Ruteniu

De Wikipedia
Tecneciu ← RuteniuRodiu
 
 
44
Ru
 
               
               
                                   
                                   
                                                               
                                                               
Tabla completaTabla enantada

Blanco abuxáu
Información xeneral
Nome, símbolu, númberu Ruteniu, Ru, 44
Serie química Metales de transición
Grupu, periodu, bloque 8, 5, d
Masa atómica 101,07 u
Configuración electrónica [Kr]4d75s1
Durez Mohs 6,5
Electrones per nivel 2, 8, 18, 15, 1
Propiedaes atómiques
Radiu mediu 130 pm
Electronegatividá 2,2 (Pauling)
Radiu atómicu (calc) 178 pm (Radiu de Bohr)
Radiu covalente 126 pm
Estáu(aos) d'oxidación 2, 3, 4, 6, 8
Óxidu Basicidad media
Propiedaes físiques
Estáu ordinariu Sólidu
Densidá 12370 kg/m³
Puntu de fusión 2607 K (2334 °C)
Puntu de bullidura 4423 K (4150 °C)
Entalpía de vaporización 595 kJ/mol
Entalpía de fusión 24 kJ/mol
Presión de vapor 1,4 Pa a 2523 K
Varios
Estructura cristalina Hexagonal
Nᵘ CAS 7440-18-8
Nᵘ EINECS 231-127-1
Calor específica 238 J/(K·kg)
Conductividá llétrica 13,7·10⁶ S/m
Conductividá térmica 117 W/(m·K)
Velocidá del soníu 5970 m/s a 293,15 K (20 °C)
Isótopos más estables
Artículu principal: Isótopos del ruteniu
iso AN Periodu MD Ed PD
MeV
96RuEstable con 52 neutrones
98RuEstable con 54 neutrones
99RuEstable con 55 neutrones
100RuEstable con 56 neutrones
101RuEstable con 57 neutrones
102RuEstable con 58 neutrones
104RuEstable con 60 neutrones
106Ru373,59 díesβ-0.039106Rh
Valores nel SI y condiciones normales de presión y temperatura, sacante que se diga lo contrario.
[editar datos en Wikidata]

El ruteniu ye un elementu químicu de númberu atómicu 44 asitiáu nel grupu 8 de la tabla periódica de los elementos. El so símbolu ye Ru. Ye un metal de transición, pocu abondosu, del grupu del platín. Atópase de normal en mines de platín y emplégase como catalizador en delles aleaciones de platín.

Carauterístiques principales[editar | editar la fonte]

Una barra de ruteniu

Ye un metal blancu duru y fráxil; presenta cuatro formes cristalines distintes. Eslleir en bases fundíes, y nun ye atacáu por ácidos a temperatura ambiente. A altes temperatures reacciona con halóxenos y con hidróxidos. Puede aumentar la durez del paladiu y el platín con pequeñes cantidaes de ruteniu. Igualmente, la adición de pequeñes cantidaes aumenta la resistencia al escomiu del titaniu de forma importante. Atopóse una aleación de ruteniu y molibdenu superconductora a 10,6 K.

Los estaos d'oxidación más comunes son +2, +3 y +4. Esisten compuestos nos que presenta un estáu d'oxidación dende 0 a +8, y tamién -2. El tetróxido de ruteniu, RuO4 (estáu d'oxidación +8), ye bien oxidante, más que l'análogu d'osmiu, y descomponse violentamente a altes temperatures.

Aplicaciones[editar | editar la fonte]

  • Por cuenta de la so gran efectividá pa endurecer al paladiu y al platín, emplegar nes aleaciones d'estos metales que s'usen en contactos llétricos con una alta resistencia a la gastadura.
  • Incorporar al titaniu como elementu d'aleación p'aumentar la resistencia a la escomiu. Un 0,1% la meyora nunos cien vegaes.
  • Al igual qu'otros elementos del grupu del platín, puede emplegase como catalizador en distintos procesos. El sulfuru d'hidróxenu, H2S, puede descomponese pola lluz emplegando óxidu de ruteniu nuna suspensión aguacienta de partícules de CdS. Esto pue ser útil na eliminación de H2S de les refineríes de petroleu y d'otros procesos industriales.
  • Apocayá, atopóse que dalgunos compuestos organometálicos de ruteniu tienen actividá antitumoral.

Historia[editar | editar la fonte]

El ruteniu (del llatín medieval Ruthenia, que significa "Rusia") foi afayáu por Karl Ernst Claus en 1844. Reparó que l'óxidu de platín contenía un nuevu metal y llogró seis gramos de ruteniu de la parte de platín que ye insoluble en agua regia.

Jöns Berzelius y Gottfried Osann casi lo afayaron en 1827. Esaminaron los residuos que quedaben al eslleir una muestra de platín procedente de los Urales con agua regia. Osann pensó qu'había atopáu trés nuevos metales, a los que dio nome, siendo unu d'ellos el ruteniu.

Ye posible que'l químicu polacu Jedrzej Sniadecki aisllara esti elementu en 1807, pero esti fechu nun foi confirmáu.

Bayura y llogru[editar | editar la fonte]

Atópase en pocos minerales y nun son comerciales; na laurita, RuS2, la anduoita, RuOsAs2, la platarsita, y en pequeñes cantidaes na pentlandita, (FeNi)9S8. Esti elementu alcuéntrase xeneralmente xunto con otros del grupu del platín, nos Urales y n'América, formando aleaciones.

Los elementos del grupu del platín, que de normal tán xuntos, dixebrar ente sigo por aciu una serie de procesos químicos, distintos según cómo s'atopen, aprovechando les diferencies químiques esistentes ente cada elementu.

Depués de procesar los minerales con agua regia, dixébrase'l osmiu y el ruteniu que nun son solubles en felicidá entemez. El ruteniu, de la mesma, dixebrar por amenorgamientu con alcohol como óxidu tetravalente, que de la mesma s'amenorga con hidróxenu. Se purifica por destilación del tetraóxido de ruteniu a 100 Cº.

Compuestos[editar | editar la fonte]

Nos sos compuestos, el ruteniu presenta dellos estaos d'oxidación, llegando al +8, anque los más comunes son +2, +3 y +4.

Danse delles paecencies colos compuestos del osmiu, del mesmu grupu, pero la química de dambos difier abondo de la del fierro, tamién nel mesmu grupu.

  • El tetróxido de ruteniu, RuO4, ye bien oxidante, más que l'análogu d'osmiu, y descomponse violentamente a temperatures altes.
  • Dellos complexos de Ru+2 y Ru+3 pueden emplegase en tratamientos contra'l cáncer. Por casu, el H(im)[RuCl4(im)2], siendo im = imidazol.

Isótopos[editar | editar la fonte]

Na naturaleza atopen siete isótopos de ruteniu. Los radioisótopos más estables de ruteniu son el 106Ru, con un periodu de semidesintegración de 373,59 díes, el 103Ru con unu de 39,26 díes, y el 97Ru, con 2,9 díes.

Caracterizáronse otros quince radioisótopos con pesos atómicos dende 89,93 uma (90Ru) hasta 114,928 uma (115Ru). La mayoría d'éstos tienen periodos de semidesintegración de menos de cinco minutos, sacante'l 95Ru (1,643 h) y el 105Ru (4,44 h).

El principal manera d'escayencia de los isótopos con A<102 (esto ye, numeros másicos menores a los del isótopu más abondosu, 102Ru) ye la captura electrónica, y pa aquellos con A>102 ye la desintegración beta. El principal productu llográu pa los primeres ye'l tecneciu, ente que pa los postreros ye'l rodiu.

Procuros[editar | editar la fonte]

El tetróxido de ruteniu, RuO4, similar al tetróxido d'osmiu, ye altamente tóxicu y puede esplotar. El ruteniu nun desempeña nengún papel biolóxicu, pero puede ser carcinóxenu y puede atropase nos güesos.

Referencies[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]


Error de Lua en Módulu:Control_d'autoridaes na llinia 522: attempt to index field 'datavalue' (a nil value).