Necrópolis de Guiza

De Wikipedia
Menfis y la so necrópolis - Zones de les pirámides dende Guiza hasta Dahshur
Patrimoniu de la HumanidáUNESCO
Les trés grandes pirámides: pirámide de Micerinos, pirámide de Kefrén y pirámide de Keops, de más cerca a más lloñe. En primer términu tán les denominaes pirámides de les reines.
Llugar  Exiptu
Criterios Cultural: i, iii, vi
Referencia 86
Inscripción 1979 (III Sesión)
Área Estaos árabes
Cambiar los datos en Wikidata

La Necrópolis de Guiza[1] atopar nel pandu de Guiza, al oeste de la población homónima, a unos venti quilómetros d'El Cairu, Exiptu. Empezó a utilizase mientres la segunda dinastía, habiéndose atopáu cerámica fechada nel reináu de Nynecher. Nella atopen les famoses pirámides construyíes polos faraones de la cuarta dinastía Keops, Kefrén y Micerino.

Historia[editar | editar la fonte]

Pandu de Guiza. Litografía publicada en 1846 (Biblioteca del Congresu).

La necrópolis de Guiza ye la mayor del Antiguu Exiptu, con enterramientos dataos dende les primeres dinastíes. El so rellumanza algamar mientres la cuarta dinastía, cuando s'alzaron la pirámide de Jufu (Keops), tamién conocida como la Gran Pirámide, la pirámide de Jafra (Kefrén) y la relativamente pequeña pirámide de Menkaura (Micerino), xunto con delles otres subsidiarias menores, templos funerarios, Templos del Valle, cais, calzaes procesionales y escaváronse fueses conteniendo barques solares ceremoniales; tamién s'esculpió na roca del pandu la Gran Esfinxe de Guiza.

Mapa d'Exiptu: Guiza.

Acomuñaos a estos monumentos reales atópense numberoses mastabes de miembros de la familia real, otres concedíes pol faraón a funcionarios y sacerdotes, y dellos monumentos de dómines posteriores rellacionaos col cultu a los antepasaos.

De les trés pirámides principales caltiénse la so nucleu, conformáu por bloques de piedra caliar, pero del so revestimiento, de caliar pulida o granitu rosado, solo queden dellos restos, pos estos bloques fueron utilizaos pa construyir edificios na cercana ciudá d'El Cairu.

La pirámide de Jafra (Kefrén) paez la más alta, pero ye por cuenta de que foi construyida sobre una zona más elevada del pandu de Guiza; en realidá ye la que s'axudica a Jufu (Keops) la de mayor altor y volume. La Gran Pirámide taba considerada na antigüedá una de les Siete maravíes del mundu, y ye la única de los siete qu'entá perdura.

A finales del Imperiu Antiguu, mientres la sesta Dinastía había en Guiza dellos cientos de tumbes.

Patrimoniu de la Humanidá[editar | editar la fonte]

En 1959, el conxuntu de Menfis colos sos necrópolis y campos de pirámides (Guiza, Abusir, Saqqara y Dahshur) foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá pola Unesco, col nome de Menfis y el so necrópolis - Zones de les pirámides dende Guiza hasta Dahshur. Ta catalogada de tipu cultural, (criterios i, iii, vi) con n° d'identificación 86.[2]

La necrópolis[editar | editar la fonte]

La necrópolis ocupa 160 km² a entrambos llaos d'un uadi: a un llau atópense les pirámides, con un ampliu campu ocupáu por mastabes de nobles al llau. Nun pandu tán los templos funerarios y l'esfinxe. Al otru llau del uadi, sobre unes llombes, hai más tumbes particulares.

Edificaciones de la necrópolis[editar | editar la fonte]

Mapa del pandu de Guiza.
  1. Gran Pirámide de Guiza
  2. Pirámide de Jafra
  3. Pirámide de Menkaura
  4. Templu funerariu de Jafra
  5. Templos funerarios de Jufu y Menkaura
  6. Pirámide subsidiaria de Jufu
  7. Templu del Valle de Jafra
  8. Templu del Valle de Menkaura
  9. Tumbes de la reina Hetepheres I
  10. Pirámide de Jentkaus I
  11. Pirámides de les reines de Menkaura
  12. Mastabas de cortesanos de Jafra
  13. Gran Esfinxe
  14. Templu de la Esfinxe #

Mastaba de Hemon

  1. Les mastabas occidentales
  2. Control d'entrada (actual)
  3. Los fosos de les barques solares
  4. Carretera d'accesu (actual)
  5. Tumbes hipogeos
  6. Almacenes de los artesanos Carretera d'accesu (actual)
  7. Nazlet el-Samman
  8. Calzaes procesionales
  9. Cantera de Menkaura
  10. Campusantu actual
  11. Tumbes hipogeos del sur
  12. Murios perimetrales
  13. Mastabas y tumbes hipogeos
  14. Campusantu de mastabas occidental
  15. Campusantu de mastabas oriental
  16. Mastabas y tumbes escavaes na roca.

Complexu funerariu de Jufu[editar | editar la fonte]

Planu de la necrópolis de Jufu.

Ta asitiáu al norte y ta formáu pola Gran Pirámide (o pirámide de Keops), les trés pirámides de les reines, una pirámide satélite, dos templos funerarios, el Templu del Valle, una carretera que xune dambes construcciones, tumbes o fueses con barques solares, mastabes de nobles y cortesanos y múltiples mastabas entamaes en tres cementerios. Ente estes mastabas alcuéntrase la tumba del constructor de la Gran Pirámide, Hemiunu.[nota 1]

Pirámide de Keops[editar | editar la fonte]

Interior de la Pirámide de Keops. Seición Sur-Norte: 1 - entrada; 2 - accesu abiertu por Al-Mamun, 3 - bloques de granitu pa cerrar l'accesu cimeru; 4 - pasiellu a la cámara soterraña; 5 - cámara soterraña; 6 - pasiellu d'accesu a la gran galería, 7 - cámara de la reina; 8 - pasiellu d'accesu a la cámara de la reina; 9 - gran galería; 10 - cámara del rei y cámares de descarga, 11 - antecámara; 12 - pasiellu que comunica la gran galería y la cámara soterraña, 7 y 10 - canales de ventilación.

Keops foi quien escoyó la zona de Giza de mano a construyir el so propiu complexu funerariu, a unos 40 quilómetros de la pirámide construyida pol so padre Sneferu. Pa evitar un enclín como la que sufrió la pirámide de Dashur construyóse una plataforma nivelada sobre la roca, dexando una masa de roca natural dientro de la pirámide, construyida con bloques de piedra caliar del llugar asitiaes en fileres horizontales. Tamién s'usó morteru de yelsu nes piedres del revestimiento pa facilitar el so desplazamientu. Finalmente, la obra revistir con piedra caliar blanca de Tura, anque anguaño namái queden dalgunes na base de la pirámide.[3]

Una vegada terminada la pirámide, el so perímetru se pavimentó, midiendo esti unos diez metros d'anchu, llegando hasta un muriu qu'abarganaba tola zona. D'esti pavimentu namái queda una parte del llau norte. L'interior de la pirámide tien trés cámares. Según la teoría de Ludwig Borchardt, que s'hubieren construyíu trés cuartos deber a cambeos nel diseñu mientres la realización de les obres. La cámara soterraña paez abandonada yá que nunca se llegó a rematar. A esta apuértase por un angostu pasaxe. La cámara de la reina atópase na exa central de la pirámide y ta casi terminada; como tuvo cerrada ye posible que sirviera p'asitiar una estatua del faraón. La cámara del rei ta revistida de bloques de granitu coloráu; sobre esta sala hai cinco cámares de descarga con un últimu techu inclináu que sirve pa distribuyir el pesu de la estructura. Esta construcción foi bien innovadora y nun hai precedentes d'una similar.

Pirámides de les reines[editar | editar la fonte]

Keops fixo construyir tres pirámides más, que s'envalora teníen de curiar les momies de les reines; construyir nel llau oriental de la gran pirámide. N'exiptoloxía, estes construcciones conocer coles denominaciones GIa, GIb y GIc: "G" de Giza, "I" de pirámide de Keops, y "a, b, c" pol orde en que tán dispuestes, de norte a sur. Les sos bases son rectangulares. Tocantes a les dimensiones, les sos arestes son la quinta parte de les de Keops y la rimada d'unos 52º. El nucleu interior yera gradiáu, con un númberu distintu de graes pa caúna. Les trés pirámides presenten restos del revestimiento que yera de piedra caliar pulida, y toes tienen un pasaxe interior, cerca de la exa central, p'aportar a la cámara funeraria. Tamién hai que destacar otra construcción funeraria: la tumba de Hetepheres I.

Campusantu occidental[editar | editar la fonte]

Coloriáu en rosa nel planu.
L'occidental ye'l campusantu más grande de la necrópolis y contién un ensame de mastabas que daten de la cuarta a la sesta dinastía. Estremáu en trés partes, los arqueólogos estremen:

  • El campusantu llamáu «n'escalera», asitiáu xunto a la pirámide y compuestu principalmente poles tumbes de los sacerdotes que s'ocupaben de los cultos funerarios.
  • La zona llamada «pueblu de mastabas», onde s'atopa la meyor construyida, la del chaty de Jufu Hemiunu (G4000), y la mayor de toes, la G2000.
  • A lo último, hai un nucleu de pequeñes mastabas nel estremu oeste.

Campusantu sur[editar | editar la fonte]

Coloriáu n'azul nel planu.
Allugáu xusto al sur de la Gran Pirámide de Jufu, ta apoderáu por nueve grandes mastabas, dalgunes de les cualos fueron atribuyíes a personaxes del reináu de Menkaura. Ente estes tumbes hai tamién dalgunes que daten de la quinta y la sesta dinastía. Nel sureste d'esti campusantu, ta la impresionante mastaba del chaty de la quinta dinastía, Seshemnefer IV. L'accesu ye al traviés d'una rampla flanqueada por dos obeliscos, y l'entrada tien dos columnes.[4]

Campusantu oriental[editar | editar la fonte]

Coloriáu en verde nel planu.
Esta parte de la necrópolis taba acutada a les tumbes de miembros de la familia real, y ta asitiáu xunto a les pirámides de les reines. Ente les mastabas atópense les de los fíos de Jufu, Kauab (G7120 y G7110), Dyedefhor (G7220 y G7210) y Jufujaf (G7140 y G7130), ente otros. Na mastaba G7340 atopóse un sarcófagu de piedra caliar decoráu con motivos de fachada de palaciu. La mastaba d'Anjaf y la so esposa Hetepheres (G7510) ye la más grande, y apodera l'estremu oriental de la necrópolis. Mientres el so escavación atopó un bustu de Anjaf de piedra caliar pintada que se considera una obra maestra de la estatuaria del Antiguu Imperiu.

Complexu funerariu de Kefrén (Jafra)[editar | editar la fonte]

El complexu funerariu de Jafra ta muncho meyor calteníu que'l de Jufu, ya inclúi un formosu templu revistíu con granitu rosa d'Asuán y conectáu col Templu del Valle per un llargu camín pavimentado de 495 metros.[5] Al sur de la pirámide atopa la pirámide satélite, cinco fosos con barques solares y más d'un centenar de grandes habitaciones, consideraes almacenes o talleres al serviciu de los artesanos.

Pirámide de Kefrén[editar | editar la fonte]

La pirámide de Kefrén ta alliniada cola del so padre Keops en direición al suroeste. Ye daqué más pequeña anque puede paecer más alta por tar asitiada nun terrén más eleváu. Colos sos 143,5 metros ye la segunda pirámide más grande d'Exiptu. Nel esterior, na zona cimera del so vértiz, caltiénse'l revestimiento de piedra caliar de Tura. Tamién se reparen restos del revestimiento de granitu xunto a la base. Na cara norte hai dos entraes con un pasiellu descendente: unu empieza a 11,50 metros del nivel de la base y l'otru, práuticamente, ta asitiáu a nivel del suelu. La estructura interior ye abondo distinta de la de Keops y paezse más a la de Djedefra, en Abu Roash. El pasaxe inferior dexa llegar a un pasiellu horizontal de 1,7 metros d'altor. Avanzando pol corredor, na esquina, hai una cámara con un techu en rimada que, supónse, sirvía p'almacenar les ufriendes. Siguiendo'l pasiellu, n'ascensión, llegar a la interseición col otru pasiellu de la entrada cimera: nesti puntu dambos conflúin na cámara sepulcral. El techu ta inclináu, con vigues de piedra, y el sarcófagu ye de granitu negru con una tapa de dos pieces. En 1818, Belzoni pudo entrar na cámara pero la momia del faraón yá nun taba, y nel el so llugar había restos de güesos d'un güe. L'exiptólogu Rainer Satldemann suxurió qu'estos güesos podíen ser una ufrienda posterior depositada nel sarcófagu, dempués de que fuera robáu'l cuerpu del faraón.[6]

Templu del Valle[editar | editar la fonte]

Estatua de Kefrén atopada nel Templu del Valle.

El Templu del Valle alcuéntrase al llau de la Gran Esfinxe. Ta nun bon estáu de caltenimientu, coles pilastres y dinteles casi intactos. L'edificiu ta construyíu con grandes bloques de piedra caliar procedentes de canteres de la zona, revistíos con granitu rosado d'Asuán, asitiáu a unos ochocientos quilómetros de la obra. La so planta ye cuadrada y cada llau mide pocu más de cuarenta metros. Los dos entraes del templu taben flanqueadas por dos esfinxes, que paecen lleones, caúna d'ocho metros de llargu, y les batientes de les puertes de xuru yeren de madera de cedru. En 1860 l'arqueólogu francés Auguste Mariette afayó, ente otres, la famosa estatua de Khefren so la proteición de Horus, realizada en diorita verde, qu'anguaño s'atopa nel Muséu Exipciu d'El Cairu.[7] La escultura tien 168 centímetros d'altor y alcuéntrase casi intacta. Kefrén cúbrese la cabeza col pañuelu real, el «nemes», y na parte posterior un ferre, la representación de Horus, protexer coles sos ales. Ta sentáu sobre un tronu que tien los dos brazos con forma d'un lleón; a los llaos, apaez el "sematauy" símbolu de la unificación del Alto y el Baxu Exiptu.

Complexu de la Gran Esfinxe[editar | editar la fonte]

Gran Esfinxe y templu de cultu.

La Gran Esfinxe ye una estatua tallada nun saliente de roca caliar del pandu de Guiza. Mide unos 57 metros de llargor y venti d'altor.[8] Supónse que pertenecía al complexu funerariu de Jafra, a quien representaría.

Al pie de ella hai un templu pal so cultu, construyíu mientres l'Imperiu Antiguu, y otru más al norte, frente a la esfinxe, llevantáu mientres l'Imperiu Nuevu. Dambos tán comunicaos cola pirámide de Jafra por una calzada procesional.

Tutmosis IV (1425 - 1417 e. C.) restaurar. Cuando xubió al tronu construyó una capiya ente les pates del lleón y añadió un gran cercu de granitu na parte central, llamada Cercu del Suañu. La obra narra la historia de Tutmosis IV, cuando yera príncipe, que nuna espedición de caza quedóse dormíu cerca de la esfinxe y en suaños apaecióse-y la esfinxe y ufiertó-y el tronu del Alto y el Baxu Exiptu pero pidiendo a cambéu que reparara'l monumentu. Nel cercu tamién pueden vese grabaes les ufriendes y llibaciones feches por Tutmosis IV a la esfinxe. El so cultu alicar mientres la dinastía XVIII. Amenhotep II construyó un templu nuevu en partir nordés, que ta dedicáu a la esfinxe, como Horemjet (Horus nel horizonte). Ente otros cercos que s'asitiaron con ocasión de les visites de la realeza, mientres esta dinastía, y más tarde mientres l'Imperiu Nuevu, hai inscripciones que se refieren al santuariu de la Esfinxe como Setepet (L'escoyíu).[9]

Complexu funerariu de Micerino (Menkaura)[editar | editar la fonte]

El conxuntu tien los diversos componentes d'un complexu piramidal. La pirámide del faraón, el templu pal cultu del difuntu rei asitiáu na cara esti de la pirámide y un Templu del Valle, conectáu por una calzada procesional de 600 m. Esti camín ta alliniáu cola exa de la pirámide, non como les de los sos antecesores que formaben un ángulu. Alredor atópense otres tumbes de príncipes o reines.

Amás de les trés pirámides de les reines construyíes al sur de la del faraón, al sureste del templu funerariu hai una necrópolis pa los sacerdotes destinaos al cultu del rei, xunto a la cantera que s'utilizó pa la construcción de los monumentos. El cultu a Menkaura caltener mientres tou en Imperiu Antiguu.

Pirámide de Micerino[editar | editar la fonte]

La pirámide de Micerino ta allugada nun estremu del pandu de Giza, en direición escontra'l sur. Ye la más pequeña de les trés pirámides principales. N'el so complexu utilizó piedra caliar y revestimientos de granitu coloráu que yera un material más costoso. La entrada ta asitiada na cara norte. Tien un pasaxe descendente, que presenta un enclín de 26º y un llargor de 31 metros. El pasaxe conduz a una cámara llamada cámara de los paneles, pola esistencia d'una serie de puertes falses; dende equí, por un pasaxe horizontal, llegar a una antecámara rectangular, onde hai otru pasaxe ascendente escontra'l centru de la pirámide, pero que ta inacabado porque s'abandonó la so construcción. Na parte central del suelu d'esta antecámara ta la cámara sepulcral a la que s'apuerta por un pasaxe bien curtiu. La cámara sepulcral ye un espaciu rectangular escaváu na roca, pero con un techu de granitu curvado. A la derecha, antes d'entrar na cámara, hai una sala con seis nichos escavaos bien fondamente nes parés norte y este. El sarcófagu de basaltu que s'afayó na cámara sepulcral perdióse cuando yera tresportáu a Inglaterra una y bones el barcu Beatrice naufragó frente a les mariñes de Cartaxena (España) el 13 d'ochobre de 1838. Tamién s'atopó un sarcófagu de madera que contenía dellos restos de güesos, pero estos dataos con fecha bien posterior al reináu de Micerino, unos mil ochocientos años más tarde.

Complexu funerariu de Jentkaus[editar | editar la fonte]

Complexu funerariu de Jentkaus I.

Hai otra necrópolis que ta instalada al norte de la calzada de Menkaura, apoderada pola tumba de reina Jentkaus I, a la que dacuando se menta como la Cuarta Pirámide de Guiza. Tien un pequeñu templu funerariu al este de la tumba, accesible por una calzada que la xune al desembarcadero asitiáu xunto al Templu del Valle de Menkaura. Nun hai restos d'un Templu del Valle propiu, lo que suxure que la reina tuvo que compartir el de Menkaura.

Al pie de la calzada construyó una ciudá de sacerdotes, que s'estiende pol desiertu alredor d'unes tierres de cultivu. Pola cerámica atopada, sábese que la reina recibió cultu mientres les dinastíes quinto y sesto. Paez clara la intención de destacar la importancia de Jentkaus, pariente de los últimos faraones de la cuarta dinastía y nexu d'unión colos de la quinta, al casase con Userkaf y llexitimar el so ascensu al tronu como Gran Esposa Real.

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Lema «Guiza», Diccionario panhispánico de dudas, 2005.
  2. Datos na llista de la UNESCO.
  3. Lehner 2003: pàg.109
  4. Aufrère, Golvin y Goyo: op. cit., páx. 36.
  5. Maragioglio y Rinaldi: op. cit., páx. 5.
  6. Lehner 2003: pàg.124
  7. Lehner 2003: pàg.126
  8. Vazquez Segura, M.L. y co.: Historia de la Cultura. p. 78.
  9. Lehner 2003: pàg.132

Notes[editar | editar la fonte]

  1. Los restos del templu fueron afayaos mientres la construcción d'una carretera que xune Guiza con El Cairu. Caltener nel so llugar y son visibles nel centru d'un pequeñu parque que se creó al so alredor.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

  • Lehner, Dr. Mark, "The Complete Pyramids," Thames & Hudson (1997). ISBN 0-500-05084-8
  • Manley, Bill (Ed.), "The Seventy Great Mysteries of Ancient Egypt". Thames & Hudson. ISBN 0-500-05123-2
  • "Mysteries of Egypt" National Geographic Society, 1999. ISBN 0-7922-9752-0
  • Aufrère, Sydney; Golvin, Jean-Claude y Goyon, Jean-Claude (1997). L'Égypte restituée. Ed. ERRANCE. ISBN 978-2-87772-148-6.
  • Maragioglio, Vito y Rinaldi, Celeste (1966). L'Architettura delle piramidi menfite parte V Le Piramidi di Zedefrâ y di Chefren. Ed. Artale.
  • Wirsching, Armin, "Die Pyramiden von Giza - Mathematik in Stein gebaut," Books on Demand (2nd ed. 2009). ISBN 978-3-8370-2355-8

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Artículu de traducción automática a partir de "Necrópolis de Guiza" que necesita revisión. Quita l'avisu cuando tea correxíu.