Space opera

De Wikipedia
Una portada de la revista Amazing Stories de 1928.

La space opera, ópera espacial o opereta espacial ye un subxéneru de la ciencia ficción onde se rellaten hestories alrodiu d'aventuras trataes de forma futurista, teunolóxica y n'ocasiones romántica y que na mayor parte de los casos tienen llugar nel espaciu. Puede considerase la space opera como la continuación natural de les noveles d'aventures sobre escenarios propios de la ciencia ficción. Los personaxes suelen pertenecer al arquetipu héroe-villanu, y los argumentos típicos traten sobre viaxes estelares, batalles, imperios galácticos, exhibiendo vistosos llogros teunolóxicos.

Historia[editar | editar la fonte]

L'escritor Wilson Tucker utilizó per primer vegada'l términu space opera de forma peyorativa en 1941 pa referise a lo qu'él percibía como vicios y clixés de la ciencia ficción del so tiempu,[1] faciendo alusión al xéneru de les soap operes, programes de radio dramatizados populares n'Estaos Xuníos naquel momentu. Estes mesmes llamábense asina en rellación a les marques de xabón (soap n'inglés) que solíen patrocinales, y a les horse operes, como s'empezara a denominar a los western. De fechu dellos críticos y fans fixeron notar que munches trames utilizaes en space operes son una traducción direuta de les hestories del oeste al contestu del espaciu esterior, como asonsañaba la famosa portada trasera del primer númberu de Galaxy Science Fiction. Primero que esti términu popularizárase, les hestories publicaes en revistes de ciencia ficción a finales de los años 20 y principios de los 30 de cutiu denominábense super-science epics (super-ciencia épica).

Como faen notar David G. Hartwell y Kathryn Cramer na so antoloxía de space operes The Space Opera Renaissance (2006), nun hai consensu sobre lo que ye la space opera, qué autores son un meyor exemplu d'ella o inclusive qué trabayos quedaríen englobados n'ella.[2] Entá más, los autores resalten que la space opera tuvo distintes claves y definiciones a lo llargo de la so historia, que se vieron afeutaes pola política lliteraria del momentu. Lo qu'agora se conoz como space opera ye lo que solía ser llamáu fantasía científica, ente que aquello a lo que orixinalmente conocer col términu dexó d'esistir.

Na so forma más familiar, el xéneru ye un productu de les revistes pulp de los años 1920-1940. La ciencia ficción polo xeneral tomó del xéneru pulp y d'aventures, el western y hestories n'allugamientos exóticos como Oriente o África, y la space opera nun ye una esceición. Esisten numberosos paralelismos ente les naves tradicionales y les espaciales, ente los esploradores de la dómina colonialista y los esploradores del espaciu, ente los pirates marítimos y los pirates espaciales, etc. La space opera clásica ye una transposición de les vieyes temes de los llibros de vaqueros, o westerns a la ciencia ficción, reemplazando'l revólver Colt pola pistola láser, el caballu pola nave espacial, la fiebre del oru polos mineros de los asteroides, etcétera. La mayor puxanza del subxéneru dar mientres la edá d'oru de la ciencia ficción, na década de 1940. En ciertu mou, foi la space opera la que-y dio mala fama a la ciencia ficción, por cuenta de que la mayor parte de los sos esponentes tenía una baxa calidá lliteraria.

Una novela bien temprana de proto-ciencia ficción podría ser tamién considerada la primera space opera. Trátase de Edison's Conquest of Mars de Garrett P. Serviss, publicada en 1898, qué anque preciede'l términu space opera contién tolos clixés que caractericen al xéneru: naves espaciales, viaxe a otros planetes, coches voladores, batalles contra malvaos alienígenas, armes militares de gran potencia destructiva, doncelles n'apuros, ya inclusive una primer apaición del rayu desintegrador.

El prototipu de space opera pulp ye la novela de Y. Y. Smith The Skylark of Space (publicada per primer vegada en Amazing Stories en 1928), na qu'un científicu constrúi una nave espacial y viaxa con una compañera femenina en busca de civilizaciones alienígenas y a lluchar contra un poderosu archienemigo. La serie más tardida de Smith, Lensman, y el trabayu d'Edmond Hamilton y Jack Williamson nos 1930 y 1940 fueron bien populares ente los llectores y bien asonsañaos por otros escritores. Fueron esti asonsañadores los qu'inspiraron a Tucker y otros fanes a usar la etiqueta pa denominar a esta producción.

La space opera entró en decadencia dempués de que la ciencia ficción abandonara la fixación na aventura y na teunoloxía pa enfusase nel estudiu de les sociedaes futures, a partir de la nueva fola, na década de 1960. Col tiempu, l'analís de los meyores exemplos del xéneru llevó a una revaluación del términu y a una resurrección de la space opera. Escritores como Poul Anderson y Gordon R. Dickson caltuvieron el xéneru d'aventura espacial de grandes dimensiones vivu mientres los 50, siguíos por -ente otros munchos - M. John Harrison y C. J. Cherryh nos 70 y Iain M. Banks, Lois McMaster Bujold, y Paul J. McAuley nos 80. Pasada l'enfile de la nueva fola, la lliteratura de ciencia ficción empezó a tornar a les vieyes temes (salvu pol cyberpunk), anque con una mirada más madura. Col tiempu'l términu space opera dexó de tener esa connotación negativa pa pasar a definir un tipu de novela concretu, anque'l subxéneru sigue siendo percibíu como un estereotipu de la ciencia ficción.

Nel terrén cinematográficu, el final de la edá dorada de la space opera marcar la película 2001: Una odisea del espaciu, ente que Star Wars fixo volver con gloria y maxestá al xéneru, que dende entós sigue teniendo ésitos.

Series de ciencia ficción de gran popularidá como Star Trek, Babylon 5, Lexx y Stargate son polo xeneral clasificaes como Space Operes siendo la esploración espacial, les guerres ente imperios galácticos y les aventures a raigañu del contautu ente civilizaciones la tema central.

Carauterístiques[editar | editar la fonte]

Les hestories suelen tar asitiaes nel espaciu esterior o nun planeta ficticiu. Pa evitar que la hestoria tórnese aburrida, los personaxes d'estes hestories casi siempres son capaces de viaxar distancies ilimitaes en relativamente bien pocu tiempu, y les sos naves nun se ven afeutaes por entueyos como la necesidá de desacelerar antes de detener un vehículu que viaxó a velocidaes enforma mayores a la de la lluz, o la necesidá d'una fonte de poder capaz d'apurrir enerxía a una nave que puede desenvolver tales velocidaes (amás de la enerxía necesaria pa otres funciones carauterístiques d'eses naves, como un sistema d'armamentu). Los planetes qu'apaecen n'hestories d'ópera espacial de cutiu son capaces de sostener el funcionamientu del organismu humanu, y tán poblaos por seres exóticos. Ye común atopar civilizaciones alienígenas similares a delles civilizaciones antigües de la Tierra, como la civilización exipcia, griega o viquinga, pero afataes con delles traces futuristes. Estes civilizaciones estraterrestres casi siempres tán formaes por seres antropomórficos o por humanos d'aspeutu estrañu, que son capaces de falar l'idioma de los protagonistes. Dellos dispositivos típicos atopaos nestes hestories son les pistoles de rayos, los vehículos voladores o naves pa un tripulante, según androides.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. "the hacky, grinding, stinking, outworn space-ship yarn" [1]| SF Citations for OED, "Space opera"
  2. David G. Hartwell, Kathryn Cramer, The Space Opera Renaissance, Tor Books, ISBN 0765306174. Introduction, p.10-18

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]