Cancún

Coordenaes: 21°09′41″N 86°49′29″W / 21.1614161°N 86.8248111°O / 21.1614161; -86.8248111
De Wikipedia
Cancún
Alministración
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáu Quintana Roo (es) Traducir
Conceyu Benito Juárez
Tipu d'entidá llocalidá de Méxicu[1]
Nome oficial Cancún (es)
Nome llocal Cancún (es)
Códigu postal 77500–77539
Xeografía
Coordenaes 21°09′41″N 86°49′29″W / 21.1614161°N 86.8248111°O / 21.1614161; -86.8248111
Cancún alcuéntrase en Méxicu
Cancún
Cancún
Cancún (Méxicu)
Altitú 5 m[2]
Demografía
Población 888 797 hab. (2020)
Porcentaxe 100% de Benito Juárez
100% de Quintana Roo (es) Traducir
0.71% de Méxicu
Más información
Fundación 20 abril 1970
Prefixu telefónicu 998
Estaya horaria UTC−05:00
Llocalidaes hermaniaes
cancun.gob.mx
Cambiar los datos en Wikidata

Cancún (maya: kaan y kun trubiecu o nial de culiebres) ye una ciudá nel estáu de Quintana Roo, siendo cabecera del conceyu de Benito Juárez, allugar nel oriente de Méxicu, a más de 1700 km de la Ciudá de Méxicu.[ensin referencies] Ye la ciudá más poblada del estáu con 628 306 habitantes según últimos censos del Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía nel 2010. Considerada un destín turísticu de nivel internacional, con certificación de la Organización Mundial del Turismu,[3] el proyeutu del so desenvolvimientu empecipió operaciones en 1974 como Centru Integralmente Entamáu, pioneru de Fonatur (Fondu Nacional de Fomentu al Turismu), antes conocíu como Infratur.

En pocos años, tuvo un notable tresformamientu, yá que, de ser una islla de pescadores arrodiada de selva virxe y sableres desconocíes, anguaño ye, xunto con Acapulco, el centru turísticu mexicanu más reconocíu nel mundu, del estáu de Quintana Roo. La Organización Mundial del Turismu (OMT), al traviés de la Fundación OMT-Themis concedió'l premiu Lo Meyor de lo Meyor "a la excelencia y la gobernanza" al Fideicomiso de Promoción Turística de Cancún el 3 de febreru de 2007. Cancún convertir d'esta forma nun organismu responder# por pol Departamentu d'Educación y Xestión de la Conocencia de la OMT. Anguaño Cancún ye'l destín que recibe más turistes internacionales de Méxicu, xunto cola Ciudá de Méxicu y la Riviera Maya. Amás l'Aeropuertu Internacional de Cancún ye'l segundu con más movimientu de pasaxeros, lo que convierte a Cancún n'unu de los principales destinos turísticos de Méxicu.

Cancún atópase estremáu en cinco zones, Islla Cancún ye la primera y más importante Zona Hotelera, onde se concentra la mayor parte de les sableres y actividaes turístiques, la Zona Urbana onde habita'l gruesu de la población, Puertu Juárez ye la tercer zona, atopamos dos muelles principales pa embarcase y cruciar a Islla Mujeres, allugada a tan solo 7 km frente al puertu, Franxa Ejidal ye una zona d'asentamientos distribuyíos de forma irregular na parte norte de la ciudá, nes llendes municipales d'Islla Mujer y Alfredo V. Bonfil.

Toponimia y escudu[editar | editar la fonte]

Fonte alusiva al escudu de Benito Juárez, Avs. Cobá y Náder.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Esisten dos versiones sobre l'orixe del nome, dependiendo de la pronunciación maya: la primer versión ye «nial o olla de culiebres» . Esto debe a que la islla de Cancún tien forma de "7", y nel amanecer aparenta una forma de culiebra dorada, pol reflexu del Sol.[4]

Escudu[editar | editar la fonte]

Un escudu del conceyu de Benito Juárez, que tamién representa a la ciudá de Cancún, foi creáu pol diseñador gráficu californianu d'orixe mexicanu Joe Vera, dempués d'un concursu convocáu por Fonatur.[5] Estremar en trés partes: el color azul simboliza'l mar Caribe; el mariellu, l'arena, y el colloráu, los rayos del Sol.[6]

Xeografía[editar | editar la fonte]

Allugamientu[editar | editar la fonte]

Edificios en construcción
Vista aérea de la Islla Cancún, dende lo alto de la Torre Escénica, a más de 80 metros d'altor, en mayu del 2008.
Llaguna Nichupté
Atapecer en Cancún

Cuenta con una zona metropolitana de más de 676 000 habitantes (según datos del Censu de Población y Vivienda de 2010). Les sos coordenaes xeográfiques son 21°09′38″N 86°50′51″W / 21.16056°N 86.84750°O / 21.16056; -86.84750, y la so altitú va dende 1 a 8 msnm, por cuenta de una rimada que crez d'este a oeste, paralela a tola ciudá. Allugar a una distancia d'unos 370 km de la capital del estáu de Quintana Roo —Chetumal—, a 70 km de Playa del Carmen; y colinda escontra l'este col mar Caribe, al norte col conceyu d'Islla Mujer, al oeste col conceyu de Lázaro Cárdenas, y al sur col conceyu de Solidaridá. La estensión del conceyu de Benito Juárez ye de 1664 km² y cuenta con 22 km de mariña.

Cancún atópase allugada al nordeste de la península de Yucatán, y pola mariña puede reparase claramente Islla Mujer, asitiada al este, a 7 km de distancia na llamada Badea de Muyeres, zona que crucien diversos barcos y llanches que tresporten tol día a los pobladores de la islla escontra la parte continental.

Fernando Martí Brito, cronista oficial de Cancún, primeramente estremó a Cancún en tres zones, o trés "Cancunes", xeográfica y socialmente falando (datos de 1985).[7] Anguaño, Cancún atópase estremáu en cinco zones principales, perfectamente identificables pal gobiernu municipal y la sociedá cancunense:

Zona Hotelera La primera y

más importante ye la Islla Cancún o Zona Hotelera, onde se concentra la mayor parte de les sableres y actividaes turístiques poles que ye reconocíu esti destín. Islla Cancún ye una llingua de tierra en forma de "7", con una estensión de 23 km. La islla, qu'alluga la mayor parte de los hoteles y sableres, amás de zones residenciales como "Islla Dorada", "Bay view Grand", "Les Foles", el campu de golf Pok Ta Pok y l'entrada a la esclusiva zona de "Puertu Cancún" el residencial más ambiciosu ya importante de la ciudá, ta xunida al continente por trés pontes: la ponte Calinda nel km 4, la ponte de Club Med nel km 20 y la ponte Nizuc nel km 22. La zona hotelera arrodia nel interior del "7" al sistema lagunar Nichupté, compuestu de siete cuerpo d'agua: Llaguna Bojórquez, Cuenca del Norte, Cuenca Central, Cuenca Sur, Ríu Inglés, Del Amor, y Laguneta del Mediterraneu.

Zona urbana

La segunda ye'l centru de la ciudá, la zona urbana onde habita'l gruesu de la población cancunense y atópase estremáu en colonies, fraccionamientos, supermanzanes o rexones, zones regulares perfectamente delimitadas por cais y aveníes pavimentadas, que cunten colos servicios básicos de lletricidá, agua potable, serviciu telefónicu y drenaxe. Equí alcuéntrense la mayor parte de les instituciones polítiques, educatives, culturales y de servicios de la ciudá.

Puertu Juárez
La tercer zona, llamada enantes Tamtamchen, onde atopamos dos muelles principales pa embarcase y cruciar a Islla Mujer, allugada a tan solo 7 km frente al puertu, que ta dedicáu na so mayor parte a la pesca. Cuenta con una congeladora principal y restoranes onde puede esfrutase de pexe y mariscos frescos. Puertu Juárez ta subdividíu en tres polígono (árees urbanes delimitadas pol gobiernu municipal): la supermanzana 86, qu'alluga'l fraccionamiento Villes Playa Blanca y llega hasta les ruines de El Meco, xusto na llende col conceyu d'Islla Mujer. Frente a dicha demarcación atopa sablera Del Neñu, una de les 10 sableres públiques de Cancún. Los otros dos polígonos, les supermanzanas 84 y 85 alluguen a la mayor parte de la población, qu'anguaño s'envalora en 4.500 habitantes. Nelles habiten pescadores y dellos trabayadores, la mayoría de los cualos viven en palapas asitiaes a una banda de terracerías. Esa zona tamién dexa entever una infinidá de locales comerciales que tuvieron la so puxanza hasta la década de los 80, y que güei tán dafechu abandonaos. Inclusive, mientres la década de los 80 el gobiernu municipal mandó construyir unes arcaes en dambes bandes de l'avenida principal pa resaltar la imaxe urbana.[8] El so actual abandonu urbanu y social fai que tanto locales como visitantes usen esti puertu solu pa treslladase a Islla Mujer o comer en dalgún de los sos restoranes.
Franxa Ejidal
Zona d'asentamientos distribuyíos de forma irregular na parte norte de la ciudá, nes llendes municipales d'Islla Mujer. Conformar terrenes irregulares ocupaos pela parte más probe de la población, na so mayoría inmigrantes d'otros estaos de la república. Anguaño delles zones de la franxa ejidal tán regularizándose adulces con ayuda del gobiernu, anque debíu a la crecedera de Cancún, cada vez s'aumentar el tamañu de la zona ejidal.
Alfredo V. Bonfil
La quinta zona, ye una de les trés delegaciones del conceyu Benito Juárez, el ejido Alfredo V. Bonfil, una población que nació orixinalmente de colonos orixinarios del norte del país, cola misión de contribuyir al aumentu demográficu de Quintana Roo p'algamar la categoría d'estáu llibre y soberanu en 1974. Allugar a 8 km del centru de Cancún, sobre la carretera federal 307 que va al aeropuertu internacional y a la Riviera Maya.

Relieve y ecosistemes[editar | editar la fonte]

Sableres de Cancún.
Zona Costera

La Zona Costera ye una franxa d'arena blanca que percuerre les costes toa esti conceyu y ye la principal atraición turística de la ciudá. De norte a sur atopamos sableres públiques dende Puertu Juárez (Sablera del Neñu, o Sablera Neños) hasta llegar a la Zona Hotelera, onde esisten nueve sableres públiques con accesos señalaos a lo llargo de los 22 km de la islla: del km 0 al 22: Sablera les Perlles, Sablera Llagosta, Playa Tortugues, Playa Caracol, Sablera Chac mool, Sablera Marlín, Playa Ballenes, Sablera Delfines (el famosu Mirador) y Sablera Nizuc.

L'accesu a la restante franxa de sableres foi acutada poles diverses cadenes hoteleres, polo que solo se puede aportar a otros puntos caminando sobre la mesma sablera dende cualesquier d'estos accesos.
Carauterístiques de la vexetación
Fauna [[Archivu
Quiscalus

mexicanusMPCCA20061226-0567B.jpg|thumb|left|El zanate mexicanu, güéspede permanente de Cancún.]]

Iguana rayada, qu'habita nel estáu de Quintana Roo.
Un datu interesante ye'l casu de l'ave Quiscalus mexicanus, meyor conocíu como zanate, pich o cau. Esti páxaru de color negru, convirtióse nuna plaga en tola ciudá, esto por cuenta de la so gran adaptabilidá y vezos. En contautu estrechu col home, el quiscal apoderóse de numberoses árees pa la so anidación, y ye común ver volar decenes de parvadas de cau al tapecer y escuchar a lo llargo de tola avenida Tulum (ya inclusive nel aeropuertu internacional) los sos estridentes cantares antes de dormise sobre los árboles de los camellones.
Tamién s'atopen animales como'l venado de cola blanca —en peligru d'estinción—, tapir, tepezcuintle y boa, ente otros.

Clima[editar | editar la fonte]

Cancún ta asitiáu na mariña oriental del continente, polo que recibe la influencia de corrientes marines calientes, principalmente la corriente del golfu de Méxicu, que favorez un clima templao y lluvioso. El clima predominante del conceyu Benito Juárez inclúyese dientro del grupu A, del tipu Aw, que ye templáu subhúmedo, con agües tol añu, anque más abondosos pel branu.

La temperatura medio añal bazcuya ente 25.5 graos centígrados. El total añal de les agües bazcuya ente los 1000 y 1300 milímetros. Predominen los vientos del este y sureste; mientres el branu la zona vese afeutada por nubes tropicales y ciclones. La temporada de furacanes empieza a mediaos de xunu; los meses más afeutaos son setiembre y ochobre.

  Parámetros climáticos permediu de Cancún (Aeropuertu Internacional de Cancún: MMUN) 
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 28.3 29.4 30.7 32.2 33.5 33.7 34.3 34.8 33.7 31.6 29.8 28.6 31.7
Temperatura media (°C) 24.1 24.8 25.8 27.4 28.7 29.2 29.5 29.7 29 27.5 25.9 24.5 27.2
Temperatura mínima media (°C) 19.8 20.3 21.0 22.6 23.9 24.7 24.8 24.6 24.3 23.3 21.9 20.5 22.6
Fonte: Serviciu Meteorolóxicu Nacional (1951–2010)[9]
Ocaso sobre la llaguna Nichupté. Ye bien prestosu pa locales y turistes atopase con estos paisaxes nuna zona tropical como Cancún.

Demografía[editar | editar la fonte]

Plantía:Población histórica Cancún ye una ciudá ciudadanu del mundu cosmopolita. La so recién creación y desenvolvimientu provocó hasta güei un amiestu d'habitantes de diverses rexones de Méxicu y otros países, esto por cuenta de les numberoses ufiertes de trabayu que presenta nos rubros turísticos. Sicasí, por cuenta de la rexón na que s'atopa, ye identificada enforma col folclor, gastronomía y costumes del vecín estáu de Yucatán, y la cultura maya.

Población[editar | editar la fonte]

Según los censos y conteos del INEGI la ciudá tuvo una gran crecedera poblacional dende la so creación en 1970, por cuenta de la gran actividá turística. Anguaño Cancún cuenta con 628 306 habitantes según l'últimu censu oficial del Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía, lo que la convierte na ciudá más poblada de Quintana Roo y la 23 más poblada de Méxicu[10][11]

Relixón[editar | editar la fonte]

Quintana Roo ye un estáu bien nueva que por cuenta de la diversidá cultural qu'esiste na rexón tien tamién diversidá de relixones. Según l'últimu censu del 2010 realizáu pol INEGI, llográronse los siguientes resultaos dientro del conceyu de Benito Juárez:[12]

  • Católicos: 419 356
Primer ilesia pentecostal de Cancún.

Cancún ye la ciudá onde se concentren les principales relixones del conceyu. Dempués de la Ilesia Católica, les Iglesias Pentecostales son les que tán adquiriendo mayor crecedera.

La primera ilesia católica establecida na ciudá de Cancún foi la ilesia de Guadalupe o parroquia de Guadalupe establecida na supermanzana 63, que taba fecha de huano, sicasí, la primer ilesia católica de la cual tomóse l'alcuerdu de realizar les construcciones correspondientes, foi la ilesia católica de Cristu Rei, allugada nel parque de Les Palapas na supermanzana 22, en 1974.[13] En cuanto al ámbitu protestante, la so primer ilesia foi la Ilesia Nacional Presbiteriana Puerta del Cielu, allugada ente callar Crisantemos y Claveles, cerca de la Av. Tulum y darréu formóse la primera Ilesia Pentecostal Templo Monte de Sion de les Asamblees de Dios na supermanzana 69 antes llamada Colonia Puerto Juárez dambes en 1972.

Dende lo alto del edificiu "El castiellu" de la zona arqueolóxica El Meco, puede apoderase la vista de la badea de Muyeres.

Historia[editar | editar la fonte]

Dómina prehispánica[editar | editar la fonte]

Mientres el periodu clásicu y el periodu posclásico mesoamericanu, los mayes caltuvieron una rede comercial dende la Llaguna de Términos hasta Hondures, pa esta actividá establecieron rutes marítimes que les sos trayectories percorríen tola mariña del actual estáu de Quintana Roo. Por cuenta de ello realizaron construcciones xunto al mar pa efeutuar intercambios comerciales, según pa xixilar y ayudar la navegación.

D'alcuerdu a los estudios arqueolóxicos, "El Meco" y "Yamil Lu'um" y "El Rei" fueron puntos habitaos hasta'l sieglu XVI. Nes cróniques d'Indies descríbese una llocalidá col nome de Belma, ye probable qu'esta llocalidá correspuenda al puntu conocíu anguaño col nome de "El Meco".

Antecedentes a la construcción de la ciudá[editar | editar la fonte]

La zona qu'agora entiende Cancún ya Islla Mujer foi esplorada por Francisco Hernández de Córdoba en 1517. Pero la historia de la ciudá, propiamente dicha, ye la resultancia del suañu d'un grupu de banqueros que supo atopar un puntu xeográficu onde s'esplotaría'l turismu, convirtiendo'l so suañu nuna realidá de niveles internacionales.

La primer referencia xeográfica d'islla Cancún o Cancuen de la cual tenemos noticies, ye sobre la base d'un mapa ellaboráu pol cartógrafu Juan de Dios González nel añu de 1776. Mientres el sieglu XIX y nel añu de 1841, el capitán Richard Owen Smith, nun percorríu pol Caribe y América Central indica nes sos notes de bitácora la esistencia d'edificios prehispánicos nos estremos norte y sur de la islla. Deduzse que los sitios en cuestión son El Rei, Yamil Lu'um y El Meco (sitios detallaos na seición Llugares d'interés).

John Lloyd Stephens y Frederick Catherwood describieron en 1842, anque bien someramente, la esistencia de dos edificios asitiaos en Punta Kancum, ellos probablemente referíense a los templos que s'atopen asitiaos en Yamil Lu'um, na Zona Hotelera.

... Pela tarde fiximos aldu escontra tierra firme, pasando pola islla de Kancum, que ye una faxa de tierra cubierta de médanos y de dellos edificios de piedra qu'entá se ven. Toa esta mariña esta cubierta de petones de roques con unu o otra estrecha canal, que dexa pasu a les canoes, pa entrar a buscar abrigu, pero de nueche ye bien peligrosu pretendelo. Nós teníamos bien bon vientu, mas como'l puntu próximu topábase inda a bastante distancia, el patrón (capitán) determinó fondiar a los cuatro de la tarde a sotaventu de la Punta Nizuc....
Incidentes del viaxe a Yucatán, John L. Stephens (1843)[14]

Esta visita asocedió mientres la dómina de la primer separación de la República de Yucatán, pela nueche los espedicionarios fueron atacaos por ensames de mosquitos, motivu pol cual fondiaron la embarcación a dalguna distancia de la mariña pa poder dormir.

Alice y Augustus -y Plongeon visiten la islla en 1877 y 1878 y menten la esistencia d'un sitiu al que llamen Ciudá Nizucte nel estremu sur, posiblemente ellos refiérense al actual sitiu d'El Rei, pos pela redolada de Punta Nizuc, hasta'l momentu nun se toparon muertes de dalgún asentamientu prehispánicu. Dempués, en 1895 l'explorador d'Estaos Xuníos William H. Holmes llega a la islla cola espedición Allison V. Armour y menta ensin alcontrar, la esistencia de numberosos edificios d'idéntica apariencia a los qu'hai n'islles vecines y nel continente, probablemente identificando los mesmos sitios: El Meco, Yamil Lu'um y El Rei.

La encomienda: atopar el paraísu (década de los 60)[editar | editar la fonte]

Plan Maestru de Infratur.

En 1967, Savignac apurrió los resultaos, y fueron sorprendentes: el turismu crecía con mayor rapidez al respective de les esportaciones, unu de los principales motores de la economía nacional. Y en contraste col restu del mundu, en Méxicu esistíen dos organismos rectores del turismu: el Departamentu y el Conseyu de Turismu, dambos dependientes y monopolizados pol Gobiernu Federal, y les sos actividaes centrábense básicamente en Acapulco, única xoya turística esplotada como tal.[15]

Asina, Enríquez Savignac, acompañáu de Pedro Dondé Escalante, dar a la xera de buscar por tou la mariña de Méxicu zones potenciales pa la so esplotación como destín de sablera, n'avión, llancha, dormiendo en cases de campaña en xornaes de delles selmanes, y per otru llau zarrándose nuna oficina, ellaborando matrices y cuadros estadísticos.

Escontra finales de 1968, los téunicos del Bancu de Méxicu escoyeren seis puntos ideales p'allugar nuevos destinos turísticos. Toos presentaben problemes de mal accesu vía terrestre, y atopábense semivírgenes. Dos taben asitiaos nel entós territoriu federal de Baxa California Sur: el corredor de Los Cabos y Loreto. Otros dos sitios taben nel estáu d'Oaxaca: Puerto Escondido y Huatulco, que yera'l proyeutu preferíu de los banqueros. Un quintu puntu atopar nel estáu de Guerrero: Ixtapa. Pa eses feches, sicasí, el corazón de los banqueros taba n'otra parte. Una perfina llingua de tierra con forma de 7, prendida como un bivalvu a la mariña oriental de Quintana Roo, seduxera al grupu. Téunicamente tratar d'una islla, yá que dos estrechos canales dixebrar del continente, agospiándose nel buecu interior del 7 una serie de llagunes salobres, alimentaes tantu pel mar como por una cantidá incontable de cenotes. La islla en cuestión llamábase Cancún, Kankún o Kan Kun… y pasara toles pruebes. La calidá de les sos sableres —y del sable— yera estraordinaria. La temperatura de l'agua yera templada y tendía a ser estable. L'alloñanza de tierra firme, gracies a les llagunes, dexaría controlar con facilidá la fauna nociva. Y daes les carauterístiques topográfiques, los hoteles podríen dise alliniando unu tres otru, toos frente a la sablera. Cabo señalar que sobre la mariña oriental del estáu de Quintana Roo, que cuerre dende cabu Catoche hasta la capital Chetumal, nun esistía nada dignu de mención. El primer asentamientu costeru yera Puertu Juárez, una diminuta subdelegación política d'Islla Mujer que cuntaba con 117 habitantes.[16] Nesi entós, Cancún cuntaba con escasos habitantes: Emilio Maldonado y la so familia, Antonio B. Hernández (Cachito) y Gabriel Garrido (Gabuch), cuidadores de cocales, viviendo estremaos del restu del mundu, sobreviviendo de la pesca y la recueya. Anguaño son reconocíos oficialmente como los primeros habitantes orixinales de la ciudá.[17]

Na Ciudá de Méxicu, Rodrigo Gómez aprobó'l proyeutu y amosar a Antonio Ortiz Mena, secretariu de Facienda, ésti de la mesma dio'l vistu bonu, y presentar al presidente Díaz Ordaz. A principios de 1969, Cancún tenía yá'l beneplácito presidencial pa ser alzáu.

Fundación y desenvolvimientu. El plan maestru[editar | editar la fonte]

Los arquiteutos Enrique y Agustín Landa Verdugu, cola collaboración del arquiteutu Javier Solórzano fueron los urbanistes qu'imaxinaron lo qu'habría de ser trazar urbana de Cancún. Concibieron el proyeutu a partir de dos árees: la zona hotelera, na islla, y la ciudá de servicios en tierra firme, conformada por un conxuntu de megamanzanas habitacionales con espacios públicos al centru y comercios y otros servicios na periferia.

La mayor parte de 1969, Savignac, xunto col abogáu Carlos Náder y l'economista Rubén "El Negru" Zaldívar, encargar de buscar a los propietarios de tolos terrenes d'Islla Cancún. Como datu interesáu, Náder fíxose pasar por hacendado, interesáu en mercar Cancún a títulu personal, por que los distintos dueños de los terrenes vencer al Bancu de Méxicu y empezárase la construcción. Dio resultancia, pero en 1970, finó nun accidente aereu sobre Bacalar. Una céntrica cai lleva'l so nome.

Un impulsu importante foi'l de Javier Colorado Gómez, quien como gobernador del inda territoriu federal de Quintana Roo sofitó l'entamu de Cancún, y el primer campamentu instalar en xineru de 1970. Nun hubo primer piedra, anque pelos meses de febreru y marzu de 1970 fíxose lo posible por desmontar los terrenes que güei seríen el centru de la ciudá. Sicasí, la fecha de fundación de Cancún ta axustada nel Diariu Oficial de la Federación, al traviés del decretu del 10 d'agostu de 1971.[18] Por tracamundiu popular, tómase la fecha de creación como'l 20 d'abril de 1970 pola Asociación de Pioneros, y popularizóse como la fecha en que s'empecipiaron los trabayos coles máquines, como lo describe'l decretu mentáu (los aniversarios de Cancún siguen tomando equivocadamente'l 20 d'abril como fecha oficial). La construcción de la primer casa particular atribúyese-y al ing. Rafael Lara y Lara, primero quien s'estableció con tola so familia nel área de construcción de la nueva ciudá.

Como parte del plan maestru, túvose qu'engrosar la Islla Cancún hasta un mínimu de 250 a 300 metros, por que cupieren los grandes hoteles y pudiera instalase lo que güei se conoz como'l campu de golf Pok Ta Pok. Nun faltaron los tropiezos, pos el proyeutu Cancún tuvo deteníu pol presidente Luis Echeverría, que de primeres nun consideró vidable la so construcción, pero dempués de ser asesoráu por Don Alberto Bojorquez y consultar col entós gobernador del territoriu David Gustavo Gutiérrez Ruiz (socesor de Colorado Gómez),[19] en setiembre de 1971 diose'l banderazo de salida, al ser aprobaos los creitos del Bancu Interamericanu de Desarrollu (BID) a la Secretaría de Facienda.

Como datu interesáu, en 1973, l'entós subdireutor de Infratur, Sigfrido Paz Pared, desesperáu pol fedor qu'esprendíen les miasmas de la llaguna, autorizó ensin más la construcción d'una canal marina de conexón. Los contratos con Facienda prevíen la esistencia d'esa vía d'agua, pero la so construcción supeditara a la entrega, per parte de los científicos de la UNAM, tachándolo nel so momentu de caru y desequilibrante ambiental. Pero Paz Parés corrió con suerte: el so improvisáu conductu funcionó tan bien qu'anguaño ye conocíu como Canal Sigfrido, y alcuéntrase a una banda de la Ponte Calinda.

Otru datu interesáu: Cancún empezó les sos operaciones aérees nuna pista rudimentaria, funcionando con una torre de control fecha a base de palos y palma que funcionó hasta 1973. (Na so memoria hai un retruque na entrada de la ciudá, cerca del so allugamientu orixinal). Crecencio Ballesteros, principal accionista y nesi entós presidente de Mexicana d'Aviación, dixo dalguna vegada, escépticu, mirando'l precariu aeropuertu inicial: “perdónenme que diga esto, pero creo qu'equí nunca va aterrizar un jet de Mexicana”.[20] Una vegada construyíu'l nuevu aeropuertu, el que s'alcuentra anguaño a 20 km del centru de Cancún, en 1976, un jet comercial aterrizó por error na avenida Kabah, la qu'antes funcionaba como pista del primer aeropuertu, causando tracamundiu y sorpresa ente los habitantes, pos esa avenida yá taba en plenu funcionamientu urbanu.

Xunta Internacional sobre Cooperación y Desarrollu[editar | editar la fonte]

Una parte importante na historia de Cancún, foi'l so protagonismu por ser la ciudá sede de la Xunta Internacional sobre Cooperación y Desarrollu, tamién llamada Cumbre Norte Sur, llevada a cabu'l 22 y 23 d'ochobre de 1981 gracies al copatrocinio del gobiernu d'Austria, nes instalaciones del hotel Sheraton (güei baltáu). El so oxetivu yera la unión de fuercies de los países participantes pal llogru d'un Nuevu Orde Económicu Internacional. El so impautu na ciudá foi mayúsculu, pos les midíes de seguridá de los diversos países modificaron los vezos de desplazamientu de los habitantes pela ciudá, quien quedaben almiraos pola presencia de visitantes distinguíos.

  • Nesta xunta, Estaos Xuníos vetó la participación de Cuba, y la URSS negar a asistir.
  • Les temes principales de l'axenda del Cume fueron: seguridá alimentaria y desenvolvimientu agrícola, cuestiones monetaries y financieres, enerxía, comerciu, ya industria de los productos básicos.[21] Los países asistentes fueron: Arabia Saudita, Arxelia, Bangladesh, Brasil, Costa de Marfil, China, Filipines, Guyana, India, Nixeria, Tanzania, Venezuela, Yugoslavia, Alemaña Federal, Austria, Canadá, Estaos Xuníos, Francia, Xapón, Reinu Xuníu, Suecia, y el anfitrión Méxicu.

Furacán Gilberto[editar | editar la fonte]

Unu de los episodios que camudó drásticamente la historia de desenvolvimientu de la ciudá y nel norte de la Península de Yucatán, foi'l pasu del furacán Gilberto ente'l 13 y 14 de setiembre de 1988.

Por cuenta de que na historia rexistrada de Cancún, nengún ciclón tropical haber afeutáu direutamente, esistía muncha desinformación al respeutu, y la población polo xeneral nun pudo preparar afechiscamente p'aguantar el furacán de categoría 5 na escala Saffir-Simpson. Vientos de más de 320 km/h azotaron con roxura la madrugada y mañana del 14 de setiembre, y a les 6.00 hora llocal el güeyu pasó a pocu más de cuarenta quilómetros del centru de Cancún, provocando marexaes qu'afararon cases, fundieron barcos, y estrellaron enormes buques cargueros, como'l célebre Portachernera I, barcu cubanu que terminó encualláu nes ventanes d'un conxuntu residencial de la Zona Hotelera.

Per una selmana, les actividaes turístiques detener al 100%, mientres empezaba'l procesu de recuperación y llimpieza de los hoteles y la ciudá, según el reestablecimientu de la enerxía llétrica y el serviciu d'agua potable. Gilberto destruyó un millón d'hectárees de monte tropical y manglar solo nel estáu de Quintana Roo, y cobró 40 víctimes mortales.[22]

Historia recién[editar | editar la fonte]

En xunetu de 1983, acoyó una xunta del Grupu Contadora llogró Plan de paz de Cancún p'algamar la pacificación en Centroamérica y el Caribe. El grupu, concebíu como una plataforma de negociación política y constituyíu por representantes diplomáticos de Méxicu, Venezuela, Panamá y Colombia, tuvo como carauterística principal la de procurar víes de diálogu y de soluciones rexonales pa torgar que los conflictos centroamericanos fueren incluyíos na confrontación Este Oeste. Cancún una vegada más se punxo a prueba como una escelente see p'acoyer distintes xuntes diplomátiques, adquiriendo cada vez más importancia a nivel nacional ya internacional.[23]

La designación de Cancún como sede del Miss Universu 1989 superando a Tel Aviv Israel y a Viña del Mar Chile quien tamién pertenecíen pola see,[24] resultó ser una escelente promoción pa la ciudá dempués del impautu del furacán Gilberto. El concursu realizar nel auditoriu del hotel Fiesta Americana Condesa. Coronada'l 23 de mayu de 1989, Ángela Visser d'Holanda ye considerada la Miss Universu más formosa de tola historia del eventu.[24]

Ente'l 9 al 14 de setiembre de 2003 celebróse la Quinta Conferencia Ministerial de la Organización Mundial de Comerciu OMC que'l so oxetivu foi faer un balance de la Ronda de Doha pal Desarrollu. Cabo mentar qu'esta xunta tuvo un impautu negativu pal destín, pos miles de manifestantes (conocíos en Méxicu como globalifóbicos), incluyendo llabradores, indíxenes y estudiantes, manifestar na entrada a la Zona Hotelera, conocida tamién como "km 0". Coles mesmes, la organización del eventu prohibió-yos entrar nel palaciu de congresos por aciu policías y barricaes apostaes a lo llargo del bulevar Kukulcán. Metanes enfrentamientos ente manifestantes y policías, a lo cimero d'una d'estes barricaes, un llabrador de Corea del Sur, Lee Kyung Hae, clavóse una navaya nel corazón.[25] Finó más tarde nel hospital, dando llugar a una vixilia de silenciu de los activistes coreanos y simpatizantes de tol mundu. La sociedá cancunense taba impactada colos fechos, y una vegada más s'alteriaba la paz y la normalidá diaria.

Cancún ye una tierra de contrastes políticos, y eso provocó crisis nel gobiernu de la ciudá y el conceyu tres el cambéu de partíos políticos na so direición, una y bones l'estáu foi gobernáu pol Partíu Revolucionariu Institucional (PRI) dende la so creación. Del 17 de xunetu al 26 d'agostu de 2004, Cancún foi gobernáu por un Conseyu Ciudadanu, por cuenta de la destitución del alcalde constitucional pola X llexislatura de Quintana Roo, Juan Ignacio García Zalvidea (del Partíu Verde Ecoloxista de Méxicu, PVEM). Por dos díes, el conceyu de Benito Juárez foi ingobernable, por cuenta del arrenunciu de 11 de los 13 rexidores del cabildru municipal. Eso provocó la crisis en toles instituciones polítiques y de seguridá de la ciudá.[26]

La madrugada del 5 de xunu de 2007 tuvo llugar la mayor catástrofe ecolóxica rexistrada na historia de Cancún pola mano del home, tres l'encallamientu múltiple de cuatro embarcaciones sobre la Tercera Barrera Arrecifal nel Parque nacional Punta Nizuc, onde se destruyeron irremediablemente 1200  de colonies de corales.[27]

Furacán Wilma, un antes y dempués pa Cancún[editar | editar la fonte]

Efeutos devastadores del furacán resumir nos postes llétricos de más de trenta metros d'altor doblaos sobre la Av. Bonampak.
El Ferry Bahía Espíritu Santu, de 2000 t y 83 m d'eslora, utilizáu pa carga de vehículos, llancó nes sableres cercanes a Puertu Júarez, a una banda de la carretera federal. Tomó más de cuatro meses retiralo del llugar y reflotalo.[28]
Les sableres de Cancún quedaron severamente erosionadas tres el pasu del furacán Wilma. El gobiernu municipal, estatal y federal priorizó la so recuperación por aciu el dragáu d'un bancu de sable na badea de Muyeres, que, al cabu de cuatro meses, devolvió a la Zona Hotelera de Cancún el so valor más preciáu.

El 16 d'ochobre de 2005, el furacán Wilma formar nel Mar Caribe central frente a les costes d'Hondures y Nicaragua. Mientres la ciudadanía siguía sollerte a la evolución del meteoru, el 19 d'ochobre, 10 h del centru de Méxicu, Wilma convertir nel furacán más potente de la historia rexistrada, con una presión de 882 hPa y vientos de más de 320  km/h, na categoría 5 Saffir Simpson, esto provoca numberoses "compres de llerza" nos supermercaos y la xente preparar pal apuerto del furacán. El 20 d'ochobre, Wilma avérase amodo a Quintana Roo, y los meteorólogos coinciden en que va entrar pela zona media-norte del estáu, pasando sobre la islla de Cozumel, y asina asocede, mientres un frente fríu mengua la so meyora. El 22 d'ochobre, el güeyu de Wilma apárcase sobre Cancún, provocando aselu mientres más de seis hores, y esto aprovechar la población pa realizar saqueos a les tiendes comerciales, llevándose non solu cebera, sinón televisiones, ordenadores ya inclusive llavadores y refrixeradores metanes severes llenes. Esta conducta atípica pa la sociedá cancunense nesti tipu de desastres, foi condergada por tolos niveles de gobiernu y medios informativos. L'exércitu nacional y la policía municipal llograron efeutuar numberoses detenciones y decomisos.

En total, Cancún resintió los sos efeutos por más de 60 hores. Esto resumióse na perda de les sableres de la zona hotelera, el dañu al 100% del tendíu llétricu na ciudá, y de resultes d'esto, inhabilitación del serviciu d'agua potable. Cabo mentar que la ciudá caltener na clarixa total por dos nueches, causando la llerza ente la sociedá, pos s'establecieron toques de queda al anochecer. Realizáronse patrulles vecinales de vixilancia, prendiéronse fogatas sobre les cais de distintes colonies, p'abellugar la seguridá propia y de les families vulnerables. De resultes d'esto, sobre Cancún caltener por dellos díes una trupa capa de fumu blanco paecencia a la borrina.

A pesar del duru impautu del meteoru, la Comisión Federal de Lletricidá (CFE) devolvió la lletricidá a Cancún en cuestión de dos selmanes, utilizando la mayor parte del so personal a nivel nacional pa tal efeutu. Cancunenses y exércitu llimpiaron la ciudá apenes se dexaron sentir los vientos. El 19 de mayu de 2006, los gobiernos federal, estatal y la Secretaría de Turismu apurrieron oficialmente les obres de recuperación de 11.5 km de sableres erosionadas en zona hotelera, con una reposición de 25 m d'anchu n'arenales. La empresa belga Jan de Nul tuvo al cargu de dicha recuperación. El gobiernu mexicanu invirtió 235 millones de pesos[29] nos trabayos de dragáu de sable. En dos causes, Cancún recibió l'impautu de dos furacanes categoría 5 n'escala Saffir-Simpson, de fechu los más violentos de la historia rexistrada nel océanu Atlánticu pel Centru Nacional de Furacanes de Miami. La tenacidá y voluntá de la sociedá cancunense por retomar la normalidá, sofitada nel gobiernu municipal, estatal y federal, y l'exércitu nacional, foi reconocida a nivel mundial por diversos países ya instituciones.[30]

Comunicaciones y tresportes[editar | editar la fonte]

Aeropuertu Internacional de Cancún[editar | editar la fonte]

Área de documentación na Terminal 2.

L'Aeropuertu Internacional de Cancún ye'l segundu en tamañu, y el que más tráficu internacional recibe en Méxicu. Recibió en 2004 a más de 10 millones de persones, en 2005 a 9 millones, en 2011 a 13 millones de persones y en 2013 atraxo a más de 15 millones de persones siendo'l más transitáu del estáu y el más importante pal grupu Aeroportuario del Sureste (ASUR). Ye la segunda mayor terminal aérea del país dempués del Aeropuertu Internacional de la Ciudá de Méxicu, en términos de númberu de pasaxeros y operaciones d'aeronaves remanaos.Grupu Aeroportuario del Sureste (ASUR) foi'l primer grupu aeroportuario con participación de capital quitáu en Méxicu. En payares de 1998, el gobiernu mexicanu vendió una participación del 15 % nel capital social de la empresa a Inversiones Téuniques Aeroportuarias (ITA). Grupu Aeroportuario del Sureste (ASUR) alministra y opera un grupu de nueve aeropuertu na rexón sureste de Méxicu, nes ciudaes de Cancún, Cozumel, Mérida, Huatulco, Oaxaca, Veracruz, Villahermosa, Tapachula y Minatitlán. Grupu Aeroportuario del Sureste, S. A. de C. V. foi constituyíu en 1998 como parte del procesu d'apertura a la inversión nel sistema aeroportuario mexicanu. Anguaño cunta con dos pistes y operen una cantidá considerable de vuelos, cuenta con una nueva torre de control la más alta en Llatinoamérica llegando al llugar non. 18 nes torres de control más altes del mundu, ente otres de les coses más destacables del aeropuertu de Cancún ye l'apocayá creada terminal 3 con un diseñu de clase mundial y con escelente serviciu a los viaxeros, esta terminal foi construyida pensando nel aforru d'enerxía, esta terminal ye xunto col aeropuertu de Guadalaxara de los escasos llugares en Méxicu onde un avión Airbus 380 puede aterrizar si ye necesariu, anque la infraestructura aeroportuaria y de la ciudá nun tendría capacidá inda de recibir eficientemente a tolos viaxeros d'un avión asina d'una sola vegada, coles mesmes, la nueva pista del Aeropuertu Internacional de Cancún foi creada intelixentemente de manera d'aprovechar y maximizar la eficacia del aeropuertu que s'espera siga aumentando'l so númberu de visitantes, la nueva pista crucia nun puntu sobre la carretera que lleva de la ciudá de Cancún escontra l'Aeropuertu de cuenta que ye posible ver cruciar aviones nesta ponte especial percima de la carretera al aeropuertu. El 27 de payares de 2013. L'aeropuertu internacional de Cancún (CUN) convertir nel primer aeropuertu mexicanu en recibir al Airbus-A380, l'avión de pasaxeros más grande del mundu nel marcu de la celebración de los 80 años de Air France y los 15 de ASUR. Cancun tien vuelos direutos al interior del país, a ciudaes como: Méxicu DF, Guadalaxara, Monterrey y Lleón.

Tresporte públicu[editar | editar la fonte]

Tresporte urbanu municipal[editar | editar la fonte]

(Información actualizada hasta xineru/2015)

Empreses Concesionaries y Permisionarias

  • A: Autocar (Autocar S.A. de C.V) Tipu de tresporte: Camión.
  • T: Turicún (Turicun S.A. de C.V) Tipu de tresporte: Camión y Minibus (Serviciu d'Aire Acondicionáu).
  • MC. Maya Caribe: (Sociedá Cooperativa de Tresporte Maya Caribe S. de R.L. de C.V.) Tipu de tresporte: Camión, Microbús, Serviciu Coleutivu (Combi).
  • B: Bonfil: (Sociedá Cooperativa de Tresporte del Ejido Alfredo V. Bonfil S. de R.L. de C.V.) Tipu de tresporte: Camión y Serviciu Coleutivu (Combi).
  • FE: F.O.T.V. (Frente Únicu de trabayadores del Volante de la franxa ejidal d'Alfredo V. Bonfil) Tipu de tresporte: Serviciu Coleutivu (Combi)
  • IS: F.O.T.V. (Frente Únicu de trabayadores del Volante al serviciu del Conceyu de la Islla Muyeres) Tipu de tresporte: Serviciu Coleutivu (Combi)
  • ADO: ADO (Autobuses d'Oriente ADO S.A de C.V.) Tipu de tresporte: Autobús (1/a Clase)
  • CDG: ADO (Camionera del Golfu S.A. de C.V.) Tipu de tresporte: Coleutivu Confort (Minivan con Serviciu d'Aire Acondicionáu).
  • TXC: Taxis Coleutivos (Sindicatu de Taxista Andrés Q. Roo) Tipu de tresporte: Serviciu Coleutivu (Combi)

Zones del tresporte públicu

  • Zona Urbana: (Ciudá de Cancun polo xeneral) Costo: $9.50 MXN Empreses: A, T, MC, B.
  • Zona Hotelera: (Bulevar Kukulkan Dende'l km. 0 hasta Wet'n Wild km. 25+500) Costo: $12.00 MXN Empreses: A, T, MC.
  • Zona Continental d'Islla Mujer: (Villes Otoch, Villes del Mar, Rancho Viejo) Costo: $9.50 MXN Empreses: A, T, MC, IS, TXC.
  • Terminal Marítima: (Ex Blue Bay, Puertu Juárez, Sablera del Neñu, Z.A. El Meco, Punta Sam, Islla Blanca) Costo: $8.00 MXN (hasta Pta. Sam) Empreses: IS, TXC. Costo: $?.?? (hasta I. Blanca) Empreses: IS.
  • Polígonu de Bonfil: (Fracc. Les Américas, Villa magna, Campestre, Poliforum, CRIT, Alfredo. V. Bonfil, Col. Doctores, UT, La Salle, Anahuac, Central de Abastos) Costo: $8.00 MXN Empreses: B.
  • Franxa Ejidal Bonfil: (Col. 3 Reis, Col. El Milagru, Col. Avante, Col. Valle Verde, Col. Sta Cecilia, Col. Méxicu) Costo: $8.00 MXN Empreses: A, T, B, FE.
  • Aeropuertu: (Carretera Federal - 307) Costo: $15.00 MXN aprox Empreses: CDG Costo: $48.00 MXN Empreses: ADO.

Tresporte foranu[editar | editar la fonte]

  • ADO: Autobuses ADO (Autobuses d'Oriente ADO S.A de C.V) Tipu: Autobús (Serviciu Direutu) Destinos: Valladolid, Mérida, Campeche, Playa del Carmen, F. Carrilo Puertu, Chetumal, ente otres.
  • OTE: Autobuses Empobine (Autobuses de Pasaxeros Mérida - Puertu Juárez) Tipu: Autobús (Serviciu Entemediu) Destinos: Leona Vicario, km 80, Chemax, Valladolid, Chichen-Itzá, Pisté, Llibre Unión, Kantunil, Hoctún, Tahmek, Yaxcabá, Mérida.
  • MYB: Autobuses Mayab (Autobuses Ales d'Oru S.A de C.V.) Tipu: Autobús (Serviciu Entemediu) Destinos: Kantunil - Chiquilá / Puerto Morelos, Playa del Carmen, Xcaret, Xelhá, Tulum, F. Carrillo Puerto, Llimones, Bacalar, Chetumal // José María Morelos, Tzucacab, Petu, Tekax, Aki, Oxkutzcab, Ticul, Muna, Umán, Mérida TAME
  • CTO: Autu-Centro (Autobuses del Centru del Estáu de Yucatán S.A. de C.V.) Tipu: Autobús (Serviciu Entemediu) Destinos: Leona Vicario, km 80, Chemax, Valladolid, Tinum, Dzitás, Tunkás, Izamal, Tixcocob, Cacalchén, Euan, Tixpehaul, Mérida
  • NRE: Nordeste (Autobuses del Nordeste en Yucatán S.A. de C.V.) Tipu: Autobús (Serviciu Entemediu) Destinos: Popolnah, L'Edén, Colonia Yucatán, Tizimín, Sucila, Buctzotz, Dzilam González, Dzidzantún, Motul
  • AGL: ADO GL (Camionera del Golfu S.A. de C.V.) Tipu: Autobús (Serviciu Executivu) Destinos: Valladolid, Mérida, Campeche, Playa del Carmen, F. Carrilo Puertu, Chetumal, ente otres.
  • APL: ADO Platino (Camionera del Golfu S.A. de C.V.) Tipu: Autobús (Serviciu de Luxu) Destinos: Valladolid, Mérida, Campeche, Playa del Carmen, F. Carrilo Puertu, Chetumal, ente otres.
  • SCP: Sablera Coleutivu Azul (Sociedá Cooperativa de Tresporte del Conceyu de Solidaridá) Tipu: Coleutivu Confort (Serviciu con Aire Acondicionáu) Destinos: Puerto Morelos y Playa del Carmen
  • STX: Sablera Verde (Sindicatu de Taxista Andrés Quintana Roo) Tipu: Coleutivu Confort (Serviciu con Aire Acondicionáu) Destinos: Puerto Morelos y Playa del Carmen
  • PYE: Sablera Express (Tresportes Sablera Express S.A. de C.V.) Tipu: Coleutivu Confort (Serviciu con Aire Acondicionáu) Destinos: Puerto Morelos y Playa del Carmen
  • DZU: F.O.T.V (Frente Únicu de Trabayadores al Volante al serviciu del conceyu de José María Morelos) Tipu: Taxi Coleutivu (Serviciu entemediu) Destinos: Cancún - Felipe Carrillo Puerto - José María Morelos - Dzuché
  • LCV: F.O.T.V (Frente Únicu de Trabayadores al Volante al serviciu del conceyu de Lázaro Cárdenas) Tipu: Taxi Coleutivu (Serviciu Direutu) Destinos: Leona Vicario y km 80 (Ignacio Zaragoza)
  • ACR: Col. Sieglu 21 (Asociación de Chiapanecos Residentes en Quintana Roo) Tipu: Serviciu Coleutivu (Combi) Destinos: Col. Sieglu 21 (Colonia Chiapaneca)

Serviciu de taxis[editar | editar la fonte]

(Información actualizada hasta Sept/2012)

Empreses Concesionaries o permisionarias. La mayoría de los taxis son tipu Sedan de modelu recién.

  • TAQ: Sindicatu de Taxistes "Andrés Quintana Roo". Color Blanco con franxa verde, pueden xubir y baxar pasaxe en cualesquier parte de la ciudá, en "Sitiu de taxi" aplica tarifa extra, nun puede dar tours, y la tarifa ye fixa (Non taxímetru) que varia según el destín.
  • TSL: Taxistes del Conceyu de Solidaridá. Color blancu con franxa azul. Nun pueden xubir pasaxe, pero pueden baxar pasaxe nes sos zones dexaes, nun puede dar tours, y la tarifa ye fixa (NON taxímetru) que varia según el destín.
  • TLC: Taxistes del Conceyu de Lázaro Cárdenas. Color blancu con franxa mariella. Nun pueden xubir pasaxe, pero pueden baxar pasaxe nes sos zones dexaes, nun puede dar tours, y la tarifa ye fixa (Non taxímetru) que varia según el destín.
  • TIS: Taxistes del Conceyu d'Islla Mujer. Color Colorado con franxa blanca. Nun pueden xubir pasaxe, pero pueden baxar pasaxe en cualesquier parte de la ciudá, nun pueden dar tours, y la tarifa ye fixa (Non taxímetru) que varia según el destín.

Medios de comunicación[editar | editar la fonte]

La ciudá de Cancún cunta con medios de comunicación tradicionales y dixitales. Los cualos sirvieron en gran ayuda a la crecedera d'esti polu turísticu.

Radio y TV

  • Gala TV Cancún
  • Sistema Quintanarroense de Comunicación Social
  • Canal 10 (cable)
  • Pirata FM.
  • Mix FM.
  • Radio Cultural Conceyu.
  • Máxima FM.
  • Radio Turquesa.
  • La Z.
  • QFM.
  • Radio Fórmula QR.
  • Caribe FM.

Medios impresos

Periódicos:

  • Por Esto! Quintana Roo.
  • Novedaes de Quintana Roo.
  • Quequi.
  • Diariu de Quintana Roo.
  • La Verdá de Quintana Roo.
  • Quintana Roo Güei.
  • De Pesu.
  • Diariu Imaxe.
  • Publimetro Quintana Roo

Principales aveníes, monumentos y sitios d'interés[editar | editar la fonte]

Fuente-monumento Diálogu Norte-Sur, conocíu popularmente polos cancunenses como fonte del "Ceviche" pol so particular diseñu. Av. Tulum y Cobá.
Monumentu a la Historia de Méxicu, conocíu popularmente polos cancunenses como "batedora" o "llavadora". Avs. Tulum y Uxmal.
Fonte de Kukulcán, Av Bonampak y Cobá, entrada a la Zona Hotelera, conocida como "km 0".
Palaciu Municipal, y la plaza de la Reforma. A la derecha atópase la estatua de Benito Juárez, emblema del conceyu. Av Tulum.
Monumentu a José Martí, Los plátanos. N'alto y baxorrelieve, amuésense fragmentos de la so poesía y semeyes sobre la piedra. Av Cobá y Náder.

Aveníes[editar | editar la fonte]

  • El Bulevar Kukulcán, que percuerre tola Zona Hotelera
  • Av. Tulum, principal avenida del centru de la ciudá, onde s'alluguen el palaciu municipal, oficines del Gobiernu del Estáu, la estación principal de bomberos, la terminal d'autobuses y los principales bancos
  • Av. José López Portillo, que coneuta la carretera federal Puertu Juárez-Mérida, Yucatán
  • Av. Cobá, crucia les aveníes Yaxchilán, Tulum y Bonampak. Conduz a la Zona Hotelera de Cancún o Bulevar Kukulcán
  • Av. Andrés Quintana Roo, coneuta l'oriente col poniente de la ciudá dende la Av. López Portillo a la Av. Kabah, onde continua col nome de Av. Xcaret hasta llegar a la Av. Tulum.
  • Av. Bonampak, cuerre paralela a l'Avenida Tulum y ye el primer enllaz escontra la zona hotelera. Sobre esta avenida ta construyéndose la entrada principal a Puertu Cancún.
  • Av. Nichupté, que foi entamada como una vía rápida pa coneutar d'este a oeste los dos entraes a la ciudá, y terminó como importante arteria pa la ciudá.
  • Av. Les Torres, que coneuta la entrada de la ciudá, vía Chetumal, cola zona residencial de más recién creación na ciudá.

Monumentos y edificios importantes[editar | editar la fonte]

Fuente Diálogo Norte-Sur
Orixinalmente construyíu n'ochobre de 1981 pa conmemorar la Xunta de mandatarios pola "Cumbre Norte-Sur". Antes de la construcción del monumentu que güei se ve nes aveníes Cobá y Tulum, l'orixinal yera un conxuntu de figures xeométriques de fierro. Ende conocíase-y como "Insectronic". Desmantelar n'ochobre de 1994.

Fonte "Fantasía Caribeña"[editar | editar la fonte]

En 1994, el gobiernu municipal de Benito Juárez llanzó una convocatoria a artistes nacionales ya internacionales col fin de crear un nuevu monumentu. La escultora neoyorkina Lorraine Pinto ganó'l concursu cola fonte "Fantasía Caribeña". Deriváu d'esto, y pol so peculiar forma, conózse-y polos cancunenses como la "Fonte del Ceviche". Ye puntu de xunta de los ciudadanos por cualesquier motivu de celebración llocal, estatal, o nacional.

Placa del monumentu

Ye interesada la lleenda qu'apaez, caltenida del monumentu orixinal:

Dios y héroe cultural foi Quetzalcóatl. La so memoria ye heriedu de la que son dueños tolos homes que creen na esistencia d'un mundu y un tiempu de lluz.
Monumentu a la Historia de Méxicu
Diseñáu pol escultor cubanu Ramón De Lázaro Bencomo, meyor conocíu como José Delarra. Inauguráu en 1981 pol presidente de la república, José López Portillo, empondera la historia nacional al traviés de grabaos de los personaxes históricos de máxima relevancia. Por cuenta de la so forma, popularmente conocióse-y dende la so inauguración como "Monumentu a la Batedora".[31]
Monumentu a José Martí
Primer monumentu diseñáu por José Delarra fuera de Cuba, en 1978. Alusivu al poeta cubanu, los cancunenses bautizáron-y col nome de monumentu "Los Plátanos". Cabo mentar qu'esti famosu artista (fináu en 2003) tien diez obres escultóriques nel estranxeru: cinco n'España, dos más en Cancún, una n'Angola y una en República Dominicana.[32]
Fonte de Kukulcán
Fonte vistosa que-y da'l so nome al bulevar principal, consta de seis cabeces de la culiebra emplumada Kukulcán, retruques de los monumentos de Chichén Itzá, representando al dios del vientu de los antiguos mayes. Estes cabeces empobinar escontra los cuatro puntos cardinales, simbolizando d'igual forma la importancia que tienen na cultura maya.
Escampada de la Bandera
El primer izamiento del monumental estil bandera foi a cargu del presidente Ernesto Zedillo, el 23 de xineru de 1998. Allugada nel quilómetru 5 de la Zona Hotelera, la bandera ye tan grande que puede apreciase la so ondear, dende'l centru de Cancún, ya inclusive dende Islla Mujer. L'estil mide 103.7 m, la bandera cunta con una estensión de 1.424 y de 120 kg de pesu. La testura de la tela con que se fabricó ye similar al que s'usa pa la confección de los paracaíes.[33]
Palaciu Municipal
Sede del Poder Executivu Municipal, consta de los distintos departamentos que componen la cabecera de Benito Juárez. Na placa de la entrada faise notar que tuvo l'honor de cuntar cola presencia de los Símbolos Nacionales el 5 y 6 d'agostu de 1985. Nes sos instalaciones tamién s'atopa en funciones la estación de Radio Ayuntamiento 105.9 FM, inaugurada'l 25 de payares de 1980, pol presidente de la república José López Portillo, acompañáu del presidente de República Dominicana, Antonio Guzmán Fernández y el presidente municipal d'esi entós, Felipe Amaro Santana (la placa conmemorativa tamién ta detallada na entrada principal de palaciu). Nel frente topa la plancha de la Plaza de la Reforma, escampada utilizada p'actos cívicos, desfiles y feries locales, utilizando la pernomada figura de Benito Juárez nuna estatua.

Llugares d'interés[editar | editar la fonte]

Entrada principal del parque urbanu Kabah.
Coatí (nasua narica).
Badea de Muyeres, zona que traviesa'l segundu petón más grande del mundu.[34]
Parque Ecolóxicu Kabah
Esti parque urbanu foi creáu col enfotu de protexer a les especies reinales de Cancún, da-yos un llar, y caltener una gran área verde como zona protexida pa tal efeutu. Declárase como área natural protexida cola categoría de parque urbanu'l 10 de payares de 1995. Ye unu de los principales curiosos d'esti destín pa vecinos residentes y turistes, pos nos sos 39 ha pueden reparase variaes especies vexetales y animales monteses, dalgunos d'ellos en peligru d'estinción. Atopar al suroeste de la ciudá y colinda al norte cola avenida del Monte, al sur cola Nichupté y al este cola Av. Kabah.

L: a vexetación que contién ye'l remanente de la selva mediana subperenifolia, qu'esistió antes de la construcción de la ciudá. La riqueza d'especies pa los vertebraos envalorar en 46 especies, de los cualos 3 son anfibios, 10 reptiles, 21 aves y 12 mamíferos. Pa: ra fomentar y reforzar la conocencia de los recursos naturales, ufiértense percorríos empuestos, actividaes ecolóxiques y talleres de cada unu, afechu al nivel educativu. El parque cunta con diversos curiosos, destácase la casa maya, primer construyida en Cancún, onde s'agospiaron los promotores y desarrolladores del proyeutu Cancún. Esta casa acondicionóse como muséu históricu anguaño. Otros curiosos son el campamentu chiclero, la cortil maya y el viveru. A lo llargo de los senderos pueden reparase les diverses especies de mamíferos, reptiles y aves, ente les que destaquen los coatíes (nasua narica), cocodrilos y monos araña. El parque cunta tamién con zones d'esparcimientu y xuegos infantiles, arrodiaos de la vexetación y tranquilidá en mediu del centru urbanu de Cancún. Munchos ciudadanos utilicen el parque pa trotiar, dir en bicicleta, o a cencielles pa escapar de la vida na ciudá por un ratu, almirando la flora y fauna del llugar.

Parque nacional Mariña Occidental d'Islla Mujer, Punta Cancún y Punta Nizuc
Forma parte de la barrera arrecifal denominada “Gran Petrina de Petones del Atlánticu Occidental” (tamién conocíu como “Gran Petón Maya” y pertenez al Sistema Arrecifal Mesoamericanu”) considerada como la segunda barrera arrecifal más grande del mundu. El parque marín ta estremáu en tres polígono, caúnu atopa frente a les costes descrites nel mesmu nome del parque. La formación arrecifal del polígonu punta Nizuc estender al sur hasta la colindancia del Parque nacional Petón de Puerto Morelos. A diariu entámense tours en diverses marines pa la so esploración submarina. De los trés polígonos que lu conformen, dos allugar na zona costera de Cancún:
Polígonu 2, Punta Cancún
El segundu polígonu atopar nel corazón comercial de la zona hotelera que'l so nome ye precisamente Punta Cancún, al norte ye posible aportar por sablera cascoxu” y al oriente por sablera Chac-Mool” y “sablera gavilueta azul”.
Ye nesti polígonu onde s'atopen los castros que'l so usu ta destináu puramente a la investigación científica, na zona mariniega del polígonu predominen les actividaes de sablera según l'empléu d'embarcaciones non motorizadas como kayak, y windsurf. Les actividaes más relevantes d'esti polígonu son el bucéu autónomu y snorkel polo que ye recomendable aportar por embarcaciones motorizadas dende los clubes náuticos allugaos nes llagunes de Nichupté y Bojórquez al traviés de la canal Sigfrido y canal Nichupté, o bien dende les mesmes sableres de la zona hotelera. Les árees arrecifales más conocíes son cuevones, la bandera, barbones, chitales, del llau norte de la punta, y del llau occidente la zapatera, brincos, rejollada, soraya, san Toribio, pozos azules, barraques, el aristos, la perda, cristal, paré de Sara, llargu y el bajite.
Canal Sigfrido, ayuda a remanar la corriente lagunar. Desagua al Mar Caribe, travesando la ponte Calinda.
L'Armada de Méxicu donó y fundió pa la formación de petones artificiales el barcu cañonero “Juan de la Barrera C-55” el 25 d'ochobre de 2000, y el barcu cañonero “Anaya C-58” el 28 de mayu de 2000. En setiembre de 2004, el furacán Iván que crució pela canal de Yucatán más cercanu a la islla de Cuba qu'a la península, tuvo tanta fuercia de afectación que'l cañonero Anaya foi partíu pola metá.
Polígonu 3, Punta Nizuc
Atopar na parte sur de la zona hotelera en Punta Nizuc, l'accesu terrestre ye complicáu, polo que les actividaes de sablera y deportes non motorizados solo son brindaos por prestadores de servicios allugaos nos hoteles de la mesma área.
Sicasí les barreres arrecifales de la zona son les más visitaes en tou Cancún, la forma más popular d'aportar ye por aciu l'usu d'embarcaciones motorizadas d'una ó dos places, dende los clubes náuticos allugaos na llaguna Nichupté cruciando polos manglares (“percorríu pola xungla”) y saliendo al océanu al traviés de la canal Nizuc, pa prauticar el snorkel. La práutica de bucéu tamién se realiza nel puntu conocíu como “la boya de los llocos”. Este'l polígonu del parque ye'l más cercanu al Aeropuertu Internacional de Cancún, atopar a tan solo 10 km cruciando la carretera 307.
Vista fronteru del edificiu A, El Castiellu, zona arqueolóxica El Meco. Como datu interesáu: la llende municipal ta demarcado xustu a la metá del sitiu, y la llinia divisoria, marcada cola mojonera oficial, traviesa pola metá los terrenes del Meco. Oficialmente, una parte taría asitiada na metá del conceyu de Benito Juárez, y la otra, n'Islla Mujer.
Zona Arqueolóxica El Meco
La porción del sitiu anguaño esplorada inclúi fundamentalmente a una plaza de clara función ceremonial y política, según a una serie d'estructures palaciegues y alministratives distribuyíes na so redolada. Na plaza, destaca pola so monumentalidad y altor la Estructura I, conocida tradicionalmente como El Castiellu, que ye un basamento de planta cuadrangular y cuatro cuerpo, rematáu por un templu d'entrada tripartita, qu'amuesa la típica manufactura del estilu Mariña Oriental. Les escavaciones de Peter Schmidt, primero, y de Luis Leira más tarde, evidenciaron la esistencia d'una subestructura conformada por un basamento menor en que la so parte cimera caltúvose un templu d'un solu accesu y arquiteutura más modesta. La intervención efeutuada ente 1997 y 1998 por Leira, dexó esponer una bona parte de la porción posterior d'esti basamento, según l'escelente caltenimientu del llucíu de estuco qu'entá lu cubrir.
Templu del Alacrán, Yamil Lu'um, zona hotelera, km 12.
Yamil Lu'um
Zona arqueolóxica maya, allugar nel km. 12 del bulevar Kukulcán. Ye posible aportar pola sablera, al traviés d'un hotel, a una banda del templu principal. Foi tema de discutiniu por cuenta de los trabayos de construcción que realiza una cadena hotelera na so contorna.[35] El monumentu principal conozse como Templu del Alacrán, y dáse-y esti nome por cuenta de los restos d'una estructura del arácnidu que foi atopada nuna de les parés del templu, que llevántase sobre un basamento de parés verticales con una escalinata de cuatro peldaño llindada por dos alfardas en forma de dadu; na parte cimera construyóse una plataforma que sofita'l templu d'una sola cámara, a que'l so interior apuértase al traviés de trés claros formaos por dos columnes. El techu planu que lu cubrió tuvo conformáu por un arquitrabe de madera y una serie de morillos asitiaos unu mui cerca del otru; los murios amuesen un llixeru enclín pa escontra fora; el frisu queda llindáu ente dos cornises y coronar un solu planu inclináu. Tola construcción tuvo estucada y pintada, de lo cual anguaño nun se caltién dalguna muerte. L'allugamientu cronolóxicu asítiase nel periodu Postclásico Tardíu (1200-1550)
Zona arqueolóxica El Rei.
Zona Arqueolóxica El Rei

Rei (sitiu arqueolóxicu)]]

Allugáu nel km 18 de la Zona Hotelera, ye l'asentamientu arqueolóxicu más notable del área isleña de Cancún. La porción esplorada, qu'inclúi cuarenta y siete estructures, correspuende a una zona relixosa y alministrativa na que de xuru se llevaron a cabu importantes ceremonies y vivieron los personaxes de mayor estatus na vida política d'esa rexón. En delles de les estructures palaciegues que güei pueden visitase, caltiénense fragmentos de pintura mural que faen alusión a dioses y elementos iconográficos rellacionaos cola vida relixosa de los mayes posclásicos del norte de Quintana Roo.
El nome orixinal del sitiu desconozse, y solo bien apocayá bautizóse-y col nome de "El Rei" por cuenta de qu'en el llugar afayó la porción cimera d'una escultura que representa una cara humana afatáu con un ellaboráu tocáu, que de xuru retrata a un personaxe d'altu rangu. Güei, la cabeza del rei atópase abellugada y espuesta, nel muséu arqueolóxicu de Cancún.
Muséu Maya de Cancún

El Muséu Maya de Cancún abelluga una de les coleiciones arqueolóxiques de la cultura maya más significatives de Méxicu, pos non solo inclúi pieces de la mayor relevancia que fueron atopaes nel Estáu de Quintana Roo, sinón tamién una seleición de pieces emblemátiques de los sitios mayes de Palenque, Chichén Itzá, y Comalcalco, ente otros xacimientos representaos.

Ta allugáu nel quilómetru 16.5 del Blvd. Kukulcán, na Zona Hotelera de Cancún. El so diseñu, obra del arquiteutu Alberto García Lascurain, ye vanguardista. Enfatiza la imaxe llinial con murios de celosía en concretu, espacios d'aire llibre que dexen al visitante esfrutar del clima de Cancún. Foi inauguráu'l 2 de payares de 2012. Ta desplantado na denominada selva de San Miguelito, a unos cuantos metros de la llaguna Nichupté y ta integráu al sitiu arqueolóxicu de San Miguelito (ciudá maya de 1250-1550 d.C.), que se visita conxuntamente cola cortil museística, conformando una área total abierta al públicu de pocu más de 80 hectárees. Les edificaciones del Muséu atopar a ocho metros d'altor ya inclúin tres volúmenes de pabellones d'exhibición.

Sablera Delfines, ó El Mirador, una de les ventanes al Mar Caribe que caltién la zona hotelera.

Tanto'l Muséu como'l xacimientu arqueolóxicu son operaos pol Institutu Nacional d'Antropoloxía y Historia. La visita a la cortil inclúi l'accesu a la zona arqueolóxica de San Miguelito, que se compón de cuatro conxuntos conformaos por estructures precolombines, con un basamento remocicáu mientres la dómina prehispánica, onde se caltienen restos d'un templu. El complexu llogró integrar la vexetación orixinal de San Miguelito coles árees jardinadas del Muséu polo que'l visitante puede realizar un percorríu integral y altamente gratificante.

El Mirador

Asina se-y conoz tamién a Sablera Delfines. Como'l so nome dicir, constitúi una de les vistes más importantes y espectaculares del Mar Caribe en Cancún. Tantu de día como de nueche, ye llugar de xunta frecuente de los cancunenses. Pel llau este, reparar l'océanu, y pel oeste, una panorámica de la llaguna Nichupté y parte de la zona arqueolóxica'l Rei.

Gobierno[editar | editar la fonte]

El gobiernu municipal ta conformáu por un alcalde ó presidente municipal electu por votación popular, que de la mesma estrema'l gobiernu en Presidencia y Cabildru, compuestu de 15 regidurías con persones que'l mesmu alcalde escueye, que son departamentos nos que se sofita pa cumplir les diverses funciones de gobiernu.[36] Como cabecera municipal, Cancún alluga nel so palaciu municipal la sede del Poder Executivu de Benito Juárez.

Presidencia Municipal [1] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  • Presidente Municipal de Benito Juárez
  • Secretariu Particular de la Presidencia Municipal
  • Secretaría Téunica
  • Direición de comunicación social
  • Coordinación Xeneral d'Asesores
  • Unidá de Vinculación con Organismos Descentralizaos
  • Secretariu Priváu de la Presidencia Municipal
  • Presidencia del DIF
  • Direición del DIF
  • Direición de Xestión Social
  • Direición de Fondu y Desarrollu Turísticu
  • Direición de Radio Cultural Ayuntamiento
  • Direición del Institutu Municipal de la Muyer
  • Direición del Institutu Municipal del Deporte
  • Direición del Institutu de Planeación pal Desarrollu Urbanu Municipal
  • Direición d'Estadística ya Informática de la Secretaría Téunica
  • Direición de Siguimientu d'Alcuerdos de la Secretaría Téunica
  • Direición de Vinculación Interinstitucional de la Secretaría Téunica
  • Unidá de Vinculación de Tresparencia y Accesu a la Información Pública
  • Direición del Institutu pa la Cultura y les Artes
Cabildru [2] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  • Sindico Municipal - Facienda, Patrimoniu y Cunta
  • Primer Rexidor - Desenvuelvo Social y Participación Ciudadana
  • Segundu Rexidor - Obres y Servicios Públicos
  • Tercer Rexidor - Ameyora Regulatoria
  • Cuartu Rexidor - Planeación y Desarrollu
  • Quintu Regidor - Seguridad Pública, Tránsitu y Bomberos
  • Sestu Rexidor - Turismu y Ecoloxía
  • Séptimu Rexidor - Educación, Cultura y Deporte
  • Octavu Rexidor - Industria, Comerciu y Asuntos Agropecuarios
  • Novenu Rexidor - Salú y Asistencia Social
  • Décimu Rexidor - Desenvuelvo Urbanu
  • Decimoprimer Rexidor - Reglamentación Municipal
  • Decimosegundu Rexidor - Espectáculos y Diversiones
  • Decimotercer Rexidor - Trabayo y Previsión Social
  • Decimocuartu Rexidor - Equidad y Xéneru
  • Decimoquintu Rexidor - Asistencia Social a Grupos Vulnerables

Economía[editar | editar la fonte]

Zona hotelera
Llaguna Nichupté
Zona hotelera
Zona hotelera
Zona hotelera

Turismu[editar | editar la fonte]

El sector turísticu ye la principal fonte d'ingresos a la ciudá y al conceyu, lo que convierte en motor de la economía de Benito Juárez:

  • En Cancún esisten 181 hoteles con 35,023 habitaciones y 380 restoranes. (dic 2010).
  • 3,004,802 visitantes fueron a Cancún en 2007, nun permediu de 190 vuelos diarios (dic 2009)
  • 2,761,400 visitantes fueron a Cancún en 2013 siendo la ciudá 63 con más turistes internacionales
  • La derrama económica añal en Cancún por conceutu de turismu ye $3072.21 millones de dólares. (xineru-avientu de 2007).
  • El gastu permediu per visitante añal solo en Cancún ye $1028.84 dólares. (xineru-avientu de 2007).
  • La mayoría de los hoteles ufierten paquetes de too incluyíu, pa caltenelos nesta área, dexando que los precios álcense. Polo xeneral cunten colos sos propios servicios de Marina (deportes y entretenimientu acuáticu) bucéu, snorkel, alimentos y bebíes polo xeneral.
  • Cancún cunta cola más variada diversión nocherniega, más de 10 discoteques, arrexuntar nun área conocida como Party Center, nel corazón de la Zona Hotelera.

Centros de convenciones[editar | editar la fonte]

Cancun International Convention Center | Cancun ICC ye'l recintu más grande de la llocalidá, con 14,200 m² (152,847 ft2) d'espaciu pa eventos, cuenta col soporte téunicu más modernu del país pa realizar eventos de cualquier tipu, dende un almuerzu executivu, una boda, una convención o congresu, hasta obres de teatru y conciertos musicales. Ta allugáu nel corazón de la zona hotelera en “Punta Cancún”, a tan solo 20 minutos del Aeropuertu Internacional.

CARAUTERÍSTIQUES D'INSTALACIONES: - 5,096.00 m² pa esposiciones, estremaos ente la planta baxa y el primer nivel. - 7,018.00 m² disponibles pa congresos y convenciones. - 10 salones, divisibles en 36 espacios pa sesiones simultánees (breakouts). - Serviciu d'alimentos y bebíes con capacidá pa 5,000 persones. - Sistema audiovisual in-house. - Señalización dixital nos antepares de cada salón. - Sistema divisoriu con murios sono-aislantes. - Salones llibres de columnes. - Sistema de llume regulable y programable. - Ancles pa colgar materiales con capacidá de 100 kg c/o. - Carga dinámica nel pisu d'esposiciones de la planta baxa de 2 tonelaes por m², y nos niveles cimeros de 400 kg. por m². - Llinies analóxiques conmutadas.

Campu de Golf Pok Ta Pok[editar | editar la fonte]

El Club de Golf Pok ta Pok foi diseñáu en 1976 por Robert Trent Jones. Esti club non solo ye'l más antiguu sinón tamién el más prestigiado ente los campos de golf de Cancún. El campu de golf allugar a lo llargo de la Islla Cancún, coles sos 18 fuexos, par 72. A lo llargo de cuatro quilómetros (del km 6 al 9) puede contemplase'l campu mientres se percuerre pol bulevar Kukulcán a cuerpu o en vehículu.

Places comerciales[editar | editar la fonte]

Ensin dulda constitúin un curiosu turísticu pa los visitantes y locales, por cuenta de les atraiciones que contién caúna d'elles, amás de les compres. Na zona hotelera atópense tres places principales (La Islla, Plaza Kukulkan y Plaza Caracol), qu'ufierten cualquier tipu d'artículos y servicios, amás de acuariu, restoranes y tiendes departamentales de prestíu.

Na zona centro(urbana) atópense diverses places la mayoría nel so interior con tiendes departamentales y tiendes d'autoservicios boutiques y variedaes. Ente les places más reconocíes y visitaes atópense Plaza les Américas, Plaza Cancún Mall (Plaza les Américas II), Plaza les tiendes (antes Plaza cancún 2000), Gran Plaza, Plaza Outlet (antes Plaza Paseos Cancún) ente otres pequeñes places comerciales y turístiques na zona urbana.

Organismos reguladores del turismu[editar | editar la fonte]

Asociación d'Hoteles de Cancún[editar | editar la fonte]

Ye una entidá privada, y foi creada pa promocionar la ciudá y marca de Cancún y participar con competitividá dientro de los mercaos turísticos tantu nacionales, como internacionales. Ye tamién una institución que representa a la hotelería entamada ante les instancies locales, nacionales ya internacionales. La so afiliación actual inclúi a más de 100 hoteles, con alredor de 25,000 habitaciones, amás de tener un capítulu especial de Miembros Aliaos, conformáu por 46 empreses de servicios allegaos.[37]

CANIRAC[editar | editar la fonte]

La Cámara Nacional de la Industria de Restoranes y Alimentos Condimentados (CANIRAC) ye una organización empresarial, de calter nacional, que representa, integra, educa, promueve y defende los intereses y derechos de los establecimientos que preparen y vienden alimentos pa impulsar el desenvolvimientu de la Industria por aciu la interlocución col Gobiernu y demás sectores, brindando diversos servicios d'interés xeneral.[38]

OVC[editar | editar la fonte]

Panorámica de la Ponte Calinda, unu de los principales muelles y cais turísticos, a una banda, la cabina de la Torre Escénica Cancún, de 100 metros d'altor, onde puede apreciase gran parte d'Islla Cancún dende los altores. Zona Hotelera, km 4.

La función principal de la Oficina de Visitantes y Convenciones de Cancún (OVC), ye'l promover a Cancún y caltener la imaxe como'l meyor destín turísticu de Llatinoamérica, asina mesmu, funge como enllaz ente la iniciativa privada y el sector turísticu internacional pal zarru de negociaciones que dexen el desenvolvimientu del destín. Tratar d'un organismu Non codalosu, conformáu por un Comité Téunicu del Fideicomiso (socios de destín) que caltienen una busca continua d'alternatives de veceros potenciales pal destín al traviés de cámares, asociaciones, sociedaes públiques, privaes nacionales ya internacionales. Sofita ya impulsa el procesu de marketing, ventes, servicios y aliances estratéxiques pal desenvolvimientu y allugamientu del destín.[39]

Otres actividaes económiques[editar | editar la fonte]

Magar el turismu ye la base económica de la ciudá, el sector pesqueru ye otra actividá importante, debíu a la mariña que Cancún tien. La pesca concentrar na zona de Puertu Juárez, que ta clasificáu como puertu medianamente forníu.[40] Tien un centru de receición con capacidá de 1-10 ton/día. El cambéu de divises xenerar a partir de la intensa actividá turística, pos a lo llargo del bulevar Kukulcán y nel centru de la ciudá ufiértase esti serviciu en distintes cases de cambéu. El comerciu concentrar nes places y nel centru de la ciudá, según nos mercaos de los suburbios.

Deportes[editar | editar la fonte]

A partir de 2006, la ciudá de Cancún convirtióse en sede de tres equipos profesionales:

Estadiu Andrés Quintana Roo.
Equipu Deporte Lliga Estadiu
Tigres de Quintana Roo Béisbol Lliga Mexicana de Béisbol Estadiu Beto Ávila
Atlante FC Fútbol Lliga d'Ascensu de Méxicu Estadiu Olímpicu Andrés Quintana Roo
Pioneros de Quintana Roo Baloncestu Lliga Nacional de Baloncestu Profesional de Méxicu Poliforum de Cancún
Lleones Anáhuac Cancún Fútbol úmericanu ONEFA Universidá Anáhuac Cancún
Pioneros de Cancún Fútbol Segunda División de Méxicu Estadiu Cancún 86
  • El Club Deportivo y Social Pioneros de Cancún, perteneciente a la Segunda División de Fútbol en Méxicu, tuvo una escelente temporada en 2012 y 2013 llogrando asitiase como superlíder de la Lliga de Nuevos Talentos, siendo l'equipu invictu ganándose un llugar na final pola llucha al ascensu a la Lliga Premier el 11 de mayu de 2013.
  • Pioneros de Cancún ye'l nuevu monarca de la Lliga de Nuevos Talentos (LNT) de la Segunda División Profesional, en venciendo nel partíu de vuelta 3-1 a Santos de Soledad (Atléticu San Luis) y llogró'l mediu boletu p'apostar l'ascensu a la Lliga Premier la siguiente temporada; en casu de repitir el títulu l'ascensu sería de forma automática.[41]
  • Ye importante señalar que nel casu del equipu Atlante, per primer vegada xugóse una lliga de primer División de fútbol profesional en Cancún, y nel mesmu primer tornéu, xugóse la primera final el 9 d'avientu de 2007, consiguiendo esti equipu'l so tercer campeonatu n'historiar frente a los Pumas de la UNAM, y el primeru pa Cancún Anguaño Equipu d'Ascensu MX.
  • Cancún cunta con una plaza de toros techada con aforu pa 5500 persones, onde se realicen corríes, espectáculos ecuestres y bailles típicos mexicanos tolos miércoles. Tamién s'utiliza pa espectáculos diversos, como llucha llibre y conciertos. El 8 de marzu de 2008 llevar a cabu la primer engarradiella de campeonatu mundial de pesu completu del Conseyu Mundial de Boxéu (CMB) en suelu mexicanu, ente'l rusu Oleg Maskaev y el nixerianu Samuel Peter.[42]

Educación[editar | editar la fonte]

Cancún ye una ciudá que cunta con una gran cantidá d'escueles d'educación básica: primaries (cursu de seis años escolares) y secundaries (cursu de tres años escolares) allugaes en munchos puntos de la rexón. La mayoría d'estes escueles pertenecen al gobiernu federal y pa les persones con mayores ingresos esisten escueles privaes con diversos programes educativos nos cualos inclúyense pre-maternal, kinder, primaria y hasta preparatoria.

Sicasí, debíu a la enorme crecedera de la población, añu con añu hai un gran porcentaxe de mozos que se queden ensin la posibilidá d'inscribise n'escueles públiques. Ye esta una de les razones de la esistencia de tantes escueles privaes.

Edificios alministrativos de la Universidá del Caribe, nel so interior inaugurar en mayu de 2008 una de les más grandes biblioteques de Cancún, l'Antonio Enríquez Savignac

Nivel mediu superior[editar | editar la fonte]

Tocantes a estudios de nivel mediu cimeru (cursos de seis semestres escolares), Cancún tien preparatorias que cunten col sofitu del gobiernu federal y tamién esisten escueles con enseñanza abierta. De siguío méntense les federales:

  • Sistema de Nivel Cimeru:
  • Colexu Nacional d'Educación Profesional Téunica del Estáu de Quintana Roo (CONALEP Plantel Cancún I, II y III)
  • Colexu d'Estudios Científicos y Teunolóxicos Del Estáu (CECYTE Plantel Cancún I, II, III y IV) y plantel León Vicariu
  • Centru de Bachilleratu Teunolóxicu Industrial y de Servicios del Estáu de Quintana Roo (CBTIS non.111) y sede de la Direición Xeneral d'Educación Teunolóxica ya Industrial.(DGTI)
  • Colexu de Bachilleres del Estáu de Quintana Roo (COBACH - BACHILLERES Cancún I, II, III y IV)
  • Enseñanza Abierta:
  • Centru de Servicios Académicos Integrales (CSAI CANCÚN) (del sistema de Colexu de Bachilleres)
  • Centru d'Enseñanza Abierta (CEA CANCÚN)

Nivel cimeru[editar | editar la fonte]

De siguío méntense les universidaes qu'esisten en Cancún. Dependiendo de la llicenciatura o carrera, pueden durar dende 8 a 10 semestres escolares o nel so casu 9 Cuatrimestres:

  • Universidaes privaes
    • Universidá Anáhuac Cancún
    • Universidá La Salle Cancún
    • Universidá TecMilenio
    • Universidá Interamericana pal Desarrollu] (XUNÍI)
    • Universidá Valle del Grijalva (UVG Cancún)
    • Escuela Cimera de Ley
    • Universidad d'Oriente Cancún
    • Universidá Maya de les Amériques
    • Universidá Azteca
    • Institutu d'Estudios Cimeros de la Comunicación (IESCAC)
    • Universidá Humánitas
    • Universidá del Sur (US)

Cultura[editar | editar la fonte]

Casa de la cultura[editar | editar la fonte]

La Casa de la Cultura de Cancún ye'l centru cultural más importante de la ciudá. Promueve y espubliza les manifestaciones culturales de la comunidá, según la preservación del patrimoniu tanxible ya intanxible del conceyu. Fundada en 1994, anguaño la Casa de la Cultura cunta con una biblioteca, y un total de 37 talleres y 29 maestros. Diariamente llévense a cabu una serie de distintes actividaes como los llunes de cine, los martes al campu, los xueves de conciertu y los sábados de teatru, foros de poesía, cuentu y cantar, esposiciones de Pintura, caravanes culturales, presentaciones ocasionales de llibros d'autores locales y estatales, ente otres actividaes. Convidar a la población polo xeneral por que participe de manera activa en dalguna d'estos programes culturales.

Revistes culturales[editar | editar la fonte]

En Cancún publicar dende 1998, anque de manera intermitente, la revista cultural Tropu a la uña. Güei día atopar na so tercer etapa, siguiendo col so propósitu d'espublizar la obra de los artistes locales, tanto poetes como prosistes, ensayistes, artistes plásticos, fotógrafos, etc, anque tamién venció les sos páxines a prestixoses firmes nacionales ya inclusive internacionales.[43]

Asociación de pioneros de Cancún[editar | editar la fonte]

Organización non gubernamental que'l so oxetivu principal ye caltener y fomentar los raigaños de la fundación de Cancún, según sopelexar los fechos históricos relevantes, buscando una identidá cancunense que s'enzanca por cuenta de la diversidá de cultures y persones qu'habiten na ciudá. L'Asociación axuntar en distintes ocasiones a lo llargo del añu, y les opiniones de los miembros son apreciaes pola sociedá cancunense. Gran parte de la historia y contribuciones danse al traviés de la revista de publicación mensual Pioneros, pasáu y presente de Quintana Roo.

Festival Internacional de Cine Cancún Riviera Maya[editar | editar la fonte]

El 1ᵉʳ Festival Internacional de Cine Cancún Riviera Maya celebrar del 17 al 23 de payares de 2007 nes sedes Cancún, Playa del Carmen y otros puntos de la Riviera Maya. Sol lema ecoloxía d'almes el festival promueve la exhibición cinematográfica, la producción audiovisual y la formación profesional de los mozos a partir d'una visión particular: el descubrimientu de nuevos talentos, con especial atención a Méxicu ya Iberoamérica, la crecedera artística del sureste mexicanu y el desenvolvimientu sustentable, con beneficiu direutu pa Cancún. El festival contribúi a arriquecer la imaxe internacional de Quintana Roo y el nuevu turismu de la rexón. Favorez la crecedera social de la zona y aguiya los llazos ente la comunidá cinematográfica del Caribe y Llatinoamérica. N'el so programa destácase la presentación d'óperes primes, documentales y curtiumetraxes. Nel añu 2008 celebróse'l 3 y 9 de payares.

Vida nocherniega[editar | editar la fonte]

La ciudá de Cancún ye famosa pola so animada vida nocherniega. La zona principal onde se concentren los más grandes centros nocherniegos ye la so Zona Hotelera nel famosu "Party Center", onde tamién s'atopen la mayoría de los restoranes y chigres más famosos y allegaos de la ciudá como por casu: Cocu Bongu, Dady O, Mandala y The City siendo los más populares. Na zona centro tamién esisten árees d'entretenimientu nocherniegu, especialmente en redol a l'Avenida Yaxchilán, tratar de sitios más pequeños y menos zaragateros que na Zona Hotelera, pero igualmente animaos onde se concentra la xente local, recomendables pa quien quieran interactuar cola xente del llugar. Cancún creció enforma dende la so fundación, y no que ye consideráu "nuevu cancún" ( supermanzana 17 y 18 nel centru de la ciudá) tamién se desenvolvieron nuevos llugares de recreación nocherniega. Especialmente sobre l'Avenida Bonampak na agora Plaza Península. Decorada principalmente con onix, ye una plaza bien activa con restoranes, cafés, tiendes, y chigres que val la pena visitar o Plaza Les Américas-Malecón Américas Cancún onde s'atopen non solo les tiendes de la principal plaza comercial de la ciudá sinón, restoranes, tiendes de prestíu. Anguaño, la Av. Nader ye'l nuevu puntu de moda nel que xente local gocia de salir a restoranes y chigres, compárase-y y dizse que ta creciendo pa convertise nuna zona conocida como "La Condesa" na capital del país. Esta zona carauterizar pola remodelación de cases antigües, les primeres cases construyíes en Cancún, afaciéndoles en chigres y/o restoranes qu'ufierten tanto diseñu como'l productu de moda.

Antroxos[editar | editar la fonte]

Mientres el mes de febreru empecipia la temporada d'antroxos de la rexón. Mérida, Campeche, Cozumel, Islla Mujer y Cancún enllenar de color nuna fiesta apinada d'eventos musicales, culturales, artesanales y gastronómicos. En Cancún diversos sectores de la sociedá en coordinación col conceyu llocal participen cola presentación de vistoses caravanes que percuerren les principales aveníes de la ciudá y nel concursu pa escoyer a la reina y rei feu del antroxu. Anque falta enforma por faer, cada añu son más los participantes y públicu asistente, tanto residentes como visitantes nacionales y estranxeros, que se xunen a esta celebración, lo que fai que nun futuru non bien alloñáu, va faer d'esti festival d'allegría, unu de los más importantes y reconocíos del Caribe.

Miss Universu[editar | editar la fonte]

El 23 de mayu de 1989 celebrar por segunda vegada en Méxicu y per primer vegada en Cancún el Miss Universu 1989, que se llevó a cabu nel Hotel Fiesta Americana Condesa onde 76 concursantes compitieron pola corona, cola cual Angela Visser de los Países Baxos alzar cola afamada corona.

Transportación del aeropuertu al hotel[editar | editar la fonte]

Acute con anticipación la so transportación del aeropuertu, escontra'l so Hotel, tours o destín de Quintana Roo, asina va poder esfrutar más de les sos vacaciones. El nuesu equipu de transportación esperar nel aeropuertu a la so llegada, contrate viaxe senciellu o redondu. Tresporte compartíu o priváu. Choferes profesionales, atentos y respetuosos. Carrocetes con aire acondicionáu y capacidá hasta para 10 persones.

Serviciu Compartíu:

Inclúi: Receición nel Aeropuertu a la so llegada, Carroceta turística de luxu con aire acondicionáu, compartir el serviciu con güéspedes d'este o otros Hoteles, (hasta la puerta del Hotel).

Serviciu Priváu:

Inclúi: Receición nel Aeropuertu a la so llegada, Carroceta turística de luxu con aire acondicionáu, serviciu únicu pa quien acuten (hasta la puerta del Hotel).

Grupos:

Tamién tenemos disponible unidaes de tresporte grandes pa grupos, precios so solicitú de cotización.

Problemes actuales[editar | editar la fonte]

Suicidios[editar | editar la fonte]

Cancún comparte con Guadalaxara'l primer sitiu ente les ciudaes con mayor incidencia de suicidios en Méxicu y llevó a Quintana Roo al segundu llugar ente les entidaes del país, solo detrás de Jalisco. Cancún algamó 106 suicidios en 2007, cuasi un 60 % de los 183 de Quintana Roo nesi añu nel que pasó del octavu al segundu sitiu dientro de la estadística d'estaos. 22 fueron cometíos por mozu non mayores de 22 años. La descomposición familiar motiva a los mozos cancunenses a quitar la vida, según la falta de comunicación, problemes d'embaranzos ensin deseyar o de drogadicción. Inclusive la depresión y el estrés de trabayar en sitios turísticos luxosos y per otru llau vivir en condiciones de probeza, foi tamién un factor importante na motivación de suicidios. De la mesma manera, munchos de los mozos que cometen suicidiu facer na soledá de los sos llares. D'aquellos ente los cualos la depresión ye'l motivu principal que los oriella a tomar esta decisión, un gran porcentaxe atopar en dichu estáu anímicu debíu al abandonu familiar nel que se topen, al tar lloñe de les sos families.[44]

Problemes del mediu ambiente[editar | editar la fonte]

Contaminación del sistema lagunar Nichupté
Na actualidá, munches partes de la llaguna tán seriamente contaminaes y despiden golores fedientos derivaos del podrén de plantes y descarga d'agües negres per parte de les construcciones que se siguen efeutuando a lo llargo d'Islla Cancún, y de los mesmos hoteles y places comerciales.[45] Dende la edificación de los primeros hoteles na zona hotelera, construyéronse plantes de tratamientu d'agües sirvíes na islla al llau de la llaguna, y los conductos d'evacuación d'agües d'agua construyir pa vertise sobre la llaguna. Pero apocayá afayóse que dellos hoteles y centros comerciales conectaben los sos conductos d'evacuación d'agües sirvíes a los conductos d'evacuación d'agües d'agua. El mesmu procedimientu delictivu foi practicáu por otros que les sos instalaciones de tratamientu d'agües sirvíes resultaron insuficientes y que tamién dirixeron les agües sirvíes a los conductos d'agües d'agua. Alredor del 80% de la superficie de la islla foi impermiabilizada o pavimentada lo cual torga la penetración de l'agua d'agua nel suelu. Ye asina que esa mesma agua al esmucir acarreta consigo metales pesaos, productos del petroleu, aceites de motor y otros compuestos químicos solubles o insolubles a la llaguna.[46].
El polémicu Puertu Cancún
Puertu Cancún en construcción.
Puertu Cancún, que s'edifica sobre cuasi 300 hectárees ya inclúi la construcción de, a lo menos, ocho hoteles de luxu, condominios, comercios, cines y una marina pal atraque de 300 embarcaciones, viose envueltu nuna serie d'irregularidaes, tantu na so estructura como nel impautu ecolóxicu que güei representa pa la ciudá y la xente que vive nes sos proximidaes. El 28 d'avientu de 2006, foi deteníu pol FBI y recluyíu nuna cárcel de Chicago, Michael Eugene Kelly, principal accionista del magno complexu. Al proyeutu opunxéronse los grupos ecoloxistes, cuantimás de Quintana Roo, porque afectaba delles hectárees de manglar y espandía al estremu la zona hotelera, yá de por sí enchida y cola competencia de la Riviera Maya. Yera meyor consolidar Cancún y evitar más polarización social y económica. Pero les instancies gubernamentales nun escucharon éstes nin otres razones y dieron a Kelly carta blanca pal so multimillonariu proyeutu en dólares, nel cual tamién participen los grupos mexicanos GICSA y Hansa Urbana, ente otros.[47]
Anguaño, la zona foi deforestada, acabóse cuasi col 100% del manglar nel área, apandóse'l suelu con sascab (tierra blanca de la zona utilizada pa construcciones), llevantáronse edificios, y se trastornó l'hábitat de distintes especies (ente elles el coatí nasua narica), moviendo la fauna montesa de manera permanente. L'área qu'arrodia a les construcciones, unidaes habitacionales, sufren de contaminación auditiva pol ruiu de la maquinaria, y gracies al esplanáu de sascab, llevántense auténtiques polvorees qu'enllenen de grueses capes de tierra y polvu inclusive l'interior de los llares.

Tajamar, Malecón Cancún y Puertu Cancún[editar | editar la fonte]

Allugaos na ciudá y anguaño por terminar dellos proyeutos. Recibir avisu de qu'un xulgáu de Distritu llevantó la suspensión provisional dau a un grupu de ciudadanos contra los trabayos de desmonte. Acordies con el boletín, destacóse que'l fondu Nacional de Fomentu al Turismu (fonatur), llogró en 2005 de la Direición Xeneral d'impautu y riesgu Ambiental (Dgira) la secretaria de mediu ambiente y recursos naturales (Semarnat), La manifestación d'impautu ambiental (MIA), que ta vixente y déxa-y realizar trabayos en dicha área.

Seguridá[editar | editar la fonte]

Cancún ye una ciudá na que s'han rexistraos fechos violentos rellacionaos col narcotráficu. Ente 2013 y 2016 rexistráronse 76 asesinatos[48], nel 2016 la cifrá foi de 31 asesinatos[49] y siquier 193 mientres el 2017[50] la gran mayoría rellacionaos col narcotráficu[51] nel nucleu urbanu y, siquier en 2016 y 2017, episodios violentos con armes de fueu na denominada zona hotelera.[52]

Rellaciones Internacionales[editar | editar la fonte]

Consulaos[editar | editar la fonte]

Anguaño la ciudá alluga 28 consulaos que representen a diversos países, 24 consulaos honorarios, 3 axencies consulares y 1 oficina consular.[53]

Ciudaes hermanes[editar | editar la fonte]

Les ciudaes hermanes de Cancún son:

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Afirmao en: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
  2. «Instituto Nacional de Estadística y Geografía».
  3. «Premiu OMT Cancún».
  4. «Diccionariu maya en llinia». aulex.ohui.net. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  5. Tiziana Roma. «mes Entrevista a Joe Vera- Escudo». Consultáu'l 28 de marzu de 2013.
  6. cancun.gob.mx. «Cancún - Escudu». Consultáu'l 22 d'ochobre de 2011.
  7. Martí Brito 1985, «Tres rostro de Cancún», p. 71
  8. «Absuerbe Puertu Juárez problemes de la ciudá». Archiváu dende l'orixinal, el 12 de marzu de 2012.
  9. «Normales Climatologicas 1951-2010» (castellanu). National Meteorological Service of Mexico (agostu de 2011). Archiváu dende l'orixinal, el 5 de xunetu de 2015. Consultáu'l 6 de marzu de 2015.
  10. http://population-statistics.com/wg.php?x=&men=gcis&lng=es&des=wg&geo=-151&srt=p12n&col=abcdefghinoq&msz=1500&geo=-2587
  11. Institutu Nacional d'Estadística y Geografía (ed.): «Archivo históricu de llocalidá». Archiváu dende l'orixinal, el 5 de marzu de 2016.
  12. «Censo de población y vivienda 2010». Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía.
  13. https://web.archive.org/web/20080925220305/http://www.novenet.com.mx/seccion.php?id=23655&sec=3&d=16&m=11&y=2006 "Ampliu programa pa honrar a Cristu Rei" Primer ilesia de Cancún.
  14. Stephens, John Lloyd (1843). «XIX», Viaxe al Yucatán II. Dastin, páx. 256. ISBN 84-492-0370-8.
  15. Martí Brito 1985, «La cacería de divises», páxs. 11-14
  16. Martí Brito 1985, «Los buscadores de sableres», páxs. 15-18
  17. Martí Brito 1985, «Nun alloñáu rincón de Méxicu», páxs. 19-26
  18. «¿Cuándo se fundó la nuesa ciudá?». Cancun Today. Archiváu dende l'orixinal, el 30 de mayu de 2008.
  19. Gobernantes del estáu de Quintana Roo
  20. Martí Brito 1985, «Un pequeñu tropiezu burocráticu», páxs. 44 y 45
  21. Martí Brito 1985, «Arena blanca, arena diplomática», páxs. 67-69
  22. Periódicu Novedaes de Quintana Roo, ediciones del 12, 13, 17, 20 y 24 de setiembre de 1988, Añu XIII, núms. 4942, 4943, 4944, 4947, 4951. Vicepresidente y Direutor Xeneral: C.P. Andrés García Lavín.
  23. «Grupu Contadora». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de mayu de 2008.
  24. 24,0 24,1 «Miss Universu 1989». L'Anecdotariu.
  25. «Llabrador coreanu quita la vida en Cancún». Archiváu dende l'orixinal, el 30 de payares de 2015.
  26. «Destitúin a alcalde de Benito Juárez, Cancún». Archiváu dende l'orixinal, el 22 d'avientu de 2007.
  27. «petón.html Desastre ecolóxicu arrecifal en Parque Nizuc».
  28. «Rescate del buque Badea del Espíritu Santu». Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'avientu de 2007.
  29. «Recuperación de sableres de Cancún». Gobiernu del estáu de Quintana Roo.
  30. «Reconoz la Comunidá Internacional al gobiernu de Quintana Roo». Unidá del voceru del gobiernu estatal. Archiváu dende l'orixinal, el 16 de febreru de 2009.
  31. Martí Brito & 1985 «D'amores, olvidos, revanches y fracasos», p. 63
  32. «José Delarra, escultor». (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  33. «La Bandera».
  34. «Mesoamerican Reef: The Atlantic Ocean's largest coral reef». World Wildlife Fund. Consultáu'l 4 de mayu de 2012.
  35. «Zona Arqueolóxica Yamil Lu'um. "Conderguen emplegaos hoteleros la devastación arqueolóxica». Archiváu dende l'orixinal, el 25 de setiembre de 2008.
  36. «Páxina web del gobiernu municipal».
  37. «Asociación d'Hoteles de Cancún». Archiváu dende l'orixinal, el 6 de febreru de 2008.
  38. «CANIRAC y la so Misión». Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'abril de 2008.
  39. «Oficines de Visitantes y Convenciones». Secretaría de Turismu. Archiváu dende l'orixinal, el 11 de xunu de 2008.
  40. Quintana Roo
  41. Ángel Mazariego (llunes, 16 d'avientu de 2013, 14:33). «Pioneros de Cancún vence a Santos de Soledad; corónase campeón». SIPSE.
  42. «"History in Cancún", presenten cartelera boxística».
  43. Carlos Underwood, «Sale nuevamente Tropu a la uña a promover valores Archiváu el 2 de febreru de 2014 na Wayback Machine.», Respuesta, 10 de payares de 2013.
  44. http://www.terra.com/noticias/articulo/html/act1147898.htm "Ocupa Cancún primer llugar en suicidios ente ciudaes mexicanes".
  45. «chombu_en_llaguna_nichupte.html Artículu sobre la contaminación del sistema lagunar». Archiváu dende l'chombu_en_llaguna_nichupte.html orixinal, el 14 d'abril de 2008.
  46. «Peter Wise Un Casu d'Estudiu: Cancún, Quintana Roo, Méxicu».
  47. «Fraude en Puertu Cancún». La Jornada.
  48. http://www.milenio.com/policia/disparen-homicidios-cancun-arma_fueu-snsp-seguridá-quintana_roo-asesinato-milenio_0_1059494058.html
  49. http://www.milenio.com/policia/disparen-homicidios-cancun-arma_fueu-snsp-seguridá-quintana_roo-asesinato-milenio_0_1059494058.html
  50. http://yucatanalamano.com/destacado/ablayen-a-tiros-a-muyer-en-cancun-lleguen-a-193-asesinatos-esti anu/
  51. http://www.milenio.com/policia/asesinatos-cancun-violencia-narcotrafico-quintana_roo-mileniu-noticies_0_1018698318.html
  52. http://www.milenio.com/policia/asesinatos-cancun-violencia-narcotrafico-quintana_roo-mileniu-noticies_0_1018698318.html
  53. Secretaría de Rellaciones Esteriores (ed.): «Misiones Estranxeres Acreditaes en Méxicu».
  54. 54,0 54,1 54,2 54,3 SRE (23 de xineru de 2013). «Descripción xeneral de los Alcuerdos Internacionales del Quintana Roo». Secretaría de Rellaciones Esteriores. Gobiernu de Méxicu. Consultáu'l 12 de xineru de 2015.
  55. Refrenden hermanamiento Cancún y Hangzou de China www.revistavortice.com (17 d'ochobre de 2008). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  56. 56,0 56,1 56,2 56,3 56,4 56,5 56,6 56,7 Cancún.gob (ed.): «Quinta Sesión Solemne del Honorable Conceyu Constitucional del Conceyu de Benito Juárez, Quintana Roo, 2005-2008».
  57. ciudá.html Aprueben hermanamiento ente la ciudá de sSanya, provincia de Hainan de la República Popular de China y la ciudá de Cancún unnuevoqroo.blogspot.mx ( 19 de xunu de 2010). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  58. Cancún.gob (ed.). 47ª Sesión Ordinaria. 2008-2011. 3. L'Honorable Conceyu Constitucional del Conceyu de Benito Juárez, Quintana Roo, 2008-2011 (PDF). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  59. provincia-de-hainan Fortalez sedetur rellación con china al traviés del hermanamiento de Cancún cola provincia de Hainan cancunmio.com (31 d'ochobre de 2011). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.
  60. Cancún.gob (ed.). Aprueba cabildru de Benito Juárez hermanamiento de Cancún con Tuxtla Gutiérrez (30 de xunu del 2017). Consultáu'l 14 de febreru de 2018.

Bibliografía[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

  • Aquaworld Centru d'actividaes Acuátiques en Cancún y La marina más grande de Méxicu
  • Cancun House Llistáu de propiedaes inmobiliaries en Cancún y Riviera Maya.