Llatifundiu

De Wikipedia
Llatifundiu
finca en terreno (es) Traducir, propiedad de la tierra (es) Traducir y absentista
Latifundium (extensive agriculture) (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Llatifundiu (del llatín latifundĭum)[1] ye una esplotación agraria de grandes dimensiones. La estensión necesaria pa considerar una esplotación llatifundista depende del contestu: n'Europa un llatifundiu puede tener dellos cientos d'hectárees. N'América Llatina puede superar fácilmente los diez mil.

En términos de propiedá, ye equivalente a una gran propiedá agraria; anque non necesariamente propiedá y esplotación coinciden: una esplotación puede constituyise con delles propiedaes de propietarios distintos (por arrendamientu, cooperativa o otru tipu de cesión o asociación) y una propiedá puede tar estremada en delles finques o parceles, según ser esplotada por distintes empresarios agrícoles, tantu de forma direuta (pol propietariu, anque dáu'l tamañu necesariamente va haber de faelo por aciu mano d'obra asalariada -xornaleros-) o indireuta (por renteros).

Nel usu habitual del términu na dómina contemporánea, bien cargáu de traces peyoratives, entender a los llatifundios como carauterizaos por un usu ineficiente de los recursos disponibles, anque ello non siempres resulta asina, yá que tamién esisten (n'América Llatina, por casu), esplotaciones de gran tamañu que constitúin modelos d'eficiencia granible. Ye necesariu señalar que non siempres los conceutos d'esplotación y propiedá van de la mano: mientres una esplotación puede consistir de diverses propiedaes de distintos dueños (yá sía por cooperativa, arrendamientu o otra clase d'asociación o cesión).

Amás de la estensión, esisten otros elementos carauterísticos de lo que se conoz como llatifundismu: baxos rendimientos unitarios, usu de la tierra per debaxo del so nivel de máxima esplotación, baxa capitalización, so nivel teunolóxicu, mano d'obra emplegada en condiciones precaries y, arriendes d'ello, con baxu nivel de vida. El llatifundismu foi tradicionalmente una fonte d'inestabilidá social, sacante nes árees de nuevu desenvolvimientu (agricultura pionera) onde arralez la mano d'obra. Pa solucionar los problemes aniciaos polos llatifundios, probáronse diverses fórmules, dependientes del tipu de gobiernu nel que s'atopaben: dende'l cambéu d'estructura de la propiedá (reforma agraria), con espropiaciones incluyíes, hasta la modernización de la esplotación (agricultura de mercáu).

Los llatifundios formar por causes históriques, especialmente coincidiendo con conquistas militares y colonizaciones (na formación del Imperiu de l'antigua Roma, nes invasiones xermániques, na Reconquista española, na colonización europea d'América de los sieglos XVI-XVIII, etc.) o con cambeos políticos y sociu-económicos (na feudalización d'Europa oriental de los sieglos XIV al XVIII, nos enclosures británicos de los sieglos XVIII y XIX, na desamortización española del sieglu XIX, na coleutivización de la propiedá na Xunión Soviética etc.).

Les carauterístiques físiques del terrén (llanures, valles, montes) tamién tuvieron muncha importancia nel desenvolvimientu o na llimitación del llatifundismu. Como resulta obviu, el llatifundismu afaise meyor a les zones d'llanura qu'a les de monte onde históricamente siempres predominó'l minifundismo poles mesmes dificultaes que presenta'l relieve.

Llatifundios na antigua Roma[editar | editar la fonte]

Les grandes propiedaes agrícoles y el cultivu a gran escala algamaron notable desenvolvimientu mientres la República romana. Créese que'l desenvolvimientu del cultivu a gran escala deber a la xeneralización del cultivu del trigu en sustitución d'otres ceberes, como la espelta. El trigu yera mayoritariamente importáu de Sicilia, primero, y darréu, d'África y Exiptu. Tamién s'espandió notablemente'l usu masivu d'esclavos, qu'en devanéu se procuraba acutar por cambeos llexislativos, como la llei del 367 e. C. qu'obligaba a tener un númberu similar d'asalariaos llibres y d'esclavos.

Les reformes de los Gracos partieren 80.000 pequeñes parceles, ente los proletarii ("los que críen fíos", términu aplicáu a los probes ensin tierra), que se multiplicaren n'Italia. En tiempos de Sila partiéronse entá ye más, unes 120.000, munches d'elles pa sustituyir a los muertos nes guerres. Pero les reparties apenes s'estendieron más allá d'Italia. Con too y con eso, la pequeña propiedá foi progresivamente absorbida. En provincies, los propietarios locales ricos crecíen a cuenta de los pequeños llabradores, quien, acorviaos poles cargues (especialmente poles continues lleves militares), teníen d'abandonar les sos tierres o vendeles a baxu preciu. Los publicani y otru inversores en tierres (mercaderes, negociantes...), convertir en grandes propietarios. La llexislación tamién intentó intervenir la estensión de los llatifundios fora d'Italia: pa garantizar el monopoliu de los vinos y aceites procedentes de los llatifundios italianos de la clase senatorial romana, prohibióse'l cultivu de la vide y el olivo más allá de los Alpes, y tamién la importación de vinos d'otres zones del Mediterraneu (Grecia), obligando a los llatifundios de les provincies a dedicase a la ganadería, menos rentable; mientres les pequeñes propiedaes que nun se dedicaben a la ganadería, al nun poder cultivar la vide y el olivo, namái sirvíen pa una agricultura de subsistencia.

La Edá Media y el feudalismu[editar | editar la fonte]

Mientres la Edá Media introducióse un nuevu sistema social y agropecuariu. Los señores feudales apoderaben la propiedá de la tierra ente que los siervos de la gleba teníen pequeñes parceles qu'usaben nun tipu d'agricultura de subsistencia, en cuenta de la proteición militar. Surden asina, poblaos fortificaos o ciudaes acrópolis en redol a castiellos, pa facilitar la defensa. Nel primer casu, la población, anque básicamente tuviera un mediu de vida basáu na agricultura y/o ganadería, taba dafechu arrodiada por una muralla, que xeneralmente taba abierta per puertes a los cuatro puntos cardinales (por casu, Madrigal de las Altas Torres). Nel segundu llugar, allugábase un castiellu bien fortificáu nun cuetu y les viviendes del pueblu allugábense al pie del mesmu como asocede en Almansa.

La Edá Moderna[editar | editar la fonte]

El sistema feudal siguió mientres dellos sieglos, anque tomando diverses formes mientres l'apaición de los Estaos nacionales y, sobremanera cola formación de los imperios coloniales europeos, que s'espandieron sobre estensos territorios del continente americanu. Asina, l'imperiu español en Hispanoamérica foi partiendo les tierres y los sos habitantes indíxenes ente los conquistadores al traviés de les instituciones conocíes como Repartimientos y Encomiendes. Nel casu de los cultivos de plantíu y los hatos ganaderos, surdieron los primeros llatifundios agrarios na América Llatina, sustituyendo gradualmente la mano d'obra indíxena por esclavos d'orixe africanu, principalmente procedentes de los países del Golfu de Guinea. Los cultivos de plantíu, les grandes faciendes y los estensos hatos pecuarios fueron la base d'un activu comerciu ente América y Europa, que se consolidó nel sieglu XVIII y, sobremanera nel XIX, yá empecipiándose la Edá Contemporánea por aciu los enormes tresformamientos qu'asocedieron nel mundu cola Ilustración, la Independencia de los Estaos Xuníos, la Revolución Francesa, La Independencia de los países iberoamericanos, la Revolución Industrial (que dio orixe a una verdadera revolución agrícola), l'éxodu rural pola emigración de llabradores escontra les grandes ciudaes, el desenvolvimientu de les comunicaciones y tresporte (ferrocarril y barcos de vapor) y l'estraordinariu desenvolvimientu del comerciu que toos esos fechos producieron.

La Edá Contemporánea[editar | editar la fonte]

Dempués de la Independencia de los países hispanoamericanos, de Brasil y d'otres rexones, los grandes llatifundios coloniales siguieron en manes d'una oligarquía terrateniente, aumentando la estensión de les esplotaciones al desenvolvese la navegación tresoceánica y el comerciu internacional, colo que les necesidaes d'alimentos y materies primes crecieron considerablemente a escala mundial. Na segunda metá del sieglu XIX, empiecen a lliberar los esclavos en munchos países de tol mundu y la mano d'obra formada polos esclavos vieno ser sustituyida por peones, siendo'l peonaje un sistema similar a la servidume feudal de la Edá Media camudando la proteición militar por un pagu en dineru o n'especie.

Rellación ente llatifundismu y grau de desenvolvimientu[editar | editar la fonte]

Los llatifundios son parceles de grandes estensiones y yá que'l so tamañu ye de dimensiones enormes, dexa un cultivu muncho más granible lo que de la mesma produz un mayor rendimientu de los recursos económicos. Toes estes ventayes resumiríen la mayor cantidá de producción y l'amenorgamientu de los precios de los productos resultantes, más baratos nel mercáu, lo que produz en definitiva un desenvolvimientu económicu. N'otres pallabres, pola superioridá téunica de la gran producción,[2] el llatifundiu tendría de dexar la producción a gran escala y a baxos precios, de materies primes pa l'alimentación y la agroindustria. Sicasí, en dellos países la gran propiedá de la tierra nun condució al desenvolvimientu de l'agricultura, por cuenta de que prodúcense procesos d'acaparamientu, con fines d'especulación col preciu de la tierra.

Keynes consideraba que puede presentase'l fenómenu d'una una preferencia pola acumuladura de tierra, pola esistencia d'una especie de prima pola tenencia de tierra, que'l so efeutu pa retardar el desenvolvimientu económicu pue ser asemeyáu al d'una alta "preferencia pola lliquidez".[3] Para Marx, la concentración de la propiedá de la tierra en manes de los grandes terratenientes déxa-yos sustraer de la producción grandes árees, coles mires d'alzar la so renta, de manera que la gran propiedá territorial llevántase como una torga pa la inversión sostenida de capital na agricultura,[4] que causa, amás, un baxu nivel de los salarios.[5]

Per otra parte, históricamente rexistráronse casos de desenvolvimientu rápidu de l'agricultura a partir de la pequeña propiedá. Vietnam aprobetáu pola guerra, pero ensin llatifundiu, finques nun superen les 6 hectárees,[6] de ser un importador en 1981, convertir nel segundu esportador mundial d'arroz, y amás aportó a en 2012 el segundu productor y primer esportador mundial de café,[7] siendo amás segundu esportador de nuez de marañón y, un gran productor de ñame, té y carne d'aves.[8][9][10] En Colombia, delles investigaciones atoparon que l'agricultura llabradora puede algamar y en dellos casos devasar la eficiencia de grandes esplotaciones,[11] concluyendo que, independientemente del tamañu de la escala de la so unidá granible, los llabradores pueden ser eficientes cuando apuerten a los recursos y el redolada dexar.[12] En 2013, n'Ucraína, una investigación estableció que frecuentemente les grandes finques nun son les más rentables.[13] Ye necesariu tener en cuenta amás, que les condiciones téuniques de cada cultivu determinen que ye necesariu tener en cuenta les especificidaes de cada casu, polo que la gran esplotación nun ye necesariamente la meyor.[2]

Aspeutos socioeconómicos y políticos[editar | editar la fonte]

Estatua de Ricaurte en San Mateo, na Facienda Bolívar, dedicada a la caña d'azucre hasta la segunda metá del sieglu XX, cuando foi gradualmente camudada pol cultivu de bananas (plátanos y cambures), como puede trate na imaxe.

Na crítica del llatifundismu predominen dos enfoques: el socioeconómico y el políticu.

  • La crítica que se-y fixo al llatifundismu a lo llargo de la historia dende'l puntu de vista social ye la rixidez de los aspeutos que marquen la producción llatifundista no que fai a los medios de producción (capital y trabayu). Por casu, un gran plantíu de caña d'azucre tien que ser una empresa d'enforma capital con bien poca mano d'obra per unidá de superficie porque si queremos subdividiles en pequeñes parceles pa da-y trabayu a munchos más llabradores la resultancia ye, inevitablemente, el fracasu a nun ser, evidentemente, que se camude'l cultivu de la caña d'azucre por otros cultivos más rentables como los plátanos, mangos, naranxes o otros. Estes idees tán desenvueltes nel llibru de Ester Boserup[14] quien señala que col aumentu de la población y de la producción agrícola, la concentración de la población en centros urbanos resulta práuticamente inevitable. Asina, Boserup señala que'l cambéu teunolóxicu de l'agricultura producir al llegar a un puntu críticu la tasa de densidá demográfica colo cual, non yá aumenta la concentración demográfica nes ciudaes, sinón que se modificar tamién la situación nel campu col desenvolvimientu téunicu, l'aumentu de la producción y, sobremanera, la diversificación de la economía, col entamu y crecedera d'empreses industriales y de servicios. La diferencia ente los dos opciones marca un procesu de cambéu a nivel mundial que se vieno produciendo nos pasaos 100 a 150 años: l'amenorgamientu de la población llabradora pol éxodu rural obliga a los llabradores que queden a adquirir más tierres (les de los emigrantes) que van tener que trabayar col emplegu d'una mayor cantidá de máquines (aumentu del capital) y sobremanera, tamién lo obliguen a un cambéu nos tipos de cultivu que-yos dexen una mayor productividá y rendimientu per hectárea.
  • La crítica del llatifundismu que se vieno faciendo dende'l puntu de vista políticu opónse radicalmente a lo que se señaló nel puntu anterior. Asina, la idea d'una política anti-llatifundista viénose espresando nes constituciones de dellos países llatinoamericanos, como asocede n'Ecuador cola Constitución de 1998, que señala nel so artículu 267 que se proscribirá l'acaparamientu de la tierra y el llatifundiu ([15]) o na Constitución venezolana onde se señala espresamente que el réxime llatifundista ye contrariu al interés social.[16] Ello sería una idea positivo y efectivo si fora acompañada d'un cambéu de la teunoloxía, nuevos tipos de cultivu, preparación de la población trabayadora p'afaese a los nuevos sistemes agrícoles y, sobremanera, de la meyora de la infraestructura del mediu rural (eletricidá, vialidad, dotación de servicios, etc.), que ye deber de cualquier estáu modernu. Evidentemente, esti procesu nun se cumplió en Venezuela, lo que llevó a un grave deterioru de la producción y productividá agropecuaries. El mesmu trabayu de Ester Boserup o'l de Luelmo ([17]) sirviríen p'ampliar estes idees.
  • La crítica xurídica del llatifundismu tuvo consecuencies práutiques, na midida na que dellos países incorporaron nes sos constituciones el conceutu de función social de la propiedá,[18] qu'obliga a los grandes propietarios a esmolecese pol fayadizu aprovechamientu de los sos predivos para bien de la sociedá, de manera que'l so oxetivu principal nun sía la especulación colos precios de la tierra, sinón que contribuyan col desenvolvimientu económicu y col bienestar social y cultural de la población, qu'alcen los salarios reales de los trabayadores y ameyoren les sos condiciones de vida y que respeten el mediu ambiente y los ecosistemes.[19]

Referencies[editar | editar la fonte]

  1. Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2014), «llatifundiu», Diccionario de la lengua española (23.ª edición), Madrid: Espasa, ISBN 978-84-670-4189-7, http://dle.rae.es/llatifundiu 
  2. 2,0 2,1 Kautsky, Karl (1899) La Cuestión Agraria. París: Ruedu Ibéricu, 1970.
  3. Keynes, John Maynard (1936) Teoría xeneral de la ocupación, l'interés y el dineru. Méxicu: Fondu de Cultura Económica, quinta edición, 1958, p. 232.
  4. Marx, Karl (1894) El Capital III: 702-707. Méxicu. Fondu de Cultura Económica, 2ª ed. 1959.
  5. Marx, Karl op. cit. p. 586.
  6. Nova González, Armando (2011) “L'agricultura en Vietnam y el nuevu modelu agrícola en Cuba”. IPS, 30 de xunetu de 2011.
  7. FAO (2012) “Vietnam destrona a Brasil como'l primera esportador mundial de café”. AGRONoticias América Llatina y el Caribe, 4 de setiembre de 2012.
  8. Bui Ngoc Hung et Duc Tinh Nguyen (2002) “Le développement de l'agriculture vietnamienne au cours des 15 dernières années”; Vertigo 3:2.
  9. Dao The Tuan (2001) “Communications écrites et orales à l'atelier Agriculture paysanne et réformes agraires du Forum Social Mondial”, IRAM - APM - CONTAG, Porto Alegre.
  10. Merlet, Michel (2002) “La serie de reformes agraries y l'ésitu de l'agricultura familiar”; Fondu Documental Dinámicu sobre la gobernanza de los recursos naturales nel mundu. AGTER.
  11. Foreru, Jaime (2002) “Campesinado, mercáu y cambéu téunicu, a cuenta de prexuicios”. Cuaderno Tierra y Xusticia 2. Bogotá: ILSA.
  12. Foreru, Jaime et. al. (2013) “La eficiencia económica de los grandes, medianos y pequeños productores agrícoles colombianu”; EfiAgrícola.
  13. Deininger, Klaus; Denys Nizalov & Sudhir K. Singh (2013) "Are Mega-Farms the Future of Global Agriculture?" The World Bank Development Research Group.
  14. Boserup, Ester. Los determinantes del desenvolvimientu na agricultura. Madrid: Tecnos, 1967.
  15. Constitución d'Ecuador de 1998, artículu 267
  16. Constitución venezolana de 1999 Artículu 307.
  17. Luelmo, Julio. Historia de l'agricultura n'Europa y América. Madrid: Ediciones Istmo, 1975.
  18. Pasquale, María Florencia (2014). «La función social de la propiedá na obra de Lleón Duguit: un re-llectura dende la perspeutiva historiográfica». Historia Constitucional (15):  páxs. 93-111. ISSN 1576-4729. http://www.historiaconstitucional.com/index.php/historiaconstitucional/article/viewFile/399/358. 
  19. Orrutea, Rogério Moreira (1998) Da Propriedade y sua Função Social non Direito Constitucional Modernu. 1ª ed., Londrina: UEL.

Ver tamién[editar | editar la fonte]

Enllaces esternos[editar | editar la fonte]