Equus africanus asinus

De Wikipedia
Equus africanus asinus
pollín
Estáu de caltenimientu
Domesticáu
Clasificación científica
Reinu: Animalia
Filu: Chordata
Clas: Mammalia
Orde: Perissodactyla
Familia: Equidae
Xéneru: Equus
Especie: Y. africanus
Subespecie: Y. a. asinus
Linnaeus, 1758
Sinonimia
  • Equus asinus
Consultes
[editar datos en Wikidata]

El pollín[1] (Equus africanus asinus) ye un animal domésticu de la familia de los équidos. Los ancestros monteses africanos de los pollinos fueron adomaos per primer vegada a principios del V mileniu e.C.,[2] práuticamente coles mesmes que los caballos d'Eurasia, y dende entós fueron utilizaos pol home como animales de carga y como cabalgadura. L'apaición de la maquinaria agrícola supunxo un descensu considerable nes sos poblaciones.

Etimoloxía[editar | editar la fonte]

La pallabra «pollín» procede del términu que designa a esti animal en llatín: asinus, y que tamién ye la usada nel so nome científicu pa designar a la subespecie doméstica. Los términos, tamién llatinos, que designen al so xéneru y especie, Equus africanus, signifiquen lliteralmente «caballu africanu».

La pallabra burru» o «burricu» son derivaos regresivos del llatín tardíu burricus, que significaba «caballu pequeñu», ente que caballus yera un caballu capáu usáu pa tirar o cargar.

Taxonomía[editar | editar la fonte]

Relieve d'unos pollinos de la Necrópolis de Guiza, tumba de Seshemnefer IV, del Imperiu Antiguu, Muséu Exipciu de Berlín.
Los pollinos domésticos vienen de los pollinos africanos.

Nun principiu los pollinos domésticos fueron clasificaos como una especie, Equus asinus, y caltúvose mientres enforma tiempu esta clasificación. Al demostrase que los pollinos domésticos y los xabaces africanos, Equus africanus, pertenecíen a una mesma especie, teníen que tener el mesmu nome científicu. Xeneralmente en casos como esti aplicaríase'l principiu de prioridá usáu na nomenclatura científica, qu'establez que tien de permanecer como nome específicu'l primeru en ser rexistráu, siendo asinus el más antiguu. Pero la Comisión Internacional de Nomenclatura Zoolóxica determinó en 2003 na Opinión 2027 que los pollinos domésticos, al igual qu'otres 17 especies adomaes, teníen de nomase como la so variedá selvaxe, Equus africanus, y polo tanto los pollinos domésticos teníen de nomase como la subespecie Equus africanus asinus.[3] Esta decisión tomar pa evitar la paradoxa de que llinaxes anteriores, los monteses, fueren nomaos como subespecies de los sos descendientes.

Los pollinos clasifíquense dientro del orde de los perisodáctilos, perteneciendo a la familia de los équidos, a la que tamién pertenecen el caballu (Equus ferus caballus), l'onagru o'l kulán (Equus hemionus), el kiang (Equus hemionus kiang) y les cebres, na que toos tán estrechamente emparentaos al pertenecer toos al únicu xéneru sobreviviente, Equus.

Descripción[editar | editar la fonte]

Semental de pollín de raza andaluza-cordobesa.

Los pollinos varien considerablemente de tamañu. La mayoría de los pollinos domésticos tienen una talla que bazcuya ente 0,9 y 1,4 m hasta la cruz, anque hai variedaes mayores como les races andaluza-cordobesa, y zamoranu-lleonesa (que puede superar los 1,6 m), y el burru mamut (que'l so individuu más grande llegó a midir 1,73 m)[4] o'l pollín catalán (que llega a los 1,65 m). La coloración y llargor del so pelo tamién ye bien variable. El so color más habitual ye'l gris en tolos sos tonos, llegando hasta'l blancu y el negru, y tamién son habituales les tonalidaes pardes. De cutiu tienen la pelame de tonos más claros o blancu alredor del morru, la zona periocular y el banduyu, y con frecuencia presenten dos franxes escures en forma de cruz nel so llombu. Les sos clines son más curties que les de los caballos, polo que permanecen encrespadas en llugar de cayer sobre'l pescuezu.

Pollín de tres selmanes.

Los pollinos son más llonxevos que los caballos, llegando a vivir hasta los 40 años. Algamen el maduror sexual ente los 2 y 2,5 años. L'apareyamientu puede producise en cualquier dómina del añu, anque xeneralmente produzse mientres la primavera. La xestación dura ente 12 y 14 meses, que va producir de normal una sola cría, raramente dos, que va ser tresllechada cuando tenga ente 6 y 9 meses.

Los pollinos afacer pa vivir nos márxenes de los desiertos, y como resultáu d'ello tienen carauterístiques úniques ente los équidos. Los pollinos selvaxes viven separaos unos d'otros al contrariu que los caballos y cebres, que viven en menaes. Los pollinos son capaces d'emitir rebuznos a un volume bien alto que-yos dexa caltener se en contautu a distancia, hasta los trés quilómetros. Les sos llargues oreyes sírvenlu tantu pa percibir meyor los soníos como pa poder estenar meyor el so calor corporal. Los pollinos tienen un sistema dixestivu resistente, menos propensu a los cólicos que'l de los caballos, lo que-yos dexa consumir mayor diversidá de plantes y estrayer agua del alimentu de forma bien eficiente. En permediu los pollinos precisen menor cantidá d'alimentu que los caballos de tamañu y pesu equivalente; tou ello déxa-yos vivir en zones inaccesibles pa los sos parientes más esixentes alimenticiamente.

Los pollinos na naturaleza deféndense dando fuertes coces coles sos pates traseres, cosa que siguen faciendo los domésticos cuando son importunados, y tamién pueden cutir coles pates delanteres y dar mordigaños.

Historia[editar | editar la fonte]

Burru nuna pintura exipcia datada ente 1298-1235 a. C.

Los ancestros de los pollinos domésticos son les subespecies de pollinos selvaxes africanos nubia y somalina.[5][6] Los pollinos selvaxes adomáronse alredor del 5000 a. C. Los pollinos convertir n'importantes animales de carga pa les xentes que vivíen nes rexones d'Exiptu y Nubia, yá que son capaces d'acarretar ente'l 20 % y el 30 % del so pesu corporal, y tamién s'usaron pa llabrar y pa ser cataos. Pa 1800 e.C. los pollinos yá s'estendieren a Oriente Mediu, onde la ciudá comercial de Damascu ye denomada la ciudá de los pollinos» en testos cuneiformes.

Kílix griegu con un sátiru sobre un pollín, datáu alredor del 510 e.C.

Los antiguos griegos acomuñaron los pollinos al dios Dioniso. Los romanos tamién usaron los pollinos como animal de carga en tol so imperiu y amás taba consagráu a Príapo, poles dimensiones del so falu, a quien yera ufiertáu en sacrificiu, porque según la lleenda esti dios había matáu unu na espedición de Baco a les Indies por tener l'atrevencia d'aposta-y el premiu de la fuercia.

Los équidos escastárense del continente americanu a la fin de la postrera glaciación. Los caballos y los pollinos fueron introducíos n'América polos conquistadores españoles. La primer apaición del pollín nel nuevu mundu producir en 1495, cuando Colón llevó na so espedición cuatro machos y dos hembra. Darréu los colonos europeos fueron importando burros de diverses variedaes tantu d'España como de Francia, principalmente col cometíu de ser usaos pa producir mules. Amás del so usu tradicional na agricultura y el tresporte, los pollinos fueron usaos a partir del sieglu XIX na minería.

Cola apaición de la maquinaria agrícola y los medios de tresporte modernos los pollinos empezaron a usase cada vez menos dende empiezos del sieglu XX nos países ricos, anque empezaron a usase pal turismu y como mascotes, y siguen siendo usaos como animales de trabayu nos países en desenvolvimientu. Les variedaes miniatura son les más apreciaes como mascotes en contra del enclín del pasáu, cuando se valoraba más a los pollinos de mayor tamañu que podíen ser usaos pa producir mules grandes y fuertes.

Mitoloxía y simboloxía[editar | editar la fonte]

Burros na llocalidá arxentina de Tilcara.

El pollín foi un animal consagráu a Príapo y que se-y ufiertaba en sacrificiu desque esti dios mató a unu na espedición de Baco a les Indies por tener la audacia d'aposta-y el premiu de la fuercia. Foi almitíu nos misterios de Vesta en pagu d'afayar a esta diosa coles sos rebuznos la violencia qu'intentaba face-y Príapo mientres dormía.

Los exipcios consideraben nel pollín un símbolu de Tifón y trazaben la so figura sobre les tortas qu'ufiertaben a esti dios del mal. El pollín yera bien mal tratáu en Coptos. Los habitantes de Busiris, d'Abidos y Licópolis tocaben la trompeta asonsañando'l rebuzno del pollín. Ente los exipcios representar a la inorancia con una cabeza d'esti animal. Cuando queríen designar una obra de poca duración, figuraben un pollín a gran galopie por causa de que cuando galopia por fantasía, nun ye más que por un intre, volviendo tomar bien llueu'l so pasu natural.

Los romanos caltuvieron muncha parte d'esti iñerizu contra'l pollín y atopase con unu considerábase como mal presaxu. Caltúvose una fábula singular onde'l pollín fai un papel de bastante importancia. Depués de que Xúpiter hubo tomáu posesión del imperiu del mundu y los mortales allegaron en tropiella a ufiertar inciensu nos sos altares, movíu'l dios de la so piedá prometió-yos atender al deséu qu'ellos formaren. Los homes pidieron el don d'una eterna mocedá ensin pasar enxamás al murniu estáu de la vieyera. Xúpiter encargó al pollín llevar esti don inestimable, pero sintiéndose aballáu averar a una fonte pa enfrescase. La culiebra que la guardaba dio a entender al pollín que pa beber, yera necesariu que-y venciera antes l'ayalga que llevaba. L'estúpidu animal nun tuvo dificultá en camudar por dellos suerbos d'agua un llicor más preciosu que'l néctar. Dende entós tienen les culiebres el privilexu de camudar de piel y de volver tomar tola frescura y puxanza de la mocedá, al pasu que los mortales tán suxetos como antes a la vieyera y la muerte.[7]

Aprovechamientu económicu[editar | editar la fonte]

Pollín usáu como animal de tiru.

Según rellación de Galeno, Mecenes foi'l primeru que punxo n'usu la carne d'esti animal ente los romanos. Los perses comieron esta carne prefiriéndola a la de la gacela, gustu que yera tamién el de los sos antepasaos. Oleario diz que nuna gran llacuada dada en 1656 por Cha-Abbas a los embaxadores, matáronse trenta y dos asnos selvaxes, que la so carne yera esquisita y pelo normal acutábase pa la mesa del monarca; y añade tamién que'l rei de Persia complacer nesta caza y qu'unviaba los pollinos que morriera a Isfahán a la cocina de la so corte. Hipócrates y Galeno miraben esta carne como indixesta y entá peligrosa, lo que nun torgar que Plinio y otros preconizaren la so eficacia contra la tisis, les enfermedaes cutanees, etc.; siquier paez que ye dura y insípida. Con tou, sirvió con frecuencia en tiempu de carestía y tamién se diz que delles vegaes sustituyó a la de tenral en ciertes llocalidaes de Francia; a lo último, foi la base de los salchichones de Boloña, buscaos polos llambionos; la del borriquillo, sobremanera selvaxe, asegúrase que ye muncho meyor.

D'antiguo, usar en terapéutica'l sangre, la fiel, la grasa, el bazu, los reñones, los testículos, los pelos, los cascos y hasta la orina y los escrementos de pollín contra una tremera d'enfermedaes, tales como les calentures, la ictericia, el paralís y la epilepsia. Tocantes a les Tablillas de hokiak, que los chinos llamen Ngo-kiaeo o Hoki-hao, que preparen según dizse, cola piel de pollín, nun son otra cosa que gelatina bien arumada. Con esta piel fáense tambores. L'exerciciu del pollín o aselación ufierta, con un pocu menos d'actividá, les mesmes ventayes que la equitación.[8]

Dende empiezos de la hestoria, los pollinos fueron utilizaos n'Europa, Asia y África pa tresportar cargues, tirar de carros y treslladar persones. A pesar de nun ser tan rápidos y fuertes como los caballos, el so caltenimientu ye menos costosu, tienen una gran resistencia y una llarga vida, y son más axiloses en terrenales abruptos ya irregulares que los caballos. Siguen siendo de crucial importancia económica en munchos países en víes de desenvolvimientu.

Los pollinos tienen una llarga reputación pola so neciura, pero esto debe a la mala interpretación de delles persones del so instintu de caltenimientu altamente desenvueltu. Ye difícil forzar a un pollín a faer daqué que contradiga los sos propios intereses. Son animales intelixentes, cautelosos, amistosos, juguetones y comenenciudos n'aprender. Una vegada que se ganara'l so enfotu pueden ser bonos compañeros en trabayu y recreación; por esta razón agora son comúnmente calteníos como mascotes en dellos países, onde'l so usu como animales de carga sumió. Tamién son populares por pasiar neños en dellos llugares turísticos y de recreación.

En países prósperos el bienestar de los pollinos, tantu na so casa como nel esterior, volvióse apocayá una esmolición y instaláronse dellos santuarios pa pollinos veteranos.[9]

Otra aplicación recuperada del pollín ye'l so usu como animal vigía frente a llobos y cimarrones.[10] El pollín, capaz de detectar la presencia de depredadores con mayor facilidá que'l ganáu, alerta con rebuznos de la so presencia sirviendo d'avisu tanto a ganaderos como a los mesmos animales colos que convive, tal ye'l casu de les vaques, que van protexer meyor a los sos xatos.

Los pollinos tamién son criaos pa consumir la so carne, que forma parte de la gastronomía de delles rexones d'España y países como China.

Situación actual[editar | editar la fonte]

Población mundial del pollín domésticu en 2003, espresada como porcentaxe de la so mayor población nacional (la China, con 8 499 000 exemplares).

Anguaño hai unos 44 millones de pollinos. La población de pollinos creció dende mediaos del sieglu XX. De 1961 a 1980 pasaron de 37 a 40 millones, calteniéndose estable hasta una rápida crecedera na segunda metá de la década de los ochenta.

N'África la población d'esta especie creció de 8,5 a 13,7 millones ente 1949 y 1997. Anguaño hai 5 millones de pollinos n'Etiopía, 1,69 millones n'Exiptu, un millón en Nixeria, 678 000 en Sudán, 611 000 en Malí, 455 000 en Burkina Fasu, 450 000 en Níxer y 300 000 en Kenia.

N'América Llatina hai 7,7 millones de cabeces anguaño, principalmente en Méxicu (3,25 millones), Colombia (710 000), Bolivia (720 000), Perú (520 000) y Venezuela (440 000).

N'Asia hai más de 20 millones de pollinos, unos 11 millones en China; el restu ta na so mayoría en Paquistán (3,9 millones) ya India (1,6 millones).

Hai países onde la población amenorgóse en gran midida hasta 1996, por diversu causes, como la modernización de los medios de tresporte; exemplos son Irán (que pasó de 2,16 millones a 1,4 dende 1976), Iraq (pasó en tres décades de 530 000 a 145 000), Turquía (escayó de 1,97 millones en 1966 a 800 000), Yeme (790 000 en 1976 a 500 000), Marruecos (1,2 millones en 1976 a 880 000), Sudáfrica (de 310 000 a 100 000 cabeces en solu diez años) y Brasil (de 1,46 millones a 1,37 dende 1976). Otra razón d'esti amenorgamientu son fames, seques, males condiciones de vida y guerres civiles como la d'Afganistán, que pasa de 1 325 000 animales nos años ochenta a 1 160 000 anguaño.

Pero l'amenorgamientu más drásticu diose n'Europa. Los pollinos pasaron de dos millones de cabeces a mediu millón en tres décades.[11] Les varies races autóctones españoles atópase en peligru d'estinción, cuantimás la raza zamoranu-lleonesa y la catalana. Esto favoreció l'apaición d'iniciatives[12] pal so defensa,[13] llegando inclusive a usalo pa fines dedicaos, en principiu, a caballos.[14]

El pollín na lliteratura y na cultura popular[editar | editar la fonte]

Estatua de Sancho Panza y el so ruciu en Madrid.

La llarga historia del usu de pollinos polos humanos significa qu'hai un gran almacenamientu de referencies culturales a ésti.[15]

  • Nes fábules d'Esopo la figura del pollín representa'l papel de los humildes en diverses situaciones: delles vegaes créese importante y los poderosos pónen-y nel so llugar como en el pollín y el lleón o el pollín y l'imaxe, anque tamién l'humilde pollín da dalguna lleición a los poderosos y los sobeyosos como en el pollín y el llobu o en el caballu y el pollín. Amás representa al compañeru confiáu que ye traicionáu por un amigu malintencionáu como en el pollín y la cabra o la rapiega y el pollín.
  • Los romanos tomaben l'alcuentru con un pollín como presaxu de calamidaes.
  • Nel cuentu Los músicos de Bremen ye'l pollín quien empieza'l grupu de músicos.
  • El pollín d'oru o Asinus aureus ye una atélite novela escrita pol autor llatín Lucio Apuleyo onde s'atopa'l célebre episodiu de Psiquis.
  • Nel folclor européu atopamos referencies al poder curatible de la cola de pollín en casos de tos ferina y picadures d'escorpión.
  • El pollín foi por enforma tiempu símbolu d'inorancia. Un exemplu pueden atopase en Suañu d'una nueche de branu de Shakespeare y na fábula de el pollín flauteru d'Iriarte. Pinocho ye otru exemplu claru, onde los neños que visitaben la isla de los xuegos convertir en pollinos por dexar los estudios pola diversión y la folganza. Por esti motivu dáse-y el calificativu peyorativu de pollín o pollín a una persona ignorante o de poca intelixencia.
Exemplar de pollín zamoranu-lleonés.
Yá dende la nacencia en Belén onde Xesús de Nazaré naciellu ta escoltáu por un pollín y por un güe acorde a dicir por antigües profecíes.
Mientres la Celebración del Domingu de Ramos, remémbrase la llegada a Xerusalén de Xesús de Nazaré montáu sobre d'un pollín y recibíu pol ensame con fueyes de palma, que les sos estatues procesionales son conocíes popularmente n'Andalucía como la borriquita. La fuxida a Exiptu tamién se representa al llombu d'un pollín y los pollinos apaecen mentaos munches vegaes na Biblia hebrea. La creencia de qu'una quexada d'esti animal foi l'arma homicida d'Abel ye sicasí falsa. La Xénesis nun esclaria'l mediu utilizáu por Caín pa dar muerte al so hermanu. Probablemente débase a un tracamundiu col pasaxe bíblicu onde Sansón acaba con un exércitu filistéu armáu con una quexada d'esi animal.

Hibridación con otros équidos[editar | editar la fonte]

Mular, híbridu ente pollín y yegua.

Un pollín puede ser cruciáu con una yegua y producir una mula (mular si ye machu), y un caballu puede ser cruciáu con una pollina y producir un burreñu. Dambos híbridos ente caballu y pollín son cuasi siempres maneros porque los pollinos tienen 62 cromosomes ente que los caballos tienen 64, polo que los híbridos tienen un númberu impar, 63, lo qu'enzanca la formación de gametos funcionales.

Cebrasno: híbridu ente pollín y cebra, nel zoolóxicu de Colchester, Inglaterra.

Históricamente produciéronse munchos más mulares que burreños, en primer llugar porque los mulares son mayores y más fuertes que los burreños, polo qu'interesaba más producilos, yá que nacen más grandes al ser les yegües mayores y tener mayores llibradures que dexen crecer más a los embriones. Tamién ye por cuenta de que los mulares producir con mayor facilidá porque la tasa de fecundación d'una yegua con un pollín ye mayor que la contraria. Como se comprobó nes cruces de los felinos, cuando nel númberu de cromosomes ye mayor nel machu la fertilidá interespecífica baxaba, al igual qu'asocede ente caballu y pollina. Amás, los pollinos amuésense más dispuestos a montar a les yegües que los caballos a les pollines por diferencies nel so comportamientu d'apareyamientu.

Los mulares son extraordinariamente dondos (al contrariu que les mules, que xeneralmente son más arisques), fuertes y resistentes, polo que se consideren unos animales particularmente pervalibles a la de llevar cargues pesaes mientres llargues distancies dende l'antigüedá, sobremanera en terrenes montascosos y desérticos; d'antiguo, solíen tresportar l'agua usada pol serviciu de bomberos p'apagar les quemes, yá que'l so desenvueltu sentíu de la obediencia prevalez inclusive sobre'l mieu natural al fueu; a esta carauterística de ser más resistentes que los sos proxenitores, que son nesti casu especies distintes, denominar puxanza híbrida.

Anque menos comunes, tamién se consiguieron híbridos de pollinos domésticos y delles especies de cebres, conocíos como ceburros o cebrasnos.

Pollinos de raza catalana.

Races españoles[editar | editar la fonte]

Esisten cuatro races de pollinos reconocíes n'España:

Espresiones rellacionaes[editar | editar la fonte]

  • Pollín cargáu de lletres; dicir del qu'estudió enforma y nun tien discernimiento, inxeniu nin travesura, especialmente pa los negocios y necesidaes de la vida *Cayese d'un

pollín o d'un pollín; reconocer un error, convencese de lo contrario que s'impugnaba *Pollín con oru, algamar tou; ¿qué nun algamar l'home ricu, entá cuando seya un burricu?

  • Pollín de Arcadia, llenu d'oru, y come paya; ¿de qué-y sirve'l so riqueza al que se da un tratu míseru, como los avaros?
  • Pollín de munchos, llobos comer; cosa al cuidu de munchos, ta como al de nengunu *Pollín

lerdo, tu vas dicir lo tuyo y lo ayeno; nin entá saben los indiscretos guardar los sos propios secretos

  • Pollín seya quien asno batea; repriende a los que dan emplegos a persones incapaces de desempeñalos
  • Pollín qu'entra en devesa ayena, va volver cargáu de lleña; el qu'entra en llugar vedáu, esponer a ser tundíu *A pollín

lerdo, arrieru llocu; remolón que se fai'l tontu, castigándose va dir llueu *Al pollín muertu, la cebada al rabu; suel llegar el remediu cuando yá nun ye tiempu d'ello *Bien sabe'l pollín en que la so cara o casa rebuzna; la demasiada familiaridá con inferiores, suel dar motivu a llibertaes o llaneces

  • Burlles col pollín, davos hai na barba col rabu; chances gastar nun convien, con quien finura nun tien *Cada pollín col so tamañu; cada cual col so igual
  • Do vieno'l pollín va venir l'albarda; colo principal va comúnmente lo accesorio *El

pollín que nun ta fechu a l'albarda, muerde l'atafarra; los que nun tán acostumaos a privaciones, suelen llevales bien mal

  • Mas quiero pollín que me lleve, que caballu que me derrueque; meyor ye contentase con un medianu estáu, qu'aspirar al peligru de los grandes puestos
  • Nun se fixo'l miel pa la boca del pollín; les coses delicaes solo pueden ser debidamente apreciaes polos que tienen gustu *Por

dar nel pollín, dar na albarda; confundir les coses ensin saber lo que se fai *Quien nun puede dar nel pollín, da na albarda; hai suxetos que nun pudiendo vengase na persona del so enemigu, vengar nes coses de la so pertenencia *Nun merques pollín de recuero, nin te cases con fía de mesoneru; ta bien espuestu a salir burlláu'l que toma una d'estos dos cuesas, polo andaes que se suponen

  • Nun ver siete sobre un pollín o trés nun pollín; ser percurtiu de vista.
  • Ye un burricu; frase con que se denota que dalgún ye d'enforma aguantadera o sufrimientu nel trabayu. Úsase más na acepción de ser un tontu, un fatu, un estúpidu.
  • Poner a dalgunu sobre un burricu; frase usada p'amenaciar col castigu d'azotes o falta pública *Puestu nel

burricu, igual da cientu que cientu y picu; dáu'l primer pasu en dalgún resolución ventureru, vencíu la torga que más cuesta, lo demás faise menos difícil.[18]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. Rossel, S., Marshall, F. et al. «Domestication of the donkey: Timing, processes, and indicators.» PNAS 105(10):3715-3720. March 11, 2008. Abstract
  3. Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes Opinion2007
  4. «El pollín más altu del mundu,» (inglés). Guinness World Records. Consultáu'l 8 de xunetu de 2016.
  5. Clutton-Brook, J. A Natural History of Domesticated Mammals 1999.
  6. Albano Beja-Pereira, "African Origins of the Domestic Donkey," in Science, 2004
  7. Diccionariu universal de mitoloxía.
  8. materia mercantil,+industrial+y+agr%C3%ADcola&hl=es Diccionariu de materia mercantil, industrial y agrícola, José Oriol y Ronquillo, 1851.
  9. Guillermo D. Llamera (31 d'ochobre de 2010). «L'últimu abellugu del pollín español». Consultáu'l 24 de xunetu de 2011.
  10. «Burros frente a llobos». La Gaceta de Salamanca (10 de mayu de 2011).
  11. Rexonal and world trends in donkey populations
  12. País, Ediciones El títulu=Reportaxe | Los burricos tienen quien los quiera (3 d'ochobre de 2005). El País. https://www.elpais.com/articulo/madrid/burricos/tienen/quien/quiera/elpepuespmad/20051003elpmad_19/Tes. Consultáu'l 1 de xineru de 2017. 
  13. «El Conceyu | Rute». Consultáu'l 1 de xineru de 2017.
  14. Internet, Unidá Editorial. «Un sevillanu llogra qu'un pollín faiga exercicios d'adomadura clásica de caballos | Andalucía-Sevilla | elmundo.es». Consultáu'l 1 de xineru de 2017.
  15. Afayada nuna tumba d'Exiptu 10 cadarmes d'estos animales
  16. La pallabra "ruciu".
  17. Cuatro notes sobre la poesía de Chesterton
  18. Diccionariu nacional o gran diccionariu clásicu de la llingua..., Ramon-Joaquin Dominguez, 1848

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]