Star Wars: Episode I - The Phantom Menace

De Wikipedia
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
Datos
Títulu orixinal Star Wars Episode I: The Phantom Menace (en)
Xéneru cine de ciencia ficción[1], cine d'aición[1], cine d'aventures[1] y cine fantásticu
País d'orixe Estaos Xuníos
Estrenu 19 mayu 1999 (Estaos Xuníos)
10 xunetu 1999 (Xapón)
19 agostu 1999 (Suecia, Alemaña)
17 setiembre 1999 (Polonia)
13 ochobre 1999 (Francia)
1999
Idioma orixinal inglés
Duración 136 min
Llugar de la narración Naboo (es) Traducir, Tatooine y Coruscant (es) Traducir
Rodaxe Warner Bros. Studios, Leavesden (es) Traducir, Cassiobury Park (en) Traducir, Tunicia, Palacio Real de Caserta (es) Traducir[5], Whippendell Wood (en) Traducir[6] y Castillo de Hever (es) Traducir[6]
Formatu 2.35:1
Color en color
Ficha téunica
Direición George Lucas[7]
Producción Rick McCallum
Productor executivu George Lucas
Guión George Lucas
Música John Williams
Fotografía David Tattersall
Edición Ben Burtt
Diseñador de producción Gavin Bocquet
Repartu Liam Neeson[2], Ewan McGregor[2], Natalie Portman[2], Jake Lloyd[8], Ian McDiarmid[8], Ahmed Best[8], Kenny Baker[8], Pernilla August[8], Frank Oz[8], Samuel L. Jackson[8], Ray Park[8], Silas Carson[8], Terence Stamp[8], Keira Knightley[8], Sofia Coppola[8], Dominic West[8], Brian Blessed[8], Hugh Quarshie[8], Jerome Blake, Ralph Brown[8], Warwick Davis[8], Richard Armitage[9], Alan Ruscoe[9], Bronagh Gallagher[9], Margaret Towner, Oliver Ford Davies[10], Celia Imrie[10], Roman Coppola[10], Ben Burtt[10], Benedict Freitag[10], Sally Hawkins[10], Steve Speirs (es) Traducir y Rick McCallum[10]
Ver llista completa
Compañíes
Productora Lucasfilm
Distribuidora InterCom, 20th Century Fox, Netflix, Vudu (es) Traducir y Disney+
Costu 115 000 000 $
Recaldación 474 544 677 $ (Estaos Xuníos)
1 027 082 707 $ (mundial)
Premios y nominaciones
Nominaciones
Calificaciones
CNC tolos públicos[13]
FSK pa mayores de seis años
JMK free from 8 years (en) Traducir
Medierådet pa mayores d'once años[14]
MPAA PG (es) Traducir
Enllaces esternos
Ficha n'IMDb
Ficha en FilmAffinity
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (n'asturianu: Guerres estelares: Episodiu I - L'Amenaza Pantasma) ye una película d'ópera espacial[n. 1] de 1999, escrita y dirixida pol direutor de cine d'Estaos Xuníos. Ye la cuarta entrega de la saga Star Wars y la primera nel orde cronolóxicu, dempués d'un paréntesis de ventidós años dende'l llanzamientu de Star Wars: Episode IV - A New Hope.

La trama describe la historia del maestru jedi Qui-Gon Jinn y del so Padawan Obi-Wan Kenobi, qu'escolten y protexen a la Reina Amidala dende'l so planeta Naboo hasta Coruscant cola esperanza d'alcontrar una salida pacífica a un conflictu comercial interplanetariu a gran escala. Tamién trata del nuevu Anakin Skywalker primero de convertise en Jedi, presentáu como un esclavu con un potencial de la Fuercia inusualmente fuerte, y tien de trepar col misteriosu regresu de los Sith.

Lucas entamó la producción de la película dempués de llegar a la conclusión de que la teunoloxía de los efeutos especiales avanzara abondo pa facer la cuarta entrega de la saga. El rodaxe empezó'l 26 de xunu de 1997 en distintes llocalizaciones, ente ellos Leavesden Film Studios y la estepa tunecina. Los efeutos especiales inclúin un gran númberu d'escenes xeneraes por ordenador (CGI); dalgunos de los sos personaxes y paisaxes tán creaos dafechu con esta teunoloxía.

La película foi estrenada nos cines el 19 de mayu de 1999, dieciséis años dempués de l'anterior entrega, Return of the Jedi, en 1983. El so estrenu foi bien aclamáu y recibió una amplia cobertoria tanto nos medios de comunicación como pol gran númberu de siguidores que lo esperaren mientres toos estos años. A pesar de les crítiques recibíes, ye una de les películes más taquilleres de la historia del cine, al recaldar en tol mundu 924 317 558 USD. El 10 de febreru de 2012 reestrenar en versión 3D, que-y dexó consiguir un adicional de más d'un millardo de dólares en taquilla.

Argumentu[editar | editar la fonte]

Hai enforma tiempu nuna galaxa bien, bien alloñada [...] La República Galáctica ta sumida en disturbios. Hai protestes contra la tributación de les rutes comerciales a sistemes estelares. [...] Esperando resolver el problema con un bloquéu de mortíferos cruceros, l'avariciosa Federación de Comerciu detuvo tolos envios al pequeñu planeta de Naboo. [...] Mientres el Congresu de la República alderica ensin fin esta alarmante cadena d'acontecimientos, el Canciller Supremu espachó de callao a dos Caballeros Jedi, los guardianes de la paz y la xusticia na galaxa, a resolver el conflictu...
Testu introductoriu[15]

La Federación de Comerciu empecipió un bloquéu comercial nel planeta Naboo, gobernáu pola nuevu Reina Amidala, en imponiéndose nuevos y elevaos impuestos sobre les rutes comerciales na galaxa. El Canciller Supremu de la República Galáctica, Valorum, unvia a dos embaxadores Jedi al centru de la Federación, onde'l Virréi, Nute Gunray, les espera. Al llegar, el androide TC-14, que-yos da la bienvenida, comunica a Gunray que, al paecer, los embaxadores son Caballeros Jedi llamaos Qui-Gon Jinn y Obi-Wan Kenobi, el so padawan. Gunray ponse bien nerviosu porque sabe que'l so bloquéu va terminar cuando los Jedis esixir, pero poner en contautu con un Lord Sith, Darth Sidious, quien-yos diz que lo que tienen que faer ye acabar colos Jedis.

Los emblemes de la República Galáctica y la Confederación de Sistemes Independientes, que'l so enfrentamientu ye una de les temes principales nos trés primeres entregues de la saga.

Gunray ataca con gas tóxico la cortil onde taben Qui-Gon y Obi-Wan, quien s'atopen con un grupu de droides de batalla. Los Jedis vencer fácilmente al utilizar los sos sables de lluz. Depués, Gunray unvia un par de droides destructores, pero los Jedis escapar pol túnel de ventilación. Al escapar, lleguen a un monte nel planeta Naboo, que taba siendo asediado polos droides de la Federación. Qui-Gon atopar con un gungan llamáu Jar Jar Binks, quien los guía a él y a Obi-Wan escontra la so ciudá oculta, Otoh Gunga. Ellí axúntense col so líder, Nass, quien-yos concede una nave pa dirixise en rescate de la Reina Padmé Amidala de Naboo xunto a Jar Jar Binks como guía. Nel so viaxe so l'agua, son atacaos por distintes clases de criatures. Al llegar a Naboo lliberen a la so soberana y al so grupu.

La Scala Regia del Palaciu Real de Caserta (Italia), decoráu del Palaciu Real de Naboo.

Toos escapen na nave de la Reina, en direición al planeta Coruscant, pero al salir del planeta son atacaos por flotes de la Federación, y resulta estropiada. Por esa razón, tienen d'aterrizar nel planeta Tatooine pa reparala. Ellí diríxense escontra un negociu de repuestos atendíu por Watto, quien tien como esclavu a un neñu llamáu Anakin Skywalker. Ellí produzse un acercamientu ente Padmé y Anakin. Al salir del llocal, desamarrar una nube de sable, polo cual Anakin ufiérta-yos abellugu a Qui-Gon, Jar Jar y Padmé na so casa. Una vegada ellí, Qui-Gon esplíca-y a la madre de Anakin, Shmi Skywalker, que siente una presencia fuerte de la Fuercia nel neñu. Qui-Gon presiente que Anakin podría ser l'Escoyíu de la profecía Jedi, qu'apurriría equilibriu a encomalo. Anakin cúntalos que ye «espertu» en carreres de pods, y que preparaba una nave pa participar. Qui-Gon apuésta-y a Watto que si'l neñu gana la carrera, van quedar colos repuestos pa la nave y cola llibertá de Anakin. Watto acepta, al creer que'l mayor oponente de Anakin, Sebulba, ganaríalu.

Yá na carrera, Anakin tien problemes yá que Sebulba rompiera un elementu del so pod. Sicasí, el neñu se les ingenia pa estabilizar la nave y finalmente gana la carrera. Depués d'una emotiva despidida ente Shmi y Anakin, toos dirixir escontra la nave de la Reina pa treslladase escontra Coruscant, capital de la República. Antes de llegar a la nave, Qui-Gon ye sorprendíu pol aprendiz de Lord Sidious, Darth Maul, y caltienen una curtia llucha colos sos sables de lluz. Finalmente, Qui-Gon llogra fuxir na nave. Una vegada en Coruscant, Qui-Gon y Obi-Wan dirixir escontra'l Conseyu Jedi pa proponer l'entrenamientu de Anakin, pero ye refugáu por cuenta de que'l conseyu oponer a ello porque nun ven a Anakin como L'escoyíu. Sicasí, Qui-Gon, pela so parte, decide dar términu al entrenamientu de Obi-Wan para asina poder entrenar a Anakin él mesmu. Coles mesmes, el Senador Palpatine convence a Padmé de votar en contra del Canciller Supremu Valorum por non tomar midíes al respective de tomar de Naboo. Ella vota d'esa forma, pero al nun consiguise un resolución efeutivu como deseyaba, decide colase escontra Naboo colos Jedis.

En Naboo, Padmé preséntase énte'l líder de los gungan y llogra apautar una alianza con ellos en contra de la Federación de Comerciu. Los gungan, so l'autoridá de Jar Jar Binks, lluchen contra los droides de la Federación en tierra. Coles mesmes, Padmé y el so grupu prinden al Virréi Gunray. Per otru llau, Obi-Wan y Qui-Gon atópense nuevamente con Darth Maul, y empiecen a lluchar contra él. Na engarradiella, Qui-Gon muerre a manes de Darth Maul, quien ye vencíu depués por Obi-Wan. Nes sos últimes pallabres, Qui-Gon píde-y a Obi-Wan qu'entrene a Anakin. A lo último, la nave de la Federación que controlaba a los droides en Naboo ye destruyida por Anakin con ayuda d'una nave espacial. El Senador Palpatine ye escoyíu como'l nuevu Canciller Supremu de la República, y la Reina Amidala establez la paz colos Gungan.[15]

Repartu[editar | editar la fonte]

  • Liam Neeson como Qui-Gon Jinn: Maestru Jedi y mentor de Obi-Wan Kenobi. Cuando afaya a Anakin, encamienta a entrenalo pa ser un Jedi a pesar de tener al Conseyu en contra. Nun principiu, Lucas pensara nun actor d'Estaos Xuníos pa esti papel, pero nel procesu de seleición camudó d'opinión al ver que Neeson tenía grandes habilidaes histrióniques y presencia na pantalla, y describir como «un actor que ye consideráu como un espertu na actuación, en quien los otros actores podríen inspirase, y que tien les cualidaes que rique'l personaxe».[16]
  • Ewan McGregor como Obi-Wan Kenobi: padawan so les órdenes de Qui-Gon. Tien al so maestru nuna alta estima anque lo cuestione dacuando polos sos métodos. McGregor foi escoyíu ente un total de cincuenta actores; toos ellos fueron comparaos con imáxenes d'Alec Guinness de moza, qu'interpretara Obi-Wan na triloxía orixinal.[17] Ewan tuvo un profesor de cantar personal pa llograr asimilar la so voz a la de Guinness y estudió el so comportamientu a la d'actuar, tantu nes sos primeres películes como les demás Star Wars.[16]
  • Natalie Portman como Padmé Amidala: la nueva reina del planeta Naboo de 14 años, Amidala, espera protexer el so planeta del sitiu al que ta sometíu per parte de la Federación de Comerciu. Cerca de 200 actrices fixeron una audición pal papel;[18] les notes de producción indiquen que «el papel riquía una moza que podría ser creíble como'l gobernante d'esti planeta pero, coles mesmes, vulnerable y abierta». Portman foi escoyida especialmente polos sos papeles en Léon (1994) y Beautiful Girls (1996), que impresionaron a Lucas.[16] Él dixo: «taba buscando dalguna actriz que fuera nueva, fuerte, na llinia de Leia; Natalie encarna toos estes traces y más».[16] L'actriz nun taba familiarizada con Star Wars antes del casting,[16] pero taba bien entusiasmada por interpretar a la Reina de Naboo, un personaxe que vio como un modelu a siguir: «foi maraviyosu poder interpretar una nueva reina con tanto poder. Creo que ye bonu pa les muyeres nueves ver a una muyer fuerte y d'aición que tamién ye intelixente y una líder».[19]
  • Jake Lloyd como Anakin Skywalker: mozu de nueve años con grandes habilidaes de pilotu que suaña en convertise en Maestru Jedi. Cientos d'actores fixeron la prueba pol papel primero que los productores decidir por Lloyd.[16] Lucas consideró que Lloyd tenía tolos requisitos necesarios: «un bon actor, entusiasta y bien enerxéticu». El productor Rick McCallum añadió: «intelixente, traviesu y encánta-y la mecánica, al igual qu'a Anakin».[20]
  • Ian McDiarmid como Palpatine/Darth Sidious: Senador de Naboo, quien finalmente ye escoyíu Canciller Supremu de la República. McDiarmid foi sorprendíu por Lucas cuando dieciséis años más tarde del estrenu de Return of the Jedi pidiólu que volviera interpretar a Palpatine.[21]
  • Ahmed Best como Jar Jar Binks: ye un gungan cabileñu, exiliáu pol so pueblu pero acoyíu por Qui-Gon y Obi-Wan. Acompañar a lo llargo de la película. Best foi contratáu pa faer exhibiciones sobre la teunoloxía cola que daba vida al so personaxe en San Francisco,[20] nun principiu namái diba apurrir la captura de movimientu, pero dempués ufiertó tamién la voz del personaxe. Mientres el rodaxe diba con un traxe d'espluma y látex con un cascu eleváu por que los actores tuvieren un puntu de referencia d'onde s'atopaba la so cara.[22] Los movimientos de Jar Jar yeren de cutiu improvisaos, una y bones Jar Jar ye un personaxe risible y cabileño.[20]
  • Pernilla August como Shmi Skywalker: ye la madre de Anakin. A pesar de tar esmolecida pol futuru del so fíu, dexar partir de casa por que se convierta en Maestru Jedi. August yera una actriz sueca veterana que foi escoyida nuna audición a pesar de tar esmolecida porque creía que nun la escoyeríen pol so acentu.[22]
  • Ray Park como Darth Maul: aprendiz Sith de Darth Sidious qu'usa un sable de lluz con dos fueyes. Park ye un espertu en artes marciales, ximnasia y na llucha n'espaes. Nun principiu diba ser miembru d'un grupu d'especialistes,[20] pero'l coordinador d'especialistes Nil Gillard filmó a Park p'amosar cómo s'imaxinaba la llucha d'espaes. Lucas y McCallum quedaron impresionaos al velo n'aición y decidieron da-y el papel de Maul. La so voz foi considerada demasiáu estridente y por ello foi dobláu por Peter Serafinowicz.[22]
  • Anthony Daniels pon la so voz a C-3PO: androide de protocolu diseñáu pa interactuar con seres humanos que foi construyíu por Anakin. Un titiriteru vistíu col mesmu color que'l fondu da vida al personaxe, de similar forma que los títeres del teatru xaponés Bunraku. El vistíu foi borráu mientres la postproducción y dempués Daniels encargar de da-y voz.[20][23]
  • Kenny Baker como R2-D2: androide astromecánico, salva a la Reina Amidala de la fuxida de Naboo. Antes d'empezar la producción de la película, los fans pidieron vía Internet que Baker volviera faer el papel del robot, y Lucas respondió qu'asina sería. Baker interpretó aquelles escenes onde R2 doblar escontra alantre, escontra tras y taramellábase escontra les bandes. Les otres escenes más complexes fueron feches por ordenador.[24]
  • Silas Carson como Nute Gunray: Virréi de la Federación de Comerciu y líder que dirixe l'ataque a Naboo ya intenta forzar a la Reina Amidala a roblar un tratáu que legitime la ocupación. Carson tamién interpretó tres personaje secundarios: el maestru jedi Ki-Adi-Mundi, el senador Lott Dod y un pilotu mancáu (personaxe pol que fizo l'audición orixinal).[25] Carson llogró'l papel porque l'anterior actor sintióse incómodu al llevar los traxes usaos polos personaxes de la Federación: taben calientes, exercíen una gran presión sobre'l portador y tardábase cerca de 136 minutos en pone-y los. L'acentu tailandés utilizáu pol personaxe foi escoyíu dempués de que Lucas y McCurrt escucharen dellos idiomes pa escoyelos como fala de los neimodianos.[26]
  • Andy Secombe pon la so voz a Watto: chatarreru de Tatooine que tien como esclavos a Anakin y la so madre. El so diseñu sale de la fusión de delles idees refugaes.[27]
  • Hugh Quarshie como'l capitán Panaka: xefe de seguridá de la Reina Amidala. Quarshie aceptó'l papel porque consideraba que yera «un bon pasu na so carrera» y la producción paecía-y prestada.[28]
  • Lewis MacLeod pon la so voz a Sebulba: un agresivu podracer y rival de Anakin na carrera. El diseñu de Sebulba foi descritu por Lucas como «una araña cruciada con un orangután cruciáu con un osu perezosu»,[29] con una cara de camellu y la ropa inspirada na armadura medieval.[30]
  • Frank Oz pon la so voz a Yoda: antiguu líder del Conseyu Jedi. Yoda foi mayormente representáu como un títere diseñáu por Nick Dudman, basáu nel diseñu orixinal de Stuart Freeborn, del que Oz controlaba la boca; les otres partes yeren controlaes por titiriteros, qu'utilizaben mandos a distancia.[22] Lucas contrató a Oz dempués de que terminara la so última película, In & Out.[31][32] Lucas declaró que la so intención orixinal yera que Yoda fuera xeneráu por ordenador en toles escenes, pero los intentos nun funcionar bien. Finalmente, nes versiones pa Blu-ray y 3D usóse una téunica similar a la de les otres precueles.[33]
  • Samuel L. Jackson como Maze Windu: miembru del Conseyu Jedi y unu de los que s'opón al entrenamientu de Anakin. Dempués de que Jackson espresara'l so interés en salir en Star Wars, el direutor de casting Robin Gurland dio-y el papel de Windu.[20]
  • Terence Stamp como Canciller Supremu Finis Valorum: ye quien unvia a Obi-Wan y Qui-Gon a axustar col Virréi de la Federación de Comerciu al empiezu de la película. Lucas describir como un «bon home pero ye acosáu, daqué según Bill Clinton».[34]
  • Brian Blessed pon la so voz a Boss Nass: el líder de la tribu gungan que alíase colos Naboo y derrota a la Federación de Comerciu. Blessed nun principiu fixo l'audición pa Sio Bibble, el gobernador de Naboo,[35] pol que foi consideráu «demasiao fuerte».[36] La direutora de casting Robin Gurland averóse-y por Nass, yá que yera un personaxe «más grande que la vida» con «una especie de valentía».[37] Brian describió al so personaxe como un héroe ronciegu a selo»[36] y un papel risonderu d'interpretar.[38]
  • Greg Proops y Scott Capurro ponen la so voz a Fode y Beed, los dos llocutores de la carrera de vainas. Los actores fueron filmados usando maquillaxe y monos azules, y les sos cabeces xunir nun cuerpu xeneráu por ordenador. Nel equipu d'efeutos visuales nun gustaben los resultaos orixinales y terminaron la ellaboración de Fode y Beed dafechu por ordenador.[39]

Producción[editar | editar la fonte]

Antecedentes y guión[editar | editar la fonte]

George Lucas, cineasta estauxunidense, creador de la saga fílmica de Star Wars.

Mientres el procesu de redaición de la película orixinal de Star Wars de 1977, el creador y direutor George Lucas, diose cuenta de que la historia qu'escribiera yera demasiáu llarga como pa metela dientro d'una sola película y, por tanto, taba destinada a ser la introducción d'una amplia saga qu'inclusive podría tener precuelas si ésta tenía ésitu. La película orixinal foi finalmente desenvuelta como la primera de seriar pero siendo en realidá una que pertenecía a la segunda triloxía de la saga.[40][41] Nel momentu del tercer proyeutu, Lucas axustara un contratu que-y daba derechu a escribir dos secuela. Tamién nesi momentu desenvolvió una historia de fondu bastante ellaborada p'ayudar al so procesu d'escritura.[42] Mientres escribía la primer secuela, The Empire Strikes Back de 1980, Lucas consideró distintes direiciones a tomar pola historia, ente les que fueron la revelación del villanu Darth Vader como padre del héroe Luke Skywalker y el desenvolvimientu d'una historia de fondu onde s'esplica que foi un gran maestru Jedi llamáu Anakin Skywalker, un guerreru con un gran poder que se vio seducíu y arrastráu al llau Escuru de la Fuercia, amás d'un rellatu que yá incluyera na primer película de la triloxía que cunta la historia de los Jedis que tuvieren el so apoxéu como los guerreros más poderosos de la galaxa y tres ellos taben en cantu de la estinción, que impactaron sorprendentemente al públicu de la dómina.[43] L'impautu que causó esta nueva historia de fondu, dio ánimos a Lucas pa decidir faer una nueva triloxía qu'esplicaría los oríxenes de la saga de finales de los años 70 y principios de los 80, y camudó el nome de Episodiu II a Episodiu V.[44] A la fin de la triloxía, nes últimes escenes de Return of the Jedi, Vader tresformar nun personaxe tráxico y redimío. Sicasí, a pesar d'amosase nun principiu entusiasmáu por llevar esti proyeutu a cabu, Lucas dixo que taba «quemáu» y quería tomase un descansu.[45]

Dempués de perder gran parte de la so fortuna nel alcuerdu de divorciu de 1987, Lucas nun tenía nengún deséu de volver a Star Wars y atayó la triloxía-secuela non oficial nel estrenu de Return of the Jedi. Sicasí, por cuenta de que Lucas yá tenía desenvuelta la mayor parte de la historia, la idea de realizar les precueles siguía estelándo-y especialmente pol deséu del públicu de proyeutar la historia previa a la triloxía orixinal.[46] A principios de la década de 1990, Star Wars volvió ser popular arriendes de la llinia de cómics Dark Horse Comics y la triloxía Thrawn de Timothy Zahn. Al ver qu'inda había una gran audiencia pa la so idea d'una triloxía, y cola esplosión de la Imaxe xenerada por ordenador teunoloxía CGI, el direutor consideró volver dirixir la saga.[47] En 1993 confirmóse y anuncióse na revista Variety, ente otres, que se realizaríen les precuelas. Lucas empezó entós a trabayar más a xeitu na historia onde Anakin Skywalker pasaría a ser el protagonista d'esta historia en llugar d'Obi-Wan Kenobi y que remataría «trágicamente» colos oríxenes y el tresformamientu de Darth Vader. Ésti foi l'últimu pasu que convirtió la franquicia nuna saga.[48]

Lucas empezó a escribir el guión de la primer película'l 1 de payares de 1994.[49] Foi una adautación del guión de 15 páxines qu'él mesmu escribiera en 1976. El primer esquema foi diseñáu orixinalmente p'ayudar a rexistrar les histories de fondu de calter y qué acontecimientos tuvieren lugar antes de la triloxía orixinal.[49] Pa esta trama, Lucas creó un Anakin Skywalker con carauterizaciones totalmente nueves que fueron pieces claves pa la so historia orixinal anque tamién respetando les descripciones históriques y personales que los personaxes de la primer saga fixeren referencia d'él antes de volvese un ser llenu de maldá: Anakin nació y creció nel planeta Tatooine (lo mesmo que'l so fíu Luke) ensin tener padre biolóxicu, siendo la fuercia qu'hubo na so madre la que lo nició nel so banduyu y al nacer heredó, lo que-y dio la idealdad de poder convertise en jedi y amosáu como un esclavu, nun entamu tenía doce años pero Lucas amenorgar a nueve porque creía que yera demasiáu grande pa empezar el so aprendizaxe y dixebrase de la so madre. Tamién reescribió'l final de la película tocantes a la participación de Anakin na batalla final, qu'apriende a usar la nave estelar cola ayuda de R2-D2; d'esta manera, la escena sería muncho más creíble.[50] Magar el títulu tenía de ser The Beginning,[49] Lucas reveló más tarde que sería The Phantom Menace (traducíu al asturianu como L'amenaza pantasma), en referencia al canciller Palpatine, que despinta la so verdadera identidá como'l malváu Lord Sith detrás de la fachada d'un funcionariu bienintencionado.[51] Esplicáronse tamién los oríxenes de Obi-Wan Kenobi, qu'apaez como aprendiz de Qui-Gon, quien ayudó a lliberar a Anakin de la esclavitú y na so muerte encamentaría a Kenobi el so entrenamientu pa convertilo en Jedi; de R2-D2 y C3PO, esti postreru como un androide creáu por Anakin Skywalker (a pesar de que na película de The Empire Strikes Back, na escena del conxelamientu de Han Solo, que ye la única que se ven xuntos, C3PO ye un desconocíu pa Darth Vader); y de Yoda, el maestru supremu de los Jedis, que n'analizando al neñu Skywalker opónse tajantemente a que sía entrenáu poles sos figuraciones de que va ser seducíu pel llau escuru.

La historia termina con cinco histories que trescurren simultáneamente. La principal ye que Palpatine convertir en Canciller Supremu, que conduz un ataque de la Federación de Comerciu en Naboo, los Jedis son unviaos ellí y Anakin empieza'l so llargu camín que va acabar llevando al llau Escuru de la Fuercia. Al igual que na triloxía orixinal, Lucas desenvolvió en The Phantom Menace una serie de temes al traviés de la narrativa. La dualidá ye frecuente con Amidala, una Reina que se fai pasar por criada, Palpatine que xuega nos dos papeles de la guerra y Obi-Wan que ta en contra de delles enseñances de Qui-Gon como, por casu, entrenar a Anakin; a la fin ye él mesmu quien lo adoma. L'equilibriu tamién ye frecuente, Anakin ye supuestamente escoyíu pa llevar l'equilibriu a encomalo y los personaxes qu'han d'influyir de dalguna manera o otra. Como dixo Lucas: «Anakin precisa una madre, Obi-Wan un maestru, Darth Sidious un aprendiz, ensin toos estos elementos nun habría drama».[52]

Pre-producción y diseñu[editar | editar la fonte]

Mapa de la galaxa ficticia onde tien llugar la saga de Star Wars.

Primero que Lucas empezara a escribir el guión, el so sociu de producción Rick McCallum yá realizara dellos preparativos pa la película. McCallum dixo que la so esperiencia na serie de televisión The Young Indiana Jones Chronicles ayudólu a tomar munches decisiones con The Phantom Menace, como alcuerdos al llargu plazu colos actores y los platós, qu'empleguen a los recién graduaos ensin esperiencia nel cine, y la creación de conxuntos y paisaxes al traviés de la teunoloxía dixital. N'abril de 1994, McCallum empezó la busca de profesionales nes escueles d'arte, arquiteutura y diseñu, y pel branu del mesmu añu, empecipió la esploración d'allugamientos pa filmar, xunto col diseñador de producción Gavin Bocquet. El direutor d'arte de Industrial Light & Magic, Doug Chiang, foi contratáu pa ser el xefe de diseñu.[53]

Dientro de los trés o cuatro primeros meses que Lucas se dedicó al guión, Chiang y el so equipu de diseñu empezaron un procesu de dos años de revisiones de los miles de diseños de la película.[54] Chiang díxo-y a Lucas que pretendía que l'episodiu I fuera estilísticamente distintu de la producción de les otres películes de la saga, que ye «más ricu y más como una película de dómina, yá que yera la historia que condució a A New Hope». Los trés planetes onde la historia cobra vida —dalgunos d'ellos con ambientes variaos, como les ciudaes de los humanos y de los gungan de Naboo y tres edificios distintos de Coruscant— daría-yos un aspeutu distintivu, con un pocu de base nel mundu real con esceición de la ciudá gungan, que tenía una inspiración visual al modernismu. Los dibuxos conceptuales de Ralph McQuarrie de la triloxía orixinal sirvieron de base pa Mos Espa —que tamién sacó de vieyos hoteles y edificios de Tunicia, y tenía detalles como un mercáu estremáu al de Star Wars: Episode IV - A New Hope, Mos Eisley— y Coruscantsobremanera'l diseñu d'una metrópolis qu'acabaría siendo la base del Senáu.[55] Bocquet más tarde afondó nel trabayu del equipu de Chiang y el diseñu de los interiores, la traducción de los conceutos nos planos de construcción con redolaes y estilos arquiteutónicos que teníen dalguna base na realidá «pa dar al públicu un pocu de la clave del filme».[56]

Unu de los vistíos diseñaos pol equipu de Trisha Biggar especialmente pa la película.

El diseñu de les criatures foi a manes del artista Terryl Whitlatch. Munchos de los aliens surdieron d'hibridar distintos animales reales. Tamién diseñó cadarmes detallaos de los personaxes principales y los músculos faciales de Jar Jar Binks como referencia pa los animadores d'ILM. Cada criatura foi diseñada pa reflexar la redolada nel que vive: en Naboo son más guapes una y bones el planeta ye «exuberante y más respetuosu colos animales»; en Tatooine hai criatures d'aspeutu axatáu «cola piel curtida pa protexelos de les inclemencies dures del desiertu»; y, en Coruscant, apaecen alienígenas d'aspeutu humanu más bípedos.[57]

El coordinador d'especialistes Nick Gillard foi contratáu pa crear un nuevu estilu de llucha jedi que s'estremara de la triloxía orixinal y predominara ente distintes téuniques d'artes marciales y de combates a espada.[58] Gillard comparó les batalles con espaes láser con una partida d'axedrez onde «cada movimientu ye un xaque». Como usen armes de curtiu algame, teorizó que los Jedis tendríen que desenvolver un métodu de llucha que combinara toa clase d'esgrima, como'l kendo y otros estilos de kenjutsu, con demás téuniques de valumbu, como nel tenis y l'usu del hachu. Mientres entrenaba a Liam Neeson y Ewan McGregor, Nick escribía una secuencia de batalla d'unos 60 segundos de duración, que sería cinco o seis secuencies.[59] Lucas, más palantre, en llugar de referise a los Jedis como soldaos, describir como «negociadores», por cuenta de qu'utilicen les sos estratexes polítiques p'algamar un alcuerdu pacíficu col mínimu númberu de víctimes. La preferencia al combati cuerpu a cuerpu tenía la intención de dar un papel más espiritual ya intelectual a los Jedis.[59] Como Gillard pensaba que los saltos acrobáticos nun paecíen realistes colos actores y los especialistes colgaos de los cables, usáronse impulsores d'aire nel so llugar.[60]

Lucas tamién decidió faer vistíos ellaboraos, una y bones la sociedá yera más sofisticada que la que salía na triloxía orixinal. La diseñadora Trisha Biggar y el so equipu crearon más de mil vistíos, dempués de que se basaren en diverses cultures del nuesu planeta pa la confección de delles pieces de ropa.[61] Biggar trabayó estrechamente col conceutu del diseñador Iain McCaig, creó una paleta de colores pa los habitantes de cada mundu, mientres Tatooine siguía cola idea de A New Hope con color tierra blanquiaos pol sol, Coruscant tenía grises, marrones y negros, y Naboo tenía verde y oru polos seres humanos, ente que los gungan llevaben «un aspeutu correosu, como la so piel». Los traxes jedi siguíen el patrón orixinal.[62] Lucas dixo qu'él y Biggar miraríen l'arte conceptual pa trabayar en «traducir toos estos diseños nel trapu, la tela y los materiales que realmente funcionen, trabayu que nun paez fácil». Biggar tamién consultó a Gillard a la de buscar formes en que los traxes afacer a les escenes d'aición, y el departamentu de criatures pa «nun usar por demás» nes pieles exótiques. Un departamentu de vestuariu enorme afitar en Leavesden Film Studios pa crear dende cero más de 250 traxes de los actores principales y 5.000 pa los personaxes de fondu.[63]

Rodaxe[editar | editar la fonte]

Restos de Mos Espa nel desiertu tunecín.

El rodaxe empezó'l 26 de xunu de 1997 y terminó'l 30 de setiembre d'esi mesmu añu. Tuvo llugar principalmente nos estudios Leavesden Film n'Inglaterra. Tamién se rodó n'otru estudiu británicu utilizáu pa la triloxía orixinal, Elstree Studios;[64] y el parque Cassiobury, en Watford, pa les escenes del monte en Naboo.[65][66] Fueron rodaes delles tomes d'un planu ente agostu de 1998 y febreru de 1999, dempués de que Lucas proyeutara un primer corte de la película a los sos amigos en mayu de 1998.[67] La mayor parte de l'aición y les acrobacies fueron filmadas pola segunda unidá de Roger Christian, quien trabayó a lo llargo de la unidá principal debíu al altu númberu de tomes pa completar acaldía.[60]

El desiertu de Tunicia foi usáu una vegada más pa les escenes de Tatooine,[68] con Mos Espa construyíu pela rodiada de Tozeur. Mientres la tercer nueche de rodaxe, una inesperada nube de sable destruyó munchos escenarios y accesorios. Con una rápida reprogramación, la producción foi capaz de salir de Túnez al día exactu previstu.[69] El Palaciu Real de Caserta foi utilizáu pal so rodaxe como l'interior del Palaciu de Naboo.[68] Amás, les escenes con esplosiones fueron construyíes en conxuntos de retruques en Leavesden.[70]

Una carpeta con guiones gráficos de la película sirvieron como referencia pa la grabación de l'aición en vivu; estes escenes fueron rodaes con croma, y darréu aplicaríase por ordenador. L'usu enllargáu del croma foi emplegáu pa les estensiones dixitales, fondos o paisaxes. David Tattersall, direutor de fotografía, dicía qu'había que buscar lluces más potentes p'allumar los decoraos, y el supervisor d'efeutos visuales John Knoll desenvolvió un software qu'esaniciara'l reflexu azul del suelu brillosu. Knoll, que tuvo nel set de rodaxe mientres la mayor parte de la producción, trabayó n'estrecha collaboración con Tatterstall p'asegurase de que les escenes yeren afeches p'añedir los efeutos visuales más tarde. Les cámares taben forníes con modelos de captura de datos qu'apurríen los datos téunicos a los artistes CGI. [71]

The Phantom Menace foi la última película de la saga que se rodó en 35 mm. Delles escenes, na so mayoría d'elementos filmados pol equipu d'efeutos especiales, fueron grabaes en alta definición poles cintes de videu pa probar el funcionamientu de la grabación dixital. Lucas y McCallum consideraron que yera'l siguiente pasu lóxicu dada la cantidá de digitalización —un procesu costosu en comparanza cola grabación direutamente en dixital— pa la composición de los efeutos xeneraos por ordenador. Toles películes futures seríen tomaes con Sony CineAlta, cámares de videu d'alta definición.[72][73]

La edición duró dos años y foi realizada tantu por Paul Martin Smith, quien empecipió'l procesu n'Inglaterra y centróse nos diálogos, como por Ben Burtt —tamién editor de soníu—, responsable de les secuencies d'aición, so la supervisión de Lucas. Los sistemes d'edición non lliniales xugaron un papel importante pa la traducción de la visión de Lucas, pos él constantemente afaía, revisaba y reelaboraba los planos y escenes. L'amiestu de soníu final foi introducida en marzu de 1999 y, al mes siguiente, la película completar cola entrega de los efeutos visuales restantes.[74]

Efeutos especiales[editar | editar la fonte]

«Escribir el guión yera muncho más prestosu esta vegada porque nun taba obligáu a nada. Nun puede escribise una d'estes películes ensin saber cómo va acabar. Cola CGI a la mio disposición, sabía que podía faer lo que quixera».
—George Lucas.[75]

Cerca de 1 950 tomes contienen efeutos especiales; la escena inicial na que se lliberar gas tóxico onde tán los dos Jedis, ye la única secuencia de tola película que nun tien cambeos dixitales.[29] El trabayu yera tan estensu que se precisaron tres supervisor pa estremar el trabayu: John Knoll supervisó la producción en serie, la carrera y les secuencies de batalles espaciales, el veteranu Dennis Murano yera l'encargáu de les secuencies submarines y les batalles terrestres ente que Scott Squires encargar de los efeutos de les espaes láser.[76]

Hasta la producción de la película, munchos efeutos especiales na industria del cine llograr por aciu l'usu de modelos en miniatura, pintures mate y efeutos visuales nel set. Foi un fechu innovador, anque n'otres películes yá se fixera un usu estensivu de les imaxe xenerada por ordenador imáxenes xeneraes por ordenador (CGI). Knoll realizó 3 500 guiones con Lucas como acompañante pa esplica-y los factores de rodaxe que seríen práuticos y aquellos que se crearíen al traviés de los efeutos visuales. La resultancia foi entemecer téuniques orixinales coles nueves téuniques dixitales pa faer difícil al espectador aldovinar cuál yera la téunica que s'utilizara. El nuevu software d'ordenador foi escritu por Knoll y el so equipu d'efeutos visuales pa crear ciertes traces de la película, ente ellos simuladores de ropa pa dexar una representación realista. Otru de los oxetivos yera crear personaxes per ordenador que pudieren actuar a la perfeición colos actores d'aición en vivu. Mientres el rodaxe d'escenes xeneraes por ordenador, Lucas podría bloquiar los calteres colos sos correspondientes actores de voz nel plató. Los actores de voz entós retiráronse y los actores d'aición en direuto realizaron la mesma escena. Más tarde, añediríase un personaxe CGI nel planu pa terminar la conversación.[77] Lucas tamién usó la CGI pa correxir la presencia física de los actores en ciertes escenes.[29] Coles mesmes utilizáronse modelos práuticos, como podíen ser los paisaxes en miniatura de fondu y los vehículos que seríen escaniaos pa crear los modelos dixitales o filmados pa representar les naves espaciales y la carrera de vainas.[78]

Dempués de tener problemes colos accesorios utilizaos pa representar a R2-D2 nes anteriores películes, Lucas contrató dos empreses, Industrial Light & Magic (ILM) y el departamentu d'efeutos especiales de la producción británica pa crear les sos propies versiones. Inventáronse nuevos modelos del droide astromecánico: unu yera pal actor Kenny Baker, quien tenía de tar dientro del robot, siete fueron construyíos por ILM y cuntaron con dos motores de sielles de ruedes capaces d'emburriar 198 kg; l'estudiu británicu produció un novenu R2 neumáticu que podría camudar de dos a tres piernes y utilizábase, sobremanera, en Tunicia, una y bones el sistema de accionamiento del motor de R2 dexába-y conducir sobre'l sable.[79]

Ente que l'intentu inicial yera crear tantos estraterrestres por ordenador como fuera posible, dáu'l so baxu costu, cada vez s'utilizaben más mázcares con maquillaxe y animatrónicos. Estos fueron establecíos pol equipu d'efeutos de criatures de Nick Dudman qu'incluyeron los neimodianos y personaxes de fondu en Mos Espa, el conseyu jedi y el senáu galácticu. El grupu de Dudman foi alvertíu de que namái tendríen seis meses primero qu'empezara la fotografía principal, asina que tuvieron que salir apresuradamente de la producción. Los vistíos de los neimodianos, primeramente visualizaos como personaxes dixitales, apurriéronse un día primero que se-yos esixera en xunto. Dudman viaxó a Skywalker Ranch pa ver les criatures orixinales que podríen ser reutilizaes, lleer el guión pa un desglose d'escenes con individuos práuticos, y dexar solamente los diseños más estravagantes pa realizalos al traviés del CGI.[80]

Pa la investigación de los vehículos de carrera, l'equipu d'efeutos especiales visitó un esguace d'aviones de reacción nes contornes de Phoenix, onde atoparon cuatro motores de Boeing 747.[29] Retruques a escala natural de los motores fueron construyíes y unviaes a Túnez pa sirvir de referencia na película. Amás de Jake Lloyd dientro d'una cabina de mandu hidráulicu y unos pocos modelos útiles de corredores de vainas, toles escenes de la carrera son xeneraes por ordenador. L'equipu d'efeutos especiales trató de diseñalo tou pa tar tan «fora d'esti mundu» como fuera posible.[68][81]

Banda sonora[editar | editar la fonte]

A la izquierda, la fachada del estudiu de grabación Abbey Road Studios; a la derecha, John Williams, compositor y direutor de la música de Star Wars.

Al igual que nes anteriores entregues, la banda sonora foi compuesta y empobinada por John Williams. Empezó a componer la partitura n'ochobre de 1998 y grabó la música cola London Voices y la Orquesta Sinfónica de Londres en Abbey Road Studios el 10 de febreru de 1999. Williams decidió utilizar preseos electrónicos como sintetizadores pa realzar les pieces sonoru y coral pa «prindar la maxa y la fuercia místico qu'una orquesta normal nun podría ser capaz d'apurrir» y que reflexara un ambiente distinto, «más misteriosu y místicu y menos militar» que na triloxía orixinal.[82] Unu de les temes más destacaes ye Duel of the Fates, qu'inclusive recibió'l so propiu videoclip, utiliza un coru pa da-y un toque relixosu na batalla con espaes láser.[83] Al componer la tema de Anakin, Williams quixo reflexar la inocencia de la so infancia y abarruntar el so tresformamientu en Darth Vader al poner leves notes de la Marcha Imperial na melodía.[82]

La banda sonora de la cinta foi publicada por Sony Classical el 4 de mayu de 1999. Esti álbum cuntó cola partitura reestructurada pol compositor, por tanto, nun ta nel orde del cine y omite munches señales notables de la película por cuenta de les restricciones d'espaciu d'un discu compactu.[84] Unu de los dos discos de la «Ultimate Edition» foi puestu a la venta'l 14 de payares de 2000. El conxuntu cunta con casi toles pieces que s'escuchen na película, incluyíes toles ediciones y los bucles que se fixeron pa l'amiestu de soníu.[85]

Alusiones históriques y culturales[editar | editar la fonte]

Al igual que n'anteriores entregues de Star Wars, The Phantom Menace fai delles referencies a fechos históricos y películes que Lucas vía na so mocedá. Les cintes de la saga suelen entemecer dellos conceutos escoyíos de distintos mitoloxíes.[86]

La práutica jedi ye como'l budismu zen, la meditación y les artes marciales, al igual que fixeron los antiguos samuráis xaponeses. El nome «Qui-Gon» fai referencia a qigong, que se refier a una disciplina china qu'implica la meditación y el cultivu del fluxu de la enerxía vital llamada «Chi» o «» pal sanamientu, la salú y el combate. Les pallabres ch'i (chinu), ki (xaponés) y el términu indiu «prana» referir a la enerxía que flúi al traviés de tolos seres vivos, dende la fonte de toa enerxía, que ye «el camín» na filosofía china.[86]

Hai munches referencies a la mitoloxía cristiana, como l'apaición de Darth Maul, que'l so diseñu basar en gran midida de les representaciones tradicionales del diañu cristianu, con cuernos y piel colorao.[86] El ciclu de cine Star Wars cuenta con una base relixosa con al respective de la narrativa de Anakin Skywalker; el «escoyíu» foi concebíu por una madre virxe, que se siente tentáu a xunise a los Sith. La so cayida, a priori, tórga-y cumplir col so destín como «l'escoyíu», llevar l'equilibriu a encomalo y acabar colos Sith. La inspiración detrás de la historia de la nacencia virxinal» ye paralela a un conceutu que desenvolvió Joseph Campbell nel so trabayu en L'héroe de les mil cares, obra que yá influyó en gran parte a Lucas cuando escribió la triloxía orixinal de Star Wars.[86]

El cine xaponés tamién sirvió d'inspiración na triloxía anterior, en concretu La fortaleza escondida d'Akira Kurosawa. Los historiadores de cine Geoff King y Tanya Krywinska afirmaron: «Los diseños de vestuariu y el maquillaxe... son un amiestu del estilu góticu y oriental con un puntu bien futurista. El góticu ye más fuertemente evidente nos cuernos demoníacos de Darth Maul y el maquillaxe coloráu y negru que toma emprestáu de los diseños faciales atópase nes representaciones de los demonios xaponeses». King y Krzywinska tamién notaron que «el peñáu de Qui-Gon y la posición del so aprendiz Obi-Wan, afalen entá más una llectura en términos de la tradición samurái». Finalmente, «Amidala, acordies cola so condición y calter, tien un númberu de traxes bien formales... pa dir col pelo esculpíu nuna curva qu'enmarca'l maquillaxe d'un repartu xaponés».[87]

Estrenu[editar | editar la fonte]

L'estrenu de la primer entrega nel orde cronolóxicu de Star Wars foi dieciséis años dempués de l'anterior, Return of the Jedi, polo que'l so llanzamientu viose envolubráu metanes una gran espectación mediática.[88] Fueron pocos los estudios de cine que mientres la mesma selmana de la proyeición estrenaron les sos películes, ente ellos DreamWorks y Universal Studios con The Love Letter y Notting Hill el 21 y 28 de mayu respeutivamente.[89] The Love Letter resultó un fracasu en taquilla, ente que Notting Hill foi-y abondo meyor, siguíu de cerca por The Phantom Menace en segundu llugar.[90] Challenger, Gray & Christmas, una firma consultora d'empléu de Chicago, envaloró que si 2,2 millones de trabayadores a xornada completa nun apaecíen nel so puestu por asistir a la película, la resultancia sería una perda de 293 millones de dólares de productividá. Según The Wall Street Journal, munchu trabayadores anunciaron los sos planes pa ver la première y delles empreses del país cerraron el día del estrenu.[91] Empezar a formar coles nes salíes de los cines un mes antes de la venta d'entraes.[92]

Apaecieron más coles nos cines cuando s'anunció qu'estos nun taben autorizaos a vender entraes por adelantao hasta dos selmanes antes del estrenu. Esto fixo por medrana a que los amantes del cine fueren incapaces de poder mercar les entraes o se veríen obligaos a pagar precios más altos.[93] Sicasí, dempués de les xuntes cola Asociación Nacional de Propietarios de Cines, Lucasfilm alcordó dexar la venta d'entraes antemanaes el 12 de mayu de 1999, a condición de qu'hubiera una llende de doce boletos por veceru.[94] Como resultancia, delles entraes antemanaes fueron revendíes a precios tan elevaos como 100 dólares caúna. Un xefe de distribución catalogar como «horrible», y afirmó que yera esautamente lo que queríen evitar.[95] Daily Variety informó que los propietarios de les sales recibieron instrucciones estrictes de la productora de Lucas por que la película solo pudiera emitise nel auditoriu más grande mientres les primeres 8-12 selmanes, y viéronse obligaos a unviar los sos pagos a la distribuidora 20th Century Fox al cabu de siete díes.[96]

A pesar de les esmoliciones sobre si la película acabar nel tiempu previstu, dos selmanes antes del so estrenu Lucasfilm movió la fecha de llanzamientu del 21 de mayu al 19 del mesmu mes. Na convención ShoWest, Lucas dixo que'l cambéu yera dar a los fanes una ventaya» que-yos dexara ver la entrega a mediaos de selmana y dexar a les families la oportunidá de mirala'l fin de selmana. Antemanóse la so futura conversión a la cinematografía dixital y declaró que la película diba ser puesta en cuatro proyeutores dixitales el 18 de xunu de 1999.[97] Once estreno pa la caridá entamar n'Estaos Xuníos el 16 de mayu de 1999. Los ingresos del eventu de Los Angeles fueron donaos a la Elizabeth Glaser Pediatric AIDS Foundation con paquetes corporativos por valor de 5.000 hasta 25.000 dólares.[98] Otros estrenos caritativos incluyeron el llanzamientu de Dallas por Children's Medical Center, en Nueva York pol Aubrey Fund for Pediatric Cancer Research del Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, Filadelfia na Big Brothers Big Sisters of America y Washington DC a la Children's National Medical Center. Nuna declaración dixo que les entraes vender a 500 dólares caúna y que ciertes seiciones taben acutaes pa los neños desfavorecidos.[99]

Promoción[editar | editar la fonte]

Lucasfilm fixo una inversión de venti millones de dólares pa la campaña publicitaria de la película. La empresa realizó alcuerdos de llicencia promocionales con Hasbro, LEGO, Tricon Global Restaurants, Inc y PepsiCo.[100] La compañía tamién ayudó al club de fans del filme pa entamar un eventu especial, Star Wars Celebration, que tuvo llugar en Denver, Colorado ente'l 30 d'abril y el 2 de mayu de 1999.[101]

El tráiler foi llanzáu na gran pantalla col estrenu de Bichos: una aventura en miniatura el 17 de payares de 1998, inclusive los medios de comunicación informaron que la xente pagaba la entrada completa nos cines solu pa ver el meyora.[102] Una segunda pieza foi proyeutada'l 12 de marzu de 1999 na película Wing Commander. Una vegada más, munchos aficionaos pagaron el billete solamente pa ver el nuevu tráiler.[103] Una versión piratiada de la vista previa penerar n'Internet el mesmu día[104] y, la mañana siguiente, foi llanzáu nel sitiu web oficial de la película, sicasí, pocu dempués, los servidores quedaron sobrecargados.[105] La promoción causó una notable atención de los medios, yá que non solo estrenóse nos cines, sinón que foi proyeutada na convención ShoWest de Las Vegas[106] y tresmitida en Entertainment Tonight y Access Hollywood.[104]

El cartelu publicitariu de Anakin cola so solombra de Darth Vader foi llanzáu'l 10 de payares de 1998. Dempués, Lucas optó por un mural dibuxáu y Drew Struzan, l'artista responsable de los cartelos de la edición especial, foi l'encargáu d'ilustralo; el rótulu dar a conocer el 11 de marzu de 1999. Lucasfilm dictó que, contractualmente, la ilustración de Struzan yera l'únicu arte que'l distribuidores estranxeros podríen usar y, aparte, que'l testu nun podía ser modificáu de nenguna manera.[107]

Munches adautaciones fueron puestes a la venta, como un videoxuegu de LucasArts para PlayStation y PC,[108] una máquina de pinball de Williams,[109] una adautación del cómic de cuatro partes de Dark Horse Comics[110] y una pequeña novelización de Scholastic.[111] La novela oficial de la película foi escrita por Terry Brooks, quien s'axuntó con Lucas antes d'escribir el llibru y recibió la so aprobación y orientación, ya incluyó la información sobre los eventos que s'averen nos dos apurres de la serie. Brooks tamién escribió tres capítulos de material inédito.[112]

Pal rellanzamientu en 3D del 2012, Xeneral Mills y Nestlé fueron socios na promoción p'América del Norte, que yera bastante llindada.[113][114] En Xapón foi llargamente promovida con productos oficiales vendíos por 7-Eleven, Domino's Pizza, Pepsi y Gari Gari-Kun.[115] Kellogg's, pela so parte, impulsó la película internacionalmente,[116][117] y el restorán francés de comida rápida Quick, fixo lo propio cola ellaboración de trés hamburgueses especiales con temática de Star Wars.[118]

Formatu caseru[editar | editar la fonte]

La película foi llanzada en tol mundu en VHS ente'l 3 y el 8 d'abril de 2000. N'América del Norte, que salió'l 4 d'abril, taba en dos formatos distintos; una versión estándar recortada y otra de coleicionista pa pantalla ancha. Nos sos dos primeros díes de disponibilidad, la versión regular vendió 4,5 millones de copies y la edición llindada 500 000.[119] Más tarde, convertir na primer película de Star Wars n'estrenase oficialmente en DVD, el 16 d'ochobre de 2001. La versión en DVD tenía ciertes escenes y otros elementos editaos y agregos pol cineasta, que ye llixeramente distintu del so estrenu en cines pero caltién una trama idéntica. Ente les carauterístiques especiales incluyíense siete secuencies esaniciaes de la película y recuperaes específicamente pal DVD, un extra colos comentarios de Lucas y el productor Rick McCallum, y una serie de documentales qu'inclúi'l de llarga duración tituláu The Beginning: Making Episode I. The Phantom Menace convertir nel DVD más vendíu nunca nos Estaos Xuníos con 2,2 millones de copies vendíes na so primer selmana dempués del llanzamientu.[120] La versión en DVD foi rellanzada nuna caxa fita de la triloxía-precuela el 4 de payares de 2008.[121] Una versión LaserDisc tamién foi esvalixada en Xapón dellos meses primero que tuviera disponible en DVD n'EE.XX.[122] Les películes de Star Wars fueron puestes a la venta en Blu-ray el 16 de setiembre de 2011 en tres ediciones distintos.[33][123][124]

Reestrenu en 3D[editar | editar la fonte]

El 28 de setiembre de 2010, Lucasfilm anunció que los seis películes de la saga diben reestrenase en formatu 3D y que estes seríen rellanzaes por orde cronolóxicu, empezando con The Phantom Menace que se proyeutó nos cines en febreru de 2012.[125] La conversión tuvo supervisada por Industrial Light & Magic y editada por Prime Focus.[126] La reposición de Attack of the Clones y Revenge of the Sith en 3D aplazáronse dempués de que Lucasfilm fuera adquirida por The Walt Disney Company, que decidió concentrase nel desenvolvimientu de Star Wars: Episode VII y dempués de que J. J. Abrams fuera escoyíu como direutor d'esta nueva entrega.[127][128] Finalmente y, a pesar de la idea inicial, esta foi la única parte que s'espublizó con dicha teunoloxía ente que les demás reemisiones, previstes pal añu 2013, atayáronse.[129][130]

El direutor esclarió que la reedición al 3D yera «namái una conversión» de la película de 2011 al Blu-ray y que nun se realizaron cambeos adicionales.[131] L'únicu cambéu confirmáu ye la baniella magnética de Anakin mientres la escena de la carrera de vainas onde s'apinó la punta p'afaer con más precisión la fotografía 2D a la nueva imaxe tridimensional.[132]

De siguío, se enlistan les feches d'estrenu y les recaldaciones en distintos países de la película en 3D:

Recaldación y feches de reestrenu en 3D (Fonte: IMDb y Box Office Mojo)[133][134]
País Fecha de reestrenu !width=10%

style="background:#ccddff"|Recaldación
(en USD)

País Fecha de reestrenu !width=10%

style="background:#ccddff"|Recaldación
(en USD)

Bandera d'Alemaña Alemaña 9 de febreru de 2012 11 248 752 Bandera de Grecia Grecia 9 de febreru de 2012 186 481
Bandera d'Arxentina Arxentina 16 de febreru de 2012 595 820 Bandera de Ḥong Kong Hong Kong 9 de febreru de 2012 213 913
Bandera de Australia Australia 9 de febreru de 2012 3 891 001 Bandera d'Hungría Hungría 9 de febreru de 2012 314 548
Bandera de Austria Austria 10 de febreru de 2012 715 336 Bandera de Israel Israel 9 de febreru de 2012 91 703
Bandera de Baḥréin Baḥréin 9 de febreru de 2012 5.183 Bandera d'Italia Italia 9 de febreru de 2012 1 036 890
Bandera de Bélxica Bélxica 8 de febreru de 2012 650 885 Bandera de Xapón Xapón 16 de marzu de 2012 6 604 041
Bandera de Bolivia Bolivia 9 de febreru de 2012 95 285 Bandera de Malasia Malasia 9 de febreru de 2012 220 280
Bandera de Brasil Brasil 10 de febreru de 2012 1 076 408 Bandera de Méxicu Méxicu 10 de febreru de 2012 3 113 231
Bandera de Bulgaria Bulgaria 10 de febreru de 2012 88 655 Bandera de Noruega Noruega 10 de febreru de 2012 578 331
Bandera de Chile Chile 9 de febreru de 2012 257 599 Bandera de Nueva Zelanda Nueva Zelanda 4 d'abril de 2012 368 877
Bandera de Colombia Colombia 10 de febreru de 2012 348 494 Bandera de Polonia Polonia 10 de febreru de 2012 872 057
Bandera de Croacia Croacia 9 de febreru de 2012 92 727 Bandera de Portugal Portugal 9 de febreru de 2012 142 426
Bandera de Corea del Sur Corea del Sur 9 de febreru de 2012 682 049 Bandera del Reinu Xuníu Reinu Xuníu 10 de febreru de 2012 8 239 408
Bandera de Dinamarca Dinamarca 9 de febreru de 2012 571 227 Bandera de Chequia República Checa 9 de febreru de 2012 272 164
Bandera d'Ecuador Ecuador 10 de febreru de 2012 225 641 Bandera de Rusia Rusia 9 de febreru de 2012 2 441 772
Bandera de Exiptu Exiptu 8 de febreru de 2012 10 451 Bandera de Serbia y Montenegru Serbia y Montenegru 9 de febreru de 2012 88 867
Bandera d'Emiratos Árabes Xuníos Emiratos Árabes Xuníos 9 de febreru de 2012 108 173 Bandera de Singapur Singapur 9 de febreru de 2012 153 594
 España 10 de febreru de 2012 1 960 992 Bandera de Sudáfrica Sudáfrica 9 de febreru de 2012 209 063
Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos 10 de febreru de 2012 22 469 932  Suiza 10 de febreru de 2012 769 041
Bandera de Finlandia Finlandia 10 de febreru de 2012 151 406 Bandera de Turquía Turquía 10 de febreru de 2012 350 050
Bandera de Francia Francia 8 de febreru de 2012 5 528 275 Bandera de Ucraína Ucraína 10 de febreru de 2012 186 804

Receición[editar | editar la fonte]

Crítica[editar | editar la fonte]

Nel momentu del so llanzamientu, la película recibió crítiques mistes. Nel reestrenu en 3D de marzu de 2012, llogró una calificación media de 5,8 puntos sobre 10 en Rotten Tomatoes, basada en 186 opiniones.[135] Tamién recibió una puntuación de 51/100 en Metacritic basada en 36 comentarios.[136] En dambos sitios, ye la película con una valoración más baxa de tola saga. Munchos aspeutos del guión fueron criticaos, especialmente la del personaxe Jar Jar Binks, que foi consideráu por munchos miembros de la comunidá de fans como un toyetic, puramente una oportunidá de comercialización en llugar d'un calter grave na película.[137][138] Kenneth Turan de Los Angeles Times describió a Binks como «una gran picia, un personaxe risible d'aliviu que, francamente, nun ye graciosu».[139] Lucas criticó a los medios de comunicación norteamericanos pol usu de les opiniones de siguidores al traviés d'Internet como una fonte fiable pa les sos noticies.[140] En 2002, col estrenu de Attack of the Clones, Ewan McGregor dixo que, en retrospectiva, a The Phantom Menace faltába-y un pocu más de «humor y color» de les próximes precueles.[141] Un críticu de Salon.com señaló que, «seique l'absoluta llibertá creativa del direutor yera esfrutar mientres el suañu hasta l'aliviu risible de la película —ensin los executivos d'estudiu y non munchos actores independientemente implicaos—. Ye un camín escontra'l llau escuru».[138]

Otra manera, Roger Ebert del Chicago Sun Times, dio-y trés estrelles y media de cuatro y calificar de «un ésitu sorprendente na cinematografía imaxinativa»; amás, afirmó que Lucas nos cunta una bona historia». Ebert tamién comentó que los personaxes yeren daqué menos convincentes y concluyó la so crítica diciendo qu'en llugar de películes de Star Trek, los cineastes podríen «dame les ciudaes so l'agua tresparente y vastu esferes bueques senatoriales cualquier día».[142] Owen Gleiberman de Entertainment Weekly dio a la película una calificación de B y emponderó l'actuación de Liam Neeson y les escenes d'aición.[143] Marc Bernardin, pela so parte, valorar con un C-, y calificar de «ventura trazada, horriblemente escrita y xuvenil».[144]

Susan Wloszczyna del USA Today pensó que la película taba perbién, y allabó a los personaxes Darth Maul y Watto.[145] David Cornelio, de Efilmcritic, comentó que los meyores momentos de la película «nun se llinden a permediar los más débiles, estos balten los fuertes».[146] Colin Kennedy, de la revista Empire, dixo qu'a pesar de los problemes col ritmu y l'escritura «inda hai enforma prestar por ver a los nuesos guíes jedi n'aición»; coles mesmes, allabó los efeutos visuales y l'actuación de Liam Neeson, y afirmó que'l duelu ente Darth Maul y los jedis yera «la meyor batalla d'espaes de lluz de la saga».[147]

La revista Empire clasificó a The Phantom Menace na so llista de «Les 500 meyores películes de tolos tiempos»,[148] ente que Entertainment Weekly y Comcast catalogar dientro de «Les peores remortines nunca feches».[149][150] James Berardinelli más tarde escribió que: «The Phantom Menace yera probablemente la película más sobrovalorada de la década pasada —o inclusive más—, y la so reputación sufriera de resultes de la so incapacidá pa satisfaer les mires pocu razonables».[151] William Arnold, de Seattle Post-Intelligencer, coincidió en que la publicidá masivo de la película causó gran parte de la reacción negativa, y dixo que «construyó mires que nun pueden posiblemente ser igualaes y fundieron los elementos de la narración sorpresa». Sicasí, tamién consideró que la película foi «bien fecha y entretenida» y creía que yera muncho meyor qu'otres películes llanzaes nesi mesmu añu como The Mummy o The Matrix.[152][153]

La introducción de midiclorianos —organismos microscópicos qu'intervienen l'usu de la Fuercia— na película foi motivu de discutiniu ente los fans. Aquellos en contra ver como un conceutu que niega la calidá espiritual de la Fuercia, anque la película en sí inda retrata a encomalo como una entidá misteriosa qu'usa criatures microscópiques pa comunicase colos seres vivos. El historiador y cineasta Daniel Dinelli señaló que: «Pa los fanáticos de Star Wars que pensaben qu'amenorguen la Fuercia a un tipu d'infeición viral, los midiclorianos apurren una interfaz biolóxica, la rellación ente'l cuerpu físicu y la enerxía espiritual».[154] El teólogu John D. Caputo añadió: «Nel evanxeliu de Lucas, un mundu esconxurar nel que se reconcilien les oposiciones difíciles que tienen los pensadores relixosos dempués de ser acoradaos mientres sieglos [...] Los dones que los maestros jedis esfruten pueden tener una base científica perfectamente plausible, anque los sos caminos son misteriosos: les sos célules corporales tienen una concentración de midiclorianos mayor de lo normal».[155]

Dempués del estrenu de la película, hubo discutiniu sobre si varios personaxes alienígenas reflexen estereotipos racialessobremanera: el cabileñu Jar Jar Binks, tenía llargues oreyes cayíes que recuerden a la xente con rastes y la so forma de falar remembra al patois del Caribe, reminiscencia del patois xamaicanu.[156] Los neimoidianos cobiciosos y corruptos de la Federación de comerciu falaben con acentos d'Asia oriental y los habitantes del desiertu como Watto interpretáronse como un estereotipu xudíu. Lucas negó categóricamente toes estes implicaciones,[137] sicasí, l'animador Rob Coleman almitió que vía imáxenes d'Alec Guinness como Fagin en Oliver Twist pa inspirar a los sos animadores na creación de Watto.[157] Jar Jar Binks foi descritu por un críticu como «servil y cobarde [...] un estereotipu xuglar negru Minstrel similar a Stepin Fetchit».[138] Michael Eric Dyson, profesor d'estudios afroamericanos de la Universidá de Georgetown, reparó que tol pueblu gungan paez extrañamente suxestivu d'una tribu primitiva africana: «El líder de la tribu de Jar Jar ye un gordu y cabileñu bufón con una voz retumbante, y paez ser una caricatura estereotipada d'un xefe tribal africanu».[158]

Comercial[editar | editar la fonte]

Sala de cine.

A pesar de la so crítica mista, foi un ésitu financieru importante, pos rompió munchos récores de taquilla nel so debú. Superó a The Lost World: Jurassic Park en mayor recaldación el día del estrenu con unos ingresos de más de 28 millones de dólares (Harry Potter y la piedra filosofal superar en 2001), y el d'embolsase 100 millones en menos tiempu (superaos en 2002 por Spiderman), llográu al quintu día.[159] Tamién se convirtió na película más rápida n'algamar los 200 y 300 millones de dólares, marques que sofitaben Independence Day y Titanic, respeutivamente.[160] The Phantom Menace foi la película con más ésitu de 1999; ingresó 431 088 295 dólares n'Estaos Xuníos y 493 229 263 nel restu del mundu, con un total mundial de 924 317 558 dólares.[160] Nesi momentu, la cinta asitióse como la segunda más taquillera de tolos tiempos en tol mundu —por detrás de Titanic—. Si afáense los precios de les entraes pola inflación, asitióse como la decimonovena película más taquillera nel país (cuatro apurres de la saga tán dientro del puestu númberu 20 d'esti ranking). Otros países onde tuvieron gran trunfu fueron: Xapón ($ 109,9 millones), Reinu Xuníu ya Irlanda (81 900 000 dólares), Alemaña (53,9 mill.), Francia y Arxelia (43 millones), Australia ($ 25,9 mill.), España (25 mill.), Italia ($ 12 900 000), Méxicu (12 mill.) y Brasil ($ 10 400 000).[161]

Tres el so reestrenu en 3D en 2012, la suma total de les taquilles superó los mil millones de dólares. Anque la cinta perdiera posiciones na clasificación de les películes más taquilleres de tolos tiempos, esti rellanzamientu en formatu tridimensional facer xubir hasta la décimu segunda posición mientres dellos meses.[162] N'América del Norte, onde superó a la orixinal de Star Wars si nun s'afaen los precios de les entraes pola inflación, pasó a ser la quinta película más taquillera de tolos tiempos.[163] Tamién nos Estaos Xuníos aumentó la so clasificación nes películes más taquilleres si afaise l'agregu al quedar nel puestu 16 (unu por detrás de Return of the Jedi).[164] La reposición en 3D, que foi en febreru de 2012, ganó 43 millones de dólares en tol mundu nel primer fin de selmana. Hasta xunu de 2014, el llanzamientu en tridimensional ingresó un total de 102 727 119 dólares mundialmente.[165] La cinta, que devasó los mil millones de dólares el 22 de febreru de 2012, convertir na primer película de Star Wars en llograr esta fazaña y la oncena entrega de la historia en faelo, ensin tener en cuenta la inflación. Los sos ingresos totales son de 1 027 044 677 dólares.[166]

Premios y nominaciones[editar | editar la fonte]

Premiu !Categoría !Nomaos Resultancia
Premios Oscar Meyor soníu Gary Rydstrom, Tom Johnson, Shawn Murphy, John Midgley Nomaos
Meyor edición de soníu Ben Burtt, Tom Bellfort Nomaos
Meyores efeutos visuales John Knoll, Dennis Muren, Scott Squires, Rob Coleman Nomaos
Premios BAFTA Meyor soníu Ben Burtt, Tom Bellfort, John Midgley, Gary Rydstrom, Tom Johnson, Shawn Murphy Nomaos
Meyores efeutos visuales John Knoll, Dennis Muren, Scott Squires, Rob Coleman Nomaos
MTV Movie Awards Meyor escena d'aición

(Pola carrera de vainas)

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace Ganadora
Meyor Villanu Ray Park Nomáu
Meyor engarradiella Liam Neeson, Ewan McGregor, Ray Park Nomaos
Premios Grammy Meyor composición instrumental escrita pa una película, televisión o otru mediu visual John Williams Nomáu
Premios Razzie Razzie al peor actor de repartu Peor actor de repartu Ahmed Best Ganador
Peor Película Star Wars: Episode I - The Phantom Menace Nomada
Peor pareya en pantalla Jake Lloyd, Natalie Portman Nomaos
Razzie al peor actor de repartu Peor actor de repartu Jake Lloyd Nomáu
Razzie a la peor actriz de repartu Peor actriz de repartu Sofia Coppola Nomada
Peor Direutor George Lucas Nomáu
Peor guión George Lucas Nomáu

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Acordies coles declaraciones feches por George Lucas, les películes de Star Wars nun se consideren dientro del xéneru ciencia-ficción, sinón más apropiadamente nes operetes espaciales (del términu orixinal, Space opera).

Cites[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 URL de la referencia: http://www.ew.com/article/1999/05/21/star-wars-episode-i-phantom-menace. Data de consulta: 29 avientu 2015.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 URL de la referencia: http://www.metacritic.com/movie/star-wars-episode-i---the-phantom-menace. Data de consulta: 29 avientu 2015.
  3. URL de la referencia: http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas/Item/?itemid=40759&type=MOVIE&iv=Basic.
  4. URL de la referencia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Gwiezdne_wojny:_cz%C4%99%C5%9B%C4%87_I_%E2%80%93_Mroczne_widmo.
  5. URL de la referencia: https://hitek.fr/actualite/secrets-lieu-tournage-films_8518. Data de consulta: 2 avientu 2020.
  6. 6,0 6,1 «Star Wars Places» (inglés). Consultáu'l 9 xunetu 2021.
  7. 7,0 7,1 URL de la referencia: http://www.siamzone.com/movie/m/2005. Data de consulta: 29 avientu 2015.
  8. 8,00 8,01 8,02 8,03 8,04 8,05 8,06 8,07 8,08 8,09 8,10 8,11 8,12 8,13 8,14 8,15 8,16 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0120915/fullcredits. Data de consulta: 29 avientu 2015.
  9. 9,0 9,1 9,2 URL de la referencia: http://www.imdb.com/title/tt0120915/fullcredits. Data de consulta: 8 abril 2016.
  10. 10,0 10,1 10,2 10,3 10,4 10,5 10,6 Afirmao en: ČSFD. Llingua de la obra o nome: checu. Data d'espublización: 2001.
  11. «Box Office Mueyo» (inglés). Consultáu'l 17 mayu 2022.
  12. Afirmao en: Box Office Mueyo. Identificador Box Office Mojo de película (esquema anterior): starwars. Llingua de la obra o nome: inglés.
  13. Afirmao en: film distribution certificate database. Certificado de distribución cinematográfica: 96533.
  14. Afirmao en: Filmografía Nacional Danesa.
  15. 15,0 15,1 BlueHarvest.net (ed.): «The Phantom Menace Script» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de marzu de 2014. Consultáu'l 28 d'avientu de 2013.
  16. 16,0 16,1 16,2 16,3 16,4 16,5 starwars.com (ed.): «Star Wars Episode I Production Notes: The Actors and Characters;– Part I» (inglés) (1 de mayu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de febreru de 2005. Consultáu'l 28 d'avientu de 2013.
  17. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 44-45.
  18. Bowen 2005, p. 3
  19. CNN (ed.): «Return of the galaxy's new beauty» (inglés). Consultáu'l 28 d'avientu de 2013.
  20. 20,0 20,1 20,2 20,3 20,4 20,5 StarWars.com (ed.): «Star Wars Episode I Production Notes: The Actors and Characters – Part II» (inglés) (1 de mayu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'ochobre de 2004. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  21. StarWars.com (ed.): «Homing Beacon #134: Palpatine Speaks» (inglés) (14 d'abril de 2005). Archiváu dende l'orixinal, el 18 d'abril de 2005. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  22. 22,0 22,1 22,2 22,3 Daly, Steven (19 de mayu de 1999). Entertainment Weekly (ed.): «Behind the scenes of The Phantom Menace» (inglés). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  23. StarWars.com (ed.): «The Man (Literally) Behind C-3PO» (inglés) (2 de payares de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 2 de payares de 2007. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  24. Williams, Andrew (19 de mayu de 2005). Metro (ed.): «Kenny Baker» (inglés). Metro Associated Newspapers. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  25. «Multiple Personality». 83. xunetu 2005. 
  26. StarWars.com (ed.): «Silas Carson: Hero with a Thousand Faz» (inglés) (30 de mayu de 2002). Archiváu dende l'orixinal, el 2 de febreru de 2008. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  27. StarWars.com (ed.): «Watto's Character Development – From Concept to CG» (inglés) (17 de xunu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 12 de payares de 2007. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  28. Swank, Jason (6 de payares de 2009). theforce.net (ed.): «Microcast: In The Bar With Hugh Quarshie» (inglés). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  29. 29,0 29,1 29,2 29,3 Corliss, Richard; Booth, Cathy (26 d'abril de 1999) (n'inglés). Ready, Set, Glow. Time. http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,990819-3,00.html. Consultáu'l 17 de febreru de 2014. 
  30. StarWars.com (ed.): «Sebulba at the Star Wars Databank» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de mayu de 2011. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  31. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 96.
  32. Star Wars Episode I: The Phantom Menace. The Phantom Menace DVD: 20th Century Fox Home Entertainment. 2001
  33. 33,0 33,1 Ross, Dalton (3 de febreru de 2012). Entertainment Weekly (ed.): «George Lucas talks about adding a dixital Yoda to 'The Phantom Menace' -- EXCLUSIVE VIDEO» (inglés). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  34. Chernoff, Scott (avientu/xineru 1998). «Terence Stamp: Stamp of Approval» (n'inglés). Star Wars Insider (41). 
  35. Bowen 2005, p. 5
  36. 36,0 36,1 Ain't It Cool News (ed.): «Brian Blessed Talks On British Radio About STAR WARS EPISODE ONE. SPOILERS» (inglés) (3 d'avientu de 1998). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  37. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 51.
  38. Walters, Jamie (18 d'abril de 2002). Metro (ed.): «Brian Blessed» (inglés). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  39. StarWars.com (ed.): «Fode and Beed at the Star Wars Databank» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de marzu de 2009. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  40. Introducción de George Lucas en Splinter of the Mind's Eye, re-edición de 1994
  41. Rinzler & Lippincott 2007, p. 107
  42. Kaminski 2007, p. 134
  43. Kaminski 2007, pp. 164–165
  44. Bouzereau 1997, p. 123
  45. Clarke, Gerald; Worrell, Denise (23 de mayu de 1983). I've Got to Get My life Back Again. Time. http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,953916,00.html. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  46. Kaminski 2007, p. 227
  47. Kaminski 2007, pp. 294–295
  48. Kaminski 2007, pp. 299–300
  49. 49,0 49,1 49,2 DVD All I Need Is An Idea (2001). Special Featurette. ed.
  50. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 7.
  51. Bowen 2005, p. 93
  52. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 8–9.
  53. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 10–12.
  54. Thousands of Things. DVD Special Featurette (2001)
  55. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 12–17.
  56. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 54–55.
  57. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 16–22.
  58. Castillo Moreno, Ángel. La Butaca (ed.): «Especial Star Wars: Reportaxe episodiu II. Attack of the Clones». Hispanu Foxfilm. Consultáu'l 21 de setiembre de 2014.
  59. 59,0 59,1 Prime of the Jedi. DVD Special Featurette. (2001)
  60. 60,0 60,1 Bouzereau & Duncan 1999, pp. 102–3
  61. Costumes. DVD Special Featurette. (2001)
  62. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 23.
  63. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 60–64.
  64. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 53.
  65. Cassiobury Park website (ed.): «The Park on TV» (inglés). Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  66. Star Wars Locations (ed.): «Star Wars trek: Whippendell Woods - November 2001» (inglés). Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  67. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 137–138.
  68. 68,0 68,1 68,2 "The Beginning" Making Episode I Star Wars Episode I: The Phantom Menace. DVD documentary. (2001)
  69. It's Like War Now. DVD Special Featurette. (2001)
  70. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 57.
  71. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 77–79; 84-85.
  72. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 79–80; 120.
  73. Metz, Cade (23 de mayu de 2006). «Hollywood Reboots» (n'inglés). PC Magacín:  páxs. 70–71. https://books.google.com/books?id=7HCzmWfb47sC&pg=PA71. 
  74. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 135–137; 149.
  75. Bouzereau y Duncan, 1999, p. 105.
  76. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 106.
  77. Visual Effects. DVD Special Featurette. (2001)
  78. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 115–124.
  79. Bad Droid Karma. DVD Special Featurette. (2001)
  80. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 65–66.
  81. Bouzereau y Duncan, 1999, páxs. 119–120.
  82. 82,0 82,1 TalkCity (ed.): «Chat with John Williams» (inglés) (6 de mayu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'ochobre de 1999. Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  83. Movie Music. DVD Special Featurette. (2001)
  84. Stevenson, Joseph. «Star Wars Episode I: The Phantom Menace [Original Motion Picture Soundtrack] [The Ultimate Edition]». Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  85. Sony Classical (ed.): «The Ultimate Edition – Star Wars: Episode I The Phantom Menace» (inglés) (13 d'abril de 2001). Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'abril de 2001. Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  86. 86,0 86,1 86,2 86,3 Moyers, Bill (26 d'abril de 1999) (n'inglés). Of Myth And Men. Time Magazine. http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,990820,00.html. Consultáu'l 24 de febreru de 2014. 
  87. King, Geoff; Tanya Krzywinska (2000). Wallflower Press: Science Fiction Cinema: From Outerspace to Cyberspace, páx. 109. ISBN 1-903364-03-5. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  88. Bowen 2005, p. 76
  89. (n'inglés) Challenging the Force With a 'Love Letter'. Los Angeles Times. 17 de mayu de 1999. http://articles.latimes.com/1999/may/17/entertainment/ca-37999. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  90. Fiendes, Andrew (1 de xunu de 1999) (n'inglés). Jedi masters $200 mil mark. Variety. http://variety.com/1999/film/news/jedi-masters-200-mil-mark-1117502634/. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  91. Los Angeles Daily News (ed.): «May 19th: A "Cultural Holiday?"» (inglés) (20 d'abril de 1999). Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  92. StarWars.com (ed.): «An Online Chat with Rick McCallum» (inglés) (4 de marzu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 24 de setiembre de 2004. Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  93. Snow, Shauna (30 de marzu de 1999) (n'inglés). ARTS AND ENTERTAINMENT REPORTS FROM THE TIMES, NEWS SERVICES AND THE NATION'S PRESS. Los Angeles Times. http://articles.latimes.com/1999/mar/30/entertainment/ca-22312. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  94. Los Angeles Daily News (ed.): «ADVANCE SALE PLANNED; `PHANTOM MENACE' TICKETS TO BE AVAILABLE WEEK BEFORE MAY 19 OPENING» (inglés) (24 d'abril de 1999). Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  95. (n'inglés) Fans rave over Star Wars. BBC. 19 de mayu de 1999. http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/346810.stm. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  96. Andrew Fiendes; Chris Petrikin (6 d'abril de 1999) (n'inglés). New 'Star' born with firm terms. Variety. http://variety.com/1999/film/news/new-star-born-with-firm-terms-1117492967/. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  97. «Early prequel: `Star Wars' release moved up» (inglés). The Milwaukee Journal Sentinel (11 de marzu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 4 de payares de 2012. Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  98. Craughwell, Kathleen (18 de mayu de 1999) (n'inglés). Stars Align for 'Phantom' Galaxy. Los Angeles Times. http://articles.latimes.com/1999/may/18/news/cl-38233. Consultáu'l 12 de xineru de 2014. 
  99. People (ed.): «Stars in Force for 'Phantom Menace'» (inglés) (4 de marzu de 1999). Consultáu'l 12 de xineru de 2014.
  100. Elliott, Stuart (14 de mayu de 1999) (n'inglés). The Media Business: Advertising – The Hype Is With Us; The Lucas Empire Is Invading; Resistance Is Futile. The New York Times. http://www.nytimes.com/1999/05/14/business/media-business-advertising-hype-with-us-lucas-empire-invading-resistance-futile.html?pagewanted=2. Consultáu'l 5 de febreru de 2014. 
  101. starwars.com (ed.): «Star Wars Celebration 1999» (inglés) (30 de xineru de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2006. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  102. Weinraub, Bernard (23 de payares de 1998) (n'inglés). Now Playing: Two New Minutes of 'Star Wars'. The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9A00Y6D91130F930A15752C1A96Y958260&sec=&spon=&pagewanted=all. Consultáu'l 5 de febreru de 2014. 
  103. mrcranky.com (ed.): «Wing Commander Movie Review» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xineru de 2011. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  104. 104,0 104,1 Salon 21st (ed.): «"Star Wars" trailer: The bootleggers strike back» (inglés) (16 de payares de 1998). Archiváu dende l'orixinal, el 15 de febreru de 2009. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  105. Empire (ed.): «Net Force Clogged» (inglés) (19 de payares de 1998). Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'agostu de 2014. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  106. Jensen, Jeff (26 de marzu de 1999). Entertainment Weekly (ed.): «A Sho of Force» (inglés). Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  107. starwars.com (ed.): «Star Wars: Episode I – The Making of the Poster» (inglés) (10 de marzu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 3 de xunu de 2011. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  108. IGN (ed.): «Star Wars Episode I: The Phantom Menace» (inglés) (18 de mayu de 1999). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  109. Williams Electronics Games (ed.): «Star wars Pinball 2000» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'agostu de 2007. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  110. «The Phantom Menace Online Comic» (inglés) (1 de mayu de 1999). Archiváu dende l'orixinal, el 9 de xunu de 2009. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  111. Wrede, Patricia C.; Lucas, story by George (3 de mayu de 1999). Scholastic Paperbacks: Star Wars, Episode I – The Phantom (Junior Novelization) (n'inglés). ISBN 0-590-01089-1.
  112. Brooks, Terry (3 de febreru de 2004). Del Rey Books: Sometimes the Magic Works: Lessons from a Writing Life (n'inglés). ISBN 0-345-46551-2.
  113. Lukovitz, Karlene (23 de xineru de 2013). MarketingDaily (ed.): «Xeneral Mills Ties Into 3D 'Star Wars' Release» (inglés). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  114. starwars.com (ed.): «Yoda and Maul Get "Briskified"» (inglés) (9 de xineru de 2012). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de payares de 2012. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  115. Vilmur, Pete (5 d'abril de 2012). starwars.com (ed.): «7-Eleven R2, Darth Maul Utensils, and Lightsaber Popsicle Sticks» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 8 d'agostu de 2012. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  116. exame.com (ed.): «Kellogg's lança embalagens do filme Star Wars» (portugués) (12 de xineru de 2012). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  117. Carminho, Thibaut (23 d'abril de 2012). theodmgroup.com (ed.): «Promotional Product Spain – Star Wars Spoon by Kellogg's» (inglés). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  118. Parson, Chris (6 de xineru de 2012). DailyMail (ed.): «May the Force beef with you: But who'll be tempted by a Darth Vader burger in a black bun?» (inglés). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  119. Wilson, Wendy (7 d'abril de 2000). Video Business (ed.): «Star Wars fans snap up two VHS versions despite non DVD.» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 19 d'ochobre de 2006. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  120. BBC News (ed.): «Star Wars breaks DVD records» (inglés) (24 d'ochobre de 2001). Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  121. StarWars.com (ed.): «Star Wars Saga Repacked in Trilogy Sets on DVD» (inglés). Lucasfilm (28 d'agostu de 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 26 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  122. The Digital Bits (ed.): «Laserdisc Review – Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (Japanese Import)» (inglés) (13 d'abril de 2000). Archiváu dende l'orixinal, el 8 de setiembre de 2012. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  123. StarWars.com (ed.): «The Star Wars Saga on Blu-ray Now!» (inglés). Lucasfilm (4 de mayu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 9 de xineru de 2013. Consultáu'l 5 de febreru de 2014.
  124. StarWars.com (ed.): «The Best on Blu-ray: Restoring the Star Wars Saga for the HD Generation» (inglés). Lucasfilm (23 d'agostu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 25 d'abril de 2014. Consultáu'l 24 de febreru de 2014.
  125. McClintock, Pamela (3 de marzu de 2011). The Hollywood Reporter (ed.): «'Star Wars: Episode I' 3D Gets Theatrical Release Date From Lucasfilm, Fox» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  126. Prime Focus (ed.): «Star Wars: Episode I - The Phantom Menace» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  127. Eisenberg, Eric (28 de xineru de 2013). Cinema Blend (ed.): «Star Wars Attack Of The Clones And Revenge Of The Sith Won't Be Getting 3D Re-Releases» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  128. Finke, Nikki (28 de xineru de 2013). Deadline Hollywood (ed.): «EXCLUSIVE: No More 'Star Wars' 3D Prequel Releases; Lucasfilm Passes To Focus On New Trilogy» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  129. Finke, Nikki (28 de xineru de 2013) (n'inglés). EXCLUSIVE: No More 'Star Wars' 3D Prequel Releases; Lucasfilm Passes To Focus On New Trilogy. Penske Business Media. http://deadline.com/2013/01/exclusive-no-more-star-wars-3d-prequel-releases-lucasfilm-passes-to-focus-on-new-trilogy-414739/. Consultáu'l 4 d'abril de 2015. 
  130. Redaición (29 de xineru de 2013). «Cancelaos los estrenos en 3D de «Star Wars»». OTR (Madrid: Vocento). https://www.abc.es/cultura/cine/20130129/abci-star-wars-201301291200.html. Consultáu'l 4 d'abril de 2015. 
  131. Block, Alex (9 de febreru de 2012). The Hollywood Reporter (ed.): «5 Questions With George Lucas: Controversial 'Star Wars' Changes, SOPA and 'Indiana Jones 5'» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  132. Harvey, Shannon (2 de febreru de 2012). The West Australian (ed.): «May 3-D be with you» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  133. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes fechasIMDb
  134. Box Office Mojo (ed.): «[http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=intl&id=starwars3d.htm STAR WARS: EPISODE I - THE PHANTOM MENACE (IN 3D)]» (inglés). IMDb. Consultáu'l 5 d'abril de 2015.
  135. Rotten Tomatoes (ed.): «Star Wars Episode I: The Phantom Menace (1999)» (inglés). Flixster. Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  136. «Star Wars: Episode I - The Phantom Menace» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  137. 137,0 137,1 Okwu, Michael (14 de xunu de 1999) (n'inglés). Jar Jar jars viewers, spawns criticism. CNN. https://www.cnn.com/SHOWBIZ/Movies/9906/09/jar.jar/index.html. Consultáu'l 26 d'avientu de 2013. 
  138. 138,0 138,1 138,2 Wilson, Steve (8 de xunu de 1999). Salon Technology (ed.): «I was a Jar Jar jackass» (inglés). Salon. Consultáu'l 26 d'avientu de 2013.
  139. Turan, Kenneth (18 de mayu de 1999). Los Angeles Times (ed.): «The Prequel Has Landed» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  140. BBC News (ed.): «Star Wars: Lucas Strikes Back» (inglés) (14 de xunetu de 1999). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  141. Susman, Gary (12 d'abril de 2002). Entertainment Weekly (ed.): «Ewan McGregor disses "Star Wars: Episode I"» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  142. Ebert, Roger (17 de mayu de 1999) (n'inglés). Star Wars – Episode I: The Phantom Menace. suntimes.com. http://www.rogerebert.com/reviews/star-wars-episode-i-the-phantom-menace-1999. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  143. Gleiberman, Owen (21 de mayu de 1999) (n'inglés). Movie Review: Star Wars: Episode I – The Phantom Menace (1999). Entertainment Weekly. http://www.ew.com/article/1999/05/21/star-wars-episode-i-phantom-menace. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  144. Bernardin, Marc (16 d'ochobre de 2001). Entertainment Weekly (ed.): «Movie Review: Star Wars: Episode I -- The Phantom Menace (DVD)» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  145. Wloszczyna, Susan (17 de mayu de 2005). USA TODAY (ed.): «Hyped up 'Menace' runs on overdrive» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  146. Rotten Tomatoes (ed.): «Star Wars: Episode I – The Phantom Menace» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  147. Kennedy, Colin. Empire Online (ed.): «Star Wars Episode I: The Phantom Menace» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'abril de 2013. Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  148. (n'inglés) Empire's 500 Greatest Movies Of All Time. Empire. http://www.empireonline.com/500/10.asp. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  149. (n'inglés) The worst movie sequels ever. Entertainment Weekly. http://www.ew.com/article/2007/12/22/worst-movie-sequels-ever. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  150. Nashawaty, Chris. Comcast (ed.): «Worst Sequels of All Time» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  151. Berardinelli, James. ReelViews (ed.): «Review: Star Wars (Episode II): Attack of the Clones» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  152. Miguel, Juan Carlos; Eizaguirre, R.; Oter, J. (2004). López, Y.. ed. «Factores d'ésitu de les series y sagues». Universidá del País Vascu (465-481):  páxs. 17. http://area.us.es/grehcco/ambitos11-12/eizaguirre.pdf. Consultáu'l 24 de febreru de 2014. 
  153. Cantares Ceballos, Antonio Miguel (30 de marzu de 2011). «Cine virtual y "presencialidad" teatral: El cine electrónicu de Coppola y los sos imbricaciones nel afitamientu del xéneru (Peter Jackson)». Revista Iconu 14 (Madrid) 10 (135-148):  páxs. 14. ISSN 1697-8293. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3957073. Consultáu'l 24 de febreru de 2014. 
  154. Dinello, Daniel (2005). University of Texas Press: Technophobia!: Science Fiction Visions of Posthuman Technology (n'inglés), páx. 211 (329). ISBN 0-292-70986-2. Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  155. Caputo, John D. (2001). Routledge: On Religion (n'inglés), páx. 87 (160). ISBN 0-415-23332-1. Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  156. Cadorette, Guylaine. hollywood.com (ed.): «Jar Jar Less Conspicuous in "Clones"» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  157. Silberman, Steve (mayu 1999). «G Force: George Lucas fires up the next generation of Star Warriors» (n'inglés). Wired (7.05). http://archive.wired.com/wired/archive/7.05/lucas_pr.html. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  158. (n'inglés) Jar Jar jars viewers, spawns criticism. CNN. 9 de xunu de 1999. http://edition.cnn.com/SHOWBIZ/Movies/9906/09/jar.jar/index.html. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  159. Wolk, Josh (24 de mayu de 1999) (n'inglés). Flip the Record : 'The Phantom Menace' topples two of three box office records. Entertainment Weekly. http://www.ew.com/article/1999/05/24/phantom-menace-topples-two-three-box-office-records. Consultáu'l 8 de febreru de 2014. 
  160. 160,0 160,1 «Star Wars: The Phantom Menace» (inglés). The Numbers (1 d'avientu de 2001). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  161. Box Office Mojo (ed.): «International Box Office Results» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  162. Box Office Mojo (ed.): «All Time Worldwide Box Office Grosses» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  163. Box Office Mojo (ed.): «All Time Domestic Box Office Grosses» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  164. Box Office Mojo (ed.): «All Time Domestic Grosses - Adjusted for Ticket Price Inflation» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  165. Box Office Mojo (ed.): «Weekend Report (cont.): 'Phantom Menace' Moves Up to Fifth All-Time» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.
  166. Box Office Mojo (ed.): «Star Wars Episode I: The Phantom Menace» (inglés). Consultáu'l 8 de febreru de 2014.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]