Sierra de Gredos

Coordenaes: 40°15′N 5°13′W / 40.25°N 5.22°O / 40.25; -5.22
De Wikipedia
Sierra de Gredos
cordal y sierra (es) Traducir
Situación
País España
AutonomíaBandera de la Comunidá de Madrid Comunidá de Madrid
Cordal Sistema Central
Coordenaes 40°15′N 5°13′W / 40.25°N 5.22°O / 40.25; -5.22
Sierra de Gredos alcuéntrase n'España
Sierra de Gredos
Sierra de Gredos
Sierra de Gredos (España)
Datos
Altitú 2592 m
Materiales granitu
Arquiteutura
Anchor 30,000 m.
Llargor 120,000 m.
Superficie 3600 km²
Cambiar los datos en Wikidata

La sierra de Gredos ye una sierra perteneciente al sistema Central, na península ibérica, asitiada ente les provincies españoles de Salamanca, Cáceres, Ávila, Madrid y Toledo. La so máxima altitú dar na provincia d'Ávila na Plaza del Moru Almanzor a 2592 msnm. Gredos ye una de les sierres más estenses del sistema Central y en redol a les sos grandes moles granítiques basculan cuatro comunidaes autónomes: Castiella y Llión, Castiella-La Mancha, Estremadura y Madrid; estendiéndose d'este a oeste dende San Martín de Valdeiglesias a Hervás y de norte a sur del valle del Tormes a Rosarito. Parte de la sierra ta declarada parque rexonal.

Xeoloxía[editar | editar la fonte]

Circu de Gredos y Llaguna Grande xelada.

La sierra de Gredos ta constituyida por roques granítiques, clasificaes polos xeólogos ente les roques plutóniques, esto ye, aquelles que se formaron pol lentu enfriamientu de los magmes del interior de la corteza terrestre. El granitu componer de trés minerales: cuarzu, feldespatu y mica. En delles roques de Gredos, los cristales de feldespatu son llamativamente grandes (d'hasta dellos centímetros) y destáquense del conxuntu de la roca. Tamién apaecen les granodiorites y ciertos afloramientos metamórficos;

Mientres una gran parte de la Yera Primaria, hai ente 600 y 350 millones d'años la rexón del actual Gredos tuvo cubierta pol denomináu mar de Thetys nel cual fuéronse atropando, en capes horizontales o estratos, sedimentos que proveníen de l'aición de la erosión sobre les árees ensin anubrir. Estos sedimentos quebráronse y plegáronse por cuenta de la aición de la oroxenia Hercínica, qu'actuó nel periodu entendíu ente 350 y 250 millones d'años tras. De resultes de los citaos plegamientos, amplies zones remanecieron del mar, y a la fin d'esti periodu produció les ascensión de magmes fundíos que, al esfrecese y cristalizar en fondura, aniciaron el granitu. La erosión actuó entós mientres llargu tiempu hasta que, hai ente cuarenta y dos millones d'años, nueves convulsiones de la corteza terrestre denominaes oroxenia Alpina aniciaron les elevaciones que se correponden col actual Sistema Central. L'estilu teutónicu de la sierra de Gredos ye'l llamáu estilu xermánicu, con grandes bloque elevaos (horst) y bloque fundíos (graben) o fueses, a partir de llargues llinies de quebra.

L'espaciu ta, pos, compartimentado por grandes bloques delimitados por alliniaciones de quebres E-O, N-S y NE-SO, que disponen los sos trazaos orográficos y de fueses en bandes simples y determinaes encruciades, con direición preferente esti oeste, que formen dende'l sur, 1º, el piedemonte del bloque marxinal fundíu de la Vera y el Tiétar; 2º, inmediata y sópito, el bloque eleváu de les sierres principales de Gredos, 3º., el bloque fundíu internu de la fuesa compuesta con bloque menores y diverxente del Tormes y el Alberche; 4º., les sierres septentionales del bloque nuevamente alzáu de Villafranca-La Serrota-Parameras. El bloque principal de Gredos ye disimétricu, con un desnivel acentuáu al sur y toos estos elementos morfotectónicos princiaples estremar n'otros menores qu'intervienen gradiando'l reliece. A esti dispositivu morfotectónico oldeáu afixéronse los valles y les diferencies temporal y espacial de la evolución morfoclimática.

Aurelio Delgado Sánchez estrema a la sierra de Gredos estremar en tres sectores: oriental hasta la falla del puertu del Picu, central hasta la falla de Plasencia (puertu de Tornavacas) y occidental o sierra de Béxar.[1]

Sector oriental[editar | editar la fonte]

Vista del Alto del Mierlu

Llevantar pel sur sobre fallar norte del Tiétar, acaballando los sedimentos terciarios de la fuesa d'esti nome. El llende norte del horst, pela so parte ta estructurado por un sistema de quebres de direición NE, como la falla del Burguillo, y E-O a ONO, como la de Navaluenga, a la qu'afai'l so cursu'l Alberche. Los picos más destacaos d'esti sector:

Sector central[editar | editar la fonte]

Al oeste de la falla del puertu del Picu, álzase l'Altu Gredos. El macizu teutónicu de Gredos enllarga'l so eleváu escarpe sobre la fuesa del Tiétar. El cantu meridional del horst afacer a la falla NE, de Candeleda a Arenas de San Pedro, nel estremu oriental, y dempués a la ONO del gargüelu de Minchones. Nel estremu norte del horst enllargar les estructures del Gredos oriental, en concretu les falles d'enclín mediu E-O, a les que s'afai nesti casu la fuesa percorrida pol Tormes. Ente Gredos central y la Sierra de Villafranca y La Serrota apaecen dos depresiones, la del Tormes y la de Navadijos (cabecera del Alberche) dixebraes pol bloque de Miguel Muñoz. Enmarcáu poles citaes depresiones tectóniques el horst del Altu Gredos, ye un sistema de bloques casi puramente graníticu vigororosamente llevantaos y sensiblemente basculados escontra'l N (ye dicir escontra los valles altos del Tormes y del Alberche). L'aguada meridional ye un enorme escarpe complexu de falla, que con acusadísimas pendientes írguese sobre La Vera estremeña; l'aguada septentrional apaez como un estensu planu inclináu, correspondiente a la superficie d'esfarrapamientu previa a la dislocación y al llevantamientu. Nel sector central alcuéntrase'l Circu de Gredos.

Cara sur de la Sierra de Gredos dende Oropesa (Toledo).
Cara norte del Circu de Gredos dende'l Morezón.
Picos nevaos en Gredos.

Los picos más elevaos d'esti sector:

Al oeste del Risco Medianil allúgase'l sector occidental, que la so llinia de máximos altores, con cumes que superen los 2.200 m (Alto de les Becedillas 2.271 m; Cabeza Pelada, 2.270 m) sirve de llende ente les provincies d'Ávila y Cáceres. Dientro d'él estrémase al este, la sierra Llana col contrafuerte septentrional d'El Tormal (2.103 m) y, al oeste, la sierra del Barcu, na que remata esti sector occidental del altu Gredos, a 2.399 m na Covacha del Losar. Al suroeste, sobre'l valle del Jerte y paralelu a él, llevántase la cacereña sierra de Tormantos que s'alza en La Panera, sobre Cabezuela del Valle, a 1.814 m, y estiéndese escontra'l sur de Plasencia, perdiendo altor pogresivamente.

Sector occidental[editar | editar la fonte]

Aldeanueva de la Vera xunto a la Sierra de Gredos.

Asitiáu ente'l puertu de Tornavacas y el corredor de Béxar, y llamáu sierra de Béxar, con una cota máxima de 2.430 m. nel Canchal de la Ceya. Los ríos Aravalle y Jerte dixebren los conxuntos montascosos de Gredos y de les Parameras del macizu de Béxar, que yá en tierres salmantinas, algama los sos mayores altores na sierra de Candelario; nésta atopa la cuerda del Calvitero colos cumes del mesmu nome, de Canchal Negru (2.369 m) y de Campana Galindo. Escontra l'este'l relieve montano enllargar hasta la curva del Tormes nel Barco de Ávila formando la sierra del Banzáu. Al norte de Béxar destaquen dellos cuetos como Cabeza Gorda (1.524 m) y pequeñes alliniaciones como la sierra de Tonda (1.179 m). En paralelismu cola sierra de Tormanto, na marxe derecha del Jerte llevántase l'alliniación de los montes de Tres la Sierra, qu'enllaza cola yá citada sierra de Candelario a unos 1.800 m d'altor y va baxando de cota escontra Plasencia. El relieve baxa escontra l'oeste nel valle del Alagón, que dixebra l'eleváu macizu de Béxar de la sierra de Francia, na que puede asitiase l'empiezu del tramu occidental del Sistema Central.

Llagunes[editar | editar la fonte]

Llagunes del Trampal

Flora[editar | editar la fonte]

Exemplares de Quercus pyrenaica

Reparamos una variación vexetal, íntimamente rellacionada cola altitú a midida que xubimos; encina, castañu, omeru, serval, abeduriu, álamu temblón, sauce, melojo, sustituyíu en diverses zones pol pinu. Nes zones altes predomina la carba de piornos, enebros rastreros y tamién distintes variedaes de manzanilla. Na Sierra de Gredos estremáronse cuatro pisos de vexetación. El pisu basal o pisu de la encina; el pisu del carbayu melojo; el pisu del piorno serranu que la so vexetación ta apoderada pola lleguminosa Cytisus oromediterraneus; y el pisu de los praos de los cumes, onde habiten plantes de pequeñu porte que s'afixeron pa soportar les dures condiciones del altu monte.

  • Pisu de la encina 300-550 m
  • Pisu del carbayu melojo 550-1.800 m
  • Pisu del piorno serranu 1.800-2.300 m
  • Pisu de los praos de cumes 2.300-2.592 m.[2]
Encinares y sufrerales
Dedalera nel Losar de la Vera

En munches árees de Gredos, los encinares fueron destruyíos y el so llugar foi ocupáu por carbes. Al sur de la cadena principal les encines tán frecuentemente mezcaldas con sufreres; sicasí esti árbol aguanta muncho menos les condiciones ambientales seques y fríes, polo que ta ausente de los elevaos territorios gredenses asitiaos al norte de los altos cumes. Delles especies d'estos montes son la cada o enebro de la miera, l'espín albar o majuelo, la jara grasuda, el jarón, el carpazo, el jaguarzo moriscu, el jaguarzo mafosu, la escoba blanca, la calaminta menor, los garbancillos, el torviscu o matagallina, el yérbadu, l'uz blancu, l'uz coloráu, la yerba centella, el matagallinas o peonía de Brotero, el cantueso, la mejorana montesa, el tomillu aceituneru, la dedalera, la campaniella de Portugal, el xacintu de los montes, l'ajipuerro, y la cárice de dos espiges.[2]

Melojares y pinares
Superficie forestal na falda sur de la sierra

Los melojares formen una petrina de vexetación que toma dende les primeres faldes empinaes de Gredos hasta una altitú que bazcuya ente los 1500 y los 1700 m. Munchos melojares fueron sustituyíos polos pinares de pinu albar o de pinu marítimu. Na cara sur del macizu oriental esisten formaciones naturales de pinu negral. Delles plantes carauterístiques d'estos montes son la jara estepa, el mostajo, l'artuganciu, la cariofilada de los montes, la miruéganu, el codeso, la retama negra, l'escobón moriscu, la hiniesta, l'escobón, l'ororuz falsu, les berces o garrandas, la yerba de los ballesteros, la aguileña o flaires pámpana abaxo, la flor del vientu, el botón d'oru, el botón d'oru de banzáu, l'ala de mosca muerta, l'agrieta común, la rosa de monte, el pericón, la violeta, la primavera, la lechetrezna, el collejón de Merxmüller, el collejón de Lagasca, el díctamo blancu, el xeraniu de monte, el xeraniu de lso Pirineos, el xeraniu sanguineu, el xeraniu de los Pirineos, el pie d'osu, la sanícula, la raigañu colorá, el clinopodio y el cidrón montés, el té d'Europa, les mosquitas azules, los gallos, el rapónchigo, la nautia arvense, l'aciano ligulado, el tomillu perrunu, la leuzea mayor, el tanaceto corimboso, la yerba de l'araña o falangera, el lliriu de los valles, l'azucena montesa, la lleche de páxaru, Paradisea lusitanica, el sello de Salomón, el lliriu español, el narcisu blancu, el narcisu pálidu, Melica uniflora, la grama estrellada, la cañuela de Durando, Luzula forsteri, la cefalantera colorada, el nial d'ave, l'el satirión enllordiáu y la orquídea quemada.

Praos de diente Aquellos

nos que'l ganáu pastia direutamente y que surden de resultes de la degradación de montes y carbes. Atopamos plantes como l'arenaria querioide, el clavel deltoideo, el clavel lleonés, la carmelitilla, la sanguinaria, l'agrieta menor, l'armeria de Segovia, la yerba turmera, la potentilla recta, l'aserruche, el pie de páxaru, la borla de estrellitas, el Trifolium subterraneum, el pico de grulla, la viborera, el celpudu montesín, la linaria amatista, la linaria aerugínea, l'algaravía pegañosa, l'algaravía de fueya ancha, la centaurea del valle de Amblés, la chicoria pequeña, la hispidela española, les velosillas, la velosilla de Castiella, les campanielles de seronda, l'Aira, los pelinos del Neñu Jesús, los baillarinos, los cepillitos, la cañuela elegante, la cañuela ríxida, la grama cebollera, la cárice divididida y los gallos.[2]

Praos de siega [[Ficheru
Llaguna Grande de Gredos

y Almanzor.JPG|thumb|Cantu de la Llaguna Grande de Gredos y Picu Almanzor de fondu]] Nos praos más húmedos, atópense plantes tales como los calderones, la flor del cuquiellu, les palombetes, la consuelda colorada, la orejuela de regueru, el trébole de los praos, la cominera cantu, la cresta de gallu, el llantén medianu, la milenrama, el garbansón, los trombones, Narcissus graellsii, la grama de golor, los corazones, la cola de perru, el segáu blancu, Molinia caerulea subsp. arundinacea, la cárice de llebre, la cárice binerviada, el satirión real, la orquídea fededora y la orquídea pálida.

Llechos y cantos de ríu y gargüelos

Equí incluyimos les especies qu'habiten nes alisedas, los abeduriales y les loreras. Nesti mediu tenemos l'álamu temblón, la bardaguera, el loru, l'arraclán, el durillo, el pericón onduláu, el nabu del diañu, la consuelda menor, el mastranzo o menta de pollín, el galio de Brotero, la junquera, la espiga d'agua y la mansiega.

Cantos de llagunes

Nos cantos de les altes llagunes de la sierra crecen especies bien interesantes tantu pola so rareza como pola so guapura. Asina por casu los bricios o estrelles d'agua, la Utrícularia menor, la cola de rapiega acuática, l'antinoria, la yerba del maná, el xuncu bulbosu, la llenteya d'agua y l'esparganio de hoya estrecha.

Cervunales
Genciana de banzáu.

Son praos apoderaos pola gramínea denomada cervuno (Nardus stricta) y que forma grandes estensiones nos suelos daqué húmedos de les zones altes de Gredos. Delles plantes d'esti mediu son el botón d'oru de Gredos, la yerba velluda, Ranunculus amplexicaulis, llamparina de los Alpes, Genista carpetana, Genista anglica, los cuernucos, la yerba llechero, la lúzula campestre, la borrosilla de monte, la xistra, el selino de los Pirineos, la genciana de banzáu, Gentiana boryi, la eufrasia pelosa, los gallaritos, la cruciada, el galio de roca, la campaniella, los botones azules, la escila de primavera, les estrellitas marielles, les quitameriendas, el narcisu de les nieves, l'azafrán serrano, la cañuela ibérica, Poa legionensis, el xuncu escamosu y Luzula campestris.[2]

Tremedales

Los tremedales, turberes o paulares son ecosistemes nos que'l suelu ta anubiertu per agües inmóviles o casi. L'ausencia d'osíxenu nun dexa la tarnsformación del nitróxenu orgánicu en nitróxenu asimilable poles plantes, lo qu'obliga a éstes a afaese pa poder asimilar un elementu tan fundamental. Pa ello les plantes allegaron a diverses estratexes, ente les que se cunta'l carnivorismo, onde'l nitróxenu ye asimiláu direutamente poles fueyes, procedentes de pequeños inseutos que son prindaos según diverses trampes. Otres especies beneficiar de la simbiosis con fungos (micorrices) o bacteries que lleven a cabu la fixación del nitróxenu esistente na atmósfera. Delles plantes d'esti mediu son la flámula, los farolucos, el rosada del sol, la hepática blanca, el trébole d'agua, el xuncu articuláu, el xuncu lanudo, la cárice mariella y la cárice negra.[2]

Carbes de piorno serranu
Piornal

Los piornales son una de la formaciones más comunes en Gredos, y cubren enormes superficies. Esta formaciones constitúin el denomináu pisu oromediterráneo. Los piornales presenten zones esclariaes onde habiten les plantes que caractericen estes comunidaes. Delles plantes d'esti mediu son l'enebro rastreru, la esparcilla, la linaria nívea, l'espárragu de llobu, la meleagria, el feu bravu, el gallarito mariellu y la lúzula.

Repises y fisuras de les roques

Les plantes qu'habiten los roquedos pueden calificase d'auténtiques sobrevivientes que s'afixeron a tan dures condiciones. Mientres la glaciaciones, delles plantes afacer a los paredones llibres de xelu y aisllaes evolucionaron hasta xenerar les plantes actuales. Ello esplica'l gran númberu d'endemismos que contién la flora de los roquedos. Delles plantes d'esti mediu son la clavellina de Portugal, la silene de Bory, el polígonu alpín, l'armeria de roca, la siempreviva, el sorbellano, l'alquemila de roca, la boca de dragón de Gredos, la centaurea de Gredos, l'epilobio de muraxe, el narcisu de roca y la valeriana de roca.[2]

Pedregales
Cabres paciendo nuna paraxa de la sierra

Dende'l puntu de vista biolóxicu los pedregales son medios móviles que disponen de suelos raquíticos probes en nutrientes, lo que condiciona la morfoloxía de los vexetales que nellos s'instalen. Delles plantes d'esti mediu son la oreya de mure, l'agrieta maderiza, Biscutella valentina subsp. pyrenaica, Coincya cheiranthos, la gualdilla, Conopodium bunioides, Scutellaria alpina, la dedalera común, Linaria alpina, Linaria saxatilis, Scrophularia reuteri, Scrophularia bourgeana, Doronicum carpetanum, el gualdoncillo, l'albahaca montascoso, la belesa, Senecio adonidifolius, el té de Gredos, Leontodon hispidus subsp. hispidus, la manzanilla de Gredos, la margarita serrana y el cardu panical.[2]

Praos de cumes

Son plantes típiques de los praos de cumes la oreya de mure falsa, la minuartia, la silene ciliada, les oreyes de monte, l'arrocillo de los murios, el corcuspín serranu, el llantén alpín, los cuernucos azules, la escobuca baxa, la borrosilla de monte, el serpol serranu, la yerba fino de roca, la grama delicada, la cola de rapiega y la lúzula espigada.[2]

Manantiales y regueros
Llaguna grande de Gredos

En zones húmedes podemos atopar la yerba centella, la estelaria, el cerastio de les fontes, la yerba de manantial, la violeta de banzáu, la lisimaquia, la saxífraga estrellada, los cuernucos de flores pedunculaes, los rizos de dama, la nun m'escaezas el cardu muelle con dientes y la cañuela de regueru.[2]

Megaforbios

Nes fisuras amplies de los resquiebros, onde la solombra apodera la mayor parte de la xornada y el mugor ambiental ye alzada, apaecen unes comunidaes integraes por especies frondosas, con fueyes xeneralmente anches yá que nun han de protexese contra'l secañu del ambiente. En Gredos estes comunidaes alluguen plantes qu'en llatitúes más septentrionales tienen preferencia polos montes húmedos. Trátase por tantu de plantes nobles y rares que la so proteición facer imprescindible.[2] Dalgunes d'estes plantes son el botón de Francia, l'acónito, la yerba de San Cristóbal el lloréu de San Antonio, l'anxélica mayor, la genciana mariella, la calabacera, la uva de raposa, l'estreptopo y el vedegambre o ballesteru.

Plantes reinales de Gredos[editar | editar la fonte]

Fauna[editar | editar la fonte]

Cabritu na Llaguna Grande de Gredos.

Les principales especies animales son la cabra montés (Capra pyrenaica), el corzu (Capreolus capreolus), la perdiz colorada (Alectoris ablonda), l'águila real (Aquila chrysaetos), águila imperial (Aquila adalberti), ferre abeyeru (Pernis apivorus), utre negra (Aegypius monachus) y utre leonado (Gyps fulvus).

Endemismos[editar | editar la fonte]

Xeomorfoloxía[editar | editar la fonte]

Prau de les Poces.

La sistematización más completa de la morfología glaciar na aguada norte ye la realizada por Eduardo Martínez de Pisón J. y Muñoz Jiménez. Pa esti autores, escontra'l Tormes esistieron mientres el Cuaternariu, 16 glaciares, acoyíos a les principales quebres que compartimentan el macizu y empobinaos, predominantemente, escontra'l norte, magar en dalgún casu importante los aldos son al O.NO. Los circos queden asitiaos en redol a los 1800 m. y les llingües, con percorríos que bazcuyen d'unu a casi seis quilómetros —nel aparatu mayor (glaciar de Bohoyo)—, dexen los sos depósitos fronteros más baxos a cotes ente 1400 y 1500 metros. Nes fasteres septentrionales de la Sierra del Barcu —espolón occidental de la de Gredos—, les carauterístiques del glaciarismo son similares a les anteriores, con percorríos de llingües más curtios ( 2 a 3 km) y depósitos fronteros ente 1500 y 1300 m, según cartografía de Pedraza y López. Nes elevaes cabeceres de les gargüelos puede reparase la morfoloxía glaciar, crionival y enchente más desenvuelta de tol centru de la Península, esistiendo árees, como la qu'arredola al picu Almanzor (englobando los tramos cimeros de los gargüelos de Gredos, el Pinar y Bohoyo, aguaes al N. y d'Alardos, Llóbrega y Blanca, aguaes al S) o la que forma'l nucleu central de la Sierra del Barcu, que presenta un relieve de verdaderu aspeutu alpín, únicu nel Sistema Central.

Clima[editar | editar la fonte]

Abellugo Elola, nel circu de Gredos.

Los visos de la sierra de Gredos tán catalogaes nel panorama nacional como zona d'altu monte. Ye por ello polo que ye necesariu estremar los procuros si piensa xubise tantu pel hibiernu como pel branu. La temperatura a partir de los 2.000 metros puede bazcuyar pel hibiernu ente los 0º y los -5º de media, siendo la nieve, sobremanera a partir del mes d'avientu y hasta abril, una constante segura si pretende aportase a Llaguna Grande o Cinco Laguna.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Delgado Sánchez, 1996, páxs. 31-32.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 Luceño Garcés, Modesto (1998). Flores de Gredos. Ávila:Caxa d'Ávila. ISBN 84-930203-0-3.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Alonso Otero, F.; Arenilla Parra, M.; Sáenz Ridruejo, C.: La morfoloxía glaciar nos montes de Castiella la Vieya y Llión. Conseyu Xeneral de Castiella y Llión. Burgos, 1982. ISBN 84-300-6572-5
  • Delgado Sánchez, Aurelio (1996). La Sierra de Gredos. Editorial Artec. ISBN 9788489183056.
  • Martínez de Pisón, Y; Muñoz Jiménez, J.: Observaciones sobre la morfoloxía del Altu Gredos. Estudios Xeográficos. Madrid, 1972.
  • Muñoz Jiménez, J., Sanz Herráiz, C.: Los Montes. Guía Física d'España. Alianza Editorial. Madrid, 1995. ISBN 84-206-0750-9
  • Pedraza, J. de, López, J.: Gredos. Xeoloxía y glaciarismo. Madrid, 1980.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]