Puerto Morelos

Coordenaes: 20°51′13″N 86°52′31″W / 20.8536°N 86.8753°O / 20.8536; -86.8753
De Wikipedia
Puerto Morelos
Alministración
PaísBandera de Méxicu Méxicu
Estáu federáu Quintana Roo (es) Traducir
Conceyu Puerto Morelos
Tipu d'entidá llocalidá de Méxicu[1]
Nome oficial Puerto Morelos (es)[1]
Nome llocal Puerto Morelos (es)[1]
Códigu postal 77580
Xeografía
Coordenaes 20°51′13″N 86°52′31″W / 20.8536°N 86.8753°O / 20.8536; -86.8753
Puerto Morelos alcuéntrase en Méxicu
Puerto Morelos
Puerto Morelos
Puerto Morelos (Méxicu)
Altitú 6 m[2]
Demografía
Población 19 205 hab. (2020)
Porcentaxe 100% de Puerto Morelos
100% de Quintana Roo (es) Traducir
0.02% de Méxicu
Más información
Fundación 1898
Prefixu telefónicu 998
Estaya horaria Hora Estándar Central
puertomorelos.gob.mx
Cambiar los datos en Wikidata

Puerto Morelos ye'l principal puertu del estáu mexicanu de Quintana Roo y cabecera del conceyu homónimu. Atopar al norte del estáu, 33 km al sur de Cancún. Xunto con Leona Vicario y Alfredo V. Bonfil, foi una los trés delegaciones que conformaben el conceyu de Benito Juárez, pero a partir de 2011 alzó'l so rangu a nivel d'alcaldía, órganu descentralizáu y auxiliar na alministración del conceyu.[3]

Tien instalaciones portuaries pa manexu de carga suelta y contenerizada d'embarcaciones d'altor con tráficu nacional ya internacional. La so actividá pesquera ye importante y cuenta con instalaciones pa la industrialización de productos pesqueros, un Parque Industrial en víes de desenvolvimientu y anguaño constrúyense instalaciones turístiques, siendo la crecedera d'esta última industria uno de les actividaes más importantes.

El so petón (declaráu Parque nacional) forma parte de la segunda barrera arrecifal más grande del mundu, y atópase a namái 500 m de la sablera. Ideal pa bucéu, windsurf y snorkel ente otres actividaes marines. Al sur de la entrada de la llocalidá atopa un xardín botánicu (santuariu de la selva maya) de 65 hai d'estensión nel cual puede esfrutase flora y fauna (monu araña, coatí) de la rexón, al norte de la entrada atopa un pequeñu zoolóxicu qu'alluga boes, ocelotes y como curiosu principal cocodrilos de toles edaes.

Historia[editar | editar la fonte]

Historia antigua[editar | editar la fonte]

Según el Chilam Balam de Chumayel, el territoriu del actual Quintana Roo foi'l primer asentamientu de los Itzaes que llegaron del sur y fundaron nel añu 435 d. C. la población de Syancan Bakhalal (güei Bacalar).

Dizse que'l gran señor Kukulkan (quien llevaba'l mesmu nome del dios del vientu) fundó la Lliga del Mayapán, confederación que dura de los años 987 a 1185 d. C. Les poblaciones mayes asitiaes nel estáu de Quintana Roo participaron nesta confederación. A partir d'entós tuvo llugar una serie de lluches internes y en 1461 establécense 16 cacicazgos na Península de Yucatán, de los cualos podemos nomar: Cochuah, Uaymil-Chactemal (Chetumal), Chikinchel, Tases, Cupul y Ekab (na rexón norte de Quintana Roo).

L'área xeográfica onde anguaño s'atopa'l pobláu de Puerto Morelos, presenta muertes d'asentamientos de la cultura maya pertenecientes al Cacicazgo d'Ekab, que la so inflúi política tomó dende Cabu Catoche hasta Tulum.

Prueba d'ellos son les estructures alcontraes na selva y mariña, “Coxol” alcontrada 1 quilómetru al norte del pobláu, “L'Altar allugáu nel xardín botánicu “Alfredo Barrera Marín”, les “albarradas mayes” que s'atopen nun petén nel manglar al sur del pobláu, y la Pirámide de Muchil” cerca de Punta Brava al sur de la población, que Ralph L. Roys describe como Puertu de Muchi, esta postrera, sicasí menta otra llocalidá llamada "Muchi", allugada a 4 km al noroeste de Puerto Morelos, ye dicir nes proximidaes del actual desenvolvimientu habitacional Villes Morelos II.

Na zona costera del pobláu, esistíen dos estructures mayes prehispániques que fueron destruyíes pa utilizar les sos roques na construcción del faru que foi inclináu pol furacán Beulah en 1967. Esti faru inclináu ye l'emblema actual de Puerto Morelos.[4][5]

Por cuenta de los braceos ente cacicazgos les condiciones polítiques y alministratives yeren abondo débiles, ye entós cuando los españoles afayen y más tarde conquisten la rexón. La conquista nun foi fácil por cuenta de les condiciones naturales y a la violenta resistencia per parte de los mayes.

Dende 1526 Francisco de Montejo (padre o “l'adelantráu”) intentó infructuosamente conquistar l'oriente de la península de Yucatán, pero nun foi sinón hasta 1540 cuando'l so fíu Francisco de Montejo y Llión "el Mozu" empezó la tercer campaña que lo llevó a someter tolos cacicazgos esistentes na península, Ekab foi de los primeres en xurar obediencia al conquistador.

Esisten narraciones d'una entrevista de Francisco de Montejo "l'Adelantráu" cuando en 1527 na so trayeutoria de Xel-Há escontra Muchi, atopar col cacique de Cozumel Naum Pat en Xaman Há (Playa del Carmen). Esti últimu asistiá a la boda de la so hermana en tierra firme, y apautó ensin confrontaciones el sometimientu.

Uviéu y Valdés (1851-55, lb 32, cap II), describieron Mochi como una población de 100 cases con pequeños y antiguos templos piramidales.

Mochi foi despoblándose na década de 1550, y sumió de los rexistros en 1582. Sicasí repórtase qu'en 1601, mayes "paganos" y fuxitivos de la provincia de los tases y de los cupules, abellugar nesta zona.[6]

Los gobiernos de Yucatán nunca llograron el completu control de los indíxenes del oriente de la península, quien lluchaben pola restitución de les sos tierres y por establecer el so propiu gobiernu. El 30 de xunetu de 1847 españó en Tepich la rebelión de los mayes, llamada Guerra de Castes, qu'habría de durar más de 50 años, pero la zona ocupada güei por Puerto Morelos, nun sufrió gran afectación.

En 1893, Méxicu firma con Gran Bretaña el tratáu definitivu de llendes Belice-Quintana Roo (Tratáu Mariscal Spencer), d'esta forma Quintana Roo surdió como una rexón estratéxica para Porfirio Díaz. La imprecisa fixación de la frontera, motivó al presidente Porfirio Díaz unviar al comandante Othón P. Blanco a esa zona, colos propósitos de faer respetar la llinia divisoria, torgar el tráficu d'armes, reforzar les campaña militar del Xeneral Ignacio Bravo contra los indios mayes sublevaos y buscar la pacificación de la zona. Paralelamente llograr un establecimientu permanente de población mexicana (que fuxera a Belice pola Guerra de Castes) nel territoriu de Quintana Roo.

Historia moderna[editar | editar la fonte]

Faru inclináu pol furacán Beulah en 1967, ye'l símbolu de Pto.Morelos.

Puerto Morelos a pesar de ser una pequeña población allugada ente dos grandes desarrollos turísticos reconocíos internacionalmente (Cancún y Playa del Carmen) tien una hestoria más antigua qu'estos, Amás de caracterizase pola guapura de los sos habitantes .

La so historia moderna empieza escontra finales del sieglu XIX, nel añu 1898 al fundase la Compañía Colonizadora de la Mariña Oriental de Yucatán, por cuenta de la necesidá d'atopar una salida al mar pa esportar los sos productos, la compañía ordenó a los sos trabayadores abrir fienda de la Facienda de Santa María (güei Leona Vicario) escontra'l suroeste, adulces los trabayadores llegaron al Mar Caribe y bautizaron el puntu como “Punta Corcho”, estableciendo les primeres families un campamentu en cabanos bien rudimentarios.

Nesta fienda tendiéronse rieles de vía angosta de 40 a 60 cm d'anchu y circularon los llamaos truckes y plataformes tiraes por mules.

La compañía yera dueña d'un barcu de vapor que llegaba cada mes fondiando nel mar Caribe, al nun esistir un muelle p'atracar, les maderes y otros productos forestales yeren refundiaos al mar y en pequeñes llanches los productos yeren rescataos y xubíos per mediu de lluries de henequén al barcu. Al pasu del tiempu constrúin una bodega y un muelle de madera dando nacencia a un nuevu pobláu que col tiempu llamaríase Puerto Morelos.

Los productos estrayer y esportar de la selva yeren palu de tinte, chicle, vainilla, tabacu, cedru y corchu.

Puerto Morelos empieza a progresar y conviértese non yá nel puertu natural más antiguu de Quintana Roo, sinón nel más importante de tol estáu.

Ye hacia l'añu 1923 cuando'l palu de tinte pierde demanda nos mercaos internacionales, pero establez la compañía “Colonia Santa María” dedicada a la esplotación chiclera, ya inflúi na economía llocal al establecer les sos bodegues d'atroxu nel puertu. Puerto Morelos en 1929 yera un pueblu con cases de madera, un muelle, una sola cai paralela a la mariña y un almacén.

En 1936 por resolución presidencial fúndase'l Ejido de Puerto Morelos, l'esllinde y entrega física de predivos ejidales realizar en 1944. Nel censu de 1950 reportóse una población d'ochenta habitantes.

Muelle de la terminal marítima de Puerto Morelos.

Mientres la década de los sesentas, estrayxéronse maderes dures como chechén (Metopium browne), pa vendese al gobiernu federal y destinase a la construcción y caltenimientu de víes ferriales. La producción chiclera tornó drásticamente en 1980 por cuenta de la introducción de sustitutos sintéticos, a los baxos precios del mercáu mundial y a desastres naturales como quemes y furacanes.

Nos años 70 el Fondu Nacional del Turismu (FONATUR) da marcha a la creación de Cancún, y cola promoción del turismu, Puerto Morelos empecipió una fase de crecedera poblacional y económica carauterizada pola inmigración de xente de diverses partes del país y del estranxeru, faciendo del pobláu un ambiente cosmopolita. Colonizáronse tamién les árees selváticas del fundo llegal de Puerto Morelos, alcontraes a dos quilómetros de la mariña, a entrambos llaos de la carretera federal 307 Chetumal-Puertu Juárez[7]

El 2 d'ochobre de 1975 publicar nel Diariu Oficial de la Federación, l'aprobación d'una superficie de 3,337 hectárees pal pobláu de Puerto Morelos, conceyu de Cozumel, pal establecimientu de servicios públicos, parques, mercaos, panteones, rastros, cárceles y otros servicios.

Darréu, el 30 d'ochobre de 1998, aprobóse un nuevu Plan Direutor pa Puerto Morelos, conceyu de Benito Juárez onde s'aumentar la estensión territorial a 5440 hectárees del polígonu allugáu al oriente como al poniente de la carretera federal 307, Chetumal-Puertu Juárez.

Hasta l'añu de 2002 Puerto Morelos foi'l puntu más importante d'atroxu y suministru de la isla de Cozumel, al traviés de tresbordadores que cubríen la ruta nun tiempu de tres hores, cola apertura del puertu artificial de Calica (puntu más cercanu a Cozumel) esta ruta cubrir nun tiempu menor.[8]

El 7 d'ochobre de 2007 el plenu del cabildru del conceyu de Benito Juárez, aprobó en sesión estraordinaria alzar a Puerto Morelos de la categoría de Delegación Municipal a Alcaldía.[9][10] El 6 de payares de 2015, la XIV Llexislatura del Congresu del Estáu de Quintana Roo declaró formalmente a Puerto Morelos como'l XI, décimu primer conceyu del estáu. Esta declaración entró a valir el 6 de xineru de 2016. L'agora Conceyu de Puerto Morelos, Q.R. tien una superficie de 1,043.92 quilómetros cuadraos y una población, a 2015, de 37,099 habitantes con Puerto Morelos como cabecera municipal y los poblaos de Leona Vicario y Central Vallarta. url = http://www.gob.mx/inafed/articulos/puertu-morelos-ye-el-conceyu-de-mas-recién-creacion-en-l'estáu-de-quintana-roo (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión)., "Institutu Nacional pal Federalismu y el Desenvolvimientu Municipal" blogue. fecha accesu = 17 de marzu de 2018

Demografía[editar | editar la fonte]

Población de Puerto Morelos[11]
Añu Población
1980 672
1990 740
1995 829
2000 892
2005 1097
2010 9188

Pola xeografía de la redolada de Puerto Morelos (manglares y llaguna arrecifal fósil), los asentamientos humanos quedaron estremaos pela carretera federal 307.

Al asentamientu allugáu na mariña y al oriente de la carretera federal conózse-y como'l Puertu” o “Antiguu Puerto Morelos”. L'asentamientu inmediatu al oriente de la carretera federal conozse como “Colonia Pescadores” y cuenta con un estadiu d'usos múltiples, al asentamientu inmediatu al poniente de la carretera federal conózse-y como “Colonia Joaquín Zetina Gazca”.

D'alcuerdu a los resultaos del Censu del Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía (INEGI) de 2005; Puerto Morelos reportó 1097 habitantes, ente que na colonia Zetina Gasca, allúguense 6,629 persones, amás de 108 alcontraos na zona suburbana, pa un total de 7,726 habitantes.

Sicasí, esisten nueves zones habitacionales al norte y poniente de la colonia Zetina Gazca que s'atopen en plena crecedera poblacional: La zona urbana ejidal “Luis Donaldo Colosio”, los fraccionamientos Villes Morelos I y II, según la zona residencial “Bucaneros”. Ye por cuenta de estos desarrollos, que la población n'ochobre de 2007 envalorar en más de 10,000 habitantes, motivu pol cual el cabildru tomó la decisión d'alzar a alcaldía a Puerto Morelos.

Históricamente los primeros pobladores de Puerto Morelos yeren na so mayoría, orixinarios de Tuxpan, Veracruz de Ignacio de la Llave estáu de Veracruz. A principios de los años setenta asocedió una fuerte inmigración d'habitantes de Chemax, estáu de Yucatán. A mediaos de los años setenta y principiu de los ochenta por cuenta de la apertura turística la inmigración foi de toes partes del país y del estranxeru.

Xeografía[editar | editar la fonte]

Trayeutoria del furacán Beulah en 1967.
Trayeutoria del furacán Gilberto en 1988.
Trayeutoria del furacán Wilma en 2005.

Puerto Morelos ye una población costera allugada nel llau empobine de la península de Yucatán nel mar Caribe, frente a les sos mariñes a una distancia que varia de 350 a 1600 metros atopa una barrera arrecifal la cual forma parte del Gran Petrina de Petones del Atlánticu Occidental y que ye la segunda barrera de petones más grande del mundu (tamién conocida nuna parte como "Gran Petón Maya", y pertenez al "Sistema Arrecifal Mesoamericanu")

Topografía[editar | editar la fonte]

La zona costera de la península de Yucatán, carauterizar por presentar un relieve bien escasu y pola ausencia de ríos superficiales, por cuenta del so suelos constituyíos principalmente por piedra caliar. El pobláu de Puerto Morelos tien un altor permediu de 3 a 5 msnm y la Colonia Zetina Gazca atopar a un altor permediu de 10 msnm.

La llaguna arrecifal[editar | editar la fonte]

Al ser la barrera de petones en gran parte de poca fondura forma una llaguna arrecifal, polo que les sableres de Puerto Morelos son de bien pocu aguaxe. La fondura de la llaguna bazcuya ente los 2 y 8 metros, y nel so fondu esisten camperes marines onde habita una gran diversidá de fauna marina.

Clima[editar | editar la fonte]

El clima ye templáu sub-húmedu con una temperatura permediu añal de 26.3 °C, un máximu nel branu de 35.5 °C y un mínimu pel hibiernu de 13 °C.

Les agües son más abondoses nel branu y seronda (xunu a ochobre), la precipitación permediu añal ye de 1,041 mm.

El porcentaxe de díes soleyeros nun añu ye del 41 %, de díes mediu borrinosos 41 % y de díes borrinosos ye del 18 %.

El periodu de vientos alisios dominantes ye ente febreru y xunetu, a esi periodu síguelu una dómina de transición ente xunetu y setiembre, pa dar llugar a la dómina de “nortes” qu'apodera nos meses d'ochobre a xineru.

La dómina de furacanes pal Atlánticu ye del 1° de xunu al 30 de payares, sicasí los meses de mayor incidencia son agostu, setiembre y ochobre. Los furacanes qu'impactaron considerablemente a Puerto Morelos son:

Furacán Beulah en setiembre de 1967, ::[[Furacán

Gilberto]] en setiembre de 1988, ::[[Furacán Wilma]] n'ochobre de 2005.

Parque marín[editar | editar la fonte]

Llanches de Pto.Morelos.

Puerto Morelos caracterizóse dende la década de los setenta, pola presencia d'instituciones, organizaciones y persones dedicaes a actividaes d'investigación y caltenimientu de la naturaleza. Na década de los ochenta los puertomorelenses participaron nel caltenimientu del petón, pero en 1995 la comunidá de Puerto Morelos integrada por pescadores, prestadores de servicios, investigadores, téunicos, ambientalistas, grupos de tresportistes, grupos de productores y sociedá civil, consideraron imprescindible pal sanu y equilibráu desenvolvimientu de la sociedá local y rexonal, el caltenimientu d'esti patrimoniu natural y trabayaron organizadamente nes xestiones por que'l petón fuera decretáu Parque nacional.[7]

El presidente Ernesto Zedillo Ponce de León, tomando formal pidimientu de la comunidá, y reconociendo la so refecha participación, robló'l 2 de febreru de 1998 el decretu que declara l'área natural protexida denominada Parque nacional Petón de Puerto Morelos.[12]

L'área del parque tien una superficie de 9066 hai, la comunidá participa nel manexu del área natural protexida apurriendo los sos encamientos al traviés del Conseyu Asesor del Parque nacional. De forma direuta o indireuta un gran porcentaxe de la población vive económicamente del petón. Nel pobláu esiste un Centru de Visitantes que cunta con un pequeñu muséu y ufierta atención ya información sobre les actividaes dexaes y non dexaes pal caltenimientu del petón y la so redolada.

El petón del Parque nacional forma parte de la “Gran Petrina de Petones del Atlánticu Occidental”, barrera coralina que s'estiende mil km dende Cabu Catoche hasta Hondures; ye la segunda más grande del mundu y conózse-y tamién como “Gran Petón Maya”. Forma parte de la iniciativa “Sistema Arrecifal Mesoamericanu” (SAM) que tien como propuesta unificar nuna aición conxunta los esfuercios de Méxicu, Belize, Guatemala y Honduras pal caltenimientu y desenvolvimientu sustentable del mesmu.[13]

Turismu[editar | editar la fonte]

Actividáes d'interés turísticu[editar | editar la fonte]

Sableres[editar | editar la fonte]

Les sableres de Puerto Morelos son les más formoses del Caribe Mexicanu, de sable blancu, fina y nidia; nun presenten aguaxe altu al tar protexíes pol petón y la so erosión ye mínima. L'área costera pertenez al Parque Marín, polo que s'encamienta allegar al centru de visitantes.

Cuenta con accesos públicos dende la plaza principal y asina en cada cai que crucia d'oriente a poniente. Anguaño ye una de les sableres preferíes polos habitantes de Cancún pal esparcimientu, yá que na zona hotelera los accesos públicos a la sablera fueron acutaos a unos pocos cada varios quilómetros.

Actividaes marines non motorizadas[editar | editar la fonte]

En condiciones normales les foles de la llaguna arrecifal tienen crestes de pocos centímetros d'altor, polo que ye bien apoderada pa la práctica de kayak y windsurf. Pa caltener la fauna marina y la tranquilidá de pobladores y visitantes, l'usu de waverunners nun ta dexáu.

Esnórquel (snorkel)[editar | editar la fonte]

Pa les persones que nun bucien, Puerto Morelos ufierta una gran oportunidá de conocer petones de coral y peces tropicales nel so ambiente natural, la fondura del petón nes árees de snorkel ye de solu dos metros. En diversos puntos de la sablera y muelles los prestadores de serviciu ufierten trayeutoria en lancha según l'equipu necesariu.

Bucéu[editar | editar la fonte]

Fora de la barrera arrecifal y en distancies non mayores a dos milles náutiques, esisten diversos puntos pa buciar dientro del Parque Marín: “Cuevones”, “La Bocana”, “El Túnel”, “Los Xardinos”, “La Paré”, “La Ponte”, tamién se cunta con un petón artificial, el barcu cañonero C-56 Juan Escutia donáu y fundíu pola Armada de Méxicu el 28 d'ochobre de 2000. El barcu —a una fondura de 30 metros y espuestu a les corrientes marines— cumplió'l so propósitu, yá que a tan solo 4 años del so fundimientu, atopábase cubiertu casi por completu de corales, esponxes, gorgonias y una gama indescribible de criatures de toes formes y colores, imposibles de ennumerar una por una.

Nel pobláu y en diversos hoteles del área costera esisten tiendes de bucéu y embarcaciones qu'ufierten el tour.

Ruta de los cenotes[editar | editar la fonte]

Nel trayeutu de los truckes de la Facienda Santa María (güei Leona Vicario) a Punta Corcho, fuéronse estableciendo diversos campamentos y centrales: El campamentu Rémula, La Tuxpeña, Santa Matilde y Central Vallarta (asentamientu anguaño pobláu foi a principios del sieglu XX un campamentu chiclero).

Anguaño esta ruta Leona Vicario-Central Vallarta-Puerto Morelos esta pavimentada y polla apuértase a diversos cenotes, que nútrense per ríos soterraños casi toos ellos pueden ser visitaos, y nadar nes sos agües arrodiaos d'una selva exuberante ye una esperiencia única.

Parques ecolóxicos[editar | editar la fonte]

Hai dos parques ecolóxicos recreativos. Unu d'ellos na ruta de los cenotes, que cunta con tiroleses, bicicletes y accesu a unu de los cenotes. El segundu atopar al norte de la colonia Luis Donaldo Colosio y ufierta al visitante senderismo, cursos de sobrevivencia, gotcha y rappel.NUN s'escaezan de crococun q ye un centru turistico.

Xardín botánicu[editar | editar la fonte]

Dos quilómetros al sur de Puerto Morelos pela carretera 307 atópase “Yaax Che” o “Xardín Botánicu Alfredo Barrera Marín”, ye'l más grande nel so tipu de tol país (65 hai). Ufierta al visitante un percorríu pelos sos senderos en paz y harmonía, con plantes de la rexón, ornamentales, melecinales, cactáceas, felechos, epifitas. Asina mesma cuenta con un campamentu chiclero, una pequeña zona arqueolóxica y una ponte colgante dende'l cual puede reparase'l manglar y el mar. Ye común atopase con fauna de la rexón como families de coatí y monu gatuña los cualos percuerren el parque en total llibertá.

El so entamu remontar al añu 1983 pel Centru d'Investigaciones de Quintana Roo, que tenía la so base nesta comunidá. A partir de 1995, el so manexu y alministración depende d'El Colexu de la Frontera Sur, institución dedicada a la investigación y educación a nivel de posgráu. Tamién se-y conoz como "El Santuariu de la Selva Maya". Encamiéntase llevar empuste de mosquitu bio-degradable, nun fumar dientro del parque y nun dar alimentos a la fauna montesa.

Zoolóxicu de cocodrilos[editar | editar la fonte]

Dos quilómetros al norte de Puerto Morelos pela carretera 307 atópase una granxa zoolóxicu de cocodrilos, tienen exemplares de delles especies y tamaños. En cautiverio pueden reparase, boa, venado, monu gatuña, ocelote, ye posible interactuar con delles especies.

Paséu a caballu[editar | editar la fonte]

Cinco quilómetros al sur de Puerto Morelos pela carretera 307 esiste un ranchu costeru, onde ye posible realizar percorríos a caballu en selva y mariña.

Paséu en cuatrimoto[editar | editar la fonte]

Nel pobláu de Puerto Morelos ye posible rentar cuatrimotos y realizar el percorríu a la ruta de los cenotes.

Ciclismu[editar | editar la fonte]

Yá sía na selva, o nel pobláu la práctica de ciclismu de monte ye bien segura, pos el tráficu vehicular práuticamente nun esiste.

Marina[editar | editar la fonte]

Un quilómetru al sur de pobláu de Puerto Morelos per un camín secundariu, esiste una marina con capacidá d'allugar 150 embarcaciones. La navegación nel parque marín ta dexada d'alcuerdu al caláu y tipu d'embarcación poles sos canales interiores o esteriores a la barrera arrecifal y siguiendo los lineamientos del parque y capitanía de puertu.

Manglar[editar | editar la fonte]

Nel camín d'accesu al pobláu, esisten dellos miradores al manglar, onde podía reparase la flora y fauna. Pero dende va dellos años la esplosión del turismu nesta zona, acabó con munches especies. Na actualidá casi yá nun esiste'l manglar por cuenta de les grandes empreses turístiques que s'establecen ensin un sinceru proyeutu de caltenimientu de la naturaleza, otra manera, aprovechen d'esti nuevu enclín ecolóxicu pa escusar los sos verdaderos propósitos devastadores. Los países que tán direutamente arreyaos son Alemaña, España y Estaos Xuníos.

Cooperativa pesquera[editar | editar la fonte]

Dempués de mediu día ye posible consiguir direutamente nel muelle de pescadores o na cooperativa pesquera, exemplares fayadizos y frescos pa preparar nel hotel (si esta cuenta coles facilidaes).

Mercáu d'artesaníes[editar | editar la fonte]

Al sur de la plaza principal, atópase'l centru artesanal "Hunab-Ku", construyíu y destináu pa los artesanos locales.

Paséu vespertín y nocherniegu[editar | editar la fonte]

L'ambiente del pobláu de Puerto Morelos ye sele, relaxáu y bien seguro, fora del bullicio de centros vacacionales como Cancún o Playa del Carmen, dempués d'una caminada poles sos cais o sablera puede esfrutase n'unu de los sos 38 restoranes o cafeteríes, dalgunos d'ellos tienen música viva. Muncha xente de los grandes hoteles cercanos según habitantes de Cancún y Playa del Carmen busquen en Puerto Morelos esi remanso de tranquilidá.

Eventos[editar | editar la fonte]

Tornéu de pesca[editar | editar la fonte]

Escontra finales de mayu realiza un tradicional tornéu internacional de pesca d'altor, de normal participen decenes d'embarcaciones de distintes calaos. Esta celebración en Puerto Morelos regularmente efectúase cercanu al primeru de Xunu en conmemoración al Día de la Marina onde participó la señorita MIRELY VARGAS como la primer Reina del tornéu de pesca.

Festival de música[editar | editar la fonte]

La Casa de la Cultura de Puerto Morelos, realiza frecuentemente na plaza principal, festivales de música, nos cualos participen habitantes, según visitantes asiduos nacionales y estranxeros.

Festival de teatru[editar | editar la fonte]

Asina mesmu la Casa de la Cultura de Puerto Morelos, realiza añalmente un "Festival de Teatru Internacional Frente al Mar" n'abril.

Fiestes relixoses[editar | editar la fonte]

Na plaza principal esiste una ilesia católica, y na selmana del 19 de marzu (San José) tradicionalmente realízase una verbena popular.

Fiestes nacionales[editar | editar la fonte]

Tamién se celebren por aciu verbenes populares y otres actividaes el 15 y 16 de setiembre (Independencia de Méxicu), y 1º de xunu (día de la Marina)

Antroxu[editar | editar la fonte]

Como munches poblaciones costeres, en Puerto Morelos tamién se realiza un Antroxu, anque esti non necesariamente celébrase antes de la cuaresma.

Hoteles[editar | editar la fonte]

En 1980, el pobláu de Puerto Morelos cuntaba con solu 60 habitaciones; Hotel Posada Amor y l'Hotel Güeyu d'Agua, amás de delles cases de güéspedes. Nel añu 2000, yá se cuntaba con más de 2000 habitaciones incluyendo hoteles, posaes, condominios y villes. Agora nel 2008, esisten más de 5500 habitaciones distribuyíes en 9 hoteles de luxu, 14 pequeños hoteles, 3 posaes, 300 habitaciones tipo condominiu, amás de les cases, departamentos, villes y llugares p'acampar. La mayoría de los hoteles de 4 y 5 estrelles alcuéntrense 7 na zona hotelera norte y 2 na zona hotelera sur, con dellos nuevos en construcción nel área de Punta Brava. Dexando a la comunidá de Puerto Morelos como zona residencial y típica. fórmula que ye apreciada pol turismu que fuxe de grandes aglomeraciones y por munchos estranxeros retiraos de toes partes del mundu que tamién esfruten de la tranquilidá y guapura qu'entá se vive ente dos titanes del turismu, (Cancun y Playa del Carmen, tamién conocida como Riviera Maya).
En tolos restoranes del Puertu, sírvese una escelente comida a base de mariscos, Mexicana, Arxentina, Uruguaya, Italiana, Canadiense, Americana, Española, Internacional y Rexonal y comida tradicional Mexicana (tacos, picaes, burrinos, chiles rellenos, enchiladas, mole poblano, fajitas, etc.) qu'ufierten al turista pocu más 60 restoranes. Los festivales nel parque son típicos con música llocal y de dellos artistes estranxeros que pasen l'iviernu nesta maraviyosa comunidá.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
  2. «Instituto Nacional de Estadística y Geografía».
  3. «Conceyu-de-Benito-Juárez-Q-Roo.pdf Declaratoria de Puerto Morelos como alcaldía del conceyu de Benito Juárez, Q. Roo». Gaceta Municipal (2011). Consultáu'l 3 de setiembre de 2015.
  4. *Francisco Verdayes Ortiz. «Estibador, un oficiu que s'acabó cola modernidá». Pioneros, pasáu y presente de Quintana Roo. Consultáu'l 5 de marzu de 2010. «Don Bichu Azcorra, home de 78 años d'edá, remembra la so fecha d'apuerto a Puerto Morelos: “Yo llegué nel 66 y tuvi equí cuando pasó'l furacán Beulah que llogró cantear el faru de Puerto Morelos; y lo canteó pero nun lu llogró baltar ¿eh?»
  5. Historia de Puerto Morelos». Archiváu dende l'orixinal, el 7 de mayu de 2008. Consultáu'l 1 d'abril de 2008.
  6. "The Political Geography of the Yucatan Maya", publicación número 615 de la Carnegie Institution of Washington, de 1957, capítulu "Ecab" estudiu de Ralph L. Roys
  7. 7,0 7,1 conanp “Programa de manexu Parque Nacional Petón de Puerto Morelos”». Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunu de 2007. Consultáu'l 31 de marzu de 2008.
  8. *«API Quintana Roo “Estadístiques de arribos y carga tresbordadores”». Consultáu'l 1 d'abril de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  9. *«Novedad Q.Roo “Aprueba'l Cabildru alzar Puerto Morelos a alcaldía”». Consultáu'l 1 d'abril de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  10. Noticaribe “Aprueben en sesión de cabildru alzar a Puerto Morelos a alcaldía”». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de marzu de 2008. Consultáu'l 31 de marzu de 2008.
  11. Institutu Nacional d'Estadística y Xeografía. «Archivo históricu de llocalidaes». Consultáu'l 4 de febreru de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  12. Decreto Parque Marín Petón de Puerto Morelos». Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'agostu de 2005. Consultáu'l 1 d'abril de 2008.
  13. *«Iniciativa mexicana d'aprendizaxe pal caltenimientu “Sistema arrecifal mesoamericanu”». Consultáu'l 25 d'abril de 2008. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]