Orina

De Wikipedia
Mexa

Una muestra d'orina humana.
Llatín urina
Sistema urinariu
[editar datos en Wikidata]

La orina (del llatín urina) ye un líquidu aguaciento tresparente y amarellentáu, de golor carauterístico, secretado polos reñones y esaniciáu al esterior pol aparatu urinariu. La orina puede sirvir pa determinar la presencia de delles enfermedaes. Nos llaboratorios clínicos embrívese o o uri. N'español, los prefixos de toles pallabres rellacionaes cola orina son uri- y uro-.

Dempués de la producción d'orina polos reñones, ésta percuerre los uréteres hasta la vexiga urinaria, onde s'almacena y dempués ye espulsada al esterior del cuerpu al traviés de la uretra, por aciu la micción.

Funciones de la orina[editar | editar la fonte]

Les funciones de la orina inflúin sobre la homeostasis poles siguiente razones:

Composición de la orina[editar | editar la fonte]

Nos seres humanos, la orina normal suel ser un líquidu tresparente o amarellentáu. Esaníciense aproximao 1,4 llitros d'orina al día. La orina normal contién un 95 % d'agua, un 2 % de sales minerales y 3 % d'urea y ácidu úrico, y aproximao 20 g d'urea por llitru. Cerca de la metá de los sólidos son urea, el principal productu de degradación del metabolismu de les proteínes. El restu inclúi nitróxenu, cloruros, cetosteroides, fósforu, amoniu, creatinina y ácidu úrico.

  • Composición de la orina en g/100 ml de fluyíu:
Urea: 2,0
Ácidu úrico: 0,05
Sales inorgánicos: 1,50

El analís d'orina y l'urocultivo pueden ayudar al diagnósticu de delles enfermedaes.

Color de la orina[editar | editar la fonte]

La orina varia n'apariencia, dependiendo principalmente del nivel de la hidratación del cuerpu, según otros factores. La orina normal ye una solución tresparente que va dende casi incolora a ámbare, pero xeneralmente tien un color mariellu maciu.

Conteníos anormales de la orina[editar | editar la fonte]

Cristales d'urato d'amoniu na orina: corpúsculos de color café amarellentáu con espículas llargues ya irregulares. Considérense patolóxicos namái si apaecen n'orina recién emitida.

Producción de la orina nel cuerpu humanu[editar | editar la fonte]

Inclúi les siguientes etapes:

Filtración glomerular[editar | editar la fonte]

Tien llugar nuna de les múltiples nefrones qu'hai nos reñones, concretamente nos glomérulos. El sangre, al llegar a les nefronas, ye sometida a gran presión qu'estrayi d'ella agua, glucosa, vitamines, aminoácidos, sodiu, potasiu, cloruros, urea y otros sales. Esto equival aproximao al 20 % del volume plasmático que llega a esa nefrona, aproximao 180 litro/día, que ye 4,5 vegaes la cantidá total de líquidos del cuerpu, polo que nun se puede dexar la perda de toos estos líquidos, pos en cuestión de minutos l'individuu acusaría una deshidratación grave.

Reabsorción tubular[editar | editar la fonte]

Cuando esti peneráu ricu en sustancies necesaries pal cuerpu pasa al túbulo contorneado proximal, ye sometíu a una reabsorción de glucosa, aminoácidos, sodiu, cloruru, potasiu y otres sustancies. Esta equival, aproximao, al 65 % del peneráu. Anque la mayor parte absorber nel túbulo contorneado proximal, esti procesu sigue nel asa de Henle y nel túbulo contorneado distal pa les sustancies de reabsorción más difícil. Los túbulos son impermeables al peneráu de la urea.

Escreción[editar | editar la fonte]

Nel túbulo contorneado distal ciertes sustancies, como la penicilina, el potasiu ya hidróxenu, son escretaes escontra la orina en formación. Cuando la vexiga ta llena, el sistema nerviosu recibe la señal d'eliminación d'orina.

Términos rellacionaos[editar | editar la fonte]

  • Anuria, falta de producción d'orina.
  • Oliguria, amenorgamientu del volume d'orina per debaxo del normal (1,4 l/día).
  • Retención urinaria, imposibilidá d'eliminación de la orina acumulada na vexiga urinaria.
  • Infeición urinaria, esistencia de xermes na orina por causa d'infeiciones na uretra, etc...

Usos[editar | editar la fonte]

La orina, al ser un refugaya orgánica, pue ser utilizada como fertilizante orgánicu, yá que contién nutrientes útiles pa les plantes, como grandes cantidaes de nitróxenu en forma d'urea y una pequeña cantidá en forma d'ácidu úrico. Tamién contién potasiu amás d'otros nutrientes necesarios en menor cantidá como'l magnesiu y el calciu toos ellos d'asimilación rápida.

La orina por sigo sola nun ye una solución nutriente completa que pueda utilizase, por casu, en hidroponía, pos escarez de fósforu; en casu de ser usada, tien de complementase, por casu, con guanu.

La composición de la orina varia según l'alimentación. La producida por animales herbívoros suel ser más alcalina, contién más potasiu y menos nitróxenu, y ye la más fayadiza pa usar como fertilizante. La orina humana contién más sodiu, que les plantes nun precisen en grandes cantidaes, polo que podría perxudicales. El nitróxenu atópase principalmente en forma d'urea, que se convierte abondo rápido en amoniacu. Si la concentración de nitróxenu ye escesiva, puede perxudicar a les plantes. Los microorganismos del suelu converten parte del nitróxenu en nitratos y nitritos.

La orina contién menos bacteries que la cuspia o les heces, y ye posible almacenala mientres un tiempu por que el aumentu de pH, al formar amoniu, destruya los axentes patóxenos que pueda haber.

Anque al poco tiempu de ser espulsada la orina güel enforma a amoniacu, al utilizala como abonu en dosis fayadices piérdese'l golor, una y bones el metabolismu normal de les plantes y los microorganismos deber esaniciar.

Yá na antigüedá yera costume utilizar la orina pa llavase los dientes. Esti tipu d'orinoterapia reparar los romanos, por casu, cuando conquistaron la península ibérica ente los pueblos del norte (cántabros, galaicos, etc.). Ello ye que la orina de Lusitania llegó a convertise nun bien bien apreciáu na metrópolis romana, onde se comercializaba a bon preciu, anque ésta usábase principalmente para blanquiar la ropa.

Analís d'orina en toxicoloxía[editar | editar la fonte]

Por cuenta de que toles drogues se secretan en mayor o menor midida al traviés de la orina, ye posible detectar si dalguna persona consumió dalgún tipu de droga analizando esti fluyíu biolóxicu.[1] Nun hai una regla xeneral pa saber mientres cuánto tiempu puede detectase una droga n'orina, yá que nun puede detectase una droga por tiempu indefiníu, una y bones esta ye metabolizada y esaniciada pol organismu de manera natural. Sicasí, esto nun asocede de momentu, eso depende principalmente del tipu de droga consumida y del tiempu que l'individuu tuviera inxiriendo dicha droga, y tamién depende de la edá, xéneru y l'estáu de salú de la persona.

Polo xeneral les drogues pueden ser detectada na orina mientres dellos díes hasta delles selmanes. El tiempu pa la detección en sangre ye muncho más curtiu comparáu cola orina, por ello l'analís de drogues n'orina llevar a cabu si esiste un barruntu de dopaxe, principalmente en deportistes. Tamién puede emplegase en criminalística pa detección de drogues illegales n'individuos arreyaos en dalgún delitu.[2]

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. «Exame toxicológicu: MedlinePlus enciclopedia médica». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.
  2. «Exame toxicológicu». Consultáu'l 20 de xunetu de 2016.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Como fertilizante[editar | editar la fonte]