Xuegos Olímpicos d'Iviernu

De Wikipedia
Xuegos Olímpicos d'Iviernu
Xeneral
Tipu de competición actividá deportiva periódica
Deporte deporte d'iviernu
Organizador Comité Olímpicu Internacional
Historia
Fundación 1924
Competición
Periodicidá Cada 4 años
Cambiar los datos en Wikidata
Los Aniellos olímpicos, símbolu de tolos Xuegos Olímpicos.

Los Xuegos Olímpicos d'Iviernu son un eventu multideportivu que se celebra cada cuatro años baxo la supervisión y alministración del Comité Olímpicu Internacional. Inclúi deportes d'iviernu tanto de xelu como de ñeve.

L'esquí de fondu, el patinaxe de velocidá, el patinaxe artísticu, el ḥoquei sobre xelu, el bobsleigh, la combinada nórdica y los saltos d'esquí formaron parte del programa olímpicu dende la so primer edición. Otros deportes como'l luge, el patinaxe de velocidá sobre pista curtia, el curling o l'esquí acrobáticu fueron incorporándose, ente que dalgunos otros como'l bandy fueron deportes d'exhibición pero nunca fueron incluyíos definitivamente nunos Xuegos.

Los I Xuegos Olímpicos d'Iviernu celebráronse na llocalidá francesa de Chamonix en 1924, anque con anterioridá'l patinaxe artísticu y el ḥoquei sobre xelu formaren parte de los xuegos de branu. Dende 1924 los xuegos celebráronse con una periodicidá de cuatro años hasta que los de 1940 nun pudieron celebrase pola Segunda Guerra Mundial. Los xuegos olímpicos d'iviernu restauráronse en Sankt Moritz en 1948. Los xuegos siguieron celebrándose cada cuatro años y coincidiendo colos xuegos de branu hasta la edición d'Albertville en 1992 cuando'l COI decidió que los xuegos de branu ya iviernu se celebraríen n'años distintos. Dende la edición de Lillehammer en 1994 los xuegos de branu y d'iviernu celébrense con dos años de diferencia.

Dende'l principiu los Xuegos sufrieron importantes cambeos. El crecimientu de la televisión como mediu de comunicación global produció l'espardimientu de los mesmos y medraron los ingresos por derechos de televisión y publicidá.

Estaos Xuníos foi'l país qu'en más ocasiones entamó los xuegos con un total de cuatro, Francia con tres ediciones y Xapón, Italia, Suiza, Noruega Austria y Canadá.

Historia[editar | editar la fonte]

Primeres ediciones[editar | editar la fonte]

Viktor Gustaf Balck creador de los Xuegos Nórdicos precursores de los xuegos olímpicos d'iviernu.
El patinaxe de velocidá ye deporte olímpico dende la primer edición de los Xuegos Olímpicos d'Iviernu en 1924.

El primer eventu multideporte específicamente empobináu a deportes d'iviernu fueron los Xuegos Nórdicos, que se celebraron per primer vegada en Suecia en 1901. Los Xuegos Nórdicos fueron entamaos pol xeneral Viktor Gustaf Balck.[1] La so segunda edición celebróse en 1903 y la tercera en 1905, fecha dende la que se celebraron cada cuatro años hasta 1926. Balck foi miembru orixinal del Comité Olímpicu Internacional y amigu personal del fundador de los xuegos olímpicos, el barón Pierre de Coubertin. Balck intentó incluyir deportes d'iviernu nel programa de los xuegos olímpicos n'especial el patinaxe artísticu. Por fin nos Xuegos Olímpicos de Londres 1908, celebráronse cuatro pruebes de patinaxe.[2] Ulrich Salchow (10 veces campeón del mundu) y Madge Syers ganaron los títulos individuales.[3]

Tres años dempués el conde italianu Eugenio Brunetta d'Usseaux propunxo al COI la celebración d'una selmana dedicada a los deportes d'iviernu como parte del programa olímpicu de los Xuegos Olímpicos d'Estocolmu de 1912, pero los organizadores opunxéronse alegando dos motivos: protexer la integridá de los Xuegos Nórdicos y la dificultá de convertir los deportes d'iviernu nunos xuegos de branu.[4][5] La idea d'Eugenio Brunetta volvió ganar fuercia colos preparativos de los Xuegos Olímpicos de Berlín 1916 ya inclusive se programó una selmana iverniza qu'incluyiría pruebes de patinaxe de velocidá, patinaxe artísticu, ḥoquei sobre xelu y esquí nórdicu, pero la cancelación de los xuegos por causa de la I Guerra Mundial torgólo.

Nos primeros Xuegos tres la guerra, los d'Amberes en 1920 el patinaxe artísticu volvió incluyise nel programa olímpicu, nesta ocasión xunto al ḥoquei sobre xelu. Nel Congresu del COI de 1921 decidióse que los organizadores de los Xuegos Olímpicos de París 1924 acoyeren tamién una Selmana Internacional de Deportes d'Iviernu col sofitu del COI. Esta selmana, anque a la fin fueron 11 díes, celebróse en Chamonix y convirtióse nun gran ésitu. Más de 200 deportistes de 16 países compitieron en 16 pruebes de les que namái 15 fueren muyeres, toes elles na competición de patinaxe artísticu.[6] Los representantes de Finlandia y Noruega apoderaron les pruebes.[7] En 1925 el COI decidió crear unos Xuegos Olímpicos d'Iviernu, siendo designaos los celebraos en Chamonix como la primer edición de los mesmos.[8]

Sonja Henie, convirtióse na campeona olímpica más moza de la historia hasta esi momentu al ganar l'oru en patinaxe artísticu en 1928.

St. Moritz foi escoyida pol COI p'allugar los Xuegos Olímpicos d'Iviernu de 1928.[9] Les variables condiciones meteorolóxiques condicionaron el desarrollu de los xuegos. La ceremonia inaugural celebróse baxo una fuerte ventisca, ente que la prueba de 10 000 m de patinaxe de velocidá tuvo que ser suspendida y oficialmente aparada ensin ganador.[10][11] De la mesma forma la prueba de 50 km d'esquí de fondu disputóse baxo una temperatura de 25 °C. La meteoroloxía nun foi lo único a destacar de los xuegos; la patinadora noruega Sonja Henie convirtióse na campeona olímpica más moza de la historia al llograr l'oru en patinaxe artísticu a la edá de 15 años. Esti récor de precocidá nun foi perpasáu hasta 74 años dempués.[12]

Los Xuegos de 1932 celebráronse per primer vegada fuera d'Europa, en concretu en Lake Placid. Participaron menos atletes que na edición anterior por cuenta de lo llargo y costoso del viaxe y a la crisis económica del momentu. Los Xuegos volvieron a vese afeutaos poles condiciones climátiques yá qu'hasta mediaos de xineru nun nevó abondo como p'asegurar la celebración de les distintes pruebes.[13] Sonja Henie defendió'l so títulu olímpicu.[14] Eddie Eagan, que llograra l'oru en boxéu nos Xuegos de 1920 llogró l'oru na prueba de bobsleigh convirtiéndose nel primer y hasta'l momentu únicu deportista en llograr la medaya d'oru tanto nunos xuegos de branu como d'iviernu.

La ciudá bávara de Garmisch-Partenkirchen foi la organizadora de los Xuegos de 1936 ente los díes 6 y 16 de febreru. 1936 foi l'últimu añu en que los xuegos de branu ya iviernu celebráronse nel mesmu país.[15] L'esquí alpín debutó nunos Xuegos.[16] Los esquiadores de Suiza y Austria negáronse a participar en protesta pola prohibición del COI de que participaren profesores d'esquí, yá que se los consideraba profesionales.[17]

Segunda Guerra Mundial[editar | editar la fonte]

Primeramente la ciudá xaponesa de Sapporo yera la escoyida pa la celebración de la edición de 1940 pero l'empiezu de la Segunda guerra sino-xaponesa provocó que'l COI decidiera que fuera la ciudá Suiza de St. Moritz la nueva sede. Trés meses dempués los enfrentamientos ente'l COI y el Comité organizador fixeron que los xuegos fueren daos a Garmisch-Partenkirchen que yá acoyera la edición anterior, pero finalmente en payares de 1939 y debíu al empiezu de la Segunda Guerra Mundial, cola invasión de Polonia, tantu los xuegos de branu como los d'Iviernu fueron definitivamente cancelaos.[18] Los Xuegos de 1944 que se debíen celebrar en Cortina d'Ampezzo, Italia, tamién fueron atayaos pola continuación de la guerra.[19]

De 1948 a 1960[editar | editar la fonte]

El COI escoyó St. Moritz pa la celebración de los Xuegos de 1948, yá que la ciudá nun se viera afeutada pola guerra por causa de la neutralidá de Suiza na guerra bélica. Amás la mayor parte de les instalaciones utilizaes yá fueren construyíes pa los Xuegos de 1928. Un total de 28 países compitieron en Suiza, anque los deportistes d'Alemaña y Xapón nun fueron convidaos. Mientres los Xuegos produció'l robu de la bandera olímpica que s'utilizara per primer vegada nos Xuegos Olímpicos d'Amberes 1920. A nivel deportivu fueron los más competitivos de la hestoria hasta esi momentu yá qu'hasta 10 países llograron una medaya d'oru.

La ciudá noruega d'Oslu foi escoyida pa entamar la edición de 1952. El fueu olímpico foi encendíu nel llugar de nacencia del pioneru del esquí Sondre Nordheim. Los relevos de l'antorcha fueron realizaos por 94 persones toos ellos sobre esquís. El bandy, un deporte bien popular nos países nórdicos similar al ḥoquei, incluyóse como deporte d'exhibición.

Tres nun poder allugar los Xuegos Olímpicos de 1944 por causa de la guerra, Cortina d'Ampezzo, Italia, foi la escoyida pa entamar los Xuegos Olímpicos de 1956. Mientres la ceremonia d'inauguración produció la cayida del postreru relevista, Guido Caroli, lo que tuvo a puntu de provocar l'apagáu de l'antorcha.[20] Fueron los primeros Xuegos d'Iviernu televisaos, y anque la venta de derechos televisivos nun entamaría hasta los Xuegos de Branu de Roma en 1960, esta edición sirvió p'analizar la fiabilidá de les retresmisiones deportives a gran escala.[21][22] Estos Xuegos supunxeron el debú de la Xunión Soviética, nunos Xuegos Olímpicos d'Iviernu. L'equipu soviéticu foi líder del medayeru.[23] El COI escoyó pa entamar los Xuegos Olímpicos d'Iviernu de 1960 a la ciudá de Squaw Valley n'Estaos Xuníos. Dada la escasez d'infraestructures la ciudá viose sometida a un gran tresformamientu cola construcción de carretera, hoteles, restoranes, pontes ya instalaciones deportives como'l palaciu de xelu, la pista de patinaxe de velocidá y el trampolín de saltos. Les ceremonies d'inauguración y clausura fueron producíes por Walt Disney. Estos Xuegos fueron los primeres nos que los deportistes tuvieron a la so disposición una villa olímpica, según los primeres nos que s'utilizaron ordenadores pal control de los resultaos (cortesía de IBM). Les pruebes de bobsleigh nun se celebraron per primer y única vegada yá que'l comité organizador consideró que les instalaciones pa tal prueba yeren demasiáu costoses. Les muyeres fixeron el so debú nes pruebes de patinaxe de velocidá.

De 1964 a 1980[editar | editar la fonte]

La ciudá tirolesa d'Innsbruck acoyó los Xuegos Olímpicos de 1964. A pesar de ser una tradicional estación d'esquí produció escasez de nieve por cuenta de les templaes condiciones climátiques que se dieron, ello obligó a movilizar al exércitu austriacu pa traer nieve d'otros llugares. La patinadora soviética Lidia Skoblikova fizo historia al llograr la medaya d'oru en toles pruebes apostaes. A lo llargo de la so carrera totalizaría 6 medayes d'oru olímpicu lo que la convierte na deportista con mayor númberu de medayes d'oru llograes en Xuegos Olímpicos d'Iviernu. Celebróse per primer vegada la competición de luge, anque'l deporte recibió una publicidá negativo cuando nuna carrera previa a los Xuegos finó un deportista.[24][25]

Los Xuegos de Grenoble en 1968 fueron los primeres en retresmitise en color en tol mundu dende l'Estadiu Olímpicu de Grenoble.[26] El francés Jean-Claude Killy convirtióse nel segundu esquiador en ganar l'oru en toles pruebes d'esquí alpín celebraes.[27] El comité organizador vendió los derechos televisivos por dos millones de dólares lo que supunxo una gran medría nos ingresos con al respeutive de los Xuegos de Innsbruck onde se vendieron por 936.667 dólares.[28] La distancia ente les distintes sedes de les pruebes obligaron a la construcción de tres villes olímpiques distintes.

En 1972 los Xuegos Olímpicos d'Iviernu celebráronse per primer vegada n'Asia. La ciudá de Sapporo en Xapón foi la que los allugó. El profesionalismo de los deportistes causó diversos enfrentamientos ente'l COI y los comités olímpicos nacionales. Trés díes enantes del empiezu de los Xuegos el presidente del COI Avery Brundage amenació con prohibir la participación a toos aquellos esquiadores que participaren nun campeonatu en Mammoth Mountain, Estaos Xuníos, por considerar que recibieren beneficiu económicu lo qu'afectaba direutamente a la so condición de deportistes amateur.[29] Finalmente al únicu esquiador al que se-y torga la so participación foi al austriacu, Karl Schranz, por ser el que más ingresos recibiera.[30] Canadá nun unvió equipos a les competiciones de ḥoquei sobre xelu de 1972 y 1976 en protesta pola prohibición d'alliniar xugadores de les sos lligues profesionales.[31] Francisco Fernández Ochoa conviértese nel primer español en llograr una medaya d'oru nunos Xuegos Olímpicos d'Iviernu al ganar na prueba d'eslalon.[32]

Primeramente los Xuegos Olímpicos de 1976 fueren daos a la ciudá de Denver, Estaos Xuníos, pero en 1972 los votantes de Colorado espresaron la so disconformidá cola celebración de los Xuegos por aciu un referendu.[33] Innsbruck, que caltenía les instalaciones construyíes pa los Xuegos de 1964 foi escoyida en 1973 pa reemplazar a Denver.[34] Nesta ocasión encendieron dos llames olímpiques por ser la segunda vegada que la ciudá allugaba unos Xuegos. Foi tamién la primer ocasión na que s'utilizó la pista combinada de luge y bobsleigh asitiada nel vecinderu de Igls. L'equipu de ḥoquei sobre xelu de la Xunión Soviética llogró'l so cuartu oru consecutivu.

Los Xuegos Olímpicos de 1980 tornaron a Lake Placid onde yá s'entamaron en 1932. L'amenaza del boicó acurrióse sobre los Xuegos yá que l'alderique sobre'l posible boicó a los Xuegos de Moscú d'esi branu desenvolver mientres la celebración de los Xuegos.[35] El patinador d'Estaos Xuníos d'América Eric Heiden foi'l gran trunfador de los xuegos al llograr l'oru nes 5 pruebes celebraes nos Xuegos.[36] Hanni Wenzel venció nes pruebes d'esquí alpín d'eslalon y xigante, convirtiendo al so país Liechtenstein nel más pequeñu en tener un campeón olímpicu. L'equipu de ḥoquei sobre xelu d'Estaos Xuníos dio la gran sorpresa'l tornéu al vencer a la Xunión Soviética nun partíu denomináu'l Milagru sobre xelu, llogrando darréu la medaya d'oru.[37]

1984 a 1998[editar | editar la fonte]

Vista aérea del Óvalu olímpicu onde se celebraron les pruebes de patinaxe de velocidá en Calgary 1988.

Les ciudaes de Sapporo y Goteborg yeren les favorites pa ser escoyíes como sede de los Xuegos Olímpicos de 1984, por ello la eleición de Sarajevo foi una gran sorpresa.[38] Los Xuegos fueron perbién entamaos y nada fixo abarruntar la guerra que llueu afararía'l país.[39] Yugoslavia llogró la so primer medaya nunos Xuegos d'Iviernu al ser segundu l'esquiador Xure Franko na prueba d'eslalon xigante. Otru gran momentu de los Xuegos producióse na prueba de danza en patinaxe artísticu onde los británicos Jayne Torvill y Christopher Dean llograron puntuaciones perfectes per parte de tolos xueces tres la so actuación con música del boleru de Ravel. China tornó a los Xuegos dempués de la so ausencia por boicó nos de 1980 y en llegándose a un alcuerdu por que los sos atletes desfilaren so una bandera especial y un distintu himnu nacional.[40]

En 1988 la ciudá canadiense de Calgary, acoyó los primeros Xuegos con una duración de 16 díes.[41] Incluyéronse nueves pruebes tantu en saltos como en patinaxe de velocidá, ente que el curling, el patinaxe de velocidá sobre pista curtia y l'esquí estilu llibre fixeron la so apaición como deportes d'exhibición.

Per primer vegada nunos xuegos el patinaxe de velocidá celebróse baxo techu, nel Óvalu olímpicu. La patinadora holandesa Yvonne van Gennip ganó tres medayes d'oru y batió dos récores mundiales superando a les favorites, les patinadores de l'Alemaña oriental.[42] En categoría masculina'l saltador finlandés Matti Nykänen, llogró tamién tres oros en venciendo toles pruebes de saltos apostaes. L'esquiador Alberto Tomba debutó nunos Xuegos Olímpicos llogrando les medayes d'oru n'eslalon y eslalon xigante.[43] Christa Rothenburger que ganó l'oru nos 1.000 m de patinaxe de velocidá convirtióse siete meses dempués nel primer y únicu deportista en llograr el mesmu añu una medaya nos Xuegos Olímpicos d'Iviernu y nos de Branu, en llogrando en Seúl una plata en ciclismu en pista.

Los Xuegos Olímpicos de 1992 fueron los postreros que se celebraron el mesmu añu que los xuegos de branu.[44] Entamaos na ciudá d'Albertville nel departamentu francés de Saboya. Fueron los primeros xuegos olímpicos tres la cayida del muru de Berlín.[45] Alemaña participó como una única nación per primer vegada dende 1964, y les antigües repúbliques yugoslaves de Croacia y Eslovenia fixeron el so debú. La mayor parte de les antigües repúbliques que formaben la Xunión Soviética participaron sol nome d'Equipu Unificáu sacante los trés repúbliques báltiques que lo fixeron yá de forma independiente, per primer vegada dende la Segunda Guerra Mundial. El saltador finlandés Toni Nieminen convirtióse, a los sos 16 años, nel deportista masculín de menos edá en llograr una medaya d'oru nunos xuegos olímpicos d'iviernu.[46] La esquiadora de Nueva Zelanda Annelise Coberger llogró la primer medaya nunos Xuegos d'Iviernu pa un país del hemisferiu sur, al ser segunda n'eslalon.

En 1986, el COI decidió'l celebrar los Xuegos de Branu ya Iviernu en distintos años a partir de 1994. Por ello los de Lillehammer fueron los primeres en nun coincidir con nenguna edición de los Xuegos de Branu.[47] Tres la disolución de Checoslovaquia en 1993, la República Checa y Eslovaquia fixeron el so debú en Lillehammer.[48][49] La competición femenina de patinaxe artísticu atraxo una gran espectación yá que la patinadora estauxunidense Nancy Kerrigan se mancara'l 6 de xineru en siendo atacada pol exmarido del so compatriota y rival Tonya Harding.[50] Dambos patinadores compitieron nos Xuegos pero nenguna ganó l'oru que recayó n'Oksana Baiul, quien dio a Ucraína la so primer medaya d'oru nunos Xuegos Olímpicos d'Iviernu.[51][52]

El curling entró nel programa olímpicu nos Xuegos Olímpicos de Nagano 1998.

Los Xuegos Olímpicos de Nagano celebraos en 1998 fueron los primeres nos que la participación perpasó los 2.000 deportistes.[53] Permitió per primer vegada la participación de xugadores profesionales nel tornéu de ḥoquei sobre xelu. Los equipos de Canadá y Estaos Xuníos yeren favoritos al oru por contar con numberosos xugadores de la NHL, pero finalmente l'oru foi pa la República Checa. Tamién debutó como deporte olímpicu'l ḥoquei sobre xelu femenín cola victoria d'Estaos Xuníos.[54] L'esquiador noruegu Bjørn Dæhlie ganó tres medayes d'oru nes pruebes d'esquí nórdicu, lo que sumáu a les ganaes en Xuegos anteriores conviértenlu nel deportista con más medayes llograes en Xuegos d'Iviernu (con un total de 12 medayes, 8 d'elles d'oru). L'esquiador austriacu Hermann Maier sufrió una dura cayida na prueba de descensu pero recuperóse pa llograr los títulos de campeón olímpicu en superxigante y xigante.

Dende l'añu 2002[editar | editar la fonte]

Jamie Salé y David Pelletier compartieron la medaya d'oru en patinaxe artísticu colos patinadores rusos Yelena Berezhnaya y Anton Sikharulidze.

Los Xuegos Olímpicos de 2002 celebráronse en Salt Lake City, Utah, Estaos Xuníos. L'alemán Georg Hackl llogró una medaya de plata na prueba individual de luge convirtiéndose na primer deportista en llograr medaya nuna prueba individual en cinco Xuegos Olímpicos consecutivos.[55] Canadá consiguió un ésitu ensin precedentes al llograr la medaya d'oru tanto nel tornéu masculín como nel femenín de ḥoquei sobre xelu. La competición de patinaxe artísticu por pareyes tuvo marcada pol escándalu, primeramente l'oru recayó na pareya rusa formada por Yelena Berezhnaya y Anton Sikharulidze en desterciu de la pareya canadiana compuesta por Jamie Salé y David Pelletier. Magar que Sikharulidze realizara cuantimenos un error grave mientres la so actuación, cinco (los pertenecientes a Rusia, China, Ucraína, Polonia y Francia) de los nueve xueces dieron como vencedora a la pareya rusa. Una investigación posterior demostró que la xueza francesa aportara a dar una puntuación cimera a la merecida a los representantes rusos en cuenta de que na prueba de danza la pareya francesa fuera meyor puntuada.[56] El COI decidió otorgar dos medayes d'oru nuna ceremonia celebrada dempués de los Xuegos.[57][58]L'australianu Steven Bradbury convirtióse nel primer campeón olímpicu nunos Xuegos d'Iviernu d'un país del hemisferiu sur, al vencer na prueba de 1000 m de patinaxe de velocidá sobre pista curtia.[59]

La ciudá italiana de Turín foi la escoyida pa celebrar los Xuegos Olímpicos de 2006. Yera la segunda vegada qu'Italia acoyía unos Xuegos d'Iviernu. Los patinadores de Corea del Sur dominaron les pruebes de patinaxe de velocidá sobre pista curtia. Sun-Yu Jin ganó tres medayes d'oru mientres que'l so compatriota Hyun-Soo Ahn ganó tres oros y un bronce.[60] Na prueba por equipos de persecución d'esquí de fondu la canadiana Sara Renner rompió unu de los sos bastones. Cuando l'entrenador noruegu Bjørnar Håkensmoen reparó nel incidente decidió apurri-y un nuevu bastón. D'esta forma l'equipu canadianu pudo rematar en segunda posición y llograr la plata. Noruega remató en cuarta posición.[61] Duff Gibson convirtióse nel deportista de mayor edá en llograr un oru olímpicu nunos Xuegos d'Iviernu al ganar l'oru en skeleton a los 39 años d'edá.[62] Alemaña terminó liderando'l medayeru.

Vista parcial de la pista de deslizamientu de Whistler, onde finó Kumaritashvili.

En 2003 el COI decidió que la edición de 2010 de los Xuegos entamaren na ciudá canadiana de Vancouver. Con una población de 2 millones y mediu d'habitantes, Vancouver convirtióse na ciudá de mayor tamañu n'entamar unos Xuegos Olímpicos d'Iviernu.[63] La mayor parte de les pruebes teníen llugar nel área metropolitana de la ciudá a esceición del esquí alpín, el luge, el skeleton y el bobsleigh que lo fixeron en Whistler.[64]

El 7 de xunetu de 2007 Sochi en Rusia foi escoyida como sede de los Xuegos de 2014. Pa ello tuvo que ganar nes votaciones a Salzburgu y Pyeongchang. Los xuegos empecipiaron el 7 de febreru de 2014. Sochi ye la primer ciudá con un clima subtropical húmedu n'allugar los Xuegos.[65] L'estadiu y la villa olímpica tán alcontraos na mariña del mar Negru. Les pruebes d'esquí alpín #celebrar na rexón de Krasnaya Polyana.

El 6 de xunetu de 2011, Pyeongchang en Corea del Sur foi escoyida sede de los Xuegos de 2018, dando entamu'l 8 de febreru de 2018.

Comercialización[editar | editar la fonte]

Como presidente del COI ente 1952 y 1972, Avery Brundage refugó tolos intentos de venceyar los xuegos olímpicos con intereses comerciales al considerar que'l movimientu olímpicu tenía de permanecer ayenu a la influencia financiera.[66] Los Xuegos Olímpicos de Roma en 1960 marcaron l'apaición de los patrocinadores privaos. Brundage recibió de mala gana dichu fechu. A pesar de la so oposición a lo llargo de tola década de 1960, los ingresos xeneraos poles empreses patrocinadores aumentaron.[67] Pero nos Xuegos Olímpicos de Grenoble 1968, Brundage atopábase esmolecíu pel camín escontra la comercialización que taben siguiendo los xuegos olímpicos d'iviernu, sintiendo que los mesmos teníen de ser abolíos.[68] La oposición de Brundage a la entrada de financiamientu priváu provocó que tres la so retirada'l COI tan solo tuviera un activu de dos millones de dólares. Ocho años dempués aumentaren hasta los 45 millones fundamentalmente pol cambéu de mentalidá de los miembros del COI escontra la entrada de patrocinadores privaos y a la venta de los derechos televisivos. La influencia y el poder de la televisión provocaron qu'en cada edición de los Xuegos los derechos televisivos fueren cada vez más costosos. Asina en 1998 la CBS mercó los mesmos por 375 millones de dólares mientres qu'en 2002 la NBC fízolo por 613.[69] El poder de la televisión foi tan grande que n'ocasiones delles pruebes modificaron el so horariu pa poder ser emitíes n'horariu de máxima audiencia.[70]

En 1986, el COI decidió que los xuegos de branu ya iviernu nun coincidieren nel mesmu añu. Tomóse dicha decisión pa dar una mayor importancia a los xuegos d'iviernu que col anterior calendariu víense afeutaos pola importancia de los de branu.[71] Decidióse que 1992 fuera l'últimu añu en que coincidieren.

Hubo dos grupos de presión pa fomentar esta decisión, per una parte el lobby televisivu consideraba que yera difícil aumentar los ingresos por publicidá si ambos Xuegos coincidíen nun mesmu añu y per otru llau el deséu del COI de maximizar los beneficios xeneraos polos Xuegos.[72]

Discutiniu[editar | editar la fonte]

Juan Antonio Samaranch presidente del COI nel momentu de la eleición de Salt Lake City como anfitriona de los Xuegos Olímpicos de 2002.
Representación de la eritropoyetina, hormona emplegada nel dopaxe sanguineu.

Los xuegos olímpicos d'iviernu nun fueron ayenos a los discutinios. Dos de los más recién asocedieron nos Xuegos Olímpicos de Salt Lake City en 2002. El primeru enantes de los propios xuegos: tres la eleición de Salt Lake City como ciudá a entamar los xuegos, asoleyíse que los organizadores apurrieren regalos y otros favores como por casu tratamientu médicu a familiares o beques d'estudios a los miembros del COI col enfotu de llograr votos que-y dexaren ser escoyida como sede. Inclusive'l presidente del COI, Juan Antonio Samaranch, recibió dos rifles de regalu valoraos en 2000 dólares. Samaranch defendióse alegando que'l regalu nun tenía más importancia yá que él nun yera miembru con derechu a votu, y que los rifles seríen espuestos nel Muséu Olímpicu de Lausana.[73][74] La posterior investigación concluyó cola espulsión del COI de diez miembros y con sanciones a otros diez.[75] Afayáronse otres irregularidaes producíes na eleición de les sedes tantu de los Xuegos de Branu como d'Iviernu dende la edición de 1988.[76] Por casu los regalos recibíos polos miembros del COI de los organizadores de los Xuegos de Nagano fueron descritos como «astronómicos».[77] Anque nada de lo fecho yera illegal, la medrana a que les empreses patrocinadores perdieren la fe na integridá del movimientu olímpicu y retiraren el so sofitu, llevó a l'aprobación de regles más estrictes nos procesos d'eleición de les ciudaes candidates según a afitar nueves llendes na edá y el tiempu de mandatu de los miembros del COI.[78][79]

Esteroides[editar | editar la fonte]

En 1967, el COI empezó a realizar los primeros controles antidopaxe. Primeramente nos Xuegos Olímpicos de 1968 ficiéronse de forma aleatoria.[80] El primer atleta en dar positivu nun control antidopaxe foi'l xugador de ḥoquei sobre xelu alemán Alois Schloder, al que se-y detectó efedrina nel so organismu. Por ello foi descalificáu del tornéu anque al so equipu dexóse-y siguir compitiendo.[81][82] Mientres los años 1970 el númberu de controles foi n'aumentu y sirvió de midida disuasoria pal usu de sustancies prohibíes.[83] El problema esistente ye que nun esistíen procedimientos de control estandarizados, lo qu'afectaba a la credibilidá de los resultaos. Nun foi hasta la década de 1980 cuando les distintes federaciones empezaron a coordinar los sos esfuercios pa estandarizar los protocolos d'analises.[84] El COI decidió tomar un papel protagonista na llucha contra los esteroides, creando l'Axencia Mundial Antidopaxe en payares de 1999.[85][86] Los Xuegos Olímpicos de Turín en 2006 tuvieron chiscaos pol enclín al usu de dopaxe sanguineu, bien por aciu tresfusiones bien por aciu hormones sintétiques como la eritropoyetina (EPO) p'ameyorar la oxixenación del sangre y amenorgar la fatiga.[87] La policía italiana realizó una redada mientres los Xuegos na residencia del equipu austriacu d'esquí de fondu, prindando muestres y equipamientu pal dopaxe sanguineu.[88] A ello añadió la suspensión de 12 esquiadores primeramente al empiezu de los Xuegos por valor d'hemoglobina inusuales, lo que ye evidencia del dopaxe sanguineu. Yá nos Xuegos de 2002, tres esquiadores perdieren les sos medayes por dar positivu en controles antidopaxe.

Política[editar | editar la fonte]

Guerra Fría[editar | editar la fonte]

Dende la incorporación al movimientu olímpicu de la Xunión Soviética na edición de 1956, los Xuegos Olímpicos sirvieron d'escenariu aparente pa la confrontación ideolóxica ente dambos bloques. Tanto los soviéticos como los estauxunidenses utilizaron los Xuegos como ferramienta de propaganda y de demostración de les ventayes de los sos sistemes políticos.[89] Los deportistes trunfadores yeren homenaxaos y condecoraos pelos sos respeutivos países. La ganadora de tres medayes d'oru olímpicu, la soviética Irina Rodnina foi condecorada cola Orde de Lenin tres la so victoria en Innsbruck en 1976.[90] Xunto cola condecoración recibía una compensación económica que bazcuyaba ente los 4000 y los 8000 dólares. Ente que el récor del mundu de compensaba con 1500 dólares.[91] Los Estaos Xuníos respondieron con gratificaciones de 25 000 dólares pol oru, 15 000 pola plata y 10 000 pol bronce.[92]

La Guerra Fría creó tensiones ente los países aliaos con una o otra de les superpotencies. Unu de les temes más espinoses pal COI foi la reconocencia de los dos Alemanias. En 1948 nun se dexó a Alemaña participar nos Xuegos.[93] En 1950, el COI reconoció'l Comité olímpicu d'Alemaña Occidental.[94] Y por ello foi un equipu formáu namái por deportistes de l'Alemaña Occidental los que representaron a Alemaña nos Xuegos de 1952 celebraos n'Oslu, anque Alemaña Oriental fuera convidada pa formar un equipu unificáu pero tornó la ufierta.[95] En 1955 la Xunión Soviética reconoció a Alemaña Oriental como un estáu soberanu, dando d'esta miente mayor credibilidá a la campaña d'Alemaña Oriental de participar nos xuegos olímpicos como un país independiente. El COI reconoció provisionalmente'l Comité olímpicu d'Alemaña Oriental pero so la condición de que dambes Alemañes compitieren como un únicu equipu. Esta decisión tomóse porque Alemaña Occidental adoptara la doctrina Hallstein, que prohibía caltener rellaciones con cualquier país que reconociera la soberanía d'Alemaña Oriental.[96] La situación volvióse entá más enterria cola construcción del muriu de Berlín en 1962. Munchos países occidentales, como Francia o Estaos Xuníos, nun facilitaron visaos a los atletes d'Alemaña Oriental pa competir nos sos territorios.[97] El compromisu de competir baxo una mesma bandera enllárgase hasta los Xuegos de 1968 celebraos en Grenoble, cuando'l COI reconoció a dambes Alemañes y amenació con nun otorgar la organización d'unos Xuegos Olímpicos a aquellos países que nun apurrieren visaos a los atletes d'Alemaña Oriental.[98]

Boicó[editar | editar la fonte]

Ente que los xuegos de branu sufrieron numberosos boicóes a lo llargo de la historia, los xuegos d'iviernu namái sufrieron el boicó d'un únicu comité olímpicu nacional. Foi'l casu de Taiwán que decidió nun allegar a los Xuegos de Lake Placid en 1980. La causa del boicó foi la decisión del COI de dexar la participación de China nos xuegos per primer vegada dende 1952. China failo baxo'l nome de República Popular de China y baxo la bandera y l'himnu chinos. Hasta esi momentu Taiwán tuviera compitiendo sol mesmu nome, bandera ya himnu.[99] El COI decidió que Taiwán dexara d'utilizar dichu nome, renombrándolo como China Taipéi y forzándolo a utilizar otra bandera ya himnu. Taiwán refugó'l resolución del COI y cuando los sos atletes llegaron a la villa olímpica failo baxo'l nome de República Popular de China. Esto provocó que les sos tarxetes d'identificación nun fueren aceptaes y la delegación optó por abandonar los xuegos xustu antes de la ceremonia d'inauguración.

Deportes[editar | editar la fonte]

Nel artículu 6 del capítulu 1 de la carta olímpica de 2007, defínese deporte d'iviernu como aquel deporte que se practica sobre xelu o nieve». A lo llargo de los años el númberu de deportes y pruebes foi amontándose.

Deportes y disciplines actuales[editar | editar la fonte]

Deporte Años Nº depruebas


Pruebes actuales
Biatlón Dende 1960 10
  • Sprint
  • Individual
  • Persecución
  • Relevos
  • Salida en masa
Slopestyle Dende Sochi 2014 Modalidá del esquí freestyle de la nueva escuela
Bobsleigh 1924–19561964–presente


3 Doble y cuádruple
Combinada nórdica Dende 1924 3
  • 10 km y saltu en trampolín normal
  • 10 km y saltu en trampolín llargu
  • Equipos
Curling 19241998–presente


2 Prueba masculina y femenina.
Esquí acrobáticu Dende 1992 6 Moguls, aerials y skicross.
Esquí alpín Dende 1936 10
  • Descensu
  • Eslalon superxigante
  • Eslalon xigante
  • Eslalon
  • Combinada alpina
Esquí de fondu Dende 1924 12
  • Sprint individual
  • Sprint por equipos
  • 30/15 km doble persecución
  • 15/10 km clásicu
  • 50/30 km estilu llibre
  • 4x10/4x5 km relevos
oquei sobre xelu Dende 1920 2 Prueba masculina y femenina.
Luge Dende 1964 3 Individual y dobles.
Patinaxe artísticu Dende 1924 4 Individual, pareyes y danza
Patinaxe de velocidá Dende 1924 12
  • 500 metros, 1000 metros
  • 1500 metros, 5000 metros
  • 3.000 metros femeninos
  • 10.000 metros masculinos
  • Persecución por equipos
Patinaxe de velocidá en pista curtia Dende 1992 8
  • 500 metros, 1000 metros, 1500 metros
  • 3.000 metros relevos femeninos
  • 5.000 metros relevos masculinos
Saltos d'esquí Dende 1924 3 Trampolín normal, trampolín llargu y equipos
Skeleton 1924; 1948Dende 2002


2 Pruebes masculina y femenina.
Snowboard Dende 1998 6
  • Eslalon
  • Eslalon xigante
  • Half-pipe
  • Snowboard cross

Disciplines escluyíes de los Xuegos[editar | editar la fonte]

Deportes d'exhibición[editar | editar la fonte]

El skijöring foi deporte d'exhibición nos Xuegos Olímpicos de Lake Placid en 1932.

Sedes[editar | editar la fonte]

Mapa coles sedes de los xuegos olímpicos d'iviernu.

Al contrariu de lo qu'asocede colos xuegos olímpicos de branu, les ediciones de los xuegos d'iviernu suspendíes por causa de la Segunda Guerra Mundial (1940 y 1944) nun formen parte de la numberación romana oficial.

Añu Sede Duración Países Atletes Eventos País ganador
1924 Chamonix Francia 25 de xineru5 de febreru


16 292 18 Noruega
1928 Sankt Moritz Suiza 11 de febreru19 de febreru


25 464 14 Noruega
1932 Lake Placid Estaos Xuníos 4 de febreru15 de febreru


17 252 14 Estaos Xuníos
1936 Garmisch-Partenkirchen Alemaña 6 de febreru16 de febreru


28 668 17 Noruega
1940 SapporoGarmisch-Partenkirchen Xapón


Alemaña

Suspendíos pola Segunda Guerra Mundial
1944 Cortina d'Ampezzo Italia Suspendíos pola Segunda Guerra Mundial
1948 Sankt Moritz Suiza 30 de xineru8 de febreru


28 669 22 Noruega
1952 Oslu Noruega 14 de febreru25 de febreru


30 694 22 Noruega
1956 Cortina d'Ampezzo Italia 26 de xineru5 de febreru


32 820 26 Xunión Soviética
1960 Squaw Valley Estaos Xuníos 18 de febreru28 de febreru


30 665 27 Xunión Soviética
1964 Innsbruck Austria 29 de xineru9 de febreru


36 1.091 34 Xunión Soviética
1968 Grenoble Francia 6 de febreru18 de febreru


37 1.158 35 Noruega
1972 Sapporo Xapón 3 de febreru13 de febreru


35 1.006 35 Xunión Soviética
1976 Innsbruck Austria 4 de febreru15 de febreru


37 1.123 37 Xunión Soviética
1980 Lake Placid Estaos Xuníos 13 de febreru24 de febreru


37 1.072 38 Xunión Soviética
1984 Sarajevo Yugoslavia 8 de febreru19 de febreru


49 1.272 49 Alemaña
1988 Calgary Canadá 13 de febreru28 de febreru


57 1.423 46 Xunión Soviética
1992 Albertville Francia 8 de febreru23 de febreru


64 1.801 57 Alemaña
1994 Lillehammer Noruega 12 de febreru27 de febreru


67 1.006 61 Rusia
1998 Nagano Xapón 7 de febreru22 de febreru


72 2.176 72 Alemaña
2002 Salt Lake City Estaos Xuníos 8 de febreru24 de febreru


77 2.399 78 Noruega
2006 Turín Italia 10 de febreru26 de febreru


80 2.633 84 Alemaña
2010 Vancouver Canadá 12 de febreru28 de febreru


82 2.632 86 Canadá
2014 Sochi Rusia 7 de febreru23 de febreru


88 +2.900 98 Noruega
2018 Pyeongchang Corea del Sur 9 de febreru25 de febreru


2022 Beixín China 4 de febreru20 de febreru


Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Edgeworth, Ron (mayu de 1994). «The Nordic Games and the Origins of the Winter Olympic Games». International Society of Olympic Historians Journal (LA84 Foundation) 2 (2). http://www.la84foundation.org/SportsLibrary/JOH/JOHv2n2/JOHv2n2h.pdf. Consultáu'l 9 de marzu de 2009. 
  2. «Figure Skating History». CNNSI.com. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunu de 2011. Consultáu'l 9 de marzu de 2009.
  3. «1908 Figure Skating Results». CNNSI.com. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunu de 2011. Consultáu'l 9 de marzu de 2009.
  4. «First Winter Olympics». History.com. Archiváu dende l'orixinal, el 5 de marzu de 2009. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  5. Findling & Pelle (2004) p. 283
  6. «Chamonix 1924». International Olympic Committee. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  7. «1924 Chamonix Winter Games». Sports Reference LLC. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  8. «Ist Olympic Winter Games». International Olympic CommitteeOlympic Games. Consultáu'l 6 de mayu de 2006.
  9. Findling & Pelle (2004) páxs. 289–290
  10. Findling & Pelle (2004) p. 290
  11. «1928 Sankt Moritz Winter Games». Sports Reference LLC. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  12. «St. Moritz 1928». International Olympic Committee. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  13. Findling & Pelle (2004) p. 298
  14. «Lake Placid 1932». International Olympic Committee. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  15. Seligmann, Davison, & McDonald (2004) p. 119.
  16. «Garmisch-Partenkirchen Olympics». International Olympic Committee. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  17. «IV Olympic Winter Games». International Olympic CommitteeOlympic Games. Consultáu'l 6 de mayu de 2006.
  18. «Candidate Cities and Venues for the Winter Olympics». International Olympic Committee. Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2009. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  19. «Cortina d'Ampezzo Olympics», Cortina d'Ampezzo Olympics, Encyclopaedia Britannica Online, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/1454646/Cortina-dAmpezzo-Olympics, consultáu'l 12 de marzu de 2009 
  20. «1956 Cortina d'Ampezzo Winter Games». Sports Reference LLC. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  21. «olympic.org».
  22. Guttman (1986) p. 135
  23. «Cortina d'Ampezzo 1956». International Olympic Committee. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  24. «Innsbruck 1964». International Olympic Committee. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  25. Judd (2008) p. 29.
  26. I.N.A.: Ceremonia de Inauguración de los Juegos Olímpicos el 6 de febreru, narrado por Léon Zitrone (francès).
  27. Grenoble 1968
  28. Findling & Pelle (2004) p. 277
  29. Findling & Pelle (2004) p. 286
  30. Fry (2006) p. 153–154
  31. Podnieks, Andrew; Szemberg, Szymon. «Story #17–Protesting amateur rules, Canada leaves international hockey». Federación Internacional de Ḥoquei sobre Xelu. Consultáu'l 13 de mayu de 2005.
  32. «Factsheet Olympic Winter Games». International Olympic Committee (January, 2008). Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2009. Consultáu'l 17 de marzu de 2009.
  33. Fry (2006) p. 157
  34. «Innsbruck 1976». International Olympic Committee. Consultáu'l 17 de marzu de 2009.
  35. Guttman (1992) páxs. 151–152
  36. Judd (2008) páxs. 135–136
  37. Huber, Jim (22 de febreru de 2000). «A Golden Moment». CNNSI.com. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de mayu de 2008. Consultáu'l 18 de marzu de 2009.
  38. «1984 Sarajevo». CNNSI.com. Archiváu dende l'orixinal, el 4 de xunu de 2011. Consultáu'l 18 de marzu de 2009.
  39. «Sarajevo 1984». International Olympic Committee. Consultáu'l 18 de marzu de 2009.
  40. «Chinese Taipei:Olympic Tradition». NBCOlympics.com. Archiváu dende l'orixinal, el 3 de payares de 2009. Consultáu'l 14 de mayu de 2009.
  41. «Calgary 1988». International Olympic Committee. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  42. «Yvonne van Gennip». The Beijing Organizing Committee for the Games of the XXIX Olympiad. Archiváu dende l'orixinal, el 28 d'abril de 2009. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  43. «Alberto Tomba». International Olympic Committee. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  44. «Albertville 1992». International Olympic Committee. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  45. Findling & Pelle (2004) p. 400
  46. Findling & Pelle (2004) p. 402.
  47. «Lillehammer 1994». International Olympic Committee. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  48. «NOC Biography-Czech Republic». The Beijing Organizing Committee for the Games of the XXIX Olympiad. Archiváu dende l'orixinal, el 25 de mayu de 2009. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  49. Araton, Harvey (27 de febreru de 1994). «Winter Olympics; In Politics and on ice, neighbors are apart». The New York Times (NYTimes.com). http://www.nytimes.com/1994/02/27/sports/winter-olympics-in-politics-and-on-ice-neighbors-are-apart.html?n=Top%2FReference%2FTimes%20Topics%2FSubjects%2FO%2FOlympic%20Games. Consultáu'l 20 de marzu de 2009. 
  50. «Harding-Kerrigan timeline». The Washington Post (The Washington Post Company). 1998. http://www.washingtonpost.com/wp-srv/sports/longterm/olympics1998/history/timeline/timeline.htm. Consultáu'l 20 de marzu de 2009. 
  51. Barshay, Jill J (3 de marzu de 1994). «Figure Skating; It's Stocks and Bouquets as Baiul returns to Ukraine». Associated Press (The New York Times). http://www.nytimes.com/1994/03/03/sports/figure-skating-it-s-stocks-and-bouquets-as-baiul-returns-to-ukraine.html. Consultáu'l 20 de marzu de 2009. 
  52. Phillips, Angus (1998). «Achievements still burn bright». The Washington Post (The Washington Post Company). http://www.washingtonpost.com/wp-srv/sports/longterm/olympics1998/history/1994/1994.htm. Consultáu'l 20 de marzu de 2009. 
  53. «Nagano 1998». International Olympic Committee. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  54. Judd (2008) p. 126
  55. «Salt Lake City 2002». International Olympic Committee. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.
  56. «Gran revuelo por el escándalo el patinaje». El País (El País). 14 de febreru de 2002. https://www.elpais.com/articulo/deportes/Gran/revuelo/escandalo/patinaje/elpepidep/20020214elpepidep_11/Tes/. Consultáu'l 27 de setiembre de 2009. 
  57. Bose, Mihir (17 de febreru de 2002). Skating scandal that left IOC on thin ice. Telegraph.co.uk. http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/2430328/Winter-Olympics-Skating-scandal-that-left-IOC-on-thin-ice.html. Consultáu'l 23 de marzu de 2009. 
  58. «La mancha eterna: Salt Lake City 2002, el símbolo del escándalo». La Nación (La nación). 17 de febreru de 2002. http://www.lanacion.com.ar/nota.asp?nota_id=374731. Consultáu'l 27 de setiembre de 2009. 
  59. Australia win first ever gold. BBC Sport. 17 de febreru de 2002. 
  60. «Turin 2006». International Olympic Committee. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.
  61. Berglund, Nina (20 de febreru de 2006). «Canadians hail Norwegian coach's sportsmanship». Aftenposten (Aftenposten.no). 
  62. «Turin 2006-Did you know?». International Olympic Committee. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.
  63. «Canadian Statistics -- Population by selected ethnic origins, by census metropolitan areas (2001 Census)». StatCan (25 de xineru de 2005). Archiváu dende l'orixinal, el 19 de mayu de 2006. Consultáu'l 31 de mayu de 2006.
  64. «Competition venues». International Olympic Committee. Consultáu'l 31 de mayu de 2006.
  65. «Sochi elected as the host city of XXII Olympic Winter Games». International Olympic Committee. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.
  66. Cooper-Chen (2005) p. 231
  67. Senn (1999) p. 136
  68. Senn (1999) páxs. 136–137
  69. Gershon (2000) p.17.
  70. Cooper-Chen (2005) p. 230.
  71. Whannel (1992) p. 174
  72. Schaffer & Smith (2000) p. 171.
  73. Cashmore (2005) p. 444.
  74. Cashmore (2003) p. 370.
  75. «Samaranch reflects on bid scandal with regret». Deseret News (WinterSports2002.com). http://www.deseretnews.com/oly/view/0,3949,35000108,00.html. Consultáu'l 22 de marzu de 2002. 
  76. Cashmore (2005) p. 445
  77. Cashmore (2003) p. 307
  78. Miller, Lawrence & McCay (2001) p. 25
  79. Abrahamson, Alan (6 d'avientu de 2003). «Judge Drops Olympic Bid Case». Los Angeles Times. http://articles.latimes.com/2003/dec/06/sports/sp-saltlakecity6. Consultáu'l 30 de xineru de 2009. 
  80. Yesalis (2000) p. 57.
  81. The Official Report of XIth Winter Olympic Games, Sapporo 1972 (PDF). The Organizing Committee for the Sapporo Olympic Winter Games. 1973. p. 386. Consultáu'l 22 de marzu de 2009. (1973) The Official Report of XIth Winter Olympic Games, Sapporo 1972 (PDF), The Organizing Committee for the Sapporo Olympic Winter Games, páx. 386. Consultáu'l 22 de marzu de 2009.
  82. Hunt, Thomas M. (2007). «Sports, Drugs, and the Cold War». Olympika, International Journal of Olympic Studie (International Centre for Olympic Studies) 16 (1):  p. 22. http://www.la84foundation.org/SportsLibrary/Olympika/Olympika_2007/olympika1601d.pdf. Consultáu'l 23 de marzu de 2009. 
  83. Mottram (2003) p. 313
  84. Mottram (2003) p. 310
  85. Yesalis (2000) p. 366
  86. «A Brief history of anti-doping». World Anit-Doping Agency. Archiváu dende l'orixinal, el 24 de mayu de 2009. Consultáu'l 25 de marzu de 2009.
  87. Macur, Juliet (19 de febreru de 2006). «Looking for Doping Evidence, Italian Police Raid Austrians». New York Times (NYTimes.com). http://www.nytimes.com/2006/02/19/sports/olympics/19drug.html. Consultáu'l 25 de marzu de 2009. 
  88. «IOC to hold first hearings on doping during 2006 Winter Olympics». USA Today (Gannett Co.). 9 de febreru de 2007. http://www.usatoday.com/sports/olympics/winter/2007-02-09-2006-games-doping_x.htm. Consultáu'l 25 de marzu de 2009. 
  89. Hazan (1982) p. 36.
  90. Hazan (1982) p. 42
  91. Hazan (1982) p. 44
  92. «2008–2009 Athlete support programs». United States Olympic Committee. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 25 de marzu de 2009.
  93. «St. Moritz 1948». International Olympic Committee. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  94. Hill (1992) p. 34
  95. Hill (1992) p. 35
  96. Hill (1992) pgs. 36–38
  97. Hill (1992) p. 38
  98. Hill (1992) p. 38–39
  99. Findling & Pelle (1996) p. 299

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Cashmore, Ernest (2005). Making sense of sports. New York: Routledge. ISBN 0-415-34853-6. Consultáu'l 23 de marzu de 2009.
  • Cashmore, Ernest (2003). Sports culture. New York: Routledge. ISBN 0-415-18169-0. Consultáu'l 23 de marzu de 2009.
  • Cooper-Chen, Anne (2005). Global entertainment media. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0-8058-5168-2. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.
  • Findling, John Y.; Pelle, Kimberly D. (2004). Encyclopedia of the Modern Olympic Movement. Westport CT.: Greenwood Press. ISBN 0-313-32278-3. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  • Findling, John; Pelle, Kimberly (1996). Historical dictionary of the Modern Olympic Movement. Westport, CT: Greenwood Publishing Group. ISBN 0-313-28477-6. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  • Fry, John (2006). The story of modern skiing. Lebanon, NH: University Press of New England. ISBN 978-1-58465-489-6. Consultáu'l 15 de marzu de 2009.
  • Gershon, Richard A. (2000). Telecommunications Management:Industry structures and planning strategies. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0-8058-3002-2. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.[1]
  • Guttman, Allen (1986). Sports Spectators. New York: Columbia University Press. p. 135. ISBN 0-231-06401-2. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  • Guttman, Allen (1992). The Olympics, a history of the modern games. Champaign, IL: University of Illinois press. ISBN 0-252-02725-6. Consultáu'l 18 de marzu de 2009.[2]
  • Hazan, Barukh (1982). Olympic sports and propaganda games. New Brunswick, NJ: Transaction Inc. ISBN 0-87855-436-X. Consultáu'l 25 de marzu de 2009.
  • Hill, Christopher R. (1992). Olympic Politics. Manchester, UK: Manchester University Press. ISBN 0-7190-3542-2. Consultáu'l 26 de marzu de 2009.
  • Judd, Ron C. (2008). The Winter Olympics. Seattle, Washington: The Mountaineers Books. ISBN 1-59485-063-1. Consultáu'l 13 de marzu de 2009.
  • Kluge, Volker. Olympische Winterspiele - Die Chronik (n'alemán). Sport publishing house. ISBN 3-328-00831-4.
  • Mandell, Richard D. (1987). The Nazi Olympics. Champaign, Illinois: University of Illinois Press. ISBN 0-252-01325-5. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  • Miller, Toby; Lawrence, Geoffrey; McKay, Jim (2001). Globalization and sport. London: Sage Publications. ISBN 0-7619-5968-8. Consultáu'l 23 de marzu de 2009.
  • Mottram, David (2003). Drugs in sport. New York: Routledge. ISBN 0-415-27937-2. Consultáu'l 23 de marzu de 2009.
  • Payne, Michael (2006). Olympic turnaround. Westport, CT: Greenwood Publishing Group. ISBN 0-275-99030-3. Consultáu'l 23 de marzu de 2009.
  • Schaffer, Kay; Smith, Sidonie (2000). Olympics at the Millennium. Piscataway, NJ: Rutgers University Press. ISBN 0-8135-2820-8. Consultáu'l 20 de marzu de 2009.
  • Seligmann, Matthew S.; Davison, John; McDonald, John (2003). Daily Life in Hitler's Germany. New York: Macmillan. ISBN 0-312-32811-7. Consultáu'l 12 de marzu de 2009.
  • Senn, Alfred Erich (1999). Power, Politics and the Olympic Games. Champaign, IL: Human Kinetics. ISBN 0-88011-958-6. Consultáu'l 21 de marzu de 2009.[3]
  • Wallechinsky, David; Loucky, Jaime (2005). The Complete Book of the Winter Olympics. SportClassic Books. ISBN 1-894963-45-8. La referencia utiliza'l parámetru obsoleto |coautores= (ayuda)