Provincia de Tucumán

Coordenaes: 27°00′S 65°30′W / 27°S 65.5°O / -27; -65.5
De Wikipedia
Provincia de Tucumán
Alministración
PaísBandera d'Arxentina Arxentina
ISO 3166-2 AR-T
Tipu d'entidá provincia d'Arxentina
Capital San Miguel de Tucumán
Gobernador de la Provincia de Tucumán (es) Traducir Juan Luis Manzur
Nome oficial Tucumán (es)
Nome llocal Tucumán (es)
División
Xeografía
Coordenaes 27°00′S 65°30′W / 27°S 65.5°O / -27; -65.5
Superficie 22524 km²
Llenda con Provincia de Salta, Provincia de Santiago del Estero y Provincia de Catamarca
Puntu más altu Cerro del Bolsón (es) Traducir
Altitú media 551 m
Demografía
Población 2 460 512 hab. (2015)
Densidá 109,24 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−03:00 y America/Argentina/Tucuman (en) Traducir
Fundación 1814
tucuman.gov.ar
Cambiar los datos en Wikidata

Tucumán[1] ye una de les ventitrés provincies que componen la República Arxentina. La so capital ye la homónima San Miguel de Tucumán. Ta allugada al noroeste del país, en la rexón del Norte Grande Arxentín, llindando al norte con Salta, al este con Santiago del Estero y al sur y oeste con Catamarca. Con 22 524 km² ye la provincia arxentina menos estensa.

Foi escenariu del Congresu de Tucumán ente los años 1816 y 1820 que, ente otres coses, declaró la Independencia del Virreinatu del Río de la Plata a España, el 9 de xunetu de 1816. Ye la provincia de menor superficie de l'Arxentina y la de mayor densidá de población del país. Tucumán foi sede de los festexos del Bicentenariu polos 200 años de la Declaración d'independencia de l'Arxentina.

Toponimia[editar | editar la fonte]

Les etimoloxíes sobre l'orixe de la pallabra ''Tucumán''[2] son hasta'l momentu bien variaes:

  • Según dellos estudiosos, deriva d'una pallabra compuesta n'idioma lule: tucu-manina que se traduciría por territoriu onde abonda'l tucu, siendo'l tucu-tucu la denominación del coleópteru con órganos luminiscentes.
  • Otra denominación —tamién d'etimoloxía lule— ye la pallabra compuesta yukkuman o yakuman, que se traduz por 'dir escontra onde abonda o s'axunta l'agua' ('llugar de los ríos'); onde yaku significa 'agua' y man significa 'dir escontra'. Otros sicasí entienden a la mesma etimoloxía como 'llugar onde nacen les agües'.
  • Otra posible etimoloxía provién de la pallabra en cacán —la llingua de los diaguitesTukma-nao, que significaría 'pueblu' o 'territoriu de Tukma' —siendo Tukma el nome d'un antiguu xefe diaguita— anque nun ta claru qué significáu tien el nome propiu Tukma, yá que se perdió la mayor parte del vocabulariu cacán.
  • En tantu otros entienden al términu como tukkuputasso (termino presuntamente quechua) que traducíu significaría 'territoriu fronterizu', indicando asina a esta rexón como una llende del imperiu incaicu.
  • Contemporáneamente, Juan B. Terán referir en dalgún de los sos escritos al nome Tucumán:
"Tucumán foi'l nome que cubría na dómina de la conquista les mas estensa porción de la tierra arxentina […] Güei ye'l nome de la más pequeña de les provincies arxentines."

Bandera[editar | editar la fonte]

Actual bandera de Tucumán
Bandera histórica Bandera provincial que tuvo n'usu ente 1995 y 2008.

El primer rexistru históricu al respeutu correspuende al añu 1812. Siendo la bandera bien similar a la que güei usa la República Arxentina, ye dicir de tres franxes horizontales celeste, la cimera ya inferior y blanca la central.

En 1814, añedir a la banda blanca la pallabra Tucumán y debaxo l'añu en lletres doraes. Faíase referencia d'esta manera a la creación de la nueva Gobernación Intendencia del Tucumán.
Dellos investigadores sostienen que'l gobernador Aráoz adoptó una nueva bandera en marzu de 1820 cuando se proclamó la efímera República del Tucumán. Felicidad enseña tenía dos bandes horizontales, colorada la cimera y azul la inferior. Al tomar posesión del so cargu, Aráoz llució una banda con esos mesmu colores. La República tuvo una curtia vida y en 1821 tantu la entidá política como la bandera que la simbolizaba dexaron d'esistir.

En 1995 aprobóse un nuevu diseñu, a saber; campu azul celeste con una cruz romana de color blancu nel centru coles feches 1812 y 1816 en dambos estremos del brazu horizontal y sofitao nésti un mediu sol naciente con diez rayos visibles alternaos llongures y curtios de color doráu por detrás del brazu vertical y debaxo l'esquema de la Casa Histórica de Tucumán tamién en doráu sobre'l brazu vertical de la cruz y a entrambos llaos d'él dos ramos de lloréu de color verde.[3] Sicasí, llueu hubo discutinios sobre los sos símbolos yá que s'alegaba que la Cruz, un emblema cristianu, nun representaba a tol pueblu de Tucumán.

El 3 d'avientu de 2008 la Llexislatura de Tucumán derogó la llei de 1995. Impulsóse esta midida por cuenta de les crítiques que recibiera del gobernador José Alperovich y la so muyer Beatriz Rojkés del usu d'una bandera con una cruz cristiana.[4]

El 13 d'abril de 2010 la Llexislatura aprobó la nueva bandera provincial, tamién conocida como "Bandera de Macha", pola llocalidá boliviana onde la atopó. El diseñu ye atribuyíu a Manuel Belgrano, quien la utilizaría na Batalla de Tucumán en 1812 y les campañes posteriores nel Norte. Ta conformada por una franxa central horizontal de color celeste y dos franxes blanques, tamién horizontales, nes partes cimera ya inferior; presentando un diseñu inversu al de la bandera nacional.

La Casa Histórica de Tucumán ye un iconu del turismu en Tucumán.

Historia[editar | editar la fonte]

La provincia de Tucumán xugó un rol importante bien a lo llargo de la historia de l'Arxentina, y en munchos sentíos foise antemanando a los vaivenes del país nos sos más de 200 años. Siempres tuvo un papel fundamental na conformanza y organización del país, aportando a sede del Congresu que declaró la Independencia Arxentina, amás de ser escenariu de múltiples lluches, guerres y d'acontecimientos sociales importantes.

Etapa precolombina[editar | editar la fonte]

Les Ruines de Quilmes: restos del mayor asentamientu precolombín n'Arxentina. Ocupen aproximao trenta hectárees y tán allugaes al pie del cuetu Altu del Rei.

Nel territoriu de l'actual provincia de Tucumán diose l'asientu d'antigües civilizaciones autóctones ente les que se destacar les de la Cultura Candelaria, Cultura Tafí (que dexó como más llamativos relictos los sos menhires) y la modernamente llamada Cultura Condorhuasi (el nome quechua foi-y dau recién nel pasáu sieglu), abondo posterior a estes cultures ye la cultura Santa María que se desenvolvió principalmente nos Valles Calchaquíes aniciando a les pequeñes ciudaes fortificaes de Quilmes y Tolombón, la cultura Santa María foi una fase que se correspondió col apoxéu de la etnia pazioca (diaguita), etnia qu'habitó la rexón montascosa del oeste y ente la que se destacar diverses parcialidaes como les de los calchaquíes, quilmes, tolombones, amaichas, pueblos sedentarios asitiaos en tola área montascosa del oeste tucumano, yeren hábiles texedores y alfareros. Cultivaben el maíz, el zapallo, diverses variedaes de la papa, porotos y la quinoa nun sistema d'andenes y terraces dotaos de regación, recoyíen les bagues del algarrobo criollu. Criaben llapaes, alpacas y vicuñas, que-yos brindaben carne, lleche y llana. La so organización política yera la de xefatures y, en dellos casos d'acumuladura del poder, señoríos. Practicaben una rudimentaria minería y taben bien entamaos al mandu d'un cacique. Esencialmente pacíficos, yeren bonos y aportunantes guerreros cuando la situación riquir. Escontra 1480 l'área "diaguita", ye dicir la estremu occidental correspondiente a l'actual provincia de Tucumán foi ocupada pol Tahuantinsuyu qu'estableció nes fasteres de la Sierra del Aconquija la so llende oriental (La Sierra del Aconquija y Les Cumes Calchaquíes fueron les que los inques consideraron el cordal del Anti), estableciendo (nos elevaos faldeos d'esta) delles pequeñes fortificaciones (pukara) como la de La Ciudacita nel sector del güei Parque nacional Campu de los Omeros, los inca apenes fueron soportaos poles poblaciones locales y les sos incursiones pol Valle de Tafí o pola Quebrada del Portugués fueron refugaes polos despectivamente llamaos en quechua "surí", esto ye: los lule y los vilela pueblos qu'habitaben la mayor parte del actual territoriu provincial (el centru y esti del mesmu), los lule como los vilela y los toconoté anque yeren sedentarios y horticultores basaben gran parte de la so estructura económica na caza y recueya esto por cuenta de la feracidad y gran cantidá de recursos alimenticios monteses del territoriu qu'habitaben.

Juríes o Xuríes foi la trascripción que los españoles fixeron de la pallabra quechua o runa simi surí, que nesi idioma ye'l nome que se-y da al ñandú, llamátigu despreciatible que los quechuas mientres la so invasión dieron a los pueblos lule y toconoté, los lules habitaben la mayor parte de l'actual provincia de Tucumán, allugándose los toconoté nel oeste de la provincia de Santiago del Estero.

Etapa colonial[editar | editar la fonte]

Carta con Tucumán, ca. 1600

En 1533 llegó'l conquistador español de Perú Diego de Almagro pa esplorar les actuales rexones de la Quebrada de Humahuaca y los Valles Calchaquíes. En 1543 otru español: Diego de Rojas percorrió'l territoriu. La rexón dependía alministrativamente de Chile pero taba casi na llende col territoriu dependiente de Llamargues, lo que motivó disputes xurisdiccionales qu'aniciaron los tresllaos poblacionales.

Dende la creación del Virreinatu de Perú por Real Cédula del 1 de marzu de 1543, la rexón del Tucumán quedó integrada nél.

El primer asentamientu español nel actual territoriu tucumano foi El Barcu, fundada en 1550 por Juan Núñez de Prado, proveniente de Perú. La población foi depués treslladada dos veces (El Barcu II y El Barcu III), hasta establecese definitivamente a veres del Ríu del Estero en 1553, col nome de Santiago del Estero fuera de les llendes de la xurisdicción chilena. El nucleu humanu que conformaron los primeros vecinos de Santiago del Estero foi'l primeru col que la corona de Castiella llogró un asientu definitivu no qu'anguaño constitúi territoriu de la República Arxentina. En 1560 l'español Juan Pérez de Zurita fundó la ciudá de Cañete.

La provincia foi creada en 1564, col nome de Provincia de Tucumán, Juríes y Diaguitas, el so primer gobernador foi Francisco de Aguirre dende Santiago del Estero. Cola creación de la Gobernación del Tucumán en 1566 y del Obispáu en 1570, esta rexón empezó a cobrar importancia. Por orde d'Aguirre, Diego de Villarroel fundó San Miguel de Tucumán el 31 de mayu de 1565 nun sitiu llamáu Ibatín polos nativos d'etnia lule.

En plenu momentu fundacional de la ciudá de San Miguel del Tucumán arreciaba la Guerra Calchaquí, una de les más denodadas resistencies habíes a la ocupación española, al puntu que n'ochobre de 1578 los "diaguitas" calchaquíes tuvieron casi a puntu de destruyir la ciudá d'orixe español, n'efeutu los principales protagonistes de tal resistencia fueron los "diaguitas" quien tres práuticamente un sieglu d'agafada llucha fueron debelados pueblu per pueblu y ciudá per ciudá, siendo en munches ocasiones desarraigados y casi toles sos pequeñes ciudaes esfarrapaes.

La ciudá capital (San Miguel de Tucumán) foi treslladada al so actual allugamientu'l 27 de setiembre de 1685 pol teniente gobernador Miguel de Salas y Valdez cumpliendo órdenes del gobernador Fernando de Mendoza y Mate de Luna.

Hasta práuticamente 1814, la pallabra Tucumán o'l Tucumán yera dada polos españoles a un estensu territoriu de 700.000 km² que tomaba de norte a sur los territorios y actuales provincies de Tarija, Jujuy, Salta, Catamarca, l'actual provincia de Tucumán, Santiago del Estero, La Rioxa, San Juan, Córdoba, San Luis y Mendoza.

En 1776 el Tucumán pasó a formar parte del acabante crear Virreinatu del Río de la Plata.

Al subdividise alministrativamente el Virreinatu del Río de la Plata, conforme a la Real Ordenanza d'Intendentes del 28 de xineru de 1782, l'actual provincia de Tucumán quedó allugada dientro de la Gobernación Intendencia de San Miguel de Tucumán. La Real Cédula del 5 d'agostu de 1783, suprimió la Gobernación Intendencia del Tucumán, colo cual Tucumán xunto con Catamarca, Santiago del Estero, Jujuy, Salta, Tarija y la Puna de Atacama, pasó a integrar la nueva Gobernación Intendencia de Salta del Tucumán, con sede gubernativa na ciudá de Salta.
Mientres el restu del territoriu formó la de Gobernación Intendencia de Córdoba del Tucumán qu'incluyía a Córdoba, San Luis, Mendoza, San Juan, La Rioxa y pequeños sectores occidentales de l'actual provincia de Santa Fe.

Etapa independista[editar | editar la fonte]

Manuel Belgrano comandó al Exércitu del Norte na decisiva y victoriosa Batalla de Tucumán.
Interior de la Casa Histórica de Tucumán onde se declaró la Independencia en 1816

El 26 de xunu de 1810 el Cabildru tucumano xuntó a la Revolución de Mayu nomando al presbíteru Manuel Felipe de Molina diputáu ante la Primer Xunta.

La población tucumana emprestó sofitu a Manuel Belgrano en 1812. Nesa ocasión los pobladores del llugar convencieron a Manuel Belgrano pa detener l'éxodu escontra'l sur de los habitantes de la rexón y presentar nesi llugar batalla contra l'exércitu realista comandado por Pío Tristán. En venciendo'l 24 de setiembre de 1812 nuna batalla desventayosa (la decisiva pa la independencia arxentina Batalla de Tucumán) realizada nel Campu de Les Carreres axudicóse'l trunfu a l'advocación mariana llamada Virxe de la Mercé, otorgándo-y Manuel Belgrano dempués de la batalla'l cayáu de mandu y el títulu de Xenerala qu'anguaño caltién na Ilesia de N.S. de la Mercé.

Por decretu del 8 d'ochobre de 1814, el Direutor Supremu, Gervasio Antonio de Posadas, estremó la Intendencia de Salta del Tucumán y creó la Gobernación Intendencia del Tucumán, con asientu en San Miguel de Tucumán y que la so xurisdicción integraron, amás, Catamarca y Santiago del Estero.

El 9 de xunetu de 1816 declaróse la Independencia Nacional mientres el Congresu de Tucumán.

Tres la disolución del Direutoriu y del Congresu, el Gobernador Intendente de Tucumán, Coronel Bernabé Aráoz, alzó, el 22 de marzu de 1820, la "República Federal del Tucumán", integrada polos territorios que formaben la gobernación intendencia (Santiago del Estero, Catamarca y Tucumán). Sancionando una Constitución el 6 de setiembre de 1820.

A fines de 1821 Catamarca y Santiago del Estero llograron la so autonomía quedando Tucumán amenorgada a les sos llendes actuales.

Entamos de la república y modernización[editar | editar la fonte]

Gran escultura denomada Cristu Bendicente emplazada nel Cerro San Javier de l'arxentina provincia de Tucumán, obra del escultor tucumano Juan Carlos Iramain, notar que nel momentu de la semeya (febreru del añu 2013) la pervalible escultura fuera vandalizada.

El 19 de marzu de 1856 sanciónase la Constitución de la Provincia, dientro de la nueva organización Arxentina.

En 1876 el Ferrocarril Central Norte Arxentín nel so ramal Tucumán depués llamáu Ferrocarril Xeneral Belgrano y depués 1891 el Ferrocarril Buenos Aires a Rosario constrúi'l ramal depués llamáu Rosario-Tucumán lo que dexó un gran aflujo d'inmigrantes europeos (españoles, italianos, franceses etc.) lo que-y dio l'aspeutu demográficu y cultural vixente a esta provincia, tamién llegaron libaneses, asquenazis etc que dieron un calter cultural y demográfico agregu a la de la presistente población indíxena, afroargentina, criolla y los mestizos amiestu de los anteriores grupos, por estos motivos y por centralizar gran parte de la industria del Noroeste arxentín la Provincia de Tucumán (y esto fixo especialmente bultable na so capital: la ciudá de San Miguel de Tucumán) foi bien próspera y atopábase ente les provincies riques» (Buenos Aires, Córdoba, Mendoza, Santa Fe y Tucumán) d'Arxentina hasta los 1970. Nos 1960 San Miguel de Tucumán taba coneutada con escelentes ferrocarriles de Ferrocarriles Argentinos coles ciudaes de Córdoba; Rosario y la Ciudá de Buenos Aires; destacábense dos servicios: el diariu llamáu Estrella del Norte que conectaba en 19 hores los 1200 km ente San Miguel de Tucumán y la ciudá de Buenos Aires pasando pela importante ciudá santafesina de Rosario llevando cada formación 1800 pasaxeros d'una manera alcontradiza; cada selmana circulaba'l tren (tamién de Ferrocarriles Argentinos) llamáu Independencia carauterizáu pol so escelente comfort. Yá dende los 1950 p'atender los requisitos de la entós extensísima rede ferroviaria arxentina (de 47059 km de llargor) en Tafí Viejo esistíen modernos y perimportantes talleres ferroviarios.

En febreru de 1975 mientres la presidencia de la peronista Isabel Martínez de Perón llanzóse'l Operativu Independencia, pa reprimir a la guerrilla marxista del Exércitu Revolucionariu del Pueblu (ERP), qu'actuaba nes sierres selváticas de Monteros, en Tucumán.

La llende cola Provincia de Salta foi afitáu por aciu la Llei Nacional N° 22264 dictada pol gobiernu militar y publicada nel Boletín Oficial el 12 d'agostu de 1980.

Pol Decretu-Llei N° 22.312 del 31 d'ochobre de 1980, aprobóse'l Conveniu Interprovincial ente Santiago del Estero y Tucumán, qu'afitó les llendes ente dambes provincies y que fuera robláu primeramente en Termas de Río Hondo. Poniendo fin a un conflictu secular.[5]

La llende cola Provincia de Catamarca foi afitáu por aciu la Llei Nacional N° 22449 dictada pol gobiernu militar y publicada nel Boletín Oficial el 9 d'abril de 1981.

Organización Políticu Alministrativa[editar | editar la fonte]

Casa de Gobiernu de Tucumán un típicu monumental exemplu de l'arquiteutura ecléctica de fines de sieglu XIX y entamos de sieglu XX, sede del Poder Executivu provincial.

La organización política, basada na Constitución Provincial sancionada en 2006 rexir sol Sistema Republicanu, Representativu y Federal, y establez la división de poderes en 3 órganos: el "Poder Executivu", el "Poder Llexislativu" y el "Poder Xudicial".

Poder Executivu[editar | editar la fonte]

El Poder Executivu ye exercíu pol Gobernador, quien de la mesma ye'l representante de la Provincia ante'l restu de les Autoridaes tanto provinciales como Nacionales ya Internacionales. Ye escoyíu por sufraxu n'eleiciones xenerales (anguaño en víes de reformar el sistema) y dura nel cargu por 4 años con posibilidá de ser reelixíu nuevamente por un periodu consecutivu. El Poder Executivo Provincial tien ocho ministerios: Ministeriu d'Economía, Ministeriu d'Educación, Ministeriu de Seguridá Ciudadana, Ministeriu del Interior, Ministeriu de Salú Pública, Ministeriu de Desenvolvimientu Granible, Ministeriu de Desenvolvimientu Social y Ministeriu de Gobiernu y Xusticia. Amás de la Fiscalía d'Estáu y la Representación Oficial de Tucumán na Capital Federal, tien tamién once secretaríes destinada a diverses árees de la provincia.[6]

Poder Llexislativu[editar | editar la fonte]

El Poder Llexislativu en Tucumán ye exercíu pola llexislatura provincial. Anguaño ye unicameral, cuenta con 49 banques llexislatives y tien 22 comisiones permanentes ente les que s'atopen: Asuntos Constitucionales ya Institucionales, Facienda y Finances, Educación, Rellaciones Esteriores, etc. Quien exerz la presidencia nes sesiones de la llexislatura ye'l Vicegobernador.[7]

Poder Xudicial[editar | editar la fonte]

El Poder Xudicial na Provincia ye exercíu pola Corte Suprema de Xusticia de Tucumán, Cámares d'Apelaciones y d'Instancia Úniques y Xulgaos de primera Instancia y de Paz, más les correspondientes fiscalíes del Ministeriu Públicu. La CSJT cual ta conformada por cinco xueces: un Presidente, un vocal Decanu y trés vocales más un Ministru Fiscal, toos designaos pol Poder Executivu con alcuerdu d'una mayoría calificada de la Llexislatura, de conformidá cola Constitución Provincial. Amás el poder xudicial ta estremáu, a los efeutos xurisdiccionales, en cuatro centros xudiciales: el de Capital, el de Concepción, el de Monteros y el de la Banda del Ríu Salí (esti postreru ye'l más nuevu). Al igual que la mayoría de les provincies, hai dos xulgaos con competencia federal na capital provincial más unu en construcción na ciudá de Concepción.[8]

División alministrativa[editar | editar la fonte]

Yerba Bona, Tucumán

La provincia atópase estremada en 17 departamentos ensin función alministrativa, dientro d'estos atopen los conceyos y comuñes rurales, quedando árees ensin alministración municipal. La Constitución provincial foi reformada en 2006 incorporando l'autonomía municipal.

Pa una llista completa de los departamentos de la provincia, vease: Departamentos de la Provincia de Tucumán.

Mapa Departamentu Superficie Población (censu 2010)[9] Ciudá cabecera/capital Otres llocalidaes
Burruyacú 3.605 km² 36.951 Burruyacú Benjamín Aráoz, El Chañar, El Naranjo, El Puestito, El Sunchal, El Tajamar, El Timbó, Gobernador Garmendia, La Cruz, La Ramada, Piedrabuena, Siete de Abril, Tala Pozo, Villa Padre Monti
Capital 90 km² 548.866 San Miguel de Tucumán
Chicligasta 1.267 km² 80.735 Concepción Alpachiri, Alto Verde, Arcadia, El Molino, Gastiza, Ingenio La Trinidad, Los Gucheas, Medinas, Yucumanita
Cruz Alta 1.255 km² 180.499 Banda del Ríu Salí Alderetes, Colombres, Delfín Gallo, El Bracho, El Cevilar, El Naranjito, La Florida, Las Cejas, Los Bulacio, Los Pereyras, Los Pérez, Los Ralos, Los Villagra, Luisiana, Ranchillos, San Andrés, San Miguel
Famaillá 427 km² 34.542 Famaillá Padilla, Sauce Huascho
Tenaes 1.678 km² 13.551 Tenaes Lamadrid, Taco Ralo, Campu Bello, Los Gramajos, Árboles Grandes
Juan Bautista Alberdi 730 km² 30.237 Ciudá Alberdi Escaba, Villa Belgrano, Batiruana, Los Regueros, La Calera, Talamuyo
La Cocha 917 km² 19.002 La Cocha La Ivernada, El Sacrificiu, Huasa Pampa, Rumi Punco, San Ignacio, San José de la Cocha, Yánima, El Corralito, Los Pizarros
Lleales 2.027 km² 54.949 Bella Vista Agua Duce, El Moyón, Esquina, Estación Aráoz, Inxeniu Lleales, La Encantada, La Soledad, Baltar, Los Gómez, Los Puestos, Los Sueldos, Mancopa, Manuel García Fernández, Quilmes, Ríu Coloráu, Santa Rosa de Lleales, Tacanas, Villa de Lleales, Villa Fiái
Lules 540 km² 68.474 San Isidro de Lules El Manantial, San Felipe, San Pablo, Santa Bárbara, Villa Nougués, Potreru de Les Tables, San Rafael, L'Amenorgamientu
Monteros 1.169 km² 63.641 Monteros Acheral, Amberes, Capitán Cáceres, La Corralada, Llión Rouges, Los Colloráu, Les Soses, Ríu Secu, Santa Lucía, Santa Rosa, Sargento Moya, Soldado Maldonado, Teniente Berdina, Villa Quintero
Ríu Chicu 585 km² 56.847 Aguilares El Polear, La Tipa, Los Sarmientos, Monte Bellu, Santa Ana
Simoca 1.261 km² 30.876 Simoca Atahona, Buena Vista, Ciudacita, La Tuna, Manuela Pedraza, Monteagudo, Nueva Trinidá, Pampa Mayo, Ríu Chicu, San Antonio, San Pedro, Santa Cruz, Villa Chicligasta, Yerba Bona
Tafí del Valle 2.741 km² 14.933 Tafí del Valle Amaicha del Valle, Colalao del Valle, El Mollar, El Rodiu
Tafí Viejo 1.210 km² 121.638 Tafí Viejo Anca Juli, El Cadillal, El Colmenar, La Esperanza, El Nozales, Villa Mariano Moreno, Raco, Les Talitas
Tranques 2.862 km² 17.371 Tranques San Pedro de Colalao, Choromoro, Tapia, Gonzalo, Ticucho
Yerba Bona 160 km² 75.076 Ciudá de Yerba Bona Cevil Redondo, Marcos Paz, San Javier, La Sala

Pa una llista completa de conceyos y comuñes rurales de la provincia, vease: Conceyos y comuñes rurales de Tucumán.

Pa información sobre la organización municipal provincial, vease: Organización municipal de Tucumán.

Población[editar | editar la fonte]

Evolución histórica de la población de la provincia hasta 1895:

Evolución de la población de la Provincia de Tucumán dende 1895 hasta 2010[15]

Aspeutos xeográficos[editar | editar la fonte]

Río Les Sosa metanes la Quebrada de Les Sosa Quebrada que lleva'l so nome.
"Monte" selvático na Provincia de Tucumán, nimbosilva: notar cómo trupes nubes cubren gran parte de les fasteres montascoses.

Ye la provincia más pequeña, presentando tres árees:

  1. Al este, llanures que formen parte de la rexón chaqueña, llamaes pampes de Tucumán.
  2. Al oeste, tres cadenes montascoses: al norte, les Cumes Calchaquíes pertenecientes a la Cordal Oriental, con un bioma de chaco serranu; al sur, la Cadena del Aconquija el gordón más septentrional perteneciente a les Sierres Pampeanas, con bioma de yungas. La unión ente estos dos gordones producir nel formosu Valle de Tafí cubiertu de praos y verdees montascosos. Nel estremu noroeste de Tucumán, atópase una tercer cadena montascosa, les Sierres d'El Caxón o Quilmes, que delimitan los Valles Calchaquíes, con bioma de monte y prepuna.
  3. Al nordeste, les Sierres Subandinas representaes poles Sierres de Burruyacú, con bioma de yungas.

Los mayores altores de la provincia atopar nel Cuetu del Bolsón de 5550 msnm y el Cuetu de los Dos Llagunes (o de los Cóndores), de 5450 msnm, dambos nos Nevaos del Aconquija, cubierta de nieves eternes, onde s'atopa'l Glaciar Chimberí.

Dende la ciudá de San Miguel de Tucumán puede apreciase claramente'l Cerro San Javier, en cual atópase a una distancia de namái 25 km.

Cuetu del Bolsón

El cuetu del Bolsón, máximu altor de Tucumán y perteneciente al ámbitu rexonal de les Sierres pampeanas, atópase próximu a la llende cola provincia de Catamarca. El cuetu, de 5550 msnm, forma parte de los nevaos del Aconquija, conxuntu montascosu que forma parte del encadenamientu o gordón Oriental (tamién conocíu como de Aconquija) de les sierres Pampeanas, y que ta integráu por dellos cuetos y nevaos. Dichu gordón Oriental enllargar, en sentíu norte-sur, dende les cumes Calchaquíes y la sierra del Aconquija hasta les sierres de Ancasti al este y la de Ambato al oeste, pasando polos nevaos del Aconquija.

Clima y vexetación[editar | editar la fonte]

Climograma de San Miguel de Tucumán.

Los gordones montascosos encargar de detener los vientos húmedos del Atlánticu, provocando que s'alcen. La condensación de mugor nesta zona provoca sobre les fasteres orientales agües y nevaes que reciben el nome de precipitaciones orográfiques que ronden los 3000 mm añales en delles zones. Esta cantidá de precipitaciones da llugar a una zona de vexetación ubérrima o bien abondosa, con bayura d'especies florales y frutales, que xustifica que la provincia sía conocida como «El xardín de la República». Tal zona de vexetación abondosa ye una nimbosilva que forma parte de la llamada Selva Tucumanotarijeña o rexón meridional de les Yungas.

Na provincia de Tucumán esta formación fitoxeográfica gradiar en pisos altitudinales, los más baxos son de pluviselva templada subtropical con gran cantidá d'especies: tipa, tarco o jacarandá, cebil, horco molle, balta, yuchán, pacará, guayacán, caspi, ceibo, chañar, lapacho rosado, lloréu, etc. ente los árboles; pasionarias, felechos, orquídees, campanielles, etc ente les abondoses especies florales arbustivas y epifites. Los pisos entemedios, n'altitúes que van de los 600 a casi 1300 msnm atópense cubiertos por trupa Selva Montana, y sobre los 1300 msnm atópense montes fríos d'altor ente los que se destacar los montes autóctonos d'omeru, pinu del cuetu y nozal, superando los 3500 msnm a 4000 msnm atópense los praos fríos montanos y depués la zona de xelos eternos.

Fauna autóctona[editar | editar la fonte]

La mayor parte de la fauna autóctona foi casi estinguida totalmente pol ser humanu dende la dómina de la Conquista, y, especialmente nel periodu que va dende fines de s. XIX a tol s. XX. Unu de los primeros animales estinguíos en tiempos históricos foi'l osu d'antioyos, depués siguiéron-y el yaguar o yaguareté (llamáu na rexón:"tigre") y, yá nel s XX el tapir llamáu na rexón "alce", el pecarí ( llamáu na rexón "chancho de monte"), el va enaguar guazú (llamáu "llobu de clina"), diversos venaos de los que resten nes zones montascoses más inaccesibles dellos exemplares de la especie llamada taruca. Na zona de los Valles Calchaquíes tán casi escastaos los auquénidos como la llapada, la vicuña y l'alpaca, anque esisten proyeutos y emprendimientos que busquen revalorizar la so cría, dau l'escelente valor de los sos subproductos. De la mesma sumió'l guanacu qu'habitaba tola provincia, subsisten con riesgu d'estinción: pumes, corzuelas y foínos.

Árees naturales protexíes[editar | editar la fonte]

La Provincia de Tucumán cunta con un conxuntu d'árees que totalizan 411 910 hai, que les sos carauterístiques xeográfiques o históriques confiéren-yos especial interés.[16]

Recursos hídricos[editar | editar la fonte]

Dique La Angostura.
Embudu del Dique El Cadillal.
Cascada na zona del Dique Escaba, arrodiada de la selva de les Yungas.

Los Valles Calchaquíes atópense percorríos pol río Santa María, que ye l'únicu ríu que pasa pel territoriu provincial y que depués les sos agües lleguen hasta l'océanu. Nel sureste atopa'l Banzáu de Ríu Fondu na llende cola provincia de Santiago del Estero, nesti dique desagüen la mayoría de los ríos de la provincia. Más al norte, atópense los banzaos d'El Cadillal, allugáu sobre'l ríu Salí que ye'l principal ríu de la provincia y el Dique El Caxón, nel Departamentu Burruyacu. Al Oeste, nel Valle de Tafí, atópase'l dique La Angostura, sobre'l ríu de les Sosa, que regula'l calce d'esti ríu de monte.

Al sur, nel Departamento Juan Bautista Alberdi, atópase'l complexu hidroeléctricu d'Escaba y Batiruana, sobre les nacientes del Ríu Marapa, colo cual aprovéchase pa la producción d'enerxía hidroeléctrica, pal riego de los cultivos de cuatro departamentos (J. B. Alberdi, La Cocha, Tenaes y Ríu Chicu), pal consumu humanu de poblaciones circundantes y pal usu recreativu, deportivu y turísticu del dique y la zona. El dique Escaba foi'l primeru en planiase y construyise en tola provincia, empezando la so construcción nel añu 1937.

Pela so parte la nimbosilva, de los faldeos montanos orientales, ye fundamental reservorio hídricu, una y bones la trupa vexetación actúa como una esponxa; calteniendo fita y entestada el mugor de les nubes o estratu casi constante de nubes llamáu baritú.

Tamién cumple función perimportante de reserva d'agua duce de monte, el conxuntu de nieves eternes nos altores cimeros a los 3500 msnm.
Práuticamente la totalidá de les agües pluviales aniciaes na fastera oriental de les Cumes Calchaquíes y la Sierra del Aconquija apurren les sos agües al ríu Salí, unu de los dos más importantes del NOA (Noroeste Arxentín), esti ríu, conocíu como Ríu Duce na mayor parte del so cursu ye la exa vertebrador de la provincia de Tucumán dende tiempos antiguos, na llende ente les provincies de Tucumán y Santiago del Estero allúgase'l bastante estensu banzáu de Ríu Fondu que contién les agües que-y apurre'l Ríu Salí y los sos caudalosos afluentes principales, tales como'l Gastiza, el Marapa, el Ríu Chicu, San Francisco, Medinas, etc.

Sismicidad[editar | editar la fonte]

La sismicidad del área de Tucumán (centro norte d'Arxentina) ye frecuente y d'intensidá baxa, y un silenciu sísmicu de terremotos medios a graves cada 30 años.

  • Seísmu de 1931: de 6,3 d'intensidá, que destruyó parte de les sos edificaciones y abrió numberosos resquiebros na zona[17]

Salú[editar | editar la fonte]

El Sistema de salú na provincia atópase entamáu sol Ministeriu de Salú[18] y el SIPROSA[19] (Sistema Provincial de Salú) los cualos remanen y regulen toles árees y los asuntos rellacionaos cola sanidá, los hospitales, y l'atención sanitaria de los ciudadanos en tola provincia. Per otra parte, hai sectores, clíniques, hospitales ya institutos que dependen de l'alministración provincial, municipal o de l'alministración privada.

Los principales Hospitales d'Alta Complexidá de la provincia de Tucumán son:[20]

  • Hospital "del Neñu Jesús" de Tucumán.
  • Hospital "Ángel C. Padilla".
  • Hospital "Centru de Salú Zenón Santillán".
  • Hospital de Clíniques "Presidente Dr. Nicolás Avellaneda".
  • Institutu de Maternidá "Ntra. Sra. de Les Mercedes".
  • Hospital de Salú Mental "Juan M. Obarrio".
  • Hospital Psiquiátricu "Ntra. Sra. del Carmen".
  • Hospital Rexonal de Concepción "Dr. Miguel Belascuain".
  • Hospital Centro de Salú de Yerba Bona "Dr. Ramón Carrillo".
  • Hospital "Rexonal del Este".
  • Hospital de Día "N. Kirchner".

Amás, cada ciudá y/o departamentu cunta con siquier un hospital, centru d'atención primaria de la salú (CAPS) o clínica privada; y pa una meyor organización y manexu de los Centros Sanitarios Asistenciales exiten 4 árees programaticas: Área Programática Oeste, Área Programática Este, Área Programática Sur y l'Área Programática Centru.[21]

Educación y cultura[editar | editar la fonte]

Rectoráu de la Universidá Nacional de Tucumán creada nel añu 1914.
Facultá Rexonal Tucumán, sede de la Universidá Teunolóxica Nacional en San Miguel de Tucumán.
Teatro San Martín (Tucumán).

El nivel de alfabetismo ye de 98,3 % pal total de la población. Ente les Instituciones Educativu y Cultural atópense:

  • La Universidá Nacional de Tucumán: creada nel añu 1914, ye la mayor universidá del Norte Arxentín y una de les cases d'altos estudios más reconocíes y prestixoses d'Arxentina y Llatinoamérica. Entamar en 13 facultaes, 5 escueles universitaries ya institutos dependientes. Exerz una importante influencia rexonal por cuenta de qu'atrai estudiantes d'otres provincies del Norte, como Salta, Jujuy, Santiago del Estero o Catamarca. Nel añu 2010 atopábense inscriptos 65.555 estudiantes nesta Universidá, de los cualos el 2,5 % yeren estranxeros. Tamién tien subsedes nes ciudaes de Aguilares, Alberdi, Monteros, Simoca, San Pedro de Colalao y Famailla.[22]
  • La Universidá Teunolóxica Nacional: tien nesta provincia una facultá, la Facultá Rexonal Tucumán (FRT), única see allugada nel Noroeste del país. La Facultá Rexonal Tucumán ye una unidá académica dependiente de la Universidá Teunolóxica Nacional establecida en 1954. La so sede atópase na zona norte de la ciudá de San Miguel de Tucumán. Tien una amplia ufierta académica: Tecnicaturas, Llicenciatures, Carreres de Grau y de Posgraos d'Inxenieríes, amás de 4 Centros d'Investigación. Dedicar a formar Inxenieros y téunicos altamente capacitaos pa los rubros d'industria y servicios principalmente. Nel sur provincial abrióse un anexu de la FRT na Ciudá de Concepción. Cuenta na actualidá con más de 5.000 alumnos.
  • La Universidá del Norte Santu Tomás d'Aquino: foi creada en 1965 como universidá privada católica. Tien la so sede na Capital Tucumana, tamién tien Centros Universitarios na Ciudá de Concepción, en Yerba Bona, y na Ciudá de Buenos Aires. Atópase entamada en 5 facultaes de les cualos egresan RRHH perbién capacitaos.
  • La Universidad San Pablo-T: ye la primer “Universidá Privada Llaica” del Noroeste arxentín y la primer Universidá Arxentina creada nel sieglu XXI. Nella díctense más de 10 carreres en materia de teunoloxía y diseñu industrial según en rellaciones polítiques, xurídiques, económiques, culturales y comunicacionales.[23]
  • La Universidá Empresarial Sieglu 21: allugada na cai Buenos Aires 500. Puede estudiase carreres de grau en rellacionar a ciencies económiques y xurídiques y tien sedes en tol país cola principal en Córdoba.
  • L'Institutu Miguel Lillo: institutu creáu por Miguel Lillo, tal institutu universitariu ye dependiente de la UNT y ta dedicáu a la investigación científico y biolóxico de la naturaleza, la biodiversidá, les especies autóctones de la rexón y de les especies exótiques y el so impautu na naturaleza. Tien la so sede na Ciudá Capital de la Provincia.
  • Los Teatros “San Martín”, “Alberdi” y “Guzmán”, los Museos “Casa Histórica de la Independencia”, “Históricu Pres. N. Avellaneda”, “de Belles Artes Timoteo Navarro”, “Folclóricu Belgrano”, “Casa Obispu Colombres”, “de Ciencies Naturales M. Lillo”, “San Martiniano de Burruyacu”, “Universitariu MUNT” y los Centros Culturales “Eugenio F. Virla”, “L. Rouges” y “R. Rojas de Aguilares” apurren coles sos actividaes a la cultura provincial y conformen verdaderos polos culturales pa la provincia de Tucumán y la rexón.
  • Nel ámbitu científico y tecnolóxico Tucumán cuenta con once centros d'investigación dependientes del CONICET, como son el Cerela, Proimi, Insugeo, Insibio, Ises, Inquinoa, Ilav, Invelec, Itanoa, Ibl y Uel, amás d'un prestixosu centru perteneciente al estáu provincial, como ye la Estación Esperimental Agroindustrial Obispu Colombres.

Economía[editar | editar la fonte]

Reseña histórica[editar | editar la fonte]

Vista panorámica de San Miguel de Tucumán dende'l Cerro San Javier.
Sucursal de Carrefour en San Miguel de Tucumán.

La industria tucumana yá yera de bastante importancia nel periodu colonial español, nesa dómina l'área territorial de San Miguel de Tucumán fabricaba indispensables carretes, cinches, arneses y calzaos (talabartería), testiles (ente los que persisten los bordaos llamaos randas de Raco), les "Pampes de Tucumán" (la rexón llano y esteno d'árboles allugada en redol al nucleu urbanu) yeren unu de los grandes centros de cría y concentración de ganaos mulares, equinos y vacunos que'l so mercáu yera l'Altu Perú, tamién producía aguardiente de caña, según quesos. Per otra parte la zona d'esta provincia yera una de les grandes etapes de les rutes comerciales lo que dio orixe a feries de les cualos perdura la gran Feria de Simoca.

Dende fines de sieglu XIX y hasta la segunda metá de los 1960 la economía tucumana centrar nun monocultivu industrial de caña d'azucre; la crisis del consumu d'azucre foi acompañada d'una fuerte crisis socioeconómica hasta que s'implementaron actividaes sustitutes (por ello, na década de 1970 más de 200.000 tucumanos tuvieron d'emigrar al conurbano bonaerense).
La producción cañera tucumana caltúvose sicasí nes zones de mini y midifundios entamaos en cooperatives. La sustitución nos llatifundios d'antiguo cañeros que teníen grandes "inxenios" (centros de procesáu de la caña) realizóse más amodo, diversificándose la producción en cultivos de mayor rentabilidá: palta, arándanu, frutuca, tomate, chilto (Solanum betaceum), quivis, cayotes, papes, viñeos (éstos na zona d'Amaicha del Valle) y, sobremanera, llimón: l'Arxentina ye'l mayor esportador mundial de llimones, y el 97% de la collecha de llimones pa esportación — y el 80% de la producción total del país— realizar na provincia de Tucumán.[24]

Entráu'l nuevu sieglu, la industria azucrero tucumana volvió adquirir trescendencia, y cuenta con interesantes perspectives tocantes a la xeneración de biocombustible (bioetanol).

Síntesis[editar | editar la fonte]

Na actividá primaria de l'agricultura tienen gran relevancia la caña d'azucre (1ᵉʳ. productor nacional), la palta (tamién 1ᵉʳ. productor nacional), la frutuca (2º productor nacional), l'arándanu (3ᵉʳ. productor nacional) y cultivos intensivos como los de soya, maíz, trigu y poroto, tomate y diverses variedaes d'horticultura y el tabacu.

Vista de los Talleres ferroviarios de Tafí Viejo. Na so dómina dorada fueron consideraos los más grandes de Suramérica.

Ente les principales actividaes agroindustriales atópense los complexos del azucre y del llimón, que tomen dende la producción primaria, pasando poles diversu etapes de procesamientu hasta'l productu final, llográndose, nel casu del llimón, dende fruta en frescu clasificada y empacada hasta productos industriales como zusmios concentraos o aceites esenciales.

Tucumán ye en azucre, el primer productor nacional yá que representa'l 65% de la producción arxentina.

Amás, Tucumán ye el primer productor mundial de llimones y tamién el principal industrializador d'esta fruta. Y dende entamos del presente sieglu XXI la provincia de Tucumán destaca en ser una de les principales productores de chía del planeta.[25][26]

La producción agraria de Tucumán, al igual que la de too en nordés arxentín, atópase entamada en minifundios de bien baxa tecnificación y en llatifundios que monopolizan la comercialización de la producción, principalmente, l'azucrera. Esta estructura agraria benefició en gran midida a los grandes productores y los inxenios azucreros, sobremanera dende la década de 1970. De resultes de la crisis que xeneró una política agraria tan desigual, cientos de miles de tucumanos migraron escontra'l Gran Buenos Aires.

Inxeniu Cruz Alta, nel departamentu homónimu

Otres actividaes que tienen una fuerte participación na xeneración de valor na provincia son les industries: automotriz (por casu camiones y material ferroviariu –con importantes talleres en Tafí Viejo–), testil y calzáu, llambionaes (alfeñiques, carambelos, galletines etc.), gaseoses, papel (n'especial "papel prensa") a partir del poxa de caña, cerveza, productos electrónicos (radioreceptores, piles), fósforos y productos lácteos como los quesucos y quesos principalmente en Tafí del Valle, a esto suma la miel d'abeya y la melaza de caña. Apocayá empezó tamién a desenvolvese la industria vitivinícola nos Valles Calchaquíes tucumanos. En 2014 rexistróse una producción total de 1.033.500 llitros de vinu, en 86 hai, surdíu de les siguientes bodegues: Arques de Tolombón, Les Mojarras, La Churita, Alto la Barraquera, Ríu de Sable, Finca La Silvia, Bodega Cerro'l Pelao, Comunidá de Los Zazos, Posse, Marebbe, La Constancia y Valle de Choromoro.

El PBG (Productu Brutu Xeográficu) de Tucumán representa alredor del 2,1% del PIB d'Arxentina. Esto determina que Tucumán sía la provincia cola mayor economía de la Rexón del Norte Grande Arxentín.

La incidencia de les actividaes económiques nel PBG tucumano ye la siguiente:[27]

Actividá %
Primaries o Extractivas 10,20
Secundaries o Industriales 23,80
Terciaries o de Servicios 66,00

En cuanto al comerciu internacional, el principal comprador de la producción tucumana ye Brasil, siguíu por Estaos Xuníos, Rusia y Chile. Nel añu 2007, les esportaciones de Tucumán xubieron a O$S 755 millones.[28]

Nel añu 2008, el total esportáu foi d'O$S 1.034 millones.[29]

Turismu[editar | editar la fonte]

Cristu Bendicente del reconocíu artista tucumano Juan Carlos Iramain, allugáu nel visu del Cerro San Javier.
Tafí del Valle.

Pese al territoriu relativamente pequeñu la provincia de Tucumán por naturaleza y cultura ufierta gran cantidá de recursos turísticos dados polos sos variaos y bellos paisaxes y el so escelente clima mientres la seronda y l'iviernu (por tou esto denominar dende tiempos postcoloniales como El Xardín de la República y Trubiecu de la Independencia) y la so cultura que rexistra influxos prehispánicos, xesuíticos o los del periodu de puxanza intelectual dau dende los 1880 y, particularmente, na primer metá de sieglu XX. Tal puxanza intelectual entá se reflexa en dellos esponentes de l'arquiteutura que se topa na provincia. A felicidá arquiteutura puede apreciar na Casa de Gobiernu, La Ilesia Catedral, y demás edificios qu'arrodien la Plaza Independencia y cais de la Ciudá. Unu de los principales curiosos turísticos na Ciudá de San Miguel de Tucumán ye la Casa Histórica de la Independencia, un verdaderu monumentu históricu que revaloriza y homenaxa La Declaración de la Independencia Arxentina y qu'añu tres d'añu ye visitada per miles de turistes nacionales y estranxeros.

Tucumán tien gran cantidá d'árees naturales protexíes y entá (anque amenorgaes) zones de selva y monte montano práuticamente vírxenes. Ente los sitios de gran curiosu turísticu correspuende señalar San Pedro de Colalao, La Cocha, Cerro San Javier, Ruines de Quilmes, Pucara de la Ciudacita , Raco, Simoca (especialmente curiosa pol so gran feria), les termes de Raco Ralo y de Talamuyo, les mariñes del llagu Ríu Fondu, el Dique y Banzáu Escaba, la Villa de Batiruana, Cochuna y el so monte, la Llaguna de l'Ayalga, El Mollar, el Parque de los Menhires, la Quebrada de les Sosa, Tafí del Valle, El Siambón, Villa Nougués, Yerba Bona, Concepción, los Nevaos del Aconquija, Colalao del Valle, Amaicha del Valle, la Presa Los Pizarros, ente bien de otros llugares que poles sos carauterístiques y guapures particulares son aptos pal turismu.

L'organismu oficial del Gobiernu encargáu del turismu de la provincia ye'l Ente Tucumán Turismu, que'l so Presidente ye Sebastián Giobellina.

Dende 2012 aniciar en Tucumán importantes cadenes hoteleres mundiales como Hilton, Sheraton y Howard Johnson's que dieron distinción a la provincia a nivel nacional ya internacional.

Llugares y curiosos turísticos[editar | editar la fonte]

Amaicha del Valle.
Les Ruines de Quilmes atraen a turistes, arqueólogos, científicos y estudiantes.

Gastronomía típica provincial[editar | editar la fonte]

Asáu
Locro Arxentín.

Tamales * Locro

Carbonada

  • Sándwich de milanesa tucumano
  • y los postres:

  • Panchuque
  • Deportes[editar | editar la fonte]

    Como nel restu d'Arxentina, el deporte más común en Tucumán ye'l fútbol. Ente los equipos más conocíos atópense:

    El rugbi tien en Tucumán unu de los sos esponentes más destacaos a nivel nacional, ya inclusive internacional. Casi una decena d'equipos locales participen nun tornéu rexonal nel que tamién intervienen equipos de les provincies de Santiago del Estero y Salta. Los principales equipos son:

    L'escoyíu tucumano de rugby ye conocíu como "Los Naranxes", pol color de les sos camisetes. Los equipos de rugby tucumanos atópense federaos na Unión de Rugby de Tucumán (URT).

    En 1980, 1981 y 1992, Tucumán foi la sede del Rally d'Arxentina, llamáu mientres 1980 y 1981 como Rally Codasur.[30] Amás nel añu 1993 realizóse'l super especial en Tucumán y el restu del rally en Córdoba.Ente les décades de los 80' y mediaos de los 90' tuvo feches de distintes categoríes del automovilismu arxentín de pista, ente elles el Turismu Nacional y el TC 2000, nel antiguu autódromu allugáu nel Parque 9 de Julio, anguaño abandonáu.

    El skateboarding Ye un deporte qu'empezó a practicase abondo depués de la construcción d'una pista de skate privada y sobremanera en places y paseos públicos.

    El kayak en Agües Blanques ta tomando munches fuercia nos últimos años. Esiste en Tucumán por más de 20 años. Los ríos más populares pa esta actividá son: río Les Sosa, ríu Lules, río Pueblo Viejo, ríu Cochuna, río Les Cañes, río Loru, ríu Singuil etc.

    Personalidaes destacaes[editar | editar la fonte]

    La provincia de Tucumán foi trubiecu y llar de delles personalidaes destacaes a nivel nacional ya internacional en distintos ámbitos:

    Políticos y Estadistes Artistes Otros Deportistes Médicos
    Juan Bautista Alberdi Lola Mora Ricardo Rojas Joaquín Correa Luis Marcelo Zelarayán
    Nicolás Avellaneda Leda Valladares Víctor Massuh Sebastián Palacios Gregorio Aráoz Alfaro
    Julio Argentino Roca Mercedes Sosa Miguel Lillo Omar Hasan Tiburcio Padilla
    Gregorio de Lamadrid Miguel A. Estrella Tomás Eloy Martínez Nasif Estefano Caupolicán Molina
    Bernardo de Monteagudo Timoteo Navarro Elvira Orphée Claudia Amura Enrique Rodolfo Alonso
    Bernabé Aráoz Palito Ortega Manuela Pedraza Mercedes Paz Ezequiel Colombres
    José Eusebio Colombres César Pelli Benjamín Matienzo José Núñez Piossek Guillermo Oliver
    Miguel Mario Campero Thibon de Libian Lastenia Blanco Roberto Pereyra
    Alejandro Heredia La Paz Martínez Julio Ardiles Gray Eduardo Baques
    Marcos Paz Ignacio Baz José García Hamilton Daniel Gómez
    Raúl Prebisch Juan Soler Romina Belluscio Emmanuel Lucenti
    Alberto Prebisch Marga López Bernardo Erlich Matías Kranevitter
    Ernesto Padilla Juan Carlos Iramain Cristina Pérez (periodista) Luis Miguel Rodríguez
    Segundu Storni Lorena Bernal Fernando Justo López de Zavalía Nicolás Sánchez
    Mario Bravo Juan Falú Alejandro Romay Severino Díaz
    Alfredo Poviña Alberto Coloráu Fernando Gianserra Andrés "El Pigu" Romero
    Celedonio Gutiérrez Benjamín Rosales Lucas Mohamed
    Francisco Javier López Lara Bernasconi Sergio Galván
    Gerónimo Zelarayán Alma García
    Pedro Miguel Aráoz
    Antonio Álvarez Condarco
    Prósperu Mena
    Ildefonso de les Muñeques
    Juan Zelarayán

    Integración rexonal[editar | editar la fonte]

    Rexón del Norte Grande Arxentín

    El Tratáu interprovincial de creación de la Rexón del Norte Grande Arxentín, foi suscripto na ciudá de Salta el 9 d'abril de 1999 ente les provincies de Catamarca, Corrientes, Chaco, Formosa, Jujuy, Misiones, Tucumán, Salta y Santiago del Estero.

    "L'oxetu primordial d'esti tratáu ye la creación de la Rexón Norte Grande y la concreción de la integración de les provincies del NOA y el NEA, a los efeutos de llograr na realidá un sistema efeutivu de consensu y aición conxunta ente los estaos partes".

    El Conseyu Rexonal del Norte Grande ye'l máximu ente de gobiernu rexonal, integráu pola Asamblea de Gobernadores, la Xunta Executiva y el Comité Coordinador. Esti postreru, ta constituyíu por un representante del NOA y otru del NEA, dambos son amás miembros de la Xunta Executiva. La Comisión Executiva Interministerial d'Integración Rexonal coordina'l procesu d'integración a partir de les directives de los órganos cimeros antes mentaos.

    Ver tamién[editar | editar la fonte]

    Referencies[editar | editar la fonte]

    1. Estimaciones y proyeiciones de población del periodu 2010-2040 pal total del país y provincies
    2. Orixe de la pallabra Tucuman
    3. http://www.heraldicaargentina.com.ar/2-ProvinciaTucuman.htm
    4. Diariu Crítica, derogación de la bandera
    5. Llei 22312
    6. Tucuman.gov
    7. Llexislatura.gov
    8. Xusticia de Tuc.
    9. INDEC. «Provincia de Tucumán. Población en viviendes particulares y en viviendes coleutives por departamentu. Añu 2010». Consultáu'l 19 de marzu de 2012.
    10. 10,0 10,1 10,2 10,3 Antonio Gutiérrez Escudero & Ana Isabel Martínez Ortega (2000). Ciencia, economía y política en Hispanoamérica colonial. Madrid: Escuela d'Estudios Hispanu-Americanos (CSIC), páxs. 236. Nota n°4. ISBN 978-8-40007-909-3.
    11. Sonia Tell (2008). Córdoba rural, una sociedá llabradora (1750-1850). Buenos Aires: Prometeo Llibros Editorial, páxs. 55 (nota n°32). ISBN 978-987-574-267-3.
    12. Sir Woodbine Parish (1853). Buenos Aires y les provincies del Rio de la Plata: dende'l so descubrimientu y conquista polos Españoles. Tomu II. Buenos Aires: Imprenta de Mayu, páxs. 143
    13. 13,0 13,1 Sir Woodbine Parish, 1853: 450
    14. Laura Marcela Méndez (2007). Les Efemérides En L'Aula. Buenos Aires: Noveduc Llibros, páxs. 204. ISBN 987-538-125-X.
    15. INDEC. «Población según los censos nacionales de 1895 a 2001, por provincia ordenaes pola cantidá de población en 2001». Consultáu'l 19 de marzu de 2012.
    16. Ministeriu de Desenvolvimientu Granible - Árees Protexíes de la Provincia de Tucumán
    17. «Fenómeno sismicos; analís». Consultáu'l 24 de setiembre de 2012.
    18. Ministeriu de Salú de Tuc.
    19. SIPROSA - Tuc.
    20. Hospitales de Tuc.
    21. Centros y árees programátiques.
    22. Secretaría de Polítiques Universitaries de la República Arxentina
    23. [1]
    24. María Lucía Gundlach Hayward. «El llimón en Tucumán, Arxentina y el mundu». IDEP Tucumán (Institutu de Desenvolvimientu Granible de Tucumán).
    25. [2]
    26. ente-agroalimentos-demandaos-consumidores-primer-mundu-puxanza-cul.html
    27. Ministeriu d'Economía de la Nación - Direición Nacional de Programación Económica Rexonal
    28. Ministeriu de Rellaciones Esteriores, Comerciu Internacional y Cultu, Esportaciones Provinciales del añu 2007
    29. Ministeriu de Desenvolvimientu Granible de Tucumán, Esportaciones correspondientes a Tucumán, añu 2008
    30. «Historia». RallyArgentina.com. Ensin fecha. http://www.rallyargentina.com/castellano/historia.php. Consultáu'l 30 de payares de 2007. 

    Enllaces esternos[editar | editar la fonte]