (los países anfitriones siempres ocupaben la dirección hasta'l siguiente cume), pronunció dos discursos (unu d'apertura y otru de clausura) nos que definió con detalle los oxetivos del Movimientu. La Conferencia de L'Habana, como n'ediciones anteriores, una Declaración Política, una Declaración económica y un Programa d'Acción pa la Cooperación Económica amás d'aprobar dellos resolvimientos referentes a la situación internacional.

Década de 1980[editar | editar la fonte]

A pesar del momentu de pujanza y espansión que'l Movimientu vivía a finales de la década de 1970, mientres la década siguiente'l MPNA va enfrentase a una serie de crisis que van camudar notablemente'l so funcionamientu y la so propia razón de ser. Obviamente, la crisis del Pactu de Varsovia y el posterior derrumbe del socialismu tantu n'Europa como n'África condicionaron notablemente l'actuación del Movimientu. Per otru llau, tamién s'enfrentó a contradicciones de tipu internu: dellos conflictos bélicos enfrentaron de manera billateral a países miembros. El más importante foi la guerra ente Irán ya Iraq, que imposibilitó la celebración de la VII Conferencia Cume de Bagdag prevista para setiembre de 1982. Esti cume desenvolvióse finalmente en Nueva Delhi, y amás de les habituales Declaraciones Polítiques y Económiques y el Programa d'Acción Colectiva, ellaboróse un documentu tituláu Mensaxe de Nueva Delhi de notable trescendencia. Nél, analizábase l'actual situación de crisis mundial y el conceutu de coesistencia pacífica. Tamién se realizó un llamamientu en favor de la paz y de la superación de los conflictos esistentes: Oriente Próximu, Namibia, Suráfrica, etc.

La VIII Conferencia Cume foi celebrada en septiembre de 1986 en Harare, la capital de Zimbabue. Nella afondó la llinia de la celebrada en Nueva Delhi y tuvo como fechos más significativos los discursos d'importantes líderes mundiales con motivu del 25º aniversariu del Movimientu. Intervinieron ente otros, Robert Mugabe, Rajiv Gandhi y Fidel Castro.

La cayida del Bloque del Este va sumir al MPNA nuna crisis que llega a amenaciar la so propia esistencia. La desapaición d'unu de los dos bloques provoca que les actuaciones y el mesmu sentíu del Movimientu tenga que camudar.

Dende 1990[editar | editar la fonte]

L'esbarrumbamientu del bloque soviéticu y el fin de la Guerra Fría provocó qu'el MPNA perdiera munchos sofitos y parte del so significáu. La Conferencia de Yakarta, celebrada en 1992, supon nesti sentíu un puntu y aparte nel Movimientu. Al ser la primer conferencia tres el fin de la Guerra Fría, nésta plantégase un cambéu nes estratexes de los países miembros. A partir d'entós los grupos de países poderosos como la Xunión Europea o'l G8 pasen a ser los puntos d'atención del MPNA. Sostienen los miembros que parte de los problemes que teníen los países del Tercer Mundu mientres la Guerra Fría viéronse amontaos col unilateralismu actual y col procesu de globalización. Dellos conceutos, como la guerra preventiva, son d'enorme importancia pa los países del Tercer Mundu. Con esta idea, consideren imprescindible fortalecer los venceyos ente los países en víes de desenvolvimientu pa consiguir una mayor eficiencia na defensa de los sos intereses comunes.

Les reivindicaciones más importantes anguaño son la defensa de les bases fundacionales de les Naciones Xuníes, los principios relativos a la independencia política y la soberanía de los Estaos, la non intervención n'asuntos internos de los países y la solución de los conflictos ensin recurrir nin a amenaces nin al usu de la fuerza. Tamién l'estancamientu del procesu de reforma del Conseyu de Seguridá y l'esistencia del derechu de vetu, fechos que llinden descomanadamente la capacidá de los países Ensin Alliniar suponen otros de los caballos de batalla del Movimientu. Nes últimes conferencies celebraes en Cartaxena d'Indies (1995), Durban (1998), Kuala Lumpur (2003) y L'Habana (2006), tratáronse toes estes cuestiones y trabayóse pa revitalizar el movimientu y afaelo a les nueves condiciones arrenunciando lo menos posible a los principios fundacionales.

Anque'l Movimientu inclúi a la mayoría de los países en desenvolvimientu, nun ye idénticu al Grupu de los 77. Un númberu de países permaneció fora del MPNA porque nun cumplen los criterios de membresía o porque nun aplicaron pa ello por considerancies polítiques nacionales. El MPNA tien un común denominador más altu qu'el G77 y una dirección política dada polos principios y oxetivos que comparten los sos miembros.

El movimientu na actualidá[editar | editar la fonte]

Del 26 al 31 d'agostu de 2012 celebróse la XVI Cume del Movimientu de Países Ensin Alliniar en Teḥrán, capital d'Irán. Por cuenta de ello, l'anterior Secretariu Xeneral del MPNA ye'l presidente iranín Hasán Rouhaní. Nesi cume participaron 120 países miembros. En septiembre de 2016 el XVII cume MNOAL, realizar na Isla de Margarita, Venezuela onde asumió la presidencia'l mandatariu Venezolanu -Nicolás Maduro, actual Secretariu Xeneral del MNOAL . Nel so discursu d'asunción el Presidente Maduru estableció los principios de la declaración de Margarita ente los que resalten: La refundación de la ONU colos votos de la MNOAL , la defensa del pueblu palestín, el fin del bloquéu a Cuba, la descolonización de Puertu Ricu ente otros grandes retos del Mundu actual.

Criterios de la membresía[editar | editar la fonte]

  1. El país tien d'adoptar una política independiente basada na coesistencia d'Estaos con distintos sistemes políticos y sociales y na non alliniadura, o tien de demostrar un enclín a favor de tal política.
  2. El país concerníu tendrá de sofitar consistentemente los movimientos pola independencia nacional.
  3. El país nun tien de ser miembru d'una alianza multillateral militar concluyida nel contestu de los conflictos de les grandes potencies.
  4. Si'l país tien un alcuerdu militar billateral con una gran potencia, o ye un miembru d'un pactu de defensa rexonal, l'alcuerdu o pactu nun tien de ser unu de los concluyíos deliberadamente nel contestu de los conflictos de les grandes potencies.
  5. Si'l país concedió bases militares a una potencia estranxera, la concesión nun tien de ser fecha nel contestu de los conflictos de les grandes potencies.

Miembros plenos[editar | editar la fonte]

Los miembros plenos del Movimientu de Países Ensin Alliniar son 120 países y un territoriu autónomu. Nesta llista, los miembros tán arrexuntaos por rexones y l'añu que ta ente paréntesis ye'l so añu d'ingresu a la organización.[3]

África[editar | editar la fonte]

(1964)
(1964)
(1976)
(1961)
(1961)
(1961)
(1973)
(1964)
(1964)
(1994)
(1964)

Asia[editar | editar la fonte]

(1973)
(1964)
(1976)
(1973)
(1979)
(1964)
(2003)
(1995)
(1993)

América[editar | editar la fonte]

(2006)
(1979)
(1970)
(1970)
(2006)
(1983)
(1983)

Europa[editar | editar la fonte]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Antiguos miembros[editar | editar la fonte]

Observadores[editar | editar la fonte]

Esisten 15 países y delles organizaciones como observadores.

Países observadores[editar | editar la fonte]

Organizaciones-miembro del MPNA[editar | editar la fonte]

Conferencies[editar | editar la fonte]

Les conferencies del Movimientu de Países Ensin Alliniar por orde, añu y llugar son:

Otres xuntes pueden celebrase ente les xuntes oficiales. Por casu, en 2011 celebráronse los 50 años del movimientu con una xunta en Belgrado, la capital de Serbia.

Estructura del Movimientu[editar | editar la fonte]

El Movimientu de Países Ensin Alliniar nun tien nin una carta, nin una constitución, nin unes riegles formales de funcionamientu. Esto evitóse na so fundación por considerar que diba contra la pluralidá y la configuración mesma del Movimientu. N'el so llugar adoptó un sistema d'alministración que dexara a tolos países miembros participar na dirección. La llinia política diba ellaborándose nes distintes conferencies al traviés de declaraciones y resolvimientos.

La presidencia ye ocupada pel país anfitrión, que desempeña esti cargu hasta la celebración del Cume siguiente. El Presidente (xefe d'Estáu del país anfitrión) yera l'encargáu de coordinar toles actividaes.

A partir del Cume de Arxel (1973), establecióse la esistencia d'un Buró de Coordinación, encargáu de realizar los preparativos de los Cumes y les xuntes. Tamién entama los trabayos de los distintos Grupos de Trabayu y Comisiones del Movimientu. Trata d'unificar les posiciones de los países ensin alliniar nes Naciones Xuníes. Esti Buró ta abiertu anguaño a tolos miembros del Movimientu. Anque non siempres se foi cumpliendo por distintos motivos, en teoría'l funcionamientu orgánicu del Movimientu ye'l siguiente:

  • Conferencies Cumes. Celebrar en teoría cada trés años y alles asisten el Xefes d'Estáu o de Gobiernu de los países miembros.
  • Conferencies ministeriales. Son les xuntes que se celebren ente los Cumes.
  • Xuntes del Buró de Coordinación. Celébrense poco primero de los Cumes col enfotu de preparar refechamente estes. Tienen llugar nel país qu'ocupa la Presidencia del Movimientu.

Amás de toes éstes, celébrense tamién otres xuntes d'altu nivel como Xuntes Ministeriales Estraordinaries, Xuntes del Comité Ministerial de Metodoloxía, Xuntes del Comité Ministerial Permanente sobre Cooperación Económica, y Xuntes Ministeriales sobre varios aspeutos de la Cooperación Internacional, anque acaldía son menos frecuentes.

Referencies[editar | editar la fonte]

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • MARTÍNEZ CARRERES, J.O. Hestoria de la descolonización 1919-1986. Les independencies d'Asia y África. Editoriales Istmu (Madrid 1987).
  • RUIZ GARCÍA, Y. Subdesarrollu y Lliberación. Alianza Editorial (Madrid 1973).
  • VV.AA. Hestoria del Mundu Actual. Dende 1945 hasta los nuesos díes. Editáu por Universidá de Valladolid. (Reedición, Valladolid, 2000).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]



Movimiento de Países No Alineados