Metodismu

De Wikipedia

Plantía:Ficha de relixón El metodismu[1] o movimientu metodista ye'l nome que se da davezu a un grupu numberoso y diverso de denominaciones cristianes del cristianismu. Históricamente, el metodismu aniciar na Gran Bretaña del sieglu XVIII y gracies a la brengosa actividá misionera que foi esplegada, estendióse rápido polos dominios del Imperiu británicu, los Estaos Xuníos y más allá. Orixinalmente convocó especialmente a trabayadores, granxeros probes y esclavos. La so teoloxía ye claramente arminiana con una énfasis nel fechu de que la salvación ye pa tou aquel que la acepte. El so lliturxa ye bien senciella y clasifícase, según la tradición anglicano, como mesma de la Ilesia baxa. Calcúlense 80 millones de miembros alredor de tol mundu.[2]

L'avivamientu wesleyanu[editar | editar la fonte]

John Wesley.

El denomináu movimientu metodista tien los sos oríxenes n'Inglaterra, cuando un grupu de cristianos encabezaos por John Wesley, el so hermanu más nuevu Charles Wesley y George Whitefield buscaben la forma d'anovar la Ilesia d'Inglaterra nel sieglu XVIII, per mediu d'un estudiu centráu na Biblia, un acercamientu metódicu a les Escritures y la rellación ya impautu d'éstos cola vida cotidiana del creyente.

El términu «metodista» foi surdiendo como un llamatu universitariu usáu primeramente con tintes peyorativos pa designar al pequeñu grupu d'estudiantes d'Oxford que tuvo axuntándose ente 1729 y 1735 con fines de crecedera y edificación personales na vida cristiana. Ellos axuntaben cada selmana, ayunaban regularmente y absteníense de casi toa forma d'entretenimientu y luxu. Tamién visitaben con frecuencia a probes, enfermos y presos.

John Wesley dexó en claro que los sos motivos taben enfocaos a la edificación y maduración na fe cristiana; y de nenguna forma tenía tintes de buscar la fundación d'una nueva denominación cristiana, cosa que, contra los sos deseos, foi asocediendo. Al respeutu Wesley declaró:

"Deseyaría que'l nome 'metodista' nunca vuelva ser mentáu otra vegada, sinón que se perdiera nel eternu olvidu".[3][4][5]

Los primeres metodistes reaccionaron contra lo qu'ellos percibíen como apatía de la Ilesia d'Inglaterra, empezaron a predicar al campu y a establecer sociedaes metodistes peruquier. Sobresalieron polos sos entusiasta sermones y fueron acusaos de cutiu de fanatismu. Naquellos díes, miembros de la ilesia establecida tarrecieron que les nueves y puxantes doctrines propuestes polos metodistes, tales como la necesidá d'un Nueva Nacencia salvación por gracia, la Xustificación pola Fe, y l'acción constante y sostenío del Espíritu Santu sobre l'alma de los creyentes pa Perfeccionar y Santificar les sos vides, produciríen efeutos perxudiciales sobre les mentes inocentes. Theophilus Evans, unu de los primeros críticos del movimientu, inclusive escribió que yera "enclín natural del so comportamientu la d'alloriar a la xente, por aciu la voz, el xestu y les espresiones horribles". N'unu de los sos escritos, William Hogarth ataca coles mesmes a los metodistes llomándolos de "entusiastes" llenos de "credulidad, superstición y fanatismu". Pero los metodistes aguantaron los numberosos ataques contra'l so movimientu. (vease John Wesley y George Whitefield pa un discutiniu muncho más completa del Metodismu primixeniu).

John Wesley tuvo influencies de los Hermanos de Moravia y del teólogu holandés Jacobo Arminio, ente que Whitefield adoptó puntos de vista más próximos al Calvinismu. Por eso, los siguidores de Whitefield dixebráronse convirtiéndose en Metodistes Calvinistes. Sicasí, la mayoría de les denominaciones metodistes siguieron a Wesley tocantes a la so teoloxía arminiana.

Misiones nes colonies d'América[editar | editar la fonte]

Les colonies britániques n'América del Norte (actuales Estaos Xuníos y Canadá), ente los años 1763 y 1776.

A fines de la década de 1760, dos predicadores metodistes llaicos emigraren a les colonies britániques d'América dispuestos a formar sociedaes del so movimientu nel nuevu mundu. Philip Embury empezó'l so trabayu en Nueva York, llueu, el capitán Webb, del exércitu británicu, ayudólu, ellos entamaron una sociedá en Filadelfia (Pennsylvania) y fixeron otros esfuercios d'organización a lo llargo de la mariña. Escontra 1770, dos misioneros metodistes aportaron dende la Conexón Británica (entá nun se consideraben una ilesia). Yeren Richard Boardman y Joseph Pilmoor. Poco dempués, aportó Francis Asbury. Asbury reorganizó'l trabayu metodista nes colonies del denomináu Mid-Atlantic [1] (incluyendo Delaware, Maryland, Nueva Jersey, Nueva York y Pennsylvania) d'alcuerdu al modelu yá probáu na metrópolis. El conflictu internu caracterizó esti periodu. Los misioneros movieron a la mayor parte de los predicadores llocales y agafaron a munchos de los dirixentes llocales. Por cuenta de la guerra d'independencia d'Estaos Xuníos (1775-1783) y a una convocatoria del propiu John Wesley, toos estos misioneros dexaron el so trabayu neses colonies. Escontra 1778, el trabayu en toles colonies del Mid-Atlantic foi amenorgáu a solo un circuitu. Anque Asbury refugó dise, y permaneció en Delaware mientres tou esti periodu.

Casi coles mesmes en que Embury empezaba'l so trabayu misioneru en Nueva York, un ministru ordenáu llamáu Robert Strawbridge empecipiaba'l trabayu metodista en Maryland, nun trabayaron xuntos, nin supieron de la esistencia del otru. Strawbridge ordenó y entamó un circuitu, entrenando a munchu ayudantes d'influencia que se convertiríen nos primeros dirixentes del metodismu d'Estaos Xuníos. El so trabayu creció rápido, tanto numbérica como xeográficamente, cuando los misioneros de la Conexón Británica afayaron el trabayu de Strawbridge, amestar ensin dificultaes a la incipiente Conexón Americana. Sicasí, los predicadores llocales siguieron trabayando llau a llau colos misioneros, entá más, siguieron reclutando y unviando predicadores llocales. El metodismu al sur de Maryland, sicasí, nunca esperimentó'l mesmu tipu d'influencia que los misioneros de la Conexón Británica tuvieron ente los metodistes de les colonies del Mid-Atlantic.

Hasta esti momentu de la hestoria metodista na América anglosaxona, cola notable esceición de Robert Strawbridge, nengunu de los misioneros o de los predicadores metodistes fuera debidamente ordenáu acordies cola tradición eclesiástica anglicana (los metodistes siguíen sintiéndose parte de la Ilesia Anglicana), poro, la inmensa mayoría de los adherentes del metodismu americanu siguíen recibiendo los sacramentos (bautismu y Santa Cena) de manes de los ministros anglicanos yá establecíos.

Al producise la Revolución Americana, la mayor parte de los sacerdotes anglicanos escapó de regresu a Inglaterra, a Nueva York o a Canadá, neses circunstancies, un grupu de predicadores metodistes llocales foi "ordenáu" p'alministrar los sacramentos polos mesmos dirixentes de les ilesies llocales, esto causó una quebra ente lo que sería la facción de Asbury y los predicadores del sur. Asbury trató de solucionar la crisis convenciendo a los predicadores sureños d'esperar un resolución de Wesley con al respective de esta crisis sacramental, tal respuesta aportó a los nacientes Estaos Xuníos d'América en 1784.

Naquel momentu, Wesley unvió al Dr. Thomas Coke a los Estaos Xuníos cola clara decisión de formar una ilesia metodista americana ya independiente. Los circuitos metodistes llocales axuntar a fines d'avientu de 1784, el Dr. Coke tenía órdenes de nomar a Asbury como primer superintendente xeneral de la nueva ilesia, sicasí, Asbury presentó a l'asamblea la so moción de nun aceptar el nomamientu nun siendo que tolos predicadores votaren al respeutu nesa conferencia. Asina se fixo, y a partir d'esi momentu d'equí p'arriba, los superintendentes xenerales nos Estaos Xuníos recibieron la so autoridá de la conferencia nacional. Más palantre, el Dr. Coke convenció a la conferencia xeneral por que él y Asbury fueren nomaos obispos, y amestóse el títulu a la disciplina de la naciente ilesia. Esta decisión causó muncho discutiniu ente los metodistes a lo llargo de la historia, Wesley nunca aprobó l'usu del títulu d'obispu na Ilesia Metodista.

En 1792, la Conferencia Xeneral de la Ilesia Metodista Episcopal aldericó les facultaes y poderes episcopales, pero n'última instancia, los delegaos tuvieron al llau del Obispu Asbury. Con tou, los "Metodistes Primitivos" y los "Metodistes Republicanos" dixebrar de la Ilesia Metodista Episcopal mientres la década de 1790. Dambos sistemes operaron nel sureste, abarruntando los alderiques episcopales de reformadores posteriores.

Sicasí estos conflictos, Asbury caltuvo'l lideralgu episcopal del naciente metodismu americanu y nun compartió la so autoridá "designada" (escoyíu pola Asamblea) hasta que l'Obispu McKendree foi escoyíu en 1808. Pela so parte, l'Obispu Coke tuvo munchos problemes colos predicadores llocales, el so estilu autoritariu alloñó a munchos de la ilesia, pero llueu se fixo "Obispu misioneru" y nunca tuvo muncha influencia nes decisiones alministratives del metodismu americanu.

Teoloxía y lliturxa[editar | editar la fonte]

Tradicionalmente, el Metodismu compartió la postura Arminiana del llibre albedríu (creencia cristiana bien anterior a Arminio, pero defendida y sistematizada por él), que se fai posible por cuenta de la gracia preventiva de Dios, refuga asina la doctrina de la predestinación. Esto estremar, históricamente de tradiciones calvinistes como'l presbiterianismu. Sicasí, en rexones del Reinu Xuníu bien influyíes pol calvinismu, tales como'l País de Gales, el Metodismu Calvinista permanez hasta güei, conocíu como Ilesia Presbiteriana de Gales. De la mesma, alderiques teolóxicos más recién de cutiu trespasaron les barreres denominacionales, de manera que munches vegaes, les cañes teológicamente más lliberales del metodismu y del Presbiterianismu tienen más campos de mancomún ente ellos que con al respective de los miembros más conservadores de les sos propies denominaciones.

John Wesley nun yera un teólogu sistemáticu, anque los estudios conducentes al ministeriu metodista y al cargu de predicador local esaminen los sos sermones como fonte teolóxica. Con tou, munchos metodistes tán convencíos de que la espresión más popular de la teoloxía metodista atópase definitivamente nos himnos de Charles Wesley, desque l'entusiasta cantar congregacional fíxose parte del movimientu evanxélicu, la teoloxía wesleyana echó raigaños y estendióse per esta vía.

El metodismu comparte la creencia cristiana tradicional y casi universalmente aceptada na Trinidá: Dios Padre, Dios Fíu, y Dios Espíritu Santu. N'otros términos, esta confesión acepta la Biblia como testigu de l'actividá de Dios na creación, tomando la so intervención misericordiosa nos drames de la historia, y antemana la consumación del Reinu de Dios. Per otra parte, los metodistes tamién reconocen los dos sacramentos ordenaos por Cristu: bautismu y comunión (Cena del Señor).

La doctrina metodista aportuna tamién en que la salvación personal siempres implica la misión cristiana coleutiva y el serviciu al mundu. La santidá bíblica implica muncho más que piedá personal, l'amor de Dios siempres ta xuníu col amor al próximu, una pasión pola xusticia y la renovación de la vida nel mundu.

N'asuntos de lliturxa, mientres la mayor parte de los metodistes alredor del mundu desenvolvía'l so calendariu cristianu d'alcuerdu al Llibru d'Oración Común[2] (lliturxa de la Iglesia d'Inglaterra), una traza distintiva de la Ilesia Metodista Americana foi la so observancia de la estación del Reináu de Cristu (Kingdomtide), que toma trelce selmanes antes d'Advientu, estremando asina la estación llarga dempués de Pentecostés en dos segmentos más pequeños. Mientres Kingdomtide, la lliturxa metodista enfatiza el trabayu caritativu y l'aliviu al sufrimientu del probe.

Una segunda señal distintiva de la lliturxa metodista ye l'empléu de los Servicios de Pactu (Covenant Services). Anque la práutica varie ente distintes ilesies nacionales (inclusive varia'l nome, en Suramérica suélse-y llamar "Día del Pactu"), la mayor parte de les ilesies metodistes del mundu sigue celebrando cada añu la convocatoria de John Wesley a la renovación personal d'un pactu con Dios. Nun ye inusual dientro del metodismu que cada congregación celebre un Serviciu Añal de Pactu'l primer domingu llibre del añu (o la mesma nueche d'añu nuevu), y la Oración del Pactu de Wesley (Wesley Covenant Prayer) inda ye utilizada, con cambeos menores, mientres el desenvolvimientu del serviciu. Según dalgunos, tratar d'una escelente pieza d'escritura llitúrxico, como los siguientes estractos ilustren:

... Cristu tien munchos servicios pa ser fechos. Dalgunos son fáciles, otros son difíciles. Dalgunos traen honor, otros traen reproche. Dalgunos calcen colos nuesos enclinos naturales ya intereses pasaxeros, otros opónense a dambos... Pero'l poder de faer toes estes coses yenos dau en Cristu, quien nos fortalez.
... Yo yá nun pertenezo sinón que soi so. Ponme Señor para lo que quieras, ponme'l rangu de quién tu quieras; faime faer, faime sufrir; déxame ser contratáu por ti o ser abandonáu por ti, aponderáu pa ti o humildáu pa ti; déxame enllename, déxame balerame, déxame tener toles coses, déxame nun tener nada; llibremente y de too corazón ufierto toles coses a la to prestar y disposición...

Notes históriques del metodismu en tolos países[editar | editar la fonte]

Europa[editar | editar la fonte]

Reinu Xuníu[editar | editar la fonte]

Wesley Memorial Church, ilesia Metodista en Oxford, ciudá en que los hermanos Wesley estudiaron y empecipiaron el movimientu.

El metodismu británicu nun tien obispos (nel restu del mundu la mayoría de los metodistes si tener), sicasí un informe tituláu: ¿Qué tipu d'Obispos?: Modelos d'Episcopáu y Metodismu Británicu, foi presentáu a la Conferencia de 2005 y aceptáu pa estudiu y resolución. Esi informe cavilga si ye'l momentu de camudar la tradición y si ser, qué formes d'episcopáu podríen ser aceptables. Sicasí, el metodismu británicu siempres se caracterizó por ser una organización fuertemente centralizada.

La Conexón Metodista, que realiza una Conferencia Añal (nótese que la ilesia caltién dende'l Sieglu XVIII el conceutu de "Conexón" pa munchos oxetivos), estrémase y entama en Distritos encabezaos por un Presidente (cargu que tamién puede ocupar una muyer). Los distritos metodistes de cutiu correspuéndense, en términos xeográficos, coles diócesis de la Ilesia d'Inglaterra. Los distritos de la mesma subdivídense en circuitos, que son gobernaos por una xunta de circuitu trimestral y alministraos por un ministru superintendente. Los demás ministros son nomaos p'atender más bien ilesies individuales (anque en delles ilesies de ciudaes grandes, conocíes como "Central Halls", son designaos p'atender tamién verdaderos circuitos d'ilesies más pequeñes en redol a elles - el Westminster Central Hall, por casu, frente a l'Abadía de Westminster, nel centru de Londres, ye'l más conocíu). Munchos circuitos, tienen más ilesies que ministros, y por ello, la mayoría de los servicios siguen siendo empobinaos por predicadores llocales o por ministros yá xubilaos, conocíos como ministros supernumerarios, nome que reciben por nun ser cuntaos dientro del númberu oficial de ministros del circuitu. El superintendente y los demás ministros son asistíos na conducción y alministración del circuitu polos denominaos "Alministradores de Circuitu", y toos ellos nel so conxuntu: superintendente, ministros y alministradores formen lo que los metodistes británicos conocen como "Equipu de Conducción del Circuitu".

Cismes dientro de la Ilesia Metodista orixinal, y avivamientos independientes, conducieron a la formación de numberoses denominaciones independientes que sicasí siguieron reconociéndose como metodistes. Les más grandes d'elles fueron: Los Metodistes Primitivos (Primitive Methodist - 1811), que surden a partir del avivamientu de Mow Cop (al norte de Staffordshire), la Ilesia Cristianos de la Biblia(Bible Christian Church - 1815) y la Ilesia Metodista Xunida (United Methodist Church - ensin nenguna rellación cola denominación d'Estaos Xuníos del mesmu nome) nacida de la unión de tres denominaciones más pequeñes. La ilesia orixinal terminó siendo conocida, por enforma tiempu, como Ilesia Metodista Wesleyana pa estremala d'estos cuerpos. Sicasí, pasu ente pasu, los trés corrientes más grandes del metodismu británicu fuéronse axuntando hasta concluyir, en 1932 cola conformanza de l'actual Ilesia Metodista de la Gran Bretaña (The Methodist Church of Great Britain).

Na década de 1960, la Ilesia Metodista Británica fixo apertures ecuméniques escontra la Ilesia d'Inglaterra, apuntando a la reconciliación de dambes ilesies, sicasí, de manera formal, estos intentos fracasaron, cuando fueron refugaos pol Sínodu Xeneral de la Ilesia d'Inglaterra de 1972. Con tou, les conversaciones y la cooperación siguieron hasta conducir, en 2003, a la firma d'un conveniu ente los dos ilesies.[6] A partir de la década de 1970, la Ilesia Metodista Británica sumar a los "Proyeutos Ecuménicos Llocales" (Local Ecumenical Projects ó Partnerships) tantu cola Ilesia d'Inglaterra como cola Ilesia Reformada Xunida (presbiteriana y congregacionalista), que dexaron, hasta güei, la posibilidá de compartir ilesies, escueles y hasta ministros, en dellos casos.

Tradicionalmente, el metodismu británicu demostró ser particularmente popular en Gales y Cornualles, dambes rexones notables, pa munchos, pol so inconformismu y rocea escontra la Ilesia d'Inglaterra.

El Conseyu Metodista tamién ayuda a sostener un importante númberu d'escueles, incluyendo escueles públiques en "East Anglia", el Culford School y el The Leys School. Esto, según los metodistes, ayudaría a promover perdayuri una educación de fuerte calter cristianu.

América[editar | editar la fonte]

América del Norte[editar | editar la fonte]

Canadá[editar | editar la fonte]
La Ilesia Metodista Metropolitana de Toronto xuega un rol importante na ciudá onde foi nomada la «Roma Metodista».[7]

El padre del metodismu en Canadá foi William Black, quien empezó a predicar nos asentamientos a lo llargo del ríu Petitcodiac de Nueva Brunswick en 1781.[8] Pocos años dempués, metodistes episcopales de circuitu provenientes del estáu de Nueva York empezaron a llegar a Canadá, al oeste de les Tabayones del Niágara y la mariña norte del Llagu Erie en 1786, y na rexón de Kingston na mariña nordés del Llagu Ontario, na década de 1790. Nel momentu que la rexón foi parte de la Norteamérica británica y pasó a formar parte del Alto Canadá dempués de la Llei Constitucional de 1791. L'Altu y So Canadá yeren dambos parte de la Conferencia Episcopal Metodista de Nueva York hasta 1810, cuando fueron treslladaos a l'acabante formar Conferencia de Genesee. El Reverendu Mayor George Neal empezó a predicar nos Tabayones, n'ochobre de 1786, y foi ordenáu en 1810 pol obispu Philip Asbury, na Conferencia Metodista Lyons (Nueva York). Él foi'l primer predicador de l'alforxa de Canadá, y viaxó dende'l llagu Ontario a Detroit mientres 50 años predicando l'evanxeliu.

L'espardimientu del metodismu en dambes partes de Canadá viose seriamente alteriada pola guerra de 1812, pero ganó rápido'l terrén perdíu tres la firma del tratáu de Gante en 1815. En 1817 los metodistes británicos llegaron a Canadá dende les provincies marítimes, pero en 1820 alcordaren, colos metodistes episcopales, a llindar el so trabayu al Baxu Canadá (anguaño Quebec) ente que los demás llindar al Altu Canadá (anguaño Ontario). En 1828 los metodistes del Altu Canadá fueron dexaos pola Conferencia Xeneral de los Estaos Xuníos pa formar una Conferencia Canadiense independiente y, en 1833, la Conferencia Canadiense fundir colos metodistes británicos pa formar la Ilesia Metodista Wesleyana en Canadá. La Ilesia Metodista de Canadá foi una unión de 1884 de los grupos pioneros.

Estaos Xuníos[editar | editar la fonte]
Ilesia Metodista Xunida de Bethel, Mascoutah, Illinois.

El Primer Gran Espertar»[3] foi un movimientu relixosu esperimentáu nes colonies americanes del Imperiu británicu mientres les décades de 1730 y 1740. El predicador metodista inglés George Whitefield (d'enclín calvinista) xugó un papel preponderante en tal acontecimientu, viaxando a lo llargo y anchu de les colonies y predicando nun estilu dramático y emocionante, aceptando como audiencia a tou aquel que quixera escuchalo.

El nuevu estilu de los sermones y la forma en que la xente empezó a prauticar la so fe inspiraron nueva vida al cristianismu nes colonies americanes, muncha xente arreyóse apasionada y emocionalmente na so relixón, dexando de llau la pasiva audición oxetiva del discursu intelectual del predicador. La xente empezó a estudiar la Biblia nes sos cases y ensin tutela institucional, descentralizándose efeutivamente la manera en que los creyentes interpretaben les Escritures, asemeyándose d'esta manera la situación a asoceder sieglos antes n'Europa mientres la Reforma Protestante, anque esta vegada los que taben lleendo ya interpretando la Biblia nun yeren eruditos teólogos, sinón xente senciello y munches vegaes con poca formación académica.

Metanes esti ambiente diverso y vital entamóse la Ilesia Metodista Episcopal nos Estaos Xuníos d'América, na Conferencia de Navidá de 1784, en Baltimore. Los sos primeros obispos fueron Thomas Coke y Francis Asbury, escoyíos democráticamente pola asamblea. Bona parte de los eleutores fueron los yá llexendarios "caballeros de circuitu" (Circuit Riders), la mayoría d'ellos predicadores llaicos, que viaxaben a caballu pa evanxelizar y establecer ilesies hasta les más recónditas comunidaes de la "encruciyada" americana (zona fronteriza) ensin presencia metodista. Unu de los más famosos "caballeros de circuitu" foi Robert Strawbridge quien vivió pela redolada del Condáu de Carroll, Maryland dende pocu dempués d'aportar a les Colonies, alredor de 1760.

El "Segundu Gran Espertar"[4] (a partir de 1820) foi una folada d'avivamientos a escala nacional. En Nueva Inglaterra l'anováu interés pola relixón inspiró una fola d'activismu social ente los "yankees", y el metodismu creció rápido estableciendo de camín dellos establecimientos educativos (notable ente ellos ye la Universidá de Boston). Nel "distritu Ardentísimo" (Burned-over district) de Nueva York occidental l'espíritu d'avivamientu amburó intensamente y el metodismu d'Estaos Xuníos y mundial reparó la primer apaición pública del "Movimientu de Santidá" (al cual vamos referinos un pocu más palantre). Nel oeste, especialmente en redol a Cane Ridge, Kentucky y en Tennessee, l'avivamientu reforzó especialmente a metodistes y bautistes.

Discutinios con al respective de la esclavitú asitiaron a la Ilesia Metodista Episcopal en dificultaes mientres la primer metá del sieglu XIX, colos dirixentes septentrionales del metodismu medrosos d'un cisma col Sur, y pocu dispuestos a tomar una decisión clara. Los "Metodistes Wesleyanos" (más tarde conocíos como La Ilesia Wesleyana - The Wesleyan Church) y les ilesies metodistes llibres (free methodist churches) fueron formaes por abolicionistes decidíos, los metodistes llibres, por casu, yeren particularmente activos nel ferrocarril soterrañu, qu'ayudaba a lliberar esclavos fuxitivos del Sur. Finalmente, nun cisma enforma mayor, en Louisville (1845), les ilesies de los estaos esclavistes abandonaron la Ilesia Metodista Episcopal y formaron la Ilesia Metodista Episcopal Sur [5].

Les cañes del norte y del sur axuntáronse darréu en 1939, cuando la esclavitú yá nun yera una tema d'alderique. Nesta fusión tamién participó la denomada Ilesia Metodista Protestante (Methodist Protestant Church). Sicasí, dellos metodistes del sur, teológicamente conservadores, y fuertemente segregacionistes (racista), oponer a la fusión, y formaron la Ilesia Metodista del Sur (Southern Methodist Church), en 1940.

El "Tercer Gran Espertar"[6] (de 1858 a 1908) produció una enorme crecedera de la membresía metodista, y una proliferación de les sos instituciones (por casu, el Morningside College). Los metodistes tamién s'arreyaron de cutiu col "Espertar Misioneru" (Missionary Awakening) y el Movimientu del Evanxeliu Social (Social Gospel Movement). L'avivamientu, que se desenvolvió en munches ciudaes a partir de 1858, foi atayáu nel Norte pol españíu de la Guerra Civil d'Estaos Xuníos(1861-1865), pero nel Sur, la Guerra de Secesión aguiyó los avivamientos, especialmente nel exércitu del Xeneral Robert E. Lee.

Ente 1914 y 1917 munchos pastores metodistes fixeron fuertes campañes pola paz mundial, respondiendo a les sos demandes, el presidente Woodrow Wilson (de confesión presbiteriana), prometió "una guerra pa terminar con toles guerres". Na década de 1930 munchos metodistes sofitaron la política aislacionista de los Estaos Xuníos, asina, en 1936, l'Obispu metodista James Baker, na Conferencia de San Francisco (California), realizó una votación ente los ministros demostrando qu'un 56% oponer a la guerra. Sicasí la Federación Metodista [7] nun tuvo problemes en convocar a un boicó contra'l Xapón, qu'invadiera China, atayando l'actividá misionera nesa nación. Mentanto, en Chicago (Illinois), sesenta y dos ilesies metodistes episcopales africanes (African Methodist Episcopal churches) votaron el so sofitu a la política de l'alministración Roosevelt contraria a cualquier plan d'unviar tropes d'Estaos Xuníos a ultramar pa lluchar. Cuando llegó la guerra en 1941, la gran mayoría de los metodistes sofitó decididamente l'esfuerciu nacional de guerra, sicasí, hubo tamién dalgunos oxetores de conciencia.

L'actual Ilesia Metodista Xunida (United Methodist Church) entamar en 1968 como resultáu de la converxencia ente los Hermanos Evanxélicos Xuníos (Evangelical United Brethren) y la Ilesia Metodista (Methodist Church). L'antigua ilesia traía de la mesma la resultancia de fusiones anteriores con dellos grupos d'heriedu metodista alemana. La ilesia combinada arrexuntó a aproximao 9 millones de miembros escontra fines de la década de 1990.

Mientres la Ilesia Metodista Xunida nos Estaos Xuníos presenta a principios del Sieglu XXI un relativu amenorgamientu de los sos miembros, la so asociación con ilesies y ministerios metodistes de países en víes de desenvolvimientu dexáron-y amontar el so membresía rápido dende un puntu de vista global.

Grabáu d'un Cultu Campestre de 1819 (Biblioteca del Congresu d'Estaos Xuníos).

Les ilesies metodistes d'Estaos Xuníos xeneralmente entamáronse d'alcuerdu al modelu "conexional", bien similar al británicu, pero non idénticu. Los ministros (pastores) son asignaos a cada ilesia llocal polos obispos, estremándose asina claramente del modelu de gobiernu presbiterianu. Les denominaciones metodistes suelen amás otorgar importante representación a la membresía "llaica" (non ministros) nes sos xuntes rexonal y nacional (conferencies) nes cualos los asuntos de la ilesia son decidíos non poques vegaes por votación, estremándose asina enforma d'un gobiernu de tipu claramente episcopal. Esti modelu "conexional" d'entamase diferencia tamién a los metodistes del modelu congregacional, propiu de les ilesies bautistes y otres ilesies onde'l gobiernu exercer cada congregación local.

Amás de la Ilesia Metodista Xunida, nos Estaos Xuníos d'América hai munches otres denominaciones que baxen ya identifíquense col movimientu metodista de John Wesley (más de 40). Dalgunes, como la Ilesia Metodista Episcopal Africana (African Methodist Episcopal Church), la Ilesia Metodista Llibre (Free Methodist Church) y la Ilesia Wesleyana (Wesleyan Church), son explícitamente metodistes. Otres nun se llamen a sigo mesmes metodistes, pero reconocen la so rellación (en graos variables) cola doctrina específicamente metodista. El Exércitu de Salvación foi fundáu por William Booth, un antiguu metodista, y casi tola so doctrina ye notoriamente metodista. Otres denominaciones rellacionaes son: La Ilesia del Nazarenu (Church of the Nazarene), delles ilesies carismátiques o pentecostales como aquelles venceyaes al pentecostalismo de santidá y les Asamblees de Dios d'Estaos Xuníos que tamién tien raigaños o doctrines propies del pensamientu wesleyano.

De la mesma manera, y como señaláramos enantes, el conocíu Movimientu de Santidá surdió primeramente ente metodistes que sentíen una medría paulatina de la apatía nes sos ilesies, les que, según ellos, taben perdiendo'l "celu wesleyano". Un antecedente importante d'esti avivamientu fueron los escritos de la señora Phoebe Palmer, de Nueva York, direutora del influyente periódicu "Guide to Holiness". Asina, a mediaos del Sieglu XIX, fueron metodistes quien entamaron el primeru de munchos "Cultos Campestres de Santidá" (holiness camp meetings) en Vineland (Nueva Jersey) (1867), la fundación del Asbury College (1890), y de munches otres instituciones similares nos Estaos Xuníos hasta bien entráu'l sieglu XX.

Dende los sos oríxenes n'Inglaterra, el metodismu fixo énfasis nel serviciu social y la educación, numberosos establecimientos orixinalmente metodistes d'enseñanza cimera fueron fundaos nos Estaos Xuníos por persones ya instituciones metodistes, y hasta'l 2006 pueden cuntase unos venti universidaes y "colleges" qu'entá caltienen los términos "metodista" o "wesleyano" nos sos nomes.

De la mesma, hasta yá empecipiáu'l sieglu XXI, la Ilesia Metodista Xunida sigui dexando la convivencia d'una amplia gama d'opiniones teolóxiques y polítiques, por casu, el ex-presidente republicanu George W. Bush ye miembru activu d'esta ilesia, y el vicepresidente Dick Cheney garrasti tamién a ella (anque nun ye miembru), igualmente, demócrates destacaos como Hillary Clinton y John Edwards tamién son miembros activos d'esta denominación.

América de Sur[editar | editar la fonte]

Brasil[editar | editar la fonte]

El pastor metodista Junius Estaham Newman, empecipió la obra metodista na ciudá de Santa Bárbara del Oeste nel estáu de São Paulo. Newman costeó el so viaxe a Brasil coles sos modestes economíes.[9] Empecipió les sos predicaciones a los colonos en 1869. El 17 d'agostu de 1871 entamó'l Circuitu de Santa Bárbara. Anguaño la Ilesia Metodista tien ocho rexones eclesiástiques (financieramente autónomes), y dos rexones misioneres (ensin autonomía financiera). Cada rexón tien un obispu home o muyer.[ensin referencies]

Oceanía[editar | editar la fonte]

Australia[editar | editar la fonte]

Diverses cañes del Metodismu n'Australia fundir nos 20 años que siguieron dende 1881, cola unión de tolos grupos sacante los metodistes llaicos que formaron la Ilesia Metodista de Australasia en 1902.[10]

En 1945, el Rev. Dr. Kingsley Ridgway ufiertar a sigo mesmu como un representante de campu basáu en Melbourne pa una posible caña australiana de la Ilesia Metodista Wesleyana d'América, dempués de conocer a un militar d'Estaos Xuníos que foi miembru d'esa denominación.[11]

Otros países[editar | editar la fonte]

Como yá señaláramos, aproximao 80 millones de persones en tol mundu pertenecen a dalguna denominación metodista, pero nos Estaos Xuníos d'América, probablemente la nación con mayor presencia histórica de metodistes, el so númberu entró en lenta pero constante amenorgamientu. Según autores destacaos como Kenneth Cracknell, esto debería a qu'un númberu creciente de persones taría xuniéndose, cada vez más, a ilesies teológicamente más conservadores.

  • Bandera d'Alemaña Alemaña: Hai pequeñes ilesies metodistes en munchos países d'Europa, pero la más fuerte atopar n'Alemaña, la Ilesia Evanxélica Metodista (Evangelisch-methodistische Kirche). Sicasí los sos venceyos son más estrechos col metodismu d'Estaos Xuníos que cola ilesia británica.
  • Bandera de Les Bermudes Les Bermudes (territoriu británicu d'ultramar): El Sínodu Metodista de les Bermudes dixebrar de la Conferencia Marítima de la Ilesia Xunida de Canadá, por non tar acordies cola ordenación d'homosexuales "activos".
  • Bandera de Colombia Colombia: Dende l'añu 1996 empecipiaron los primeros intentos por desenvolver la ilesia metodista en Colombia, iniciativa del Rev. Manuel Grajales, presbíteru xubiláu de la Ilesia Metodista Xunida. Nel seminariu de Cali dellos estudiantes interesar por esti movimientu metodista y dende ellí surdió l'actual Ilesia Colombiana Metodista. La Ilesia Colombiana Metodista consagró'l so primer obispu nel añu de 2006. Nel añu de 2009 la Ilesia Colombiana Metodista ye conformada por 28 ilesies allugaes en distintos partes del país y empecipiáu la construcción d'un centru de salú, allugáu nuna pequeña comunidá indíxena de la mariña del país.
  • Bandera de Corea del Sur Corea del Sur: Probablemente, l'avivamientu evanxélicu más brengosu de fines del sieglu XX empecipiar en Corea del Sur. Verdaderamente les ilesies más favorecíes en cuanto crecedera fueron les calvinistes (o reformaes) y les pentecostales (como la Yoido Full Gospel Church) sicasí'l metodismu tamién espolletó enforma, y pola so influencia histórica, sigue siendo bien importante en delles denominaciones coreanes (casi'l 3% de la población coreana declárase metodista)[8].
  • Bandera de Islles Fixi Islles Fixi: Una alta proporción de la población polinesia de Fixi ye metodista. Fixi tien el porcentaxe (con respectu al total de la so población) más altu de metodistes nel mundu (36,2%), ver Demografía de Fixi.
  • Bandera de Mozambique Mozambique: La Igreja Metodista Xunida ye una de les más grandes denominaciones cristianes d'esti país, bien venceyada a la Ilesia Metodista Xunida d'Estaos Xuníos.
  • Bandera d'Italia Italia: En 1975 la Ilesia Evanxélica Metodista d'Italia xunir a la Ilesia Evanxélica Valdense d'Italia. La unión nun afectó la Ilesia Evanxélica Valdense del Río de la Plata.
  • Bandera de Méxicu Méxicu: En 1874 fúndase l'Institutu Metodista Mexicanu, güei Institutu Mexicanu Maderu, una de les instituciones más prestixoses del país, la Ilesia Metodista Episcopal tien gran presencia nesti país.
  • Sureste Asiáticu: Misioneros británicos, norteamericanos y australianos fundaron ilesies metodistes en munchos países asiáticos pertenecientes a la Mancomunidá de Naciones (Commonwealth of Nations). Estes ilesies son agora independientes y munches d'elles son más fuertes que les antigües ilesies "madres". Amás de les ilesies, de cutiu, estos misioneros tamién fundaron escueles pa sirvir a les comunidaes llocales. Un bon exemplu de tales escueles ye la Escuela Metodista de Neños en Kuala Lumpur, Malasia y la Escuela Anglo-China, les Escueles Metodistes de Neñes y les Escueles Metodistes Fairfield en Singapur.

Casi toles ilesies metodistes del mundu formen parte d'un cuerpu consultivu internacional denomináu Conseyu Metodista Mundial (World Methodist Council), que tien les sos oficines centrales en Llagu Junaluska (Carolina del Norte), Estaos Xuníos d'América.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Esti términu apaez nel Diccionariu de l'Academia de la Llingua Asturiana. Ver: metodismu
  2. World Methodist Council. «Member Churches». Consultáu'l 17 de xunu de 2013.
  3. Knowles, Victor (2006), "Together in Christ: More Than a Dream", College Press, Mar 1, páx.83.
  4. http://www.christianpost.com/news/why-all-christians-are-actually-non-denominational-72136/
  5. David C. Cook (2001), "God's Little Lessons for Leaders", Honor Books, Aug 1, páx.213
  6. Sitio dedicáu al conveniu metodista-anglicanu (n'Inglés)
  7. "The way we were in Toronto in 1892" Trish Worron. Toronto Star. Nov 1, 2002. pg. A.29
  8. G. S. French, "William black"Dictionary of Canadian Biography
  9. Reily, Duncan (1991). «13 - Terrén semeado: O metodismu róblase no Brasil», Momento decisivos do Metodismu (en portugués). Imprensa Metodista.
  10. Humphreys, Robert; Rowland Ward (1986). Religious Bodies in Australia. Melbourne: Robert Humphreys and Rowland Ward, páx. 45. ISBN 1-86252-709-1.
  11. O'Brien, Glen (1996). Kingsley Ridgway: Pioneer with a Passion. Melbourne: Wesleyan Methodist Church.

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]

Sitios oficiales de les Ilesies metodistes[editar | editar la fonte]

Otres Ilesies metodistes pentecostales[editar | editar la fonte]